25 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

25 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PAZARTIESI 25 KANUNUSANİ 1932 6 ncı sene, No. 2141 NUSHASI 5 KURUŞTUR Fransa İngiltere Tamirat meselesini müzake- re etmek üzere 25 kânunusani- de Lausanne'de bir konferans toplanacaktı. ! ii 24 kânunusanide Mac Donald ile Laval arasında bir mülâkat vuku bulacağı bildi rilmektedir. İngiliz ve Fransız başvekillerinin bu mülâkatları, bize Lausanne konferansının te hirine âmil olan sebebi anlatı- yo: ir, Evvelâ İngiltere ile Fransa, aralarında anlaşmadan Alman- ya ile karşılaşmak istememişler dir, Amerikanm hazır burınma dığı ve İtalyanm doğrudan doğ ruya Alman noktai nazarını ka- bul ettiği bir konferansa, İngil- tere ile Fransanm da ibtilâf ba- Hinde iştirak etmeleri Almanya ya çok elverişli gelecekti. Gerçi Versailles konferansından beri İngiltere ile Fransanm bir ta- kım beynelmilel i ay- rı ayrı zaviyelerden gördükleri vakidir. Fakat tamirat kadar ciddi bir meselede ve Almanya nın da iştirak ettiği bir konfe- ransta bu iki sabık müttefikin, açıkta açığa muarız vaziyette bulundukları © görülmemiştir. 1921 Waşington ve sonrada Londra tahdidi teslihat konfe- ranslarında İngiltere ile Fransa ayrı ayrı nazarları mü faa etmişlerdir. Fakat nihayet bu konferanslar eski müttefik- ler arasında müzakerelerden iba retti, Lausanne konferansının içti mama engel, İngiltere ile Fran sa arasmdaki ihtilâf olduğuna ve şimdi bu iki devlet başvekili anlaşmak üzere içtima lerine göre, acaba mükâleme | yalnız tamirat me mi münhasır ka- lacaktır? — İngiliz — Fransız münasebatının £ Versailles sul bünden beri geçirdiği isti- haleleri bilenler, tamirat et- rafmdaki ihtilâfın, bir sebep ol maktan ziyade başka sebeplerin doğurduğu netice olduğunu takdir ederler, Bunun içindir ki tamirat meselesi hakkımdaki noktai nazarları telif etmeğe ça lışırken, Mac Donald ile Laval' iki devlet arasındaki daha €- ihülâfların da haline te- şebbüs etmeleri tabiidir. Yak- laşmakta olan tahdidi teslihat konferansı da böyle umumi bir anlaşmağı zaruri kılmaktadır. Zira İngiltere ile Fransa ara- sındeki ihtilâfların en ehemmi- yetlisi tahdidi teslihat meselesi dir. Ve Versailles'dan sonra ilk ayrılış noktası da 1921 senesin de Waşington bahri tahdidi tes lihat konferansında bu mesele- nin müzakeresi sırasında olmuş tu, İngiltere denizaltı gemileri nin ilgasını teklif etmiş, Fransa bunların müdafaa silâhı olduk- larını iddia ederek kabul etme- yince, İngiltere ile Fransa 1905 te aktedilen Antant Kordiyal'- den beri ilk defa , açığa ibtilâfa düşmüştü. Lon- dra bahri tahdidi teslihat kon- feransında da gene hafif kru' zörler etrafındaki ihtilâf yüzün den Fransa beş mukavelenin i- isini imzalamamıştır. Gerçi bu inci ihti İtalya ile Fransa arasında görünmekte ise de ha- kikat halde bu da İngiliz - Fran sız ibtilâfıdır. İngiltere barbi umumiden sonra deniz hükimiyeti nokta- sından yalnız Amerikanın mü- savatını kabul etmiştir. Avrupa ya karşı vaziyeti barpten evvel ki vaziyetinden farksızdır. Ve bu, hâlâ İngilterenin