26 Kasım 1931 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

26 Kasım 1931 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Ticaret odasında dün intihaba baslandi | Odaların Salâhiyetleri | - intihap icaret odasında dün başladı i | ihap bugün de devam edecek tehibi sani heyetinin intihabına sabahtan itibaren başlanılmış- İlİntihap bugün saat 16 ya kadar bam edecek ve sandık açılarak rey tasnif olunacaktır. Bir grup tüccar tarafından şu | müntehibi o saniliğe namzet ilmişlerdir: elemi malum ve di Mehmet Ali B., İbrahimpaşa seyin B., Basmacı zade: irozlu Yazıcı zade Meh- Dağıstanizade:Hacı Celâl | ipnhizade İu: Maksut B., Hacı güzelzade Ha İh Hüsnü B., Osman Nuru B., Ka mustafa zad Ahmet B., Hantal Nuri B., Çerkesköylü Ahmet üreyya B., Teneke ve Saç fab- Sezayi B., Hüseyin İz- Ak Osman zade, Alemdar za: izade Hakkı B, Ali Ramiz B: Bütün tüccarm reyleri bu namzet üzerinde toplanmaktadır. ç,İntihabin reyler dağılmadan icra ceği muhakkak addedilmekte Yün yıkama yerleri İstanbul ticaret ve sanayi odası m elenen bulunmuştur. *unanistana bir yün- lük ihracatımız Evelki gün şehirimizden yuna- 12,200 tane salamura deri 0 kilo kaşar peş » malı sade yağı unanistan yumurta "thalâtını tahdit ediyor Ticaret odası Yunanistanın yu- | ta ithalâtınm tahdidi için tetki- Mita bulunduğunu haber almıştır. Alınan malümata göre tahdidin ün olabileceği neticesine vasıl inmaktadır. Kâğıt fabrikası Dünkü akşam gazetelerinden bi- 3,1687 | Rayşmark 188,50 | Alan | Heciatye Esham ve Tahvilâtın nevi İstikrazı dahiik 00,00 Düyunu muvabhide “0 v0 İkramiye Demiryolları * reyler akşama tasnif edilecek in rihine kadar bu memleketten Fran- risi şehrimizde bir kâğıt | fabrikmar tesisi İl Türk © tüccarmın birleştiklerini, hattâ fabrikanın tesi- sinin kuvvei karibeye geldiğini yazı- yordu, Alâkadar makamlarda bu husus- ta hiç bir malümat yoktur. Yalnız bir Çekoslovak mutehassts ve serma yedar bir zat İstanbulda bir selofan fabrikası açmak için bir şerik aradı ğımı bildirmiştir. Selofan o Ambalajlırda okul lanılan renkli ince bir kâğıttır. Gün- den güne revaç bulan bu kâğıt için şehirde bir fabrika tesisi teklifi bir çok tüccarın alâkasını celbetmiştir. Maamafih henüz bu hususta tahak- kuk sahasına girmiş bir hareket yok- tur. Fransaya yumurta ithalâtı İhracat ofisinden tebliğ edil tir; Fransa hükümeti 11 teşrinisani tarihli resmi gazetede neşrettiği bir | kararname ile Türkiyeden Fransaya ithal edilecek yumurta kontenjanı bitmiş olduğundan 1 k. sani 932 ta- saya yumurta ithal edilmiyeceğini bildirmiştir. Fransa hükümeti 20 teşrinisani tarihli resmi gazetede neşrettiği bir kararname ile Fransaya ithal edile- cek tabii çiçekler, jambon salam, sü- dü otlar, italya peynirleri hakkındada tahdidat vaz edildiği ni ilân etmiştir. “On iki ada,, ya ait transit eşya ATINA, 25 A.A. — Alınan pe mata göre Alman Seyrisefain kum panyaları Yunanistanla aralarında | husule gelen bir anlaşma neticesi 0-| larak “Ön iki ada” ya ait ticaret eş-| yasını transit suretile artık İzmir'-! den değil