25 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

25 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Darülâcezenin nizamnamesi değiştirilecek Ekonomi İsveçle ticaretimiz tanzim edilecek Isveç ithalâtçıları Türkiyeden ken- dilerine mahsus bir çok tidai maddeleri İsveçle aramızdaki ticari münase- batın inkişafının temini çareleri her iki tarafça da araniyor. Bir taraftan ticaret odası birinci reişi Nemli zade Mitat Bey tetkik maksadile İsveçe bir seyahat yapar kon, diğer taraftan İsyeç rmatbuatı İsveç müessesati ticariyesine Türki- ye ile teması tavsiye ediyor. |, İsveçin 1929 da memleketimize ithalâtı beş milyon lira ve buna mu- kabil bizim İsveçe ihracatımız ancak iğ satın alabilirler..| Ruslar Bulgaristandan tütün alıyorlar SOFYA 24 (Hususi) — Bulgaris tana gönderdikleri bir murahhas va- stasile Ruslar Bulgar tüğcar ve koo- peratiflerine müracaat edip bugün depolarında mevcut olan bütün tütün İri almak için teklifte bulunmuş lardır. Rusların teklifi ticaret maha- filinde çok iyi karşılanmakla bera- ba | | ber aynı mahafil Rusların cinsi rile iyi olan Bulgar tütünlerini ken- | di tütünleri ile karıştırıp (Dumping) İ yapacakları kanaatindedir. 75,000 lira idi. — İsveç geçen sene memleketimize 1,950,000 liralık mal ithal etmiş, ihracatımız ise 230,000 liraya düşmüştür. İsveçe ihraç ettiğimiz maddelerin ii bayında tülün, bundan yonca da mey Beynelmilel şarap va ve sebze gi tedir. Msveçe ihracatımızı arttırmak ve konferansı ğ ithalâitemezla ihracatımız arasmdaki) o PARİS, 24 (A.A.) — Beymelmi. büyük farkı ortadan kaldırmak lâ | fel şarap konferansı, GİNA 11 mart zamdr. tarihinde hariciye nezaretinde akto- lunacaktır. 59 memleket, bu konfe- ransa iştirak edecektir. Berlin borsası yakında açılacak mı? İsveç, bilhassa meyva ve sebzele- rimiz için iyi bir olacağı gi- i bu memlekete tütün ihracatımızı arttırmak ta mümkündür. Oda kongresi tehir edildi ficaret Odasmın bu hafta olması | Fi Berlin le ithali menolunan eşyanın si Ofiste mevcuttur. Harici ticaretimizi alâkadar eden meyve ve sebze de ithalı memnu eşya meyax nndadır. Hamburg piyasasında üzümlerimiz Gcaret odasından Ofise ü- zümlerimizin Hamburg piyasasında ki mevkii hakkında bir rapor gelmiş- tir. Bu raporda son senelerde üzüm- lerimiz için en mühim rakip olarak İran gösterilmektedir. İranlılar Al manyaya üzüm ihracatını tezyide mu vaifak olmuşlardır. 1930 senesinde Türkiyenin — Al- manyaya üzüm ihracatı 166,000 ken ialdenr1831 senesinde 118,000 ken-| tetkik tale düşmüştür. Yunan , üzümleri mevkilerini muhafaza etmişlerdir. Buna mukabil İranm Almanyaya ithalâtı 930 da 4000 kenlal iken | ra ticaret ve ziraat odaları tarafın. 