15 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

15 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

2 Sinemalar için bir | talimatname yapıldı Her hangi bir tehlikeye karşı alınacak yeni tedbirler nelerdir? Sinema mevsimi geldiği için bil. hassa cuma günleri halk sinemalara fazla tebacüm etmekte ve bazı teh- likeli vaziyetler ihdas edilmektedir. | Vali ve Belediye reisi Muhittin B. dün sinemaların bu vaziyeti hak | kında 12 maddelik bir tamim kale- me alarak, dün sür'atle kaymakam- lıllara tebliğ ettirmiştir. Bu tamim şudur: 1 — Sinema mevsimi hulül etti. 2 — Bizdeki sinema ve tiyatro binaları ya ahşaptır, yabut derin koridorlarla caddeden pek içeriye ve derinlere çekilmiştir. 3 — Halkım rağbetini celbeden filmler ve temsillerin © gösterildiği sırada büyük izdihamlar hâsıl olu- yor, 4 — Bu vaziyetlerde halka korku ve heyecan verecek | herhangi bir vak'a müşteri üzerinde — herhangi bozgun tevlit ederek hâdisenin asıl tesirinden daha feci ve fena netice- ler tevlit edeceği bütün dünyada ge gen mücasif misallerle sabittir. Bu vaziyette tehlikeden hayatını kurtarmak istiyenler — biribirlerini çiğnememek için çok fona bir netice tevlit edebilir. Bittabi bu işlerin tanzimine me- mur olan mes'ullere vahim akibet- ler hazırlayabilir 5 — Bütün bu ihtimalleri nazarı dikkata alarak şimdiden © alması mümkün olan tedbirlerin derpiş ve | hazırlanması lâzımdır. 6 — Bu cümleden olarak sinema | ve tiyatrolarda talimatnameyi mah- susasmda yazılı olduğu veçhile hal- | kım binalar dahilinde geçeceği yol. | ların her ne bahasna olursa olsun serbes barakılmasını temin etmek | lâzımdır. Bunun için sinema sahip- lerine rağbet karşısında haddi istin- bisinden fazla bilet kesilmemesinin katiyetle tebi ve temini icap © | der. Müşteriden bunlara riayetsiz- lik edenler olursn sinema sahipleri derhal zabıtaya telefon ederek key- | fiyetten haberdar etmelidirler. | 7 — Böyle bir panik - vukunnda mahreçlerde halkın birikmesini me- niçin ne yapılmak lâzumen düşünüp tedbir ve tertip almak ve bunu bik için zabıta kuvvetlerini çim den hazırlamak lâzımdır. 8 — Çıkış yerleri arka taraflarda ve karanlık sokaklarda olan bu ka- bil müessese sahiplerini umumi ten- virat sahasına kadar olan kısmın 0- yun müddetince tenvire icbar etme. lidir. Mümkün olmazsa belediyece kâfi miktarda lâmba konmalıdır. 9 — Sinema ve tiyatroların met- hal ve mahreçlerine büyük harfler. le ve grceleri iyi tenvir edilmiş ola- rak (yolları kapamayınız) lâvhaları astırmalı ve bu Mivhaların etrafında dikkati üzerlerine çekebilecek başka bir yazı veya reklâm, veya lâmba bulundurulmamalıdır. 10 — Bütün çıkış kapılarının ki- litsiz ve herkes tarafından derhal açılabilecek tarzda muhafazası te- min edilmelidir. 11 — Tepebaşı kışlık tiyatrosu- nun baş tarafındaki localarından bi ror veya ikisi kaldırılarak birer met hal açılmalı ve serbes bulundurul- malıdır. 