2 Haziran 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

2 Haziran 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

ME EE e b ; ği & 1 MİLLİYET SALI 2 HAZİRAN 1931 i (Birinci sahifeden geçen yazılar MERE EN DA al Ya YE RA Şe MN LA REK VEEE ERME) Roma, Tiran, Atina Iki aylık bütçe (Baş taratı Jinci sahitede) çe lâyihasının birinci maddesi okunduğu zaman (Eskişehir » bu madde hak edi. Fehmi Bey kürsüye gelerek de “diki: — Devlet Demiryollai atı ile işletme idaresi ğerinden tefrik etmeyi eden bir maddedir. Nafia vekâ İeti inşaat işlerini o vekâletin mevcut teşkilâtı ile idare için bu işleri vekâletin mes'uliyeti »ltına aldı. Bu teşkilâtm me- mur adedi itibarile mahiyetini ve memurlardan ne mikdarının Nafiaya reptedildiği, ne mik- darınm da inşaat idaresine kal dığı mezkür idarenin umumi bütçesi görüşülürken anlaşıla- caktır. Bu sırada Besim Atalay B. yerinden sordu: — Aradaki fark nedir?, Nafia vekili cevap verdi: | — Rakam olarak şimdi bir | şey arzedemiyeceğim. Her hal. | de büyük bir fark vardır. Hasan Fehmi B. izahatma devam ile: İnşaat parası — Geçen senelerin Nafi. çesi tetkik buyurulursa görül ki yirmi otuz milyona kadar i Bursamızın Devlet Demiryolla rına raptı mali imkânsızlık do- | kabil olamama | layısile şimdili sına bingen iktisadi hayatın ru bunu ancak Mudanya hattı teş kil edebilecektir. İstanbul - Mudanya hattı 42 mildir. Birinci mevki vapur üc reti 35 kuruştur. Yalova ise iki mildir. Oyâdan otuz kuruş alı- fiyor, Demek ki, arada yüzde on iki derecesinde bir nisbetsiz lik bulunmaktadır. Bursa ma- alesef kendi geçinmesine y yacak, Adana, Konya ve diğer zengin vilâyetlerimiz gibi em- | tia yetiştiren bir memleket de- gildir, Fiatlar Bursayı ancak seyyah celbi geçindirebilir. Halbuki bugün İ Bursanın seyyahlarını Yalova çekiyor. Bursanm mall, çok ucuza satılmasına $: luyor, Memleket mahsul nisbi bir surette fiatlerii betmişken kömür on dun 29 liraya çıktığı zaman | Seyrisefainin koyduğu tarife 5 seneden beri bu fistlere müthiş surette tesir ettiği halde bu ida renin bütün temennilere rağ- men fiatlerini sabit tutması doğru olmayan bir harekettir. Bu gün mallarmı çok ucuz sa- tan köylümüz, bir de onları İs- #aat parası Nafia vekâleti çesine konulan tahsisat doğru- | dan doğruya Mlaiyeden Devlet | Demiryollurı idaresine teslim e | dilirdi. Bu idare bu para şimen | difer yapmış ve şimendiferleri | işletmiştir. Bütçeye bu suretle muayyen | in vazolunan yi yük bir tahsisatı hiç bir müra- kabeye tabi tutmaksızın sarfı- na müsaade etmek yalnız De- miryolları umüm müdürlüğü bütçesine has bir iştir. Teşkili itibarile tasarruf şarttır ve mu hakkaktır. Fakat, umumi bütçe nin tetkil ikmal edilmediği için rakam olarak bir arzedemi yorum, Bendeniz aksini alıyo- rum, Hiç bir para tasarruf et mesek 25 - 30 milyon lira- lık bir rakamı ifade eden para- nın doğrudan doğruya Davlet Kanunlarına tabi olarak müra- | kabe altına almması başlı başı- | na bir faidedir. (Çok doğru ses | leri) Binaenaleyh işletme idaresi- Bin umumi bütçesi işletme ihti | yarlarına ve icaplarına göre bir © kadro ile heyeti celilenize gele- © cektir. —E © kümet bunu teklif etti © bu teklifi şükranla kabul etme Muazzam bir rakamın