October 16, 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

October 16, 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 7

Muhabir mektubu Orhanelinde halk | ne istiyor? Bura ahalisi hamiyet müsabaka- sında çok ileriye gitm Orhanelinde mektep ORHANELİ (Milliyet) Belediyenin başına Osman Efendi namında faal bir genç getirilmiştir. Kaza belediyesi faikrdir. Senevi 3,000 lira va: yidatı vardır. Yangına karşı eli kolu © bağlıdır. | Doktor luk vazifesini frengi mücedele tabipleri parasız yapmaktadır” | lar. Melek Hanım isminde bir ebe varsada diş hekimi yoktur! Burada di ğrayanlar. ni gitmektedirler! Belediye ie le kasaba halkı elele vererek şehre su getirmekle metgu” durlar, Kaymakamlık i Kazâkaymakamı Tayyar >. bir sene izinli olduğundan Ye- rine vekâleten maiyet memuru Nurettin Bey gönderimini Mumaileyh ve faal bir e ve istikbalde iyi bir idare memuru olmağa mami- zettir. Tahrirat kâtibi Niyazi Bey gazetecilik yapmış bir re- fik mesaidir. Kastamonide Ne- zikter ve Bursada Çekirge nam larında iki gazele ve birde (Çal Şene) namile mizah gazetesi meşreğlemiştir. Yusuf Niyazi Beyin matbu hikâyeeleri ve pi yesleri çok enteresandır. Jan. darma kumandanlığı Hamdi Çavuş tarafından vekâleten ifa olunmaktadır. Neler yapılmıştır 12,000 lira sarfile kasabaya tatl bir su getirilmiş. Müced- det ve cesim bir Halk fırkası binası yaptırılmış, harap ha- Mam tamir ettirilmiş, 60 kilo- Metre köy yolları yapılmış, Bursa - Orhaniye şosası tamir olunmuş, Harmancık şosesinin tesviyei turabiyesi ikmal olun- iüş ve 103 köyde köy kanunu latbik edilmiştir. Vali Fatin Beyin himmetine medyun olan bu muvaffakıyet kaza kayma- tamının mesaisile husule gel miştir, Hastalık Kaza dahilinde yalnız fren- #i hastalığı nazarı dikkati celp €ylediğinden burada bir frengi Mücadelesi teşkil olunmuştur. aahaza 40 bin nüfusa mazâ- ?an 300 kadar frengili bulun- Muşturki bunun da 300 zu te- dâvi olunmuştur. Sıhhiye vekâ eti her hastalıkta 7 ii mun içinde büyük fedakâr- lıklar. ihtiyar bele 3 tabip 78 müteaddit sıhhiye memur- yarı göndermişlir. Hastalığın kesif olduğu yerler (Akalan) ve Ağaçhisar) köyleridir. Ge- rek köylerin uzaklığı ve gerek- se hallaın cekialet saikasile ken- di kendilerine gelmemeleri yü- zünden tedavi keyfiyeti uzamış tw. Şimdi ise cebren getirilmek te oldukları cihetle 3-4 senede fcenginin kökü kurutulacaktır. Binbaşılıktan malülen müteka it Başhekim Cemal Beyle rüfe kayi mesaisi doktor o Tabsin Ve Nuri Beylerin gerek kendi Yazifelerinde ve gerekse hükü- Met ve belediye işlerinde mec Tâhen gösterdikleri gayret ve Müavenet sezavarı takdirdir. urada ayak tedavisine mah- *ws birde frengi ( dispanseri #alebeleri muallimlerile birli — | aşılmıştır iştir ikte ki memlekete çok faydası dokunmaktadır » Tayyar: Orhaneli ahalisi hamiyet müsabakasında çok ileri gitmiş lerdir. Şimdiye kadar iki tay- yare almışlar ve bir daba alın mak üzere parasını hazırlamış lardır - Nafıa işleri Orhaneliye kadar Bursadan yapılmış olan yol çok mükem | meldir. Ancak bu yolun Nilü- fer vadisinden geçirilmeyip te sarp ve arızalı bir araziden 25- çirilmesindeki sebep ve hikme ti anlıyamadım. Orhaneli — Harmancık — Tavşanlı yolunun maalesif 28 senedenberi bir türlü yapılma- sma imkân bulunamamıştır! Bu yolun müteaddit defaler tesviyci türabiyesi yapılmış ise de taş