20 Ağustos 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

20 Ağustos 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Bir İngiliz mühendisi geçen- le Hendon'da kuyruksuz bir tayyare modelinin tecrübesini Yapmıştı. Bu tayyarenin kanat diğer tayyareler gibi değil, “eları arkaya doğru kıvrıktır. 'u suretle tayyare havada dura lmektedir. Kanatların her &- Suna da dümen vazifesi gören yruklar takılmıştır. Sonra bu layyarenin tekerlekleri yanya- Da değil, arkaarkayadır. Yere tekler vasıtasile durmaktadır. Motör ve pervane arka taraf tadar. Bundan maada bir turizm Yyaresi modeli daha imal edil Miştir. Bu mini mini bir tayya- teden başka bir şey değildir. Skleti “120 kilo gelmektedir. enişliği 8,60, uzunluğu 5,50 Metredir, Motörü 14 beygirlik- tir. Maamafih bu tayyare sant- te doksan kilometre sür'atle gi ilmektedir. Fiatı da ucuz! lira! Diğer taraftan Graf Zeppelin balonu su üzerine konmak yolu Ba bulmuştur. Balonun yolcu 2.2 Deniz dibindeki servet Birkaç ay evvel Fransanın cenu- bunda Şirketi Hayriye Mağ dan küçük bir vapurla, bir adaya #ezintiye gidenler, avdette fırtınaya | tutulmuşlar ve vapur devrilip batır» | *4, yolcularından yarısından fazlası boğulmuştu. . Cesetlerden denizde Geçenlerde ge Almanlar, bu vapuru denizden çıkardılar ve vapurda aY- Pisa otuz bir ceset bulundu. Bu, ni- et büyük bir facia olması itiba tile hazin bir işti Halbuki Italyan ir. ne zamandan beri 180 metre de- Tinlikte batmış Egypte isminde bir Ypurun ihtiya ettiği hazineyi kur- irmak istiyorlar, Bu vapur Londra- dan Bombay'a giderken, 1922 sene ii Müyısınm yirmisinde, sis yüzün *n Seine isminde bir Fransız va Yuru ile çarpıştı ve içindeki 334 ki ji ile battı. Bu 334 kişiden ancak İsyç Kurtarılabildi. Ertesi sene bir k 'VOÇ şirketi 1926 bir Frans gir- kepi vapuru © yoklamak (| İste e Muvaffak olamadılar. Ancak 2 en sene, batan vapurun süvari” bi tarafından verilen izahata göre, ir İtalyan girketi işe girişte Bu Şirket iki vapuru ile ve Alman dal: Sila kullanarak © çalışmaktadır. Nİ EYPte 839,000 İngiliz Kirası kiyme- aş altın para ve altın külçe ile 0,000 İngiliz irası kıymetinde gü yat külçeler naklediyordu. Yani 1089000 İngiliz lirası kiymetinde shin 1930 eylülünde gemi süva- “inin 200 kilo sekletindeki kasası Pikercılmıştı. Fakat içinde Hündiste; (19 gönderilen siyasi evraktan, anh lardan, çeklerden ve diğer vesi- ran başka bir şey yekta Fer ie Asıl hazine vapurun orta yerim- Tiğ üç kat aşağıda bulunmakta” 4 Vapuran üst taraftaki ilk il ken * tahrip edilmiş ve yol kısmen açıl Td bulunmaktadır. En güç if, fena *vaların müsandesizliğine rağmen, imiş gibidir. Denizin dibindeki “ zinenin bu sene olmazım, gelecek he içinde çıkarılacağı muhakkak gibidir, 3 Bir içki memnuiyeti aleyhtarının beyanatı vaz ONDRA, 18 ALA, — İçki men "Yeti aleyhtarları cemiyeti O in Ni Gurcan Amerikadan buraya gk Ki N Kik Mumaileyh yapılan mücade- iç Kazandığı muvaffakiyetlerin i memmniyetinin ii sene SONA mi sen kalkâcağını şimdiden b ie ede müsait olduğunu söY! Solda suya konan Zeppelin, indiği zaman da