1 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

1 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Miliet “mekteplerinde "bu "akşam tedrisala başlanıyor Ekonomi Buğday piyasasındaki son vaziyet.. Yeni mahsulün hakikate karip bir blânçosunu yapmak mümkündür Bütün memleketlerin son buğ- iy mahsulünün hakiki rakamları daha katiyetle — bilinememektedir. Mamafih elde mevcut tahminle- istinaden bu mahsulün hakikate ip bir blâmçosunu yapmak müm indür. Roma beynelmilel büğday onsti- İisüne nazaran geçen sene Avrupa iğday mahsulü 371 milyon kenta- baliğ olmuştu. Aynı müessese bu İene bu mahsulün 375 milyona yani İİkmen hemen geçen seneki milkdar ta olduğunu tahınin etmektedir. Mahsul hil bu sene az olarak 319 miloyna çil Asyada vaziyet aynıdır. #n senenin 122 milyonuna muka , bu sene ancak 109'milyon kem- tal mahsul vardır. Bunu - mukabil Şimali Amerikada hafif bir tezayüt eşhut ise de neticeye müessir de- fildir. Buğday mahsulü © hakkında İagün elde mevcut rakamlar. ber- rental hesabile) 371 Şii” Amerika 346 122 7 1931 375 . 319 » 109 .. s6 O822 Şu hale nazaran, cihan buğday Rüihsalâtı 930 daki 856 milyona ma kabil 931 de ancak 522 milyona Yarmaktadır ki, bu vaziyet 34 mil demekti Şia Afrika 33,510,000 mimik olan zeriyat mesa i hası 1931 de 37,380,000 e çıkmış- lir. Fakat ahvali havaiye | bilhassa Rusya mahvulünün 2/3 sini temin &den ilk bahar buğdayına geyri mü- Mit gitmiştir. Piyazanım salâhiyettar mehafili buğday rekoltesinin umumi yekünu Bu daha bildirmemiştir. Maamafih #eriyat sahalarınm O vös'atine rağ- Ben 931 mahsulünde 930 a nazaran bir tenezzül olması | muhtemeldir. Umumiyetle bu sene | mahsulünün geçen seneden (50) milyon kental *ksik olacağı artık O muhakkaktır. || Yukarıda mevzuu bahsolan mikdar- |) sr misaf kürci şimaliye ittir. Nısf || kürci cenubiye gelince; bu mahsul ancak sene bideyetinde ek de edileceğinden yapılan hesaplar tamamen faraziye halindedir. Yal- hiz şüphesiz olan bir şey varsa, o da bu İkisım memleketler mahsulünde de bir tenezzül olacağı keyfiyetidir. Kürci arzın bu kısımında başlıca (| müstahsil memleketi olan Arjantin Roksan dahi olsa buğday piyasası Üzerinde bir halâs başlıyacaktır. 1930 mahsulünün bereketli olma- ina rağmen cihan stokları 146 mil Yondan 166 milyon kentale yüksel Miş, yani arz ihtiyaçları 20 milyon kental fazla olmuştur. Bu seneki 50 milyon kental mahsul “ noksanlığı | Mokların 30 milyon eksilerek 135 İyona inmesine “sebep olmuştur. , Bu rakam dahi dünya stokları İçin haylı yüksektir. Çünkü 1926 da Ancak 64 milyon ve 1928'de ise 100 Milyon kental “buğday: stoku” var. di. Ne de olsa stokun tenezzülü buğ 'n geçirmekte müşteriniz lik buhranı... hakkımda “bir fali ha- Yır addedilmektedir. Bu vaziyet buğday * piyasasında Kimat telkini süretile gelecek sene daha vâsi şekilde ticari hareketlerin Yukuuna sebebiyet verecektir. Unu- İmamalı ki, son ağustos ayı zarfın. da elde edilen buğday Federal Form İsterlin sezen kuron a Dolar Od0A1A0 | Şile aki Frank Liret zle | ka Frank B. 34128) Drabmi — 38301 Pengü