16 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

16 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ekonomi İzmirde Tutulan ermeni Pariste kavunlarımız | giküği 5 yaşın bir liraya satılıyor 5 —— N İlk parti kavunlar hale gelir gelmez Paris konsolosumuzdan dün icaret ofi gelen bir mek- tupta bildirildiğine göre, ©€ buradan sevkedilen Türk yunları Paris'e vâsıl olmuş Ve beher sandığı (her sandıkta ©h kavun vardır) 85 franktan Satılmıştır. Kavunların geldiği Ni haber alan Paris manavları alin önüne toplanmışlarsa da kavunların bittiği cevabile kar #ılaşmışlardır. — Başlangıçtaki sürümün ilerisi için hayırlı olacağına hükmedilmektedir. Kavunlarımızın bili ba. lâjr çok beğenilmiştir. | ir parti alan bir ermeni manav her kavunu 12 frank (takri- ben bir Türk lirası) dan sat- mıştır, “Paris konsolosumuz sevkiyata sür'atle devam edil Mesini tavsiye etmektedir. İtalya üzüm, incir fındık isteyor Kamandör ofisine bir Bari sergisi reisi M. Lorakka Ihracat mektup göndermiştir. Bu mek tupta mühim İtalyan firmeları Dın üzüm, incir, ve fındık iste- diklerini ve alâkader Türk fir- Mmalarının müstacelen telifte ları rica edilmektedir. Ofis gerek İş limited ve gerek İzmir İhracat odasına keyfiyeti bildirmiştir. İzmir tütünleri İzmirden gelen bir telgrafta Bütün Gistlerinin gayet düşük olduğu, müstahsilin çok muts- #âtrır bulunduğu yazilmekta i- di. Bu hususta ofisçe ne gibi tedabir alınraış olduğunu öğ- Tenmek için müracaat ettik ve $u malümatr aldık: di — Ofis ihracatta en mühim Mevkii tutan tütün vaziyetini Yakından takip etmekte ve icap &den tedbirleri düşünmektedir. fis tütün vaziyetini bugünler ima edecek olan idare ko nitesinde mevzuu bahis ve tü- tün ihracatımızın normal ve iyi ir fiatle satışmı temin tedbirleri ikmal edecektir. ' Bir haftalık ihracat vaziyetimiz - Son bir haftalık başlıca ihraç imanlarımızın ihracat vaziyeti Yudur: İstanbuldan: 15210 çur Val arpa, 24 sandık afyon, 188 İya yapağı, 514 balya tiftik, 1182 çuyal fındık ihraç edilmiş tir. İzmirden; 1,200,000 kilo İncir, 108,832 kilo palemut, 51,403 kilo tütün 878,581 ki- lo üzüm. Samsundan: 15,153 ö 2647 sandık yumur ta ihraç edilmiştir. Tütün sto- ka 6,5 milyon kilodur. Amerikanın altı aylık açığı Amerikanın 1931 senesi ilk altı aylık bütçesinde 380 mil- Yon dolar açık tesbit edilmiştir. İsterlin üzerinden akte- dilmiş mukaveleler İsterlin üzerine aktedilmiş mukavelelerin sureti tediyesi da sair memleketlerde ambiyo Borsası 51800 | İsteritm Dolar | 04748 Eraek o 1206) Poza o 630,00 ret 294 İvana zan “0 Prank B. 3,3775 | 200 Dram (3125) Pe" Frsnk İ. 2424009 Leva 64,53 | Dinar Bora ŞA harici | Banknot E a alm t sham ve Tabvilâtın nevi lirası dahili 0425 iöyanu muvahhide 4025 iyei Demiryolları : derhal satıldı verilmiş bir karar olup olmadı- İni ve böyle bir kararın bizi ne derece alâkadar edebileceği ni İhracat ofisinden sorduk ve şu malümatı aldık: — Bu hususta resmi olarak son günlerde Fransa ticareti ha riciye