ferşine muvaffak olma- dan kış mevsimlerinde her se- ne bozulmuştur. Halbuki bu yolun askeri ve iktisadi kiyme MM m VA Pi Yeni Holanda | en 75,000 dönüm arazi alındı daha da alınacak Bir senede denizd Hollanda'da bir sene içinde | tabiatın vücude getirdiği bir | şekli denğiştiren o mühim bir | hâdise oldu. İnsanlar, binlerce | dönüm itindeki bir deniz | parçasını kuruttular, buraya €- | kin ektiler, mahsul yetişti ler ve ekmek çıkardılar. Bir sene evvel buralarda deniz dal gaları hüküm sürerken, şimdi sapan işliyor . İ Bütün tarihinde denizle mü | cadele eden Hollanı de-| nize karşı olan bu yeni zaferin | İ den o kadar bahseden olmadı. | Halbuki elde edilen bu netice | Zuyderzenin büsbütün kura- | tulması için, tertip edilen mu azzam plânm bir merhalesidir. Yirmi sene içinde ikmal edile- cek olan bu plân Holland kos koca bir yeni vilâyet ka- zandırmış olacaktır. Topsuz, tüfeksiz fethedilen bir vilâyet. Zayderze Asıl proje, parmak gibi uza nan bir yarım , memleke tin diğer aksamı ile birleştir- mek ve burada mevcut deniz suyunu dışarıya tardetmektir. Bu suretle elde edilecek yeni topraklar ekileceği gibi, bu a- razinin orta yerinde de vapur larm seyrü sefer edebileceği tarzda bir kanal ve bir de göl vücude getirilecektir. Amsterdam bu projeden ha riçtir. Çünkü vapurlar Ams- terda'ma şimal denizinden ve büyük Ymuiden kanalından ge lirler . Zuyderzenin şark körfezin- deki sular da kurutulacak ve bu meşhur körfez haritadan si linmiş olacaktır . Bir sene evvel Daha bir sene evvel deniz altında olan 75,000 dönümlük arazi bugün memlekete ilhak edilmiş bulunuyor. Kurutma ameliyatına 1930 şubatında ti pek büyüktür. Her sene bir çok mesai ve himmet sarfile tesviyei türabiyesi yapılmakta olan bu yol kışm bozuluyor, ertesi sene tekrar; yapılıyor muş ve bu suretle (28) sene 'denberi bunca (paralar ve &- mekler topraklara gömülüyor- muş! Bunun için mezkür yo- lun bir müteahhide ihalesi su retile yaptırılması ve idareten yapılmasaıdan sarfı nazar ok ması pek mantıki bir hareket olur. Halkın dertleri 1 — Bazı yerlerde olduğu gibi burada da ilk mektep bi- nası şehrin me ğe il li yaj ir - penin üzerinde yapılmış ei maktadırlar. ortasına nakli artık olduğundan biç olmazsa SN kadar muntazam bir yol yapı! kada amda. Çünkü yel a: mına bir şey yoktur i 2 — Talebe meyanında ban çok fakirler .i elen gıdayı ve bunlar lâzım & e alamadık a büyüklerin. iler haşarı ehemi kdar ara 183 köyde 26 mektep İmıştır ki bunun nüfusa Tm olduğu meydanda- nazaran az der Köyler yekdiğerlerine akın olduğundan küçük > 3 birleştirilerek ii a bur ılmalıdır. Çün in m ”birleştirilmedikçe ne köY yolları ve ei de ile tatbil z Me saitim bir tavsiyem N ymanlarında DA kiz ağacı olduğu" ç ğ ik fıstık dedi- cektir. A eli Öniz bu fislk sayesinde A: başlanmıştı. Beş büyük tulum ba şimdiye kadar hiç görülme miş şekilde denize karşı müt- hiş bir surette saldırdılar, Bu tulumbalar tam faaliyet halinde, dakikada 700,000 ga lon su boşaltıyorlardı. Bu ta- raflarda pek o kadar derin ol- mıyan deniz , altı ayda kuru- du. Kurutulan bu arazi Wirin gen adasma ulaştı. Bu ada, umumi harpten sonra sabık Al manya veliabtinin oturduğu a- dadır. Fakat bugün adalıktan çıkmış bulunuyor. Den'zi ku- rülmak için yapılan setlerin en büyüğü 12 mil tulindedir Plânm en cür'etkârane ve müşkül kısmı artık