İl Frank 20302 ay m eee Dinar 1AZİ Çer kaz Bazd8 yararı 200 Pera mi ou 29RAT 797 Leva Florin Borsa harici | İp f Alan Mecidiye Bai İstlkrazı dahi Düyana muvahhide İkramiyeli Demiryolları Boardm himaye siyaseti neticesi ola rak fiatlerin 80 sentten yukarı oldu ğu hir devirde ekilmişti. — Bu sene ise 45—50 sentlik bir fiat esnasın di ekilmiş olacaktr. Hiç şöpbe e ketlerinde zeriyat sahalarının temdi dine yol açacaktır. Zaten bu tenez- zülü Gat ilkbaharda kendisini göz termişti. Meselâ Cemahiri müttehi- Rüsumatta 46,100 deste Kaçak kâğıt Dün limanda bir kaçakçı kayığı yakalandı Gümrük idaresi tarafından evvelki gece büyük bir sigara kâğıdı kaçakçılığı vak'ası mey» dana çıkarılarak failleri yaka- lanmıştır, İstanbul gümrük başmüdür lüğü bundan bir müddet evvel memleketimize şehrimiz tariki- le büyük mikyasta (kaçak bir sigara kâğıdı partisi getirilece- ğini istihbar etmiş ve buna gö re sıkı tertibat almıştır. Niha- yet evvelki gece saat 2 de, ge cenin sessizliği içinde Topba- -İ ne önünde (giden bir sandala Geçen ilkbabarda Federal Form Bo ard fiatleri himaye etmek niyetinde olmadığını bildirdi. Bunun üzerine göçen senenin 8,501,000 bektarma mukabil birden 6,570,000 düştü. Cemali atleğidede yakın yakın da kiş zeriyatına . Çok muhtemeldir ki 930 senesinin aksine olarak bu sene tenezzül olacak ve| bu tenezzül mahsule tesir ederek ge lecek aylar zarfında her balde'bağı day fatlerinde bir salih husule geti recektir. Bahusus ki buğday. piya- sası korkulu vaziyette değildir. 135 milyon kentallik © bir stok, 1 milyar kentallik O maheule karşı gayri tabii değildir. | Urum hasa dın “510 nisbetinde bir o tenezzülü, bu stokun birden pek küçük bir mil dara düşmesi için kâfidir. Şu halde 932 de yla havsiye o 931 dekine Bazaran bilhassa Cemabiri müttehi- dede biraz gayri müsait gittiği tak. dirde mahsulde 94 5 ve 9410 tenez- zül hiç te gayri mümkün değildir. vaziyet buğday piya İngiliz lirası ile akt, dilmiş konturatlar 21 e €vvel İngiliz ve le aktedilmiş olan ünden dolayı ne su- re: . sfa edilmesi yani isterline olan bir borcun ve taahhüdün yine ister lin ile mi yoksa altın farkı o nazarı dikkate alınarak tediye olunması lâ beynelmilel zmgeleceği mı Ticaret odası meclisinin son içtima- ında tezekkür tir, Beynelmil, bu mesele hakkında bir karar itti- haz etmekten tevakki ederek her ih tiyatın beynelmilel ticaret odası ha- kem heye'ti tarafından yegân yegân tetkik ve fasletmesi lâzi ine karar vermiştir. Malüm olduğu üzere beynelmi- Iel ticaret odası “hakem heye'ti,, bey nelmilel ticaret odası âzasından olan i, | ve olmıyan tüccar ve Fabrikatörler ; | #rasındaki ihtilâfatın halline tavas- sut eder ve bunun için münaziünfik yüzde 1,2 nisbetinde bir harç alır, İstikrazı dahili Hükümetimiz istikraz © dahili tahvillerinden mukavele mucibince taya için alacağı miktar dün ak. şama kadar tamamen almıştır Bu sene tahviler çok müsait fi- alınmıştır. Mersinden iki aylık arpa ihracatı Mersin'den ağustos ve eylâl ay- larında 184,233 lira o kiymetinde, 6,764,000 kilo srpa ihraç