en hassas tarafı olmakta devam ediy nyanm silâhla- uretile Avrupa da istediği emniyeti te- min ettikten sonra kendi denizlerdeki hâkimiyetinin hiç bir taraftan münakaşa bile edil- mesine razı değildir. Diğer taraftan Fransa da Avrupa kıtasındaki hâkimiyeti ni idame edebilmek için tahdi- di teslihat hakkında bazı noktai nazarlarının kabulünü isti Meselâ efradın tahdidinde ihti yat smıflarına gençlerin hesaba katılmamasını istiyor. Silâhla- mevzuu selesine İh. rın aynen tahdidi yerine bütçe- Şimdi bu konfe- | Herkes türkçe Kuran dinlemek Dün de bazı camilerde türkçe Kuran Yarın için b f Milli bir resim galerisi lâzım! Bir çok kıymetli tablolar şurada, burada dağınık ve halde mahvoluyor perişan bir *, 15 kânunusani 932 tarihli nüsha- mızın san'at sütununda ressam Elif Naci Bey müzelerin bodrumlarnda rutubetten bir takım kiymettar tab- loların çürümekte olduğunu yazmış, lerdeki masarifin tayinini isti- yor. Bütün bunlar Fransanın Avrupa kıt'asmdaki hâkimiyeti ni idameye m tedbirlerdir. Fransanın karadaki hâkimi- lerde- de | yeti ve İngilterenin denizi ki hâkimiyeti iki meseledir ki bu devletler arasında on dört seneden beri alış verişe mevzu teşkil etmektedir. Bundan ev- velki muhafazakâr kabine ikti- dara geçtiği zaman Hariciye na, sırı Chamberlain ile Brine ara- ında kara ve deniz hâkimiyeti- ni mübadele suretile esaslıca bir itilâf hâsıl olmuştu. Fakat sonra gelen Mac Donald kabi- nesi bunu kabül etmemişti üyük hazırlıklar var | istiyor okundu. iel Yukarda Selçuk camiinde, aşağıda Süleymaniye camiinde dün türkçe Kur'an okunurken Türkçe kuran hareketi, tanmmış hafızlarımız arasında derhal lâyik olduğu alâka ile karşılanmıştır. Dün de Hafız Burhan B. Beyoğlunda Kamerhatun camiinde, Hafız Ke mal Bey, Süleymaniyede, Hafız Ya- şar Bey de Aksarayda Selçuk cami- inde kuranı türkçe olarak okumuş- lardır. Hafız Zeki Beyin de Dolma i zade camiinde türk çe kuran okuyacağı haber alınmıştı. - Zeki Bey, nezle olduğu için eamie (Devamı 5 inci sabifede) EEE bu tablolar ve galeri meselesi bak- kında Güzel San'atlar Akademisi mü. dürü Namık İsmail Beyin de müta- Icalarını 22 kânunusani 932 tarihli (Devamı 5 inci sahifede) Fransanın İngiltereye karşı kul landığı silâh denizaltı gemile- rinin inşası ve hafif kruvazörle rin inşaalı mesel r. Diğer| taraftan İngilterenin de Fransa | ya karşı kullandığı silâh, muh- temel bir Alman rekabetidir. Mac Donald . Laval mülâka- tında bu esaslı ihtilâfm başlıca mükâleme mevzuunu teşkil ede ceği şüphesizdir. Ve bu mükâle melerin vereceği netice de bir hafta sonra toplanacak olan tahdidi teslihat konferansının mukadderatı üzerine birinci de- İtalığm sirayetine İcarşı müessir | Gazi Hz. Gazi Hz. dün Dolmabah- çe sarayındaki dairelerinde meşgul olmuşlar ve bir tare- || fa çıkmamışlardır. Tevfik B. Ankaraya gitti Riyaseticümhur Kâtibi u- mumisi Tevfik B.dün ak şam Ankara'ya gitmiştir. Tevfik B. bir iki güne kadar İstanbul'a avdet edecektir. Muahede Nasıl Imzalandı? TAHRAN, 24 (Milliyet) — Radyo ile — İran ile aramiz- | daki hudut meselelerini hal ve fasleden