9 Temmuz 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

9 Temmuz 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

konomi is “neseleler bmisyon içtima vet odası meclisi dün g” if zade Süreyya vd içti- açmıştı, . Oda harici reisi i zade Mithat Beyin mec hitaben yazılan bir tezke- okundu. Mithat Bey ikinci İecip Beyi ifasında 18- Htiğini teessürle bildiriyor, tifanm hiç olmazsa yeni ba kadar “geri alınması tekrar ricada bulunulması- if ediyordu. meclisi bu teklifi der- kabul etti ve bu işe Mithat memur edildi. filâyet dahilindeki bir çok Jgpisvonlara Oda meclisi aza- İ Ğrirak etmektedir. Bu komis lardan meselâ kazanç, tak- ymet komisyonları Oda hhasları daima iştirak ede iğinden, ekseriya toplana- paktadır. İdare meclisince lan tetkikatta bu komisyon münhasıran meclis azası- iştiraki lâzım olmadığı an- komisyonlara Wda intihabı için idare heye- salâhiyet verildi; nelerden beri tahsil edil- len aidattan 350 liranın ip- he karar verildikten sonra, İsat vekâletinin bir tezkere- du. İktisat vekâleti Oda kumaş satışlarının yalnız İre esasları üzerinden ölçü- satılması hakkındaki tek- <evaben, esasen bunun liler hamilile temin edilece- İ fakat o vakite kadar met- le a belli olmak şarti- opla kumu leceğini İrmekt — satılabileceği , Bundan sonra şehrimizdeki bi fabrika vekil veya mü- sillerile şubelerin kazanç ” ndaki mevkileri bakkın- hazırlanan rapor üzerinden hbi Beyin verdiği izahat din di. Bu raporun aynen vekâ- gönderilmesine karar veril icaret borsasının meclisi esinin yeniden intihap za- n: geldiği anlaşıldığından, ap heyetine Necip, Ziya, irat, Nizameddin Vehbi ve yler seçildi. Oda ücreti kaydiyesinin ce- | alovada posta ve telgraf şubesi Posta idaresi bu sene Ya- a kaplıcalarında kir posta graf merkezi tesisine ka- vermiştir. Yeni merkez kısa bir zamanda inşa irilecektir. ——e— 0 memurun açığa çıkarıldığı yalan! | Dünkü sabah gazetelerinden biri | darpaşa gümrüğü baş müdürlü. | adrosundan 70 memurun açığa | rıldığını, İstanbul gümrüklerin- kadro harici kalan namzet me irlarm gümrük baş müdürlüğü a- İhine dava ikame edeceğini yazı- du, İDün bu hususta Yaptığımız tah tata nazaran, Haydarpaşa gümrük inde 70 memur açığa Çıkarılmiğ ildir. Evvelee bütün gümrükler. olduğu gibi burada da namzet urlar açığa çıkarılmıştır, ki W eri azdır, Nömzetlerin davası hakkında da bul Baş müdürlüğünde malü- Yoktur. Esasen namzetler açığa rihnaldla kanun tatbik edilmiş- . O )da'da dün muhtelif ler hakkında da karar verildi ii EE ni görüşüldü larına gelmiyen- zasız tahsil müddetinin eylüle kadar temdidi tahtı karara alın dıktan sonra, Mısırla aktedile- cek ticaret muahedesinde naza rı dikkate alınmak üzere Odaca tesbit edilen noktalar hakkında tanzim edilen rapor okundu. Rapor okunurken Gani Bey iti raz ederek tütün ihracatıma ait bazı adetlerin noksan ve yanlış olduğunu söyledi. Fakat noksa nın yerede olduğu anlaşılarak tarih ve tashihi kabul edildik- ten sonra kaydiyelerini verme- yen 18 müessese tecziye edile- rek içtimaa nihayet verildi. Kereste ihracatımız İhracat ofisi cumartesi gi bir içtima yaparik kereste ihra catımız hakkında — hazırlanan raporu tetkik edecektir. Yugoslavyadan yaş meyve ihracatı Yuyoslavyada yaş meyve ih racatının kontrolu hakkındaki nizamnamenin tatbikına başlan mıştır. Yugoslavyadan ihraç e- dilecek üzüm, elma © gibi yaş meyveler sıkı bir kontrola tabi tutulmaktadır. Çekoslovakya ihracatı Çekoslovakya hükümeti ihra catı teşvik için yeni bir