1 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

1 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

NUSHASI Gazeteciliğimizin İ Yüzüncü senesi fıkarılıyordu. Fakat bunlar fransız- ita gazetelerdi. Mısır'da Mehmet Ali Paşa tarafından © Vekayii Mısriye Ramındaki gazete de Takvimi Ve- İkayi'e tekaddüm etmekle beraber, susi vaziyeti siyasiyesi dolayısile Memleketi sayılamıyacağından Tür- İiyede çıkan ilk türkçe gazete ol- İsak şerefi Takvimi Vekayi'e aittir. Hattâ o zaman Sultan Mabmudun, Mehmet Ali Paşayı ve neşrettir. mekte olduğu “Vekayii Misriye, tini kıskanarak, o Takvimi Vekayi'i heşir hususundaki teşebbüsünü ta- til ettiği ve ilk türkçe gazeteye bir İsim ararken de Mısırdaki gazete” tin isminden mülhem olduğu yakın Bir iktimal olarak ileri sürülebilir. .İ, Acaba Avrupada gazeteciliğin Kaşlangıcı nedir? Gazeteciliğe siya- Mi mahiyet veren ve yeni şekilde ga- iğin mebdei olarak kabul edi- İebilen Fransız İhtilali kebirinden zerilere doğru gittikçe, gazetenin İcdricen hüviyetini kaybettiğini gö- İrürüz. Romalılar o zamanında bile Tazeteye benzeyen hususiyetleri ha- Üz evrak vardı. Meselâ Roma cene tallerinin ve Roma askerlerinin cep- İelerdeki zaferlerini — tasvir eden Acta Diurna (gündelik vekayi) var dı ki, bu evrak Romanın Forum'una Asılırdı. Gouvenal, bir Romalı hanı- en evinde sabahlarını, Acta Diur- ha'yı okumakla geçirdiğini yazma na bakılırsa, bunun Forum'a asılın numü nüshalarından maada, husu- İSİ nüshaları da olduğu anlaşılıyor. 4 Fekat ilk gazeteler ancak teksir va- İhtalarının yani tabı makinesinin ice İdından sonra başlamıştır. Almanya- a haftalık olarak çıkan ilk gazete Frankfurter Göürnal'dır ve 1615 te Neşredilmeğe başlamıştır. İngiltere- İde1665 senesinde, İsveç'te 1643 ve Rusya'da da,1702 senelerinde gaze- eler çıkmıştır. İngiltere'de 1704 se- tesinden 174 . senesine kadar olan sİtiyasi mücadelelerde gazete bir va- ta olarak kullanılmış olmakla be- İlaber, yeni gazetenin ve yeni gaze- iliğin mebdei şüphesiz Franlız İbtilâlidir. Ibtilâl taraftarların gan ri, fikirlerin tamimi için ne de- | İrece İruvvetli bir vasıta telâkki ct-| ileri şundan da anlaşılıyor ki, ih- lili müdafaa etmek için İstanbulda ile bir gazete neşretmişlerdi. ğhümresmi neşriyattan ve Sultan A- " İizim son senelerindeki misbi bir te- İimül ve inkişaf safhasından son- matbuat Abdülbamit'le beraber el yeğtibdadın kalın perdesi altında ka- or. İf Matbunümezm O bakiki inkişaf yiğalhası meşrutiyetle beraber baş- or. Ancak bu zamanda da, uzun heneler hürriyetten mahrum kalan adamın ansızın serbestisini ihraz inen şaşıracağı gibi, o matbuat ta ve şaşkın bir vaziyette, İevletin süküna en ziyade müh- olduğu günler zarfında anarşiye Yardım eden bir o unsur olmuştur. Bunda aksülümel tabii seri | olmuş it matbustmızın tekâmül yalun- Elon tekâmül devrine girmektedir. Cümhuriyet ekâmülile muvazi olarak yürümüş” ür. Türk yazeteciliğine yeni harf- İleri bahöeden 4 pla beraber giriyor. Bu tarihi gü. hü idrak ederken şuurlu matbuatı. | "İzm millete, vatana ve cümhuriye- | İİ edim olmakta devam © edeceği akkındaki ümit ve kanaatlerimizi | Meselesi Semihe, müebbet boykot yapıldı İkinci Balkan © oyunlarında atsizlikleri görülen o Semih Mehmet Ali Beylere fede - yon