27 Ekim 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

27 Ekim 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Karışıklık Devam ediyor Kva EUR vaa — (Başı 1 inci sahifede) Larnaka ve Lefkoşada yeniden bir takım karzaşalıllar olmuştur. Larnaka'da Londra kruvazörü ef radından bir müfreze polisin de yar dımile nümay işçil mayişçiler bahriye üzerine tüfek ateşi açmışlardır. İngi iz bahriyelileri mukabelede bulun- muşlardır. Nüfusça zayiat yoktur. İngiliz gazetelerinin verdiği tafsildt İngiliz gazetelerinin yazdığına konakla beraber, vali- a ve hattâ ile polislerin. şunlardır: 10 bin ton hacmindeki Londra ve Sbropshire kruvazörleri ve Acos- ta ile Achotes terpidoları. Londra kruvazörü, birinci kruvazör filosu kumandanı Kenter Amiral G. C. W. Henley'in kumanda ettiği gemidii Bunlardan manda Mısırdan külli yetli mikdar da asker gönderilmiş tir. inin müşkü- lim â hakkında Kıb- rıstan aldığı şu malümatı ilâve et tedir: “Dün akşamki kıyam hâreketi, üç haftadan beri Rum meclisi meb'usan tarifesinde yapılacak tadilât hakkın- da devam eden ihtilâfın neticesi idi. azalar, tarife mecliste müzake- re- edildiği zaman, bunu reddetmiş- Meb'uslar nihayet müttefikan Temps gazetesi, Tempe gazetesi hâdise hakkında bir başımekalede Kabrısta il- yetini teşkil eden Rum ahalisinin mühim bir kısmı Yunanistana ilhakı talep etmekte idi. Bu hareket muhte Mf zamanlarda bazan — şiddetlemmiş ve bazan zayıflamıştır. Başlıca mü- revviçleri, Rum avukatları, sarrafla- rı, mektep hocaları ve son zamanlar da da Rum papasları olmuştur. Bu hareket, Kıbrıstaki İngiliz memurla | rının müsamahası ve harbi umumi- den evvel Kıbrısın ti sasi dolayısile şiddetlenmiştir.,, Temps harbi umumi içinde İngil terenin adayı Yunanistana terketme- #i tellif ettiğini ve Konstantinin reddettiğini yazdıktan sonra diyor kiz “Harbin son devrelerinde İngilte re Fransa ile bir itilâf aktetmiştir. Kıbrıs Suriyeye yakm olduğundan Fransa bu adanın mukadderatile alâ kadardı. Bu itilfa göre, İngiltere Kıbrıs adasmı Fransaya sormaksı- zın; terketmiyecekti. Şunu itiraf et- mek lâzımdır ki, bu meselede Yunan hükümetinin vaziyeti dürüst olmuş. tur. M. Venizelos, ne Kıbrısın, ne de ön iki adanın Yunanistan için si- yasi bir mesele teşkil etmediğini dirmiştir. Binaenaleyh beynelmilel moktai nazrdan bu tahriki i bir sebep mevcut değildir. Bu şerait altında İngilterenin poktai nazarı şudür: Kıbrıs Rumları, arazisine Kabrısı ilâve etmeği istemeyen ve ilâve etse dahi bu belâlr hediyeyi yorlar. Ada sekenesinin ekseri -İ şayan değil midir? MILLİYET SALI 27 TEŞRİNİEVVEL 1931 irinci Sahifeden Geçen Yazılar RM GE MA 7 ŞA TE DA AK 2 e ANA AZ NE RANDI OMRE M. Litvinof geldi ve Ankaraya gitti Gazi Hz.nin | Balkanlılara Hitabesi (Başı birinci sahitede) asırlarca o beraber | yaşamışlardır. Denebilir ki Türkiye . Cümhuriyeti gtmaştar. Nü| gani olduğu halde son asırlarda vö- | »1 cut bulan bugünkü Balkan devlçtle zi Osmanlı imperatorluğumun ya- vaş yavaş parçalanmasının ve yer tarihe o gömülmesinin ticesidir. Bu itibarla B. lerinin asırlara şamil tarihi vardır. Bu tarihin elemli Uraları varsa onlara sahip olmakta bütün kanlılar o müşterektr. Türklerin