16 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

16 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Bükreş konferan- sında tahdidi teslihat meselesi Denizli Meb'usu; Necip ALİ Bu sene Bül içtima &den beynelmilel Parlamento- lar ittihadı konferansının ruz” amesinde tahdidi teslibat, ka: dın ve çocukların himayesi, ik- tısadi buhran ziraat ve Avru pe fodarssyonu meseleleri var idi , Konferansta müzakere edi - len bu meseleleri sarasile tet- kik ve tahlil edeceği Bugün medeniyet dünyası- nin çekmekte olduğu emsalsiz buhran karşısında tahdidi tes- lihat işi bence birinci derece deki meselelerden madut de- #ilse de konferans programını takip etmiş olmak için evvelâ teslihatın tahdidi etrafında or” taya atılan fikirleri izah teğim, Gerek geçen parlamen tolar konferanslarında ve &€ rek resmi devlet adamları tera fından harbi umumiden sonra Yapılan konferanslara mevzu olan bu mesele siyasi mahiye- itibarile cidden çok nazik ve mühimdir. Her sene milletlerin be sinde çok ağır bir Yü eden ve elinle hakkı ha- yat ve bakasile yakından #lâ- kadar olan bu düğünden daha muğlak bir mahiyet tedir. Polonya müri yö Valkan Makoski'nin dediğ gibi harbe mâni olmak için yalnız topların susturulması kâfi değildir. İnsanların yuhun İeceği düşünmeğe lâyık bir Boktadır. Maamafih vaziyeti daha ciddi ve umumi gören Yrânsız heyeti murahhasesı re İsi Merlen teslihatın kâmilen ortadan kaldırılmasına hâlen bir imkânı maddi olmadığını ve binaenaleyh günden güne çoğalan ve nevileri ziyadeleşen harp vasıtalarının tahdidinin temini icap ettiğini söylemiş- tir, Filhakika galip ve mağlüp milletleri bugünkü müşkülâta duçar eden dünkü harbin vas talarına nispeten ink lâarp vasıtaları cidden müthiş- tir. Brüksel Darülfünununun ihtiyar profesörü Lafonten Y€- hi bir harbin doğuracağı felâ- ketin geçen harbe kıyas: ka- bul etmez derecede vahi Cağını izah ederek: o ârpte tayyarelerin arı mba balk ve sikleti çok $ayanı hayrettir. Kimya ve kteriyoloji harbi geçen bar- Pte çok iptidai bir surette tat- ik edilmişti. Bir milletin ve ir medeniyetin tamamile mah | volması için bu üç vasıtanm | ni edilmesi kâfidir. De- li, Tahdidi teslihat meselesi #trafında daha birçok moktai Bazarlar dermeyan edildi. Vaki olan tekliflerin içinde Fransız tezile Alman tezi dikkate şa - Yan idi . Cihan nizamını muhafaza “tmek harpci teşebbüslere mâ- ni olmak için Akvam Cemiye- tinin emrine ve tamamile mü- dafi bir mahiyette olmak şarti- le beynelmilel bir kuvvet ver- mek fikrini müdafaa ediyordu. Bugünkü cihan politikası üze- rinde nüfuz ve kuvveti malüm olan Fransızların bu fikri ni- çin müdafaa ettikleri malüm idi gerek bu sebepten ve ge- rekse hakikaten - beynelmilel bir kuvvet teşkilinin tatbikat sehasmdaki müşkülâtı hase- bile heyeti umumiyede muka- Vemete maruz kalarak, nibayet oniseye havale olundu. Alman noktai mazarr ise: 2 Yubat 1932 de milletler cemi- Yeti tarafından içtimaa davet lecek olam tahdidi teslibat İcransında * teslihatın tah- (Devamı 6 ıncı sahitede) ——— 16 TEŞRİNİEYVEL 1981 6 ncı sene, No. 2041 NUSHASI 5 KURUŞTUR Yunan heyeti reisi mösyö Papa Anastasyo Türk heyeti reisi Hasan Beyle beraber Murahhaslar konferans neticele- rini nikbinlikle karşılıyorlar.. Heyetle beraber Yunan gazetecileri de geldiler Arnavut murahhaslarından M. Leonidi Paçi B. de Yunan murahhaslarile beraber geldi.. Şehrimizde toplanacak Bal- kan konferansına iştirak ede- cek