1981 de 39000 kentale çıkmıştır. — | dan gönderilecek mütehassınlarla tü Bu vaziyette 1930 üzüm rekolte. | tün ticaretinde tecrübe ve ihtisasla mizin 1929 m nisbetle az olması mü- | vı tanınmış bazı maruf tüccarlar iş- olnakla beraher rekabetin de | tirak edecektir. Murahhasları adedi, takriben 30 kişi kadardır. Balkan Ticaret Odası . istemektedir. Zira şimdiki vaziyetin evvelce takarrür eden senelik kon : ez gresi şubata tehir edilmiştir . e slm e Lehistan bazı eşyanın |, iüküme mahı in i ini i li eaham piyasasının açıl. ithalini menetti bali Karna sahan Dümer hükümeti tiği bir | in nezaketini muhafaza eden vaziye- amin e bezi ale & dolayısile alâkadarların itilâfgiriz- ül Hilderi karşısında serfuru etmeğe mü- temayil görünmektedir. Fransaya ihracat yapanlar İSTANBUL, 24 A.A. — Ihracat Ofisinden tebliğ edilmiştir: Fransa ü tenjana tuttuğu eşyadan her memleket için tesbit e- dilen miktar tü ikçe ilân etmek. tedir. Alâkadarların Fransaya ihra- çat yapmazdan evvel kontenjanın tükenip tükenmediği hakkında Ofis ton malümat almaları tavsiye olu- nur, Tütün ziraatini ve tica- retini takviye için ANKARA, MA. A. — Tütün zirnatinin vaziyetini ve tütün ticare- Beri M.Malche için bir Büro hazırlandı K Mütehasss Profesör Malehe'in | * onferans 2 e çalışması çin darüllünün divan iti idaresi Fak -kendisine;tahelar dik EM perşembeye toplanıyor Malche bir kaç güne kadar darülfü- nunda çalışmağa başlıyacaktır. Profesör M. Malche şerefine ziyafet Bu içtima için Yıldız sarayı zmüna Şehrimizde bulunmakta © olan i tertibat alınmıştır. Balkan Bern sefiri Cemal Hüsnü B. dün | sı konseyinin ri Serkidoryanda darülfünun mütehas- | mar saat 10,5 konferansı bürosu şimdilik * Dolma- bahçede saraylar müdiriyetinde ay- rılan dairede yerleşerek faaliyete baş lamaştır. Konseyin beşinci içtimaının baş- bea mevzusnu konferansın umumi içtimamda tesisine karar verilen Bal kan Ticaret odası meselesi teşkil et. mektedir. Merkezi İstanbulda olma- sı kararlaştırılan Odanın umumi kâ- tip ve şefleri de bu içtimada kararlaş barılacaktır. z sısı Profesör M. Malche serefine bir öğle ziyafeti vermiştir » ğ Bir kehribar damarı bulundu BURSA, 22 — Misi ve Demirci- köylerinde bir siyah kehribar dama- rına tesadüf edilmiştir. Madenin im- tiyazı alınmış ve Istanbula gönderi- len nümuneler beğenilmiştir. Ankara otobüsleri | Madam Nechitch'in gili Kasedi Key aŞ 1 > teşekkürü vet edilmi: Yuyoslâvya sefiri M. Lyoubemir Nechitch'in vefatı mümasebetile, mü teveffaya karşı izhar edilen asarı mu halâsat ve muhabetten dolayı, müte- vefanın refikası Madame Nechitch. işlemiyecektir. Belediye Ankara şeh- rini vesaiti nakliyesiz bırakmamak MİLLİYET Rüsumatta Açma Masrafı Komisyon ilk içtima- ını bugün aktediyor Gümrükte ithalât eşyasının hep- sinin küşada tabi tutulmasından do layı, küşat ücretlerini yeniden tayin edecek komisyon Ticaret odasındaki içtimamı bugün yapacaktır. Komisyoncuların istedikleri Gümrük ve İnhisarlar vekili Ali Rana Bey şebrimizde yaptığı tetki kat esnasında İkomisyoncular bi ği isteklerini bildirmesi kâletten temennileri çok mühim ve şayan dikkattir. Bu istekleri şu su- retle hulâsa etmek kabildi Gümrüklerde kaçakçılığın tama- men imhası için gümrük muamelâte. nın müseccel komisyoncular marife- tile ve muamelâtin basitleştirilerek muntazam bir şekilde ifasının temi ni. Hukuku hazinenin — siyaneti ve mwamelâtın selimet ve dürüstisi için Galata, Istanbul, Sirkeci rinin birleştirilerek muktedir