12 — Sinema perdelerine her o- yun başlamazdan evvel (o (Sinema salonunda sigara içmek umumun sıhhatini ihlâl ettiği için belediyece menedilmiştir.) (Salon dahilindeki yolları her ne suretle olursa olsun işgal etmek halkın hayatı için tehli- keli olduğundan belediyece menedil- miştir.) (Kapıdan salona kadar olan yol- ların daima serbes kalması ve yol üzerinde hiç bir suretle tevakkuf 6- dilmemesi her hangi bir kaza vuku- unda hayatınızı kurtarmak için çok ehemmiyetlidir. Bunlara riayet edi- niz). cümlelerini projeksiyonla ak- settirmelidir. Kaymakamlar bu talimatın der- hal tatbikine geçecekler ve mevzuu bahsolan bütün tesisatm yapılması. nı temin edeceklerdir. Yunan artistleri şerefine çay ziyafeti verildi Dün saat 17 de Garden Bar- da Fransiz tiyatrosu müdiriyeti tarafından Yunan artistleri şe- refine mükellef bir çay ziyafeti verilmiştir. Türk san'atkârları da davet edilmişti. 17,5 ğa doğ ru devetliler gelmeğe başladı. Hemen hemen bütün Darülbe- dayi artistleri, Darülbedayi mü dürü Memduh Bey, Gavrilidis, Matmazel Papadaki, M. Mürat ve arkadaşları davetliler arasın da göze çarpıyordu. Matmazel Papadaki ve M. Gavrilidis, ay- rı ayrı davetlilerle meşgul olu- yor ve her kesin masasında otu rup hatırlarını soruyorlar ve u- zan uzun konuşuyorlardı. Mat mazel Papadakiden gazetemiz için birkaç dakikasını rica ettik Gayet nezaketle karşıladı ve su allermize hahişle cevap verme. ğe başladı: — Memleketimizi nasıl oldu | nuz? — Oh! Size ne söyleyeyim? | Eski adamlar âcail bahsederler. Eminim ki bunu söyleyenler eğer İstanbulu gör müş olsalardı, bunu mutlaka sekize iblâğ ederlerdi. Ben İs- tanbulu isme ntanırdım; çün- kü ebeveynim İstanbulludur ve burada çok seneler yaşamışlar dır. Ecnebi bir memlekete ilk defa turneye çıkıyorum ve ilk defa da güzel şehrimize gelmek beni ayrıca mahızuz ediyor. Bu- rada gördüğüm ateşin hüsnü ka bulden, gazetecilerden, ai lerden çok memnunum. —Burada kaç piyes oynaya- caksınız? — 60 piyeslik bir reperatuva rımız var, Hepsini burada oyna mak istiyorum. Bilhassa Bedin Hanımla oynamak en büyük iktisadi Kronik Son iktisadi vaziyet 1- Ingiltere altanu bırak- tıktan sonra İngiltere'den sonra şu e leketler altını buraktılar: Mı- | sır, İrlanda, Danimarki veç, İsveç Portekiz, Bolivia, Kolombia . Buhrandan dolayı zaten altını bırakan memleket- ler de şunlardır: o Arjantin, A vusturalya, Brezilya, Meksi- ka. Şu halde bu memleketlerin İngiltere'ye karşı iştira kabili- yetli üşmüştür. Diğer taraftan Aksayi Şer. kın İngiltere'ye karşı iştira kabiliyeti düşüyor. Çünkü ora da gümüş ile tediyat © usulü vardır. Ve gümüş fiatlerinde -i sukutlar o kaydedilmekte- ir Gümüşün fiati bir Ons yani 31,10 gram gümüşün kıymeti şiling olarak, 1925 Eylülde 32 5/8 idi 1926 Eylülde 28 1/2 i 1927 Eylülde 25 5/8 idi, 1928 Eylülde 26 1/4 idi, 1929 Eylülde 23 1/2 i 1930 Eylülde 17 1931 Eylülde 12 7/8 idi MİLLİYET PERŞEMBE 15 TEŞRİNİEVVEL 1931 .HARICI HABERLER | M. Brüning Mecliste Nutkunu hırs ve he- yecanla söyledi BERLİN, 14. A.A. — Başvekilin baya Bat ve mutkile hasıl olan intiba umumi Calseden oralist sağ eilikmiştir. gakingen duran küçük elin gruplarını men inatçı fak, mütedil sirmatçiler ar gibi küçük parlamento pi ermekte idi, Başvekil beyanatı” | | söze karışmaları üze tenkiben tekrar kiraatine devam etmiştir. M. Bruning. bu sefer autkumu bambaş- ka bir tarzda söylemiştir. Mümaileyk her ne kadar kendisine hökim olmakla bera: ber, güç zaptedebi seretle Reichetagtn söz söylediği nadiren görülmüştü. Bu hal Roichatagta