fakat Pire'den geçirecek lerdir, Buna mukabil Yunan devletine gönderilecek Alman mahsulât ve | mulâtı deniz tarikile sevkolunacak: tr, Londra borsasında LONDRA, 25 A.A. — İngiliz lirası, düşmekte berdevamdır. Dev. let eihamı da ayni veçhile sukut et- mektedir. Dünkü salı lıca piyasalar berveğhi Frank 92 3/4, İsviçre frangı 1872 Dolar 3,63 1/8, Konsolid 52 3/8, War Lonn 95 7/8, o Conversion 71 1/4, Victory 89 1/2, Funding 82 3/8 E e İngiliz eahamı bulunan ları intiba mevcuttur. Amerika dövizi, İngiliz lirasını tutmak içi belede bulunulmasının mümkü. madığı söylenmektedir. Kapanışta, fintlerde bir tereffü hâsıl olmuştur. Dolar, 3,6625 e frank 93,625 e çık: mıştır. Nevyork boruasından gelen haberler, kapanışta en yüksek fiatı 3,69 dolar olan İngiliz lirasımdaki bu aksülâmeli teyit etmekte di. Ingiliz lirasının suku- tunun amili nedir? BERLİN, 28 A.A. — İngiliz ie: sının yeniden sukutu, © Almanya'da birçok ymütaleni ve afirata yol aç mıştır, bunlara nazaran bu sukutun sebebi Fransiz manevralarıdır. Berliner Boersen Kurier, Fran. sızların mühim miktarda İngiliz lira sa patm olduklarmı ve Frmmaz: İnc giliz noktai nazarları arasında her ne zaman bir mübayenet hâsıl (olursan İngiliz lirasına karşı bu suretle har reket edilmekte olduğunu iddi et mektedir. Berliner Tageblatt gazetesi ise bilâkis Fransa aleyhindeki © bu itti hamlara telmih ederek Fransızların A ŞAMAN SN A pa MİLLİYET PERŞEMBE, 26 “TEŞRİNİSANİ 193) Maarifte Hususi Mekteplerde Başka mekteplerde idari vazifesi olanlar geri alındı Maarif vekâleti şehrimizdeki ecnebi, ckalliyet ve hususi mek teplerdeki türkçe hocalarından ekteplerde müdürlük, #muavinlik gibi idari vazifeleri bulunanlarn o mezkür mektep- lerdeki muallimliklerine niha- yet vermiştir. Resmi lise ve orta mekteplerde müdür ve mu avin olup ta aynı zamanda €c- nebi veya hususi bir mektepte hocalığı bulunan muallim ade- di epeyce bir yeküna baliğ ol- maktadır. Şehrimizde bu işlere memur umumi müfettişlik alâ- kadarlara vazifelerine nihayet verildiğini tebliğ etmiştir. Lise ve orta mekteplerde idare işle- rinin daha salim bir şekilde yü rümesi için başka yerde dersle- aaması muvafık görül müştür. Maarif vekâleti buradaki u- mumi müfettişliğe yeni bir kadro göndermiş ve bu vaziyet üzerine münhal kalan muallim ilklere vekâlet doğrudan doğ- ruya tayinleri yapmış ve alâka dar mekteplere bildirmiştir. Resmi lise ve orta mektepler ki idari vazifesi olan müdür ve muavinlerin haftada ders adedi bu suretle 12 ye indiril- miş olacaktır. Resmi mektep- lerde muallim bulunan, fakat idari vazifesi olmayanlarm da ecnebi'mekteplerinde ilâveten ders aldıkları takdirde mecmu saat adedi 25 i tecavüz etmiye- cektir. Niçin vazifelerine nihayet verildi? Davutpaşa orta mektebi mü- dürü ve muavininin vazifeleri- ne nihayet verilmesi etrafında- ki tahkikat umumi müfettiş Ekrem B. tarafından ikmal & ki a devresi bakalorya imtihanında vekâletten kapalı zarfla gelen fizik ve kimya suallerinin tam saat 8,5 da açılmamasıdır. Maarif müfettişi aranıyor Şehrimizdeki