15 Mart 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

15 Mart 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Server Cemal Beyin feci ölümü (Başı 1 inci sahifede) | miş ve dün merhumun şehrimize ge- len refikası ve kerimelerinin gözyaş- ları, herkesi bir kat daha müteellim ver Cemal Beyi, bürostnda bir iki metre mesafede bulunan merdivs- nin basamakları üzerinde serilmiş bir halde bulmuşlardır. Bunlar, he- yecan ve hıçkırıklarile etraftan is- timdat etmişler ve Server Cemal Be Yi ayılimak istemişlerse de ölüm hükmünü icra etmiş bulunuyordu. Konsolosun bürosunda da, katilin cesedi, başı kapıya müteveccih ol duğu halde yere serilmişti. Odasın 'da bir karışıklık eseri yoktu. Yalniz akan kanların bıraktığı izler merdi venin ilk basamaklarma müntehi yeşil | oluyordu. ekili el i 8 H 1 şimdiye kadar hiç şikâyete vaki ol mamıştır. Fakat son zamanlardı Os man Ahmedin, her kesçe malüm o- Jan neş'esine halel gelmiştir. Zihni- ni bir mesele işgal etmekte idi: Se- rian Türkiyeye avdet etmek. Osman Ahmet Bey ba sebeple €rver Cemal Beyden vaziyetin karın A3 bir şekle konulmasmı istemiştir. Çünkü Türkiye ile Yunanistan *-< sında mevcut İtilâf mucibince Selâ nikli bir Türkün, Türkiyeye avdeti basi uzun muamelitın ikmaline bağ hdır. Bu muamelenin uzun elirmesi Osman biraz sinirlendirmiştir. Fa- kat memleketi ile vatandaşlarının menafiini telif etmekle mükellef 0- lan bir konsolos için müemelenin uzamaması pek tabii idi, Bu sebep- Je Osman, dosyası itmam edileme- den Ti ye avdet edemeyen bir Türk vaziyetinde idi. Osman, ihti- mal ki muameledeki bu betaatin kon &olosun ihmalinden ileti geldiğini sannediyordu. Fakat hakikatte böy e değildi. Feci bir surette Beticele Deh münakaşasmın csası acaba bu miydi?.. Bu bir faraziyeden ibaret ir, Vak'anın diğer bir tarzı tefsiri daha vardır ki onun da tetkiki fay- dadan hali değildir. Osman, dediği miz gibi, neş'esini kaybetmişti. Da. üsulaya tutulmuştu ve bunu açıkça itiraf ediyordu. Osman etmemiştir. Arasıra gelmediğinden hasta olduğu zannı hâsil olmuştur. Hattâ Server Cemal B. kâtibi A, Borelli'ye bu hususta demiştir ki: — Osmanın, tedavisi kabil olma- yen bir hastalığa tutulduğunu tah- min ediyorum. Siz, onu bizzat bir doktora götürünüz. Bu adamı, 32 zaman zarfında tedavi ettirmelidir.” İşte bu seJeple, M. Borelli, Ser- ver Cemal Beyin bu arzusunu yeri- DE getirmek için dün öğleden son- ta Ösmana bir barda randevu ver- miştir. Fakat orada beyhude bekle- miştir. Telefonla konsoloshaneye gelmediğini sorün- ca vak'adan haberdar olmuştur. Dün sabah Osman Ahmet, bermutet va- zilesinin başıma gitmiştir. Server Ce mal Beyin kendisini bir gün evvel vazifesine gelmediğinden dola; Tahkikat Vaki olan ihbar üzerine tahkika ta başlanmış ve ayni zamanda Vis- aya ir. | konsü! İskender Haydar Beye ma- mat verilmiştir. Katil intihar et miş olduğundan hukuku umumiye sukut etmiş ve yapılacak muamele de basitleşmiştir. Osmanm ne se- y tasmim ettiği henüz tamamile anla. Şılamamıştır. Esasen hasta olan Os man acaba Âni surette delirmiş miy i | di. İkisi arasında neler geçmişti. Bunlar henüz malüm değildir. An- Jaşıldığına göre öğle üzeri memur- Jar konsol m çıkınca Osman Ahmet kararını tatbik karar yermiş ve kemerine 30 kurşün ve cebine iki rovelver yerleştirerek beklemiştir. Konsolos kendisini “kavas” diye ça gırnca Osman içeriye girmiş ve ki- sa bir münakaşadan sonra Server Ce mal Bey mazurları kendisine endişe veren bir adamın karşısında bulun» duğunu kendisini teskin etmek istemiş ise de katil, plânmı tatbik etmiştir. 