8 Şubat 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

8 Şubat 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Lehliler tütünlerimizi Ekonomi Lehistan bizden tütün alacak Alınacak tütünün mikdarı 1 milyon kilodur, münakasa yapılacak Lehistan rejisi kendi ihtiyacında, sizare ve sigaret imalinde kullamıl- mak üzere külliyetli Türk | tütünü mubayaasma karar vermiştir. Leh Tejisinin bildirdiği munakasa şartna- mesine nazaran munakaşa suretile Türk tütün tüccarndam alımacak o- lan bu tütün 1,000,000 kilodan faz- la olacaktır. Ticaret odası keyfiyeti bütün tütün tacirlerine bildirmiş Br, Müşkülât nereden geliyor? Son mali ve iktsadi buhran bir gok hükümetleri döviz üzerine takyi dat vazetmeğe, kambiyo alım ve sa- tanımı inzibat alna almağa sevket- miştir, Bazı hükümetler bu takyidatta çok şiddetli hareket etmişler ve ha- rice çıkan milli paraya olduğu ka- dar tekrar girecek olan para için de ağır şartlar koymuşlardır. Balkan hükümetleri, bilhassa baş memleketler olan eşyanın İtalyaya i i v tabi totan LONDRA, 7 A.A, — Hali haz da Cuba ve Cava şeker müstabsille- ri arasında devam etmekte olan mü- zakere hakkındaki kararsızlığa rağ- men Londra'nın alâkadar mabafi şeker sına; ri ük br iömet ile ir see doğ ra tema) vardır. Üçay, yeke elsarları mü essesesinin haftalık raporunun neşri üzerime kendini göstermiştir. Filva- ki bu müessese, mevzuu bahis mü- zakerelerin uzayıp gitmesinin bir itratsızlık âmil; teşkil etmekte olma sına piyasanın istihsalâtı ta- lep ile tavzin etmek için tedbir itti- haz edilmiş olduğunu gi mi ta Yugoslavya olduğu halde Raman | dir. ya, Avusturya bu meyandadır. Bu memleketin parasını hâl o- larak memleketimize gelenler bu pa- zda kote olduğu halde imleme bula mamalıtadırlar, Çünkü sarraflar €c- Bebi kambiyosu alım satmındam menedildiği için bu parayı alması lâ zm gelen bankalar alacakları parayı kassal mille düzüne SSU külâtı ü! inni? Yi Borsa komiserliği bu vaziyeti na- zarı dikkate alarak Maliye vekâileti- Be bildirmiştir. Müsaade ile ithal edilecek Macaristan hükümeti bir kısım eşyanın Macaristana ithalini müsa- adeye tabi tutmuştur. Bu eşyayı ih- tiva eden listede ihraç eşyamızdan Peynir ve elma da bulunmaktadır. Listenin ihtiva ettiği mevaddan gümrük resminden muaf olarak id- bal edilenlerden mandası yüzde ya- olacaktır. rom munzam resme tabi Yeni şartlar kondu Italya hükümeti menşe ve mahre ci, dövizler ürerina kontrol vazetmis Edirnenin Hediyesi Gazi Hz.ne takdim edilen tarihi tablo Relsicümhur Hz. tarafından E- dirne Belediye Reisi o Ekrem B.in huzurlarına kabul buyurulduğu, Ek rem Beyin Gazi Hz. ne bir tablo tak dim eylediği yazılmıştır. Bu tablo, 83 harbinden sonra, Edirne'de Sanat lar mektebi Müdürü olarak ikamete memur edilen Üsküdar'lı ressam Ha san Rıza B. tarafından 2 metre boy ve 1 buçuk metre eninde o yapılmış bir ilkbahar resmidir. Tablonun bir eşi Edime Belediyesinde bulunmak i Edirne'ye tir. Kendisile görüşen bir muharri- rimize Elerem B. Edirne'nim sa tesi- #atına sit hazırlanan projeleri Nafi Vekâletinin tetkikina — arzettiğini söylemiştir. Darülfünunlular Adana'da ADANA, — Darülfünun talebe- lerinden mürekkep bir kafile bayra- mm birinci günü