20 Ağustos 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

20 Ağustos 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

il | b o i Ü d İahsulü 7,400 sandık idi ki, bu > SÜR, al hi parti Mak, san gi aklını heizdir. fi Nin edecektir . ABİ İlmirden: 1427 kilo afyon, BGS bin kilo polamut, 1,188,000 eri e zeytinyağı ihraç edilmi i ici vitir. Kabuklu 4 Ekonomi İLLİYET PE Afyon fiatleri bu sene yükselecek Mahsul geçen sene a bracat ofisinin mevsuk mem İ ardan istihsal ettiği son ma ata nazaran, 1931 senesi af ia mahsulümüz 3500 sandık “rak tahmin edilmiştir. uki geçen senenin afyon “a inin iki mislinden fazle- Bu vaziyete nazaran bu sene “yon fiyatları yüksek olacak- * Yalnız müstahsilin teenni eketi lâzımdır. Bulgaristan tütüne inhisar yazediyor Ofisin istihabratma nazaran algaristan Ziraat Nezareti in de tensiible İgaristanda bir devlet tütün İsarı vücude getirmek üze- İT proje hazırlamıştır. Proje nda Sobranyaya verilecek- iş İ Projeye göre, inhisar Bulga tanda yetişen tütünleri al- ve ihraç elmek iy 3 milyon leva olacak olan İsar sermayesini Bulgaris- 20 bir istikraz akdi suretile te- Bir haftalık ihracat Son bir hafta zarfında muhte tini mıntakalardan yapı- » ihracat şudur: İstanbul sntakasından: 198 val iç fındık, 1037 çuval kuş emi, 155 balya tiftik, 54 sa: afyon, 190 balya yapağı il iç edilmiştir. « Afyonun İzmir borsasında- Yasati fiatı 850 kuruştur. . Trabzon mıntakasından: 25 » yüz kilo iç fındık ihraç edil fmdık stoku 000 kilodur. Mersin mıntakasından: 668 230 kilo arpa, 40000 kilo da ihraç ödilmiştir. pi e kinden iki misli az! mek olan bu teklif © etrafında bir çok fikirler serdedilmekte- dir. Umumiyetle Alman Başve kilinin teklifi İktisadi. | Üre hastalığına karşı çok iyi cimri muş bir teşvih olarak bulunma! YAĞ hunt on ziyade alâka dar zevattan ie ye İNE ürü Cemal Bey demiştir ki: “ Almanya Başvekilinin tekli- finin istihdaf ettiği gaye reka- beti ortadan kaldırarak beynel milel “bir piyasa vücüde getir- mek demektir. e Bu fikri ilmen doğru gibi, biz de bu fikrin tahakkukuna taraftarız. Beynelmilel bir piya sanm teessüsü hakikaten $aYa- nı temennidir. Kuş yemi fiatları da yükseliyor Kuş yemi fiatlarındaki ufak salâh devam edir. Ak manyadaki buhran kuş yemi fi atlarınm düşmesinde en mü- bim âmil olmuştur. Malâm ol- duğu üzere, Almanya ihtiyacı olan kuş yemini bizden ve fas- tan temin tedir. 1930 da Alnmanya memleke timizden 874000 kilo kuş yemi almıştır. p Ticaret umum mü- dürü geldi Ticaret umum müdürü Naki Bey şehrimize gelmiştir. Naki Bey mezunen şehrimize gel- miş olmakla beraber, gene ma- hallinde görülmesi icap eden ba 21 iktisadi işlerle meşgul olmak tadır. Naki Bey dün ticaret müdiri yetine gelerek bir müddet meş gul olmuş, bundan sonra Ahra- < ofisini ziyaret etmiştir. Na ki Beyin bu meşguliyeti akşam geç vakte kadar devam etmiş- tir. P Naki Beyin Japon dampingi ile meşgul bulunduğu anlaşıl- maktadır. ersinde pamuk stoku 4 mil “e 786 bin kile fiatı 34 kuruş, Samsundan: Marsilyaya 640 ndık yumurta, 225,906 kilo ihraç edilmiştir. Tütün oku 6,985,000 kilodur. Antalyadan? 