hissesi (ise daha az âci derin kardeşlik esasları ku geniş birlik ufukları a İbmal olunmuş ve unutulmuş bü- yük hakikatleri ortaya koyacaksı- niz. Muhterem milletler murahhasla- ri, Balkan milletleri içtimai ve si- yasi se çehre arzederlerse etsinler | onların orta asyadan (gelmiş ayni kandan, yakın soylardan müşterek | cetleri olduğunu unutmamak Jâzrm dır. Karadenizin şimsl ve cenup yol | larile binlerce seneler deniz dalgs- | ları gibi biribiri ardınca gelip Bs) kanlarda yerleşmiş olan insan köt- eleri başka başka adlar taşımış ol- iğ il bir tek beşikten çıkan ve damarlarında â Bi kan deveran eden kardeş ka Jerden başka Birşey değille leri yakın maziden ziyade uzak ve nabilir, larla di- yrılıklarIa bazı tarihi hadisele- bıraktığı darğın izlerle geçmiş zamanlarda gevşetilmiş batta unut turulmuş olan hakiki bağların ihya olunması hüzumlu ve faydalı oldu- ğu yeni insani devre girdik. Biran için bütün bu maziye gömülmüş ©- hatıralardan sirfımazar etmek bile, bugünün hakiki icapları Bul- kan milletlerinin devrin hürmet ve riayete meobar kıldığı yepyeni şart i | Jar ve kayıtlar ve geniş bir zihniyet altında Birleşmelerindeki faydanın | büyük olduğunu göstermektedir. Balkan birliğinin temeli ve hede- fi karşılıklı siyasi, müstakil © ev- cudiyete saygı ile dikkat ederek ik- | “sadi sahada kültür ve medeniyet wadisinde teşriki mesai eylemek 0- Tunca böyle bir eserin bütün mede- ni beşeriyet tarafından takdirle karşılanacağına şüphe edilemez. dı ların verdikleri neticelerin De rece emniyetbahş oldukları te: Artık, mefhumu vicdanlarımı ve hislerimizi uh dım edecek kadar yi ziyetleri ve onlarm icaplarını me- deni insan fikrile ve yüksek vicdan aydınlığı ile müşahede ve mütalea edersek gu neticelere varırız. İnsanları mes'ut / edeceğim diye onları birbirine boğazlatmek gayri insani ve son derece rses$üfe şayan bir sistemdir. İnsanları mes'ut ede- cek yeğâne vasıta onları birbirleri- ne yaklaştırarak onları birbirlerini #evdirerek* karşılıklı maddi ve ma— nevi ihtiyaçlar: temine yarayan hareket ve enerjidir. Cihan sulhu içinde beşeriyetin ha Kiki saadeti ancak bu yüksek ideal yolcularının çoğalması ve muvaffak olması ile mümkün olaçaktır. Size tattuğu şerefli insanlık yolunda imtisal nümünesi olacak ciddi ve devamlı mesai ve bt mesai. Bizin muvaffakiyetler.” tetevvüç etmesini temenni ederim. Temsil eylediğiniz Balkan mi) letlerine de geniş refah ve saxdet- ler dilerim ve Balkan milleterinin kendilerine Yunanlı ismini taktıkla. rını, Yunanca konuştuklarını, tema. — yüllerinin Yunanistana olduğu ma- İm bir keyfiyettir. Ve memlekette mevcut olup muhrilerin hiç hesaba katmadıkları mühim Türk ekalliyeti Türkiyeye olan temayülünü serbest ge gösterebildiği gibi, bunlar da Yu nanistana olan temeyüllerini izhar da hiç bir müniaya tesadüf etmemiş ia “Temps gazetesi bundan sonra hâdisenin ani sebeplerini izah etmek leşibundan yerli politikacıları mes'ul tetmakta ve Lord Passfield'in 25 Teşrinisani 1929 tarihinde Lordlar kamarasında bir Kıbrıs meselesinin mevcut olmadığı hakkındaki sözleri. © ni unutarak bu hâdiseyi çıkardıkla. © rından mes'ul oldukların yazmakta dir; Lefkoçada tevkifat 