mürakabesiz bir surette sarfını tecviz eder bir şekilde devam bendenizce doğru değildir. Hü- i halde Biyiz. (Bravo sesleri) © Seyrisefeinin muvakkat bütçesi Müteakıben Seyrisefain ida- resinin iki aylık muvakkat büt © gesi müzakere edildi. Bu bütçe © sin müzakeresinde Bursa meb- 5 hi. © refi Türk bayrağını usu Rüştü Bey söz alarak ez. “cümle dedi ki: — Seyrisefain idaresinin şe- ecnebi “memleketlerde dalgalandırdı- « ğını görmekle çok bahtiyar o- lan bir arkadaşmızım. Avrupa ile memleketimiz arasında ikti sadi nakliyat ve sevkiyat ekse- | > siyetle hattâ kâmilen denilecek “denilecek derecede ecnebi va- 'purlarla yapılmaktadır. Temen » mi ediyoruz ki Seyrisefain va- © purları bunların yerine kaim ol sun. Bir mukayese Avrupanın, meselâ Fransa © Bin orta yerinden Mrasilya “ manma gelen bir vagon mal © Mersilyada da aktarma masrafı “na tabi tutulduktan sonra, İs- © tanbula kadar nakliyat masari safeden yaniMudanya ile İstan bul arasmda o kadar para alı- “Bıyor, Bu pahalılık memleket “mizde iktisadi ve sınai vaziyeti öldürecek gibidir. tanbula sevkedemiyecek vaziye te düşürülmüştür. Kestaneyi 20 kuruşa salan Bursalı şimdi sekiz kuruşa sat- tığı halde ayni tarifeye tabi tu tulüyor. Seyrisefainin tarife ü- zerinde tenzilât yapmasını te- menni ederiz . Bundan sonra bütçe encüme ni reisi İktisat vekili ile Seyrise fain umumi müdürünün umu- mi bütçe müzakeresinde mecli- tenvir edeceklerini beyan et- miş ve kanun lâyihası reye ko- narak kabul edilmiştir. Kabul edilen bütçelerin miktarı ANKARA, 1 A.A. — B, M. Mec- lisi bugün Reis Vekili Refet B. riyasetinde toplanmiş, Ahmet Ra- sim Bey (İstanbul) ve © Muhittin Paşa (Kars)'ın tahlifleri yapılmış. | tır, 1931 mali senesi umümü bütçe- sinde mahsubu yapılmak üzere hazi- metlerin ifası için Ankara şehri i- mar müdürlüğüne 138,307, Seyrise- fain idaresine 825,428, Konya sula- ma idaresine 2587, İstanbul derölfü mununa 142 bin, yüksek mühendis mektebine 54,870, tuz inhisar idare- sine 237,221, Müskirat inhisar ida- resine 400 bin, Tütün inhisar idare- sine 1,500,000 liralık müvalkat tah- sisat verilmesi hakkındaki kanun lâ- yihaları kabul edilmiştir. Mezkür kanun lâyihalarına göre bu tahsisat 1931 mali senesi icin Meclise veril miş olan bütçe lâyihasmın fasıl ve maddelerine göre tevsi ile fasıllar arasında münakale icrası hey'eti ve kile kararile yapılacak ve bu idare- ler kavanini mahsusalarına tevfikan tahsil etmekte oldukları varidat haziran ve temmuz aylarında da tah sil ve cibayetine devam edecekler. dir, Müteakiben Devlet Demiryolları ve Limanları işletme Umum Müdür lüğü bütçesine 922,177 lira muvak- kat tahsisat verilmesi o hakkındaki kanunun müzakeresine geçilmiştir. Bu kanun lâyihasile Devlet Demir- yolları Umam Müdürlüğü, işletme ve inşaat umum müdürlükleri nami- le ikiye ayrılmakta ve inşaat umum müdürlüğü mafıaya raptolunmakta dir, Muhtelit mahkemelerde Perşembe günü muhtelit Türk - İngiliz mahkemesinde 11 dava gö- rülecektir. Yunan mahkemesinde de Kırlan &x davası hakkında karar verilecek tir. Yunan futbolcuları İzmire gidiyor ATİNA, 31 A, A. — Apol- lon futbol takımı 5 Haziranda İzmire gidecektir. Diğer taraf- tan 20 atletten mürekkep bir Bilhassa iktisadi vaziyeti hin