17 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

17 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

terdiği samimi alâka o dolayisile; yet, hrkemlik ve dostluk) esasları. ei ve müspet neticeler alına-| na müstenit Balkan o misaki avam .cağından kuvvetle eminiz. Zaten Atinada bu yolda | birinci; adımı atmıştır. Orada Balkan millet leri arasında ilk toplanınadan istifa- de ederek, bütün murhhasların hüs- nüniyetile Balkanlılar ei nda mi lik teminine çok çalışıldı ve müş rek mesai ve itilâf we hazırlan- dı. Bu ilk tecrübe, aramızda pek iyi anlaşmak ve çikan ihtilâfları, Bal kanlılar haricinde, ecnebi bir devle- tin müdahalesi olmaksızın halletmek anger olduğunu bize göstermiş. pe memleketleri arasında mevcut| müşkülât şimdi yoktur. Hiç şüphe) edilemez ki altı Balkan hükümetinin | birleşmelerinde bütün dünya millet lerinin muvafakatları vardır. İlik kon | * feranstan kazanç birlik fikrinin e— peyce ilerilemiş - olmasıdır. Vakıa Balkan birliği resmi bir teşkilât hâ- linde değildir. Bizim kararlarımız tahbüt altına alamaz, Mamafi bu teşekküle nim resmi denebilir. Bal- kan hükmetleri konferansa siyasi mü şahit o gönderdikleri gibi mürah haşların bir kısmı da resmi vazife i- fâ etmekte olan zevattı Şimdiki halde Balkan konferansın! dan çıkan mani ve en mühim nokta Balkan milletlerinin arzularını telif etmek bundan doğan cereyan kuv- vetledirerek kardeşlik temin etmek- tir. kanaatini vermiştir - Bugünkü şerait Şimdiki iktisadi ve içtimai şerait Balkan milletlerini birbirilerine yak laştırmağa çok müsait! enilli bir aile teşkili; 2 menfaat, inkişaf ve medeni- leri batı hepimizi ayni millet tem olmağa sevkediyor. Son harplerden sonra, müşterek menfaatlerin bizi yekdiğerimize da- ha sik: temasa icbar ettiği anlaşıldı. Nasıl yaklaşacagımızı, mütekabi len nelere | ihtiyacımız olduğunu artık biliyoruz. Türk - Yunsn dostluğu Türkiye ile Yunanistan arasında ki münasebata gelince, mazinin kin- lerini ve açılıklarını — defederek me- sut bir istikbali tanzim etmek müş- terek arzumuzdur. Bir kaç haftadan beri iki millet arasında bu kadar çabuk anlaşmanın mümkün olması büyük ümitler veriyor, Zannedilme- melidir ki Türk-Yunan yaklaşması iki hükümetin teşebbüsatından iba- rettir. Bittabi iki hükümetin tedbir- leri de bu hususta çok faideli ol- muştur. İki millette akrabalığın, mahabbe. tin ve mütckabil bürmetin kendi mil. li menfaatleri icabatmdan (oldğunu takdir ediyorlar. Türk milleti tarafından M. Veni- zelos'n karşı gösterilen hüsnü kabul ye bilmukabele Türkiye | Başvekili İsmet Pe. Hz. nin Yunanistanda gör dükleri hüsnü kabul ve tezahürat bu sözlerimin doğruluğuna ve iki mille. tin yaklaşma arzularının samimiye- #ine bir delil teşkil ediyor. Ben şah- si olarak diyebilirim ki bu birliği w-! ii zun zamandan beri bekliyordum ve bunun elzem olduğu | kanantindey- 1924 tenberi 1924 senesinde ilk cümbhuriyet bükümetini teşkil ettikten sonra ye- ğâne düşüncem ve noktayi nazarı- mn Türk-Yunan itilâfına zemin ba zırlan aktı o zaman tAinaya gelen ve Muhtelit mübadele