5 — İngilizlerin Lefko- bildirilmektedir. ve bazı meb'uslar tev Atinada nümayişler menedildi ATİNA 25 — Buradaki Kıbrıslı Barın yapmak istediği mümayiş mene dilmiştir, Nümayişe Atinalılardan ba zıları ve Darülfünen talebesi de işti rak edecekti. Mermnuiyele rağmen Darüllünun talebesi ile polis arasın da mürsdeme olmuştur. Birkaç yara muhterem devlet reisleri hat ve saadetler temenni ederin. Teşehbüsünüzüm, umumi an, mayı kolaylaştırıcı mahiyeti rile, cihan sulhuna hizmet edici sanl bir âmil meydena getireceğine kaniim, Milletlerinize benden hararetli muhabbetler, sansim dostluklar gö- türünüz. Sizi ve sizde ösil milletle- rimizi hürmetle “bir daha selima- rum. Rakı fabrikası (Başı birinci sahifede) rafında ocağın altında gizli düğme ile müteharrik bir ka. pak yapmış, bu kapakla başlı- yan dehlizin nihayetindeki ge- İ niş magarada da 3000 lira sarfı ile bahsettiğimiz fabrikayı te- sis etmiştir. Esrar kaçakçılığı da Galata da olmuştur. D: amelesin- den Ferhat, Koço, Kemal, Ni- İ ko isminde dört kişi Regel Ca - rol vapuruna 38 kilo esrar gö- türürken yakalanmışlardır, Bu İ adamların 38 kilo esrarı nere- den aldıkları tahkik edilmekte- (Başı 1 inci sahifede) Kemal Aziz Beyler, bir motör- le Büyükdereye — gitmişlerdir. Bundan başka iki torpidomuz, Peyk ve Berk torpido kruvazör leri muhterem misafirimizi Bo pe açıklarında karşılamışlar- ler, « M. Lütvinofla refikalarını ve refakatlerindeki zevatı hâmil o- lan İliç vapuru saat 8,30 da Bo ğaza girmiş bulunuyordu. Va- pur Büyükdere önlerine gelin- ce yolunu kesmiş ve ku: bir müddet tevakkuf etmiştir. Bu esnada Kudret ve Kemal Aziz Beyler, İliç vapuruna çıkarak M. ve Madam Litvinofa “hoş geldiniz!” demişlerdir. İliç v. puru, biraz sonra yoluna de- vam ederek Tophane önlerine vâsıl olmuş ve misafirlerimiz, kendilerine tahsis edilen Saki ya motürile karaya çıkmışlar- dır. Rıhtımda Tophanedeki Seyrisefain yol cu salonu karşılıklı o Türk ve Sovyet bayrakları ile donanmış tı, Bir bölük askerle bir polis müfrezesi rıhtımda mevki al- mışlardı. Şehrimizdeki Sovyet tebaasından bir çok o kimseler M, Lütvinofu karşılamağa gel- mişlerdi. Vali Muhiddin B.. namına Vali muavini Fazlı, Kolordu kumandanı namına Merkez ku mandan vekili misafirimizi rıh- tımda karşılamağa gelmişlerdi. motörü rıhtrma yana- eri muzika derhal Sov marşını çalmağa baş- Tamıştır. M, Litvinof, refakatm de Madam Litvinof, Moskova sefirimiz Hüseyin Ragıp Bey ve maiyeti erkânı olduğu halde selâm vaziyetini almış olan as- kerin arasmdan geçti. Merhaba asker Bu esnada M. Litvinof, ku- İ sarüüz bir türkçe ie müfrezeyi: — Merhaba asker! hitabile selâmlamıştır. Asker buna en gür sesile mu kabele et! — Merhaba efendim... Burada M. ve Madam Li nofa şehir namı birer zarif buket takdim i, Misafiri- miz Sovyet hariciye komiseri mütebessim bir çehre ile ken- İ dini karşılamağa gelen Sovyet | tebaasma hitap ederek rusça — Nasılsmız? İyi mi diye hatırlarını sordu. Bu da her taraftan şiddetli bir kış başladı. Misafirlerimiz al- kışlara mütebessimane mukabe lede bulundular. M. Litvinof, Vali muavini Fazlı Beyle istik- bale gelen diğer zevata zahmet lerinden dolayı teşekkür ettik- ten