şehrimize gelecek- lerdir. Darülfünunlu kzlar, kız mu- allim mektebinde, erkekler de lisede misafir edileceklerdir. Maraşın kurtuluşu Toras Gençler birliğindeni Birlik azaları ile bilümum Maraş kların Saraçhane Başındaki Hayriye liselerindeki birliğin hususi dairesi iş gelm Lr denki farla mika rınm Avrupa istihlâkâtmm tenaku- sw da hesaba dahil edilmek suretile takriben 300 bin ton azalacağı plân 'da beyan olunmaktadır. Almanyada odun ticareti BERLİN, 7 ALA. — Almanya hükümeti, bu #ym 15 inden itibe- ren ham odundan, ray | traversleri gibi odundan imal edilen mevattan ve araba ve fıçı imalinde kullanılan odunlardan alınan resimleri iki mis line çıkarmağa karar vermiştir. Bu tedbir, 1928 senesine nisbe- ten ©, 50 derecesinde olan fiat düş ü inden dolayı hali hazırdaki i mit lemektedir. Şehirlere Telefon Büyük şehirlerimiz yakında biribirine bağlanacak AAvrupa'am muhtelif merkez eri, bu meyanda Viyana, Atina ve Berlin'e telefon muhaveri tinin teminine çalışıldığı lümdur. Kısa bir zaman zarlın da Ankara - İstanbul - Sofya telefonu temin edildikten sonra Sofya vasıtasile Bükreş'le de te lefon mukâlemeleri umuma #- çılmıştır, Selânikle telefon mu. kta, Selâ- baveratı vuku bulmi Büyük ez ran vaaz la yekdiğerine bağl —iz bam kuvveden file çıkarıla- tar, Hayvan ihracı Könunsani ayı zarfında Mer sinden yabancı (o memleketlere| 20500 Tira kiymetinde hayvan ve mevaddi bayvaniye ihraç & dilmiştir. Bunlar da 217 sığır 280 ko- yun 2380 keçi ve sairedir, . Bursa Halkevi BURSA, 6 — Halkevi teşkilât çök hararetli bir alika uyandırdı. Bilhassa gençler bu | teşkilâta dört şubatta yapılacak küşat resmi için hazırlıklara devam ediliyor, Muallimler, sporcu gençler mu- ayyen gecelerde o gün için söylene cek Ant - Gençlik şarkısını öğreni Maarifte Müfettişler İçtimaı Bayram ertesi mülüm bir içtima yapılacak Bayram ertesi Maarif ilk tedri-| sat müfettişleri şehrimizdeki usulü tedris hocalarının iştirakile mühim bir içtima yapacaklardır. Bu içtima- da ilk mektep hocalarının toplu ted rita; tatbikatında maruz kaldıkları müşkilât tetkik edilecek ve daha a- meli çareler düşünülecektir. Her müfettiş kendi mıntakasına ait bu hususta bir rapor hazırlamış. Ikinci imtihanlar Lise ve ortamekteplerde ikinci tahriri yoklama İmtihanlarna ba ram ertesi başlanacaktır. ikramiye düşerse. satış mahallerinde talebeye çıkacak ikramiye ve mukâ- fatlar badama muallimler birliğin- den almacs'tır. Muallimler birliğin- de ikramiye eşyasını muhafaza ve tevsi için bir yer ayrılmıştır. İlra- miye numarasını gösteren ber ço- cuk kendisine düşen eşyayı buradan alabilecektir. Talebenin saçı kesilecek Mekteplere bir tamim gönderile- rek erkek talebenin urun saçlı olma Uzun saç gayri sıhhi olduğundan bu hususa azami dikkat edilmesi bil saçını yacaktır. Münhal müfettişlikler İstanbul maarif müdürlüğü kadro ga mil ğin bedia mlfE ee a vekille rack eli Tevfik Bey geldi Maarif vekâleti müfetti Si lerinden Teyfik 5. Aakaniz DLE mize gelmiştir. Muallimler geldi Bayram tatilinden bilistifade 5 şeh yimize bir çok Anadola 3 - | gelmiştir. Kâr olmayınca talebe de gönderilemiyor Esbak Tahran sefiri Hasip Bey tarafından Avrupa'ya talebe gönde- rilmek üzere