25 Ocak 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

25 Ocak 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Ha Garp milletleri geri milletleri yiyip bitirinciye kadar her şey yolundaydı. Bu k Eğer bugünkü dünya, harp- ten evvelki dünya gibi, zengin hâkim milletlerle fakir mah- küm milletler diye ikiye bölün- müş olsaydı. Eğer buhran mahküm, fe- kir milletlerin ıztırabı olsaydı, Harp, ya hâkim milletler arasında, bir rekabet kavgası olarak, veya mahküm millet lerin isyanı olarak, bir haltarzı addolunabilirdi. Ne silâhsız Almanya dişin- den tırnağına kadar silâhir Fransa ile döğüşebilir; ne de | mu Fransa, sulh içinde iken borç vermiyen Almanya'yı, yeni bir harp ile büsbütün fakir düşüre rek alacağını ödetebilir. Şimdiki kargaşalık yor. Eski nizamlar iflâs etmiş- tir. Bugünkü ler ea er değil, akıl halledebilir. Hakiy- kate karşı kopan barp e inti- hardır. Hakiykati yenmek ihti- rası yerine, hakiykati kabul e- den aklı rehber almış olanlar i- se hiç bir memlekette az değil- dirler, İngiltere'de, eğer harp borç ları kalkarsa buhran hallolu- nacağı fikri hüküm sürmekte. | dir. Birçok milletler gümrük ka pılarını örerek, kapalı iktısatta hal yolu aramaktadırlar. Bunla rın hepsi buhranı bugün için, yarın için, bir sene için hafifle- tecek tedbirlerdir. Halbuki sanlar, yeni bir refah ve yeni bir inkişaf devri istemektedir- ler; insanlar, geçen asır sana: memleketlerinin refah ve inl fına üstün bir peşindedirler: ü deniyeti her zamandan daha ile ri Zekü ve teknik tarihin hiç bir devrinde bugünkü kadar kemale ermiş değildir. sanları bahtiyar edemiyeceğine bitiren yapışıp kalmakta, yeni zaman- ların zaruretlerini tam vaktin- de görüp almamaktadır. Eski Fransız başvekili Jos- seph Caillaux'nun geçenlerde! bir yazısı çıktı. Caillaux buhra na tepeden bakıyor ve onun a- San Salvadorda Karışıklık Komünistler bir isyan çıkardılar NEVYORK, 24 A.A, — Hususi bir membadan icn telgraflara göre bir İgiliz harp gemisi, bir eominisi vala bulmuş olduğu söy- lenen San.Salvador'a doğru yola çık- miştar, Kıyamcıların dahilde birçok şehir leri ele geçirmiş oldukları fakat bu şehirlerin bilahare hükümet kuvvet- İeri tarafından istirdat edilmiş bu- handuğu haber verilmektedir. VAŞINGTON, 24 A.A. — Heri- ciye nezareti, ikinci bir İngiliz ru. vazörü ile iki Kanada torpito mah- ribinin San-Salvadorn — doğru yola © ekmiş olduğunu haber vermektedir. | Rochester ismindeki | Amerika kruyazörü ile Philips ve Wick ismin deki muhripler tam yolla Panama- dan harcket etmişlerdir. Bu gemilerin Amerika ve İngilte- ye maslâhatgüzarları ile İtalya kon- solosunun talepleri üzerine gönderi. © miş olduğu ilâve olunmaktadır. Amerika harp gemileri, şehrin ve Amerika tebaasının emval ve emlâ- kinin bimayesini temin için hareket etmiştir. Yunanistanın Mali vaziyeti e Cemiyeti akvam tarafın- dan tetkik ettiriliyor halley el 24 A.A. — Cemiyeti Ak- vam meli i, Yunanistan ban- © alti, meali ve iktisadi isik etmek üzere oraya gitmeğe Sir Otto Niemeyer'i meıner etmiştir. Mu inaileyh bu tetkikatını, Yunanistan bankası munmelâtina nazaran ve Yu memleketlerin cihan bubranının beis “olduğu ihitatan mütevellit vaziyet © hakında doğru melâmat almalarını arzu eden Yunan hükümetinin tas- İp ve müzaherctine istinaden yapa- Kr aynak tükenince.. ışağıda yürüyenlerin ayağına do İaşan basit ârızalarını bertaraf ederek toptan bir hesap yapı" yor: “1810 da dünyanın nüfu- su 680 milyon idi. 1913 te 1 milyar 750 milyon & olmuştur. Bir asır içinde dünyanın nüfu- su bir milyar 70 milyon artmış, hemen hemen iki misli olmuş” tur, “Ya Avrupa? 