müşavirlerinin bir kararı vardır. Sabık Ticaret Nazırı M. Clamentel'in riyaseti altında, toplanan müşavirler heyeti $on isterlin buhranının Fransa ibra catçılarına taallâk eden cephe- sini, yani isterlinle aktedilmiş mukavelelerin infazı lâzım ge lip gelmeyeceği hakkında bir karar vermiştir. Bu kararda de siliyor ki: Bir zamanlar fr kıymetinin tenezzülü esnası, da İngiliz ihracatçıları Fri ya karrşı olan taahhütlerini da devam etmişlerdi. İsterlin tenezzülü dolayısile ibracaiçı- lar zarar ediyorsa da buna mu kabil ihracatçılar kârlıdır. İs- terlinle aktedilmiş mukavelele- rin infazından, İsterlinin tenez zülü kıymeti meselesinde nü- kül edersek, bundan Fransa'nın şerefi haleldar olur. Bu üç se- bep mazarı dikkate almmca Fransız ithalâtçılarının İngiliz Kirası ile olan taahhütlerini fark talep etmeden ifaları lâzımeden olduğu neticesi çıkar. Fakat gö rülüyor ki Fransa ticareti hari- ciye müşavirlerinin serdettikle- ribu sebeplerden her üçüde Fransanın Tagi ile olan mü pasebatı ticariyesini idame nok tai nazarından ileri sürülmüş şeylerdir. 21 eylülden evvel is- terlinle vâki olan akitlerden do layı fark talebine taraftar olan larını serdetmekte oldukları mütaleat ve esbabr mucibeyi cerhedecek mahiyette değildir. Binaenaleyh bu meseleye he- nüz halledilmemiş mazarile bak mak lâzımdır. Bu hususta bir az da intizar etmek ve bilhassa 23 teşrinievvel 931 de toplana- cak olan beynelmilel ticaret 0- dasının kararını beklemek icap etmektedir. İtalyada kambiyo kanunu ROMA, 14 (A.A.) — Baş- vekil kambiyo ticaretini tanzim için lâzım gelen tertibatı ve tedbirleri almak üzere Maliye nazırına iyet verilmesi hakkında Meb'usan meclisine bir kanun Jâyihası tevdi etmiş ti, Bu kanun lâyihasıma bir de rapor raptedilmiştir. Bu rapor- da bütün dünyayı kaplamış ©- lan iktisadi buhranın uzun müd detten beri devamından, istih- sar, istihlâk ve münakalât sa- halarında yaptığı tesirlerden, İngiltereni naltın mikyasını bi- rakması ve Alman bankalarının bu yakınlarda Moratoryom. ilân etmesi yüzünden bu tesirlerin de ziyade vahim bir şekil almış olmasından bahsedilmektedir. Gene bu raporda İtalyanın ge- lir fiatlerinin altın mikyasının yeni seviyesi ile teyip için aldı ğı tedbrler sayesinde diğer memleketlere nazaran müsait bir vaziyette bulunduğundan ehemmiyetle ( bahsedildikten sonra İtalyanın bu müsait vazi Yetini temin eden #miller şu suretle gösterilmektedir: 1 — Tediyat mizanının dü- zeltilmiş olması, 2 — Devlet bütçesindeki a- çığın kaldırılması, 3 — Tedavül mevkiinde bu lunan kâğıt paranm büyük Kısmının ortadan kaldırılma: siyasetinin takibi, 4 — Ecnebi memleketler. den yapılan istikrazlarım sıkı bir kontrole tabi tutulması. Hükümet beynelmilel ispeki- lâsyona bir set çekmek ve İtal- yan parasının istikrar, fintine dokunulmamasını yeniden ie- Mihran'dır İzmir limanına gelen Rus İliç vapurunda şüpheli görün- düğü için, hakkında tahkikat icrağına lüzum görülen E in hakkımdaki tahkikata dev edilmektedir. İzmir