ikmal edil iştir. Şimdi Züyderze'yi de- nizden tamamile ayıracak olan büyük bir sel inşa edilmekte- dir. Ayni zamanda siklistiler için bu sedde gayet güzel bir piska inşa edilecektir. Bisikle te binenler iki tarafı deniz o- lan bu seddin üstünden sanki Manş denizini bisikletle geçi- yormuş gibi geçeceklerdir. Bu pistin yanı başında da bir oto mobil ve bir de demirjolu ya- pılacaktır. Seyrüşeterin 1983 de ve hattâ daha evvel başla- ması muhtemeldir - Denizden alınan toprak ga yet vâsidir. Eski sahil ancak ağaçları, evleri ve sairesile fark edilebiliyor. Yeni toprakta da çürümüş, batmış gemi enki na, deniz hayyanatınn kabuk- lara tesadüf ediliyor. Bu tep rağa bakıp ta eskiden buraları nın deniz olduğuna inanmak müşküldür. Hollanda'lılar bu yeni arazide he, istikamete gi den kanallar vücude getirmiş. lerdir . Denizin biraktığı tuz kaldı rılmıştır. İlk defa olarak | na ve arpa ekilmiştir. Virin- gen civarındaki bin dönümlük arazi bu sene * gayet iyi mah- sul vemiştir. Bir kısma ekilen buğdaylardan yapılmış elkmek ler kraliçe Vilhelmin'e takdim edilmiştir. Bilâhara bu muaz- zam işin hakkından gelen mü- bendisler şerefine verilen 300 kişilik bir ziyafete bu ekmek yenilmiştir. İlik köz Yeni toprak ekilmekle kal- mamış, hattâ inşaata da baş- lanmıştır. Simdiden ilk köy” meydana gelmiş gibidir. On iki evden ibaret olan bu köyde ahiren bir de pöstahane açıl- mıştır, Denizin toprağa kalbe dilmesi ile Züyderze balıkı rr da artık kendilerine yeni iş aramağa başlamışlardır. Çün- kü bu balıkçıların deniz kena rındaki eski köyleri, şimdi sa hilden fersahlarca uzakta kal: mıştır. Bunlarm çoğu kendile rini ziraate vermişlerdir. Hü- kümet ihöyar balıkçılara taz- minat vermiş, fakat gençler- den de önlerinde açılan yeni sahada çalışmalarını tabep et- miştir . Dünya mesafe rekorunu kırdılar Devriâlemde sür'at vekoru- nu kırmak için yola çkıp ta mu vaffak olamayan Arnerikalı tay yarecilerden Pangborn ile Her doru buna mukabil bir hamle- de Bahrimuhiti kebiri geçme e muvaffak oldular. | Ayın dördünde Tokyodan sa | bah yedide çıkan tayyareciler 41 saatlik bir tayyarandan son va Amerika yoluna indiler. — | Asohi ismindeki Ja; tesi Bahrimahii kebir! ilk geçe cek tayyarecilere beş bin İngi- liz lirası mükâfat vadetmişti. Tayyareciler bu mükâfatı al. mışlardır. Fakat buna rağmen Nevyorkla İstanbul arasında 8125 kilometre mesafe rekoru- Du kırmış olan Boardman ile Polardoyu yenememişlerdir. am mmm tap bavalisi çok servet te- ie elitin? Ötedenberi şam fıstığı dahi denilen ve en ziyade Amerikada ve Avrupa. nın kibar mahafilinde sarfolu- nan bu mühim meyvenin ihmal | edilmesi büyük bir noksanlık- tır. Cebelibereket ve Antalya valileri ormandaki bir nevi a- ğaçlara fıstık aşısı yaptırmak. tadırlar. Memlekete büyük bir servet getirecek olan şu fıstık aşısının nezerı ehemmiyete a- lırnmasını Örhanelilere tavsiye eyler ve makamı vilâyete de müracaat eylemelerini derhatır ettiririm. Ragıp KEMAL Yk X Milliyet Matbaası NEFİS VE SERİ SÜRETTE © — Hermevi evrakı matbua tab'ınıderubte eder, Notere >—— ait bilcümle evrak, mektupluk kâğıt, zari, kartvizit, muhtıra, reçete ve faturalar rekli olarak el ve duvar ilânları yapılır. Fiatlar mutedildir. ADRES: Ankara caddesi Telefon: — Güresieerenm AE | İ borçluları .. ii A o 4, AA ik iv A iyı << Her aksam ZİVER Bey