tarafından boykot ceza verilmiştir. Bu karar kendi. rine tebliğ edilmiştir. Scı cezası müebbettir. Meh- 1 TEŞRİNİSANİ 1931 ağ ır doğrudan doğruya bir Türk) S5 KURUŞTUR Bugün Büyük Millet Meclisinin küşat resminde iradı nutuk edecek olan Reisicümhur Gazi Mustafa Kemal Hazretleri, Teşkilâtı esasiye o kanunu mucibince Büyük Millet Mec eaeesaeeaaeaneeeaeseseesseaas. lisi bugünden itibaren teşri vazifesine başlıyor. Dördüncü Millet Meclisi bugün öğleden sonra merasimle açılıyor Bu münasebetle Reisicümhur Hazretleri senelik nutuklarında yeni meclisin mesai ve vazife istikametlerini de çizeceklerdir Encümenler intihabı da yarınki içtimada yapılacak.. Dördüncü © Büyük Millet Meclisi bugün © Reisicümhur Hz. nin nütuklerile açılacaktır. Reisicümhur Hz. nin bugünkü nutuklarmdan . sonra, meclis ilk mesai senesine bilfiil baş- lemış olacaktır, lik icraatını bülâsa sonra, yeni meclise mesai ve vazife istikametlerini göstere- ceğine şüphe yoktur. Meclisin tatilinden © evvel meb'uslar arasında, & meclisin mesai zamanları etrafında yeni bir cereyan (o tebarüz etmi Bu cereyan, senelik mesainin üçer ay fasıla ile ikiye ayrıl gpası merf&ezindeydi. Bu arzu- nun da bu sene meclis müza- karesine aksetmesine intizar e dilebilir. Riyaset divamı ANKARA, 31 (Telefonla) — Büyük Millet Meclisi yarm saat on dörtte içtima edecek tir. Reisicörihur (o Hazretleri nin irad edecekleri nutku mü- teakıp Riyaset divanı intihap ii ve celse tatil oluna- Encümenler intihabı pazar tesi içtimamda yapılacaktır. M. Litvinof Tiryeste'ye gidiyor Dost ve komşu Rusyanın Hariciye komiseri Misafirimiz Sovyet Rusya Hariciye komiseri M. Litvinof la refikaları ve beraberlerinde Ankaraya giden zevat olduğu halde dün sabah saat o9,5da Haydarpaşaya vâsıl olan tren- le şehrimize avdet etmiştir. Polis müdürü Ali Rıza Beyler- le Sovyet sefareti erkânı tara- fından karşılanmıştır. Alininki ise bir senedir. dün Ankaradan döndü.. betle Türk ve Sovyet bayrakla rile süslenmişti, Başlarmda mu zika bulunan bir tabur asker ve bir polis müfrezesi selâm resmi ni ifa ediyordu. M. Litvinof, trenden inerken muzika Sovyet marşmı çalmış- tır, M. ve Madam Litvinof, is- tikballerine gelen zevatın elle- rini sıkarak bir müddet kendile rile konuştuktan sonra rıhtım- da hazır duran Sakarya motö- Haydarpaşa garı bu münase | rü ile Tophaneye, oradan da o- tomobille Perapalas oteline git miştir, M. ve Madam Litvinof, otel de bir müddet istirahat ettikten sonra bazı ziyaretler o yapmak üzere İstanbul cihetine geçmiş ve bu meyanda Topkapı sara- ynı, Süleymaniye ocamiini ve Evkaf müzesini gezmiştir, M. Litvinofun © refakatinde Ankaraya giden Sovyet sefiri M. Suriç ve Moskova sefirimiz (Devamı 6 ıncı sahitede) ettikten | Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Yeni sene Bütçesi 1932 Bütçesi meclise verildi Dairelere göre masraf bütçesi ANKARA; 31 (Telefon la) — Hükümet 932 büt- gesini teşkilâtı esasiye kâ- nunundaki kayda istinaden bugün Büyük Millet Mec- lisine takdim etmiştir. Hü- kümetin bu yeni teklifinde halen mer'i 931 bütçesine nazaran esaslı farklar yok- tur, Ancak şu değişiklikler kaydedilebilir; 1 — Nafia vekâletinin kara yolları inşaat masra dan ve kısmen de diğer yollardan 2 milyon 764 aareaeeeeeeaeereeeeamasessesesemae (Devamı 6 nci sahifede) Türk matbuatı dün yüzüncü yıl dönümünü bitirmiştir. Bu münase betle İstanbul Matbuat cemiyeti Ga latasaray lisesi konferans salonunda bir sergi vücüde getirmiştir. Sergi bugün saat 2'de açılacaktır. Sergi 10 kısımdan ibarettir. Birinci Kısım: 1631 den 1881 e kadar 50 senelik gazetecilik. İkinci İcesem: 1881 den 1908 ka. 1650 den 1881. e kâdar olan mec- “İl muslarla 931 senesine ait mecmun- lar, İstanbul telefonu iki gündür oto- | matik olarak çalışıyor. Şimdi telefo nu açan İstanbul tarafı aboneleri, telefon memurelerinin sesleri yerine, makinenin düdüklerini işitiyor. Fa- kat, şu iki günlük tecrübeden sonra evvelki gün ve dün telefonla oto- matik olarak konuşmak istiyenler) birçok müşkülât karşısında kalmış. lardır. Bilhassa dün sabahtan itiba- bal ti ren İstanbul telefonunun muhabere- iftiharla (seyretti.. || si hemen hemen munkati olmuştur. ei y , Bu meyanda kontakt ta olmuş, Evvelki gün şehrimize ge- | santralların dinamoları yanmıştır. len 50 askeri teyyaremiz dün | Hususi santralleri olan müesseseler Amin Afi Ca gr ere m yele rami den bi İstani ve di- ME İç paşa üçe sankallrın muhabere geç van 5 ii it temin edilebilmiştir. Şelirimiz halkı jimdiye kar) “© Benden Tepe İstemi abone. dar 50 tayyarenin birden uçu- | ri Ankara ve Sofya ile koniuşamamış şunu görmedikleri için bu uçu- (Devamı 6 ınci sahifede ) Dünkü Uçuşlar İstanbul halkı 50 tayya remizi gurur ve Telefon şirketi; na diğer? Halbuki telefon şirketinden veri- len malümata göre her şey müker Cümhuriyeti Tebrik Gazi Hz.ne gönderilen telgraflar ANKARA, 31 (A-A.)— Cumh riyetimizin yıldönümü münasebetile Sovyet Cümburriyetleri" ittihadı 1e- ra Komitesi Reisi M. Kalenin © ve Müttehidei Amerika Reisi Mr. Ho- gver ile Efgan, Bulgar, irak, İran İlalya ve Mer o bükümdarlar ile (Devâmı 6 ıncı sahifede) Telefon Numaralarımız Otomatik telefon müna- sebetile gazetemizin numa- raları da değişmiştir. Yeni numaralarımız şunlardır: Türk gazeteciliğinin 100 üncü yıldönümü. Galatasarayda 100 yıllık tarihi gös- teren bir sergi vücude getiaildi.. Beşinci kısım: Avrupada çıkar Türkçe gazeteler. Onuncu kısım: Üç masadan iha. rettir. Masalar ikişer metro murab- bamdadırlar ve her metre murabbaz Istanbulda çıkan bir gazeteye tahsie edilmiştir. Sergi 15 gün devam ede» Otomatik telefonda karışıklıklar!.. İki günlük telefon müşkilâtı iş müesseselerine epey çile çektirdi li amele istihdam edilerek | katedil- miş ve iki dakika sonra, yani 22,32 de ilk otomatik telefonla mükâleme edilmiştir. mıştır, denilebilir. Vaktın geç olmasma rağmen, bir çok aboneler hiç rahatsız olmadan konuşmuşlardır. Cuma günü de tabii ve hâdisesiz geçmiştir. Cumartesi sabahı ise pek çok abo neler otomatik telefonu tecrüh: et- mek istemişler, fakat maalesef pek çok kimseler talimata riayet etme- mişlerdir. Ekser kimseler ahizeyi ku randaki numaraları çeviz çevirmeden ev- vel, transmisyon sesini beklememiş lerdir. Çok kimseler de kadrandaki haldedir ve aboneler yeni usule 8- ıştıkca, hiç kimse müşkilâta tesadüf Istanbul Telefon Santralı 29 Teşrinievvel 1931 tari- binde OTOMATİK olarak işlemiye başlamıştır. Bütün telefon abonele rinin eski telefon reh- berlerini İstimalden kaldırmaları rica mm olunur.