komisyonu Türk Başmurahhası bulunan Tev- ik Rüştü B. le bu mevzu üzerinde irinci konferanstan evvel Bal- İ İ projesidir. Bu misakin avam projesi esasları ilâfma müşabih olmakla beraber, Balkanlılarnm ibti- yaçlarına göre hususi şeraiti de muh tevidir. Projede aBikan milletlerinin. anlaşma sebepleri gayet © vazih ola- rak gösterilmiştir. Uzlaşma komitası Konferansın bu avam proje üze- rinde çalışarak yapacağı misaki alâ- kadar hükümetler de kabul ettikten sonra Balkan hükümötleri arasında çıkan ihtilâfları halletmek için bir uzlaşma komitesi yapılacaktır. Bu komite hakem olacaktır. Komite si- yasi ve adli meselelerle meşgul ola- mite kararını kabul etmezse mesele Löhey beynalnili | sulh divanına tevdi edilecektir. Tecavüz olursa. Balkan hükümetlerinden biri ta rafından bir diğerine (tecavüz vâki olursa öteki Balkan (hükümetleri müçtemian tecavüze uğrayana yar- 'dım etmek mecburiyetinde olacaktır. Böyle bir hâdisede hangi tarafı, dah evel tecavezkâr vaziyet oldığı Türkiyenin Cemiyeti akvama da- hil olup olmaması bu vaziyetle ten rüz etmez. Nitekim Türkiye Cemi- yetiakvamam £ alâkadar olduğu bir | çok komisyon ve konferanılara işti- rak etmiştir. Ekalliyetler meselesi Balkan misaki avam projesi Atina yapılmıştır. Bu misak Balkan hükümetleri arasında müte- kabil bir emniyet tesis edecektir. Ve bunu bir çok anlaşmalar ve kolay- itiraz etmemiştir. e Fakat bu avam projeyi misyoksa | rüzmameye dahil meselelerden diğer bi i vel müzakere etmek hususunda muh telif noktayi nazarlar vardır. Murahhasların bir kısı akalli- yet meselesine daha ziyade ehem- miyet veriyorlar. Fakat onların bak- b olmadıkları ve yanlış düşüdükleri muhakkaktır. Çünkü akalliyet mese- İesi için zaman lâzımdır; bir dostluk ve uhuvvet havası lâzımdır. Bunlar ise ancak Balkan misakile kabil olacak, Balkan itilâfından do- ğacaktır. Ben eminim ki konferansta bu muhtelif noktayi nazarların telifi ça- releri bulunacaktır. İktisadi meseleler Bu iki siyasi meseleden başka rüz- | mamede iktisadi meseleler de vardır. Bunların başlıcası tütün işidir. Bal. kan memleketlerinde | ayni cinsten iştihsalitm tahdidi ve müşterek ted- birlerle ihracat vaziyetinin islâhı gö- rüşülecektir. Son dünya buhranı, kooperasyon ve istihsar Yâtin tahdit ve tanzim edilmesi müm kün olduğunu meydana koymuştur. Milletler bunlara çare bulmağa orlar, salışıyı Biz Balkan milletleri iktisadi bir Diğer meseleler Mühim meseleler meyanında Bal- kan ticaret odası ve Balkanlılar için bir kredi enstitüsü teşkili de mevzuu bahistir, Konferansta pasaport vize- lerinin kalkması, seyahatin kolaylaş tarılması gümrük, posta ve telgraf ve kanunların birleştirilmesi, üme- ru sıhhiyede müşterek tedbirler a“ lınması, şimendifer ve tayyare pos- emi mütabık kalmıştık. Tev- Rüştü B. Türk (milletine bunu sl ve hüsnü telâkki edildi ğini bana bildirmişti. Maalesef ba- şında bulunduğum bükümetin değiş mesi üzerine bu fikir o zaman tat- bir kaç sene sonra İsmet Pş. Hz, ve Tevfik Rüş- tü B. ile M. Venizelos bu fikir üze rinde çalışarak muvaffak (oldular. Ben