1 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

1 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Hatıratımla başbaşa! (lmtişar etmemiş kısa sözler) Saraydan bir kaç hatıra Yirminci asrın göbeğinde esrar perdesine bürünmüş garip bir âlem Yazan: İZZET ZİYA gözleri, gönülleri hep saraylar da olurdu. Asırlarca müddettir, bu kız ların saray hayatı, ve o hi Yakın vakitlere kadar, içti- mai hayatımızda adeta teklif- li bir misafir gibi ayrı gayrı yaşamış ve nihayet (Yıldız) wın sönmesile bereber, hayat ve mazileri tarihin sahifeleri- saraylı. tikal etmiş olan ölkemizin halkına; iç & düşünüşlerile, garip itiyat- larile , yeknesak yaşayış tarz- larile , büsbütün başka, haki kat ile hayal kadar rine gıt, bir zümrel kalilei e kadar yaşıyan bu (Ha remi sarayı hümayun), müd- deti yirminci asrın göbeğinde, yaldızlı kafesler ardına saklan mış, hususiyetlerine nüfuz edi lemiyen bir perdei esrara bü- rünmüş bir (Zıl ve hayal), da- ha doğrusu bir (Garibei tari- biye) idi.. Bir memleket içinde büsbü- tün başka bir ülkeye benziyen saraya yaranmak © istiyenler, başka diyarlarm - güzellerini para mukabilinde ailelerinden alarak saraya verirlerdi. Padişahları en ziyade mem İ bir anda memata tahavvi yatla ünsiyet etmiş olan zil yetleri hiç bir tahavvüle uğra- mamıştı. Yeni kızlar, evvelâ hazine- dar ustanm intihap edeceği, yi ne kendi maiyetlerinden biri nin yanına verilir, terbiye edi lirdi. Onların ilk kayıt oldukla rı yer (Yeni bina) idi. Bu yer, onların ilk terbiye O mektebi mesabesinde idi, Sultan Hamit'ten evvelki padişahlar zamanında Topka- pi sarayınm harem dairesi cid den esrarengiz bir yer idi. O korkunç, izbe, dolambaç lı sofalarda, odalarda, karan. | lık dehlizlerde adeta bir miyet halinde yaşıyan ve içi de sık sık hazin akibetlere, ka dın rekabet ve desiselerile, pa dişah gazaplarile birçok ki vak'alar yüzünden © ha; den bu Çerkes saraylıların ade di, o zamanlarda akıllara hay ret verecek derecede çok idi. Evvelce binlere baliğ olan nun eden şey, böyle seçilmiş güzelleri hediye etmekti.. Bu güzeller, Kafkas ve İz- mit taraflarında Çerkes ailele- ri arasında aranır, beğenilir. bu adetler, son padişahlar za- manında bir haylı tenakus et- mişti, di. O tarafların Çerkes ailelee ri saraya güzel kız vermekle, ve sonra da o kızların saray- larda nail oldukları en yüksek mevkilerile, ikbal ve saadetle- ile iftihar ederlerdi. Saraya girmeğe Fatih za- manından başlıyan bu Çerkes güzellerinin ekserisi, filhaki- ka emsalsiz denecek derecede müzeyyen,endamlı; gözleri,saç İarı, tenleri harikulâde cazibe- li olduklarına şüphe yoktur. Fakat saraya sebep ve veç- hi intisapları bir çoklarının zan ve tahmini: gibi yalnız pa- dişahların ibtiraslarma yarı- yan güzellikleri, cazibeleri için değildi. Bunun başlıca sebepleri, payitaht ailelerini sarayla sıkı İs temasta bulundurmamak, sarayi” her türlü mahremiye- tini şahre yani harice işaa et- memek, bir aile kızından ye- tişecek: evlâdın, günün birin- de veyi ve taht. varisi ol- mamak fikrile