kanun lâyihası hazırlamıştır. Bu lâyi- ha bilhassa ihracat kredisine dair kuvvetli ahkâmı ihtiva et- mektedir. m, Kambiyo Borsası MİLLİYET PERŞEMBE Vilâyette Rehinciler Talimatname dün tebliğ edildi Rehin üzerine ödünç para ve renler hakkında o yeni tanzim olunan nizamname dün vilâye- te gönderilmiş ve tatbikatma başlanmıştır. Nizamnameye göre: Rehin üzerine ödünç para vermek san'atı menkul ile kıymetli ev- rak mukabilinde para vermek- tir, Banka muamelâti bundan hariçtir. Emniyet sandığı gibi hususi nizamnameleri olan mi esseseler nizamnamelerine ta- bidir, Maaş cüzdanı teminat ola- rak ödünç para vere Jer dahi nizamnamede görülen müraka- be hükümlerine tabidir. Sermaye mıkdarı Beş bin liradan aşağı serma- ye ile rehin üzerine ödünç pa- ra vermek sanatı yapılamaz. Usulü dairesinde İktisat ve- kâletinden mezuniyet alınma- dıkça ödünç para vermek san'- atı memnudur. Müsaade müddeti Rehin üzerine ikraz müame- lesi yapmakta olan müessese- ler üç ay içinde mezuniyet ve- sikası almağa mecburdur. Yalovada bir oto- mobil kazası Muharrir Kemalettin Şükrü Bey ucuz kurtuldu Salı günü akşamı Yalovaya giden muharrir Kemaleddin İ Şükrü Bey iskeleden kaplıcala- | ra gitmek üzere bir otomobile binmiştir. Otomobilde kaplıca- lar muhasebecisi Muammer ve Ali Beyler de vardır. Vakit do- Dolar 0,47,28İŞ3l Fraak 12,05,00 | Pe: 4,96,50 Üret — 9,02,25İR. mark 1,99,00 FrdnkB, 3,38,30 | Zloti 4,20 Drahmi 36,42,00| Pengü 2,7 x Altin 060,00 — — Mecidiye © 00,00 harici U Banknot © 00000 Esham ve Tabvilâtm nevi İstikrazı dahili 34,00) Düyunu muvahhade 71,00 İkramiyeli Demiryolları o 3,90 > Rekabet Gene başladı Seyrisefain -Vapurcular itilâfı dün bilfiil bozuldu Seyrisefain - Vapureular itilâfi dün filen'hihayete ermiş ve bununla beraber reknbet te bütün şiddetile başlamıştır. Dün serbest kalan vapur cular ilk iş olarak fiatleri derhal ine dirmişlerdir. Seyrisefain de Karade- nizde Hopeye kadar güğerte've ale lümüm yük navlunlarmı iki liraya indirmiştir. İdare kamara fiatlerini iki kısma ayrımıştır. Samsuna kadar olan iskelelere birinci kamara 10, i- kinci 15 liradır. latanbul'dan Hope- ye kadar olan iskeleler için birinci kamara 20, ikinci 1S liraya indirmiş Bir. Bu vaziyete nazaran alelümum kamara fiatlerinde onar lira tenzilât yapılmıştır. İtilâin bozulmasından sonra dün ilk defa olarak Yelkencile rin Vatan vapuru Karadeniz liman. larına hareket etmiştir. Seyrisefainin Karadenize dün vapuru kalımamış- tir. Bugün Karadeniz vapuru Trab- zon postasını yapacaktır. Dün alâkadar muhafilde dönen rivayetlere bakılırsa, antant bozul- duktan sonra yapurcular kendi ara. larında bir anlaşma yapmak için ie şebbürata çirişmişlerdir. kuzu on geçiyor. Tam Samanlı köyüne ayrılan yolun yanında- ki büyük köprüyü geçerken | müthiş bir trraka vesarsıntıdan sonra otomobil camları, motö- rü parçalanmış bir halde zınk diye duruyor.. Köprünün tam yanındaki incir ağacına çarpan koca makine bir ande hurda haş olmuştur. Kemaleddin Şük rü Bey ensesinden,sol kulağı- nın arkasından ve gırtlağından muhasebeci muavini Ali Bey | de sol kulağı arkasından olduk almışlardır. mer Beyle şoföre büyük bir hüsnü tesadüf eseri bir şey olmamıştır. Kaza- nın otomobilin (rond) denilen kısmının fırlaması neticesi vu- kua geldiği zannediliyor. Yalo- va jandarma kumandanlığı me seleyc vaz'ıyet etmiştir. Yara- lılar derhal kaplıcaya nakledil mişler ve burada derhal ilk te- davileri yapılmıştır. Polise ifa- de veremeyecek derecede