bir el- de idaresinin temini. Tarife kanununun resmi bir kita fibristle, nümunebanenin islâhı. A- vukatlar misllu hususi kanunla ayrı- lan komisyoncuların ayni | şekil ve vaziyette tanmması esbabının temini. Memlekette Kaçak idam Mahkümu İki kişinin ölümüne sebep olduktan sonra nasıl yakalandı? Bir ay evvel Bartın hapishanesin den kaçan idam mahkümu Feslitli Kara Hasan, nihayet jandarma tara- fından ölü olarak elde edilmiş ve Bar tına getirilerek, bir gün öğleye ka- dar teşhir edildikten sonra görmül müştür. Firarinin masal öldürüldüğü hakkın da şu malümat verilmektedir. izleri bir müddet kaybedilmiş; son- ra, firari Kara Hasamin, arkadaşı Mustafa ile beraber Kocanaz mınta- kasına, hüviyeti tesbit — edilemiyen diğer şahsın da Ulusun Ova kısmı na geçtikleri haber alınmıştır. Kara Hasanın beraberinde bulu- nan Mustafa, bir müddet evvel, sa- “| bik Karaca oğlu köyü muhtarını ya raladığı için hali firarda olan bir sa- Dakka şi Dea a Kk ra Hasandan ayrılmış ve Ulusun Yılanlı köyünde hir samanlığa sak. lanmıştır. Bunu haber alıp derdesti ne giden ihtiyar heyetini silâhla teh- dit eden merkum, oradan kaçmıştır. Müsademeden sonra arkadaşların dan ayrılan Kara Hasan, Bartm min takasa geçmiş ve Çayır köyünde bacanağı Tevfiğin samanlığına sak- lanmıştır. Sabahleyin, samanlığa gi- ven Tevfiğin küçük kızı, üstü başı çamur içinde bir adam görünce kork muş, fakat Kara Hasan kendisini tanıtarak, babasını çağırmasını söY- Hemiştir. Bu sırada Bölük kumandanı yüz- başı Hulüsi Beyin idaresindeki ja darma müfrezesi, mahkümu tahar. ri ederek civardaki Feslit köyüne gelmiş bulunuyordu. Esasen bütün köylülere sıkı emirler verildiği cihet. le; firarinin bacanağı Tevfik, mese- İeyi bir tezkere ile hemen kumandan beye bildirmiş, bu haber üzerine müfreze sür'atle Çayır köyünde ye- tişmiştir. Fakat, küçük kızın dönme mesinden ve bacanağınm da gelme- mesinden şüphelenen cani, derhal köyden kaçmış ve Aralma köyünün şarkından, Aralma Abatların — garp kısmından, Dere köyünün şimelin- den Kırık dağına iltica etmiştir. Jandarma müfrezemiz, dağda dört beş saat devam eden araştırma meti- cesinde firarinin izini keşfetmiş ve mukavemet eden cani, nihayet ağır yaralı olarak elde edilmiştir. Jandar ma kumandanı, ölmezden evvel mah küma: nasıl Firari; 12 - 13 kânuusani salı ak- Komisyoncular birliğinin yeni ve-| İlerken 35 santim kadar derinlik | te bir teneke altma gömülmüş | kefenli bir çocuk cesedi bulun- Poliste Çocuğunu ağacın beraber te Aksarayda Kazgani Sadi ma zmda 9 numaralı hanede mu- kim Şazimet Hanımın Topka- pıda oturan hıristiyan bir ebeye gocuğunu düşürttüğü ve Şazi- ment Hanımında bu çocuğu boğarak kendi evinin bahçesine öl şeklinde müddeiumu- hbar vaki olmuştur. Bu ihbar üzerine müddeiumu- milik makamı da müddeiumu- inlerinden Sabri ve ta- et Beyleri bu hâ- disenin tahkikine memur etmiş İ ve mumaileyhim evvelki gün | Şazimet Hanımın Yusuf Paşa- daki hanesine gitmişlerdir. Bu em ye Hanımm © ie lunmadığı anlaşılmış ve ev bulunan diğer Lasik da böy- le bir hâdiseden haberdar olma dıklarmı