ecnebi mektep lerinde okutulan kendi lisanla- rındaki kitapları tetkik ve tef- tiş etmek üzere fransızca, al- manca, İngilizce, İtalyanca bi- len beş maarif müfettişi alına- caktır. Talipler arasında bir mu sabaka yapılacaktır. Alınacak müfettişlerin lise mezunu veya âli tahsil görmesi şarttır. Hususi mekteplerde leyli ücretler Şehrimizdeki ecnebi ekalli- yet ve hususi mekteplerin ida- resine memur mearif vekâleti umumi müfettişi Hilmi Beyin riyasetinde mezkür mektepler- den leyli olanların müdürleri yakında bir içtima yapacaklar- dır. Bu içtimada leyli talebe üc retlerinin tenzili görüşülecek- tir, Mezkür mekteplerin ücret- leri şimdiki iktisadi buhranla pek mütenasip görülmemekte- dir. Mülkiye mektebinin yıldönümü Mülkiye mektebinin tesisi- nin yıldönümü 4 kânunuevvel .cümartesi günü mekteple par- lak AR tesit edilecek- tir. Rİ Yeşilhilâl kongresi Senelik kongresi ikinci teşrinin yirmi yedinci cuma günü saat 14 de sabık Türk Ocağı salonunda depler 'nacaktır. Kongre ruznamesinde: A: çış nutku, O senelik mesai raporu, vezne raporu, kadınlık alemi ve içki düşmanlığı, Diğer memleketlerde iç- ki düşmanlığı, gençlik ve içki düş. manlığı, idare heyeti intihabı gibi muhtelif mevzular vardır. emir ve siparişleri üzerine yapılan İngiliz lirası satış muamelâtınm hor mal hudutları tecavüz etmediğini ve teknik noktaj nazardan Fransa'nın hiçbir suretle muahaze edilemiyece- ğini yazmaktadır. Mahkemelerde Para çalan Hizmetçi Mithat Bmc: cebinden 700 lira çalan hizmetçi tevkif edildi Maras meb'usu Mitat Beyin evinde hizmetçilik eden Mari- ka isminde bir kız, Birinci ceza | mahkemesinde mevküfen mu- hakeme edilmektedir. Marika, Mitat Beyin evin- den 700 küsur lira sirkat et- mekle maznundur. Marika za- tıtaya verdiği ifadede cürmünü evvelâ inkâr etmiş, nihayet sı- kışınca Yunanistanda bulunan hasta kardeşine gönderinek ü- zere, hizmetinde bulunduğu Mitat Beyin cebinden 700 lira snr çaldığını itiraf etmiştir. Marikann el çantası kara- | kolda aranarak çaldığı paralar kâmilen bulunarak Mitat Be- ye iade edilmiştir. Marikanm vekili dün mahkemede Mitat Beyin ifadesi, müvekkilinin mü dafaası noktai nazarından çok lüzumlu olduğumu ileri sürdü ve bu talep kabul edilerek da- vacı Mitat Beyin istinabe su- retile ve telgrafla ifadesinin a- Immasma karar i, Hâkimi münferit usulü Münferit hakim usulünün tatbikine bugünlerde başlana- caktır. Vekâletten emir beklen mektedir. Münferit hâkim usu lü işleri pek fazla o olan ceza mahkemelerinde çok iyi netice ler verecetkir. Bu yeni usul ile heyeti hakimeden her (birine ayrı ayrı kaza hakkı verilmiş olduğu için azadan her biri münferiden karar itasına me- zun olacak ve bu suretle bil- hassa müstacel mevkuflu işler. de büyük bir sür'ağ görülecek- tir. Hürriyet tepe #indeki Hürriyet tepesile etrafında- ki arazinin aidiyeti" etrafında Evkaf idaresi aleyhine bu at zinin kendilerine ait olduğunu iddia eden Ragıp Pj. veresesin den Şakir Bey hafidesi Ayşe Tevhide H. tarafından açılan dava dün de Beşinci ta görüldü. Evkaf idaresi namınâ et, davacı verese namına mer Faruki ve Kenan Ömer Beyler hazır bulunuyorlardı. Geçen celselerde müddei ve- rese vekilleri o mahallinde bir keşif icrasını istemişlerdi. Ev- kafın vekilleri buna itiraz ede- rek, işte mürur zaman olduğu- nu iddia etmişlerdi. Mahkeme dünkü celsede müruru zaman mevcut olmadığından mahallin de bir keşif icrasına karar ver- miştir. Muhakemeye 16 kânu- nuevvelde devam edilecektir. * Bulgar sefiri M. Pavloff dün Ankaradan gelmiştir. * Harp malâlleri cemiyeti ile umum mütekaitler cemiyeti 932 senesi için ayrı ayrı takvim ler yaptırmışlardır. Bu takvim ler birer lira mukabilinde satıl- maktadır. * Büyükadanın uzun müd- detten beri devam eden kadas- trosunun neden ikmal edileme- diği umumi müdürlüğün nazarı dikkatini celbetmiş ve Ada ka- dastrosunun kânunuevvel niha- yetine kadar ikmali bildirilmiş- tir. * Cümburiyet Halk Fırkası Tavşantaşı, ve Mesih Paşa semt ocaklarının kongresi cu- ma günü saat 15 te Kumkapı nahiye merkezinde icra edile- cektir. * Bundan on gün evvel Ta- pu müdiryeti umumiyesile te- mas etmek üzere an git miş olan kadastro ve fen işleri müdürü Halit Ziya Bey dün şehrimize gelmiştir. * Tapu ve kadastro mektebi nin müsellesat ve hendese mu- allimi Tevfik Beyin istifasma mebni yerine Ali Mehmet Bey tayin edilmişitr. * Gayri mübadiller cemiye- tinde bono tevziatma dün de devam edilmiştir. Küçük Haberler Belediyede Et Komisyonu Muhtelif makamlardan ihzari malümat istedi Belediyede müteşekkil © et komisyonu alâkadar makamlar dan yeni bazı malümt istemiş- tir. Bu malümat ii istatistik ma- cektir, Et işinin halledilmesi lâzım geldiği an- laşılmaktadır. Komisyon işini şubattan çok evvel bitirirse şe- hir meclisi fevkalâde bir içti- maa davet edilecektir. bir an evvel Gazi köprüsü hakkın- daki teklif Gazetelerde İstanbul meb'u su Vasıf Beyin M. Meclisine | bir takrir vererek Gazi köprüsü nün yerli ve Türk | işçiliği ile meydana getirilmesini teklif et tiği yazılıyordu. Bu hususta belediyede yap- tığrmız tahkikata nazaran, va- ziyet şudur: Köprünün inşaa- sında hükümetin reyi olacağın dan buna da karar verilecek kat'i bir nokta olamaz. Vezir hanı önündeki pazar Son günlerde Çemberli Taş ta Vezir hanın önü daimi bir pazar yeri haline gelmiş, gelip geçmek imkânsızlığı artmıştır. Belediye bu pazarı kaldıracak- tır, Istanbulun ekmek sarfiyatı azaldı İstanbulda günde vasati ola rak 319600 okka ekmek imal ve istihlâk edilmektedir. Son zamanlarda bu yekün bir mik- tar tenezzül etmiştir. Bunun se behinin nüfus azlığından mı, yoksa halkın daha ziyade diğer mevadı gıdaiye ile taayyüş et- tiğinden mı olduğu tetkik edil mektedir . Yeni yapılacak üstü kapalı duraklar Belediye tramvay şirketine bir tezkere göndererek kış mev simininhululü münasebetile ev velce inşası mukarrer üstü ka- palı bekleme yerlerinin bir an evvel inşa edilmesini bildirmiş tir. Belediye kütüphanesi Daimi encümence tesisi te- karrür eden belediye kütüpha- nesine lâzım olan eserlerin fih risti hazırlanmağa başlanmış- tır, 300 hamal açıkta İdhalâtın tahdidi