October 5, 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

October 5, 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

çık deniz balıkçılığı daha kârlı ! R > “Balık, gemisinde yapılan ilk tetkikler bu neticeyi verdi Bir müddet evvel Karadeniz rinden avdet eden İktısat “kâletinin “Balrk,, gemisi bu ünlerde tekrar Karadenize &r Geçen sefer esrasında açık izde tutulan balıklar ve ya sondaj neticeleri üzerin- Yapılan tetkikat hitam bul- ştur. Bu tetkikat neticesin- Karadenizde açık deniz ba- çılığının kıyı balıkçılığından aha kârlı ve iyi olacağı anla- İmiştır. Müteh. Dr. Simp bu husustaki raporunu ya- da İktısat vekâletine vere ir. Balıkçılık gemisinin bu de- i seferi gene Karadenize ©- İscak ve memleketinden avdet *den M. Vebermand da iştirak Secektir , Türk iktısatçıları dün top'andılar Türk iktisatçılar cemiyeti dördüncü içtimamı dün akşam Ticaret odası salonunda yap- Müştar, , Bu içtimada üç konferans ve tilmiştir. Birinci konferans şir etler komiseri Remzi Safa tarafından “Hükümetlerle ko- Peratif arasmda münasebet er, mevzuu üzerinde verilmiş “ir. Remzi | B. konferansında muhtelif tarzlar hakkında! tenkidi fikirleri tahlil etmiştir. Bundan sonraki konferans müderris M. Zühtü Bey tarafın dan iktısatta Fonksiyon naza- | li riyesi ve daha sonra Sadreddin | | Enver Bey tarafından Türl de krom iktisadı mevzuu üze- | rinde verilmiştir . | Kunduracıların istedikleri İzmir kunduracılar birliği memleketimize mühim mikdar da ithal edilen bez ve lâstik yakkabıların kundura sanayi hize engel olduğunu nazarı dikkate nk bu ayakkabıla- tin itbelinin önüne geçmek için *eşebbüsata girişmişlerdi - İstanbul ayakkabıcılar cemi- Yeti de aynı meseleyi o mazarı dikkate alarak üzerinde alâka ile meşgul olmağa başlamıştır. miyet bu husustaki tetkikatı Ni ikmal edince | mürakiplerin «6 iştirakile bir içtima yapıla- “ak ve bundan sonra teşebbüsa | 8 ii “Okli$ Tavla başı dı, sokakta Eski bir husumetten çıkan » Eyüpte İslimbey mahalle- sinde tütün amelesinden Trab zoulu Vehbi dün gece sast 22 İc sarhoş olarak Ras Yesine gelmiş ve tavla Oyna” nakta olan tornacı “ya çağırarak, aralarında eski den beri mevcut husumetten dolayı bıçakla karnının dört Yerinden yaralayarak kaçmış- bır. Yaralı Ömer az sonra öl müştür. Tahkikata müddeii- Mumi muavini vaz'ıyedetmi$- tir, 9 Tutuşan baca Bebekte Vevdet paşa cadde inde İnşirah sokağında mü- endis Ziya Beyin evinde baca urumları tutuşmuş ise der al söndürülmüştür. Kahveye taarruz İ lamlaşmıştır. Maamafih, geçen evziatın lanacaktır. ” İt akiesbaclar keten ve kas- men kauçuk ayakkabıların itha linin önüne geçilmesi için te- yebbüsata girişecektir . Kâğıt fabrikası Memleketimizde yapılması eni kâğıt fabrikası devam etmekte- tatlı suya ihtiyaç vardır. kilo kâğıt stihsal edilebilmek için 20 kilo suya lüzum, hisse- dilmektedir. Bundan evvel Kü çüksu'da bir kâğıt fabrikası ye 'akat burada da su kâfi inden fabrika işleye- memişti . Şimdi İstenbul civarında su ya bol ve ormana yakın bir yer aranmaktadır. Dün borsada muamele kaj lduğundan, mua İİ al. Aynı sebeple ecnebi borsalardan da kur gel- memiştir. Patetes fiatları Son günlerde Anadoludan fazla patates gelmesi neticesi | fiatler biraz ucuzlamıştır. Mas mefih fiatlerin yükseleceği ü- midi fazladır. Almanyanın hububat | ihtiyacı ne kadar? | BERLİN, 3 (A.A.) — Dö- viz ticaretine ait takyidatın | tahdidi, Berlin borsasında hu- | bubat mubayaalarını intaç ci- miştir. Bu yüzden fiatler sağ- haftaya nazaran 5 ilâ 7 marka şağıdır. Bu sene 4.200.000 ton kadar tahmin olunan Alman mahsulü nün takriben yüzde onu istihlâ ke salih değildir. Tohumluk a | ldıktan sonra (piyasada eni ton kalmaktadır. Al manyanın istihlâk ihtiyacının 4.000.000 ton olduğu bu da 50 | ilâ 60.000.000 mark dövize ih- tiyaç göstermektedir . İnşe nazırı M. Sehicle, ge genlerde ithalâtı asgari bir ha de indirmek ve Almanyanm ih- tiyacatımı yerli hububat ile tat | in her şeyi yapa- etmiş idi . ie Z “ii l ndan kaldır- öldürdü! r cinayet da 24 numaralı kahveci Necip | Efendiye Enver isminde bir şa | hıs taarruz etmiş ve kahvenin | 750 altı camını kırmıştır. Yankesicilik | Fatihte Haci Hasan mahal- | lesinde fenerli sokata 15 numa | ralı evde oturan Hilmi EK, Be- yoğlunda İstiklâl caddesinden geçerken bir şahsı meçhul ta- rafından 100 lira para ile evra- ka hususiyesini muhtevi cüzda nı aşırılmıştır. Metruk çocuk Akbıyıkta tütün inhisar ida esi deposunun kadmlara a emil helâlarında üç aylık bir çocuk bulunmuştur. Kimin bıraktığı tahkik edilmektedir. y ls Mübadelede Ihtilâflı Nokta Başmurahhasımız, M. Holştad'la görüştü Muhtelit mübadele komisyo | nu reisi M. Holştad dün sabah tefanidis'le görüşerek mevzuu bahis emlâk meselesin den çıkan ih! bat almıştır. Yunan hey: fından mukavelesinin sarahati- ne İstinaden beyanedilen nokta domiciliğ,, tabirile veri len ikamet hakkının 1913 tari- binden sonra Yunanistana gi- denlere de ait olduğunu ve bi- naenaleyh bunların Yunanlı ad dedilerek alâkadar emlâkin in- desi icap ettiğini iddia etmek- tedir . Dün öğleden sonra Başmu rahhasımız Şevki B. M. Holş- tad'ı ziyaret etmiş ve ihtilâfa müteallik Türk noktayı naza- rını izah eylemiştir. Bu mülâ- kat geç vakte kadar devam et- miştir . “Domiciliğ,, kelimesi tefsir edilerek mesele intaç edilecek- tir. M. Holştad komisyonda dan başka mühim bir ihtilâf | mevcut olmadığını söylemiş- | tir . İ Ahiren 1931 senesi 15 &y- lülünden sonra memleketimiz. | den ayrılanlar Yunanlı sayıla- | mıyacağından mezkür emlâkin iade edilmemesine karar veril- mesi beklenmetkedir . i Bono Sahipleri Tevziatın betaetinden şikâyet ediyorlar Dün, sırasında müracaat et- memiş olan gayri mübadillere tevzinta devam edilmiştir. Tevziatm çok ağır sından şikâyet eden gayri mü- | badiller, günde 30 kadar dosye sahibi davet edildiği halde, ek- | seri günde ancak $ dosyenin | bono muamelesi bitirilebildi | ki aydan fazla süreceğini söy- lemektedirler. Muamelesi tak- diri kıymet komisyonunca ik- imal edilerek, bonoya istihkak kazanan gayri mübadil dosyele | rinin miktarı 1100 kadardır. Bunlardan bono için şimdi ye kadar çağırılanlar 690 dır. Geriye kalan 410 dosye hiplerile evvelce davet edilip te sırasında müracaat etmiyen | 200 den fazla gayri mübadilin bono tevziyatı lâakal bir buçuk | iki ay süreceği muhakkek gö- | rülmektedir. İşlerin uzaması | Mahkemelerde “Doğma büyüme ” Varnalı ol | duğunu söyleyen Osman, 2 in- ci ceza mahkemesine manitacı- İk suretile birinin 60 küsür li- iddinsile ava © evrakma nazaran Anadoludan refikasını tedavi ettirmek üzere İstanbu la gelen Mehmet Ef, isminde bir zata Osman sokakta rastlı yor ve güya kırk yıllık ahbap gibi: — Ağadey hoşgeldin! Diye- rek boynuna sarılıyor. Tetlifsizce koluna girip, ten ha bir köşeye götürüyor ve 0- rada malüm şekilde; — Para buldum, gel payla- şalım! Mukaddimesile cüzda- nındaki 60 lirasmı aşırıp içine bir sürü kâğıt dolduruyor. Davacı gelmemişti. Maznun ise, bu işten hiç haberdar gö- rünmüyordu. o Tutulan zabit varakasında Osmanın kendi im Zası vardı, fakat ismi Osman diye değil, Kör Ömer diye geç mişti. Hâkim, sordu: kurtuluş bayramı fevkalâde merasimle tesit edilecektir. Bu hususta bütün hazırlıklar ikmal edil- miştir. Merasime Darülfünun fevkalâde bir programla işti- rak edecektir. Sabahleyin, res- mi geçide iştirak edecek kıtaat mektepler ve cemiyetler saat 10 da Sultan Ahmet meyda- nında toplanacaklardır. Resmi geçit Taksim Cüm- huriyet meydanında hitam bu lacak, orada nutuklar söylene- cek ve şehir namına âbideye İ bir çelenk konacaktır. Akşam saat 18'de şehir na- ! Saracoğlu Şükrü Bey Ancak çarşamba günü gidebilecek Mali temaslarda bulunmak üzere Amerikaya gitmesi mu- karrer sabik Maliye vekili esbabı şöyle izah ediliyor; — Bazı dosye sahiplerinin | İ böno ile alâkadar eşhas ve a İlesi efradı 15 i bulduğu ve ba- zı pürüzlü noktalar çıktığı için bu gibilerin bono tevziatırın uzaması zaruridir. Birçokları da zamanında müracaat etme- mişlerdir. 25 - 30 kişi çağırılı- | or da ekseri günler 7 - 8 kişi eliyor! İşte bu sebeplerden do | İayı, tevziatı evvelce tahmin edilen zamanda bitirmek müm in olmıyacaktır. Arazi sahip- lerinin bonoları sonra takdiri kıymet komisyo nunca muamelesi hitam bulan musakkafat sahiplerinin bono için mümkün mertebe çalışılıyor” Bugün de tevziata devam e- dilecektir. Tütün depolarında sıhhi şerait Belediye daimi encümeni tü tün depoların şeraiti sıhhiye leri, yangın telikesine karşı ter tibat, işçilerin girme ve çıkma yerlerine ve saireye dair teşki- İât hakkında 10 maddelik bir talimatname vücude getirmiş- tir, Bu tı tname O zabıtayı belediye talimatnamesine zeyl olacaktır. Talimatname alâka- dar depo sahiplerine tamamen tebliğ edilecektir - İ zacoğlu bitirildikten | ö Şükrü decek olanMuhidd dün