1810da bu kıt'anın süfusu 180 milyon idi. 1913 de 450 milyon! 103 sene- de Avrupa nüfusu üç misli art- mış demektir. “Tarihte emsalsiz olan bu sıçrayış nasil iyzah olunabilir? Hakiyki sebep sanayiin doğuşu ve inkişafıdır. “Amerikan a Hoover Avrupa'da erzak diki törü iken, Avrupa'nın ie, besliyebileceği insandan yüz milyon farla olduğunu söyle- Caillaux'nun bulduğu hal tarzlarından biri Afrika'ya ta- şınmaktır. Bu makaleyi okudu- ğum gazetenin dünyanm he men her memleket matbuatın- dan tercüme edilmiş ( yazıları- İnm hemen hepsinde sebep üze- rinde ittifak var. Fakat hal tar- zı herkes için başka bir tılsım- dır. Şurası da doğrudur ki en iyi hal tarzının şu fazla yüz mil yonu öldürmek olduğunu söyle yen yoktur. İleri garp milletleri diğer 'aların geri milletlerini Yiyip bitirinceye kadar herşey yolun- . Bu kaynak tükenip bu milletler biribirlerini yemeğe başladıkları zaman kıyamet kopmuştur, Sistem, nizam, ka- fn ve tarihin seyri değişecektir. öbürgünün İbu nesli, gelecek neslin kaderi İbu sualin cevabındadır. Bu ce- vap, verilmekte olan binlercesi- nin hangisidir? İnsan aklı bu- nu da sezmekte ve seçmekte gecikmiyecektir. yon sebep var; bedbin olmak için hiç bir sebep yoktur. Çün- kü insana inanmak lâzımdır. İ Falih RIFKI Balkan | Darülfünunlul Beynelmilel talebe cemiyeti kâtibi umumisi geliyor SOFYA 24 (Hususi) — Beynelmilel darülfünun talebe- leri cemiyetinin kâtibi umumisi M. Volter Koçnik buraya gel- miştir, Maksadı hem Bulgar darülfünun talebe yurdu binası nı görmek —çünkü bu bina için geçen sene Bulgar darülfünun talebesine on beş bin dolar yar- dım etmişlerdi— hemde bu yaz Sofyada içtima edecek olan Balkan darülfünun talebesi kon feransının ruznamesini hazırla. mak, Konferansta fakir ve has- ta darülfünun talebesine beynel milel yardım, Balkan darülfü- Bunları arasında sıkı bir ilmi ya kınlaşma, Balkan köylüsünün harsen yükselmesi gibi mesele. ier görüşülecektir. Bu konfe- ransa altı Balkan darülfünunu- mün talebesi iştirak edecek ve konferans temmuz ayında Sof. yada içtima edecektir, M. Koç- nik buradan Atina, İstanbul ve Bükreşe gidecektir . Bulgar sefirleri arasında. SOFYA, 24 (Hususi) — M. Muşanofun Ceneve ve Lo- zandan avdelinden sonra zi gar sefirleri arasında büyük te- beddülât olacağı söyleniyor, Ye ni kabine Zgovor'un bütün #e - firlerini geriye çağırmak niye- tindedir, Netekim Berlin, Bel- grat ve Prağ sefirleri geriye ça ğırılmışlardır. Ankara ve Viya- na sefirlerinin de bugünlerde geriye çağrılacağı söyleniyor. Muztarip olmak için bir mil | teşebbüste MARICI MHMABERLEİR M. Laval'in Nutku Alman mahafilinde ne tesir yaptı? BERLİN, 24 A.A. — Alınan si- yasi mahafili, M. o Laval'in evvelki gün söylemiş olduğu nutuktan tami rat meselesinin hâlline dair yeni ve sarih teklifler beklemekte idi. Hükü- metler arasında müzakereler cere- yan