Darüşşafakaya 900 kü. sur Şirketi Hayriye hisse senedi va- kıf ve teberrü edilmişti, Şirketi Hay riye, son zamanlarda fazla temettü EŞ ere da Avrupa'ya talebe gönderememele- tedir, Cemiyeti Tedrisiyei İslâmiye azasından biri, eldeki hisselerin ge- trdiği muma pek az olduğu için bu sene de Avrupa'ya talebe gönderile. miyeceğini, şayet gönderilirse gele cek seneki tahsisatı temin edilemiye eeğini söylemiştir. Bu ne hal? Önüne rasgelen sokağı kazıp bırakıyor Evvelce de yazdık. Son za. manlarda şahsi veya bir şirket bir sokağı kazdırıyor ve ekseri. | ya kapatmadan Esa. sen cadde ve sokaklarımızm ha li malümdur. Hele son yağmur ve karlar. dan sonra bazı sokaklarımız ge çilemea bir hal almıştır. Bu şeh rimizin en temiz olması lâzmge len sokak ve caddelerinde de öyledir. Dün de Osmanbey » İzzetpa şa sokağını kazmışlar, taşları kaldırmışlar; fakat ne kazılan yer kapattırılmış ve ne de taş. lar yerine konmuştur. Bu şerait altında esasen bo- zuk bir sokak olan buradan na. sıl geçilebilir? Her isteyen esa- sen bozuk olan caddeleri böyle ce daha fazla bozmak hakkını malik midir? Bunları kontrol et mek ve açılan bir yeri derhal ka Poliste Bir kaçakçı şebekesi yakayı ele verdi.. İspirto kaçakçılığını nasıl yapıyor- lardı, nasıl yakalandılar? Bundan bir müddet evve' Kumkapı polis merkezi bir ka- çakçıdan müsadere ettiği rin üç kilo ispirtonun tahkikatı sıra- smda mühim bir ip ucu elde et-, miştir, Tahkikat tamik edilmiş ve Belediyenin Çubuklu depoların da gece bekçısı olan Cemal na- mındaki şahsın o civardaki kirat depolarından ve zaman za mah ve parça parça aşırdığı is- pirtoları bariçte sattığı anlaşıl. mıştır, Bunun üzerine -Müskirat ida resi alâkadar hbarat me- murları ile zabıta teşriki mesai —— takibata başlamışlar. Nihayet Cemal, Çemberlitaş ta Tavukpazarmda bir dama. cana içerisinde yirmi kilo ispir- toyu satmak üzere bir. hemale verip giderken görülmüş ve po- Ne ÖZ inle meri e fından yakalanmıştır. Bu işin ihzar ve tahakkukunda Kumka pı serkomiseri Mucip ve ikinci komiser Hakkı Beylerin daimi takipleri görülmüştür. Eleni öldü! Bir ay kadar evvel Eleni is- minde bir kadını eski dostu ya- ralamıştı, Beyoğlu hastanesin. le tedavi görmekte olan Eleni İslmüştür. Kadmın cesedi morga kaldı rılmıştır. Dayak yemiş Galatada Necati Bey cadde- sinde İstanbul birahanesi sahi- bi Ali efendiye birahanenin üs ndeki odada oturan Madam Vartuhi hakaret etmiş ve Ali eferdi de Vartuhiyi dövmüştür. Yangın başlangıcı Yeniçarşı caddesinde Amira Mi apartımanmın üçüncü katın. da oturan Arşak Bahtiyar efen dinin soba borularından çıkan kıvılcımlardan yangın zuhur et miş ise de söndürülmüştür. Kabza ile yaralamış! Yüksek kaldırımda Tekirdağ eteli sahibi Abraham efendi bir İkira meselesinden ayni otelde İoturan Leyman isminde bir Al man tarafından tabanca kabze. sile yaralanmıştır. Sarkıntılık Sirkecide Selânik lokantası da garson Mümin Karaköyden geçmekte olan Bahriye isminde bir kadına sarkıntılık etmiş, ya » 500 dön fazl çocuğa elbise tevzi edildi Hayır müesseseleri fakir çocuk- ları dün sevindirdiler Bayram münasebeti ile hayır müesseseleri tarafından dün fa kir çocuklara elbise tevzi edil. miştir, 'Himayei Etfal Anneler