ve arkadaşlarım şimdiki Yunan hükümetinin Türklerle anlaşmasını çok memnuiyetle telâkki ettik. Yalnız biz değil, bütün fırkalar bunu tasvip ederek iki cümhuriye. tin birbirilerine yaklaşmasını istiyor lar! Esasen Türk - Yunan mükare- net ve dostluğu Balkan birliği fikrin den daha evel başlamıştır. Hiç şüp- he yok ki bu dostluk, Balkan birliği için en sağlam bir garanti teşkil e- diyor, İkinci Balkan konferansı bi- rinciden daha müsait şernit bulduğu takdirde çok çabuk | ilerileyecektir. Birinci konferansta bazı müşkilât vardı ve bir programa lüzum görül mekteydi. Artık müzakere edilecek maddeler gayet iyi tespit edilmiş bulunuyor . İkinci O konferans bu prensiplerle çalışacak ve birlik yo- unda çalışacak o ve birlik yolunda kati bu merhale teşkil edecektir. İlk konferansta esaslar hazırlanmış, a- sıl dağdağalı mesele ve müşküllerle uğraşılmamıştı. Bu defa bu müşkü- Mi bütün teferruatile tetkik ve mü- zakere edeceğiz, Alâkadarların hüs- nüniyetlerile hepsinin bertaraf edi. leceğine ve müşkülâtn | İzaletin de Balkan mümessillerinin hepsinin bir erine eminim, Balkan misakı Konferansta meşgul olacağı meselelerin en mühimi tam itilâfe is- talarının daha ii yi hâle getirilmesi de görüşülecektir. Bütün bu işler i içim eksperler har zırlık yaptıkları için İstanbul konfe- ransı” Kamadakladen daha müessir ve müspet olacaktır. Bunların hepsi belki bu defaki konferansta intaç €- dilemez, fakat her halde (üçüncü konferans için iyi mevzular hazırla” mış olacağız ve mesainin kolay ile- rilemesi çarelerini bulacağız. Konfe. ran$ altı komşu © memleket mümes- silleri arasmda samimi münakaşala. ra vesile olacaktır.” Yunan kabinası değişirse Yunan Başmurahhası, o Yunanis- tanda bir kabine tebeddülü olduğu takdirde Türk - Yunan dostluğuna tesiri olup — olmıyacağı hakındaki sünle şu cevabı verdi: — Bu dostluk, sadece M. Veni- zelos'un politikası değildir. Memle ketimizin politikasıdır. Bunda bütün partiler müşterektir. Hükümet de. ğişmekle bu vaziyet değişmiyecek- tir. Ben muhalif olduğum halde M. Venizelos'a bu işte yardım ettim. Diğer muhalif fırkalar oda esaslara itiraz etmiyorlar. Yalnız Türk - Yu- Ban itilifnamesile yapılan maddi fedakirlıklara itiraz etmişlerdir.” Üç vatan M. Papanastasyo müteakiben he- yecanla şu sözleri ilâve etti; — Türkiye için üç vatan vardır; Türkiye, Yunanistan ve Balkanlar. Yunanistan için de üç vatan vardır; Yunanistan, Türkiye ve Balkanlar... Istanbul asırlardan beri Balkan hegemonyasının tabii bir merkezi. â ie Bu sırad mülâkatta hazır bulunan Yunan heyeti ikinci reisi M. Bakkal- MAİRISI MADEMRLEİER Japonya tahliyeden imtina ediyor Cenevre müzakerelerine de Amerikanın iştirakini kabul etmiyeceğini bildirdi M. Laval'in Seyahati e Amerika program teklif etmiyecek PARİS, 15 (A.A.) — Ne- zırlar meclisinde M. Laval M. Hooverle yapacağı mülâkatlar hakkında izahat vermiştir. Na- zırlar meclisi gelecek sene büt çesinin tevzinine ait kat'i şart- İarı tesbit etmiştir. Mcelis par- İamentonun mesaisine tekrar başlamasmı £ ve milli techizet i mücip | programının bilhassa işsizliğin önüne geçmeğe matuf kısmının meclislerce kabulünü istemeğe karar vermiş! tir. VASHİNGTON, 1S A A.