söylemişler ve hakika- ti gizlemişlerdir, Yalnız kiracı- lardan bir hanım Şaziye Hanı- mın karnında bir ur bulunduğu nu ve bunun da biraz evvel dü- sürüldüğünü iş ve fakat bu urun nereye gömüldüğünü bilmediğini söylemiştir. Bu ur hikâyesi de müddeiumumiliğe yapılan ihbarm kuvvetini arttır mıştır. Esasen evin aranma cm ri de beraber götürüldüğü içi müddeiumumi muavii Bey temin ettiği kazmacılar va sıtasile bahçede taharriyat yap tırmağa başlamış ve birkaç yer ler kazıldıktan sonra en niha- yet bir erik ağacının "dibi kazı- muştur. Tabibi adli Hikmet B. kefeni açarak cesedi muayene etmiştir. Ceset doğum miadına vâsıl olmuş dokuz aylık bir er- kek çocuğudur. Göbeği 35 san- tim uzunluğunda kesilmiş ve fa kat bağlanmamıştır. Cesedin 45 dibine gömen kadın Çocuğunu düşüren ebe ile vkif edildi | pılmış ve âleti cürüm bulunmuş | ballesinin Yusuf Paşa çıkma- | tur. Ebenin evinde taharriyat yapılırken aynı zamanda 50 dir hem kaçak tütün bulunmuştur. Bunun hakkında ayrıca takibat yapılacaktır. Müddetumumi mu ayini Sabri Bey tahkikat evrakı nı ikmal ederek dün öğleden sonra ebe Zaroka ve Şazimet Hanımların tevkif telebile Fa- derilmiş ve sulh ceza de tevkif müzekkeresini kese- rek her ikisini de mevcuden ad- liyeye göndermiştir. Poliste bir tayin Polis ikinci şube müdür mu- avini Halit Bey polis birinci şu be müdür muavinliğine tayin edilmiş ve dünden itiba- ren yeni vazifesine başlamıştır. Belediyede bir dolan- dırıcılık vak'ası Cavit isminde 17 yaşlarmda birisi belediyede bir İş takip &- derken yanma birisi gelerek: — Sen bu dairenin işlerini bil mezsin, ben burada çok bulun- dum, senin işini ben takip ede- " İyim, sen git pul al da gel, Am- İ İma paltonu çıkar da öyle git ki çabuk gelesin. demiştir. Cavit bundan memnun olmuş ve çabuk gidip gelmek için pal tosunu çıkarıp pulcuya koşmuş tur, Cavit pulu alıp döndüğü za man işi takip edecek adamım pal İtoyu da alıp ortadan kayboldu- İnhisarlarda Barut ve Fişek Şirketleri Heyeti umumiye dün içtima etti Tasfiye edilecek olan Barut ve mevaddı infilâkiye ve fişek İ şirketleri heyeti umumiyesi dün sabah toplanmıştır. İçtimada Maliye Vekâleti namma vari- dat müdürü umumisi Cezmi, Ba rut ve fişek inhisarı idareleri müdürü Lütfi, bu şirketlerde hisseleri bulunan Ziraat Banka 8 hamına İstanbul şubesi mü- dürü Ahsen Bey, şirketlerde hissedar bulunan Fransız Orien tal grupu namına da M. Dejace ve idare meclisi azası hazır bu- lunmuşlardır. Cereyan eden ği | müzakerat neticesinde şirketle rin hükümete karşı olan taah- büdatını ifa edemeyeceği anla- şıldığından tasfiyeye karar veril miştir, Şirketlerin tasfiyesi için hü- kümet tarafından inhisa rı heyeti teftişiye reisi | Raşit, umuru hukukiye müdürü Kâ- mil, Oriental grupu tarafımdan da M. Bonchardi ve Babanzade Fuat B. likidetör tayin edilmiş lerdir. Mürakip olarak ta hükü met tarafından Tütün inhisarı mübayaat komisyonu reisi Tev fik, Ziraat Bankası İstanbul şu besi müdür muavini Halis Bey- ler ve Oriental grupu tarafın dan da Paris avukatlarından M. Rocher intihap edilmiştir. Likidatörlere