Ankara'dan gelmiştir. Şükrü B, dün hareket edece ğine dair bir gazetede çıkan ha | beri tekzip ederek: — Hazırlıklarımı bitirebilir. sem çarşamba günü hareket e- deceğim, demiştir. Şehir saati Kandilli rasathanesi şehir ti hazırlıklarını bitirmiştir. faaliyete geçmek ane ile Galata k ma telefon irtibatı te. £ vekâletine mü Bu kısım ikmal edildikten İstanbul şehir saati işare iye telsizile | bütün a bildirilecektir. Bir Amerikalı sinema yıldızı geldi Amerikalı sinema yıldızla- rından Miss Julya Vallik dün Loyt ekspres kumpanyasının Viyabs vapuru'de Tiryestelen şehrimize gelmiştir. Amerikalı genç kadm artist bu seyahatı tenezzüh için tığıni ve birkaç gün şehrimizde | kalacağ ylemiştir, Mr. Cecil dö mil bu hafta sonunda Amerikaya dönecektir . Varnalı Osman mı, kör Ömer mi? Mahkemedeki maznunun ismi baş-| «i ka, zabıt varakasındaki isim başka! — Bu imza senin imzan de- ğil mi? — Değil, Ben elle imza ata- rım, Mühür gibi kazılmış hazır imza bu.. — Bu manitacılığı sen değil misin? — Haşi.. z — Peki amma bu Mehmet EK. seni pek âlâ tanımış . — Ad ada benzer efendim. Osman bir tane değil ya... Maznunun sabıkasının. sorul masına karar verilerek muhake me başka güne bırakıldı. Müstehcen hikâyeler davası Şeytanın kızı ve Arzu ile Kamber ismindeki hikâyeleri müstehcen görülen Zeki Beyin muhakemesine dün 2 inci ceza yapan de Zeki Beyle kitapları i ve tabriri yaptılar. Karar salı günü tebliğ edi- Yarın İstanbulun günüdür Taksimde tribünler yapılıyor.Diğer bütün hazırlıklar ikmal edilmiştir Yarın İstanbulun; kurtuluş | mına bir heyet kolordu kuman danı Şükrü Naili Pş. yı ret ederek ordumuza olan şükran ve minnet hislerini arzedecek- tir. Geçit resmini müteakıp sa- kı sehit- liklerin küşat resi ter, Bu merasime bütün İstan- bullular davetlidirler. Hukuk talebe cemiyetinden: Yarmki 6-10-931 Salı günü İs- tanbulun kurtuluş bayramı ol- duğundan bilümum arkadaşla- rın merasime iştirak etmek ü- zere sabahleyin dokuzda Fakül teyi teşrifleri rica olunur. Meclis Yirmi güne kadar Ankaraya döneceklar Büyük Millet Meclisi reisi Pş. Hz. dün saat on al. müddet istirahat ettikten son- ra saraydaki dairelerine avdet | etmişlerdir. Küzim Pş. Hz. 20 güne ka- ! dâr Ankaraya gideceklerdir. Mükerrer alınan Vergi Mes'uller hakkında bugün bir karar verilecek Mükerrer alınan vergi hak- kındaki tahkikatın ikmal edi- u husustaki evrakın ai- ihetile Eminönü kaza- ğini yazmıştık. Emi nönü kazası idare heyeti bugün toplanacağından, mes'uliyet - leri tebeyyün eden © memurlar hakkında bu içtimada karar ve rilecektir. İzmitte yeni asarı atika bulundu Maarif vekâletinin müze idaresi tarafından gönde- rilen iki memur İzmit'te Tu- ran mektebi civarında yaptıkla | rı hafriyatta birçok kıymetli a- sara tesadüf etmişlerdir. kitabeler, 20 sütunlar ve Bu meyanda fazla heykel şi kıymetli bir heykeli vardır. emrile | Belediyede Belediyede Çalışanlar Bir e'bise talimatna- mesi