gazeteleri- nin verdiği malümata göre, bu Ermeninin ismi Mihran'dır, 28 yaşındadır ve Üsküdarlıdır. Mihran Rusyadan geldiğini söylemektedir. Keyfiyet Dahili ye Vekâletine bildirilmiştir. Ge İecek cevaba intizar edilmekte- dir. Memlekette Gazi Hz. nin İzmir- deki heykelleri Gazi Hz. nin İzmirde Gazi meydanmda rekzedilec?ek olan tunçtan mamül heykellerinin kaidesine ait plân ve proje be- lediye heyeti fenniyesi müdürü ank | Necmeddin Bey tarafından ya- pılmıştır. Kaidenin inşası gele- cek hafta zarfında belediyece münakasaya çıkarılacaktır. Ödemişte cinayet Evvelki gün Ödemişte ala- cak meselesinden feci bir cina- yet olmuştur. Tirenin Doyranlı çiftliğinde oturan mütekait mülâzım Bo- yabatlı Mustafa Efendinin, or- takçısı Adem Efendide bir mik dar para alacağı vardır. Mustafa Efendi evvelki gün Murat (ve Hasan isminde iki hizmetçisini Adem Efendiye göndererek parayı istemiştir. i ki hizmetçi Adem Efendiye git miş ve: — Bizi Ağamız Mustafa E fendi gönderdi, alacağı olan pa rayı istiyor. Demişlerdir. Bu sarada A- dem Efendi kızarak: — Batakçıya mal mı kaptır- mış! Mukaddemesil Mustafa Ef. aleyhinde bazı sözlmer sarfet- miştir, İki hizmetçi, Adem E- fendinin bu sözlerini izzeti ne- fis meselesi telâkki ederek mu kabele etmşlerdir. o Neticede kavga büyümüş ve Murat elin deki çifte tüfengini tevcih ile Adem Efendiye ateş etmiştir. Adem derhal yere düşmüş ve ölmüştür. Slâh sesi üzerine evde bulu- nan ve maktul Adem Efendinin zevcesi Bahriye Hanım gelmiş, zevci Adem Efendinin maktul düştüğünü görünce; hizmetçi Murat ve Hasanın — üzerlerine saldırmıştır. Hasan bu sırada Bahriye Hanımın boynunda a sılı beş altını almak istemiştir. Kadın kendisini müdafaa et- miş ve altınlarını vermek iste- memiştir. Bu sefer Hasan da çifte ile Bahriye Hanıma ateş etmiş ve kadını kolundan yara lamıştır. Kadın yaralı olarak ye re düşünce Hasan kadının boy nundaki altınları almış ve av- det etmiştir. —— e — Türk - Yunan mahkemesinde Muhtelit Türk - Yunan mah- kemesinde dün 14 davaya bakıl mış ve karar için başka bir gü ne talik edilmiştir min etmek için kambiyo tica- retinin tanzimi hakkındaki 29- Eylül 1931 tarihli kararnameyi kanun haline koymak lâzm geldiği mütaleasında bulun- ami Bu suretle kambiyo ticareti İtalyan milletinin ecne bi ikm mali münase- betlerini ihlâl etmeksizin muzur ve tehlikeli ispekülâsyonlardan kurtarılmış olacaktır. Almanyada döviz tica- retindeki tahdidat BERLİN, 14 (A.A.) — Mu kabili ecnebi parası olan ecnebi memleketlere ait tediye manda larmın ihtiva edeceği mikdar 200 mark olarak tahdit edilmiş tir, Bu meblâğ haricinde yapı- lacak irsalât için hususi bir me zuniyet istihsali lâzımdır. Mahkemelerde Maarifte Fakültelerde Bayram sokagındaki | Tedrisat cinayet davası Bundan bir müddet evvel Bay- ram sokağında Beykoz klübü kap- tanı Sait Beyi öldürmekle maznu: Neşet, bahriyeli Cemal, Kâzım, di ğer Cemal ve Salâhattin bakkımda- hi davaya ait karar dün tefhim edil- miştir. Karara nazaran