etmekte olmasına binsen Fran- 8ız başvekilinin Fransız tezinin ana hatlarını yeniden teşrih etmekle ik. | metini Young plânını bir cihet ola- rak yırtmak istemekle — ittiham ve muahaza etmemiş olmanı memmnuni yetle karşılanmıştır. Fakat © Berlin mümmileyhin sutkunun bir kısmında münhedelerin mahiyeti ve Young plânenın dokunulamaz bir ve- Bu plân, baz şerait altnda vücude | getirilmiştir ve o zamanki, iktisadi vaziyetin tevlit ettiği mülâhazalar nazarı itibare almarak © yapılmıştır. Bu vaziyet, gimdi tamamile değip. miştir. Ve Bâle'de toplanan mute hastıslar, tamirat meselesinin kat'i surette halledilmesini de tavsiye et- mişlerdir. Fransız başvekilinin mutehassıs- | lar komitesi raporunun bu csnalı ci- hetini tetkik etmemiş olmazı hayrete sayan görülmektedir. Diğer taraftan mumaileyhin Al. manya'yı girişeceği taahhüdatı tu- tap tutmıyacakımı bilmediğinden do lay: herhangi bir taahhüde girişmek | hususunda maddeten ve manen im- künszlik içinde bırakan iktısadi şe- niyetleri de kâf; derecede & hesaba katmamı» olduğu söylenmektedi M. Laval'in muahedelerle bı itilâfları ayni mahiyette telâkki eti si de kabul edilmemektedir. Hususi mukavelenamelere riayeti mecburi kılan namus kaideleri, beynelmilel mukavelelere tatbik edilemez, bil. | bassa bunlar zorla kabul ettirilmiş olursa, Berlin'de tamirat konferan- | sının içtima hususunun her zaman- dan ziyade zaruri olduğu mütaleası | serdedilmektedir. | Gerek Paris'te ve görek Londra'-| da Almanya'nın bu meseledeki vazi- yeti malümdur. Alman siyasi mahafili, nihayet | bu içtimam tarihi hakkında itlif | hâsıl olmasının mümkün olacağını ü- mit etmektedir. | Bilmukabele, Almanya'nın mese- | lenin esasına müteallik herhangi bir teşebbüste bulunmak tasavrurunda olduğuna ihtimal verilmemektedir. Bazı gazetelerin vermiş oldukları ha- berler hilâfma olarak © salâhiyettar mahafilde Almanya'nın Paris sefiri- nin Fransız hülkümeti nezdinde mü. bim bir teşebbüste bulunacağı habe ri tekzip olunmaktadır. Esasen Alman diplomasisini miele birin aran öle olduğuna Fransa'yı iknaa çalışmak- tan ziyade İngiltere'ye istinat etme- ör ulraşmakta bulunduğu şüpbeden — reaeier- M. Mac Donald Gidecek mi? Böyle bir ihtimalden bahsediliyor LONDRA, 24 A.A. — Reynolds gazetesi, kabinedeki © ihtilifm. M. Mac Donald'ı istifaya davet edecek mütekaddim bir vak'a olduğunu yaz maktadır. Parlâmenta açılır açılmaz | ML. Mac Donald'an bimaye programı nı harfiyen ve tamamen kabul edip etmediği sorulacaktır. Eğer kabul. den imtina arma M. Bald- iki bulran do- | »te feshedilmiyecek tir. Muhafazakrlar, kralın yeni ka- bineyi teşkile M. Baldwin'i memur edeceği zannında bulunmaktadırlar, Kabine erkânı arasında ihtilâf LONDRA, 24 A.A. — Başvekil, Cbegucrs'e gitmiş olduğundan şimdi ki halde vaziyette yeni imkişaflar va | kuuna veya siyasi bir buhran zuhü-| runa ihtimal verilmemekte ve buna intizar olunmamaktadır. Kabine içtimam çarşamba gü- nüne tehiri, muhtelif tefsirlere yol takım kimseler, artık bulunmakta, böyl kanaatin bağvekil M. Mac Donald'ın pek uyasl olan mizacını bilmemek ol duğunu eöylemektedilirler. Bu tezlerin telif edilmek üzere ol- duğu intiba mevcut değildir. /Prens Frederik Paris'te PARİS, 24 (A.A.) — Dani- marka