14 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

14 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ünü * ve irfan sahasında olgunlaşmış, ke- Ekonomi Şeker ihtikârı tahak- ' kuketti. Neyapılıyor? Ihtikârı bilhassa pıyor. Şeker fiatlerinde son günler- de bir yükseliş görülüyor. Pek az evvel 50 nihayet 52 kuruşa satılan kesme şekerler 56 kuru şa satılmağa başlamıştır. Bu hal iktısadi mahafilde alâka ile karşılandığı kadar balk arasın- da da telâş uyandırmıştır. Şe ker fiatlerinde bu yükselişin 8€ beplerini tetkik ettik ve bu işe de her şeyden evvel bilhassa kü çük esnafın ihtikâr meylinin se bep olduğu neticesine vardık. 1932 senesi ilk üç aylık konten janda kontenjanı azca ko min tenjana tabi olması şeker idha- Mitmı biraz güçleştirmektedir. Bu ihtikârı ve ecnebi şeker fiat lerinin yükselmesini intaç etmiş tir. Halbuki, memleketin bir se elik ihtiyacma kifayet edecek şeker olduğu tahmin edilmekte dir. Bir şeker buhranı mevzuu- bahiş değildir ve fiatlerin yük- selmesine hiç bir sebep yoktur. Şeker piyasasında aynı zaman- da bir nâzım vazifesini ifa et- mekte olan Alpullu şeker fabri kası şeker fiatlerindeki bu yük selişle yakından alâkadar olmuş ve mâni olacak tedbirler ittihaz etmiştir, Alpullu şeker fabrika- sı şeker fiatlerine biç bir zam yapmamıştır. Evvelce olduğu gibi Alpullu şekeri 50 kiloluk çuvalları 38 İira altmış kuruş- tan satılmaktadır. Alpullu şe- ker şirketinin elinde ihtiyaca üç ay kifayet edecek şeker olduğu halde fiatlerdeki tereffüe karşı bir tedbir almak üzere faaliyeti bitmiş olan fabrikayı tekrar kes me şeker imaline sevketmiştir. Borsa fiatları Fransız frangı Ingiliz lirası Dolar Liret Belga Drahısi İsviçre frangı Leva UN - hi SEZSS 7 8 2 7 2 02 4 5 9; 6 2 T Zesnuwa 3 Mehtebe, darölfünuna, diploma. ge e ea dani Van dabi recelerinin hepsinden geçmiş olmak bir insanın muhakkak olgunlaştığını, kemale erdiğini isbat etmez; fakat, medeniyetin bugünkü hâlinde, ilim male ermiş insanlar, muhakk todidacte,, ların daima ak “yan bir tarafları vardır; / içlerin | den, dü inde, değerli dünyanın her yerinde, değeri küçük esnaf ya- Fiat 52 den 65 e çıkarıldı! Şeker fintlerinin daba fazla yük selmeyeceği temin edilmekte- dir . İzmirin 5 günlük ihracatı 2 künunusaniden 7 kânunu- sani 1932 ye kadar İzmirden muhtelif ecnebi memleketlere ihraç olunan emtianın mikdarı hakkında İzmir Ticaret odasın- ca bir istatistik tanzim edilmiş tir. Buna nazaran palamut 507 bin kilo, üzüm 405450, incir 68390, tütün 740124, palamut hülüsası 49460, küspe 271780, zeytinyağı 2520, 15295, yumur ta 21100, kuzu derisi 4510 adet, ceviz (kabuklu) 206, bakkaliye eşyası 4087, halı 5120, sığır 431 baş, keçi ve kuzu 2750, arpa 50900, kum darr 41000, kepek 50,000, kilim 77, mazi 500, bal. mumu 7450, bakla 11100, hur- da incir 40000, meyan kökü 110000, burçak 14592, tiftik 1338, yün ve ipek 5065, pirina 140000, ceviz kütüğü 138, s0- ğan 25000, mobut 104937, su- sam 6596 kilodur, İngiltereye buğday ithali İngiltere hükümeti buğday idhalâtını kontenjana tabi tut- mağa karar vermiştir. Yeni bir resim İtalya hükümeti resmi gaze- tede neşrettiği bir karârname i- le idhalât eşyasına yeni bir re- sim koymuştur, Adı “Tahliye resmi,, olan bu yeni resim alın- masa bir