7 milimetme 35 ça- pındaki rovelveri ile | Server Cemal Beye nişanalarak (üç defa ateş et- miştir, Server Cemal Bey yaralan- | muş, bununla beraber kaçmak iste- mişse de Osman Ahmet kendisi takip ettiğinden bir dördüncü kur- şunu da ensesine isabet ettirmiş tir, Zavallı Server Cemal Bey, ölü- bir halde bir yığın halinde yere yu varlanımıştır. Bunun üzerine katil, geri dönmüş ve Server Cemal Beyin bürosuna girerek soğuk kanlılıkla, beniz kullanmadığı browning ta bancasını iki defa göğsüne ve bir defa da kalbine ateş etmiştir. Ölüm üni olmuş, katil yere yıkılmıştır. Doktor Beroüd arada rüvelvor kur şununun bıraktığı izleri tetkik et- miş ve bu tetkikat yukarıda vak'a- Dın sureti vukuuna dair yaptığı fa- raziyeyi teyit etmiştir. Polis komi- seri M. Gaubiae tarafından isticvap edilen konsoloshane memurları kati lin harekâtı son günlerde şüpheyi dai olduğunu söylemişlerdir. Kâtip Mösyö BorelN ne diyor? Kâtip M. Borelli, anasıl Fransiz olmakla beraber uzun müddette beri konsoloshanede kâtip olarak is MHLLİYET irinci SahiTeden Geçen Yazılar İ EZ ZE SM NS TY EŞ Iflâs borusu Artık çaldı (Başı 1 inci sahifede) ki köylüler ne olacaktır? o Bunlar, kendilerine lâzam olan makdi mere- den tedarik edebileceklerdir! Bence, yalnız feyizli manatık — köylüsünün buğdayına mukabil eline fazla para geçmesini temin etmekle, memleke- | ün umumuna şamil bu mühim mese- le halledilemez. Fikrimce, gayet iyi ve şeraiti hazıraya uygun esaslar dahilinde, devlet, köylüden — Zira- at Bankasmın alacağına © mukabil buğday kabul ettiği gibi — vergi yerine mahsul almalıdır. Bunlar bir tan'da olduğu gibi — muayyen be. del mukabilinde mübayaa etmelidir. Bu suretle, gerek dahili istihlâki- miz ve gerek İhracatımız tanzim edi- lebilir. Bu takdirde, | tahumlarımız. henüz lâyikile islâh edilemediğinden Ziraat Bankasının köylüden müba- yan edeceği buğdaylar — Yunanis- tan'da olduğu gibi — 3 - 4 cinse ay- rlarak ve her cinse muayyen fiatlar 1 — Vergiyi köylüden aynen al- mak, 2 — Ziraat Bankası vasıtasile, köylünün satacağı buğdayları muay yen bedelli satn almak, 3 — Diğer Siya Mai indirmeğe Şerif Bey ne diyor? Ekmek müteahhidi ve un ticare- — iştigal eden Şerif B. de demiştir arttıracak, deniliyor. Fakat raftan suretile, Bunun yerine buğda- yın maliyet flatini ucuzlatmak, to- humları islah etmek ve iyi cins mah- #ul yetiştirmek bir taraftan, ihraca tı tanzim etmek diğer taraftan, köy- Münün eline — müstehikten © fazla para çıkmadan — maksadı temin & yin kıymetlendirilmesi meselesi taya çktikian sonra, buğday flatleri on gün evvel 5 kuruş o- İnn ekstra unun 72 kiloluk bir çuva- Imda fiat 110 kuruş fırlamaştır. Dün şehrimize 26 vagon buğday gelmiştir. Nizamettin Âli B. ne diyor? Ticaret borsası