sonra Fazlı Beyle birlikte emirlerine tahsis edilen otomo bille doğruca Perapalas oteline gitmişlerdir. Jadei ziyaret M. Litvinof, otelde bir mü det istirahat ettikten sonra öğ- leye doğru Vali muâvini Fazlı Beyi makamında ziyaret etmiş tir, M. Litvinof,” müteakiben, kolordu dairesine giderek ku- mendan Şükrü & Naili Paşaya kart bırakmıştır. Misafirimiz Sovyet o Rusya Hariciye komiseri M, Litvinof öğleden sonra saat 15 te gazete cileri kabul ederek (o beyanatta bulunmuştur. M. Litvinof, kendisine birçok sunaller sormağa hazırlanan ga- zetecilere beyanatını © evvelce hazırlamış olduğunu söylemiş- fun beyanatını ay nen derçediyoruz: İSTANBUL, 26A.A.— Sovyet Şurzlar ittihadı Harici- ye komiseri M. Litvinof bugün saat üçte matbuat mümessille - rini davet ederek şu beyanatta bulunmuştur. En kuvvetli dostluk ve me- sai iştiraki rabıtalarının bir çok ittihadıma bağladığı bir memle- ket olan Türkiye'yi ziyaret hu- susunda hayli zamandan © beri özlediğim fırsatı elde ettiğim- den dolayı çok bahtiyar bulunu yorum, Muhterem Hariciye na- zırınız dostum o Tevfik Rüştü Beyle bir defn daha fikir teati- kiye Cümhuriyetinin diğer dev let adamlarile de şahsen temas ta bulunacağımdan çok memnu num, Bu vesileden istifade ederek Sovyet Şur ittihadı hükü- met ve milletinin dost Türkiye milletine eo samimi selâmları- Türk matbuatı vasıtasile ib- lâğ ediyorum. Yeni Türkiye'nin ve Sovyet Şuralar ittihadının vücut bul- duğu ilk günlerde başlıyan dos tluğumuz 10 seneden fazla bir müddetten beri devam etmek- tedir, Bu uzun devre esnasında bir çok fevkalâde vak'alara sah ve olan (o beynelmilel hayatta çok büyük bir kararsızlık görül müştür, Umumi harp gerek siyasi ve gerek iktısadi ağır bir miras bı- rakmıştır. Bu harp umumi ihti lâfları ortadan kaldırmak şöyle dursun bunlarm şiddetini mah- sus bir surette arttırmıştır. Bey nelmilel istikrara delâlet ede- cek hiç bir emare mevcut değil dir. Bu devre esnasında millet- ler arasındaki o münasebetler vak'aların sür'atli seyir ve ahen gine ve veziyetlerin değisen saf hasına göre tsetsüs veya tebed | dül etmiştir. Bt - münasebetler en kat'i ve mütayyen şekiller al dıkları yerlerde bile kararsız ve muvakkat kombinezon de görünmekten kali değildir. Denilebilir ki: Hükümetler el yardımile ilerilemekte ve karşı- İrkle münasebetleri o hakkında bir istikamet o aramaktadırlar. Fakat henüz doğru © yollarmı bulmüş değillerdir. Bu umumi kerarsızlık zemini üzerinde, bu kat'i şeklini henüz almamış ©- lan beynelmilel vaziyet karşı- sında Türk - Rus'münasebetle- ri en bariz vasıflarını teşkil e- den sağlamlıkdları.ve. değişme- mezliklerile bilhassa © nazarı dikkati celbetmektedir. Sovyet Şuraları ittihadına gelince Türk miatbuatma ve 0- nun vaşrtasile bütün Türk mil- İetine temin edebilirim'ki: Sov. yek Şuralar ittihad hükümeti- nin Türkiye hakkındaki” dost- Iuk siyâseti Sovyet Şuralar it- tihadının harici siyasetinin asıl cevherinden neş'et etmiş harici siyaset zemininde kökleş miştir. Sovyet Şuralar ittihadı- pıp Türkiye hakkındaki duygu larının samimiyeti ve değişme. mezliği işte bunda i gel mektedir. Türkiye'nin Sovyet Şuralar ittihadına karşı takip siyasetin de