— M. Stimson bugün neşrettiği bir tebliğde M. Hoover ile M. Laval arasında vuku bulacak mülâkatların tam bir serbesti dahilinde cereyan edeceğini, çünkü Amerikanın kat'i mahi- yeti haiz her hangi bir prog ram teklif etmek niyetinde bu- Tunmadığını açıktan açığa be- başı fasih türkçesile (şu cümleyi lâve etti: — Ve biz buraya (yalnız Balka- nizm ruhu ile gelebiliriz!” Yunan Başmurahhası beyanatma| devam etti ve bir süale âtideki iza- halı verdi: — Balkanlıların siyasi anlaşmala- rı için bu konferanstan (sonra Bal kan hükümetleri hariciye nazırların- dan mürekkep bir konferans o yap- mak süretile sık sık temas edilmesi ve müdavelei efkârda | bulı da mevzuu bahistir, Ümit ederim ki Balkan konferansından sonra da ha- riciye vazırları aralarında birleşmek ve görüşmek fırsatlarını bulacaklar- dır,” M. Papanastasyo ile o Türk mat- buat mümessillerinin mülâkatı hi- M. Papanastasyo, ve bir buçuk saat büyük bir nezaketle mükabele eden devam eden bu mülakatın nihayetin de son söz olarak o Türk gazelerin- den memnuniyet ve takdirlerle bah- setti ve dedi ki: — Bilhasa, emi gazetelerine gok Matbuat, koytürüiln çok kolaylaştıracaktır. Bu mülükatı müteakip Yunan he- yeti murahhasası Eyibe kadar gide- rek bir tenezzüh oyapmıştır. Dün, proğram dahil olmıyan serbes bir gün olduğundan Yunanlı misafirle- rimiz akşama kadar gezintiler hususi ziyaretlerle meşgul olmuşlar. dır. Yunan gazeteciler | heyeti sabah İstanbul o matbuat cemiyeti merkezine giderek indei ziyaretle bu- Tunmuştur. Konferansın (en ehemmiyetli si- malarından olan Yunanlı profesör M, Spiropulos pazartesi günü şehri- mize Bulgar murahhaslarının bir kısı yarın, bir kısmı ise pazartesiye kon vansiyonelle geleceklerdir. Bulgar heyeti murahhasa ve gazeteciler he- yeti için Perapalasta daireler hazır- Romen, Yugoslav ve Ar- navut heyetleri de bugünlerde gele- ceklerdir. Yunan murahbaslarına tahsis edi- len Tokatliyan otelinin o methaline ortad Balkan konferansı bayrağı ol. mak üzere, Türk ve Yunan bayrakla rı çekilmiş, pençereler de Tülk ve Yunan bayraklarile tezyin olunmuş. tur. Yunan gazeticilerin ikamet ettik. leri Kimriç (eski İstanbul palas) a iki memleketin bayrakları tâlik olun muştur. Konferans ayin on dokuzunda a-| © çlarak 10 gün (devam edecektir. Mütcakiben konferans azaları An- karayi ziyaret edeceklerdir. Bügün Heyeti murahhasamız Yunan beye tile temas edecek ve hazırlıklar 6 Bugün öğleden sonra Yıldız Sa- rayında ilzari bir içtima & yapılması muhtemeldir. Yunan gazetecileri dün şehrimizi gezmişlerdir. Gelecek Bulgar gazetecileri Dün gece matbuat cemiyetine ge- len malümata göre, cemiyetin geçen yılkı Bulgaristan ziyaretine mükabe le olarak davet ettiği Bulgar mat- buat heyeti şu zevattan mürekkep- tir: Heyet reisi Sabık ziraat nazırı ve mebus M. Grigor Vassilisf ve re- fikası, esbak ziraat nazırı M. Chris- to Stateff ve refikası, Utro gazetesi müdürü M. Stefan Tanefi, La