edilmiştir. ka lalbuki gezen sene — 1,364,000 arpa ihraç edilmişti. İhracatın fazlalığına sebep Mısır Tunus ve Cezair'le diğer müstahsil memleketlerde bu sene arpa mahsu lünün az olmasıdır. Bir haftalık ihracat Son bir hafta zarfında muhtelif iktısadi muntakalardan © şu mikdar ihracat yapılmıştır. İstanbuldan; 31300 çaval arpa 431 guzel Gondak, 120 balya, etk, 15 sandık dan: 898,510 kilo arpa, 950 kilo af- yon, 731,982 kilo incir, 631,431 ki- le üzüm, 152485 kilo | palamut, 9,757 kilo tütün ihraç © edilmiştir. Samsundan: 113,738 kilo tütün ve 2,173 sandık yumurta ihraç edilmiş ve Tütün stoku 6,5 milyon © kilo- İran afyon mukavele- namesini imzaladı CENEVRE, 30 (A.A.) — Yu. ğoslavya ve Türkiye ile beraber dün yanın sfyon istihsali noktai nazarın dan en büyük memleketlerinden bir olan İran, afyon istihsal ve imalinin tahdidine ınütcallik olan 13 temmuz 1931 tarihli mukavelenameyi imza. lamastar afyon. İzmir mmtakasın.| dl nöbette bulunan Rüsumat mo- törü tarafından “dur!” kumen i.| dası verilmiştir. Kayığın yoluna devam etti- ği görülünce, ihtar tekrar edil miş ve nihayet motörle bir si- lâb müsademesi cereyan etmiş- tir, Rüsumat motörü en sonra kayığı yakalamış ve içinde 46 bin 100 deste sifara kâğıdı bu- Tanmuştur. Bu kâğıtların Pire'den lima mimıza geldiği anlaşılmaktadır. Fevzi Pş. Hz. izmitte Erkânı Harbiyei - umumiye reisi müşir Fevzi Paşa Hz, dün Ankaradan İzmite gelmiştir, Fevzi Pş. Hz, İzmitten şeh- #imizi teşrik ek edeceklerdir. Şark şimendiferleri murah- hasları geldiler Ankarada hükümetle . bazı müzakeratta o bulunmak için sark şimendiferleri © drektörü Mösyö Malzak, Obaşmühendis ve müdiriyeti umumiye müşa viri Mösyö Balk dün saat 12 de ekspresle şehrimize gelmiş- ler ve Pera Palas oteline inmiş İerdir. Bugün Ankaraya hare- ketleri muhtemeldir. - Hayır cemiyetlerinde Hilâli «hmer cemiyeti | hey'eti Merkeziyesi salı günü | saat 15 te Verem mücadelesi cemiyeti hey'eti merkeziyesi de e sant 17 de içtima edecekl. Himayci etfal cemiyeti hey'eti merkeziyesi çarşamba günü içtima etmiş malül gazilerden bir zatın iki gocuğuna mektep kitaplarının ie! edilmesine ve 27 teşrinisani rünü de cemiyet menfaatine Mak #imbarda bir dansan verilmesine ka rar vermiştir. Cemiyete merbut bulunan anne- Kongreleri Kongrelerde ihtiyaç: lar tesbit edilecek H. fırkası ocak o kongreleri bugünden itibaren başlıyacak ve bir hafta devam edecektir. Kongrelerde ocakların ihtiyaç ları tesbit edilerek kaza kon- grelerine arzedilecektir. Tev- hit edilecek küçük © ocaklarm listesi de hazırlanmıştır. Ocak kongrelerinde hangi ocakların birleştirileceği hakkında görü şülecektir. Norveç vapuru dün de kurtarılamadı Yeniköy iskelesi civarındaki sığlığa oturan Ullstad ramın- daki Norveç vapuru dün de kur tarılamamıştır Belediyede Şehir meclisi Bugün |. Reis vekilleri ile diğer encümenler bugün intihap edilecek İstanbul umumi meclisi bu- gün saat 14 te ikinci o içtima senesi teşrinisani içtima devre si müzakeratına başlıyacaktır. Meclisin küşadını usulen vali ve belediye reisinin © yapması lâzımdır. Halbuki o Muhiddin B. ayağından rahatsız bulun- duğu için meclisi ağlebi ihti- mal muavin Himit B. açacak- tır. Bugünkü içtima ruzna- mesi şudur: 1 — Meclisin açılması. 