muahedenin burada | imzası, samimi merasime vesi le verdi. İmza merasimi Har- | biye veziri Esat Hanın kons-| Zında cereyan etti. Hariciye | vekilimiz Tevfik Rüştü B,, İran Hariciye nazırı Frugi Han akşam konağı teşrif etti- ler, şeretlerine mükellef bir zi- yafet verildi. Muahede gece sa at bir buçukta imza edilmiştir. Havalar son derece karlı olduğu için hey'et (o Bâğdada harektini İran hükümetinin ri cası üzerine salıya tehir etti, Osman Me Resmi tebliği de okuyunuz. e Nezle Salgını Mekteplerin tatiline lüzum görülmüyor Şehrimizdeki | grip ve nezle salgını olanca şiddetile devam ediyor. Evlerinde hasta yatan- lardan maada, işlerine gelenler de öksürmekte ve aksırmakta- dır. Bütün mektepler dezenfek- te edilmektedir. Bunun için ba- zı mektepler yarım gün, bir gün tatil edilmişlerdir. Hastalık do- layısile en tale be ve mueilim nisbeti yüzde el- | liye çıkmıştır. Devairde me-| murlar arasında da aynı nisbet | yardır, Maarif müfettişleri, sıh hiye müfettişleri teftişlerine de vam etmektedir. Bayram tati- Nine az bir mi t kaldığı için, mekteplerin tatili doğru ve has bir tedbir addedilmemektedir. Bu hususta alâkadar bir zat di- yor ki: — Mektepleri bir hafta ka- pamak sirayetin önüne geçmi- yecektir. Mevcut talebe ve mu- imle tedri: ta devam en mu- | vafık şekil Yalnız dezenfek- teye azami dikkat edilmekte- dir.,, İzmirde de mektepler kapandı İZMİR, 24 — Burada grip gittik çe salgın bir bal almaktadır. Talebe- nin ekserisi hasta olduklarından dün. den itibaren mektepler tatil edilmiş- tir. Hastalık şimdiye kadar misli gö- röle bir şekilde etrafa sirayet etmektedir. Bazı evlerde bütün ev düşmüş, ayakta kimse Maurice de Kobra Sofyada SOFYA, 24 (Hususi) Fransız muhaşrirlerinden Mau- rice de Kobra şubat ayı zarfın- recede mühim bir âmil olacak- tır. Ahmet ŞÜKRÜ da Sofyaya Fransız sefirine mi İ evine gitmiştir. Vekil Bey dün | caktır. İ nacaktır. İ çok fabri Yusuf Kemal Bey bir kaç gün şehrimizde kalacak İ Adliye Vekili Yusuf Kemal B. vekili Yusuf Kemal Ankaradan şehrimize gelmiş ve doğruca Çamlıcadaki evinde istirahat etmiş ve adliye ye gelmemiştir. Yusuf Kemal | B. birkaç gün şehrimizde kala- Heybeliada Sanatoryomu Yatak kadrosu 125 e iblâğ edilecek kâleti Heybel Run tevsiine vermiştir. Önümüzdeki haziranda bu mü- essesenin yatak kadrosu 125 © iblâğ edilecektir. Doktor ve hemşire kadrosu da tezyit olu- anatoryomu İnşaatı ikmal edilmekte olan paviyona bir paviyonn daha ilâ ve edilecektir. İ müşküller dolayısile Vaşington'daki | ANKARA 25 (Telefon) —| İ son haber'erimiz- | Sıhhat ve İçtimai muavenet ve- Çin-Japonmünasebatı inkıtaa uğruyor mu? Japonların Changhai'a asker çıkaracakları tehdidi Amerikada endişe uyandırdı NANKIN, 24 A.A. — Çin - Ja pon diplomasi münasebatının inkitar keyfiyetinin Çin - Japon buhranmın son safhasını teşkil etmesi | muhte meldir. Bu tedbir, Tehang » Kai - Chek'in de hazır bulunduğu halde ları bir konferansta M. Tagene Chen tarafından teklif olunmuştur. Yer aglari rur etmiş değildir, yalnız umum in- tiba bu tedbirin, evvelden ifşa edil- #nesi üzerine Japonya'nın