olan Kmaleddin Şükrü Bey gırtla- ğında açılan gniş yaranın teda- visi için İstanbula gönderilmiş- tir. Hariçten ecnebi amele geliyor Son günlerde şehrimize (küçük kafileler halinde ecnebi #mele gel mektedir. Memleketlerindeki buhran dolayısile burada iş aramaya gelen bu amele en ziyade inşaat işlerinde ihtisası olan kimselerdir. Bu amele meyanında bilhasan Macar ve Bul- gar smele ekseriyeti teşkil etmekle” dir. İzmir dama şampiyonu yatla alan Karaman 2ğlz Manet Bey (İzmir Dama Şampiyonu) ilân a İzmirdeki bütün & damacılar bu münasebetle sedef kakmalı güzel bir dama tahtası yaptırmış ve Mehmet Beye hediye etmişlerdir. Hacı Hüsnü Bey Mülkiye o müfettişi | Hacı Hüsnü Bey dün Ankaradan serimize yelmistir. (ahkemelerele Agopyan hanımaznun) Pecâye otobüs ları mahküm edildiler) imal edebildi. Facia mesulleri hem hapis yata- caklar, hem de kurban- ların ailelerinetazınimat verecekleri” Agopyan hanı filim faciası - mes'ulleri hakkında Ağirceza mahkemesi kararımı tebliğ etmiştir. Film acentaları Emil ve Yorgi İstelyonos birader- ler facianın vukuunda ihmal- leri sabit görülerek ikişer sene ağır hapis ye 200er olmuşlardır. Mahkümlar bun- dan maada yangında vefat eden Rısim, Koço ve Artin Efendilerin veresesine 1000er lira tazminat vereceklerdir. Yangında mes'uliyeti görüle- miyen çırak yani beraet et- miştir. Film fac'asına ait kararın ekseriyetle verildiği. anlaşıl- maktadır. 12 seneye mahküm oldu Kasımpaşada Süleyman is- minde birini öldürüp Mehmet ve İdris isminde diğer iki şabsı yarayan Yahya, dün Ağırcezada 12 sepg altı ay 17 gün hapse mahküm ol- Şoförler cemiyeti belediyeye müs racaat ederek otobüs ve otomobil. lerde iki şoför kullanılmasına müsa- ade edilmesini Tica Şe | #örler vukua gelen bütün kanların İ bu yüzden olduğunu iddin etmekte. dirler. Kendisile temas ettiğimiz y0- förler cemiyetinden bir #at otobüs ve otomebil işlerinin iç Yüzünü. şa» yanı dikkat bir surette Yöyle anlatı. yor: — Evvelce bir waavinimiz vardı. Belediye bunları kaldırdı. Şimdi bir kişi çalışıyoruz. Bir şoför. bir direk. siyön başında 18—20 ssat mütema. diyen kafa yormak mecburiyetinde dir. Bir amele günde 8 #attan fazla çalışmıyor. Biz 18—20 sAN çalışıyo. ruz. Bu vaziyette bir şoför, tabii çok yorgun ve uykusuzdür. İşte bütün kazalar bu yüzden oluyor. Meselâ Taksim ile Büyükdere 3- rasında işliyen bir otebüs sabahın ———— Kadınlar birliği proğ- ramı hazırladı Kadınlar birliği idare heyeti dün akşam toplanarak, köyle. re gidecek heyetlerin program larını tesbit etmiştir. Heyetler yirmi gün sonra hareket ede. ceklerdir. Seyahat programında yalnız İstanbul köyleri dahildir. Diğer vilâyetlere bilâhare gidilecek. tir. Küçük Haberler * Evkafa ait bazı mebaninin keşfi için evkaf müldiriyeti mü hendislerinden Faruk Bey bu gün Balıkesire hareket edecek- tir. * Eminönü mal müdüü; hidematı vataniye tertibinden maş tevziatını dün bitirmiştir. lira para cezasına mahküm * Kadın mürşitler /T Dün bi vapur ka- | | muştur. 