landının darlığı hasebile çok işlkül vaz bul Yunan takımı da yarın Lozana hareket edecek, orada atletizm | Kadro tatbikatı (Başı 1 inci sahitede) mes'ullüğünden açıkta kalan me murlardan yirmi kadarı mal müdür- verilmiştir. Muhasebeci Süleyman Sırrı Bey ile iki mümey- mış lüklerine yiz ve baz: memurlar açıkta kat lardır. Evkafta Evkaf idaresinde memurin kadro- ları için henüz bir emir gelmemiştir. B. M. Meclisinin perşembe içtimam. da evkaf bütçesi müzakere edilecek, esas kadro ondan sonra belli olacak ur. Poliste Dün yeni mali teşkilât münase- betile poli maaşları da tediye edi- lememiştir. Polisler badema maaşlarını bu- lundukları kaza mal müdürlüklerin den alacaklardır. Bordroların buna göre tanzimi icap ethekledir. He- Büz bordrolar bu şekilde tanzim edi lememiştir. Polis maaşlarının da kaza malmü dürlüklerinden verilmesi polis tea vün sandığı tevkifatı için müşküla- tı mucip olacaktır, Bunun için san- dık hey'eti umumiyesi fevkalâde bir içtimaa davet edilecek ve bu husus- ta yeni kararlar ittihaz edilecektir. Poliste tekaüde sevkedilecek dür, merkez memuru, kon avin ve polislerin miktarı | BO ii tecaviz etmemektedir. Belediyede Belediyede maaş dün tir. Belediye reisi Muhiddin B. dün hesap işleri müdürü Nuri Beyin nez dinde bir saattan fazla kalarak bazı hesapları tetkik etmişlerdir. Hazirın maaşı Haziran umumi maaşma dünden itibaren başlanmıştır. Bazt dairele- rin kadroları gelmediği için semiştir. Maarif te maaş almamıştır. verilmiş- İarı veril, dün Devir muamelesi Manşa bugün de devam edile cektir. Mali senenin birinci günü olma- #1 dolayısile dün dairelerde kasalar, vezneler sayılarak devir muamelesi yapılmıştır. Müskiratta Müskirat inhisar idaresi İstan- İ bal ve Taşra başmüdürlükleri ima- ler yedi adettir. İstanbul imalât mü dürü Muammer İzmir imalât müdü- rü Enver, müfettişlerden bir zat, müfettiş muavinlerinden Remzi ve Muammer Beyler, merkez muhabe. sinden 6, imalât şubesinden Z zat açıkta kalanlar meyasmdadırlar, Açıkta en ziyade muhafaza ve istihbarat kısımları memurları kal mışlardır. İstanbul başmüdürlüğü fazla memur çıkaran daireler meya- Bındadır, Bir temenni Müşkirat inhiraz idareleri baz daire memurları asnirlerine müra- cant ederek, eğer maksat tasarruf ise memurlardan bazıların açığa çıkarılınasıadan sarfınazar edilme sini ve daire memurlarının heyeti umumiyesinden tasarrufu matlüp miktarda tenkihat yapılmasını rica etmişlerdir. Bunların arzuları kıs men olsun isaf edilmiş ve tasarruf hey'eti umumiye üzerinden £ yapıl. mıştır. Esasen vekâlet memur çıka rılmasını değil, tasarruf yapılması. Bı istemektedir. Lâğvedilen daire- ler meyanında umum müdiriyet hu- susi kalemi de vardır, fakat bu dai- re memurları başka vazifelerle tav- zil edilmişlerdir. Müfettişlerin adedi 16 dan 1 © indirilmiştir. Muhasebe müdür mu- yin edilmiştir. İdarenin bütün sta- jiyer memurları kadro harici kal mışlardır. İdarenin açıkta kalan ba- 11 memurları Ankaraya hir hey'et ") yatili Tütün inkisarında Tütün inhisarı umum müdürü Behçet Beyle Ankarada bulunan di- ğer müdürlerin bugün avdetlerine intizar olunmaktadır. Behçet Bey evvelsi günbir telgrafla idare mü- dürlerinden Necmettin Beyi de An- İ mi müşkül | Jüt şubeleri