dolayısile idhalât eşyası üzerine iş yapı- lan iskelelerde birçok hamallar işsiz kalmışlardır. Galata cihe- tinde üç idhalât lesi hamal ları, tamamen tatili faadiyet et mişlerdir. Açıkta kalan hamal- ların adedi 300 kadardır. Şeh- rimizdeki belediyeye mukayyet iskele (o hamallarının yekünu 3400 dür. İşsiz kalan hamalları yerleş tirilinceye kadar yeniden hiçbir hamal tesçil | edilmiyecektir. Halen çalışan hamallar da gün de taksim ettikleri ücretler bir Hiradan aşağı düşmüştür. Tütün ikramiyeleri Malüllerle şehit aile ve ye- timlerine verilmekte olan tü- tün ikramiyelerinin bono tevzi atı nihayet bulmuştur. Fatih malmüdürlüğü de bir ay zarfın da 500 malül ve şehit aile ve yetimlerine bono tevzi etmiş ve geriye 150 kişi kalmıştır. Bunların bir kaç gün içinde bo- noları verilerek tevzi muamele- sine nihayet verilecektir. Mal- üdürlüğünce şimdiye kadar n verilmekte olan bono tevziatı üç aylıkların tevzi gü- nü yaklaştığı cihetle, badema, cumartesi, çarşamba günleri sabahtan akşama kadar devam edecektir. Vilâyette Kaymakamlar Toplandı İçtimada idari işler görüşüldü Dün devair tatil edildikten sonra Vilâyette Vali muavini Fazlı Beyin riyatetinde bütün kazalar amlarının işti- rakleri ile bir içtima yapılmış- tır. i İçtimada idari işler üzerinde görüşülmüş ve icap eden karar lar verilmiştir. Ticaret müsteşarı bugün dönüyor Şehrimizde bulunan ticaret müşteşarı Hüsnü Beyin bugün Ankaraya avdet etmesi muhte- meldir. Tapu ve kadastro mektebinde Tapu-ve kadastro müdiriyeti umumiyesine merbut kadastro ve meslek mektebinin bu sene- den itibaren âli tahsil müddeti iki seneye iblâğ edileceği müdiriyeti umumiye mektep i- daresinden bu ilk senelik prog ramını istemiştir. Mektep ida- resi programı göndermiştir. gerekse hukuk şubelerine bu se ne 78 efendi kaydedilmiştir. Hu kuk şubesinde Meliha Hanım is minde bir kız talebe de vardır. Bu sene riyaziye şubesine pek rağbet edilmemiş ve bu şube- ye 17 talebe dahil olmuştur. Etibba odasında Etıbba odası haysiyet divanı bugün saat 14 te içtima edecek bazı meseleleri tetkik ederek i cap eden kararları verecektir. Hayır cemiyetlerinin müsamereleri Himayeietfal cemiyeti 27 teş rinisani cuma günü akşamıMak sim barda bir tedansan verecek tir. 17 kânunuevvelde de Hilâ- Hahmer cemiyeti Tükuvazda kışlık balosunu verecektir, Daha “ziyade tevsi edileceği söyleniyor İhtikârla mücadele için tica,, ret ödalarının salâhiyetlerinin © tevsii mevzuu bahsolmaktadır. Odaların esasen kanun mu- cibince ledelicap şın men'i ticarethanenin seddi, cezayı nakdi tarhı, karaliste tanzimi gibi ceza tatbikatına salâhiyet- leri vardır. Cumartesi günü Millet Mec- lisinde icra edilecek müzakere- lerde Odaların bu salâhiyetleri nin daha ziyade tevsi edileceği ve Odalara kazai salâhiyetler de verileceği söylenmektedir. Abdülkadir Kemali gazeteci olmuş İskenderundan Adana gaze- telerine bildirdiğine göreAntak yadan ayrılmış olan ehali fırka sı firari lideriAbdülkadir Kema li doğruHalebe gitmiş ve orcsla intişar eden “Elvakit” gazete sinin başma geçmiştir. mi