idaresindeki LONDRA Birahanesinde Küçük Çiftlik parkındaki muhteşem saz heyetine iştirak etmektedir. Gayrimübadiller tak - diri kıymet komisyonu riyasetinden: Karar rumaraları 97İ ile 1010 arasında bulunan Gayrimübadille- rin Teşrinievvelin 17 inci cumartesi ! | günü vakti muayyende komisyona | müracaatları. Eyüb Sulh Mukkemesinden: Ha- seki Hesiehancsinde 12 Temur 931 tarihinde yefat eden Madam Bea- tris Valentinonun terekesine mah kemece vaziyet edileceğ tevöfiyenih veresesiyle alacaklı ve » r zarfında mah- kömede müracaat etmeleri lüzumu ilân olunur. İsti dan: Müflis İkinci iflâs memarluğun züyükda Yumurtacı Emir Zade Ali Efendinin borçlular vena müte tetkikat hitam bul muş olmakla yapılan sıra defteri dairede alacaklıların tetkiline has zir bulundurulmuşdur. Alacakirla- zın ikinci toplanmasının 8 Teşriniz sani 931 pazar günü saat 14 te akdi olduğundan mü- ikinci İlde kararlaştırılmış kayyet alacaklıların dairesinde hazır bulunmaları ilân | olunur. “mbul İkinci İcra memurluğun- dan: Bir borçtan dolayı mahcuz ve paraya eçvriknesi o mlkarcer yâzı- hane eşyası 22/10/931 tarihime mü- sadif Perşembe günü saat ondan on bire kadar Sirkecide Köprülü hanımda 39 numara önünde açık art tırma suretile satrlacağından talip olanların mezkür gün ve saatte ma- hallinde hazir bulunacak memuruna müracaatları ilân olunur. Yedinci icra o memurluğundan: Paraya çevrilmesine karar verilmiş olan Aşmavutköyünde Niko efendi. ye sit karyola konsol ayna ve ulak drvar halısı 4 adet bezaran sanda- ye şehrikalin 22 ci Perşembe günü saat 10 ilâ 12 ye kadar Armavatkö- yü pazar yerinde hâzır bulunacak #nemuru tarafından satılacağı ilân olunar. | amaaa 7 İnel icra memurluğundan: Pa- raya çevrilmesine . karaf vetilmiş borçlu madam Eleniye ait 1 adet karyola 1 adet divar saati 1 adet ab gönlü gaz lambası 1 adet masa | adet konsul ma ayna «1 adet çiçek. Hik 1 adet karyola şehribalin 22 in- ci Perşembe günü saat 10 dan 12 ye kadar açik arttırma usuli ile Ar- navutlköyünde mezat mahallinde ha gır bulunacak memuru tarafından satılacağı ilân olunur. Doktor Hafız Cemal Dahiliye hastalıkları mütehassısı Cumadan maada hergün öğ- leden sonra saat (2,30 dan Se) kadar İstanbulda Divanyolun- da 118 numaralı hususi daire- sinde dahili hastalıkları mua- yene ve tedavi eder, Telefon: İstanbul 8923. Sıra numarasını beklememek isteyenler, kabineye müracaat la veya telefonla randevu al- malıdırlz (8271) dairei mahsusa 24311/2/3 J SOÇETA İTALYANA Dİ SERVETSİ MARİTİMİ ASUNZİONE vapıru 21 Teş- rinievvel Çarşamba (Burgaz, Varna, Köstence, Sulina, Ka- 1a8 ve İbraile) ye gidecektir. ATLANTİD vapuru 22 Teşrin evvel o Perşembe (Napoli, Marsilya ve Cenova) ya gi- decektir. FEDE vapuru 25 Teşrinievvel Pazar (Burgaz, Varna, Kös- tence ve Odesa) ya gidecek- evvel Salı (Sitmar Levant Ekspres) olarak (Pire, Na- poli, Marsilya ve Cenova) ya gidecektir. Tafsilât için Galatada Mer- kez Rıhtım hanmma umumi acentesine müracaat, Tel: Beyoğlu 771-722 veya Beyo- ğlunda Pera Palas altında Nat- ta Nasyonal Türkiş Türist acentaiye Telefon Beyoğlu 3599yahut Istanbulda Emin- önünde İzmir sokağında 8 nu- marada acente vekiline müra- caat. Tel, İstanbul 776. Jtanbul Ikinci İcra Zundan: Bir borçtan dolayi mahcuz ve paraya çevrilecek Fransız marka büyük bir masa de saat O1Zi3de İstanbul caki Basmaciyan