esim bir heyecan v Bir saat bir çeyrek devam eden Reiehs bayanatını okumasına ve siyasi ve tedkikin; hasredilmiştir. Başvekilin beyanatımı da serada kateden birçok müsteki, herals, müdaheleler istisna edi bir hadise çıktmış değildir. Encümenler. de müzakere ile meşgul olan Naziler par lamento müzakerelerinde kadileri, all için sıraları zerinde bilâbareket otu- van yalnız iki üç meb'usu memur etmiş” erdi. Barcelone limanı grevi BARCELONE, 13 A.A: — Li- man ihtilâfı ayni vaziyette ve biraz vahimleşmeğe mütemayildir. Bu- gün ancak Oo müttehit sendikalara mensup bazı amele çalışmaktadır. Fakat araba yokluğu işlerini müş- külleşdiriyor, nakliyatı el arabala rile yapiyorlar. Kömür madeni yük- kü birçok gemiler bekleyip durmak- tadır. Vapur emanetcileri ile duk patronları, yarın pamuk ve odunun mebzul surette bulunduğu rıhtım. larda işe başlıyacaklarını bildirecek | lerdir. Hükümet memurları, kendi- lerine sai hürriyetini temin etmiş | olduklarından her türlü ameleyi ie- tihdam edebileceklerdir. | Lübeck'teki büyük | mahkeme LUBECK, 14 A. A, — Lubeck mahkemesinin ikinci gününün bü- | yük bir kısmı Lubeck sehbiye dai: | resi mensuplarından mazmun dok- | tör Alstacdt'nin isticvabına inhasar | etmiştir. Mumaileyh birçok muva- fik raporlar üzerine (B.C.G.) aşısı- nın istimalini tavsiye etmeğe nasıl meçbur kaldığını izah etmiştir. | Müzakereler osnasında profesör Calmet'in tavsiyelerinin Lubeck'te kate alınmamış olduğu | larından da Lubeck'te yapılan müs- tehzaratın Paris'tekilerden çok far- laboratuarı, bu kesin kolaylıkla çıkarabileceği can kapsüllerle kapalı şişeler içerisinde | in umumi tavsiyelerinin de aldm | noktasına takip ve tatbik edilmedi. | ği anlaşılmıştır. Muhakeme, bu aşı. mın sureti istimalini gösteren tali- matnamelerin makza Lubeck lâbo- ratuarile profesör Calmet'in (B.C. G.) ye nit tavsiyelerinin mukayese. sini temin Bundan başka An- | karada bir iki temsil vermek is | tyorum, Bu akşam İk oyunumu | oynayacağım. Çok heyecanlı üyük kıymete | İayik olabilecek miyim?. Bundan sonra matmazel Pa- | padakis hazıruma biri Fransız. | ca ve diğeri Rumca olmak üze re iki şarkı söyledi ve çok alkış | landı. Yani, Aksayı şarkın İn re'den aldığı bilhassa büyük mikyasta pamuklu mensucatı ticareti durmaktadır. Onun için İngiltere'nin al - tn terketmekle istihdaf ettiği en mühim gaye, İngiltere ih- racatının artması gayesi, he- men derhal tahakkuk edecek gibi görünmüyor. İstihdaf edilen ikinci gaye, ithalâtın azaltılması idi. Aca- ba bu gayemin istikbali nedir? Eğer yukarda zikredilenlerden başkaca memleketlerde sıra ile altından Vaz geçerlerse, bu is- tikbal parlak sayılamaz. Zira bu takdirde İngiltere ile diğer memleketlerin para kıymetle- ri tevazunu evvelce tahmin e- dildiği gibi vahim surette de- İ nın sulk gayi İ bardıman etmiş oldukları haber ve- | mukabele bilmisi fikrinde olmadığı. Mançuri Vakayii Cemiyeti akvam itilâfa yol açıyor CENEVRE, 13 A.A. — Çin - Ja- pon ihilâfr ile meşgul olmak üzere bugün toplanmış olan Cemiyeti Ak- vam meclisinde M. Brind bir. mu tuk irat ederek gerek kendi. gerek arkadaşlarının geçenki içtima devresinde vazifesini pek mükem- mel bir surette ifa etmiş bulunan M. Lerroux'nun gaybubetinden