kânunusaniden itiba ren başlanmıştır. Resim herhan gi bir İtalyan limanına tahliye edilen idhalât eşyasmdan alın- maktadır. Resim fosfat ve nit- ratla inşaat malzemesinden ton başma bir liret ve diğer bilcüm le eşyadan ton başına 2,5 liret olarak almacaktır. Transit eşya 8ı bu resimden muaf tutulmuş- tur, Yunan Opera Heyeti Gazi Hazretlerine arzı i tazimat etti Fransız tiyatrosunda temsil- ler vermekte olan Yunan milli operasmdan bir heyet dün Dol- mabahçe sarayma giderek Reisi cümhur Hazretlerine tazimatla | acanila rı arzetmişlerdir. Bu heyet — R mı (Puçini) ka) sını temsil tazimatlarına ilâve etmişlerdir. Reisi Hazretleri bu da- vetten fevkalâde mütehassis ol duklarmı beyan ve beyetine selâmlarının. min meşhur (Tos- milli opera rebliğini, mi İN EF KE ii ii ; i az İç i di zl m de | dar MİLLİYET PERŞEMBE ihtikâr mücadelesine filen başlanmalı | rifte | Odalarda 50 nci yıl Bugün.. Ticaret odasında bugün merasim yapılacak Bugün Ticaret ve Sanayi o dasının ellinci yıldönümüdür. Ticaret ve Sanayi odasında bu münasebetle bugün saat 14 te yapılacak merasimde söylene- cek nutuklar yalnız odanın de- ğil memleketimizin son elli se- nelik iktısadiyatının tarihçesini hülâsa edecektir. 1882 senesi 14 künunusanisinde OGalatada Mehmet Ali Paşa Hanınm bir odasında ilk defa “Dersaadet Ticaret Odası,, açılmıştı. Bu o- da 1304 tarihine kadar bu şekil de devam etmiş ve bu tarihte namını almıştı, 20 sene bu hal devam etmiş ve 1326 tarihinde Oda tekrar Ticaret ve Sanayi Odası haline gelmiştir. İstan- bul odası o zamanlar eski Tica- ret ve Nafia nezaretince daima diğer odalara bir merci gibi te- lâkki edilir ve diğer odalara ya- pılacak tahrirat Bu Oda vasıta- sile yapılırdı. İstan Odas: mem İcket iktısadiyatına &it bü- tün mesail ve bütün tedbir leri pek eskiden görmüş ve icap edenleri yarım asırdan be- ri şayanı hayret bir ısrarla mü- dafan etmiştir. Habip zade Zi- ya ve Hakkı Nezihi Beyler bu- günkü nutuklarında bütün bun ları göstereceklerdir. Bu müna- sebetle hazırlanan eser beş kıs- ma ayrılmıştır: 1 — Tesis devresi, | 2— Odanın sınaf meselerle bilhassa meşgul olduğu devir. 3 — İhracat ticaretine chem- miyet verilen devre. 4 — Meşrutiyetten başlayan ve 1925 senesine kadar devam eden mütereddit devir. 5 — 1925 ten sonra olan kı- sım, İhtikârla Mücadele Kanun, mücadele için halka da Ticaret, Ziraat ve Sanayi odası" l | KANUNUSANİ Poliste 1932 Haydarpaşa garında şüpheli bir adam Bavulu açılınca içindeki torbada kaçak çakmak taşları bulundu < - kaçakçılık kanununun — ün, sonra, kaçakçılığa karşı a letin ber kuvveti daha müteyakkız bir vaziyete girmiş bulunmaktadır. Bâhusus çakmakların ortadan kaldı- rılması ve tamnmen hibrit östimali bakkında son günlerde deveran ©- den bir şayin üzerine, buzz açık göz- beri fanliyeto giriştikleri görülmek tedir, Dün; zabıta, bu vadide yapıdan mühim bir kaçakçılığı meydana çi karmıştır. Vak'u hakkında bir muharririmi- zin yaptığı tahkikata nazaran kaçak gıliğın tafsilâtr yudur” Sant 12,55 de Haydarpaşaya ge len ileyke elinde bavu- Yu ile hir adam inmiştir. Bilezikçilik “ttiğini ve isminin Mustafa Hikmet olduğunu söyleyen bu adamın tren- deki vaziyeti bir az şüpheli görül müş olduğu için, polisi olundu bulunmakta idi. Bu Haydarpaşaya