han No & dairede ikin- ci arttırması yapılmak suretile kati ihalesi icra edileceğinden taliplerin 931/286 wumara (ile müracaatları ilân olunur, Suktanahmet Beşinci kuk Mahkemesinden: Terekesine mahkememizçe vazi yet edilen müteveffa otelci Hafız Hasan Ef. ye ait müsteciri bulundu ğu Sirkecide Hüdavendigâr otelin de mevcut olel eşyasının 21/10/931 tarihine müsadif çarşamba günü saat İl de toptan veya perakende Satılması karar gir olmuş bulunmak la talip olanların mezkür gün ve saatta eşyanın buluduğu mahalle gelmeleri Hizumu ilân olunur. Sulh Hu- İstanbul İkinci Ticaret Mahke- mesinden: Tüccardan © Apustol R- vangilidis efendiye alt olup Fele- menk bankasma ( merbun bulunan 20 yirmi adet yüzde üç faizli 1903 senesi Misir tahvilâtı ve keza 8 a- det 1886 bin ve 4 adet 1911 tarihli Mısır tahvilâtı ve 34 adet İstanbul iramvayları hisee senedatı ve 28 8- det Rumeli ve 39 adet yüzde üç falzli 1920 senesi o Yunan âstilraz tahvili açık arttırma o saretile 19/ günü saat 1i de tahvilât borsasında satılacağından #eliç olanların mez- kür mahalle müracaatları ilân olu- nur. lee aze sö ZAYI — Tatbik mühürümü zayi ettim, mezkür mühür ile kimseye borcum olmadığını ve yenisini yap tıracağımdan hükmü olmadığı ilân olunur, Müteveffa kıdemli Yüzbaşı Haci Tahir Bey zevcesi Peyziye. AKAN MA tir. BRAZİLE vapuru 27 Teşrini- | Memarlu- ile Amerikan Sis-' tem bir yazıhane 18/10/931 tarihin | 10/931 tarihine müsadif Pazartesi | D. ANAGNOSTOPOULO ve C. SİSKİDİ Yunan vapur şirketi Cesare Mahro 16 teşrinievvelde Port Sait ve fs. kenderiyeden muvasalatla Köstence, İbraii ve Galatz limanları için emti 3i ticariye kabul edecektir. Umumi acentaları; Galatada Çi nili Rıhtım Hanında D. Anagnosto İ poulo ve €. Siskidi. Tel, B. O, 2618 İ| Galata ve Beyoğlu Tali acentalarr; Bütün seyahat acentalıklarıdır. SEYRİSEFAIN Meikez ötenta: Galata Köprü ba- 41 B. 2862. Şube A, Sirkeci Mübür- dar zade ham 2: 2760. ! İZMİR SÜR'AT POSTASI (GÜLCEMAL) 18 Teşrin- evvel Pazar 14,30 da Ga- lata Rhtımından, BOZCAADA POSTASI (EREGLİ) 18 Teşrinevvel Pazar 17 de İdare rrhtı- mundan kalkarlar. SADİK ZADE Biraderler vapurları Karadeniz postası | Sakarya PM | günü akşamı 17 de Sirkeci rıhtımından hareketle (Zonguldak, İneboln A- İğ yancık, Samsun, Ordu, Gi- resun, Trabzon, ve Ri- re azimet ve ayni iskelelerle Görele ve Ü- nye "ye uğraya'ak av- det edecektir. Fazla taf silât için Sirkeci Meyme- net hanı altında acenteli- ğine müracaat, Tel, 22134, <A YELKENCİ ew Li. KARADENİZ POSTASI Samsun Ea Pazari günü akşamı (Zonguldak, İnebolu, Samsun, Ordu, Ki ceson, Trabzon, Rize ve Hope) ye azimet ve avdet edecektir. VATAN 21 T. evvel Çarşamba günü akşanı Sirkeçiden hareketle (Zonguldak, İne bolu, Samsun, Ordu, Kire- son, Trabzon, Sürmene ve Rizeye gidecektir. Fazla tafsilât için Sir- keci Yelkenci hanındaki acenteliğine müracaat, Tel 21515 vapuru iğ 18 Tevvel l Alemdar Zade Mehmet Vapurları Lüks ve seri Karadeniz Postası Ri VAPURU Bülent rene Pazartesi günü akşam saat 18'de Sirkeci rıhtumından hare-| ketle (Zonguldak, İnebolu, Ayancık, Samsun, Ünye, Ordu, Gireson, Trabzon, Rize ve Mapavriye âzimet ve âvdette ayni iskelelerle Valkfikebir ve Göreleye u- ğrayarak avdet edecektir. Yük ve yolcu için Sirke- cide Vezir iskelesi sokak karşısında No, 61 acentası- na müracaat. Tel. 21037. i dimi |