ayni asıldan doğduğuna kani bulunuyorum. İki memleket arasında yapı- lan muahedeler bu karşılıklı si- yaset zemininde kökleşmiştir. Sovyet Şuralar ittihadının Tür kiye hakkındaki duygularmın | imimiyeti ve değişmemezli işte bundan ileri . gelmektedir. Türkiye'nin Sovyet Şuralar ii tihadına karşı takip etti; setin de ayni asıldan doğduğu- na kani bulunuyorum. İlki memleket arasında Yapı- lan muahedeler bü karşılıklı si- yesetin bir ifağlesi mahiyetinde dir. Bu muahedeler bu karşılık. lı siyaseti hiç bir kayıt ve şarta tabi tutmamakta bilâkis mev. cut münasebetlerin ve temayül lerin şeklini tesbite medar ol. maktadır. İki devlet arasında karşılıklı girişilen teahbütlerin - bu iki hükümetten her birine ait bazı hususiyetler neticesi o- larek beynelmilel | hayatın şu veya bu tezahürü — karşısında hissen ayrılmakla beraber - bi. rinin veya diğerinin harici setinin istiklâl ve muhtariyeti- ni işkâl ve ihlâl etmez mahiyet te hissedilmesinin asıl i budur. Uzun bir zamandan beri de. vam etmekte olan dostluğumuz karşılıklı bir emniyet ve itim, uyandırmıştır. Öyle ki bu mat iki hükümetten her birinin senelerden beri Sovyet Şuralar | hü leri hakkında her türlü endişe - yi ortadan kaldırmaktadır. Çün iki memleket i iu birinin diğerinin zararına ola- rak teşebbüs edilen her hangi bir harekete hiç bir vakitte iş- tirak etmiyeceğine kat'i surette | İ ittihadı arasında teessüş eden münasebetler iki memleketin içtimai ve iktısadi sistemleri a- rasında bir ferk © bulunmasına rağmen diğer o memleketlerin münasebetlerine örnek olabilir ve olmalıdır. Bu münasebetler haddi zatında sulhü kuvvetlen dirmek hususunda iki memle- ket için mümkün kıldıkları sıkı sizin umumi sulhün bir rüknü- nü teşkil etmektedir. Kendi memleketlerinde Sos lik binasını kurmak arzu- sunda bulunan Sovyet Şuralar ittihadı milletleri ziraatm sana yileştirilmesi ve Kollektifleşti- rilmesi sahasında (kendilerine ye büyük gayeler çizmişler. ir, Bu milletler gayelerine vâsıl olmak için bütün kuvvetlerini kayıtsız ve şartsız — sarfetmek mecburiyetindedirler. Şimdiye kadar elde edilen muvaffakiyet ler kendilerini teşvik etmekte ve bü gayeleve doğru yeni gay- retlerde bulunmağa sevkeyle- mektedir. Sovyet Şuralar ittihadı hü - kümetinin yalnız kendi esas ga yelerinin tehakkuku için dahi olsa devamlı bir sulh temini hu susundaki mesaisinin samimi- yetinden hakiki bir surette şüp heye düşecek bir kimse bugün artık müşkülâtla bulunabilir. Türkiye hükümetinin pro- gramı ve Türkiye devlet adam ların bir çok defalar vaki olan beyanatı memleketinizin de mil Ni iktisadiyalının inkişafı — için yenmeğe çalıştığı mühim me- seleleri ortaya çıkarmıştır. Tür kiye hükümeti yalnız milli iktı "sadiyatının inkişafı için değil fakat daha ziyade sanayiinin ve Türkiyedeki tabit servet mem- balarmın inkişafı içinde bu büyük meseleleri iktihama çalış maktadır. Binaenaleyh o Türk milletinin de sülh hususundaki arzularının samimiyetinden hiç bir veçhile şüpbe edilemez. Bü tün bu haller iki devlet arasm- “da umumi sulbü kuvvetlendir- inde muntazam bir faali- yet ve sıkı bir mesai iştiraki te- mini için faydalı bir esas teşkil etmektedir. Sovyet Şuralar