İğvedilmiştir. Bu şube- | ran ve temmuz ayları zarfındaki hiz | EĞE kl am kadro ve tasarruf meseleleri etrafın Vergi mıktarı tenzil edilecek (Başı 1 inci sahifede) lar da bu içtimaa iştirak etmiş lerdir. Maliye vekili hüküme- tin esbabı mucibesiz olarak Mcelise sevkettiği 931 bütçe lâ yihasının ihtiva ettiği esaslar ve varidatla masraf bütçeleri- nin umumi hatları hakkında en mufassal iza- bu bülçe ha- zırlanırken meclis encümenle- | rinde tetkik edilmekte olan altı vergi kanununun tatbikına ge- çildikten sonra varidat üzerin- de yapacağı tesirin nazarı dik- kate alınmadığını ehemmiyet- le tasrih etmiştir. 70 milyon lira Enciüimende tebellür eden ka nante göre yeni vergi kanunla rı varidattan on milyon lira ka dar tenezzül vücude getirecek tir. Bu cepheden bütçe encüme bir vaziyetle karşı- laşmış bulunmaktadır. Yeni ver gi kanunlarının varidat bütçesi ne yapacağı bu tesiri nazarı dik kate almak zaruretinde bulu- nan bütçe encümeni bütçede te vazünü temin için masraf büt- çesinde de ayni mikdarda ten- zilât yapmak mecburiyetinde- dir. Vergi kanunları Diğer taraftan, böyle bir va- ziyet karşısında vergi kanunla rını tadilden sarfınazar etmek fikri ortaya (atılmış ise de C. Halk fırkasınca vergi kanunla- rınm tadili ve vergi mikdarının tenzili bir prensip halinde ta- | karrür etmiş bulunduğundan bu fi 'encümende tarafdar ka zanmamıştır. Masraf kısmı Bütçe encümeni masraf büt- çesinde hükümetin yaptığı ta- sarruf nisbetifii tezyide gayret edecek bazi Fasıllarla kalemleri bir mikdar daha tenzil edecek- | tir, Bu meyanda düyunu u miye bütçesine * kuponlar vazolunan 5 Fhilyon küsur lira lık tehsisat üzerinde oynanma- sı ihtimali de vardır. Yeni inşaat yapılmayacak Bu mali sene içinde hükü- met yeni inşaat yaptırmayacak başlanmış inşaatı ikmal ile ik- tifa edecek, mefruşat takımla. rına, ancak mefruşatm tamir masrafına kifayet edecek dere- cede cüz'i tahsisat konacaktır. ! Tekcüde sevkedilecekler | Yeni kadrolar dahilinde ka- lan memurların maaşlarının tenzili asla mevzu bahis değil | dir. 30 sene hizmet etmiş me- | murların cetvelleri tanzim edil | miştir. Bunlardan tekaüde sev kedileceklerin adedi çok de- ğildir. Bunlara tekaüt kanunu mu- cibince verilmesi icap eden ikra miyenin tenzili hakkında bu gün encümende bir noktai na zar serdedilmişse de Maliye ve. kili buna muvafakat etmemiş- da Vekâletle temas etmişlerdir. Beh çet Bey kadroyu peyderpey telgraf- la İstanbula tebliğ etmekte ve bura- da alikadarlara bildirilmektedir. Bu gün kadro emaman tebliğ edilmiş bulunacaktır. Malümat ahmak üzre #nüracaat ettiğimiz. umum müdür vekili Nazmi Bey ketumiyet muha- faza etmiş ve yalnız: — Düne mazaran değişmiş bir | şey yoktur. Behçet Beyin gelmesini bekliyoruz" demişti Behçet B. geliyor ANKARA, 1 (Telefonla) — Tü- tün imhisarı müdürü Behçet B. İs- tanbula hareket etmiştir. Hüseyin B. vaziyetini düzeltti Sabık İstanbul meb'usu Kavalalı İbrahim Paşazade Hüseyin Beyin bankalara merhun bulunan tütünle rine tütün inhisar idaresi tarafından 500 bin lira kıymet takdir edilmiş- tir, Mumaileyhin borcu 250 bin lira kadar olduğundan tcari vaziyeti tamamen düzelmiş adedilmektedir. Gayri mühadil olan Hüseyin Bey Yunanistanda terkettiği . :mlâkine | dar, ber tarafta (Başı 1 inci sahifede) kılmaz ve yenilmez Roma'nın, saraylarını, sezarlarını ve İlâh. larını düşününüz. Bu etleri yı tılmış, hasta ve çıplak, esir keletlerinin bir süprüntüden ne | farkı olabilir? Fakat eski Roma'yı yıkmı olanlar ve ondan sonraki bü- tün Roma'ları yapmış olanlar, işte bu mustariplerdir. Güzel bir ideale iymadan bü yük kuvvet olmadığı, en e; Roma Katakomplarının zulme- ti içinde görünür. 