1960 metre mü bı kereste ihraç edilmiştir. ağ stoku 4000 metre mü- ir. vi İman kaşvekilinin tek fi nasıl karşılandı? Alman Başvekil M, Brüning Vupayı şiddetle tehdit eden sarsan iktısadi buhrana kar- ve çok mühim bir ça Saya attı: Aynı cinsten €$ Ya elmilel narh vaz'ı. di, M. Brüning'in milletler ai nda görülen şiddetli rekabe- » Önüne geçecek ve belkide sadi buhranın tevlit ettiği hş zbuhane cidalin önüne geçe olan bu teklifi Avrupanın © tarafında olduğu gibi, izde de büyük bir alka uyan eştir, Hulâsaten; Tek piyasa de- Kambiyo Borsası 2 mmm derin 1030, | Kurou 15,92. olar 47,23) Şiilmg 3,8550 Sank 120150) Pezeta 9,43,25 ret 4,20, himi 34 42, | Pengü 2,70,9 li 34,42, |Pengü “2. rank iz, 6İLey | 79,30. yi280)ley 2, Dinar 26,ö7,50 porim yiz. | Çervoneç 1088 irsa Altın 913,00 f ig idiye | 52.59 il Bankasi 263, Esham ye Fahvilütm nevi pe MOLSOİR. merk 19022 | Ak, 3,38, 50) Zet 0 di Izmirde ihracatımız artıyor IZMIR, 19 A.A. — İhracat em tiasımdan muamele vergisinin alın- Yaa muaddel mun ieele vergisi kanunu, imanımızda him bir faaliyet tevlit etmiştir. Birçok tüccarlarımız ihracat sa ızdan birçoğunu vapurlara ül P DA Birinci kordon hum- fanliyete sabfe (olmuştur. Td kara ihracatın daha fazla lacağı tahmin olunmaktadır. Muğla tütünleri MuğLA, 19 AA, — Viliyet dahilindeki tütünlerin Ağustos Di akn kadar arkasının alınması umulmakıtadır. Geçen sene piyasa Aastos 27 de açılmıştır. Bo, sere 2e vakit açılacağına dair henüz bir emare yoktur. 'eşme anasonları A.A, — Müskirat in- IZMIR, 19 hisar idaresi EM havalisinde şimdiye « kadar 1600 köle anason mübayan olunmuştur Tüccarlar da mübayanta iştirsk et tiklerinden bu kalmamış gibidir. Reichsbank'ın esham üzerine avans er Amerikanın harici ti-j caretinde tenakus var VAŞINGTON, 18 A. A: — senenin ikinci altı ayı zarfında >> ent 68 milyon dolara, ithalât ta nilyon dolara baliğ olmuştur. > senenin ayni ine nisbeten ihracatta yüzde razı daki 92,00 kema üvahhide 68,00 amiyeti Demiryolları o 350 36,9 ve ithalâtta yüzde 36 tense yardır “Kadın. birliği gen İnhisarlar Stok tütünler re mübaysata devam ediyor Tütün inhisar idaresi tarafın dan mübayaa edilecek olan tü- tün tacirlerine ait stok tütünle rin mübayaa muamelesine mun tazaman devam edilmektedir. Tütün mübayaasında halli müş külüta sebep olan tütünlerin İs tanbul ve sair ibraç şehirlerine kadar nakli, ve sigortasi mumi masraf fasılları hisar idaresinin umumi formü- lü dahilinde tediye edilecektir. Tütün fiyatlarında ise bugünkü piyasa esas ittihaz edilmiştir. Sigara tevzi eden oto- matik makinalar Tütün inhisar idaresi dan verilen mi bir ticarethanenin getiritmiş ol duğunu yazdığımız otomatik sigara tevzi makinelerinin ya- kında muhtelif semtlere vi na başlanacaktır. İdare tarafım ! dan tayin edilecek olan makine lerin konulacağı yerler bilhas- sa bayilerden uzakta intihap e dilerek, bayilerin zarardan vil yesine çalışılacaktır. İdare Ba- sat ticarethaneelrine diğer ba- yilere verdiği gibi komisyon ve recektir. Bu makinelerin bilhas sa gece geç vakit sigara almak isteyenlere büyük bir kolaylık göstereceği ümit olunmaktadır Moskovadaki Maç Mağlübiyetimizle değil, beraberlikle neticelendi MOSKOVA, 18, A.A. — Bugün kü gazeteler Moskova terbiyeli be- deniye jürisinin 17 ağustos taribin- de oynanmış olan Moskova ve Tür- takımları maçını dair ittihaz kararı neşretmektedir. Bu karar birinci Maftayim müd- detinin 4 dakika fazla yürütüldüğü ve bunun kronometre | hatasından neşet eylediğini esbabı mucibe #u- retinde