hazırlandı bise giymeğe mecbur olanlar için daimi encümen bir elbise talimatnamesi vücude getirmiş İ tir. Talimatname A. ve B. di- İ ye iki kısım elbise mecburiyeti tesbit etmiştir A kısmma dahil olanlar it- faiye efradı, tephirhane - me- murları ve çöpçülerdir. Bunla- rın resmi elbise giymesi zaruri olduğundan elbise bedellerini belediye verecektir. B. kısmı i- se odacılar ve hademeler için- dir. Bunlar matlâp şeraitte el- bise giymeleri i ridir. Bun ların elbise bedeileri ise kendi- leri tarafından tesviye edilecek tir. Belediye bütçesi bu suretle oldukça o mühim bir tasarruf yapmış olacaktır. Çünkü odacı ve hademe adedi epeyce bir ye- kün tutmaktadır. Fiat etiketi koymayan manavlar Manavlar meyvalar üstü- ne fiat etiketlerini koymıyarak ihtikâr yaptıkları hakkında be- lediyeye bazı şikâyetle vaki ol- muştur. Meyvaların üstüne de fiyatlarının yazılmaı için bele- diye kaymakamlıkların nazarı dikkatini celbetmiştir. Bunla- rm fiatlerinden fazlaya satıl. mamasına dikkat edilecektir. İş saatleri Devairde mesai saatlerinin 9-12 ve 13. 17 olması hakkın daki karar dün belediyeye tep- liğ edilmiştir. Bu saatı mesaj İ bugünden itibaren belediyede de tatbik edilecektir. Fırıncılık etmek isteyenler Yeniden fırın açmak üzere İ belediyeye müracaatla müsade istiyenler hakkında ayrıca hü- viyetleri tahkik edilmek lüzu- mu takarrur etmiştir. Sofvada iskrim Müsabakaları Enver B. hasımlarını yendi, şampiyon oldu SOFYA, 3. A.A— * Muhabiri mahsusumuzdan ” — İakrim şam piyonası müsabakalarına Türkiye, Bulgaristan ve Yunanistan iştirak etmiştir. Bu müsabakaya Türl den Enver, Fuat, Muhiddin Beyl le Bulgarlardan Vasilyef, mülâzım Locaski, İstatiyof, Yunanlılardan Pa riue, Amsterdam olimpiyadına gi ye- le pulos ve yüzbaşı Paizisi iştirak etti- ler, Saat 24 te biten ve çok heyecan lı müsabakalar neticesinde 18 e mukabil 38, Botasis 20 ye mu- kabil 28, Lecaski, 22 ye mukabil vuruş yaptılar. ktaşlı Enver Bey, bütün ba- sımlarını yenerek halkancılık İ piyonu oldu. İkinci Yunanlı Bota. üçüncü Bulgar Lecaski olmuştur. Müsabaka salonunda 2000 den çok seyirci ve hükümet ricali süfera nmuşlardır. Marşımız bu zaferi zerinde gezdiriliyordu. Recep Bey bugün Ankaraya gidiyor C. H. Fırkası umumi kâtibi Recep B. bugün Ankaraya gi- decektir. . Şehrimizde bulunmakta o- lan kâtibi umumilik bürosu da Ankaraya nakledilmiştir. Re- cep B. cuma günü şehrimize avdet edecek ve fırka teşkilâtı hakkında Darülfünun konfe- rans salonunda bir veya iki kon İferans © verecektir. Recep B. bir müddet sonra da fırka teşki lâtımı tetkik etmek © üzere İz- mir ve havalisine seyahata çıka caktır. Şerif B. bugün geliyor Sanayi umum müdürü Şerif Bey bugün Adnan vapuru ile İzmir'den şehrimize gelecektir. Belediyede çalışan ve resmi | ren binbaşı Bolasis yüzbaşı Nikalo- | Enver | ederken Enver Bey omuzlar ü- | pek yavaş gittiğinden şikâyet eganıyor Maarifte lik Mekteplerde Hiç bir talebe