2 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

2 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ANKARA 1 Telefonla (Baş muharririmizden) — Reisicüm İbur Hazretleri Büyük Millet İ Meclisinde senelik nutku irat etti. Bu nutuk diğer emsali gi- bi vuzuh ve kat'iyetin nefis bir İl emeğidir. Bu seneki nutukta ba tiz bir hususiyet var. O da ruhu Bu, ana hattını memleketin ma İi ve iktısadi meselesinin teşkil rl etmesidir. Her memlekette hükümet ve devlet mekanizmasının faali Yet mihveri o memleketin iktı- gi tağlam dahili ve harici politika «| yalnız sağlam bir maliye ve ik- İısat politikası üzerinde yürüye bilir. Türkiye bu dakikayı yeni değil daha evvel görmüş ve tat bik etmiştir. Büyük Reis aynı Yolda daha yüksek bir dikkat ve hassasiyetle devam edeceği- mizi teyit etmektedir. İktısadi buhran bütün dünya ziya şamil bir musibet oldu... | er memleket buhranı karşıla "mak için fevkalâde tedbirler al İdi. Bu tedbirlerin belli başlısı Yergileri arttırmak halka yeni mükellefiyetler £ yükletmektir. Türkiye böyle bir tedbir alma- eli. Bilâkis bazı vergileri azalt- hak yolunu tuttu. Gazi Hazret “İleri mutkunda bu noktayı bilhas İla tebarüz ettiriyor. İlâveve lü İSİzum yok ki, hükümetin bü kara İltinda herhangi politika mülâha eİtası hâkim olmuş değildir. Esa İten vasıta ve imkân bulunduk- pita halkın ıztırabını azaltacak tedbiri almak cümburiyet İl ersin sarsılmaz bir şiarı- “Şir, €İ Şunu da unutmamalı ki bü- İtin milletler gibi biz de fevka- ajlâde müstesna bir devir içinde tok rzturaş çekmeleri değil öl- az. Asıl olan milletin yaşama İı ve yaşatılmasıdır. Türk mil- tti birkaç sene evvel daha ağır ir inişe ve memat imtihanı . Bu imtihanmı muvaf- rduğu gibi Türk tihanda hayatiyeti, faaliyeti, anaatkârlığı ve fedakârlığı i- takdire lâyik bir kudret gös ğer Türk vatanı icap ediyorsa ürk milleti bunları da meta- le karşılamayı bilecektir. Re icümhur Hazretleri Türk mil ini temsildeki en yüksek salâ iyeti ile bu hakikati şöyle ifa- ediyor: “— Milletin beynelmilel buh karşı yüksek varlığının e- larını masun bulundurmak lıca gayemizdir. Bu uğurda iİletimize has olan azim ve fe ârlığı icap ederse en yüksek tecelli ettirmek kat'i -arrmızdır.,, İçinde bulunduğumuz müşkü it ancak çetin bir mücadele i- yenilir. Bu mücadelenin kah rı yalniz hükümet 'ma- iz ında çalışanlar « Bütün vatandaşların di ba mücadelede vazifeleri var » Büyük Gazi halin icapları- uyan tedbirleri sayarken her bu vazifelerini de hatırlat tadır. Muvaffakıyetin sırrı ın kuvvetindedir. Her vatan ş kendi nefsine ve devletin İretine tam bir iman ile inan dır. Ya ükümet işlerin “İs değil, hususi hayatımızda SİA tasarruf o ve iktisada azami » ede itina etmek lâzımdır, ul Şu da var ki dahili ve harici aiyasetimizde tam bir istikrar Pevcuttur, İktısadi ve mali po- ajlikamızda da herhangi bi ile sarsılmayan salim ve intizam var, Bu vaziyet affakıyetin en esaslı unsur kendi nefsine,milli hayattaki PAZARTESİ 2 TEŞRİNİSANİ 1931 6 ncı sene, No. 2057 NUSHASİ 5 KURUŞTUR Hindi ve mali mevzularıdır. En | Büyük millet meclisi dün açıldı. “ Nefsimize ve millet kud- retlerine itimat, hükümette Yaşıyoruz. Milletlerin az” veya | ve siyasette istikrar, tasar- rufta ve fedakârlıkta sarsıl- Reis vekilliklerine tekrar imtihap olunan Hasun (Trabzon), (İzmir) Beyler. pıldıktan sonra Reisicümhur Gazi Mustafa Kemal Hazretleri