idi., Halbuki, satın alınmış ca- riyelerin şehirle hiç teması ve bir ailece rabıtası olmadığı gi- bi, bütün emellerini, i ni hasıl eden saraya muti, emre amade olarak yetiştiril- dikleri için de hanedan ailesi- ne karşı doğacak çocukları ve silesile tac ve taht varisi ol- mak, yahut bir aile rekabeti gibi tehlikeler teşkil edebilece- ğinden'de vareste kalmaları saraym hanedan lehine saik ol duğu başlıca düşünceleri i alım satımı, bahusus günün birinde yüksek ikballere süud etmesi müsteb'at “olmıyan bu güzellerin saraya pişkeş edil- meleri, o aileler arasında hiç te ayıp sayılmıyan şeylerden idi. Saray cariyeliğinden evvel de, zaten Çerkes kızları kendi erkekleri yanında hakları dai- ma bir derece aşağı sayılırdı. O havalide erkeklere hiz- met, hürmet etmek mecburiye tile yetiştikleri için, saraya girer girmez vaziyetlerini hiç te yadırgamazlardı. Daha köy lerinde, küçüktenberi validele ri tarafından anlatılan saray hayatile kulakları dolgun Cariyelikten (İkbal) liğ: (Başkadın) lığa, (Valide Sul tan) lrğa kadar, sarayların bü tün ona ümit verici kapılarını, ikbal ve saadet Okademeleri tâ o zamanlardan dinlemiş, gönlü ümitlerle dolmüş idi. Bir çoklarının da bu salta- natlara nailiyetlerini bildikleri ki, köy hayatındanberi Saraylılar sıkı bir inbızat altında, harem usulüne tâbi ol mak mecburiyetinde oldukla- rından yaşmak ferace ile hari- ce çıktıkları vakit yanlarmda daima harem ağası bulunur- du. (Yeni bina) daki cariyeler, kalfaların tezahüratı altında saray usullerini haremin âdap ve erkânmı öğrenerek talim ve terbiye edilirlerdi. Her kal fanın maiyetinde birçok cariye ler vardı. Bu talim ve terbiyeden son ra, içlerinden © münasipleri (gözde) ünvanile padişah dai- resinin hizmetlerine tayin olu nurlardı. (Gözde) likten (İkbal) li- ğe yükselenler-padişahın meş ru haremlerinden başka — zev celiğe namzet yani padişah (Müstefrişe) leri idi , Bu cariyeler için (İkbal) olmak, saraym harem haya- tında hatırı sayılır bir payeye ermek demekti. Haremin muhtelif işleri ha- zinedar ustaya mevdu idi. Ha remde olup biten her işin mes ul makamı buidi. Hünkâr, hareme müteallik temaslarını, arzularını hep bu hazinedar us talar vasıtasile yapardı. Haremde adeta bir cemiyet halinde yaşıyan kadınlar, ken di aralarında bir takım eğlen- celer tertip ederlerdi. Bunla- rın eğlence ve zevk vasıtaları pek mahdut idi. Hele eski pa- dişahlar dervinde harem haya Mirai bilhassa en çok hoşlanı- lan şey, çengi oynatmak idi. Eski zamanlarda Topkapı sa- rayında bu eğlenceler çok mer gup idi. O kadar ki, bu çengi faslının sabahlara kadar devam eden nağmelerini, tâ uzaklar. ' da sabah ezanını okuyan müez zinler minarelerden işitirler i- | saray kızlarından değil, ekseri yetle Rum, Ermeni, yahut kıp ti kızlarının en güzellerinden intihap olunurmuş. Fakat bu eğlenceler, ha- rem hayatında tarihe karışmış şeylerden idi. Son saltanat za- manlarındaki saray kadınları- nın, genç saray kızlarının eğ- lencelerinden başlıcaları, saz â lemleri idi. Eski çengilerin yerine de, ayrıca