inince öfa da tarassuda iştirak etmiş ve Musta fa Hikmet'in otrafna mütecessis mazarlarla baktığı görülmüştür. Bu vaziyet karşısmda Hikmet ef. nin bavulunun taharrisine lüzum görül müş ve kendisi de durdurulmuştur. Bavul açılmış ve üst tarafta bu- Iunan öteberinin altı karıştırınca bir torba ele geçm Bu torbanm da ağzı çözülmüş, ve içinde yürlerçe'çakmak taşı bu- kanduğu görülmüştür. Mustafa ef. derhal tabir tevkife alınmış ve bir heyet muvacehesinde taşlar ta'dat edilmiştir. Neticede tor bada 1000 den fazla taş olduğu gö- rülmüş ve bir zabit varakası tutula- rak taşlar mühürlenmişti Manstafa, Himmet eb tanzim olunan tahkikat evrakile ad- iyeye verilcektir. * Bir büyü işi Sultan Selimile oturan İsmail ef, zabıtaya müracaatla bir iddiada be- hanmuştur, Bu iddiaya göre, Celâl ef. ismin- de biri lan altı ay evvel, İsmail «f. ye bir iş için büyü yapacağı ba- banesile bir miktar parasını almış tır. İsmail ef. win bu iddiası üzerine Celâl ef. yi istievap altma almış ve büyü meselesinin iç yüzü sorulmuş” tur, Celâl ef. böyle bir işten haber. dar olmadığını idin eylemektedir. tir. . — hakkımda; Tahkikat evrakı, mahkemeye ve- rilecetikir. Sirkat iddiası Ortaköyde Ferit paşa apartıma- | manda oturan Mediha H. ın odasın- daki sobadan sıçrayan kıvılcımlarla yangın çıkmış ve itfniye haberdar e- dilmiştir. Gelen itfaiye; yangını etrafa si- rayet etmeden söndürmüştür. Bir sabıkalı yaralandı Küçük pazarda oturan sabikalı Kör Faik ile Tavuk pazarında kah- veci Arap Yusuf kavga etmişler, Ar rap Yusuf, Faik'i "kafasından hıçak- in yaralarıştar. Temele taş atarken.. Balatta Molla Aşki mahallesinde yapılmakta olan yeni ilkmektep in- şaatında çalışan amele Haçik temele taşları atmakta iken, kazaen taşlar- dan biri Ahmet ismindeki © ameleye rast gelerek ağır surette o yaralamış- tar, Bir gazinoda arbede.. üç arkadaş, o gazinocu ile kavga etmişler, bunlardan Şükrü ha vaya silâh atarak kaçmış, Ahmet'in biri gazinocuya bıçak çekip kaçmış, diğer Ahmet te, masadaki tabak, ka deh ve saireyi kırarken yakalanmış. tır Polis, diğerlerini aramaktadır. Düşen çocuk Otomobil kazası Galata'da geçmekte olan şoför İs- majl'in idaresindeki otomobil Dimit- ri isminde birine çarparak yaralamış. tır. Şoför yakalanmıştır. suhuletler gösteriyor | mmm Büyük Millet Meclisince kabal edilen ihtikârla mücadele | kanunu Resmi ceridede intişar etmiş olduğu cihetle mevkii meriyete girmiş de mektir. Evvelce de metnini dercetti- ğmiz bu kanunun asıl hatlarını şu münasebetle bir kere daha karileri- alanlar bir aydan bir seneye kadar ve on bin liraya kindar da ağır para cezasıyla tecziye edileceklerdir. ibükârla mücadeleyi tes- üzere de halka baz salâ- larını adliyede bir heyet üç yün i de tetkik ildkayı Kahik çö rürse, evrakı sulh mahkemesine ve- tir, Görülüyor ki, bu o mücadelede yalnız Devlet makamlarına halka da vazifeler terettüp ediyor. olmasın?” Bilmem Burhan Ümit mahsus mu » İİ bu kadar basit şeylerde hataya düşü yor? Memleketimizde cen<bi diller- denbirini bilen herkes gerek Yunan ve Latin klasilderini, gerek yaşıyan diller klasiklerinin bir listesini ber- hangibir kitap kataloğunda bulabilir. e | Ecnebi dillerden birini bilmiyenlere gelince onlara şimdil'k klasikleri tav zevkine | siyenin bir faydası yoktur.