sağı sollu des | Yukarda “ray zeppelini, sağda fişekle müteharrik tayyare kamarasının altında bir sabiha konmuş ve ya! lonun su üzerine kon. fi gelmiştir. Bundan manda Ray zeppeli bir lokomotifin yapılmıştır. Motörle v ne ile müteharrik olan mi denil Inız bu, koca ba- asma kâ Almanyada ilen yeni tecrübeleri e perva- bu loko- motif saatte bir saat kırk dört dakikada 27, kilometre katet- 40 gün için aşağıda kuyruksuz tayyare miştir. Lokomotif bazı nokta- larda saatte 230 kilometre sür'- atle gitmiştir. Bu lokomotifin 1000 beygir- lik kuvvetle 100 kişiyi hâmilen saatte 360 kilometre gibi muaz zam bir sür'atle gidebileceği anlaşılmaktadır. Lokomotif alü minyomdan yapılmış olduğu için, rayları da o kadar aşındır mamaktadır. RİS, 17 (AA) temlekik sergisinde bir evvel yanmış olan viyonumun yeri pılan pavyonun gün ie azek: > b vücude getirm: — Müs- müddet Felemenk pa ine yeniden Ya- 40 gün içinde yeni eğe mu- vaffak olan Felemengin göster iğ Şülmektedirler sebattan takdir- Hindifele- li kolleksi de yapılan saray yonlar teşhir edilmektedir. Bun ların arasında Kraliçe Wilhe- mine'in şahsına sit olan kollek siyon da vardır. (Pavyon 4000 metre murab- ba arsa üzerinde inşa edilmiş- tir. Cephesi dokuz metre uzun- luğundadır. Bu koca sarayın 40 günde plânının yapılması, bitirilmesi, içinin dö- hayretini mu şenmesi herk: cip olmuştur.) Macar kabinesi dün istifa etti BUDAPEŞTE, AA, — Macar Ağası tebliğ edi: : ”” Dünkü içtimsinda bey” bütün vaziyeti 'eti vükela bu vaziyette müşahede ett- çeş iri dolayı istifaya karar mekle beraber başvekilin Başvekil 10 da ka saltanata kabül et- tavsiyesi “zerine sabık maliye nazırı Jan Te- leski'yi, hariciye nazırı Kont Jal “Saat 13,30” 19 Karolyi'yi saraya davet ederek ken- dilerile görüşmüştür. BUDAPEŞTE, “Saat 14,30, 19 A.A, — M. Karolyi yeni kabinenin teşkilini kabal etmiştir. BUDAPEŞTE, 19 A.A. — Ye ni kabinenin teşekkülüne kadar sa- bik kabine muamelâtı tedvir edecek İ tir, Yeni kabinenin teşkilini kabul İ eden Kont Karolyi hariciye nezare- tini de muhafaza edecektir... BUDAPEŞTE, 19 A.A. — Siya si mahafilde Kont Bethlen'in istilâ sına katiyyen intizar edilmiyordu. İstifa hakkındaki resmi tebliğ öğle | Matbuat davaları | (Başı birinci sahifede) aşulurken fransızçayı iyi bilem el rabamdan bir zat, bu tahassüsün bana hâs bir şey olmadığını, hattâ buna dâir “kadının cildi benim cil- dime uymuyor, - tarzında bir de darbı meselleri bulunduğunu söy- ledi. Ben de buna . dair bir hikâye İ yazdım. Bir sual Müddei umumi muavini Kâmil B. sordu: — Fransızçada bu dari meselle rin müstehcen olduğunu ve külhan Beyler arasında kullanıldığını bili- yorlar mı? Vâ-Nü Bey, cevap verdit — Ailemde Külhan Bey yoktur. Bu darbı mesellerin müstehcen ma- hiyette olmadığına kat'iyen eminim. Müdafaa. Müteakiben Vâ.Nü Bey, müda- fansını devam ederek şunları söyle- di: — Alt seneden beri gözetelerde İ yazılarım çıkıyor. Bundan evvel de yazardım. Şimdiye kadar hiç kimse beni metehcen neşriyat yapmakla İ ötham etmedi. Acaba bu yakınlarda ahlâkımda bir tebeddül mü oldu? Bunun