Neş'etle Cemalin müştereken bu cinayeti ika ettikleri anlaşıldığından, her ikisinin yedi- ş€r buçuk sene ağır hapislerine, an- cak Neş'etin yaşı küçük olduğun- dan cezasının 6 sene üç aya tenzili- ne hükmolenmuştur. Cinayetle neticelenen bu kavga- ya iştirak eden Cemal, Kâzım ve een EK. ler de iştiraklerinden layı yirmibeşer gün hapse mah- im eölimişlarlr VE Gebze cinayeti Üvey babası Abdinin teşviki ü- zerine Gebzede Osman reisi öldü- ven Hüsnü ile üvey babası Abdi bak kandaki bölüm dün tfhin edilmiş Fenerbahçe, Galatasaray, Beşiktaş kulüpleri, e Pera ve Kurtuluş! takımlarını alarak mrotakadak ayrıldılar. Bu münasebetle #lâkadarlarla konuştuk. Hakikaten böyle bir şeyin mevcut olduğunu söyle- diler. Sebep olarak şünları gösteri yorlar: “İstanbuldaki teşkilâta men sup kulüpler öteden beri para sıkıntısı çekmektedirler, Bu si kıntıyı giderebilmek için bunu yapmak mecburiyetinde * kal- dık. Malüindur ki, şehrimizde en fazla hâsılat toplayabilen -ecnebi temasları hariç. bu üç kulübün yekdiğeri ile yaptığı maçlardır. Bundan başka bun- lar en fazla para ihtiyaçları o- lan teşekküllerdir. Çünkü mas rafları diğer kulüplerden çok daha fazladır. Bu böyle olduk- ça, bu takımların biribirlerile olan maçlarından evvel mınta- ka iki veya üç maç daha ilâve ediyor. Haddi zatmda bu kulübün herhangi ikisinin maçını seyre gelen halkın verdiği para 18 federe kulüp arasında taksim ediliyor. Tabii bu teşekküller ufak bir para alıyorlar ve sene- lik masraflarının -hiç olmazsa- bir kısmını bile kapayamıyor- Jar, Bunu ya söyledik ve hiç olmazsa bü kulüplerin maçı olduğu gün başka maç konmamasını ve paranın o iki kulüp arasmda taksim edilme sini istedik. Fakat bunu da ka- bul etmediler. Biz de böyle bir blok yapmağı düşünüyoruz. Ağlebi ihtimal aramiza Pera ve Kurtuluş takımlarını alıyo- ruz, Fakat daha bu vâdide bir karar vermedik.,, Bu mesele etrafında mınta. ka reisi Orhan Beyle de konuş tuk. Mumaileyh şunları söyle- di: — “Biz böyle bir blokun te- şekkül edeceğini sizin gibi duy duk, Ancak mmtakaya resmi bir müracaat vâki olmadı. Çar- şamba günkü içtimamızda Fe- ner, Galatasaray, Beşiktaş ku- löplerinin oynadığı gün başka maç yapılmaması etrafındaki talebi fenni heyetle müşavere ettikten sonra reddettik. Çünkü 56 şilt maçı ve 16 da lik maçımız vardır ki ceman ye kün 73 müsabaka eder. Biz bun ları futbol mevsimi içinde bitir | Cinayet faillerinden ikisi yedişer buçuk seneye mahküm oldular.. Hüsnü on beş sene altı ay üvey babası Abdi de yedi buçuk sene hap se mahkâm olmuşlardır. Bundan başka ayrıca her ikisinin müştere- ken 1500 lirn tazminat vermelerine karar verilmiştir. Mübaşir olmak isteyenlere Adliye mübaşirliğine tayin i- çin müracaatta bulunup evrakı müsbitelerini ibraz etmiş olan- ların imtihanlarının icrası zım nında 19-10-1931 günü saat 11 de Adliye Encümenine lüzu mu müracaatları, Beraet Aile birliğini sarsacak neşriyat yaptığından dolayı aleyhine dava i- kame edilmiş olan Güvercin gazete- si