Çin liman- ların: abluka etmesi ihtimali mevcut olmakla beraber, berhalde ittihaz 0- lunacağı merkezindedir. Waşingtonda endişe VAŞİNGTON, 24 A.A. — Japon larin Ghanghai'a asker çıkarmak teb didinde bulunmaları, bir takım hâdi sat vukuunda Japonya ile diğer dev. etler arasında zuhuru © muhtemel Tehang - Kai - Chek | vakki eyliyeceği tasrih olunmakta- dır. Bu sebepten dolayı Manille'deki * | Amerikun filosuna kumanda etmek İ te olan amiral Taylor, bahriye neza- İ retinden Changhai'a harp gemisi göndermek için talimat ve emir alma mıştır. Maamafih, ahval ve vukuatın icabatıma göre dilediği gibi hareket etmek için fevkalâde salâhiyeti haiz bulunmaktadır. Icabında beynelmile! resmi mahafilin fevkalâde nazarı dik katini celbetmektedir. Nevyork'ta bulunan M. Stimson” ile vaziyet hak- M. Castle görüşmüştür. ” i be Amerika hükümetinin son derece | maıntakadaki Amerikan silâhendazla. rm takviye için sür'atle bir “takım ihtiyatla hareket edeceği ve Aksayı kıtant gönderebilir. idi şarktaki kargaşalıklara girmekten te Darülfünun spor klübü açı Sanayi birliği Kongresi Dün deri ve palamut meselelerini görüştü Milli sanayi birliği “Senelik # dün birlik merkezinde yapılmışı "Dünkü içtimada vaktin yetiş memesinden dolayı esas rüzna- meye girilmemiştir. Bundan do layı esas ruznamenin müzake- resi için içtimaa üç şubatta de- vam edilmesi kararlaştırıldı Dürkü toplantıda bilhassa ine ait meseleler üze istimali meselesi etrafında bir rler söz aldılar, Ne ticede: Yerli palamut ve hi sının debagat fabrikalarında azami yüzde 30 mikdarında kullanabileceği bulâsa yapan fabrikaların ikrarı ile sabit ol- du. Bundan sonra /1 Haziran 932 de nihayet bulacak olan e ek are sonra ha- lacak vaziyet görüşülmü ve fabrikaların lr ber fabrikaya senei sabıka mu- afiyetinin rubu mıktarında ser. bestçe ithal müsaadesi itasının temennisine karar verilmiştir. İçtimada muhtelif sanayi belerine taalluk eden daha çok tali meseleler görüşülmüş- tür, , Recep Bey Adanada.. ADANA, 24, (A.A) safir gelecektir. Burada üç kon ferans verecektir. belediye ve fırka erkânı tarafın dan karşılanmıştır. Klübün küşat resminde hazır bulunanlardan bir grup Yeni tesis edilen Darülfünun klu- | bir surette yapılmıştır. Sant 15,5 da bünün küşat resmi dün Halkevinde | içtima salonunda toplamılmıştı. Da bir çok davetliler huzurunda samimi (Devamı 5 inci sahifede) göm Yazan: Falih Rıfkı I Şubatta Başlıyor Büyük harpte Suriye, Felestin ve Hicaz ida- resinin hikâyeler, fıkralarla yapılmış tarihi 60 Küsur Tablo Zeytindağı, Türkiye için ve Suriye için kaybolmuş bir tarihtir. Falih Rıfkı B., Cemal Paşanın Siyonist, Arap, Ermeni ve bütün sivil işlerini görmekte lan büroda çalışmış yegâne zabittir. Güzel görüşleri, kendine mahsus üslübu ile güzide ubarrir İmperatorluğun son senelerini ve son adamlarını canlandırıyor. Eserden bir kaç satır: “ww O sabah kumandanımın gözyaşlarını güç #attuğunu gördüm: Çünkü siyahlı kadın, evine dönerken, meydanın bir köşesinde kocasının soğu- muş beyaz cesedi ile karşılaşacaktı.. ,, AAA AA EAA AAA AKLA ALAKA A PA AAA AA k