1ahya kararı anla- yınca ağzı köpök içinde ka- larak bağırıp çağırmağa ba;- laniış ve jandarma tarafından mahkeme içinde eline kelep- çe varularak dışarı çıkarık mıştır. Aydın komünistleri Aydında komünistlik propa- gandası yaptıklarından dolayı tevkif edilerek muhakemeleri görü'mek (üzere | İstanbula sevkedilmiş olan altı komü- niste ait evrak vazife nok- tasırdan tekrar Aydına iade edilmiştir. Bunların mubake- “meleri Aydında görülecektir. Şoförlerin de bir dedikleri var! Kazaların çoğalmasını muavinle- rin kaldırılmasına atfediyorlar beşinden gece yarısına kadar azami sefer yapmak o mecburiyetindedir. Bunun için de fazla sür'atli gidiyor- lar, Eğer biraz yavaş gitseler; pat- ron şoförü tutmaz, Ekmeğimizden oluruz. Mal sahibi fazla para verme mek için bir şoförü 18—20 saat ça- lıştrıyor, Halbuki iki şoför lâzımdır. O vakit daha salim bir surette çalışı- lr. Belediye 20 saatlik bir mesai i- çin iki şoför kullanılmasını patron- lara icbar etmelidir. Yoksa ekmek halırı için ve patrona yaranmak için biz hızlı gideriz, kazalar da boyuna olur, Şimdi Taksim ile © Büyükdere arasında 3 grup yani üç patronun o- tobüsü işliyor. Meselâ bir patronun otobüsü hareket etti mi, diğer pat- ronlar da birer otobüsü ister dolu, ister boş olgun son sür'atle hareket ettiriyorlar, Çünkü rekabet var. Ta- bit yarış oluyor. Sonra da kaza...” raya oturdu Yunan kandıralı Albania Yiçin, bir evkat tarifesi tanzim | İtilâf tamamile suya düştü!.. Belediyede İİ Nihayet! talimatnamesini Boleliyimin. bir bir müddetem | beri uğraştığı otobüsler tali- yaa dün akşam kat'i şek | lini m kn edi Talimatname bu | l menin en esaslı maddesi şimdi e kadar kaymakamlara veri- di kontrol ve teftiş hakkının tekrar belediyeye devredilmek tedir. Bu suretle iş tek elden idare | edilmiş olacaktır. Belediye tai ikı için yeni memurları tayin den kontrol edilecektir. Bunlar açıkta kalan belediye memurlarından tefrik edilecektir. gitmeğe meydan Yarışa ve süratli verilmemek edilmiştir. Her otobüs müşteri bulunsun, bulunmasın muay- yen vakitten hareket edecektir. Bütün otobüs sahi; i limatnameye riayet edecekleri- ne dair bir taahhütname vere- | cekler ve bir kefil gösterecek- lerdir. Telimatnamenin ber hangi | bir maddesine riayet etmeyen- | lerler faaliyetten menedilecek- tir. Talimatnamede o bundan başka daha bazı mühim madde ler vardır. Kanalizasyondan nasıl istifade edilecek? Kanahızasyonun bazı kısımlarının. işletilmesine bir sene zarfında baş- lanacaktır, Belediye kanalizasyonun nasıl iş- leyeceğine önir 12 maddelik mühim bir talimatname hazırlamıştır. Tali. matnameye nazaran umumi mecraya sade idarci beytiyede kullanılan pis sular, yağmur ve har suları, çamaşır suları doğrudan doğruya akıtılabile- cektir. Mutfak artıkları, kum, kil, kemik ve paçavra gibi şeyler umumi mec- raya akıtılamıyacaktır. Lokanta, fabrika, hastahane, kışla gibi fazla mevaddi sahmiyeli ve kirli sular akıtan müesseseler umumi mec raya doğrudan doğruya akıtamıya- caklar, kendilerinin inşa ettirecekleri “guli” lerden geçirdikten sonra mumi mecraya iştirak edebilecekler. dir. Kimyahane ve mevaddı müştai- le bulunduran müesseseler de keza “gulü” ler inşa ettirmek mecburiye- tindedir, Şehir dahilinde mevcut ebniye ve mesakinden zemin katı ile bera- ber üç kattan fazla olan kügir bina. lar umumi mecraya ü iğin yapı lacak tali şebekeyi kendileri inşa et- trecektir. Bu hususta şimdiden ha- zırlığa başlanmak üzere tebligat ya- pılacaktır. Üç kattan fazla olan-bi- malarda halâlar için #ifon ve sair fenni tertibat yaptırmak mecburidir. Floryaya otobüs Son zamanlarda şehrin © birçok semtlerinde otabür servisleri ihdas edilmiştir. Bu yüzden imtiyazli bir gok büyük vassiti nakliye şirketleri sndişededirler. Haber aldığımıza göre, yarından itibaren de Sirkeci ile Florya arasın- da otobüs işlemeğe © başlıyacaktır. vapuru dün Çubullu'da ka- raya oturmuş'ur. Albania vapuru Çubuklu açıklarında demirli bulunmak- ta idi. Dün akıntının