Bir- liği tarafından Süt damlasında 150 çocuğa elbise, başlık, hır. ka, çorap iştir. Gene Himayci Etfal Aksa. ray şubesi tarafı Salim Beyin utu ile cuğa elbise tevzi edilmiştir. Bu çocuklardan 25 çocuk şubenin Çanbaba teşkilât vasıtası ile giydirilmiştir. Esnaf cemiyetleri için yeni nizam Ticaret müdürlüğünce esnaf ce- miyetleri 'nizamnamesinin yeniden tetkikine lüzum görülmüştür. Alâka darlar eski mizamnamenin tadilinin zaruri olduğu kanaatindedirler. Bunun için cemiyetler mürakaba bürosu yeni bir nizamname projesi hazırlamaktadır. Liman tarifesi Liman vesniti nakliye tarife ko- gisyonu dün sabah içtima etmiş ve Heyeti idare Canbaba teşki- lâtına teşekkür etmiştir. Topkapı Fıkaraperver cemi. yeti de dün elbise dağıtmıştır. 240 mektep çocuğuna mektep elbisesi, kasket ve kundurasma kadar verilmiştir. e Ayrıca 120 çocuk ta giydirilmiştir. Elbise alan çocuklar gördük leri muavenetten çok memnun kalmışlardır. Bu hayır müesse. selerinin gösterdiği bu şefkat eserinden dolayı kendilerini takdir ederiz. İş yapmayan bekçiler Kaymakamlıklara bir tamim gönderilerek geceleri vazifeleri ni büsnü ifa etmeyen bekçil, şiddetle teftiş ve takibi ve icap ederse ezledilmâsi bildirilmiş. tir. Eytam yoklaması Eytam, eramil ve mütekaidi nin alta aylık umumi yoklamala den itibaren şubelerde İ dardöyl şirketi dırlar, Bununla Belediyede Yeni Bütçe. Bütçe bu içtimaa yetiştirilecek Belediye bütçesinin | şehir meclisinde müzakeresi 1 şubat devresine yetiştirileceği için da imi encümen azaları bayramda da çalışarak bütçeyi ikmal ede. ceklerdir, Bütçe ikmal edilince tabedilerek azaya tevzi edilecek tir. Bütçe açığı bu sene 800 bin lirayı tecavüz ettiği için, açığı kapatmak için masraf bütçesine tasarruf edilebilecek (fasıllar bakkında, azanm mazarı dikka- ti celbedilecektir. Mecmuaya abone! Dahiliye vekâleti belediye. ye bir tamim (göndere rek o Tasarruf o cemiyetinin gayelerini o propaganda oi. çin neşredilen aylık mecmua. ya bütün memurlarm abone olmalarmın temin ettirilmesini bildirmiştir. Fakirlere ilâç Belediyenin dispanserlerin.. de ilâç kalmadığı için iki aydır fakirlere meccanen ilâç verilme mektedir. Sene nihayetine ka dar ilâç temini için bütçenin di ğer fasıllarından nakil yapmak için tetkikat yapılmaktadır. Petrol Tröstü Şirketler aralarındaki anlaşmayı nasıl yaptılar? Petrol kumpanyalarının, gaz fiatlerini ayni miktarda tutmak için aralarında bir (o mukavele yaptıkları yazılmıştı. Neft Sen dikat gaz kumpanyası, diğer şirketlerle tröst akdetmediğini bildirmiştir. piyasasile alâkadar bir zatin verdiği izahata göre, fil. hakika Neft Sendikatla İstan- anlaşamamakta beraber, gaz şirketleri, okkası 30 kuruşa gaz satmaktan zarar ettiklerini id. dia etmekte, Romanya'da gaz membalarında petrolun okkası 55 paradan 3,5 kuruşa çıktığı nı, gazın nakliyesi vesair rusu- su ile beraber İstanbulda ok. kasının kendilerine 21 kuruşa malolduğunu, halbuki 20 kuruş la satış yapıldıkça beber kiloda 1 kuruş ziyanda olduklarım ile. ri sürmektedirler. Şirketler, şimdi iddia ettik- leri zarardan kurtulmak için gaz fiatlerini 21 kuruştan yuka rı çıkarmak için aralarında mü zakeratta bulunmaktadırlar. Pul sahtekârlığı Polise ihbarat yapıldı