5 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

5 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Dünyada neler oluyor? Sıcaklar Kanadada otuz kişi daha öldü TORONTO, 3 (A.A.) — Ontarino eyaletinde bir sıcak dalgası hüküm sürmektedir. 30 kişi ölmüştür. Bunlardan 14 dü banyo yapmak için denize girmişler ve orada boğulup te- İef olmuşlardır. PALERMO, 3 (A.A.) —Sr caklar Şicilyada bir çok vefiya- tı mucip olmaktadır. Zeppelin Bu ayın sonunda kutba gidecek BERLİN, 3 — Graf ki bu ayın nihayetinde Kğ yi maliye hareket edecektir, Doktorr Eknerb izat bu u- zun seyahate iştirak edecektir. Seyahatin fenni idareini Sov- yet profesörlerinden Samunelo viç deruhte etmiştir. Zepplin kutüp noktasında “Nautilus, tahtelbahri ile bir- leşcektir. at tahtelbahir bo zuk bulunduğu için bu telâki vuku bulmayacaktır. Zepplin kutbe yakın bir nok- tada Sovyet buzkıranı “Mali- gin,, ile birleşecektir. Kutup seyahati © LONDZAS (AA) — Neu mv tahkelbehri için Nevzork- İscilerb ir parça Ply- imoruh'a gölmiş ve mezkür tah telbahrin bulunduğu Devon. rt tersanesine sevkolunmuş- tur, Tahtelbahrin. tamiratına Sir Wilzins'in idaresi altında başlanmıştır. Weksika reisicümhuru- nuü bir davası İ NEVYORK,4 (A.A) — Bundan bir müddet evvel Ald- more'da Meksika reisicimhuru Kubia'nın yeğeni diğer bir ta- İcbe ile beraber polis müdür muavini tarafından öldürülmüş tü. Bu hâdise üzerineK ubieCe mahiri müttehidede bulunan ki oğluna tahsillerine devam et mek üzere Kanadaya gitmeleri ni bildirmiştir. Devlet aleyhine bir kaç milyonluk tazminat da- vası ikamesine intizar olunmak tadır, İspanyada orman yangını MADRİT, 3 (A.A.) — “Si e €rra Espuna,, ormanlarında bü Yük bir yangın çıkmıştır. Yan- gın tevessüüne mâni olmak rin orman memurları ateş ma haline gitmişlerdir. Hasar a- zimdir. 40 milyon çam ağacın- İlan 300 bini alev içindedir. Kano otomobil cihan Sürat rekoru GARDONE “Riviera,, 3 (A; gi? —M. Gaedon M. England 411 kano otomobiline koyduğu Yeni bir motörle müheyyiç bir oru müsabakası içi; ü Dü tesbit edilmiştir. EM Yugoslavyanın nüfusu BELGRAT,3 (A.A.) — Ya pılan son nüfus tahririne naza- m İugoslavyann nüfusu 14 milyona baliğ olmuştur. Şu ha- le nazran 10 sene evvelki nüfu- sa nisbetle 2 milyon fazlalık vardır, Gümrük biriiği meselesi LA HAYE, 3 (A.A) — Yine bir manastır yakıldı MADRİT, 3 (A.A.) — Sen dikalar tarfından yapılan bir toplanmanın hitamında orada bulunanlar, Kaposen papasları na ait bir zaviyeyi yakmışlar. dır. Zaviyeye mensup papaslar © sırada içinde bulunmuyorlar- PARİS, 3 (A.A) — Efganistan vonunu öldüren dülger Espisso bu sabah idara olunmuştur. Fransa- Efganistan PARIS, 3 (A.A) — Afyanistan getiri Press Şahap Veli Han Reisi- Sümhura ztimatnamesini tevdi etmiş sür'at elde etmiştir. Cihan re- | rn, ts a“ . ik Bir katil idam edildi | Hollywood'da şimdi yeni bir sinema artist mi dillerde dolaşıyor. Acaip bir isim: Tal- lul Bu