hakkındaki hüküm dün tefhim e- dilmiştir. Güvereim bu davada be- raet etmiştir. Ayrı bir lik mi? Fener, Galatasaray, Beşiktaş ara- sında bir lik yapılacağı söyleniyor mek mecburiyetindeyiz. Bun- dan dolayı bu üç kulübün maç- ları için ayrı ayrı günler tahsis etme kimkâni yoktur. — Bu teşekkül kuvveden fii- le geçerse mmtaka ne gibi bir karar verecektir? — Vallahi o zaman mesele başkalaşır. Nizamname neyi emrediyorsa onu yapacağız. Za ten elimizdeki nizamnamede i- ki sene müstemirren teşkilâtm yaptığı müsabakalara — girme yen kulübün teşkilâtla alâkası kalmaz. Maamafih bakalım va- zâyet ne olacak?. Tekzip Dün Yeni Gün gazetesinde benim bir beyanatım çıkmış, Ben Yeni Gün gazetesine hiç bir mülkat vermedim, tekzip e derim. , Atletizm federasyo- nu reisi Bürhan İY ÜR aki Dünkü sis Dün sabah saat 5,45 den itibaren Imanı hafif bir sis kaplamıştır. Sis hafif olduğu için vapurların seyrü- seferleri bozulmamıştır. Sis saat 8 de açılmıştır. Cemil. Kerim Beyin cenazesi Vefat ettiğini tesssürle bildirdi- ğimiz H. Fırkası Tatanbul idare he- yeti reisi Cevdet Kerim Beyin kar | deşi Cemil Kerim Beyin cenaze me- rasimi dün güzel ve samimi bir şe- kilde yapılmıştır. Merasim Afyon mebusu AK B., vali ymavini Fazlı, polis Ali Riza Beyler birçok meb'uslar ve | sair zevat iştirak etmişlerdir. Mer- humun mezarma 15 e yakın çelenk konumuştur. va Teşekkür Cenaze dün saat 11 de Cerrahpa- şadan kaldırılarak Valde camiinde namazı kılındıktan T kabristanına defnedilmiştir. ei « Ağabeyimiz Cemil Kerimin va- kitsiz ölümü dolayısile gerek bizzat ve gerek bilvasıta © taziye suretile kederimize iştirak vö cenazede de hazır bulunmak gibi | arkadaşlığın, kardeşliğin en yüksek tecellilerine bizleri mazhar ederek kalbimizin u- | * nulmaz acılarını birden hafifletecek derecede cidden derin alika göste. ren, bizleri minettar bırakan bütün mwuhterem dosilara, | arkadaşlara ve kardeşlere yanık bağrımızdan ko- pan candan minnet ve şükranlarımı Zi ayrı ayrı bizzat ifa imkânsezlığın- dan dolayı gazeteniz vasıtasile te- müdürü | | Yarından itibaren başlıyor Darülfünun fakültesile bü- tün yüksek mekteplerde tedri- sala yarın sabah » başlanacak» tır. Edebiyat fakültesi talimatnamesi Edebiyat fakültesi meclisi müderrisini dün toplanmıştır. Edebiyat fakültesi imtihan ye limatnamesi ikmal edilmiştir. Maarif müsteşarı gitti Maarif müsteşarı Salih Zeki Bey dün akşam Ankaraya git- miştir. Aynı trenle umumi müfettiş Refet Bey de gitmiştir. Yeni bir mektep daha açıldı Yeni yapılan ilk mekteplerden Defterde Nişancı 38 inci mektebi yarın açılacak ve tedrisata başlıya- caktıri Vilâyetin ikinci plândan olarak yaptırdığı bu ilk mektep bu civarın mektep ihtiyacını karşılamış olacak tır, 38 inci ilk mektebe bu sene 300 & yakın talebe alınmıştır. Şehrin diğer mahallerinde ya- pılmış olan yeni © mekteplerden de bazıları açılmıştır. Eyip'te Cumapa- zarı denilen mevkide de büyük plân dan yeni bir ilk mektebin inşasma başlanmıştır. Tasarruf Haftası