do- layı müteessif olduklarını beyan et- miştir, Maamafih, M. Brinnd, M. Lerrouz' mun iü iha etmiş olduğu karar karşısında serfuru etmekte dir. Mumsileyh, milletler arasındaki bu mevi ihtilâflara ait celselere ri- yaset hususunda mukadderatın ga- tip bir rol oynamakta olduğunu ve bu gibi celselerde riyasetin daima kendisine tevdi edilegelmekte oldu- ğunu ilâve eylemi M. Briand, kendisine tevdi odil- miğ olun işi kabul etmemin İcendini için bir vazife telâleki eylemekte ol. duğunu beyan ve Cemiyeti Akva- elde edeceği ümi izhar etiniştir. Bunu muteakip ilâf haklımda rrüzakereler başla- mıştar. Müzakerat, Çin ve | Japon murahhasları arasında bir mükâle- meye münhasır kalmıştır. M. Yoshizawa, hükümetinin hok- tai nazarını izah ve teşrik etmiştir. Mumaileyh, Mançuri'deki Çin - Ja: | pon münasebatmın tarihçesini Yap- makta tereddüt etmemiştir. Japon murabhası, acil bir tehlikeyi defet- mek için iki harpte mevcudiyetini muhataraya ilke etmiş olan Japon | milletinin Mançuri © munlakalarını kendi mevcudiyetine sıkı sıkı bağlı telikki etmekte olduğunu söylemiş- tir. Japonya'nın bu memleket erazi- yoktur. Fakat orada ha- ve iktmadi menfaatleri di etlerin iktınadi faaliyetleri- nin müdafüdir. Çin ve Japon murahhasları, bü yük bir süküt içinde dinlenilen i- zahatlarını bitirdikten sonra M. Brri and müdahele ederek iki tarafa da hitap etmiş ve takriben şu | lisani kullanmıştır; Bulunduğumuz noktada müza- keratı muahhar bir tarihe bırakma mız muvafık olur, İki tarafın izaha tini dinledikten sonra gördük ki Ja- ponya erazide görü olmadığını te mim ve bu teminatını tekrar etmek- tedir. Ve tebaasının mal ve canları- nn muhafaza edilmek şartile işgali altındaki erazi tahliyeye amade bu- ” er de Japonlara karşı mu- kabeleihilmisil ve intikam © hisleri beslemektedirler ve her türlü teca- vüz ve laarruzdan içtinap edecekler dir. M. Briand, ilâveten demiştir ki: | Ihtilâfın bir fecaat ve felâkete min. cer olmıyacağını ülmit ediyorum, Çin murahhası ne diyor? CENEVRE, 13 A.A, — Cemiye. 4 Akvam meclisinde Çin mümessili | Pi. Sze Çin halkını sinirlendiren se- bepler hakkında izahat © vermiş ve bir az evvel almış olduğu iki telgra- fı okumuştar. Bu telgraflarda | Ja ponlar'in Çin'de iki açık şeşhri bom- rilmekte idi, Nihayetin bugünkü safhasına nazaran müzakerenin devamı da- ha sonraya bırakmak muvafık ola. caktır. Japonya'nın Çin toprakların da gözü olmadığı hakkındaki temi- natını tekrar ve teyit ettiğini görü. yoruz, Çin de her hangi bir suretle nı temin etmektedir. Bu me çetin j fe karşısında bulunduğunu ve bu İ vazifeyi daha doğru malimat alır lâzım gelen azim ve metanet. le ifa edeceğini nazarı itibare alarak diyebilirim ki ben şimdiye kadar bu ihtilâfa benzer bir kaç vak'â karşı “sında bulundum. Cemiyeti Akvamın , ehemmiyetsiz surette bo- zulmuş olacaktır. Hâdisat ta böyle gibi, yani diğer memle- ketler de altından vaz geçe. ceklermiş gibi, temayül göste riyor. Bütün dünyada altının yüzde kırkı Amerikada, yüzde yirmisi Fransada olduğuna gö re meydanda taksim edilecek al tm azalmış oluyor Bu sebepten, İngiltere, it halâtmı şu başka yoldan da- raltmağı düşünmektedir: Güm rük dıvarları tesis ederek. Fa- kat İngiltere, gümrüğü