oyun bilen cariyeler var | dı. Bir kısımlarının eğlencele | ride (Peçiç), (Bilmece), bey yitli kitaplardan (niyet tut- mak), (Fincan — Yüzük) oy- namaktı, İ (Devamı var) EL — “La Bulga- Cumhuriyeti Başvekil ça ile Hariciye Vekili Tevfik © Rüştü Beyin Peşteyi ziyaretleri, matbuatın günden güne daha çok tün Türkiye Macaristann dair şay. m: dikkat makaleler | meşretmesine fırsat verdi. Türkiyenin her tarafına ecnebi vapurils seyahat, urumiyetle her ne kadar devletler ricali srasın- da daima vücude gelen mutat retler kabilinden bir telâkki edilmeli ire ds, bu ziyaretin Labulüne çok dah? derin bir muam- Juğu şüphesiz kir tir. Türkiye we Mncar haz rasımda vukua gelen mülâk: de getiren sebepler her hal ricalinin sabık Macar baavekiline, Kont Betihen ile Hariciye nazırı M. Valco tarafından geçen sene vaki ©- lan Ankara ziyaretinin iade etmek arzularından daha başka noktalarda aramak lâzım gelir, Matbuatta evvelce de izah edilmiş oldağu veçhile © Macaristan'da Türkiye'nin birçok menfaatleri var ki bunlar bu menfaatlerini mümkün olduğu kadar emniyet altına almak yorlar, Bu menafii her kesin bil- üzere efkârı pek baklı olarak a- lâkadar eden beynelmilel meseleler. le münasebattan bulunmaktadır. Kims için bir sır değildir ki Balkan lar'da ve cenubbi şarkide gittikçe daha fili bir Türkiye'nin, dahilinde takip ettiği milli inkişaf ve kuvvot- lenme ve hariçte takip ettiği bü. tün meseleler kardeşçe geçinme po- litikası için istinat noktalarma ihti yacı vardır. Türkiye bu kararı da usulü dairesinde hareketlerle Avru- pa'nın muhtelif milletleri arasında gittikçe artacak bir anlaşma vücude getirmek istiyenlerin teşriki mesai- sini esasen ve şimdiden temin etmiş tir. Milletler arasmda böyle bir an- laşınanın neticesi ise genç Türkiye Cumhuriyetinin üzerine beynelmilel münasebatı kurmak istediği adalet ve hakkaniyet prensiplerinin geniş mikyasta tatbildır. Bu noktai nazardan Macaristan Türkiye Cumhuriyetinin hariçteki ie sevk ve idare eden fazi- letkâr fikirlere temamen kazanılmış beynelmilel münasebatm © esasını teşkil etmiş olan yüksek prensiplere harbin temin edilmesi kayıt ve ve le, sulhü candan arzulamakta. prensipler her şeyden evvel ki milletine Avrupayi merkezi milletle- ri arasındaki tarihi vaziyetine uygun bir muamele yapılmasını amir bu- lanmaktadır. Macarlar tarafından dermeyan ©- şu veya edecek mahiyette olduğu bir telâkkiye uğraması ise hatadır. Çünkü Macarirta'nın harpten sonra ki beynelmilel münasebatlerin ista tülerine uygun olmıyacak bir talepte bulunmadığı, in dünyaca bilinen zasma varmak gayelerinde, sulh ga- yesine merbutiyeti her gün daha mü zerine hesap kurmanın kendileri için dalan isini çlleğana Mlyrlar. Bu şerait dahilinde, o mütekabil| temayülleri biribirile çarpışmak şöy le dursun, çok mükemmel bir sure | Amerikan ticareti te ahenktar yürüyen bu iki millet arasındaki dostluğun cemiyeti Ak- vamın kenarında çalışan ve bu mücs seseye sulh emelinde muvaffak kıla. cak ananevi vermek istiyen Avrupa girecek balpnimda şaşılacak