imkânt yoktur. Müddei umumi © mütaleasında ber iki maznunun da ayni madde den cezaların — tayinini istedi. Mazmunlara başka bir | diyecekleri olup olmadığı soruldu. Heyeti hâ- kimenin vicdanlarına müracaat et | öklerini söylediler. Karar Mahkeme hey'eti yarım saat | | kadar müzakereden sonra kararını İ tebliğ etti. Mahkeme, 10 ağustos ta- rihine kadar olan rahip ve rabibe- ler tefrikasını halkın mezih bissiya- tani rencide eder mahiyette görerek bu yazılarin muharviri olan VâNü Beyle bunların mes'üliyati altında intişarına müsaade eden 1. Fahred-| din Beyin birer ay böşer gün ağır | hapislerine ve kendilerinden 17 ger | lira para cözası alınniasına ve kat'i- | | yet kespetmemiş başkâ mahleümi- yetleri bulunduğunda cezalarının teciline mahal olenadii Cildin ilde tetabuku Kikâyçar müstehcen görülmemiş, Vâ-Nü ve 1. Fahred- din Beyler bundan Böfnet etmişler. dir. 2— O. Hamit B. Fransça “Psi, Mecmuası aley- bine açılan müstehcen neşriyat de vasma dün ikinci cezada, mecmua ibi ve mes'ul müdürü O Osman it B, mevküfen hazır olduğu halde başlanmıştır. Davaya esas olan “P'st,, gazete- sinin müstehom (görülen yazıları havi nüshaları | okunmuş ve Reis Hitmlt Bey bunlar hakkında ne di- yeceğini maznundan sormuştur. Osman O Hâmit Bey, yazıların Fransız mecmua ve gazetelerinden alındığını, hiç birinde. müstehcen £ görmediğini söyledi. Mü- teakiben fotografçı 1. o Vayınberg E£. tarafından Osman Hâmit B. a- il hakaret davasının der in tevhidine karar ve- rilerek bu davanın da görülmesi başlandı. Vayinberg EE. neşir vasıtasile yapılan hakaretin mahiyeti hakkın- 'da izahat verdi. Mazntn buna mu- kabelede bulundu. Mahkeme, “P'gt,, aleyhinde açılan diğer davalar ol duğundan bunların da tevhidi için mubakemeyi önümüzdeki pazartesi gününe bıraktı, Marsilya ticaret mümessili ANKARA, 19 (Telefon) Marsilya ticaret mümessilli; ne sabık ticareti bahriye müd rü Fahri Bey tayin olunmuştur. —ş——ğ—ğ—Zğ dee üzeri intişar etmiş ve sür'atle bü. tün şehre dağılmıştır. Söylendiğine nazaran 33 kişilik Parlâysento fav. kalâde encümeninin mesaisine son zamanlarda istar olunan mali emir- nameler sayesinde Macaristanın ih- yası işinin umumiyet itibarile meti- celenmiş olduğundan son © birkaç hafta zarfındaki fevkalâde mesaisin den dolayı temamen yorgun düşen Kont Bethlen ihya işinin yeni kuv- vetlere tevdi lözünnü hani olemuş tur, İ den musaddak vekiletnnme istenci İ aameyi hâmil ve ibraz etmiş olduk: irinci sahifeden geçen yazılar Sarraflardaki cüz- danlar ne olacak? (Başı birinci sahitede) Malmüdürleri yoki, nuncu gününde intizamı temin masını s0 ve süküneti tesis ve memurinin me: sini tanzim ve yoklama yerinin ten- in şimdiden lâzım ge tihaz edeceklerdir. Tevziat ? eylülde Maaş tediyesinde sühulet temin edilecek ve 1 eylülde tediyata başla nacak ve tediyata 15 eylül akşamı #aal 16 da nihayet verilecektir. Te. diye ilk günlerde dul ve yetimlere, müteakip günlerde de mütekaitlere yapdacaktır. Tediye, zat maaşlarına | sit tediye ve yoklama mahallerinde” yapılacaktır. Maliye şubelerinde te- diyat