Bul garie gazetesi müdürü M. Nikolacf, Nezavissimost gazetesi müdürü M. Zagorof, Bulgar telgraf ajansi mü- | Çinliler Bekliyor'ar Cenevrede ise müza- kereler çetin safhada TÖKYO, 18 (A.A) — Hükümet Man guri'de işini etmiş olduğu toprakları tah liyeden imtina etmiştir. Çin hükümetin Tokyodaki mümessiline Japon © harici hezaretile başladığı mükâleme ve müne- kerelere nihayet vermesi için talimat gön derdiği söyelmmektedir. Japon hükümelinin cevabı CENEVRE, 18 (A.A) — Cemiyeti ak vam maelisinin Çin-Japon ihtilâf daki müsakerilere Amerikanın da öştü ke davet edilmesine dair olan teklifine Ja pon hükümetinin verdiği cevap Cenevre- ye gelir gelmez M, Briamd lie İngiliz, İspanyol ve İtalyan mümestiile ri Japonyanm hâreket tarzından doğan vaziyet hakkında tetkikatta bulunmuştur, takat kat'i bir karar vermemişlerdir. Ce müyeti akunm meclisi sant 16 da toplana caktır. Meclisin Japon hükümeti tarafın dan ileri sürülen itirarları nazarı itibara alamam, relerine iştirake davet etmeğe karar ver mesi muhtmmeldir. VAŞİNGTON, 15 (A.A) — Mancu İri manlesinin sulh mün işin Cemiyeti fedilen emekle, A dn Japonyanın eldeğı va zaretince — Japonyanm Amerikanın vaziyeti iyi anlamamış oldu wretinde telkki ve tefsir edilmekte Cevap menfi CENEVRE, 15 (A-A.) — Japonya'nın vam meclisinde yapılacak müzakerelere Amerikanın iştirehe davet edinasine da ir olun teklifi kabul etmemesine # sebepler uzün wzadıya izah edilmiştir Neden . istemiyorlar TOKYO, 15 (A.A) — Amı vaka davet edilmesi hakkındaki | tellif, Ceneveedeki şehimemsili | M. Yoshizm bu tekliften yazgeçmeğe Cemiyeti mu İkna etmesi için talimat göndermiştir. Bu teklifin, kabulüne ısrar gösterdiği tak 'dirde, Japon halkı üzerinde çek fena bir tesir yapacağı beyan edilmektedir. M, Stünson'un telgrafı TOKYO, 15 (AA) — M. Stmsan'un pazar günü Cemiyeti akvama gönderdiği telgraf Tokyo mehafilinde büyük bir te- sir ve ieesüf uyandırmıştır, Bu noktada kullanlan şiddetli tabirlere hiç te Hizm olmadığı bara mehafilinde beyan edilmek tedir. Soponya Ci: içtimalarıma işi ya, bunu Çimi allâk eden bir mesel, sız bir tazyikte bulunduğu swretinde tef sir edecektir. Japon - Amerikan münase- batının ise bu halde sarar görmesi muh temeldir. İ Kenten ile Nankinin birleşmesi için (AA) — Subik Şanghay Şek ta: fından mazaret altında — bulundurulmanı Kanton hizbinin başlıca şikâyetlerinin bi rini teşkil eden Huhamin, tamamile ser: best berakalmeştır. Mumaileyh Şenghaya gelecektir. Orada kendisini Kanton mu zahhasları beklemektedir. Kendilerinden acilen vapura binmele. prn ir. Habamin ile Şangay” sörüşmüşlerdir. rm derhal halli ümdü doğmeştur. Nankin ve Kanton mü: messilleri arasmdaki konferans sant 20,10 da Şangheyşek bururu ile toplan: ması muhtemeldir Briand - Yoshizavva müld- katından sonra CENEVRE, 14 (A.A)— M. Briand akşam Japonyanm Cemiyeti akvam mez di ilysessil M. Yaskizasra'yı kabal ileyh, M. Berisnd vaziyet iyeti akvam meclisinin ortasına kadar uzayacağı tahmin olunmaktadır. sisin önümüzdeki hafta dürü M. Trayko Popof, Dnevnik gazetesi muharriri