alkışlar arasında kürsüye gelerek âtideki nat ku irat buyurmuşlardır: Türkiye Büyük Millet Meclisinin muhterem azası; Dördüncü Büyük Millet Meclisi- nin ilk içtima senesini açmakla mü- bahiyim, Muhterem azayı hürmetle, muhabbetle selâmlaran. Yeni intiha- bı müteakıp yüksek Meclisin fevka- lâde içtimaıda vücude getirdiğiniz. kudrete, deyleti idare edenlerin kudret ve kabiliyetine iranır ve onlara uyarsa çok müşkül gö- rünen bu mücadeleden muzaf- fer olarak çıkmaya hiç bir mâni kalmaz, Siir Mab'usa MAHMUT Vösit | ) Resmimiz meclis edilmiş olan bir intibadır Gazi Hz.nin nutuklarından “ Beynelmilel âlemde her devletle iyi münasebatta bulunmakta, müsbet semereler elde etmekteyiz,, maz bir karar, devlatin da- | hil ve hariçte emniyet ve sükünete mazhariyeti; halin başlıca tedbirleridir,, eserlerin memleketin umumi haya- tmda faideli tesirleri sabittir. Vergiler .Cihanşümul buhranın tesirlerine kar şı ber yerde yeni vergilerle tedbir aranırken Türkiye Büyük Millet a bazı vergileri indir. fevkalâde cesurane bir ha- in ihtiyar etti, Vatandaş hayatın da tedbirlerinizin tesirleri hayırlı o- AMELİ SA M. Litvinof cenapları Topane rıktımında teşyi ediliyorlar.. M. Litvinof Ege vapuru ile Tiryeste'ye hareket etti. salonunda tesbit larak mahsustur. Memleket efkârm- da süküneti ve idarede istikrarı te- min eden tedbirleriniz de tizkâra sayandır. İtimat ve huzur Dahili siyasette husile geürdiği- niz itimat ve huzur vatandaşları fc- yizli mesailerinde müsterih ve mut- main kılmıştır. Cümhuriyet kanunla rnm ve cümhuriyet kuvvetlerinin | kıymet ve itibarı memleket için esas mesnet ve müeyyide olduğu bir da- ha sabit olmuştur. Çetin bir imtihan Muhterem arkadaşlarım; içinde bulunduğumuz senemali ve iktisadi umumi buhrana karşı milletlerin çe. tin bir imtihan geçirmekte le hususi dikkati caliptir. Bu imti- | handa Türk milleti, hayatiyeti, faa- liyeti, kanantkirliğ ve fedakârlığı ile takdire lâyık bir kudret göster. mektedir. Gelecek sene de beynel- milel buhranın devamına hazırlıklı bulunmak vazifosi karşısındayız. Ma Hi ve iktisadi vaziyeti yakından ta- kip ederek tedbirleri yakından itti-| haz etmek en mühim işimiz olacak-| tır. Çetin imtihanlara muvaffakıyet. le mukabele eden, milli paranm kud ini ve milletin hâs | olsun müdahaleyi tazammun ede- ve millet kudretlerine itimat -hükü- imette ve siyasette istikrar, tasarruf ta ve fedakârlıkta sarsılmaz bir ka. rar, devletin dahil ve hariçte emni» yet ve sükünete mazbariyeti, halin (Devamı 5 inci sahifede) “ Yazısı Sinci sahifemizde Yeni Tahtelbahirler Dumlupınar ve Sakar ya İtalya'dan hareket ettiler. POLA, 1 A.A. — Monfal Kone tezgâhlarında inşa elilip tecrübeleri yapılmak ve nok- san kısımları ikmal edilmek ü- #örö bir müddetten beri burada bulunan Dumlupınar ve Sakar- ya tahtelbahirleri bugün Tür- kiyeye hareket etmişlerdir. Tez gâh müdürleri bu münasebet- le bir ziyafet vermişlerdir. Bu ziyafete Türkiynin Roma bah- Hi ateşesi Ömer Közm, Türk ziye komisyonu reisi Şev- Beylerle bu iki tabtelbahi- cin süvarileri ve bazı rical ha- #r bulunmuşlardır... Tezgâh Türkiyeyi > selâmlamış Mustafa Kemal Haz- etlerini methüsena eylemiştir. Şevket Bey, tezgâh mühen- dis ve imi Türk bahriyesi üzel gemi ilâve ettiren gayretlerinden dolayı teb tik etmiş ve İtalya Kral ile M. Mussolini © şerefine içerek Türkiye ve İtalya © arasındaki dostluğun gitgide