1921 İtalyası o zamanki Tür kiye'ye (o benzetilmez. İtalya harpten muzaffer çıkmış bü- yük devletlerden biri idi. Fakat bugün biz 1921 Türkiye'si için damat Ferit'ten nasıl bahsedi- yorsak, genç faşistler 1921 İtal yası için Nitti'den öyle bahset- mektedirler. Muzaffer İtalya'nın dan Mussolini'ye kadar süren manzarası, harbi kaybeden bir devletin manzarası idi: Yorul- muş ve usanmış bir halk, sıkı harp disiplininin tam zıddı bir diye meclisinde bir avukat öl dürüldü. Faşizm, harp etmiş olanların hiddetinden doğmuştur. Mussolini tarafndan 1919 da kurulan Fascio'lar, zaferi kullanmağı bilmeyen hükümet ile bu zaafı istismar eden anar- şi hareketlerine karşı, devlet ve kanunun işlemediği görerek ayaklandılar. “Milletin enerjisi 1919 da söndürülmüş ve 1920 de Fyome'nin kanlı noelinde büsbütün tüketilmişti.,, Milleti kendi kuvvetlerine ve kendi kuvveti ile yaşayaca- ğına inandırmalı idi. Bir millet ölüme karar vere- mez, Yaşamak ister. Onunbu iradesini şuurlandıracak, kıy- metlendirecek faydalandıracak teşebüsler lâzımdı. Kuvvete Kuvvet, ölüme ölüm, şiddete zöra zor, şiddet: 1919 | Kara gömlekli gen: dımı bu oldu. Faşistler her | mitan her fırkadan, her gurup- tan temiz ve idealist yanlarında buldular. Kızıl ibtilâl İtalya'd. insanları İa muvaf boşanış, bir çözülüş, sınıf ve 80 | fak olabilir miydi? İtalya'nın, kak kavgaları içinde ne yapa- ilmeyen bir hükümet, zaferin kıymetini ölçemeyen bir Burjuvazi, boyuna devletin otoritesini yıpratan, düşüren gâzeteler, hodbinlik, anarşi, demagoji. İtalya, zafere ve İtalyanlığa inanmayanların elinde Şunu da düşünmelidir ki, İ- talya henüz mânevi birliği ta ! Rusya'da olduğu gibi, ne ham maddeleri, buğdayı, yi i manı, demiri ne de kömürü var dr. İtalya inhilâl etmek, sökü- ilüp çözülmek tehlikesinde idi. 1931 Biz yeni bir Türkiye'nin, İn- giltere, Fransa, Amerika ve İ- talya kadar müstakil b: Tür- kiye'nin vatandaşıyız.Bu, 1921 den bakıldığı zaman, imkânsız mam olmamış bir memleketi. | bir Türkiye'dir. Bu Türkiye Piyemonte'den Venedik'ten Sicilya'ya, Lom- Kalabriya'ya | Mustafa Kemal'in eseridir. ile bu Faşizmin eseri seri bardiya ovalarmdan Puy'a ka. | karşılaştırmak doğru de başka türlü | Fakat ir? Mussolini'nin İtalya'sı şartlar, amele, memur ve köy- | 1921 de gördüğüm İtalya'dan lülerin yasayışları arasında de- | görünmiyecek kadar uzaklaş- rin bir fark, coğrafya, etnoğraf | mış, başka bir memlekettir. ya, içtimai, iktisadi ve fikri ay rılıklar vardı. Delaisi, Şimal sanayi İtalya'sının Ci ya'sından, Almanya'nın İspan- ya'dan olduğu kadar farklı ol- | affeden Nitti, Bolşevizm tahriklerine de bütün şehirlerin kapılarını açık bıraktı. Sokak ve meydan. larda zabitler tahkir edildiler: İ “Piyava'da İtalya'yı kurtaran, Kemalizm, batmış bir devle- mezarı