Polis müdüriyetine sahte pal imal an ve süren Tüy çileli NE diyeti ihbar edilmiştir. Polis tahkikat yapmaktadır. Bu hususta İstanbul Posta ve Telgraf Baş müdürü Hüsnü B. ken- disile görüşen bir muharririmize de miştir ki: ind — zam gelen yerlere hin posta puluna dirdiler. » Âşık Ibrahim kaçtı ADANA, — Hursızlık suçundan mevkuf bulunan Aşık İbrahim bir fırsatını bularak hapishaneden kaç, sordum. Sahtekâr ilerin | miya muvaffak olmuştur. Vak'a ha. | ber alınır alınmaz jandarma ve oli #ehirde taharriyat yapın, firerinin ba ya ei İbre- imin bugünlerde yakalanacığı & mit edilmektedir. > > Kaçakçılar SALİHLİ, — Cemal isminde bi- risi tütün kaçakçılığı cürmile verilmiş, neticede (45 tütün i yoktur. Lâ. düz olmadığını bil muha- ) ki alıyorlar.. Şeker yerine Meyva.. Dün Radyoda bunun için bir konferans verildi Tasarruf ve iktisat cemiyeti neş- riyat encümeni arasından Medi Muzaffer Hanım, radyoda bayram, münasebetile şayanı dikkat bir kon- ferans vermiştir. Mediha Hanım, konleransında ezcümle demiştir kiz * — Senelerin müselsel ananele- rinden doğan bir bayramı karşılıyo. ruz. Şeker bayramı... diye isimlen- dirdiğimiz ba üç gün içim hepimizin e göre yapacağımız bazmiklar var, Yavrularımız giydirmek, onları'bir a şüphesiz ki hiç biri- miz unutmayacağız. Memlekette yer li mallarmın kiymetini tanıtmaya, rağbetini çoğaltmaya, istikbali yük: seltmeğe çalışan milli iletesat ve ta- sarruf cemiyetinin, tasarrul haftası da bazmladığı umdeler, çeşit çeşit tablolarla şimdi her gün evde, tram vayda, sckakta, mektepte, vapurda, sinemada her yerde karşr karşıya: 2e şeker ikram etmek ananemizi tek rarlariten, üzüm, incir, fend'k, badem ceviz de” çıkarmayı unutmayalım... Memleketimiz. yiyeceğimiz, içeceği miz, giyeceğimiz için ibtiyaclarımı- va çoğunu yerek kadar zengin bir yi luğu gibi, bol, çeşitli hir ve memleketidir. Eskiden vat İstanbuldan başka yeri vetimizin kârını arttırmak, onlardan tabii kabiliyeti nisbetinde" faide te min etmek için hükümetin gösterdi hissemize düşen vazifeler vardın. ye ri çıkaracağımız ekerin yanda. üzüm, incir. fındık , badem, ceviz bulundu satılamayan, bir giymek ve yemek memleketimizin servetini arttırmak, Türk işcisini, Türk ciftçisini düşün mektir değil mi? Türk vatanmın gö zel yemişlerile Bavramımızı süsle. mek te Anadolu körlüsünün bir ço Bümu geçindiren karancma yardım etmrk, onlarm istikbalini aydınlat. maktır. Türk köylüsünün yazm gü- nesli. kışın karlı vavlalarımızda ye. rularak uzun emeklerle | hazırladığı nefis meyveleri düsünmek, ziyan ol. maması icin rağbetini arttırmak, bi. ze o emeği ödemek barendir. Kanı. Matbuat balosu İstanbulda en güzide sını a mensup davetlilerin hacağı matbuat balosunun! nükemmeliyetini temin husu sanda her şey hazırl ği stanbul Matbuat Ceniyeti- rin bu sene 9 şubat akşamı vereceği balo het sene vermiş! Iduğu balolardan hiç aşağı kalmayacak, belki 'ak olacaktır. salonlarında verilecektir. Yer| li malı satan tacirlerimiz çok rüzel hediyeler vermek sure- Hile balonun mükemmeliyeti! vi temin hususunda kıymetli İİ müzaheretlerini vadetmişler Tir. Bu hediyeler davetlilere) hiç bir bedel mukabili olmak) zın tevzi edilecektir. Kot. sonlar mükemmeldir.