prenslerinden Frederik, dün öğleden sonra buraya vasıl olmuştur, Pazartesi günü darül fünun mahallesindeki Danimar | Hitlere cevabı | mektedir. İ hayrete rağmen bu müzakeratın bir- | cihet te vardır ki 6 da iki tarafın mü İ Grocner'in Nasyonalistlere sebat za“ İ İle memedebilmişlerdir. İ başlamıştır. Bütün mahalleler Fran- ka Yurdunun küşat resmini ic- ra edecektir Brüning'in | bir cevap verdi | BERLİN, 23 A.A. — M. Brü- | ning, Hitlerin mal asma olduğu cevapta mareşal | Hinden- bourg'u Reichstag marifetile yeni- den intihap ettirmek teklifini reddet tirmek için Hitler'in ileri sürmüş ol. 'duğu delilleri reddeylemektedir. M. Brüning, teklifinin Veimar kanunu esasinin metnine ve ruhuna muvafık olduğunu isbat etmekte ve formüllere dair olan bir münakaşa- 'da Müfrit milliyetperverler reisini ta kip eylemekten imtina © etmektedir. Başvekil, vatanperverane bir moktai nazardan hareket etmekte ve Hitler? i Almanya'nın muzayekasımın başlı- ca âmili olmakla ve o Almanya'nın girmdiki iktisadi sefaleti | hakkında İsrkasınn ideolojisinin dar noktasın | dan büküm vermekle munheze eyle. | Başvekil, Hitler'in arzularına gö: | re vücude gelecek bir hükümetin | ayni iktesadi şeniyetier karşısında ve bu şeniyetlerin Brüning hükümetine kabul ettirmiş olduğu #yni yolu ta kip etmek mecburiyetinde kalacağı: | mı ilâve etmetl. Bu mazikâne ve fakat kat'i cevap, reisicumbucun intihap o meselesinde Hitler ile hülrimet arasında cereyan etmekte olan biraz esranrengiz mü- zakereleri günün meselesi haline sok muştur. Hitler tarafından izhar alunan | kaç zamandan beri devam etmekte olduğu anlaşılıyor. Mükâlemelerin teferruatı malüm değildi daki siyaset aahasmda oldukça ri gitmiş olduğu — farzolunabilir. | Esasen bu faraziyeyi teyit eden bir tekabil mücamelekârlığı ve ji manları vermek lüzumunu hissetme sidi Komşu memleket! Suriye Hâdiseleri ——— Vataniler Fransızları protesto ediyorlar Boruttan Adana gazetelerine yazı | yor: Bundan evvelki mektubumda Ha- | lepte Vatanilerle hükümet kuvvetle. ri arasmda mühim bir arbede vukun geldiğimi ve bu esnada ahaliden üç kişinin öldüğünü ve otuz kişinin de yaralandığını muhtasaran, tim. Bu mektuburnda hâdise hakkın daki mufassal malümatı aşağıya ya- Sem Geçen çarşamba günü Hnlepte Vatanilerle hükümet kuvvetleri sında “Babülyenzep,, denilen ri de büyük bir sokak ımı i ve ku bulmuştur. Vatanilere o mensup dört yüzü mütecaviz ii sabahle- mecburiyetinde kalmış ve nelicede| ehaliden üç kişi maktül ve yirmiyi | mütecaviz şahış mocruh düşmüştü Mecruhların altısının hayatından ü- | mit yaktar. İli buçuk saat devam e- den mukateleyi bir buçuk saat sonra | yetişen Fransız kuvvetleri güç hal Sokaklara yeniden asker ikame e- dilmiş ve çarşıda Tanklar de sız askerleri tarafından © muhasara altına alınmıştır. Akşam üzeri Vatani fırka rüesa. sından bir zatın hanesinde yapılan | gizli bir içtimada Fransızların halk | üzerine kuvvet sevkederek silâh is. timal eylemelerine müsaade etmesi hususunu bütün Avrupa devletleri | nezdinde protesto etmeğe karar ver. mişlerdir. Protestoda Ezcümle ya | cümleler göze çarpmaktadır: İ “Dünyanın her medeni memleke. İ tünde intihabat esnasında | içtimalar, nümayişler yapılır. Fakat bizim