zikrederek Moskova tara- fından yapılmış olan o ikinci geli fn kiy EMBE 7 lik Ankarada narak üç gün devam edecek ©- lan dördüncü tıp kongresi ha- zırlıkları ikmal edilmek üzere- dir. Kongreye iştirak edeceklerin ikişer lira kayıt ücreti ile ikişer ” İ kıt'a fotograflarını kongre vez- nedarı Niyazi İsmet Beye gön- dermeler etmektedir. Bu- mun mukabilinde kendilerine birer karne verilecek ve bu kar- neyi hâmil olanlara Devlet De- miryollarında yüzde elli tenzi- Iât yapılacaktır. Kongrenin açılma merasimi 22 eylül salı günü öğleden ev- vel yapılacak, aynı gün öğle den sonre müderris Server Kâ- mil ve Dr. Zeki Nasır Beyle- “ İ rin “Şehirde ve köylerde tağdi- | ye,, metelesi, hakkındaki, mü- derris Kadri Raşit Paşa ile Dr. Hâmit Osman Beyin “Çocuk- larda gıda meselesi, hakkında- ki raporları okunacaktır. 23 ey Yl çarşamba günü öğleden ev- yel doktor Murat İbrahim ve Ali Şükrü Beylerin “Raşitizm, hakkındaki raporları okunacak münakaşalar yapılacak, öğle- den sonre serbest © mevzulara tahsis edilecektir, 24 eylül perşembe günü öğ- leden evvel ve öğleden sonra serbest mevzular konuşulacak ve kapanma merasimi yapıla- caktır. Kongrede rapor mevzuları İ- gin 45 dakika, serbest mevzu- lar için 15 dakika, münakaşa- lar için beş dakika tahsis edil- miştir. Kongre (o münasebetile Ankarada Halk evi binasında bir de sergi açrilacaktır. Sergi- gayri varit addetmektedir. Bu karar neticesi olarak maç ta- rafeynin beraberliği yani 3—3 hi tam bulmuştur. Çorluya inen Macar tayyaresi Çorluda karaya inmeğ mec- bur kalan Macar tayyaresinin Tayyare deniz tarikile Macaris tana sevkedilmek üzere İstan- bula getirilecektir. m Gelecek mevsimin fi- limleri sipariş ediliyor Gelecek mevsim (zarfında GL.O- RYA sinemasmda gösterilecek son filleri; angaje etmek üzere Avru- paya gitmiş olan GLORYA sine- ması direktörü “Mösyö (Fernando Franko seyahatinden avdet etmiş- tir, Tayyare ile gezen satış memuru Yeşilköy tayyare meydanın- da bulunan hususi İngiliz tay- yaresi daha bir kaç gün şehri- mizde kalacaktır. Mezkür tay- yare bir mürekkepli kalem tica * İ rethanesinin seyyar satış me- muruna aittir. Bu zat memleke tine avdet etmeden bir gok şark memleketlerini tayyare ile ziya ret edecektir. Gümrükler umum müdürü geldi Gümrükler umum müdürü İh san Refik Bey şehrimize gelmiş tir. İstanbul-Sofya telefonu Dün İstanbul - Sofya telefo- nunun tecrübelerine devam edil miştir. İzmirdeki komünistler İZMİR 19 ye Komünist maz lardan bir kısmı gayri mev- 19£ olarak muhakeme edilmek İ üzere tabliye edilmişlerdir. AĞUSTOS Meolisi idare iç'imaı 1931 teski toplanaca olan tıp kongresi Mesai programı tesbit edildi 22 eylülde Ankarada topla- | de yerli âlât ve edevatı tıbbiye | ile ispençiyari müstahzeratı, tıbbi eserler, grafikler teşhir edilecek ve teşhir için ücret ve- rilmeyecektir. Yalnız sergiye iştirak edeceklerden muayyen bir ücret alınacaktır. Sergiye iş tirak edeceklere müracaat sıra sma göre yer verilecektir. Sergide dağıtılacak olan i- Iâmlarla broşürler için evvelce sergi komiserliğinden izin alı- nacaktır. Kongrenin aç ğı gün ser gi ihzar edilmiş bulunacak ve bundan sonra sergiye iştirak i- çin vuku bulacak müracaatlar İ kabül olunamayacaktır. Sergi İ kongrenin açık bulunduğu müd | detçe devam edecektir. | o Kongreye vuku bulacak tebli gat için