kabul edecek mi? Ortada üç fırka var. Üçü- nün de gümrük hakkımdaki fi- kirlerinde teşettüt mevcut, 27 teşrinievvelde yapılacak intiha batta, bütün meselelerin baş- i Gırnatada Arbede Gençlerle muhafızlar çarpıştılar GIRNATA, 13 A.A, — Bir çok gençlerden mürekkep bir kafile ile muhafız kuvvetler arasında bir çar- Pışma olmuştur. İki taraftan 0 el kadar silâh atılmıştır. Bundan baş- ka şehrin orta kısmındaki muhtelif sokaklarda tüfek ateşi teati edilmiş tir. İğtişaşçıların birikip toplan dıkları yerleri öğrenip ortaya çıkar- mak üzere bir tayyare şehir üzerin de uçup dolaşmıştır. Bir e müddet sonra tüfek ateşi tekrar başladığın. dan mağaza, — dükkün ve kahveler kapanmıştır. Ehali sokaklardan çe- kilmiştir. Buralarda grevcilerle po- Tislerden başka kimscye rast gelin- memektedir. Saat on yedi buçukta tüfek ateşi hâlâ devam etmekte Japonyada bir nehir taştı 'TOKYIO, 13 A.A. — Osaka Mainichi gazetesinin verdiği bir ha- bere göre, Miyez eyaletinde bir neh rin taşması yüzünden 200 den faz- in kimse boğulmuştur. Bir su setti yöalmş, salar bir gok köyleri kap- vazifelerini görmesini mümkün ka- lan şey alâkadar tarafların Cemiye- Alvama gösterdikleri emniyet ve itimat hissi olmuştur. Çin ve Japonyanın da Cemiyeti Akvama ayni suretle itimat göster. melerini ve bir takım yeni vak'ala- rm şirdiki vaziyeti bir kat daha karıştırmıyacağından emin olmamı. 4: temenni ederim. Cemiyeti Akvam İ uhdesine düşen vazifeyi ifndan ka- çınmıyacaltır. a$yet bize yardım lütfunda bu- hunulacak olursun ayni aile azasn- dan olan iki memleket aramada & 8 İmtizacı yeniden tesis ede- per Henüz itilâf imkânı yok CENEVRE, 13 A.A. — Cemiye. & Akvam meclisinin birinci günü, müsait bir hava içinde nihayet bul- muştur. İki tarafın istinama tahsis edilmiş olan iki uzun celseden son- ra, hâlü bir itilâf imkân: müşahede edilememişse de hiç olmazan böyle bir hava husule gelmiştir. Bu neti- ce İhmal edilecek bir netice değil. dir. Aralarında vehim bir ihtilâf lunnan iki memleket mümessi demişler ve hiçbir dakika da müca melekârlik hududunu tecavüz eyle- memişlerdir. Yalnız bir dakika, iki rakip biribirlerinden istizahta bulun suşlardır, Bu kısa bir kelime duci- İ losuolmuş fakat neticesiz kalmıştır. Bu sebepten dolayı M. Briand, gü- nün nihayetinde ve arkadaşlarile a- lâkadarlar huzurunda memmuniyeti- ni izhar eylemiştir. Bu ilk netice nin, meclisin ve meclisteki müzaks- yatın bugünkü idaresi tarzinin mah- sulü olduğunu kabul ve teslim et- mek lâzundır. Mecliste-lord. Rem ding'in M. Grandi, ve ML Briand'ın bulunması Cenevre âli mahkemesi. İ ne birkaç gün malik © olmadığı bir mahabet ve hâkimiyet izafe ediy: du. Nihayet kendisi i! veçhile, kaderin daima kendi. &l3f balinde balunan milletleri laştırmağa sevketmekte olduğu ve Briand'ın mevcudiyeti mü girişilmiş olan teşebbüsün el | kiyetine müsait bir nüfuz ve itimat mahiyeti bahşeylemekte idi. Gerek meclisteki ve gerek bey- melmilel mahafildeki umumi itiba, İ bugünkü buhranı halledecek olan yegâne adamın iki defa 4 (devleti kanlı bir ihtilâf uçurumunun kena- rında durdurmağa muvaffak olmuş olan zat olduğu merkezindedir. Maamafih, hiç kimse ve herkes- ten ziyade M. Briand, tahakkuk et- örilecek bu işin