Meksikalr kadın Londra ahnelerinde kendini göstermiş ti. Sekiz sene ismi Londralıla- rın ağzından düşmedi. Tiyatro bittikten sonra, perestişkârları locasını ve artistler kapısını doldururlar, onu daha yakın- dan görmeğe ve alkışlamağa çalışırlardı. Muvaffakıyeti diğer bir çok Mirna Loy artistlerin kıskançlığını tahrik ederdi. Bir yere gitse her kesin başı ona dönerdi. Hattâ bir gün bir lokantada ir kadın yanına yemek yerken, i yaklaşmış, iki tokat vurmuş, şapkasını parçalamıştı Kıskanç | bir kadının sinir buhranında ağ zına gelebilecek n3 kadar küfür varsa hepsini İ Fakat Tallulah hiç sesini çıkar madı, Yüzünü podraladı, şapk; sını tekrar giydi. Onun bu hi perestişkârlarının adedini art- tırdı »mis Kler ve Meri Nalar TALLU Şimdi bütün Hollyvood'un kendisinden bahsettiği kadın de sarfetmişti, | Tallulah Eğer bu hâdise Meksikada olsaydı, şüphesiz Tallulah müteca' saçlarından yaka- lar ve ona dersini verirdi. Lâ- kin Londranın böyle bir muka- beleyi götürmeyen muhit oldu ğunu biliyordu. Zaten Tallulah ın artist oluşunun bir ifadesi de ondaki muhitine uymak kâbili- yeti Hollyvood'a gitiği zaman, gazeteciler, onu mevcut şöhret lere benzetmek istediler, Benze temediler. Yalnız Talluleh'ta Lilyan Tashman'ın şıklığını, Clara Bov'un sihrini, Greta Garbo'nun * esrar engizliğini, | Jeane Eagle'in sesini, Marlene Dietrich'in cazibesini buldular, “Solmuş Kadın,, ismindeki ilk filmi ikmal edilmiştir. Bu filmin muvaffakıyet kezanıp kazanmayacağı malüm değil: | dir. Fakat bütün Holiyvood bu- nunla meşguldür. Bir gün Ethel Borrymor ken disini ziyarete geldi ismini değişti ve o kadar yalvardı ki Tallulah ismini değiştirmek üzere idi. O sırada Amerikanın maruf muharirlerinden Joseph Her- gersheimer artisti ziyaret etti: — Hakikaten bu güzel ismi değiştirecek misiniz? Tallulah böyle bir niyette olduğu cevabını verince, roman cı dedi ki: — Eğer böyle bir şey yapar sanız, size yemin ederim ki ka- lemimi kıracağım ve hayatrm- da bir tek satır yazmayacağım. Biliyorsunuz ki ben karnımı do yurmak için yazı yazmak mec- İ buriyetindeyim ve her günkü bifteğimi çok severim. Bunun üzerin: Tallulah mu- TEMMUZ 1931 Filmde serbest kızlar Sinemanm bir milletin ahlâk ve âdetlerini tanıtmale | hususundaki müessir propaganda kuyveti malâm dur, Fakat bazı Gilşler vardır ki, mevzuları hakikatlere, temas etse bile, sansör tarafından irnesi meno- diliyor. Avrupanın bir çok yerlerin- de böyle nekbete uğrıyan Atnerikan filmlerinden bir tanesi de “ Çılgın Kizlar “dır, z Bu film Neyorktaki kız kollejle- rinden birinin iç yüzünü tasvir et- mektedir. Sally isminde on ltı yaşında bir kolejli kız -afif bir kız. hiç bir kay- gu ile mukayyer olmayan eğlence düşkünü . gençlerin önahfillerine de- vam eden şen, şuh Eva isminde bir diğer kızm telkinlerine uyuyor. Ni. hayer © da Eva gibi kokteyler içi yor, sarhoş oluyor. Ve günün birin | de gayrı kabili tamirıhata