yapılmıyacaktır. — Menserlar, halka fevkalâde sühulet göstererek” lerdir. Sarraftardaki cüzdanlar Mal müdürlüklerine, Defterde lıktan tamim edilen ve cüzden larını sarraflara bırakmış bulunanla ra müteallik alism çok mühimdir. Şöyle ki: A - Maaş sahibi sadece cüzdanı. Dın sarraf tarafından hiçbir vekâlet nameye müstenit olmaksızın zabpto lundağunu ifade ederek cüzdanının | istirdadını maaşmın kendisine & yesini ba arzıhal talep eder. Bu gi bilerin müracaatleri kabul edilecek kişesine malümat verile- | rek cüzdanının mübrizinden Noter- | cektir. Mübriz bu vekâletnameyi hâmil değilse cüzdan ve mühür is- tirdat olunarak maaş sahibine verile cek ve maaşı tediye olunacaktır. Cüzdan ve mühür istirdat edilemi- yecek olur ise, maaş da hiç bir tara- fa tediye edilmiyerek evvel emirde mal dairelerince cüzdanının e kaydı terkin ve usul ve merasimi mahsu | sasma tevdi ve ilân keyfiyetine ri ayet olunmak şartile maaş sahibine yeniden cüzdan verilecektir. B - Noterden musaddak vekâlet name ile maaşlarını almağa tevkil ettikleri kimselerin yine Noterden musaddak azilrinme ile azlettiklerini bildirirler. Bu takdirde azilname a-| lmarak vekile maaş verilmiyeceletir.' Ve bilvesile şu cihete alâkadar tt merinin bir kere daha nazarı dik- kati celbolanur. Noterlikçe tanzim edilmiş bir vekâletname ile tayin e dilmiş bir vekil adi bir arlolunamaz. Binaenaleyh her han- gi bir maaş sahibi | muntazam bir surette tayin ettiği vekili azlettiğini beyan ettiği takdirde vekil vekklet- | ça maaş vekile verilecektir. Birde bu vekiletnameler ekseriyetle müd- detlidir. Altı ay, üç ay, bir sene gi bi! Binaenaleyh ber vekâletname ibraz edene lâlettayin maaş verilmi- yerek evvel emirde vekâletnamede- ki müddetin işbu tediye tarihine na- zaran munkazi olup olmadığı sure- ti mahsusada tetkik olunduktan son ra, müddeti munkazi — olmamış ise berveçhi sabık maaş vekile verile cek; munkazi olduğu ve sahibi ma- aşında müracaali resmiyesi bulundu ğu takdirde (A) fıkrası mucibince bareket olunacaktır. € - Eshabr maaşdan bir kısmıda cüzdanlarını zayi etmiş oldukların. dan bahsederek maaşlarının başka- sına verilmemesini istida © ederler. Bu gibiler keyfiyeti ilân ederek ziya | de tekemmül ettirip yeni cüzdan a- lacaklar ve maaşlarını olvakit isti- fa edeceklerdir. Bu gibi zayi cüzdan lar ahar tarafından ibraz olumunca istirdat edilecek ve maaş verilmiye- cektir. Tstirdat edilemediği takdir. de de kezalik maaş verilemez. Cüz- danını zayi ettiklerini beyan odenle rin cüzdanlarını ve mühürlerini di ğer birisi vekâletname ile ibraz et- tiği takdirde maaş sahibine © “rel emirde usulü dairesinde vekilini 22- etmekte serbest olduğu bildirilerek bir maaş (B) fıkrasındaki kayıt ve şe rait dairesinde vekâletname (tetkik olunmak şartile vekile verilecektir. Amerikada iflâslar NEVYORK, 18 A. A, — Lince- lin'de bir milyon 180 bin dolar mik tarında mevduntları © bulunan altı banka daha gişelerini kapumıştar. Sekiz tasarruf sandığının da te- diyatını tatil edeceği haber verili” yor, Virjinya'da köln 250 bin dolar sermayeli Rizhmond