çok müşkül olda. ğunda şüphe etmemektedir. Fakat meclisin muvaffak ümidile ve kema e ia olması az bir ir. dikleri tehalük karşısında bazı t cik - Haydarpaş dır. Bu mikdar mi Fiatlerin daha fazla düşmesine il Bulgaristandaki la bu havalideki halkın perişan lenin yegâne maişet vasıtasını berlerini mahvedecek derece az deki tütünleri satın almasını ve karşı tedbirler ittihaz etmesini ri ve bir Stalin taraftarı arasın. ha nazaran da yaptığı teklif le alâkadardır. cağı haber alınmıştır. ristandan da damızlık aygır ve etmiştir. İngiliz liberal ve mu- | hafazakârları İ OLONDRA,I3 ALA. — Nasyonal - Liberallerle muhafazakârlar nam» zetlerinin mütekabilen yekdiğerleri İ lehine vulcu bulan feragatlerinin a- dedi 49 a baliğ olmuş olup her iki tardadır. Diğer taraftan Nasyonal « Liberallerin 14 yerde amele fırka- sından rakipleri bulunmuyacaktır 31 simonistten n karşısın da muhafazakir rakip | bulu caktır. Londra'nın 62 intihap da resinde itilâf, yolundadır. Ancak 10 kadar liberal namzet kalmış idea söyleniyor. Samuelistlerin ları mali müşküllerin bu inkişafma yabancı o olmaması İl mal dahilindedir. Bavyerada tifüs BERLİN, 13 A.A. — Bavyera da küm Bamberg'te birçok tifüs vak'ası çıkmıştır. 33 kişi ölmüştür. 14 hasta, hastanelerde tedavi edil. mektedir. Mektepler kapatılmıştır. Yapılan tahkikat, basilleri şehirden geçmekte olan ufak bir urmağın nak letmiş olduğunu metdana çıkarmış- tır, Bir tecavüz BERLİN, 13 A.A. — Bu gece bir takım meçhul şahıslar üzerlerin de komünistlere ait bir takım şey- ler yazılı karmızı mendilleri taşla sini taşlamışlardır. SOFYA 14 (Milliyet) — Ahalisi, Mestanlı vilâyet meclisinden bir heyet, Ziraat nazırına müraci grup için hemen hemen müsavi mik | ra sararak Avusturya sefarethane- ; Buğdaylarin Istanbula nakli'i içi Nafia vekâleti tedbirler aldı ANKARA, 14 (Telefonla) — Nafia Vekâleti buğday müst sillerinin buğdaylarını İstanbula nakletmek hususunda gö: tedbirler almaktadır. Halen Bil asımda bu işe tahsis olunmuş 800 vagon ahsillerin talebi karşısında matlüba kâfi g memektedir, Haydarpaşada yevmiye 100 vagon tahliye olunab mektedir. Bu mikdarın 150 ye kadar çıkarılması için tedabir al nacaktır. Maamafih müstahsilin gösterdiği telâs yersiz addedi| yor. Zira Türkiyede bu sene buğday rekoltesi çok fazla değildi ihtimal verilmiyor. Türk tütüncüler in kısmı âzamı Türk oli vaziyetini anlatmış teşkil eden tütün i son buhran üzerinde, bu havalideki tütün zürrar ellerindeki msi sulün yüzde 35 inden fazlasını satamamışlardır. Satılan tütün! için elde edilen fiatler son derece düşmüştür. Tüccar tütün ren fiatları kabul ettirmek isti tedir. Heyet, icabı halinde hükümetin makul bir fiatle bu havi bu kış halkı tehdit eden kıtli ica etmiştir. Filibe hapisanesinde bir arbedi SOFYA 14 (Milliyet) — Filibe hapishanesinde bir Troğ puslar odun ve demirlerle birbirlerine girmişlerdir. Bu iki bisi komünist mahkümlar arasında vukua gelen , hapishane müdürü kıtaat celbetmiştir. Arbede biri ölmek üzere on kişi yaralanmıştır. Londra sefitimizin İngiltere hari ciye nezaretinde temasları LONDRA, 14 (A.A.) — Deyli Telgraf gazetesi ürkiye sefiri, dün Hariciye nezaretine gitmiştir. ziyaret Hindistan konferansında SangatAli'nin