vaki olun ©, artık geriye dönemiyeceği için girdiği hayata devam ediyor. Fakat bir de “Gençliği himaye” cemiyeti var ki, geç te olsa müda- hale ediyor. Eva'yr, terbiyesine alı: yar, Sally'yi de hâla onu afif zanne den ana ve babasma inde ediyor. Lâ kin annesi, hakikati aklamakta ge- cikmiyor ve kızını onda yeni uyan- maya başlayan heveslere karşı mü- dafan etmeğe yemin ediyor. Lâkin bu müdafazini “Sıkı tuta- mıyor olmalı ki, haine kalan Sally “Yeni Bakireler, de Anita Page, Joan Cravvford evlenmek ümidile kendisini 6 hale Koyan gence müracaat ediyor. Bu genç te beşyüz dölar mukabilinde (iyi para) Saliy'yi, bir gecelik eğ lenceden başka gayesi olmayan dost larma sarıyor, Sally Bu dostların “Gece kulübü” ismi verilen kulüp- erine gidiyor. Aklında biç bir fena lik yok. Lâkin orada son derece sar böş ve burnunun ucunu görmeyen babasına tesadüt ediyor. Bu baba kızmı tanıyacak halde değil, Hattâ ona öpmeğe kalkiyor. Sally bayılı: Haslayı evine götürüyorlar. yar. Genç kızin duyduğu heyecan o ka dar kuvvetli ki, hasta bir daha ayı- lamıyor ve ölüyor. Ve Film'de şöyle nihayet buluyor: “İşte çok serbest derbiye kurbanı KADIN | Sofra Tereyağlı fasulya Taze fasulyeyi temizlemeli yıkamalı ve kaynar suya at- malı. Yeşil rengini muhafaza elmesi için ayni zamanda ilâve etmeli. Pişince çıkarıp süzmeli, üzerine siyahlanın- ncaya kadar yanmış tereyağı ve bir mikdar sirke ilâve ederek derhal sofraya koy- malı. Kaymaklı domates Orta büyüklükte on beş domates seçiniz ve ucu sivri bıçakla tepes'nden bir kapak kesiniz ve bir kahve kaşığı ile çekirdeklerini çıkarınız. Yahnız. ç-kirdeklerini çıkan- nız ve domatesin (etinden müm'”ün mertebe fazla bıra- kımız. Bu domatesleri fırma gidecek tepsiye sıralayınız. Yarım litre süti ılıklaştır- mak üzere ateşe koyunuz ve içine 200 gram rendeleemiş p atarak karış- tırmız. Peynir erir ve bir kaymak hasıl olur, Diğer ta- raftan bir kaba dört yumur- ta kırarak omlet tertibi ka- rıştırınız ve peynirli sütü bu- raya ilâve edin'z, tuzunu, bi- berini koyup karıştırdıktan sonra bü mahlât ile boş do- mateslerin içini doldurunuz. GENOVESE | | Muhabir mektupları ME Cenup vilâyetlerinin. İzmiri : Mersin Mersinin bir altın oluğu olduğu binalarının ve « sokaklarının halinden anlaşılıyor İM emmi Mersin hükümet konağı MERSİN — Mersin ana vatanımı Zin sıcak mıntakalarından biridir. mühâm bir iskele olması hinrerlanrlar bulun- Domateslerin kapaklarını ka- patınız ve her kapagın üze- rine küçük fındık cesametin- de tereyağı oturtunuz. Hafif fırında yarım saat bırakınız. Sıcak sıcak sofraya getiriniz. Evde çiçek in kuvvei inbatiyesi dolayısil muhtelif anasırdan pekçok kimseler buraya | toplanmuslardı Mersinin havası ve suyu iyi olma- makla beraber maddi ve büyük ticarerlerden dolayı her taraftan muhtelif cins ve mezhepte insanlar buraya toplanmışlar ve memleketin iktisadi cephesinde bü. menfaatler | Fransada