nihayet ağuslosun son gününe kadar kongre umumi i kâtibi Fabreddin Kerim Beye müracaat edilecektir. Kongre idare heyeti şöyle teşekkül et- mektedir. Reis: Sıhhat ve itçimai mua- venet vekili Dr. Refik Bey. İkinci rei Müderris Zi- ya Nuri, Muallim Refik Münir Beyler, Umumi kâtip: Müderris mu avini Dr. Fahreddin Kerim B. Veznedar: Muallim Niyazi İsmet Bey, Hususi kâtip: Dr. Hasan Va sıf Bey, Aza: Muallim Selâhaddin Mehmet Bey. Kongreye arzedilecek rapor- ların hentiz basılması femal e- dilmemiştir. Tabı işi ikmal edi lir edilmez bu raporlar azaya tevzi edilecektir . Barut ve av fişekleri inhisarları birleşti Barut ve mevaddı müştaile inhisarı ile av fişekleri inhisarı bu iki şirket inhisar müsaadele ri ayrı, ayrı alındığı İçin şimdi. ye kadar yekdiğerlerinden ayrı bulunmakta idi. Halbuki her i- ki şirkette bir Fransız sermaye dar grupu ile Maliye vekâleti aynı mikdar hisseye sahiptir. ler. Dünkü içtima ile bu iki şir. ketim birleşmesi kabul edilerek esasen biribirinin mütemmimi olan bu iki inhisar daha faideli bir şekle sokulmuştur. Kadın birliği teşkilâ - tını tevsi ediyor Bir de gençlik teşkilâtı yapacak Kadınlar birliği bir gençlik teşkilâtı vücude getirerek faa- liyet sahasını işletmeğe ka rar vermiştir. Bu teşkilâta Da- rülfünun ve yüksek mektepler talebesi almacaktır. Bu husus. ta alkadarlarla temasa başlan- mıştır. Mektepler henüz tatil devresinde olduğu için bu hu- susta daha ciddi teşebbüsata teşrinievvelden sonra girişile- cektir, Bu teşkilât sayesinde birlik konferanslarını artıracak, sık sık toplantılar yapılacaktır. İrşat heyetleri Birlikten yeni bir irşat heye. ti yakında Şileye giderek köy- leri dolaşacaktır. Müsamere Kadınlar birliği bu sene de- niz tenezzühü tertip etmemiş- tir. Bu ay içinde buna imkân ol madığı takdirde deniz tenezzü- hünden sarfınazar edilerek son baharda Beyoğlunda bir gar. denparti verilecektir. İdare heyeti Birlik idare heyeti dün hafta hk içtimaımı aktederek irşat be yetlerinin raporlarını tetkik et- mişlerdir. lâtı yapıyor Belediyede Müstahdimin Vesika alıyor Hırsızlık edenlerle sari hasta'ığı olanlara vesika verilmeyor Müstahdemin talimatname- sinin neşrinden sonra belediye ce sıhhi muayeneleri yapılan ve | vesika alanların adedi şimdiye kadar epeyce bir yeküna baliğ olmuştur. e Şimdiye kadar 40 mürebbiye, 110 hizmetçi, 50 çamaşırcı, 60 uşak, 60 bahçe- van, 30 hususi şoför ve 80 aşçı muayene edilerek vesika almış lardır. Bundan başka > dört bin müstahdeminin de muamelesi derdesti tanzimdir. Bunlar me- yanmda bazılarının hırsızlığı ve bir kısmının da sari hasta- lıklara müptelâ olmaları dolayı sile muameleleri yapılmayarak vesika verilmemiştir. Tescil için belediyeye müra- caat etmeyenler kaymakamlık- lar vasıtasile 3 liradan 50 lira- ya akdar cezayı nakdi ile tecsi- ye edileceklerdir. Vrcilen mühlet bu ayın yir- mi yedisinde bitmektedir. Mezarlıklar talimat- namesi Mezarlıklar talimatnamesi bir kaç güne kadar belediyeye tebliğ edilecektir. Hâlen evka- fın elinde bulunan ve ölü gömü len büyük küçük 150 mezarlık bulunmaktadır. Talimatname gelir gelmez bunların da beledi yeye devri muamelesi yapıla. | cek ve ölü gömülmeğe beledi- ye nezareti altında devam olu- nacaktır - Maarifte Rıdyan Nafiz B. Maarif vekâleti müsteşarma vekâlet etmekte olan Rıdvan Nafiz