hiç bir nokta Son zamanlar Cenevre'deki yük- şek bezeelmilel meşin yabesinde yahur eden buhrandan çok bahsadi! Bu insani fikirlerin neticesi olan Türk - Macar dostluğunu, sulhü teş kil eden anasur üzerinde kıymeti ve mânası mal edilemiyecek bir mer. rek hep Bu müsbet istikamette ve tatbik mesafe kazanmış. tır, Peşte'de yeniden vaki olan te. Macarların maslar Türk - nin beynelmilel plân üzerine mevzu çalışma maksadı peşinde giden bu teşriki mesainin İki şüphe ve gölge iras etmiyeceğini söylemeğe lüzum. yoktur. Esasen bövle olduğu içindir kiz ALAK HARİCİ HA ERLER | Türk - Macar | Dostluğu “La Bulgarie,, gazete- sinde çıkan bir makale s0 FYA, 3L AA. Mac Donald | Iş başında! Yeni kabinenin ilk icraatı maliyeyi düzeltmek olacaktır Yeni milli kabinenin yeni intihap edilen başlrex nazırları: o M., Balderin, Austen Cbamberiain, Weville Ckambe, isin, Samuel Hoare, Herbert Sammel, Lord Eustace Pes I. H. Thomas, Philip Cunliffe «Listem Philip Sasson. LONDRA, 50 A.A, — Hükümet taraftarı meb'vsların dedi, İskoçya da yeni intihabat dairesinde iki meb'usun da iltihakile Sör yi bulmuştur İlk icraat LONDRA, 30 A.A. — Azasımın çoğeltriması eyer e olan yeni ka- binenin uk içraatından birinin mem icketin mali ve iktisadi vaziyetini ve bilhassa ithalâte sit rüsum meselesi ni tetkike memur ve bir takım nazır- lardan mürekkep bir tali komitenin | teşkili olacağı tahmin edilmektedir. Bu tali kom'te, bir rapor tanzim edecek va kabinede bu raporu mara- rı itibare alarak gümrük tarifesinin ne nisbet dahilinde kabul edilebile- verecektir, Dünyanın muhtelif memlekeile- rinden alınan haberler, büyük mik. yasta ihracat amiri olan miller- bir gümrük tarife. tedir. İntihabat neticesiin Washing- ton'da tevlit etmiş e tarifelerin ta: iyetinin kani üzerinde birtakım akitler hâsıl edeceği korkusile, azal. smaştr. M. Mac Donald iş başında LONDRA, 30 A.A. — M. Mac Donald, bu sabah başvekâlet daire- £ | sinde birkaç siyasi şahsiyetleri ve Samuel Hoare'i i Kabinenin tevsi ve ia ANE mit e ar dar Gi bugün Cbheguers'e gide e rada ahi k Diğer taraftan, kralın bu. sabah M. Snowden'i kabul etmiş olduğu haber verilmektedir. İngilizler vaziyetin . vehametini anladılar a ileri maz beyetinin 27 ve 28 teşrinievvel gün leri intihabında inkiyada © mecbur kaldığı sebepleri ll sim Betme- mist gazetesi şöyle Yı İngiliz milleti, by ile e edilebilecek bir vaziyet müvacehe- sinde olduğunu ve ücretlerin, tasar- rafun ve hattâ milletin mevcudunun. bile sağlam bir etin tesisile mümkün bulunduğunu derin bir tarzda anlamıştır. ww <—— ———— mesaisi-| bütün matbumt İsmet Paşa ile Tev. fik Rüştü Beyin Peşte'yi ziyaretleri —— bayirkâr İmren METU mi le kaydeylem: Temenni edelim ki; onların mesai si yalnız Türk Macar dostluğunun tam inkişafını temin etmekle kalma sın, fakat cihanın imarı için de ken- di vazife hisselerini yapmak istiyen milletlerdeki sulh ve anlaşma idea. linin tahakkukuna da kuvvetle yar. dmc olsun İspanyada Memurlar Adetleri yarı yarıya tenzil ediliyor MADRİT, 30 A.A. — İspanya'da