bankası, tediys | tebdili hava için Burgaz adası, | yi zayi ettim, hülkmü yoktur. ria geçecektir. Orhan tina tatil etmiştir. arzıhal ile |, İade edilecek emlâ- ke dair neşriyat (Başı birinci sahifede) kaldığı hakkındaki neş sureti kat'iyede tekzip ederim. Doğru esesa istinat etmiyen bu roşriyala, ortada kanun var- ken meden lüzum görülüyor? Esasa istinat etmiyen bu neşriyat, hatta hükümetçe de muzur addolunur. Çünkü söy- lediğim gibi, bu gibi zevatın hakları kaybolmıyacağı mey- dandadır . Bu gibi neşriyat ümit verici olduğundan bilâhare alâkadar: ların irkisarlarını o mucip ola- caktır, ki bu noktadan muzır. dır. Esasen Hükümet, bu gibi emlâkte oturanların mağduri- yetlerini muci Burdan başka kanunun tat. biki geri kalmış değildir. Alâ. kadarlara tehlizat yapılmakta- dır. Ve bu tebliğat yapılırken de kendilerinin mağduriyetleri- »i mucip olmamak için muay- yen bir mühlet veriliyor. Bu mühlet bitince bu gibi emlâk tahliye olunarak, Muh- telil mübadele komisyonu em- rine teslim olunacaktır. Hakikat budur ve aksi neşri- yata alâkadarların inanmaması lâzım gelir. Köprülüzade Fuat Bey . (Başı Birinci sahifede) olduğuna dair menşe şahadetname- si telâkki edilip edilmiyeceği hayli münakaşayı mucip olmuştur. Netice de fahri müderrislik ünvanı divanca bir menşe şahadetnamesi telâkki © dilmemiştir. Neticede edebiyat fa kültesinde menşeleri münaziunfih olan müderrislerden — yalnız Fuat Beyin menşei müsait olmadığı neti- cesine varılmıştır. Bunun için, Fu- at Beyin derecesi, baröm kanununa göre âli tahsili olmadığından beşin- ci dereceye indirilmiştir. Halbuki edebiyat fakültesi meclisi müderri- sini bütçeyi yaparken Fuat Beyi ü- güncü dereceye koymuştur. o Yani 400 lira maaş alacaktı, Şimdi ise 220 lira alacaktır. Bundan sonra mütekait addedil. mesi lâzım gelen müderrislerin vazi' yetleri tetkik edilmiştir. Bunlardan yaşları dolayısile tekaüt | edilmeleri Tizun gelen Besim Ömer Pş. ile E- sat, Sait, Müştak ve Ferit Beylerin kıymeti ilmiyelerine binaen darültü nunda kalmaları zaruri görülmüş- tür. Bunun için de bu zevata fahri müderris ünvanı verilmiş ve halen okuttukları dersler de vekâleten ul,- telerine bırakılmıştır. Divanın içtimaa akşam saat 18 de nihayet bulmuş ve bütçe işi de bu suretle bitirilmiştir. Divan mu karroratı tasdik edilmek üzre vekâ- lete gönderilecektir. Fikret ihtifali - » (Başı Birinci sahifede) “Dünya kurulalıdan beri in- san oğullarını yutan karatop- rak, Fikret gibi bütün mevcudi yeti kiymetli şahsiyetleri de a- guşuna alıyor. Bu kadar âli cevherlere kavuşan toprak yı- ınlarına, gökyüzünde ( ebedi bir şaşaa ile parlayan: yıldızlar bile gıpta lüle Nâzım Bey nutkundan sonra Cenabın Fikrete ait bazı yazı- larını okudu ve merhumun şim diye kadar meçhul kalan çocuk luk hâtıratını ve hususiyetleri- ni uzun boylu anlattıktan son- ra, “Fikretin yüksek ruhuna,, ünvanlı yeni şiirini okudu. Mü- teakıben kızı Meliha Hanrm da i okudu ve alkışlandı. Bu- v ne ihtifale nihayet ve ri Ziya Gevher Bey Poliste Güpe gündüz evi soyacaktı | o Evvelki gün Vaniköyde bir sirkat