mem | leketimizde bize hâkim olan devlet cebir ve kuvvet istimaliyle halkı ken Deri itaate icbar ediyor. Son imti. halkın hayatına kas ediniz bir çok kimseler öldürül. müş ve bir çokları da yaralanmıştır. Bütün bunların müsebbibi hükümet. tr. Bütün dünya müvacehesinde a- dalet ve insaniyet namına bunların Vatican kütüphanesi | ROMA, 24 (A.A.) — Vati can kâtüpbanesi salonunda ye- ni bir takım çatlaklar görülmüş | tür. Tehlikeye maruz bulunan binalar terkedilmiştir. Binanın resanetini temin için girişilmiş | olan ameliyata a yam olunmaktadır. Gabi sz nim ek İni | İspanyadaki | Cizvitler İ Alman başvekili sert | eomnyayı terketmeleri lâzım geliyor MADRİT, 24 A.A. — Compagnis de Zösus'ün feshine müteallik olan kararname, ezcümle bu tarikat men- suplarının işba kararnamenin ilânı tarihinden itibaren 10 gün zarfında rek hayattan feragat etmeleri- mir bulunmaktadır. Tarikat, ar tık emlilsinde serbestço tasarruf ©- demiyecek ve bu emlâk devletin ma- İs olacak ve devlet bunları hayir iş- leri ve tedrisat müesseselerine terk ve tahsis eyliyecektir, Bu 10 günlük müddet zarfında ge- rek bankalar ve gerek oşhas, Com- pagnic de Zösüs'ün urevduatı, hesabı carileri, esham ve kıyemi menkulesi ve #airesi hakkında maliye mazırma malümat vermeğe mecburdurlar. Hülcümetçe teşkil © edilecek bir komisyon, bu ahkâmın icra ve tatbi. köni temin edecektir. MADRİT, 24 A. ln Zamora, Copa: eshini natık kararnameyi imzalamış same. | Cemiyeti Akvam kâtibi CENEVRE, 24 A.A. — Birçok | gözeteler ve bilhassa Nouvelle Ga- zette de Zurich ve journal des Na- Gone, Cemiyeti Akvam kâtibi urmu- misi Sir Eric Drummond'un istifası mabakkak olduğunu ve mumailey- hin keyfiyetten pazartesi günü Ce- nevre'de aktedilecek olan hususi cel sede cemiyeti haberdar i yazmaktadır. Bu cihetin Sir Eric Drummond'un etrafındakilerden tahkiki mümkün okumamıştır. İstifa keyfiyeti imkân- sız değildir. Buna deir | evvelcede bazı şayinlar çıkmış fakat tekzip edil işti, Lâkin bugün Sir Eric Drum- mond tamamen hususü ve şahsi bir takım csbaba binaen vazifesinden i- İ tifayı derpiş etmektedir. Cemiyeti Akvam meclisi mumaile İ yhi bu tasavvurundan vazgeçirmek için bütün nüfuzunu sarfedecektir. Sir Drummond'un tahdidi / teslihat konferansının hitamına kadar kâtibi | umumiliği muhafaza edeceği zanmo- Tanuyor, Mec'isin içtima denresii CENEVRE, 24 A.A. — Cemiyeti Akvam meclisinin bu içtima devresi- olan M. Massigli, bu akşam Cenevre'ye muvasalât edeceklerdir. Meclisin bi- rinci celsesi, yarın saat 11 de akto- lunacaktı Bu içtima devresinin ruzmamesi, pek yüklüdür, hepsi de cemiyelin faaliyetini alâkadar eden 41 mesele vardır. Maamafih bunların arasından iki mesele birinci plânı isgal etmekte-| dir, Bunlar da birinci olarak iktesat | mütehassıslarının roporu ve ikinci olarak Çin - Japon ihtilifeder. İktısat mütehassısları raporu me. tahlili evvelce Deş ünderiç tek-| bir pren- | Ziraatine vermekte oldukları ehemmiyeti naza; Resmi tebliğ Türkiyeilelran arasında ilişikli hiç bir mesele kalmamıştır ANKARA, 24 A.A. — Resmi tebliğ; İran ile aramızda mu- ellâk hudut meselesinin halli için Hariciye Vekili Tevfik Rüş- tü Beyefendi Tahrana gitmişti. Her iki tarafın gösterdiği hüsnü niyet neticesinde