ittihadı hükü metinin beş senelik plânmm muvaffakiyetli surette tatbiki, sanayileştirme sahasında Sovyet Şuralar ittihadının tek- nik esaslarının cezri bir tarzda yeniden kurulması işinde elde edilen emsalsiz muvaffakiyet- ler iki memleket arasında ikti- sadi mahiyette bir mesai iştira kine müsait geniş ufuklar | aç- mış bulunmaktadır. Bu vaziyet Türkiye'nin milli iktısadiyatı- Bın seyir ve inkişafında görü- Jen terakkileri tacile hizmet et- mekten başka bir netice hâsıl edemez. Gelecek senelerin Türkiye ile Şovyet Şuralar ittihadr ara- sında gerek teknik ve gerek ik- tısadiyat sahalarında mesai iş- tirakinin pek büyük bir mikyas ta inkişafma şahit olacağında şüphem yoktur.” Ankaraya hareket M. Litvinof'a Madam Litvi- moftan maada İstanbul seyahat lerinde Sovyet Rusya Hariciye komiserliği matbuat Omüdür muavini M. Unaniski ile hususi kâtipleri M. Divalayiski refa- kat etmektedir. M. Litvinof, dün akşam saat 4 e doğru Perapalastan ayrıl- mış ve hususi motör ile Haydar paşaya geçerek hususi trenle tam saat beşte Ankaraya hare- ket etmişlerdir. İstikballerinde bulunan zevat teşyilerinde de hazir bulunmuşlardır. M. Litvi nof'la birlikte Moskova sefiri- miz Hüseyin Rağıp Bey, Rus sefiri Suriç yoldaş, Sovyet sefa rethanesi ataşemiliteri Ceneral Hekker, ataşe naval M. Battis, Tas ajansı muhabiri M, Yab- lonski, Sovyet konsolosu oOM. Maliğin de Ankaraya gitmişler ve Balkan konferansının kapanışı (Başı birinci sahifede) İetlerinizi hürmetle bir daha selâmla ram, Diyerek nutkunu bitirirken bütün murahhaslar birden ayağa kalktılar ve her millet kendi lisanlarile: — Yaşa, varol! diye hüiylerdilar. Alaş dakikalarca sürdü. Türk inkılâbı, Türk kadını Konferansın kapanması münase- betile murahhaslar tarafından irat edilen nutuklarda Türk inlelâbı ve Türk kadını mevzu babsolürken sa londa bilhassa kadın azaların gös. terdikleri tezahür nazarı dikkati cel| bediyordu. Bu gibi vesilelerde kadm wcih ederek! ona Balkan kadınlığınm takdir ve gölkranlarını el çırparak ifade ediyor ard. Ruşen Eşref Beyin nutku Konferansın umumi kâtibi Ruşen Eşref Beyin veda nutku çok takdi ler kazandı. Ruşen Eşref Bey bu nutku ile Balkan itlihadınm canh bir edebiyatını yarattı. denebilir Çiftlikte.. Konferansı müteakıp murahhas lar otomobillerle Gexi çiftliğine git tiler, Marmara köşkünde kendileri- ne izaz ve ikram edildi, Çiftliği Kurt ve ayranı rağbette idi. Murahhaslar burada İsmet Paşa ve Hariciye vekili ile uzun uzun gö rüşmek fırsatını elde ettiler. Gece Yirmi bir buçukta murahhaslair Hali evinde şereflerine | verilen konserde bulundular. Kapanış celsesi ANKARA, 26 A.A. — Bal kan konfeşansmın kapanış çel- sesi bugün B. M. Meclisinde ak tedilmiştir. Sabahleyin hususi trenle muvasalât etmiş olan mu rahhaslar şehri dolaştıktan ve Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyefendi tarafmdan © verilen ziyafette hazır ( bulunduktan sonra saat 3 e doğru B.M. Mec lisinde toplanmışlardır. Meclis salonuna ilk olarak Gazi Haz- retleri girdi ve kapının önünde ahzı mevki ettiler, refakatlerin- vatı saire bulunmakta idi. Bunu müteakip Gazi Hazret leri hitabet Fransızca gayet fasih bir nutul irat buyurdular. Büyük