memurlârın adedini tahdit eden ka- rarnameden dolayı dünden itibaren başlıyan tahrikât ayni o kesafetini muhafaza etmek suretile devam €y- emektedir. Bu talırikât gerek meza- etlerde ve sokaklarda gerekse i ına mahallerinde görülmektedi kararnamenin bütün vüs'atını ihate edebilmek için, şunu nazarı itibare almak lâzımdır ki: doğrudan doğru ya alâkadar memurlardan maada bin İsrce insanın (o bilhassa Madrit'te menfastları fevkalâde muhtel ol maktadır. Merkezi hükümette, dev- Het idaresinin muhtelif o şubelerine girmek için duhul ve kabul imtihan- C. H. Fırkası grupu dün toplandı | Ismet Pş.nın son seyahati etrarın- da verdiği izahat tasvip edilmiş ve alkışlanmıştır san (Trabzon), Refet (Bursa), Vör ANKARA, 31 (Telefonla) | — Cümburiyet Halk (fırkası grupu geçen sene olduğu gibi her salı günü leden sonra toplanacak ve çeyi alâkadar eden mesail etrafında müzake- ratta bulunacaktır, larma hazırlanan takriben | 10,000 genç vardır. Kısmı azamı vilâyetler den gelmiş olan bu gençlerin büyük bir kısmı şehirlerdeki otel ve pansi- yonlarda ikamet etmektedirler. Bun lar tahsil bedellerinin ilk üç aylıkla- rını tediye eylemiş ve tedris İevazı- İ munı satın almış bulunmaktadırlar. | Kararname gayri mahdut bir zaman İ için memurların imtihanmın ilga et- İ miş olduğundan memurluğa namzet İ koymak istiyen bu gençlerin seyym- hat, ikamet ve tahsil masrafları bey İ budeye gitmiş demektir. Bu genç. ler memleketlerine avdet etmek mec buriyetinde kalacaklardır. Diğer taraftan bu imtihanları ha- dim müesseseler de kapılarını ka inde bulunacaklar ei İn birçok oteller ve aile pansiyonları da en iyi müşterilerini olacaklı Allkadar kabale hazineye hiçbir samafnet 0 min etmediği, çünkü yüzde elli mik | İnel tahdit edilen memurlardan m maaşatan mütebaki memurlara zam ayr suretile tevzi edileceği ni kayit ve nazarı dikkati celbeyle. mektedir. Hükümetin, memurların şikâyet- lerini nazarı itibare alacaklarını ve bu suretle bir takım memnuniyetsiz lik tesahüratının önüne (o geçilsceği ümit edilmektedir. Nezaretlerde bu kararname, şid- detle tenkit ve tefsir edilmekte ve bu suretle işleri sürüncemede — kal- mak: & sokaklarda mümayişler timaline karşı bir takım teb birler ittihaz eylemiştir. Darülfünun eminlerinin istifaları MADRİT, 31 A.A. — Meb'ur. lukla bir arada içtima edemiyecek vazifeler hakkında meclise bir ka- seçilen | nun lâyihası verildiği bildirilmesi ü- zerine ie Oviğde ve Barce lone Darülfünun eminleri istifaları- nı vermişlerdir. Barcelone'da tevkifler BARCELONE, 30 A.A. — Bamn- kalara bu İn yapılan taar. ruzlara karışmakla zannaltına alınan müfritlerden 4 kişi daha yakalan. mştar, Kıbrısta Sükün! LARNAKA, 30 A.A. — Acasta uzu akim barakmıştır.. Şehirlerde vaz, sakindi Birçok uzak köylerde yağımacılk ve yangınlar devam etmektedir. LARNAKA, 30 A.A. — Kıbrs'- ta, şhirlerde sülkün hüküm sürmekte Müstemlekât nazırının telgrafı LARNAKA, 30 A.A. — Müstem diği bir telgrafta vaziyetin düzelmesinden dolayı hissettiği memnuniyeti beyan son- ra demiştir ki: © “ Muharriklere karşı aldığınız ted birleri ve "syan i hareketini için lüzum gördüğümüz teşebbüs ve Mi ediyo- rum. Şimdiki idareye sadakatsizlik gösteren siyasi Hiderlerin adaya ait teşkilitm kendilerine verdiği hürri- yeti setistimal etmiş oldukları aşi- kârdır. İngiliz hülümeti; Kıbrıs a- dasının atisine ait teşkilât meselesi. ni Kıbrıslıların umumi menfaati na- Nazan olgafının samunda valinin ve memi hususunda takip ettikleri li tarzından dolsyı takdirlerini beyan etmiştir. Bulgaristanda 2 mahkümiyet SOFYA, 30 A.A. — Geçen şubat ayında Michaipoviste'le- rin reisi bulunan Gurtoff'u kat letmiş olan Kostorkoff ile Mi- İadinoff isminde Makedonyalı iki Protoguâroviste'den birinci | butu olan rapor, Pransız heyetinin | harfiyen riayet etmek suretiyle #8 i müebbet, ikincisi de 15 sene apse mahküm olmuşlardır. ANKARA,3I AA — GM. | Fırkası grupu bugün saat 15 de Af- yon meb'usu Ali Beyin riyasetinde toplanarak Başvekil İsmet Paşâ Haz İ retlerinin son seyyahatleri ve harici | temasları otrafında verdikleri izaha- tı dinlemiş, tasvip ve takdirle allcış İnmuştar. Bundan sonra B. M, Meclisi di- vanı riyaset azalarile Meclis encü- menlerine tefrik edilecek namzetle- ri tesbit etmiştir. B. M. Meclisi riya setin Reisi hazır Balıkesir meb'usu Kâzım Paşa Hazretlerini müttefi- kan, Reis vekilliklerin komakân Ha liğine tayini mevzuu bahistir. sıf (İzmir), Beyleri ve divan kâtip” liklerine Rüşen Eşref (Karahisar), Rüştü (Denizli), Avni (DE nizli), İrfan Ferit (Mardin), Halit ji (Bayazıt) Beyleri namzet © olarak göstermiştir. Encümen azalıklarma eski ene: men azalarının heyeti asli zet olamk kabul edilmi Fırka gruba reisliklerine Ali) (Afyon), Cemil (Tekirdağ), Beyle, ri müttelikan azalıklarını ise © Al Rıza (latanbul), Aziz (Erzurum) Rasim (Sıvas), Rasih o ÇAntaiyajılı Kılıç Ali (Gazi Ayintap), Ali Şuwri)| (Balıkesir), Zamir (Adana), Emim |! (Samsun) Beyleri Giresan meb'ur| su İhsan Paşa intihap edilmiştir. Bilâhare Balıkesir meb'usu o Ali Şauri Beyin Fırka kâtibi umumisili Recep Beyin İstanbulda verdikleri imünakaşalı konferansın tabı ile Fur) ka teşkilâtna tevzii hakkındaki taki) riri kabul edilmiştir. : Tirana sefaret heyeti gönderilecek! ANKARA, 3i (Telefonla) — Yakında Tiran'a hey'eti gönderilecetkir, Tahir Lâtfi Beyin yeniden Tiran sefir bir sefaret Müşir Fevzi Pş. Hz.nin teşekkürleri ANKARA, 31 (A.A.) — B. E. Harbiye Reisimiz Müşir Fev- zi Paşa Hazretleri, aziz Cümhuriyetimizin yıl dönünü münasebe- |, tile ordu namına almış oldukları resmi ve hususi tebriklere ayr!(| ayrı cevap vermek mümkün olmadığından bilmukabele samimi || yurmuşlardır. ANKARA, 31 A.A, — Ticaret odaları umumi kongresi bugün sa- at 10 da ikinci umumi ak- tetmiştir. İçtimaa reis vekili İzmir meb'usu Rahmi Bey riyaset ediyor. du: Zabtı sabık bip kabul edil dikten sonra encümenlerin raporla rı müzakere olunmuştur. 