üstünde, onu batıran 'emup İtal. | bütün kuvvetlere karşı milli bir kurtuluş hareketi olarak başla- mıştır. Ve bu milletin medeni- yetini ve hemen bütün müesse- selerini değiştiren bir hareket olarak devam etmektedir. Mustafa Kemal'in İzmir'i al dıktan ve inkılâplarmı tan sonra bir köşeye çekildiği- ni, zaferi istememiş ve ona inan mamış olanların hükümete ge- genç ordusunu uyandıran ve Yü | cerek, hem zaferi hem bütün in rüten kumandan, Louis Cad: na Sosyalist nefreti, Ciyoli kılâpları tehlikeye koyduğunu aşizm, yuva- nin kini ve resmi külran içinde | arından fırlayan Kuvayi Milli- unutulmuş ve bırakılmıştı. Zaferin, ve onun derin kan ve göz yaşlarının ini ğini görmek hazin bir Ne Nitti, ne Ciyoli hükümet adamla, ıstırabını görme ğe lamadılar. Bu sırada dahili barp ateş al dı. Emitli, Romagne, Toskana, ydi. âr edildi- | yecilerin böyle bir hükümete ve onun sistemlerine karşı is- yanı olarak anlatılabilir. Faşizm hâdisesi €r | zaferi yapmış olanların devlet gençliğin bu | ve hükümet idaresini elden bı. muvaffak 0- | vakmamış olmalarına hekverdi yen kıymetli bir misaldir. Zaferin kadrini, kuvvetini ve pahasımı, ancak onu kazanmış Lombordiya, Venedik, Piymon | olanlar bili te'de yağma boykot ve yangır yapan kağa hâkim oldular; Mussolini ve arkadaşları, İ- zıllar, bir müddet, s0. | talvan zaferini kazanmış ku- bir takım | mandanlar değil iseler de, Pi- belediyelere bayraklarını astı. | yava siperlerinde çarpışmış 0- lar ve Lombordiya'da fabrika- | lanlardır. gal ettiler. Boloanya bele | ları Falih RIFKI | Londra - Kap | Otomobilli seyyahlai r dün hareket ettiler İngilterenin en maruf ilim cen yetilerinden coğrafya cemiyeti tara fından tertip edilen Londra - otomobil seyahatini yapacak kafi dün şehrimizden hareket etmişti Evvelee yazdığımız gibi, bu kafi meşhur İngiliz seyyahlarından coğrafya cemiyeti sunda Mİ Geoffrey Malius'in riyasetindedir. Seyahattan maksat iktisadi ve ik mi propagamdadır. Seyahat esnasın) da hey'et azası tarafından elde edi len ilmi malümat Londra konfe şeklinde ve projeksiyonlarla beral cemiyet azasma arzedilecektir. Bi lâhare âdet olduğu veçhile bu ko feranslar kitap şeklinde neşredile- cektir. j Hey'et dün sabah araba vapuri derek saat on buçukta Bağdat cad: desinden İzmite müteveccihen | yo almaya başlamıştır. Bu akşamı İz“) mitte geçirmeleri muhtemeldir. K. file iki binek, otomobili iki kamiyo- techiz olunmuş ve altr kişiliktir. Kamiyonetlerin dahilleri bölmeleriei ayrılmış ve film, ilâç, dosyalar snir levazımla , yataklara, yiyecek konservelere tahsis edilmiştir. Me- tösikletler yol keşfi için kullanıla" caktır, Seyyahlar Anadolunun muntazam: yol olmıyan yerlerini kept etrafın. dan 30 sene evvel yapılan Anadolu haritasile takip edeceklerdir. Bu ha rita hayli hatalı olduğu için, birçok müşkilâta maruz kalmaları imkân vardır. Hey'et azası 18 kişidir. Seya hatin Asya kısmı 3000 kilometre kadar ve yollar umumiyetle bozuk olduğundan Kahireye ancak 20—28 günde vâsıl olmaları ümit olunmak tadır. Balıkesir at koşulan BALIKESİR, 31 (A.A) Idarei hususiyenin İlkbahar st kor) suları bu gün muvaffakıyetle ya" prlmuştar.. Tay koşusunda Bigalı | İbrahim Beyin Süleygi, sür'at koşusunda, İzmirli Ali Beyin