Gazi- nin nutku hemen her cümlesin de şiddetle alkışlanıyordu. Bir sıra geldi ki bu sahhar sözleri çılgınca alkışlara garketmek çin adeta bütün Balkanlar yağa kalkmış denilebilirdi. Nu tuk bitip Gazi Hazretleri kür- süden indikten ve hattâ salon- dan çıktıktan sonra dahi aya- ğa kalkmış bulunan murahhas- ların alkışları ve yaşa nidaları dakikalarca devam etti durdu. Gazi Hazretlerinin ayrılma- smı müteakıp konferans reisi Hasan ve kâtibi umumisi Ru- şen Eşref Beyler kürsüye geçti ler ve celsenin küşadmı tebliğ ettiler, Siyasi komisyonun raporu Harp malâlleri | tarafından konferansa gönderilen uzun bir temenni mektubu okunduktan sonra ruznameye geçildi. Müna kaşa edilecek yegâne mesele si- yasi komisyonun raporu idi. Reis Hasan Bey, mezkür ko- misyonun raportörü olan Ro- manya başmurahhas vekili M. Pella'ya söz verdi. Mükemmel bir hatip © olan mumaileyh kürsüye çıkarak ev- velâ komisyonun mesaisi hak- kında izahat verdi. Balkan mil- etleri arasında bir Balkan mi- sakı akti için çalışıldığını ve bu meselenin zaten birinci Balkan konferansı mukarreratı cümle- sinden bulunduğunu söyledik. ten sonra bu misaka nümunei imtisal olabilecek o meselelerin mevcut olup olmadığını tahar- ri etli. Gerek Lokarno itilâfı ve ge- rek Kellog misakın lâzım ge- İen şersiti baiz birer © nümune addedemiyeceğini çünkü bunla rm ikisinde de bir harp vukuun da asıl mütearrızın hangi taraf olduğunu tayin © ettirebilecek bir esas mevcut olmadığını ve her hangi bir harp zuhurunda bu misaklara istinaden her iki tarafın da kendisini müdafaai meşrua halinde addedebileceği ni söylemiştir. Cemiyeti Akvam misakma gelin- ce onda da harbi meşru gösterecek birçok maddeler bulunduğunu ve binaenaleyh bunların Balkanlıların | sakımızın esası müsavat, adalet ve emniyet prensiplerine istinat etmeli dir. M. Pelin beyanatma devam ede- rek misakın akdinde tesadüf edilen bazı müşkülüttan ve ezcümle ekalli- yetler meselesinden bahsetti. Bu me selede kuvvetli memleketlerin kendi lerini hertürlü kuyuttan azade bulun durdukları halde zaif memleketlere bazı mecburiyetler tahenil ettiklerini ve fakat haddi zatında bu mecburi. yetlerin pek insani olduğumu ve bu- nun bütün dünyaca cayi hunması lâzum geldiğini söylemiş ve şiddetle alkışlanmıştır. M. p okumuş ve müttefikan kabul e- ceği ümidini izhar eylemiştir. 4 maddeden ibaret olan mukarreratı okuduktan sonra M. Pella kürsüden cis Hasan Bey mukarrera tın heyeti umumiyesini reye koya- cağımı ve kabul edenlerin el kaldır. masını söyledi. Neticede raaddelerin ittifakla kabul edildiği anlaşılarak şiddetle alkışlandı. Bunu müteakıp M, Pella kürsüye çıkt: ve bütün ha. #runun alkışları arasnda bir veda nutku irnt etti. Mumaileyh bu mut kuna Balkan ittihad fileri Mf şekillerle tekerrür etmekte olduğunu, evvelâ Romanyahlar ve Bulgarlar, ikinci defa da Romanyalıler, Sarplar, Bul garlar ve Yunanlılar arasmda böyle bir ittihat fikrinin derpiş olunduğu. mu zikreyledi. Ve fokat bu sefer müthiş harplerin doğurduğu iztırap lardan aynı derecede mütecstir olan Balkan milletlerinin , menfaatlerini müdafaa için, bu fikre elele vermek suretile iştirak eylediklerini kaydet- ti. M. Pella