Matmazel Vane- va, Filibede Yuz gazetesi müdürü M. Goradaref, konferansı müzakeratına takip o edecek olan Bulgar gazeteciler heyeti pazartesi sabah konvansiyonel trenile şehri- mize gelecek ve cemiyetin misafiri olarak ePrapalas otelinde kalacktır. Yunan . gezetecileri şehri gezdiler Matbuat cemiyetinin misafiri olan Yunan gazeteciler heyeti evvelki ge- ee, refakatları cemiyet âzaları oldu- Mum Söndü piyesini seyretmişler- ğu halde Darülbedayi gitmiş vw dir. Yunan misafirlerimiz Türk # moru'nın geçen geceki celse Nasıl İstifa etti? Ispanyada son buhrana ait meraklı safhalar MADRİT, 15 (A.A) — M, Priete, is tifasından bir kaç saat evvel M. Alenla Zamora ile neler görüştüğünü, mumailey him meler yapmış olduğunu anlatmaktan der. M. Prieto, sabık başvekilin ilk istifa te gebbüsünden evvel, mazırlar mectisindeki beyanatın isteneşrafliye etmesini kendi- olduğunu söylemekte alelide ali intemiz üm ve mühim telâkki et mekte âdi. İM Prieto, bu talebi kabul etmiş, fan kut biraz sonra M. Alacala Zamora, bu tasavvurundan vaz geçmiştir. Evvelki gece, meclis celsesinde sabık başvekilin bir şeyler karalamakta olduğu mu gören M. Pristo yüphelenmiş ve kes disinden başvekâlete gitmek © siyetinde olup olmadığını sormuştur. Sabık başve kil, kendisine müsbet olarak cevap ver- iü ve resm bürosunda o bulunan bazı venniki toplaması lâzım geldi eylemiştir. Bu sözlerden telâşa düşen maliye ma 1, daha fazla bir şeyler öğrenmek öz işee de muvaffak olama M. Prieto İnn sonra, parlâmenta. olan nazırlarda, swylemaktedir. M. Prite, diyor ki Sabahleyin yataktan kalktığım saman aldık; ANKARA, 16. — Farmasonların prensiplere sit olanlarına cevap hazırlıyorum. Hakikat gizlenmekte çamakle tevillerle iğlik edilmektedir. şurtlarındandır. Fakat ne de yapılsa hakikatler gizlenmiyecektir, Fi sonluk beynelmileldir, milliyetçi değil Türkiyede Türk olmıyanların elinde birer isbat edilmiştir. Tekrar isbat edilecektir. Şahislerla alıp yoktur. Ben farmasonluk prensiplerinin ve tatbikatının düşmanıyım. ları milletim, rnemleletim için çok zararlı, çok tehlikeli | buluyorum, wastlarım beni mücadef5y6 mecbur ediyor. karak, şahsımla uğraşanlar bir şey kazanamazlar. farmasonluk aleyhindeki mutalaalarmın doğru olmadığını millet mü besinde isbat etsinler, Telgrafımm neşrini rica ederim. ! Fransız Maliye nazırı Vaşingtona gidiyo PARİS 15 (A.A.) — M. Lava matbuata beyanatta bulunarak e; buhran dünyayı sarsmaktadır. Hi fenalığı izaleye çalışıyorlar, Vasati Avrupa merkezlerinde İngiltere en ziyade müteessir olmuşlardır. Fransa #i manya ve Mahmut Esat beyin bir telgrafı Dün geç vakit sabık Adliye Vekili Mahmut Esat Beyden şu t neşriyatmı takip © ediyorum. Fi Zaten sw vermemek fi ir. Bugün dünyanın her yerinde istismar edilmektedir. Bunlar Asıl meseleyi bir tarafa MAHMUT ESAT I Vaşington seyahati hakkınd zcümle demiştir ki: “Ciddi bi ükümetler gittikçe sirayet lim kalmıştır. Fransa, bu imtiyazlı vaziyeti mesaiye ve tasarrt fa medyundur. Tecerrüt zamanımızda kâfi bir tahaffuz çarel olarak kabul edilemez. Bundan