Bey yakında mezunen şehrimize gelecektir. Bu müddet zarfında müste- şarlık vekâletini vekâlet fettişlerinden Salih Zeki yapacaktır . z Kıbrıs muallim isteyor Kıbrıs valii umumisi Harici ye vekâletimiz vasıtasile Maa- rif vekâletine müracaat ederek Kıbrıstaki Türk lisesi için üç muallim ve bir hanım müdür istemiş ve şeraiti bildirmiştir. Maarif vekâleti bu mü tı İstanbul maarif müdürlülüne bildirmiştir. Maarif müdürlüğü talip olan muallimleri tesbit etmektedir. Vekâlet bunlar arasında dört zatı tercih edecektir. Tedrisat ne zaman başlıyor? Bu sene ilk mektepler bir teşrinievvelde tedrisata başla- yacaklardır. Hususi talimatı olan ecnebi ve ekalliyet mektepleri de ey- Tülün 15 inden sonra istedikle- ri zaman derslere başlayabile- ceklerdir. Lise ve orta mektepler 15 teş rinievvelde tedrisata başlaya- caklardır. Sergi Dedikodusu Sergi komseri tenkit- lere bir daha cevap veriyor Üçüncü yerli mallar sergisi etrafımdaki tenkit ve dedikodu lar devam etmektedir. Denebi- lir ki sergi İstanbulluları bu günlerde meşgul eden yegâne mevzudur. Bilhassa üçüncü yer li mallar sergisine sergi denil- mesinin doğru olmadığını, bu- nun bir sergi değil, panayır ol- duğunu söyleyenler de bulun- maktadır. Bu husustaki fikrini sergi ko miserinden sorduk. Komiser Nazmi Nuri Bey diyor ki: — Hareketsiz muhit ölü bir tereddit durması iktisadiyatı. mız itibarile fena bir neticeye ve fabrikalarımızın da tatili fa- aliyet etmesini (o badi olabilir. Sergi fabrikalarımızda unsurun teselli duyduğu bir yer dir. Sanayi birliğinin açtığı ser gi alelhusus İstanbulumuz için milli bir heyecan memba ol- muştur. Sergi olsun, İsmini de- ğiştiren panayır olsun. En kü- çük bir vatandaştan en büyük bir Türke kadar sergiyi gezen. ler yüzlerinde beliren bir inşi- rah hissile avdet ediyorlar. Eğer biz nazariyatçıların söz lerine bakarak, bu eseri vücu- de getirmemiş olsaydık, 931 se nesini iktısadi heyecandan mah rum bırakmış olacaktık. Yedi gün içinde 150,000 kişiye ya kın vatandaşm ziyaretine maz- har olan bir sergi 150000 kalp kazanmıştır. Hayata muvaffak olanlar kalplere hâkim olanlar- dır. Bizi bu yolda yürümeğe teşvik ve teşci edenler diğerle. rinden daha çoktur. Fabrikalar mal yetiştiremiyor Üçüncü yerli mallar sergisi dün akşama kadar 148,000 ki- $i tarafından ziyaret edilmiş- tir. Sergideki satışlar günden güne ziyadeleşmekte ve fabrika törler ihtiyaca tekabül edecek eşyayı temin için fabrikalarını azami mesaiye sevketmiş bulun r. Dün sergiyi ikti maktadır: sat encümeni relsi İzmir meb- usu Mustafa Rahmi Bey ziya- ret etmiş ve bazı mübayantta bulunmuşutr. yet ser gi müssmereierinin ikincisi ve- rilecektir, Programda birer per delik iki vardır. Bu seneki serginin en göze çarpan kısmı ıtrıyat kısmıdır. İtriyat pavyonu bizde bu san'a tm artık ecnebi kar. şı koyabilecek ve hattâ onu a- ratmayacak bir hale geldiğini göstermektedir . ! Macar darülfünunluları Şehrimizde bulunmakta o- lan Macar Darülfünupn taleba si ve profesörleri dün akşam İz mire hareket etmişlerdir. — Azizim memlekete benim de bir hizmetim bulü.- sun; öyle bir alet icat ettim ki, düğmesine basınca bir saniyede... — Sözünü kestim dur.. Memlekete hizmet etmek is- teyorsan, bu aleti Galata kulesine koy da iki senedir Örümcekler bürüyen meşhur saat avarını düşürüver!.. van ala b