tasfiyenin nihaye tine kadar her iki şirket için 500 liradan 1000, mürakiplere de 200 er liradan 400 lira ücret Likidatörler bugünden itiba- ren toplanarak tasfiye işine baş | seneki layacaklardır. Yeni idarenin kadrosu Hükümet tarafından idaresi- ne karar verilen Barut ve fişek Zunu görmüştür. Polis tahki- kat yapmaktadır. İ Otomobil kazası Şoför Mustafa efendinin ida- resindeki otomobil köprü üstün gün kadar evvel gömüldüğü ve tefessühe başladığı tesbit edil. miştir. Çocuğun teneffüs edip etmediği, yani diri doğup doğ- madığı tesbit edilmek üzere ce- set Morga nakledilmiştir. Bu hususta yaptığımız . tahkikata göre, bundan bir müddet evvel Şazimet Hanım Topkapıda Ar- paemini mahallesi Kâğil soka- ğında 48 numaralı hanede Ha- çik Efendi zevcesi ebe Zaroka Hanıma müracaat etmiş ve ço- cuğunu düşürtmek istemiş. Za- roka Hanım da çocuğunu dü- avini Sabri Bey dün de Aksaray Ahmediye mevkiinde tahkikat- la meşgul olmuştur. Zaroka Ha nımın da evinde taharriyat ya- Bursa Fransız konsolosluğu gelerk işine başladı. Üçüncü şaki ae yakalandı IZMIR, 24 — Urla yolunda oto- mobilleri 40: işi muş, biri kaçmıştı. Bunun çalı Halil ve bu haydut Sane yak ed, dai ri miştir. 'Bu da yarın Urlaya diğer arkadaş ların yanına gönderilecektir. Eski kaydutlardan olan Halilin diğer is- mâ de Uşşakdı Süleymandır. Karadenizde Yeniden fırtına YENİ RUSYA Yazan: PALİH RIFKI için hükümetten aldığı imtiyazı der- bal istimal etmek üzere acil tedbirle ar. çocukları ve Yugoslâv sefavetanesi erkân bilhassa arzı teşekkür ve min nettarı eylemektedirler. köyüne gelmiş, ertesi gün me elde edilmiş ve cesedi o e Bartın geirlmintr. ÇIKTI şürtmüştür, Müddeiumumü mu- | de Janetti isminde bir kadına çarparak ağır surette yaralamış ie Kumarcılar halinde yakalanmışlardır. inhisarları için beş aylık bir büt çe ile yeni bir memurin kadro- su İnhisarlar ve Güm — gönderilmiş- Mahkemelerde Çocuğunu Boğan kadın Tevkif edildi. Ağır Bacağı kesildi Galatada Liman şirketinin bekçi mahalline yanaşan istim bota halat atan Osman reisin İ ayağına balat dolaşmış ve baca ğını koparmıştır. Yangın başlangıcı Beykozun Yalı köyünde HA zım Beyin çeker ateş çıkmış ise de söndürülmüştür. Hamillerle Müzakere Saracoğlu Şükrü Beye dosyalar gönderiliyor İzmir Belediye reisi Ankaraya gidiyor IZMİR, 24 — Dün belediye oktru 1 anin ği el ratta bulunmuştur. Belediye reisinin yarın Anakarya Trabzon hapishanesi cezaya verilecek Geçenlerde gayrimeşru bir surette doğurduğu çocuğunu boğup lâğıma atan o Fatmanm tp fakültesinde tedavisi hitam bulmuştur. Bu hâdisenin tahki katile meşgul bulunan Üskü- dar müstantiği Cemal Bey, müc rim kadını tevkif ederek tevkif haneye göndermiştir. Hâdise- nin tahkikatı tamamile bitiril. dikten sonra muhakemenin ağır ceza mahkemesinde yapılması icap ettiğinden Fatma Üskü. dardan İstanbul tevkifhanesine nakledilecektir. İçtihat mecmuası aleyhine dava Müddeiumumiliğe © usulen bir nüsha göndermesi lâzım ge lirken göndermeyen İçtihat mecmuası aleyhine açılan dava a dün devam edildi. Bazı şa- itlerin celbi için talik edildi. Sosyal