başka Fransanm an'anleeri vel dır. Ne zaman menfaat hotbinliğinden başka bir sebeple kari sırada tam M. Lavgo Caballe: M. Alcnla Zamora'nın olduğunu, kendisi ile bir ana Vakit kaybetmemek içün hen ve sos yalist arkadaşlarım öğle hap beraber yedik. Yemekten sonra evimde bir içtima yapıldı, Davete icabet etme olan hükümet erkânından birinin hiç ir şeydan malümatı yoktu. Hemen kabi menin müstafi addolunmasna karar ver dik. M. Mareslle Demingo, Mi. Alcala Za asansında kalma almış olduğu bir vesikayı okudu. Buhran ancak Kortezlerin balledabilede ilmi ve müyavereleri korterlerin reisi bu Hunan M. Besterio'nun idare etmesi lâ“ zem geldiğini kabul ve teslim ettik. Bundan sonra da bubranın hemen bu akşam helledilmesi lâzım gelmekte oldu una müttefikan karar verdik. Bu mak» satla mütekabil noktai mararlarsmızı i- sah ettik. Evvelâ müstakbel kabinenin reisinin parllmentoda en fazla Azası bu icap ettiği mütaleasnda bulunduk. Bu mütalenyı sosyalist mazırlar red. dettiler ve böyle hareket ettikleri takdir de fırkalarının Fikrini fade etmiş olduk- larını söylediler. | Sonyalistler ba seretle çekilince yar lâmento gruplarının ehemmiyeti itibarile, başrekillik M, Lerroux'ya teklif olundu. 'M. Lerroux, beliğ bir hitabe söyleye rek bir taraftan harbiye mezareti işleri- ni fevkulde bir hiyasetle idare etmesi, di er taraftan meelis tarafından kabul © inin yeni 24 ün ip edilli ve kendisi intihap imkün olduğu kadar ma de nihayet umumun is- rarna dayanamayarak kabel eylemiştir. M. Alenla Zamora'ya keyfiyette lümet verildi. Mumaileyh, yeni kombine- hiç bir müşkilât çıkarmıyacağın bil dürdi. M. Alcala Zamo: “nın yazmış olduğu vesikanın na olduğı sile cevaben M. Pristo, bunun rem bir vesika olduğunu 85; yatrosundan çok rılmışlardır. Yunan gazete muharrirleri birli- ği reisi M. Kran Yatakis dün ken- dilerini gezdirerek şehrin güzel ta- rafları hakkında (o malümat (veren Matbuat cemiyeti o mümessillerine şunları söylemiştir: — İstanbul, bilhassa Taksim ve Beyazit meydanlarını çok değişmiş, ve daha güzelleşmiş o bulduk © ve hayretler içinde kaldık. Türk matbuat cemiyetinin hakkı- mızda gösterdiği yüksek misafir. perverlik ve alâkadar çok mütehaş- is bulunuyoruz. Kendimizi yabancı bir muhitte hissetmiyoruz. Çok müteşekkiz! iyi intibalarla ay- vermek lâzımgeldiği bilinmekte: Müteakıben M. Laval, Fransa; vep vererek Pari, çık izahattan kat'i sureti haller Bulgar gazetecileri de geliyor SOFYA, 16. AA— Türk matbuat Cemiyetinin davetini kabul eğ Bulyar gazetecilerinden mürekkep bir heyet pek yakında İstanbula ceklerdir. Bulgar Ajansının müdürü cektir. Fenerbahçe ikinci tak ma İ-0 galip geldi. Galatasaray birinci birinci takımı da İtal yanların birinci takımını 2-0 yend Dün Taksim stadyomunda | oldukça heyecanlı spor maçları yapıldı. Mıntaka ile kulüpler a rasmda ihtilâf üzerine yapılma sı mukarrer olan Galatasaray - Fenerbahçe şilt maçı yapılma- miş ve lik maçlarında da Fe ner, Galatasaray, Beşiktaş ikin ci ve üçüncü takımları maçları m remi mahiyette olmayıp bu sust mahiyette yapmışlardır. Günün