olan Yunan murahhas he- yeti ve gazetecileri, dün akşam saat on yedide, Ankara vapuru ile Pireden şehrimize gelmiş- lerdir. Yunan heyetine İstan- bulun muhtelif teşekkülleri çok parlak bir istikbal resmi hazır- İamışlardı. maralı hi risefainin Tophane Tıhtımın- dan hareket etmiş ve o sırada limana girmekte olan Ankara vapurunu Sarayburnu açıkların da istikbal etmiştir. vapurunun grandi direğinde Yunan bayrağı vardı. İstikbale gidenlerin vapuru da Ankara vapuruna yaklaşmca, direğine Yunan bayrağını çekti. Yunan murahbas heyeti, Balkan Birli vapuru, ! 8 Se Yunan heyeti reisi Mösyö Anastasyo gi namına Trabzon meb'usu Hasan, kâ! umumi Ruşen Maarif Vekili Bir hafta kadar kalmak üzre yarın geliyor Maarif Vekili E- sat B. yarın saa' ŞT onda Ankaradan rimize yele cektir, Vekil burada bir hafta Bayraklarla süsle- | nen Şirketi Hayriyenin 73 nu- | istikbalcileri | saat 16 buçukta, Sey: | İl na reis muavini Hâmit, iktisat il mun namına müderris İbrahim | Muhripler Geliyor ğ Kocatepe ve Adate- |l pe hareket ettiler SPAGLA, 14 (A.A.) — Ko calepe ve Adatepe Türk tor pido muhripleri buradan Çanakkaleye müteveccihen hareket etmişlerdir. Bu ge- miler İsmet Paşa Hazretle- rini hâmil Ege vapurunu Türkiye sularında karşıla. Ankaraya gitti Fen işleri müdürünü de beraber götürdü Vali ve belediye reisi Muhitti B. ve belediye fen İşleri | mü: Ziya B. dün akşam Ankaraya mişlerdir. Bu seyabatın ne ile , alâ- kadar olduğu malüm değildir, Recep B. in. Konferansı A Misafir Yunan gazetecileri vapurda. Eşref, İstanbul meb'usu Rana Beylerle şehir meclisi namına i reislerden Necip, belediye namı | miştir. Kezalik matbuat cemi- yeti reisi Hakkı Tarık Bey de- İâletile, Türk ve Yunan gazete dileri de biribirlerile tanışmış lardır. Bu esnada heyetin grup halinde müteaddit fotografları alınmıştır. Heyet, Balkan Bir. liği tarafından evvelce ihzar e dilen otellere yerleşmek üzere matbuat cemiyeti namma reis | saat aluya doğru vapurdan ay Hakka Tarık Bey ve Türk Rum | rılmışlar ve Tophane yolcu sa- Ermeni matbuatı mümessilleri | lonundan çıkarken orada bulu- Ankara vapurunda çok samimi | nan mektepliler tarafından şid bir surette karşılanmışlardır.. | detle alkışlanmışlardır. Burada Balken Birliği reit an B. | kendilerine üç çiçek buketi tak vapurun salonunda, kendisine | dim edilmiş ve tekrar grup ha- refakat eden zevatı Yunan he- yet reisi ve azalarına takdim et “ Terkos'u islah için 1,000,000 lira hazır Belediye mubayaa- yı müteakıp derhal faaliyete geçmek emelindedir.. Hükümetin Terkos şirketinin sa- tın alınmasına dair o verdiği karar henüz belediyeye tebliğ edilmemiş- tir. Terkos'un belediye tarafından satın alınmasını hükümet muvafık bulursa, derhal yapılması icap eden tesisat için kâfi miktarda tahsisat hazır bulunmaktadır. Bu para bir milyon lirn kadardır. Belediye Terkosan diğer bir şir- ilmesini muvafık gör- 'ünkü belediyeler ka- munu mucibince bütün şehir suları maahallin belediyesi tarafından idare Öğ edilmek lâzımdır. Belediye terkosu devraldiği takdirde suyu ıslah ede- cektir. Belediye Terkosu ıslah ettik sonra, şimdiki fiattan daha u- İ oi esd ii su verebileceğini İ tahmin etmektedir. müdürü Kemal Ömer, Darülfü Fazıl, kolordu namma yaver Hafız Hüsnü, Ticaret odası namma Hakkı ve Sadi Beyler, (Devamı 6 ıcı Sahitede) memektedir. zelediye fen işleri müdürü Ziya B Münakaşalı konferans bugün veriliyor A l < j | ANKARA, 15 (Telefon) — Cümhuriyet