Liyonda çiçek- çilik cemiyeti bu hazirandan eylüle kadar devam etmek üzre küzel bir müsabaka aç- miş bulunuyor, Liyonun en güzel çiçekli balkonu ve pen- ceresi kimindir. Cemiyetin bittabi hedef- lerinden birine dahil olan bu müsabakanın mevzuu her ev kadınını alakadar etse yeri- dir. Bizde bir çok evler var- dır ki, bağçeleri yoktur. Hal huki çiçek yalınız onun zine- ti deği, güzel ve ruhunda bir neş'e ve ferahlık menba- ıdır. Bir çok kadınlar var- dır ki, evde bağçe olmayın- ca, bu eksikliği saksılariyle yük bir varlık vücuda getirmişler diy İdare Esasen buraya bakan müdakkik bir mazar Mersinin bir ultm oluğu | olduğunun ve binalarile sokakları- | Bin ve cesim ticarethane ve müesse selerinin mevcudiytinden de burası- Bin ne mühim servet memba bu- lunduğunu anlamakta güçlük çek- mez, Şehrin yu vaziy: iyesi ve ahalisinin muhtelif malarına mazarein idarsindeli müş- | | külâtia kendiliğinden anlaçılır. Tec rübeli, muktedir ve kanunşinas bir vali ile dürüst ve faal ve teferruatı umura kadar te bulun. harriri açlıktan öldürmemek i- çin ismini değiştirmekten vaz geçti ve Tallulah kaldı. onaltı yaşında bir çocuk ta böyle sö- nüp gidiyor.” “Yeni bakireler” filmi de böyle çılgın iki kızın feci akibetlerini tas- vir ederr Lâkin bu meyi filmlerin, genç kızlar üzerinde, yaşanılan ha- ya:za akıbetini tasvir etmesi itibarile iyi mi, yoksa yaşanılan muhiti ve eğlenceleri göstermesi itibarile fona mı tesir husule getirdiği terbiyeci. leri ikiye ayırmıştır. Bu nevi filmle. rin iyi tesir hasıl etmekten ziyade kötü tesir bıraktığını iddin edenler çoktur. Bunlar zamane gençliğinin neticakire ehemmiyet vermediğine ve bu neticelerin sirf filme bir bağ olsun diye icat edilmiş olduğuna « inandıklarına kanidirler. Onun için zevk ve safa âlemi, genç kızda meti- ceden daha ziyade müessir oluyor, Bir çok memleket sansörleri de bu kanaate olmalı ki, ahlâki diye gösterilen bu Gilmlerin muzur neti- celerini hesaba katarak, halka göste rilmesini men etmektedirler.” Istastistikler. bu nevi, Filmlere gençlerin çok rağbet gösterdikleri. ni de teyit etmktedir. Bu rağbetin | zevk ve sefahate karşı ruhi bir te: | Je İ fi hükümlerden antayılmalesader. telafi ederler. Plâjda banyodan çıktıktan mayül ifade ettiği de, filmin sonu | sonra gazinoda oturmak için hakkında gençlerin verdikleri men- | hafif manto ve geznmek için gen'ş şap'ta. Pencere ve balkonları birer küçük bağ- çeden farksızdır. Çiçeklerin çocuklarına bakar gibi ba- karlar. Bir evintürbeye ben- zeyen kasavetli haline çiçek gibi dağıtacak sihirli bir kad ret varmıdır? Bizdede böyle bir müsabaka açılsa demiyo- ruz, fakat keşki bütün evleri- mizin pencerelerinde ve bal konlarında çiçeğe layık oldu- | ğu yeri vermesini bilseydik. bir Polis mü : teni hüsnü istimal eden bir belediye reisin bu gibi yerlerde vücutlarına gok ihtiyaç bulunduğuna herkes ka ildir ve halkta bunu can ve gönül. den