bundan sonra bütün mu rahhasların Türkiyeye karşı hissiy tını arzetmiş, yeni Türkiye idareci. lerinin yüksek mezayasından bahset tikten sonra sözü Reisicümhur Hz. ne intikal ettirerek bütün konferan. #ın kendisine karşı olan bipayan ta zim hislerini bildirmiştir. Sonra sara sile İstanbul şehri belediyesine, kon ferans reisi Hasan Beye, kâtibi u- mumi Ruşen Eşref Beye, Türk heye ti murahhasasma ve matbuata karşı şükran hislerini bildirmiştir. M. Pel İn mütcakıben sözü Başvekil İsmet Hazretlerine intikal citirerek bütün konferansın kendilerinden bu günnail olduğu: da intizar ettiğimi le alkışlanmıştır. i şen Eşref Bey kürsüye çıktı, Ruşen A ga mesnisini tanzim hususunda geceli gündüzlü çalışmış ve bütün murah- hasları hayrete düşürecek kadar par lak bir muvaffakıyet temin etmişti, Bu çiheti bilen bütün murahhaslar kendisini şiddetle alkışladılar. Siyasi komisyonun mukairerolı ANKARA, 26 A.A kbu konleransi heyeti umu, İkimei Bal bor gün Römen murahhas W dan izah edilen ve konferans ittifak & rasile ve sikışlirla kabul © eeilem siyasi n İkarar sureti aşağıdadır. Balı rasında müsavat ve hakkaniyet prenrip- it mev'iyet halindeki hedeler çerçevesine dahil bulunacak mü. teminim emniyet zamanlarmı mohtevi « mak Tere bir Balkan misakımın akdi lü kursuna kai! olmuştur şöyle kiz 1 — Komlaranı; birinci Malkan konfs- yansında izhar edilen temenni dairesinde mütekabil muavenet, hâkem ve harkis kanun harici bırakıl den bir müsak proj Terina si Yunan heyeti ou rahkasası tarsfından tevdi edilmiş bıle- man Balkan misakı ilk projesini, ekatli yeller meselesi de dahil © olmak üzere sulh muahedeleri ahkimınn hakkabiyetle tatbikini temin edecek tetbirleri muhtevi olan teklifleri bir tetkik komitesine tev- di etmek ve Balkan milletlerinin manevi terki tealihatma mâni olacak wariyetler« den içtinaba matuf tedbirleri derpiş eyle mek üzere konferans mecli, der. Tetkik komitesi yukarda o münderiç bütün meseleler hakkında kat'i bir rapor tanzim edecek ve gelecek Balkan konfe- yansın toplanmasmılan 3 ay evvel bu raporu milli grupların nazarı ittilama ven gedecektir 2 — A) Konferans, bütün Balkan hü- kümetlerisin bir an eevel birçok Bu kem, muhadenet misalır akdeyleme ndaki mübrem lüzumu müça feranı, konsey tarafından nenaup milli gruplar aranmdaki hülsmü isilâde tehlikeye düşüre bilecek meseleler hakkında doğrudan doğ ray» münasebetler tesis ve — ekalliyetler meselesi de dabil olmak üzre mushedeler en mütevellit ve taakikütlere harfiym ri- ayet hucucunda gayret önriedilmesi işin iahar edilen temenmiyi kabul eder. 3 — Kenforana, ilk Balkan konferanat sanasuda Balkan memleketleri harisiye vekillerinin senede bir o defa içtimaları hakkımda izhar edilen termemmiyi — tekrar ve Türk hükümetinden böyle bir içtima sm kıymetini takdir ederek bu teşebbüse © lahtarane taraftar olmasına rica eyler, 4 > Konleranı, Cemiyeti Akyazım hi- mayesi altında olarak 2 yubat 1M8Zdari hinde Cenevre'de toplanacak olan umar mi terki teslihat konferansı hali hazırda” © ki teslihatım tenriline matuf beynelmilel bir mukaveleye üncer olmanı; ve milli grupların kendi memleketelerinde böyle bir tenzili taslihat için muvafık cereyan”