2 — Reis vekillörile kâtipler den mürekkep riyaset © divanı intihabı. — Daimi encümen intiha- 4 — İhtisas komisyonlarına Daimi encimence intihap olu- nan âza hakkında riyaset ma kammın tezkeresi, Gazino ve birahane- lerde yahgin tertibatı Belediye sinema ve tiyatro lar için yangın tehlikesine kar şı alınması icâp «den tedabir hakkında yaptığı talimatı ga- zino ve birahöneler için de tat bike karar vermiştir. Gazine ve birabaneler bilhassa cuma günleri çok kalabalık olmakta ve yollar kapatılmaktadır. Bu gibi yerlerde istiaptan © fazla müşteri alışmıyacak ve masa lar arasında seniş yollar bırakı lacaktır. ğ Fiat listeleri mühleti hitam-budu Lokanta, gazino, bar ve em li gibi yerlerin fiatlerini İis- halinde tesbit ederek beledi yeye tasdik ettirmek mühleti dün akşam hitam bulmuştur. Bugünden itibaren kaymakam lıklarca teftişata başlanacaklar İ ve tasdik ettirilmiş listeleri he nüz asmayan müesseselere va ra cezası kesilecektir. Taksi boyaları Şoförler cemiyeti belediye- ye müracaat ederek tek taksi modeli için kabul edilen boya- nın yeniden yapılması masraf- İk olduğu ve son zamanlarda da -iş az olduğu için bir müddet tehir edilmesini taksi işareti olmak üzere yalnız kenardaki karelerin yapılması ile iktifa e dilmesini istemişlerdir. Beledi- ye bu hususu'tetkik edecektir. Belediye vergi ve rüsumları Dahiliye vekâletinden bele- diyeye yeni bir emir gelmiş- tir, Bu emre nazaran, belediye mükellefler her hangi bir ver. gi veya rüsum hakkında tebli. gat aldıktan sonra on gün zar fında vergiyi tediye etmezse, | bu vergi-yüzde on ile birlikte tahsil edecektir. ——e—— Vilâyette Maaş Bugün Umumi maaş veriliyor! Umut siaâş istihizaratı ik. | mal edilmiştir. Teşrinisanı ma- aşı tevziatma bugün başlana- caktır. Ücretli memurların maaşları verilmiştir. Vilâyette iş takibi Vilâyet maiyet memurları. na vilâyette bir oda tahsis edil. miş, resmi ve şirket telefonları konmuştur. Maiyet memurları iş sahip- lerine de işlerini takipte sühu- let göstermektedir Maarifte Millet Mektepleri Bu akşamdan itibaren tedrisata başlanıyor Şehrimizdeki Millet mektep leri bu akşam açılarak tedrisa- ta başlayacaklardır. Tedrisat A ve B olmak üzere iki kurs halin de yapılacaktır. Mekteplere kaydü kabul daha bir müddet devam edecektir. Hiç ookuma bilmeyip A kursuna (o devama mecbur olanlardan kaydolun- muyanlar para cezasına çarplı- rılacaklardır. Millet mektepleri dershane- leri her mıntakada açılmıştır. Müracaatlar çokolursa hada ye ni dershaneler ilâve edilecektir. Lözim gelen bütün muallim ler tayin olunmuştur. 