hilâfetin yerin isi için Kudüs'te br islâm konferansının içtimaa daveti haki in istihbaf| | o İktısat vekili Paristen dönüyor ANKARA, 14 (A.A.) — Bir müddetten beri Avrupada tef vide bulunmakta olan İktisat vekili Mustafa Şeref Bey, 17 evvelde Paristen hareketle 20 teşrinievvelde İstanbulda bulur Kıbrıstan damızlık merkep alındı ANKARA, 14 (A.A.) — İktisat Vekâletince Kıbrıstan Bİ bin liralık damızlık merkep mübayaa edilmiştir. Yakında Mad boğa mübayaa edilmesi takar) i İspanyanın resmi dif olmıyacak MADRİT, 13 A.A. — Korl meclisi İspanya devletinin resmi | ni olmadığını natık bulunan Lİ hu esasi maddesini 41 muhalif &i İ karşı 267 reyle kabul etmiştir. ? Biatorbagy suikasti İ VİYANA,ISA. A, — Bis bagy demiryolu szilmetini yapı la mazmun o Macarlı Atuska 3 yoluna girmiştir. Merkum, bir $İ İ se meçhul hesaba dcrasite satıf miş olduğunu beyan eylemiş ve? terberg suikasti sıralarında Bİ de olduğunu ve Biatorbagy suiki esnasında da Budapeşte'de duğunu itiraf etmiştir. merkum bu suikastlere — iştirdi reddetmekte ve mevzuu bahii hal şahıs hakkında hiçbir malül tı bulunmadığını beyan ayl dir, | Bir radyo tecrübef ROMA, 13 A. A. — Âyet Marconi dün akşam, Marconi Ki panyası merkezinden; Rio de Ji ro körfezi üstündeki Çircemdi rak Mesihe ittihaf olunan meşalelerini radyo elektirik me İerile yakmıştır. Rio'dan bildir ğine göre tecrübe muvaffakiyd tatbik edilmiş ve âbide sibirli Bİ ile yakılmış gibi şuledar gö * tür, ma gümrük konmuştur. Kon- servatifler ağır gümrük diyor- lar, başka şey demiyorlar. Li- derleri eski başvekil Baldvin tekrar başvekil olursa, ilk işi gümrük koymak olacağı şü besizdir. e Liberaller şimdiye kadar serbest ticaret istiyor- lardı , gümrük aleyhinde idi- ler. Fakat son günlerde bu fır ka 2 yebölündü. 58 liberalin 25 şi , Hindistan raporile meş- hur Simon'un etrafında topla- nıyorlar, hafif gümrük istiyor lar. Bize görebir Liberalin gümrük istemesi garip görü- nür. Fakat İngiltere acayip bir memlekettir. Orada bir fırkadan diğerine geçmek ga- rip görünmediği gibi, bir fik - rin lehinde söylerken birden zıttını iddia etmek te kimseyi telâşlandırmaz. OLoyt Corç buna canlı bir misaldir. Ora- da şöyle mülâhaza yürütülü- yor: Mademki memleket şu anda böyle istiyor, o halde öy ls yapmalıdır. O kadar.. Sosyalistlere gelince, on iki si hariç, iki yüzden fazla di. ğer kısmı kâmilen serbestçi- dir. Şu halde gümrük cephesin- bir, Liberaller iki, Sosyalist ler iki olmak üzere, meydan- da tam beş gurup vardır . Şayet bu beş guruptan biri- si kahir ekseriyet alırsa, o gu rupun kendi gümrük siyaseti tatbik olunacaktır. Yok eğer beş gurupun hiç birinde kahir den bakılırsa, Konservatifler | ekseriyet olmaz, yani beş rupun iştirakile bir müvsi meclisi ve bir müvazene ki nesi teşekkül ederse, o 28) öyle bir ticaret siyaseti © İ olunacaktır ki, onda bira# bestlik, biraz da gümrük | ber bulunacaktır . ! “Böyle bir ucube ile İnf İ iktisat dünyası istikrar kaf bilir mi ? Elbette kazanamaz. Sf ce, İngiltere'nin siyasi v8 | tsadi hayatı sarsıntıdan vakkat olarak kurtulur, ve radikal sureti hallerin canlı günleri biraz ileriye mış olur. Eğer intihal sağ ve en sol fırkalardan! nin tam zaferile niha; se, ya tam manasile