Çünkü he men tercümesini Seyrisefainde Teftişler Havuzlar idaresinde de üç memura işten el çektirildi! Seyrisefainde yapılan teftiş- ler devam etmektedir. Görülen lüzum üzerine bavuzlar idare- sinde de üç memura iştn el çek- | "“Y. trilmiştir. O da kaçmış! ADANA, 12 —- Firari Abdül kadir Kemalinin vektile şehri- mizde çıkardığı Ahali gazetesi- i müdürü olan ve bir ir kitapların HAA beline eli olurlar Ba da anlaşılır, Fakat gerek Papalığın, ge- rek o devletler #sssürünün verdiği kararlar kitabın bedii veya felsefi kiymetini kasdetmez. Ümüt hangi doğmaya göre hüküm vere- cek? Vakın bir eseri tenkit etmek de onun iyiliği veya fenalığı hakkında bir büküm vermektir. Fakat münek- kit: “Bu kitap iyidir veya fenadır,, diye kesip atmaz; sebep gösterir. “İyidir, çünkü... Fenadır, çünkü... der ve ancak «çünkü» yü takip eden sözlerin bir kıymeti olur. “Kitap se- venler cemiyeti, bir tenkit mecmu- ası çıkarsaydı, kimsenin bir diyece- ği olmazdı. Orada yeni veya eski ki- Vecihi Beyin Teşebbüsü Tayyarecimiz yeni tayyareler imal etmek istiyor a li Vecihi tellalı Ming bitmek üzeredir. Hangarın resmi mu Mnelesi de ikmal edilmiştir, yakında alan kitap cemiyetin heyeti öyle karar verdi!,, diyecek I İşte ben böyle bir şeyi kabul et- mediğim için yapan adamım, Bir kere herkesin Tee ikide bir fırlatılan ba “paradoxe” ne demektir? Mücsses kanaatlere uy gun olmıyan fikir, söz; işte o kadar. Doğru veya yanlış, haklı veya hak- sız demek değildir. En basit hakikat ler bile bir zaman addo'- Tunmuştur, Burhan Ümit makalesinde yeni ir arasında irfan ve hars için pek az eser ni “öy Yüyor. “Kısmı âzamı (Cümhuriyet as kerinin alfabesi, Tarihin küçük kız. leri, ilb) gibi halka ait eserler ile Maarifte. Sınıfta Kalanlar Üç sene aynı sınıfta okuyabilecekler kadar ayni sınıfta, bir bir defn sınıf kalabilir, yani iki sene okuyabilirdi. Yeni esasa gö- re ayni sınıfta bir talebe üç sene 0- kuyabilecek, yani iki defa ipkayı s- mı edilecektir. Bu sekil bu sene imi hanlarında tatbika başlanacaktır. Evvelce ayni smıfta iki defa ka- lan talebe bir daha tahsiline devam GE a esi sıkkarılı- Yeni vaziyette mümkün olduğu kadar talebenin mektebi yarı yolda ini temin notası göz ö- münde bulundurulmuştur. İlk tedrisat müfettiş- liği imtihanı Almacak ilk tedrisat müfettişleri için bu ayın 18 inde taliplerin imti- banları yapılacaktır. İmtihana giren lerin asgari beş © sene ilk mektep muallimliği etmiş olmaları şarttır. İmtihanlar İstanbul, Sivas, Adana ve Trabzon muallim mekteplerinde yapılacaktır. İmtihanlara İstanbulda umumi müfettiş Hasan Ali, Sıvasta başmüfettiş Hilmi, Trabzonda umu- mi müfettiş Bedri, Adanada Reşat Nuri Beyler nezaret Müfettişler bugünlerde şehrimizden hareket edeceklerdir. İmtihanlarda mümeyiz muallim mektepleri ve maarif leri, ve meslek dersleri muallimleri hazır balunacaklardır. Başmüfettiş Hilmi Beyin şehri- mizden bir ay ayrılması müddetinde olarak müdür İ ecnebi ve ekalliyet mektepleri işle- rine vekâleten diğer bir umumi mü- fettiş bakacaktır. Muammer Raşit Bey iyileşiyor Bir müddetten beri rahatsız bala nan Darülfünun emini Muammer Ra git Beve bir hafta evas kinci bir e- tra | TR veli rkbiyesi İyi olup bir ba esine başlayacaktır. taya kadar vazife Kânunusani