o Hadidi tâham mül koşusunda Paşalı Mehinet s- ğnnin Übeyyanı birinci gelmişler. dir. Koşulardan evvel bir de sergi & hir edilmiştir. Bakım itibarile iyi verilmiştir. Budapeşte sergisinde üzüm ve yağlarımız IZMİR, 31 (A. A) — Buda peşteden şehrimiz ticaret oda: sına gelen mektuplarda Buda- peşte sergisinde teşhir. ediler üzüm ve zeytin yağı fevkalâde rağbet gördüğünden bahsedilmekte ve bu gibi firmi sahiplerinin adresleri istenil- mektedir. Ticaret odası bu hususta alâ- kadarlar nezdinde teşebbüsatta bulunmuştur. Muhtelit mübadelede Muhtelit mübadele komisyo nu dün heyeti umumiye halin- de içtima ederek büro mesai va porlarını tetkik etmiştir. Cihan pamuk rekoltesi Tutulan istatistiklere nazaran, 1930 —31 cihan pamuk © rekoltesi Sinemacılarla ihtilâf meselesi Ankara 1 Sinemacılar hak- kında İstanbul vilüyetince tat- bik edilen o muamele, burada doğru görülmüyor. Mashaza mesele etrafında henüz Dahili yeye müracaat vuku bulmamış tar. Ayni mesele bundan bir müd det evvel Ankara cemiyeti bele diyetinde de zabıtai belediye talimatnamesinin sinemacılara müteallik kısmı konuşulurken mevzuu bahsolmuş, cemiyet halkı ve sinemacıları rahatsız edeceği düşünülerek bu teklifi reddetmiştir. Sanayi mıntakası müfettişliği Meb'usluğa intihap edilen sa nayi müfettişlerinden Vasıf Be yin yerine makine mühendisi Kudret Hakkı Bey İstanbul sa nayi müfettişliğine tayin edil- Dişin Opera binası yapıldığı yok ! Beyoğlunda Tepebaşı tiyatrosu karşısmda kâin İtalya konsolosha- mesi eski binası dahilinde Opera ti- yatrosu yapıldığı yazılmıştı. Bina- nın mimarı M. Denari'ye müracaat ettik, Mumaileyh dedi ki: — Bizim öyle opera falan yaptı. ğımız yok. Evvelce konsoloshane 0- lan bu bina kismen yanmıştı, konso- losbane de sefaret binasında yerleş- mişti, İtalya hükümeti bu binayı İ- talyan ticaret odasile bir hayir mu- essesesi olan ve İtalyanca gece ders | leri verer. Dante Algieri cemiyetine tahsis etti. Binanın ahşap olan aksa: mını betona tahvil etmekteyiz. Ars kada bulunan 16 metre uzunluğun- daki avlunun üzerini bir çatı ile ört- tük, Evvelce İtalyanlar aralarında ber hangi bir milli günde toplanır- ken Fransız tiyatrosunu tutuyorlar. dı, Bundan sonra bu salonda top- lanacağiz. Salon ancak 200 kişi a- böyle opera olur mu? 25,500,000 balya vaddesindedir. İ ere Yakalanan haydutlar Geçenlerde Manisanın Hacılar köyünde bir vak'a olmuştu: Köy muhtar, Süleymanın evi sekiz mü- sellih şaki tarafından basılmış, Sür leymanın refikası fena halde dövül- müş, kadınım uzama tecavüzde bu- Iumulmuş, paraların yerini söyleme“ diği için eza edilmiş ve ayak taban ları bıçakla yarılarak yaraya tus! konmuştu. Sonra şakiler evde buldukları 10 altın lira ile bir beşi birliği alarak kaçmışlardı. Manisa zâbıtasının tah kikatı neticesinde bunların Muradi* yeden Durmuş oğlu Yakup, Zeynel, Ahmet, Satılmış oğlu İsmail, Hasan Yusuf, Abidin ve Ahmet olduklari anlaşılmıştır. Bu haydutlar geçen hafta da) Burhaniye köyünde Hasan ağanın evini basarak (300) lirasını gösbet mişlerdir. Haydutlar yakalanarak Adliyeyi verilmistir. otomobilleri Kabataşdan Üsküdara |te geçirmiş ve oradan Kadıköyüne girfi çılmış, tay, boğa, deve koyunlarteş|* olan hayvan sahiplerine ikramiyef” ©