tesirile demir teramış ve karaya oturmuştur. Geminin basarı hafiftir. Ankaraya giden doktorlar geldiler Sıbhiye Vekâletile temas Temas ettiğimiz otobüsçüler bu yo- len cok kârlı olduğunu söylemekte. dirler. Bu servisin müsaadesi de &- anmiştar, Bu vaziyetten Şark demiryolları kumpanyası hiç memnun değildir. Romen talebesi şehri geziyor Evve'ki gün şehrimize gelen Romanya carülfünun talebesi etmek özere Ankaraya git- miş olan Cerrah pcşa hasta- hanesi ser tabibi Rüştü, Gu- reba haslahanesi ser tabibi Ömer Lütfi, Etfal hastaha- nesi ser tabibi Rifat beyler avdet etmişlerdir. hastahanesirde bi sene sühim tes'sat yapı- Iscaktır, dün Süleymaniye camiini ve Darülfünunu ziyaret etmş- lerdir. Misafir talebe bugün müzeleri gezeceklerdir. 4 een Temyiz reisi Ankarada ANKARA, 8 — Temyiz mahke- ve baş Nihat Beyle- in de dahil olduğu bir hey'et buraya Prezi Heyetin bazı kanun proje | İleri hakkında mutaleası alınacaktır. | Geçen gün Beyoğlu hestahanesinde bir yaralı | öldü. Cenaze otomobili- İli nin gönderilmesi için be- İl lediyeye telefon edildi. Otomobilin benzini yok- muş, yerine iki atlı bir || araba göndermişler. Ce- İl İİ maze ile alakadar olan- lar, bunu hâysiyetşiken buldukları için, cenaseyi fl | kaldıracak başka bir ça- re arâyorlarmış. | | O sırada bir Ermeni, kendi kilisesine telefon İl elmiş ve Ermeni kilise- İİ sinin otomobili, üzerin. deki haç çıkarılarak gel- miş ve cenaze bu saretle İl mezarlığa götürülmüş. - | Ermeni cemaati, belki İİ kliseyi parasız Bırakma- | dığı için, cenazelerini İ seşıyan otomobilleri de benzinsiz kalmaz. Fakat | Belediye, sırf cenaze te- şımak için getirdiği oto- mobilleri benzinsiz bıra- kırsa, Buna ne demeli? Maarifte Kongre a Lise ve Orta mektep müdürleri bugün gidiyorlar Cumartesi günü Ankarada topla- nacak lise ve örtamektep müdürleri kongresine şehrimizden iştirak ede cek müdürler bugün Ankaraya ha reket edeceklerdir. Kongreye maarif vekili Esat Bey riyaset edecektir. Kongrede lise ve ortamektep ted- risat proğramları tetkik ve tadil edi- lecektir. Bu tadilâtta ameli ve pratik esaslar nazarı itibara alınacaktır. Halk için konferanslar Yaz tatilinde halka mahsüs irşat konfeansları verecek piü- derrislerin isimleri | fakülteler tarafmdan darülfünun emare. tine bildirilmiştir. Konferans- lara bu ayın 15 inde başlana- caktır. Hususi mekteplerdeki tedrisat Maarif vekâleti dün Maarif emanetine bir tamim gö rek bu senei dersiye ba itibaren hususi Türk ve ekalli- yet mekteplerinin ilk kısımla- rında okutulan ecnebi lisan tedrisatının lâğvedildiğini bil- dirmiştir. Keyfiyet (o mezkür mektep idarelerine tamim edil- miştir, Bu sene program da ona gö- re tanzim edilecektir. Borcunu vermiyen bilet bayii Tayyare piyangosu biletleri yü: zünden Esnaf Bankası gene garip bir vaziyete düşmüştür. Bankanın tayyare bileti bayile- rinden Efrayim Davit efendi geşen keşideden Bankaya on bin lira borç. lanmış, Davit efendi evvelki | güne kadar bu parayı veremediğinden banka da kendisine bilet vermemiş. Bunun üzerine Davit efendi . gelen müşterilerini bankaya göndermeğe başlamıştır. Banka bu müşterilere bilet tev- süne derhal başlamışsa da, bir ari- lık kişelerin önünde birikenler yüz- leri geçtiğinden polizin müdahalesi. ne İlzum hâsul olmuştur. Esnaf Bankası biletlerini vaktin. de almayan bu bayi aleyhine dava ilenme etmiştir. İbrahim Tali Bey bugün gidiyor Birinci umumi müfettiş rahim Tali Bey bugün Trab- zon tarikile Diyarıbökire gi- deçektir. i ir