ilk maçı Beşiktaş - Vefn küçükleri arasında idi. Beşiktaş evvelâ sahaya çık- madı. Serenomi yapıldı, Sero- moniden sonra Beşiktaş saha- ya glerek Vefn ile hususi ola; rak çarpıştı ve neticede Vefalı lar Beşiktaş küçüklerini 3 - 1 mağlüp ettiler. Günün yegâne resmi müsaba kası İstanbulspor - Süleymani- ye arasında icra edildi. Bu mü sabaka üçüncü takımlar müsa- bakası olmasm rağmen her iki tkımda birinci takım oyuncula rı vardı. Birinci ve ikinci takım lara oyuncu yetiştirmek için ya pılan bu üçüncü takımlar mü- sabakalarından bu şart dahilin de bir faide elde etmek imkânı yok. Bunu mıntakanın nazarı dikkate alması lâzım. İstanbul- sporlulara nazaran Sülymaniye liler daha kuvvetli idi. Buna rağmen gene güzel bir oyun oy nayamadılar ve ancak 1 . 2 gibi az bir farkla İstanbulsporlulara galip gelebildiler. İşte günün en heyecanlı mü- sabakası..... o Galatasaray - Fe ner ikinci tkarmları, Bu iki ku- lüp arasındaki rekabet burada bile kendini gösterdi. Ve oyun baştan aşağı bir asabiyet hava $ı içinde cereyan etti, Fenerli- bi sahaya şu şekilde çkmışlar- i: Natık Füruzan Şevket Hadi Fikret o Mubittin Yusuf Necdet Nevzat Sedat Şaban Buna mukabil Galatasaray Şefik Ahmet Hüseyin Sacit Küâmiran Londra ve Berlin mükâlemelerinde beyneln lel teşriki mesai için kndisine düşen vazifeyi yaptığını ylemi ve demiştir ki: “içte bu suretle yapacağım seyahat ler doğurmaktadır. Hayalden içtinap edelim. Şahsi mükâlemeli den, en emin usul olarak görülen devlet adamları arasındaki ! ın M. Hoover'in tekliflerine ( «beklemek mübalâğalı olur. il M. Popolf gazetecilere refakat ei Hakem Nuri Beydi Birinci devre sessiz geçi ikinci devrede Fener babi takımında tadilât © yapı Necdetin yerine Saidi almış sol haf mevkiine de Nuriyi tirmişti. Bu devrede eFnerli daha düzgün bir oyun oynsi Devre ortalarına doğru Fent lehine verilen bir favul cezai nı Nevzat çok güzel attı, kö önünde olan bir (kargaşalık Galatasaray müdafaasının bs k bir hareketi üzerine hak bir penaltı cezası verdi. Bu da Sedat güzel bir vuruşla | le tahvil etti. Bunu eF'nerin * ğer bir hücumu takip etti ve! dat ikinci golü kaydetti. Si İtalyanlarla yaptılar. Glatasi raylılar Nihattan, Kemal Fs kiden mahrum. du. sahaya şö le çıktıları Avni Vahi Burhan Suphi (O Mithat (Niyazi Kemal Şefik, Celâl Şefik, Ni det, Lâtif, Re İtalyanlar da en kuvvetli killerile çıkmışlardı. . Biri devrede Galatasaraylılar İ kim bir oyun a d Necdet bir gol kaydetti. De de0.1 bitti. İkinci devrede Air | lar bozuk bir oyun oynadil! fakat İtalyanlar gelen bir © fırsattan < itifade edemi Galatasaraylılar bir penaltı | çırdı. Fakat bundan sonra C8 ikinci golü kaydetti ve oyu! 2 0 Galatasarayın galibiyei le neticelendi. araman ramen mm san mara sanmam vee Yeni Muhriplerim Pazar günü Dolmabahi önündedirler Donanma kumandanlığı tebliğ edilmiştir: Kocatepe ve Adatepe n riplerimizin sancak çekme # rasiminde hazır bulunmak re kumandanlığımızca davet edilmiş bulunan ramın 18-10-5931 pazar at 13 te Dolmabahçe Hamidiye krovazörünü ri rica olunur, ORRRİNLE