pek kısa bir müddet zarfında bu mesele hale- dilerek iki memleket arasındaki hududu kat'i surette çizen itilâf name dün akşam «23 kânunusani» Tahran'da imzalanmıştır. Bundan maada evvelce hazırlanmış, fakat bazı esbap dola- yısile imza edilememiş olan hakem mukavelenamesi de aynigün de imza edilmiştir. Bu suretle komşu devletle ilişikli hiç bir me- sele kalmamış ve iki millet arasında mevcut ve asırların te'yit eylediği dostluk rabıtaları bir kat daha tarsin edilmiş bulunu- yor, © Türk ve İran milletlerinin terakki ve tekâmül sahasında sıkı bir temas halinde beraberce ilerlemeleri ve teşriki mesai etme- Jeri imkânını hâsıl edecek mahiyette olan bu hayırlı neticenin elde edilmesi devlet mahafilinde azim mesertet ve memnuniye- ti mucip olmuştur. Frugi Hazretlerinden gelen telgrafa İsmet Paşa Hazretleri | hararetli ve hususi bir meserret ifadesiyle cevap vermiştir. Teati edilen telgraflar ANKARA, 24 A.A. — Türk Iran tahdidi hudut ve hikem maahade- mamesinin imzası münasebetiyle Frugi Han Hazretlerile İsmet Paşa Haz- retleri arasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur; Ankarada Başvekil İsmet Paşa Hazretlerine: Iran ve Türkiye arasındaki budat hattımı sureti kat'iyede tesbit eden ilâfı ve bir hâkem muahedenamesini bu saatte Tevfik Rüştü Beyefendi e imza etmiş olduğumuzu Zatı Devletlerine bildirmekie mesrurum. Bu vesile ile samimi tebrikâtrmi takdim ederek İran ve Türk milletleri arasındaki manevi dostiuk rabıtalarını bir kat daha sıkılaştman ve iki mem leket beyainde yeni bir muhalesat devresi açan bu azim & muvaffakiyetin mucibi mesarım olduğunu zatı devletlerine arzederim MEHMET ALİ FRUGI İsmet Paşa Hazretlerinin cevabı: Tahran da Hariciye Veziri Mehmet Ali Han Frugi Hz. rine: Zatı fehimanelerinin Türkiye ile İran arasındaki hudut hattının tesbi- tine müteallik itilâfın ve Türk İran hâkem muahedenamesinin imzasını diren telgrafını şimdi büyük bir meserretle aldım, Tebrikâtmdan zatı fahi- etle teşekkür eder ve bu ayni vesile ile bilmuknbele ar. üyet hududunu aşan bir dostluğun çözülmez bağlariyle merbut bulunan Türkiye ve İrsnm ar: mevcut yegâne muzllâk meseleyi s9- bir surette hal eyleyen bu vakın, bence, iki milletin âtideki mü- i bir teminat teşkil etmekten ibaret kalmayıp manda, açık kalple ve istihdaf olunan gayeye varmak arzuyu kat'isiyle doğ rudan doğruya yapılan temasların milletler arasında zuhur eden meselelerin balli emrinde ve binaenaleyh sulh davası uğrunda ne kadar faydalı oldukla- rını gösteren bahir bir misal teşkil etmektedir. Zatı fahimanelerinin telgraflarında işaret buyurulduğu gibi, iki mem- leketin ananevi dostluğunun bu mes'ut hâdise neticesinde yeni bir kuvvet iktisap etmiş olduğu fikrini burada beyan ederken ben de samimi kanaati. mi ifade eylemiş oluyorum. İSMET Şurayı Devlet üçüncü sınıf mu- avinliğine Hanım tayin edildi ANKARA 25 (Telefo: — Şurayı Devlet üçüncü sınıf muavinliğine birinci sınıf mülâzimlerinden Mükerrem Hanım ta- yin edilmiştir. Ziraat veköleti tarafından bi prinç kanunu hazırlanıyor ANKARA, 25 (Telefonla) — Memleketimizde senevi 25 milyon kile prinç istihsal edilmektedir. Buna mukabil senevi is- tihlâkâtımız 35 milyon kilodur. Yapılan tetkikat neticesinde