16 muallimin tayin emri geldi İstanbul kız ve erkek muallim mekteplerinden eylül devresi ikmal imtihanlarında mezun 0- lan 16 muallimin tayin emirleri de dün Maarif “müdürlüğüne gelmiş ve kendilerine tebligat yapılmıştır. Gazetecilik mektebi Darülfünun divanı bugün iç tima ederek gazetecilik mekte- bi hakkındaki tetkikatma de vam edecektir. Reşat Şemseddin Bey Şehrimizdeki ecnebi, ekal- liyet ve hususi mekteplerin. i- deresine memur vekâlet umu- mi müfettişi Reşat Şemsettin B » bu mekteplere ait yeni esas lar kurmak ve kadrolarını tan- zim etmek üzere bir müddet ev- vel başladığı mesaisini ikmal etmiş ve vazifesinden ayrılmış- tır, Bu .nekteplere ait, muame- lât ve işleri vekâlet başmüfet- tişlerinden Hilmi B. devrü tes- lim almıştır, Badema bu işleri Hilmi B. deruhte etmiş bulun- maktadır. Reşat Şemsettin B. dün ak- sam Ankaraya hareket etmiş- tir, !Bir motör battı içinde- kiler nerede? Bartın refikimizden: Geçen fırtınada Bartın lima- nina mensup iki kereste motö- rü de kazaya uğramıştır. Bil hassa bu motörlerden birisinin uğradığı kaza fecidir: Kemik zade Hacı Ömer ef. ile Terzinin Mehmet kaptanın müştereken sahip oldukları 90 - 100 tonluk Bereketi Hayır isimli kereste motörü, Ayan- cıktan kereste yükleyerek İs- tanbula gelirken Ağva üzerle- rihde fırtmaya tutulmuş ve bat mıştır. Altı yedi kişi tahmin edilen o mürettebatından hiç kimse kurtulmadığı için facia- Bin nasıl olduğu malâm değil- dir. Yalnız makinede vaki olan za üzerine motörün karaya düşerek parçalandığı - veyahut fırtmanın şiddetinden devrildi- ği tahmin edilmektedir. Fırtma sükünet. bulduktan tenin bir kismı Ağva sahilleri. ne düşmüş, ankaz arasında bu- lunan tabelâdan motörün Bar- tna mensup olduğu anlaşılın- ca, Ağva eşrafından Hacı Ce mal ef. Bartın liman reisliğine hadiseyi bildirmiş; kaza da bu suretle haber alınmıştır. Motörün kaptanı ile Maki- nist çırağı Bartınlıdır; diğer- leri başka iskeleler ehalisinden dir, Aynı gecede yine Bartın li- manına mensup bir o motörün de Bandırma limanında karaya düştüğü haber alınmıştır. Bu motör, Nuri kaptanm Hikme- ti Bahri motörüdür. ,Mürette- batı kâmilen kurtulmuştur. Ay ni İsmanda bulunan yine Bar- tına mensup Hacı Ömerin Ha- san kaptanın Murat isimli mo- törüne bir sev olmamıstır. İnhisarlarda | Ziyanına Satılmamış ! Kâtipzade Sabri Beye satılan tütünler meselesi Bir akşam gazetesi, tütün inhisar idaresinin tütün taciri Kütip zade Sabri Beye sattığı 250,000 kilo tütün yüzünden 100 bin lira ziyan ettiğini yaz- mıştı. Dün bu hususta kendisile gö | rüştüğümüz İnhisar o müdürü umumisi Behçet Bey demiştir kiz — İdaremiz stok fazlası tü- ri Beye satılan ve henüz tesel- lâm edilmeyenler de böyle sa- tılmıştır. Her ciddi talibe ayni şerait- İe tütün satmağa hazırız. Arzu edenler de resmen idareye mü- racaat edebilirler. Ziyanma tü- > satılmak mevzuu bahis de- ir: misli itilâf edildi Amerika'da Türk tütünü ile sigara yapmağı taahhüt “eden Amerikan grubu ile dün Tü- tün inhisar idaresinde son mü- zakere yapılmıştır. Bu müzakerat neticesinde kat'i bir fa varılmıştır. Mübayaat başladı Tütün İnbisar idaresi evvel- ki günden itibaren bütün Ege iktisat mmtakası dahilinde tü- tün mubayaatına başlamıştır. İnhisar idaresi hayli tenez- zül etmiş bulunan fiatleri teref- füe sevke çalışmaktadır. Muhtelit mahkemelerde Muhtelit Türk—Yunan mah kemesinde iptali