başında açılması mu- karrer olan gazetecilik mektebi Mu- ammer Beyin hastalığı münasebeti” le fanliyete geçememiştir. Darülfünun emininin hastalığı do layısile uzun zamandan beri toplan- Darülfünun teşkilâtı albümü Darülfünun teşkilâtı, lâboratu- varları vesaire hakkında © malümatı avi albüm ikmal edilerek (o Maarif Vekületine gönderilmiştir. Darülfünun mütehassısı yola çıktı Ankaradan verilen malümata gö- re, Darülfünuna mütehassıs olarak Marş İsviçreden İstanbula mütevec. cihen yola çıkmıştır. e Mumaileyhin tetkikatı İki ay devam edecektir, Ve kölete vereceği rapor talim ve terbi- ye dairesi ile Maarif erkümmdan mü epi *e daha iyi eder; o da Papalığın İn- dex'i kadar, iyi kitapları tanıtmak bu susunda faydalı olur, Burhan Ümit'te, kendisine söyle Den sözleri tahrif etmek ve yahut bir <ümleyi, etrafındakilerden ayırarak manasızlaştırmak illeti de var, Mese lâ bir sözümü almış: “Uç kişi bir fik Belediyede Yangınlar Çoğalıyor 7 senedir İstanbulda yangınlar arttı İstatistiklere nazaran, İstan- bulda yedi seneden beri yangın lar fazlalaşmıştır. Meselâ 1923 te 72 yangın kaydedilmişken, bu mikdar her sene aşağı yuka rt temevvüçler | gösterdikten sonra, 1930 da 466 ya kadar çıkmıştır, Geçen seneki yangın lar da 500 e yakındır. Bu sene zarfında yangınlarda 12 kadar İnsan yanmıştır. Yangınlar en ziyade İstanbul ve Beyoğlunda olmaktadır. Alâkadarlar yan- gınların tevessüünde halkın da kusurunu görüyorlar. Meselâ yangın çıkan yerde, ateşin sön- dürülmesine çalışmakla beraber itfaiyeye haber verilmemekte, ancak yangın büyüyünce bu $on tedbire müracaat edilmekte dir. Halbuki bir taraftan yan- gm söndürmeğe çalışmakla be- raber, diğer taraftan itfaiyeyi de haberdar etmeği ihmal et memek lâzımdır. Kaybolan mutemet hâlâ ortada yok! Zimmetine beş bin Kira geçire erdi. İ rek tagayyüp eden belediye mu temetlerinden Nail Beyin tahar risine devam edilmektedir. Bu hâdiseden sonra belediyenin di- ğer mutemetlerinin de hesapla. rı tetkike başlanmıştır. Bundan başka badema mutemetler nez- dinde para bulundurulmaması takarrür etmiştir. Üsküdara bugün çam dikiliyor Üsküdarda Salacık ile Harem arasndaki İhsaniye sırtlarına dikilecek çam ağaçları bugün öğleden sonra merasimle dikile cektir. Dikilecek çam fidanları bin kadardır, Merasime iştirak edecekler bugün Köprü Üskü- dar iskelesinden 2,45 vapuru i- le hareket edeceklerdir. Mera « simde vali ve belediye reisi Mu hiddin B., belediye erkânı, ga- zeteciler ve sair zevat hazır bu- hunacaklardır. Şimdi çaplak o- Jan bu sırtlar ağaçlandığı vakit güzel bir manzara tektir, Belediye cezaları için üç mahkeme' edilmesine karar verildiğini söylemişti. o Bu mahkemelerin teşkilini prensip itibarile kabul eden vekâlet, Arkaradan veri- len malümata göre, İstanbul müddei umumiliğinden şebrin hangi mıntakalarında ve kaç mahkemeye ihtiyaç olduğunu sormuştur. Müddei umumiliğin İstanbul, Beyoğlu ve Üsküdar- da üç mahkemenin ibtiyaca te- edeceği yolunda edilmektedir. cevap verdiği zann. $ i “Babalık,, refikimiz mütevazı değilimdir).Ben de edebi- yat mallimlerinin (bir kısmına) döğe Göğe beş sene ders okuturam,, 3 tim. Burhan Ümit bunu, kerre içine aldığım kelimeleri kaldırarark Fime iştirak ederse acaba yanlış mı | ile elde ei idadi ie