Suriyedeki Türk emlâki meselesi Adana gazetelerinin verdi- ği malümata göre, Türkiye ve Suriyelilerin emlâki meselesini müzakere için Ankaraya git miş olan M. Grandi ahiren Be- ruta dönmüş ve müzakeratın safahatı hakkında komiserliğe şifahi izahat vermiştir. Lübnanlılardan mürekkep , bir heyet M. Girandiyi ve umu-” ru siyasiye müdürünü ziyaret” ederek son müzakerat hakkın- da tafsilât istemişlerdir. Kendilerine verilen cevapta , iki hükümet © arasında emlâk © meselesinin nihai sürette halle dilmiş olduğunu, — Türkiye ve Suriyelilerin emlâkinin iade e dileceğini, bu itilfn yakında, mevkii tatbika konulacağı bil-; dirmiştir. Poliste Kızı alamadığı için kardeşini öldü rdü Öldürenler de kızı isteyen Hakkı ile kardeşi Hacıdır Nişantaşında sebzeci Hakkı Efendi aynı mahallede oturan Zeynep Hanımı almak istemiş ve fikrini de Zeynep Hanımın kardeşi Celâl Efendiye açmış. Fakat her nedense Celâl Efen- di bu izdivaca muvafakat etme diği için müteessir ve muğber olmuş. Dün Hakkı ile kardeşi Hacı, Nişantaşında Büyük Çift lik caddesinde Celâl ile kız kar deşi Zeynebe tesadüf etmişler. Hakkı kendisini zaptedemiye- rek Hakkınm yolunu kesmiş ve sataşmıştır. Bir aralık Hakkı ve kardeşi Hacı tabancalarını çekmişler ve bu anda da bir kaç el silâh atılmıştır. Çıkan kur- şunlardan biri zavallı Celâlin alnına isabet ederek ağır suret te mecruhiyetine sebebiyet ver miştir. Celâl yere yuvarlanınca silâh sesine koşan polisler de vak'a mahalline yetişmişlerdir. Celâl derhal hastahaneye kaldı rılmak istenmişse de, birkaç da kika sonra vefat etmiştir. Hak- kı ve Hacı tabancaları ile bera- ber yakalanmışlardır. Katilin iki kardeşten hangisi olduğu tahkik edilmektedir. Tramvay çarpması Sirkecide 801 numaralı vat- manın idaresindeki tramvay a- rabası hammal Mehmede çarpa rak belinden yaralanmasına se bep olmuştur. Petürkeliler arasında Şark Demiryolları hammalla- rından Petürkeli Hasan ile ar- adaşı Petürkeli Kesedar Rams zan bir para meselesinden çı- kan kavga yüzünden Petürkeli Hacıyı dövmüşlerdir. Apartımanda- hırsız Galata sakinlerinden be boş , ta gezer takımından Şakir As. malı Mescitte Hacı İlyas Bey, apartımanına girmiş ve bütün ” gece apartımanda saklandıktan , sonra, dün sabaha karşı apartı- © man sakinlerinden Hıristo E- fendinin dairesinde mutbak kıs | mına girip öteberi karıştırmak» * ta iken cürmü meşhut halinde , yakalanmıştır. Eski kin Örtekiiyde Kürü subağar da 42 numaralı hanede mukim sabıkalı Tanaş aynı sokakta bakkal Nesim Efendinin kendi sini mukaddema mahküm ettir diğine muğber olarak, sopa ile dükkânın camlarını kırmıştır. Tanaş yakalanmıştır. Sahilden giderken Amavutköyünde Sarraf bur. nunda sahilden gitmekte olan Kuruçeşme gümrük antrepo. sunda memur Halil Efendi, mü” yazenesini kaybederek denize» düşmüşse de, nokta memuru, ve civarda bulunanlar tarafın.” dan ifadeye gayri muktedir bir.” halde kurtarılmış ve Beyoğlu” hastahanesine yatırılmıştır. Bir lira hırsızı Beyoğlunda Şerbethane 80-,. kağında ekmekçi Vasilin bir li-; rasını çalan Niko yakalanmız-” a