Komite dün ilk içtimaını aktetti. Milli Tasarruf cemiyetinin 12 künunusanide yapacağı ta- sarruf haftasının mükemmel olması için teşkil edilen komite dün ilk içtimamı C. H. Fırkası merkezinde oaktetmiştir. Bu içtimada bazı mukarrerat itti- haz edilmiştir. Komite munta- zaman içtimalarına devam ede- cektir. , İçtimada ayrıca tasarruf hak kında mekteplerde konferans- lar verilmesi ve muallimlerin telebeyi tasarrufa teşvik etme- leri etrafnda kararlar verilmiş- tir, komite de intihap edilmiştir. — —e- — Belediyede Bentler tamire muhtaç Belediye erkânmdan bir he- yet dün bentleri tetkik “miştir Bentlerde Bentlerde tamimat icap ettiği anlaşılmıştır. Bunun için tahsisat olmadığından büt gede münakale yapılabilmek i- çin Dahiliye vekâletine müraca at edilmiştir. Unkapanı köprüsü Unkapanı köprüsünün tahta m tamiri takarrür et- miştir. , | ma! Sonra üstün başın kirlenir. — Ya buna ne derler Baba? evkii edilen Ermeni kim? Vilâyette Memurlar ie Kat'i zaruret olma- dıkça tebed dülât yapılmayacak Memurlar hakkında dün vi- lâyete şu tebliğ gelmiştir: Vilâyet ve kazalardan gelen düyun ilmühaberlerinin tetkiki neticesinde ekserisinde tahsisat sız hizmet ifa ettirildiği görül- tür. Tahsisat harici hizmet Muhasebei Umumiye ka- nunu ile menedilmiş ve müseb biplerinin mes'ul | tutulması mezkür kanunun sarahati cüm- lesinden bulunmuştur. 931 se- nesi harcırah tahsisatının azlı- ğt ve vilâyetlerden vâki taleple rin kesreti karşısında mezkür tabsisatm sene nihayetine ka- kadar kifayet edemiyeceği do anlaşılmıştır. Binaenaleyh 931 senesi zar- fında tâli memurlar oarasında kat'i zaruret hâsıl olmadıkça te beddülât icra edilmemesi ve tahsisatı temin edilmeyen bir bizmetin ifa ettirilmemesi hu- susu ehemmiyetle tebliğ olun- muştur. İstatistik nasıl tutulacak İstatistik Umum Müdürlüğü nün tasvibi olmadan devlet da- irelerinde hiç bir istatistik usu lü tatbik ve yeni istatistik cet- velleri tanzim edilmemesi 1554 numaralı kanun icabından oldu ğu balde, buna bazı dairelerde riayet edilmeyerek istatistikler yapıldığı, İstatistik Umum Mü dürlüğünden iş'ar ve kanuni ga yesi, madun teşkilât tarafından bir çok emek sarfmı mucip ola- cak bu gibi mesainin ilmi esas lara raptederek bütün teşkilâ- tın ihtiyacına uygun ve yekdi. -ğerile kabili mukayese netice. ler istihsalini temin ölmek ol. duğundan kanunun ahkâminn tatbikini tminen tanzimi arzu edilecek her nevi istatistik ve esaslarının tatbikından evvel münhasıran teknik onktai naza rından dairenin mütaleasının a. Imması rica edilmektedir., Bu kanuni usule ve lâzrmeye riayet edilmesinin temini vilâyefe bil dirilmiştir. ———e— — Ordu valisi gitti Ordu vilâyetine tayin edilen Dabhiliye vekâleti vilâyet mahal li idareler umum müdürü Na- zif Bey dün mahalli memuriye tine hareket etmiştir. Boğazda bir vapur karaya oturdu yan ki gün 18,30 da buğday yüklü oldu- ğu halde, Ye- — Çamurlu sokaktan geçme, bulasık salad üstünde dola — Buna tepeden inme derler yavrum. d | ; iğ i