icap eden da valarm tetkikine başlanmıştır. İngiliz mahkemesi de bir kaç | leden güne kadar faaliyete başlava- caktir. izciler Geldiler Cümhuriyet bayrami müna- sebetile Ankaraya gitmiş “ olan İstanbul izcileri dün avdet et- mişlerdir. Mahkemelerde Jhzaren Celp Akşamın sabık mes'ul müdürü Alaşehire gönderiliyor Alaşehirde aleyhine bir da- de bulunmadığından ihzeren celbine karar verilmiş ve bu ka- rar evvelki gün müddeiumumi- liğe tebliğ edilmiştir. Müddeivmumilik o Hikmet Feridun Beyi Alaşehire gönder mek üzere ihzar etmiştir. Karikatör davası Muallimlik haysiyetini ren- cide eder mahiyette bir karika- tür neşrettiğinden dolayı aley- hine dava ikame edilen Sonpos ta gazetesi bir ay hapse mah- küm olmuştur. Müddeiumümi lik davayı temyiz etmiştir. Lak şirke Tütün ikramiyeleri Eminönü malmüdürlüğü tarafın. dan malüllere verilecek olan tütün İzmirde cuma günkü maçlar İZMİR, 30 A-A.— Bucu- ma Alsancak spor osahasında şilt maçlarının ilk haftası tmordu Göztepe, Türkspor, Şark spor takımları arasmda icra edildi. İlk maç sabahleyin Türkspor ve Şarkspor ikinci ta- kımları arasında yapıldı. Neti- cede Türkspor ikinci takımı sı- fıra karşı 11 sayı ile galip gel- di. hâkim bir oyundan sonra sıfıra karşı 7 sayı ile galip geldi. Öğ- sonra ayni takımların bi- rincileri arasında maç yapıldı. Türkspor Şark spor birinci ta- kımları arasında icra edilen maçta Türkspor birinci takımı sıfıra karşı bir sayı ile | galip geldi. Bundan sonra Altmordu Göztepe birincileri İkarşılaştı- lar, Altınordu güzel bir iğ dan sonra sıfıra karşı üç sayı ile galip geldi. M. Vasiliyef dün bir konferans verdi Türkiye ve Bulgaristandaki ziraat is süztpme bahsetti. ve sabık zevat bazır bulunmuştur. Konferina salonu Türk ve “Bal. | gar bayrakları ile süslenmişti. Saat üçte Türk Matbuat cemiye ti reisi Hakkı Tarik B. kürsüye ge | lerek M, Vasiliyefi hazuruna takdim! etti. Dedi kiz İ — Türk - Bulgar dostluğu için! en fazla çalışanlardan bir zat da M. | Vasiliyef'tir. Türkiye ile Bulgarie- tan arasında tecssüs eden samimiye. | tine gittikçe kuvvetlenmesi için Beş riyat ile ve verdiği birçok konferans | larla teyide çalışan muhterem dostu muz ve misafirimizi yüksek huzuru muzda | Bundan sonra M. Vasiliyef alkış lar srasında kürsüye gelerek könfe. ransına başladı. Konferans 2,5 saat | sürdü, M. Vasiliyefin fransızça ola- rak verdiği konferansı Halkalı zira. mektebi konferansında ezcümle dedi ki: — Toprakları zirai kabiliyet iti- bee e mke yan: ba idi kavim böş asırdan Beri Bulgar ei er yemin nini yüksek huzurunuzda ifade etmek is Bulgaristanda her sene 14 eylül de olmal üzere hslkın ziranta olan alikasını fazlalaştırmak için bir top rak bayramı yapılmakta ve li ketin ber tarafında tesit edilmekte. dir. Meali Sri kalin in. kişaf ettirmek usul ve esas vardır. Bunlardan biri toprağı zor. lamamak, her sene mütenevvi şey, Zİ ler dikmek, diğeri de tekmiği eek leştirmek ve tanzim etmektir.” M, Vasiliyefin konferansı saat 6 ya doğru alkışlar arasmda nihayet terim, Bu memleketin hayatı istinat | bulmustur,