vak'ası olmuştur. Kara- | köyde bir otelde oturan Necip ğ Vaniköyüne geçmiş caddesinde sucu Mah- mut Efendinin evinin penceresi İ ni kaldırarak, içeri girmiş, yük- te hafif parada ağır ne kadar eş ya varsa hepsiri istifa ederek nakletmek üzere kapının önü- ne yığmuş, fakat tam Şıp ta sokağa çıkacağı karşısmda e polisleri görünce, şaşırmış kalmıştır. Polisler bu cür'etkâr hıraızı yakalamışlar dır. Bıçakla tehdit Suadiye plüj: garsonlarından Ahmet Efendi dün plâjda müs- teciri İbrahim Efendiyi bıçakla tehdit etmiştir. Ahmet Efendi de muğber olmuştur. Kavga ve cerh | Eyipte ojakçılarda inekçi Sa | ih Efendi ile Fethi Çelebi ma- hallesinde kahveci Töpal Sa. dettin arasında kavga çıkmış, Neticed: Sadettin Efendi Salih Efendiyi ağır surette yarala- mıştır. Salih Efendi dükkânını dev. ren satmak ve Sadettin Efendi de bu dükkâns satın almak isti- yormuş, pazarlıkta uyuşama- mışlar, iş kavgaya, kavgada kanlı bir döğüşe müncer olmuş Sadettin bıçağını çekerek Sali- hi yaralamıştır. Salih Efendi Guraba hasta- bundan hanesine yatırılmış, e Sadettin Efendi yakalanmıştır. Adliyede Hapisanede kütüphane Umumi hapi dershanede tedri: kıyetle devam edilmektedir. kumak için büyük birarzu ve tehalük göstermektedirler. Ha isane idaresi, müessesede mah lar için güzel bir kitapha- ne vücude getirmeğe karar ver miş ve hemen faaliyete geçmiş tir. Hapishane başhekimi İbra- him Zati B. kitaphaneyi 44 iclt kitap hediye ettiği gibi Sudi ki taphanesi sahibi Sudi Bey de 200 kadar eser temin etmeği va detmiştir. Kitaplar ahlâki makiyette ya hut seyahat romanı O tarzında şeyler olacak, cinai ve aşk ro. manları o bulundurulmayacak tır. İngilterede Fena havalar Feyezandan münakalât durdu. Ölenler var LONDRA, 18 A.A.-— Manş denizinde hüküm süren fena hava- lar yüzünden vukua gelen hasarlara Memleketin bir çok aksamında şi- mendifer münakalâtı bu yüzden im seler, meskensiz kalmıştı yerlerde arazi çökmüştür hayvanat boğulmuştur. Birçok müne sebebiyet vermiş — olduğumu N yazmaktadırlar. Silâhsız muhalefet meselesi AHMETABAT, ISAA. — Gandhi kendisinden bir mülükat iş- tiyen Reuter muhabirine vaki beya nalında kongrenin tekrar silâhs muhalefete geçmeğe hazırlandığına önir şayi olan haberleri tekzip et- gösterilmesi ve hükümetin emirleri. ANKARA, 19 (Telefon) — | "e, kongrenin müsandesi olmadıkça, le meb'usu Ziya Gev- her Bey ve çocukları bu akşam | memleketin her konvansyonelle İstanbula hare ket ettiler. Bir felâkat ve has- talık geçirmiş olan terem meb'us doktorların tavsi yesi üzerine Pendikte inerek muhalefet edilmemesini temin için tarafına talimat Bönderilmiş olduğunu da sözlerine İNE mmm emi Zayi -— Gelenbevi orta mek- tebinden aldığım şahadetname İbrahim Efendi garson Ah- met Eferdiyi işten çıkarmış, © Bilhassa yaşlı mahkümlar, 0- , ait haberler vürut etmektedir. Feye zanlar, geniş araziyi istilâ etmiştir. kıtan uğramıştır. Tyne nehrinin su- larının yükselmesinden birçok kim- Birçok LONDRA, IS A, A. — Gayete- ler İngiltere sahillerinde hüküm sür - mekte olan fırtınanın 14 kişinin ölü misakına rinyet sel