Halk fırkası umu- mi kâtibi Recep Bey bu akşam ki trenle refakatinde başkâtibi Ziya Bey olduğu halde İstanbu la hareket etti. İstasyonda meb uslar, fırka erkânı ve dostları | tarafımdan samimi sürette teş- yi oundu. İ (Devamı 6 ıncı sahitede) | >. İngiliz mali buhranı Milliyet mühim bir makale silsilesi neşrediyor.. Günün en canlı bir mese- lesini teşkil eden İngiliz si- yasi ve mali buhranı ile bu buhranın tevlit ettiği neti- celer ve memleketimizde gö rülen ve görülmesi muhte- mel olan tesirleri etrafında lem ve ihtisas mahsulü olan bu makalelerin birincisini pazar günkü nüshamızda © kuyacaksmız. Pazar günü Okuyunuz Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET İsmet Pş. yı istikbal için mutantan hazırlıklar yapılıyor İstikbal merasimini tespit etmek üzre bir komite teşkil edildi.. İtalya maliye nazırı dün Venedik'te İsmet Paşa ile görüştü. Pazartesi günü Venedikten şeh- rimize gelecek olan Başvekil İsmet Paşa Hz. mi istikbal için fevkalide merasim yapılacaktır. İstikbal merasimini tesbit etmek üzere bir komisyon teşkil edilmiş- tir. Bu komisyon yarm saat 16 da ticareti babriye müdürlüğünde içti- edecektir. Başvekilimizi karşılamik üzere belediye ve fırka birer vapur İsticar edilmiştir. Vapurlarda muhtelif teşekküller namına heyet- ler bulunacaktır. İstiyen cemiyet ve teşekküller ayrıca vapur İsticar ... VENEDİK, 16 (Heyetle pin arkadaşımızdan) — Başvekil İsmet Pş. bugün saat on birde geldi ve inerasimle istikbal edildi. İstikbal merasiminde İtalya Akdeniz filosu kumandanı Venedik valisi ve hükü- met erkânı hazır bulunmuşlardır. Birlikte Ege vapurunda öğle yeme ği yenilmiştir. VENEDİK, 15 (Heyetle giden dan) — İtalya Maliye nazırı Kent yeni bugün Venedik'- © gelecek ve İsmet Pş. ile İltir. 1. görüşe. Heyet pazartesi günü İstanbul da bulunacaktır. Ahmet ŞUKRU etmel da girmiştir. | ig Yeni Resimli Tefrikamız Hatıratımla başbaşa Esbak mabeyn kâtiplerinden İzzet Ziya Beyin “Hâtı- ratımla Başbaşa, isimli külliyatını gl pek yakında tefrikaya başlayacağız. Bu eser çok cazip tarihi fıkraları, zarif hikâyeleri, bilhassa şimdiye kadar inti- şar etmemiş birçok SARAY HATIRALARINI ihtiva Hatıratımla baş başa yaşam iyiyi Sinema âleminin gizli tarafları ce masalları şeklinde tahayyül ederler. Halbuki sine- ma alıp yürüyeli bu #lemin sineması değişmiştir. Çünkü para, kadın ve aşkın girdiği yere bittabi hırs ve entrika Sinema âleminin içyüzüi cidden meraklı ve hattâ es. rarengizdir. Yeni başlayacağımız bir tefrika ile bu ha- yatın içyüzünü karilerimize anlatacağız. VENEDİK, 16 A. A. — Başve kil İsmet Paşa Hazretleri bugün sa- at 11 buçukta Venediğ'e gelmiştir. İstasyonda Vali ve Adiryatik filosa kumandanı, Türkiye büyük elçisi Suat ve Hariciye müsteşarı Numan Rıfat Beyler tarafından İstikbal & dilmişlerdir. vapuruna geçmişlerdir. leyh Hazretleri öğleden sonra mü zeleri ziyaret edecek ve sant 18 de İstanbul'a müteveccihen hareket ey Gazetelerin mütalaaları PEŞTE, 15 (A.A.) — Tek mil gazeteler Türk misafirleri- nin Budapeşteki ikametlerin. uz tafsilâtile bahsetmektedir. Magy Arsaz gazetesi diyor- ki: Türk misafirlerin her adım da karşlaştığı candan tezahü- rat kardeş millet hakkındakiMa olduğunu isbat eder. Ruhi ha- let hiç bir vakit tesadüfi değil müşterek bir mazinin mirası ve asırları geçerek belkizayıfl! miş fakat hiç bir zaman ihi (Devamı 6 ıncı sah'iede) Yazan: İzzet Ziya sinema âlemini binbir ge-