prinç fistlerinin diğer bilümum zirai mahsulât içinde en sabit ve en yüksek kalanı olduğu taayyün etmiştir. Çiftçilerimizin prinç li itibara alarak Zi. arı kabul etmekten başka bir | rant vekâleti bu işi sistematize etmek için bazı mühim tedbirler Çin « Japon ihtilâfma gelince, Çin in Cemiyeti Akvam misakının 16 :n sin icraatına yeni bir o hukuki esas vermiş olacaktır. Eğer Çin, böyle bir teşebbüste b lunmıyacak olursa meclis, Mançu sikik komisyonunu» teşil edilmiş olduğunu kayit ve tescil etmekten ve komisyonun raporunu beklemek ten başka birşey yapamıyacaktır. Fa kat, Çin tarafmdan 16 mcı madde ileri sürüldüğü tokdirde dahi şimdi. ki içtima devresi, ihtimal yeni birşey yapamıyacaktır. Zira mezkür madde ahkâmma nazaran Cemiyeti Akvam tarafından emredilmiş olan mütekad. dim tahkikatın icrası yine zaruri ola caktır. Çin'in meclisteki yeni marahhası “ Yen matbuat mümessillerine va. ki beyanatında ilmen ihtilâfma 16 in al delerde derpiş re bir hâl sureti tatbik edilmesi için talepte bulunmuş olması ihi ine dair hiçbir şey söylememiştir. Mumaileyhin beyanatıma göre bu araziye, plak el pek muhte. mel değildir, M. Y. Çin - vo ihtilâfı meselesinin Sümüzdeki salı günü mecliste mevzuu bahsolacağı mütaleasında bulunmuştur. Viyanada darbei hükümet endişesi VİYANA, 24 A.A — Resmi bir tebliğ, bazı gazetelerin yeni bir dar- bei hükümet haberlerin duğunu beyan etmektedir. Tebliğde denili. yor kiz Hükümet icap eden © bütün tedbirleri almıştır. Sosyal imiire “>. bir be- İ yanname amele fırkasını İ Sosyalist Sehutzbund'una kuvvetle müzaheret etmeğe davet eylemiştir. almaktadır. Bu meyanda bir de prinç kanunu hazırlamaktadır. Her ii grip eğil haldedir. | demiştir ki Hastalık gerçi salgm bir heldedir. Fakat tehlikeli değildir. Hastalık birkaç günden beri devam eden şiddetli soğuklarm ve bununla beraber ortalıkta mevcut olan tozlardan ileri gelmekte. dir, Kızamık hastalığına gelince son günlerde hafiflemiştir. Yal- nız Kelecikte az mikdarda Kızamıktan müsap olanlar vardır. Sıhhat ve içtimei muavenet vekâletinin (bliği ANKARA, 24 (A.A.) — Sıhhat ve İçtimai Muavenet Ve- kâletinden tebliğ edilmiş! Her sene kış mevsiminde görülme si mutat olan nezle halleri bu kış esnasında hararetin sür'atle te- beddülünden ve soğukların devam etmesinden dolayı to günler de memleketimizin bazı mahallerinde artarak şrip salgını şeklini almış ise de hastalık hafif ve tabii şekilde seyretmekte ve veliyi tı mucip olmamaktadır. Hastalığın mevcut olduğu yerlerde bir an evvel izalesi için sıhhi tedbirler alınmıştır. Gribin çok vefiyata sebep olduğu hakkındaki havadisler asılsızdır. Rusya ile Romanya arasındaki müzakerat inkıtaa uğradı BÜKREŞ 24 (A.A.) — Romanya ile Sovyet Rusya arasın da cereyan etmekte olan müzakerat mün'kati olmuştur. Varşova sefirimizin ziyareti VARŞOVA, 24 (A.A.) — Türkiye sefiri Cevat Bey Mare- e Pilsudski'yi ziyaret etmiştir. Bu Cevat Beyin ilk resmi ziyare tidir, Müteveffa Yugoslavya sefirinin cenaze merasimi BELGRAD, 25 (A.A.) — Yugoslavyanm Türkiyedeki s6- firi müteveffa M. Nechitch,in cenazesi büyük merasimle kaldırıl- mıştır. Cenaze bir top arabasına konulmuştu, Kral ve diğer bir çok devlet adamları tarafından çelenkler gönderilmişti,