Demokratçı Rıza Bey öldü Bir müddet evvel Sosyal De mokrat fırkası isminde bir fırka kurmak için müteaddit teşeb- büslerile şöhret alan Dr. Rıza B. Beşiktaştaki evinde evvelki gece vefat etmiştir. Merhum son meb'us o intihabatında da İmamzetliğini koymuştu. Rıza B. yetmiş yaşını müte- caviz olduğu halde vefat etmiş- tir, Pünomoni gripalden öldü ğü tesbit edileniştir. Belediyede Acezeyi Himaye Komite yarın sabah toplanacak Darülâcezeyi himaye komi- tesi yarın sabah belediyede mü- him bir içtima yapacak ve bu baptaki nizamnamenin tadili müzakere olunacaktır. Öğleden sonra Darülâceze gezilecektir. Daimi encümen azasından Ada lı Avni B, dün bu hususta şu şa yanı dikkat izahatı vermiştir: — Darülâceze o bütçesinin 340 bin lira tahsisatmı 70 bin lira. açıkla kapadık. Senede 800 - 1100 arasında acezeye, 250 - 500 arasında çocuğa bakı yoruz. Bu idarenin nizamname. si bugünkü ibtiyaca uygun de- ğildir. Bir hatâ neticesi doğan yavruyu bedbaht bir anne tes- İim ederse alınamıyor, Tabiatm insafsızlığına bırakılırsa almı- yor, Netice olarak kreşe gelen çocuğu, ya cami, veya klise ka- pısmda veya 1ssız bir hendekte şeraiti tabiiye ile boğuşa boğu- şa zatürree olduğu haldealıyo- İruz, Dürüst ve ayıp örter bir şekilde kabul etmiyoruz. Biraz bakıldıktan sonra çocuğun im kânsızlıklar içinde ölümüne şa- hit oluyoruz. Fakat makul bir şekilde getirilen sıhhatli bir yavruya © kapısını © kapamış oluyor. Tabiata bu kadar karşı olan bir nizamname elbette de. ğişmek zaruretindedir. Bu ye- göne hayır müessesesinin vari- dat kaynağınm da arttırılması- na çalışılacaktır, Nizamnamede tadilât yapıldıktan sonra her himayeye mühtaç çocuk Darül- âcezeye almabilecektir. Geçen i Darülâceze balosunda iti nakliye biletlerine zammedi- len cüz'i birkaç paradır.,, Seyyahlar için resimli rehberler Geçen sene içinde limanımıza 12 seyyah vapuru gelmiş, bun- lardan üçü iki sefer yapmışlar. dır. Bu vapurlar şehrimize 7510 seyyah getirmişlerdir. Fa- kat bunların hepsi otellerde kal mıyarak, vapurda yatmışlardır. Istanbul belediyesi seyyahlara kolaylık olmak üzere muhtelif Hisanlarda resimli rehberler ha- zırlamaktadır. Darülâcezeye teberru Dün ihtiyar bir zat belediye ye gelerek Darülücezeye 200 li- ra teberrü etmiştir. Bu hamiyet Vi zat ismini vermemiştir. Vilâyette Fakir Kimdir? Malüllerin vaziyeti ve 40 lira kazanç Yol vergisinden istisna edile cekler arasında fakir malüller de vardır. Fakat bir malülün fakir addedilmesi için esas ne- dir? Bunu vilâyet umumi mec- daimi encümeni ayda 40 li- raya kadar kazancı olanı fakir sa malül olmayan bir şal kında bu karar cari ve ğildir. Çünkü yol vergisinde be deni mükellefiyet esastır, Bina- enaleyh bu gibiler vergi vere- mezlerse yolda bedenen çalış- mak mecburiyetindedirler. 392,737 evrak lerine 931 senesinde 392,737 ev rak gelmiş ve muamele görmüş tür. Polis altıncı İhsan Beyin Jvilâyetçe kendisine tebliğ addetmiştir, Ancak bu karar yal nız malüller hakkındadır. Yok- 5 Polis müdiriyetine ve şube- Kadıköy kaymakamlığı şube müdürü kayma. kamlığına tayin olunduğu dün i | i