daha sıklaş- masr için temenniyatta © bulu- muştur. ne iki Mütehassıs Meselesi Darülfünun Emini son heşriyata cevap veriyor Evvelki günkü Son Posta gazete- si Darülfünunda yapılacak teşkilât için İsviçreden getirilecek mütehas- sısın edebiyat müderrisleri tarafın. dan istenmediğini, hukukçuların bu mütehassısı istediklerini yazıyordu. Dün bu hususta kendisine müracaat ettiğimiz Darülfünun emini Muam- mer Raşit Bey bize dedi ki: *— Son Posta gazetesinin Darülfünun teşki- lâ hakkındaki neriyatını gördüm. Bu gibi mütalenlara hayret ettim. Darülfünun teşkilâtı için icap eden tedabire tevessül etmek hususu ka nunda hükümete tevdi olunmuştur. Bundan dolayıdır ki, Darülfünun profesörleri teşkilâtmın ve tekâmül programının ibzarmı hükümetten beklemekte ve her ne suretle olursa cek en küçük bir hareketten de te- vakki eylemektedirler, Bern darülfü nunu rektörünün getirileceği ha sini gazetelerden öğrendim. Derecei vüsulunu tayin edemem, Ancak bil- diğim bir şey varsa © da bu zatın hukukçu olmayıp tıpı olmasıdır. Ba hale göre, hukukçulara hocalık etti- ği bavadisinin ne kadar asılsız oldu- ğu zahirdir. Hele bu gibi ifadelerin Edebiyat fakültesi müderrislerinden hali muarazada gösteren ve alelhu- sus bunlara pek manasız sözler isnat eyleyen bu satırlar için diyeceğim bir söz vardır: “Hak ve hakikate Wim sek, iielin Yahni b teveccüh eden i arkındaşa & va işi salâhiyettar mercilerden tah biye Hiper rtingenelemi ör, Filbakika bu sözleri söylemiş bir edebiyat müderrisi varsa gazete nin onu ismile ortaya koymasını hak ve hakikat namına talep ederim.,, Telefon Numaralarımız Otomatik telefon müna- sebetile gazetemizin numa- raları da değişmiştir. Yeni numaralarımız şunlardır; 2431 Türk muhteli Sahip ve Başmuharcıri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Zeki ilk ve san golümüzü atıyor. Yunan muhteliti: 1 Gene beraberlik ve şeref sayımızı Zeki tek yn yopu Dün hava bir az soğuk ol- makla beraber çok iyi idi. Cu- ma günkü havadan yılan futbol meraklılarının dün yüzü gülü- yordu. Herkesin yüzünde artık bugün muhakkak kazanacaği- miz okunuyordu. Maalesef bu Tam üçte Yunan oyuncuları sahaya çıktı ve o alkışlandılar. Eh artık sıra bizimkilerde her- kes onları da alkışlamağa ha- zır.... Fakat... Altı dakika oldu- ğu halde takımı meydanda yok. 15 dakika oldu yoklar... Yunan hı oyuncular soğuktan müteds- sir olmağa başladılar, İçeriden paltolar geldi oyuncular. giy- diler, yirmi dakika oldu gene yoklar; artık herkes biribirine bakıyor... ne söyleyeceğini bil miyor... Bu hale kızmak mı gülmek mı lâzmm? Nihayet bizimkiler tam am- ma tam 25 dakika sonra önde Ulvi olarak çıktılar. Mutat ve Dünkü maçtâ Türk futbolenluğa. mun şerefini » kurtaran Zeki ge Jümüzü atmak için topu kaparken. malüm merasim yapıldı... bizim takim şöyle (Devamı 5 inci sahifede) Matbuat sergisi dün merasimle açıldı Yüz sene içinde Türk matbuatı- nın geçirdiği i bütün sahneler burada canlanıyor Sergide Hakkı Tarık B. bir nutuk söyledi cemiyeti tarafından tertip edilen ser gi dün saat 14 te Galatasaray kon salonunda açılmıştır. Gazete- I intihaleleri hülüsa eden bir mutuk söylemiş ve hazırun tarafından şid- detle alkışlanmıştır. Hakkı Tarık B. ezcümle demiştir ki: Hakkı Tarik Be: ir nutku “ Takvimi Vekayi bugünkü Res- mi gazetenin anası, Tercümanı Ahs val bütün milli cümhuriyet matbus- (Devamı $ inci sahifede)