arzu eyler. Muvaffakıyet Mersinlilerin ihtiyacatını tatmin için mevcut eğlencelerin kumar ve esrarhane haline inkilâip eylemesi ve İstanbul gibi kalabalık ve ticaret güh yerlerde olduğu gibi dilencile- rin etraftan buraya hücum eyleme- İ iri ve bu işret ve safahatın neticei zaruriyesinden olarak halkım huzur ve rahatını iblâl eden serseri ve kül han beylerin türemeleri pek olurdu. İşte bir sene evvelisine ka- dar devam eden bu safahathaneler. le bu makule uygunsuzlardan şimdi &ser kalmamış ve pek nezih ve şaya- nı takdir içtimai bir vaziye? has ol muştur, Artık burada ne kumarhane me esrarkceğ, ne hırsız, ve de dilenci yoktur. tabii Temizlik Idare makinesi içinde boş İcasnak | ve ağır kasnak dönen kısımlar birer birer temizlenmiş ve gayri meşru uğraşan mizır mikroplar | kolların- inn tutularak şayet hâlimane usul- lerle hükümet kapısından dışarı arı | mışlardır. Bu icraatı yapanlar şimdi halkın gönlünde yüksek mevkiler kazanmışlar ve hükümetimizin halk ile beraber yürümek hususundaki a lâka ve umdeninil bir surette | göstermişlerdir. Maarif Vilâyet Manrif müdürü Ali Bey istifa eylemiş olduğundan Tarsus kezd 8 ilkmektep ve bir de oriamek- tep vardır. Dahil vilâyette 79 ilkmek | tep mevcuttur. Bunun 66 sı köyler. dedir. Bu mekteplerde 149 muallim ve 5226 talebeyi tedris ile roygul menfaatlar yüzünden halkı izrara | dürler. Tahsil çağındaki 20,000 çe cuktan ancak rubu okusulabilsieki; tedir. Şu hesaptan daha ne' kadar mektebe ihtiyaç bulunduğu arılağılır. Millet mektepleri Bu mekteplerin çok faydası görül mektedir. Yeni harflerle okumak mecburiyetinde bulunan kadın erkele 39875 kişiden şimdiye kadar 6102si okutulabilmiştir. Mektepler Bir çok köylerde köylülere mü- kemmel ve asri mektepler inşa edil. miştir, İki üç senedenbri zıraat var ziyeti bozuk gittiği cihede köylerde imali kudret kalmamış olmasına rağ- nen yine birçok Maarif yurtları te- İ sisine imkân bulunmuştur. Birisi Bereket fabrikasında ihraca hazır pamuk balyaları | Mersin, diğeri Tarsusra olmak üze” | ve iki kütünhane açılacağından çize“ İ diden 120 parça mesleki kitap teda: rik olunmuştur. Şurası teessüfle kay de sezadır ki vilâyet meclisi üremi si okuma odalarının lâğvına karar | sarratları görülmüştü? Malümatı umumiyeleri noksan 0- Ina tüccarlarla, kâtip, esnaf ve çırak ların hayatı, iktisadi bilgilrini takvi- ye için hususi olarak Maarif müdürü yeti ve Ticret odası yardimile bir mektep açılmıştır. Bu sene Maarif Vekâleti bu mektebi resmen kendi emrine alacaktır. Şimdilik 67 mevc- udu vardır. Devam giceleridir. ve rağbet ziyadedir. Ticaret odası mec. cani olarak salonunu bu mektebe Devam edenler bu: nun (aydasını anladıkları için gece Iri ğlence ve istirahatlarını foda ede rek söve seve mektebe kotmağüis dırlar, Mersinlilere sathezar aforiyf. RAĞIP KEMAL terk eylemi vermiştir. Bu odaların acaba ne AğAy, Kan > - Fi- Halk ticaret mektebi — ,, 7