401 — Hububat encümeninin rapo- runun halâsası; a — Hububat tiple- rinin sikleti izafiye esası dairesinde cereyan etmesi ve bu bapta bir 26- hububat yetişen mıntakalurında © saslı bir etüt yapması, b — Tohum wlah istasyonlarının takviye ve tamimine ve münasip ma hallerde el veya motörle müteharrik temizleme makinelerinin vaz'ı. « — Kooperatifçiliğ : toşviki ve takviyesi ve bu iktisadı. teşekkülün satış işlerine iştirak ettirilmesi. d — Mahtelif limanlarda silolar ve Anadolunun mubtelif merkezle depolar tesiz ve | idaresinin şimdilik dahilde şimendifer, — sahil da seyrisefnin idarele ti tarafından tesisi ve bu teşekkülün üzerinde fili'kir mürakabe ve sma 2s gine ve ie ie ile üs fertler tarafından yapılmak istenil- ayrıca lenin diğer birçek ticaret öşlrini a- Mütareke bugünden itiba- ren başlıyor CENEVRE, 30 (A.A.) — 30 teş tartarik vie talya, Amerika'nın da iştirak etmiş ol- duğu haber verilmektedir. Fransa'- nun da kabul etmiş olduğu ve bu ha- susa dair vurut edecek habere anbe an intizar edilmekte bulunduğu söy- bali hazırdaki prozramın icrası talep etmiş olhağe bükün taminti ihtiva etmektedi tebrik ve teşekkürlerinin iblâğına Anadolu Ajansını İ Ticaret odaları kon. | - gresinin kararları | tevsit bus () da tetkik ve müzakere ettirilmesi is | 3 — Beynelmilel ticaret odesmâ!, iştiraki temin maksadile teşkil edi), 1ön encümen raporunda beynelmilel | i ticaret odasının nizamnamesi muc bince her memlekette milli bir komi tç teşekkül etmeden odaya fan aza İn : olduğundan biran Sia 'ürkiyede bu, komitenin bii memur edilmesi ve komite merkezi: nin İstanbulda olmazı tavsiye edili- yordu Heyeti umumiye bu o raporlar tasvip ve kabul etmiştir. Üçüncü içtima ANKARA, 31 A.A. — Ticaret odaları umumi kongresi büyün öğle den sonra 3 üncü umumi içtimai aktetmiştir. Bugün yalnız Tütün (o meselesi mevzuu bahsolmuş ve kongre de tütünan borsaya alınması veyahut | / bir Türk tütünleri ofisi teşkili fikir leri üzerinde üzun münakaşalar ya: | pılmış ve netice'de tütüne ait ve ticari teknik bütün mesailin salâ hiyettar bir ofis tarafından tetkik veya borsaya alınması — şıklarındağ| her ikisinin veya birinin tercihi het susunun İktisat vekâletine bırakı ması kararlaştırılmıştar. Kongre bu iştimamda ayrıca ol rak ziraat bankasmın vasi bir teşki lâtla Adana ve Mersin mıntakasındı! bir mensucat fabrikası yapması ha kındaki mezkür munl mural haslarının temenni in — m tısat vekâletine arzını nal İstanbul otomatik santralı abonelerine 1) Ahizeyi yerinden kaldırmadan önce elde etmeyi İstediğiniz nüma” rayi iyice biliniz. 2) Numarayı çevirmeden evvel mütemadi olan “çevir sesi” nin işi! tilmesini bekleyiniz. ! 3) Numarayı acele etmeksizin fa kat durmaksızın çeviriniz. 4) Mükâleimeniz biterbitmez ahi“ zevi yerine takınız. 5) Fasılâlr olan “meyğul sesi” ij | duyarduymaz ahizeyi yerine takıpf, bir az sonra tekrar çağırınız. 6) Beyoğlu santralına bağlı bir ms || mara elde etmek istiyorsanız kadraf üzerinde 4 rakkamını, Kadrköye bir numara için 6 ve diğer sant ler için de 8 rakkamını çeviriniz. karşınıza çıkatak memureye ğınız numarayi söyleyiniz. Yukarıda yazılı olan kiii | Visin intizam ve süratma azami def cede vardım etmiş olursunuz.