açıkta kalmıyacak Mekteplerde derslere başlan dığı halde, kaydü kabul için el" an müracaatlar tevali etmek- tedir. Hiç bir talebe mektepsiz bırakılmıyacağı için, ilk mek- teplere müracaat edenler kabul edilmektedir. Mekteplerin kad roları bütün bu müracaatları is'âf edemiyeceği hakkındaki neşriyat asılsızdır. İlk mektep lerde lüzum görüldükçe şube- ler açılmaktadır. Orta mektep ve liselerde ka- yıt ve kabul hitam bulmuştur. Ancak müsbet (o mazere'ler dolaysile vaktinde mektebe gir memiş olanlar vekâlete istila vermek ve o zamana kadar mın takalarındaki orta mektep ve İ ya liseye muvakkat kayit yap- trmak suretile senelerini kay« betmemiş olacaklardır. Hiç bir talebenin mektepsiz kalmama- sı esası ehemmiyetle nazarı dik kate alınmaktadır. Okunulacak kitaplar Maarif vekâleti mektepler- de hangi kitapların okutulaca- ğını mübeyyen listeleri dün ma arif müdürlüğüne tebliğ etmiş- tir. :Bu hususta bütün mektep- lere bir de tamim gönderilmiş. İ tir. İstanbuldan taşraya gönde rilecek mektep kitapları için İ posta idaresile yapılan bir an- tant” neticesinde her kitap, ne | reye'olursa olsun 10 © paraya gönderilebilecektir. Kitapların fiatleri de vekâ. letçe tesbit edilmiştir. Berberlerin Cuma tatili Yeni bir şekil bulundu ve Vilâyete bildirildi | , Berberler cemiyeti cuma ta- | tili için yeni bir teşebbüste bu- lunmuştur. Tesbit edilen şekil bir istida ile vilâyete bildiril. miş ve istida ticaret müdürlü- ğüne havale edilmiştir. | Dün kendisi ile görüştüğümüz cemi yet Mustafa B. bir muhar ririmize demiştir için söyle bir esası muvafık bulduk. Cu- ma günü sabahtan akşama ka- dar kapatmıyacağız. Cuma gü- nü öğleye kadar | çi ğız, Öğleden © sonra kapayacağız. Saat 12 den cumartesi günü sa- at 12 ye kadar tatil yapacağız. İstediğimiz budur. Bu hususta B. M. Meclisine de ayrıca bir istida ile müracaat edeceğiz. |, Cemiyetin azasıdört bin kadar olduğu halde ancak 1100 İ azadan aidat toplayabildik. Ta bii bu vaziyet mali cihetten bi- zi müşkülâta maruz bırakmak- tadır, Biz bir kolaylık olmak üzere bütün azanın eski borçla» rı affettik. Yeniden cemiyet teşekkül etmiş gibi hareket e- diyoruz. Senelik aidatı 12 lira. Bütün berberlerin ehliyetna meli olarak çalışmaları içi miyetler murakipliği le belediye nezdinde satta bulunacağız. Bütün esna fın cüzdan almaları bu suretle de kabil olaca! - Mali sebepler dolayısile mektep açılması gecikti. * Fa kat açmak için çalışıyoruz.” İ Tütün mubayaatı devam ediyor Tütün inhisar idaresi Sanı- sun, İzmir ve İstanbulda tücca ra ait merhun tütünlerin müba yaasına devam etmektedir. İdarenin alış fiatleri alâka- darlarca memnuniyetle karşı lanmıştır. İki haftaya kadar yeni sene mahsulü tütünlerin inhisar idâ İ esince mubayaasına başlana- cak ve geçen seneki miktarda almacaktır. İlk mübayaat İz mirden yapılacaktır. Mübayaâ tı muntazam veehemmiyetli su rette yapmak üzere şimdiden zurraa kâfi avans verilmiştir.