umumi kâtibi Ni. »İniz gibi SAL! MART 1932 ! Hariciye vekili | 16,875,000 Dün geldi Liralık dava | (Başı oi inci sahifede) (Başı ! inci sahifede) NE bulunan sefirler konso- | tal veya reddedilmiş olacaktır. loslar ve sefaretaneler mensubi Yunanlıların açtığı bu davalar, mite Bel, ekmiş | pa e ae ra tir. Birer müfreze asker polis | kemenin Türk tezi lehine tesis ettiği ve muzika tarafmdan resmi se e lâm ifa edilmiştir. m. İran metalibidir. Tevfik Rüştü B. trenden iner inmez kendisini istikbal (eden zevatin ellerini sıkmış ve her biri ile ayrı ayrı görüştükten sonra, Tokatliyan otelime git- miştir. Tevfik Rüştü B. iki mütecaviz bir zamandan beri de şehrimizden Tahrana gitmiş ve oradan tehdidi teslibat kon. İSTANBUL, 14 (A.A.) — Hari- giye Vekili Tevfik Rüştü Beyfendi İstanbul muvasalatlarını müteakıp kendilerini ziyaret eden gazetecile- sin muhtelif suallerine cevaben şu didi teslihat konferansı daha ziyade intizara meydan bırakmadı. Bildiği dönerken Bulgaristan'ın kıymetli Başvekili ve böyük devlet adamı M. Muşenof'un çok nazik da veti üzerine çok büyük memnuni- yetle dost Bulgar hükmnetini ziya- Fet ettim, Sofyada on sekiz saat kal dım. Komşu halkın şahsında Türki yeye karşı gösterdikleri büyük te zahürattan ço kmütehaesis ve mite | Meğumuzu - beyyiç oldürh, er adımda ve her yer de Sofyada liğüm muhabbet e tihdam edilmektedir. M. Borelli de | zameddin Ali Bey de demiştir ki: tahkikata memur olan zevat gibi bu — Her şeyden evel Türkiyenin meselede fazla malömat sahibi de- | buğday politikasını Bildir. Selânikte doğmuş olan Os | lâzımdır. Yani Türkiye (buğdayı man Ahmet demirci yamaklığı ile | kendine kifayet edecek kadar mı iş- Mmetleri bil Türkiyenin hakla- tında beslediğimiz hislerin tam bir makesi idi. Bütün bu seyahat esna- sında heryerde gördüğüm ve görüş tüğüm şeylerden ajanalar halkımızı günü gününe haberdar ettikleri için artık onları tekrara İlizum görmü- yorum. Çok iyi takdir edersiniz ki her şeyden evvel Ankaraya giderek büyük şefimiz Relsicimhur Hazret lerine ve Büyük Başvekilime ve hilkmetime ınalümat arzetmeden ev vel şimdilik daha fazla beyanatta bulunmakta mazurum. Masmafih şu rası da tasrih etmetken vazgeçe- Adliyede tayinler İstanbul adliyesinde bazı yeni ta- yinler, tebeddüller olmuştur. Mua. vinler heyetinden İsmail Hakkı Bey dört bin beş yüz, muavin Kâmil Bey dört bin, muavin Salih Sabri Bey üç bin beş yüz kuruşluk muavinlillere terfian, İstanbul müddelumumü mua- vinliğine, Gebze ceza hakimi Cevat Bey, İstanbul üçüncü O müstantiki Ahmet Cevdet Bey birinci sınıf sulh hökimliğine terfian, birinci hukuk iştigal etmekte idi. Fransaya gelir gelmez Lacourt'ta 8 temmuz 1928 tarihinde müracaat ederek ecnebi a- mek sfatile vesikasını imza ettir- tihsal edecektir, yoksa ikracat mı ya emi cihet tayin edildikten sonra, buğday meselesi münakaşı ara, b a mem ki temiz olduğu kader açık o- | mahkemesi aza mülâzimi lemail Hal lan siyasetimizin hiç bir gizli tarafı | kı B. ikinci ticaret oazalığına, icra ve safhası yoktur. Onun için Anla | yeis mumvini Kemal B. İstanbul aza- miştir. Osman Ahmet, 22 Eyiüi| . Türkiye, kendi ihtiyacı için de 1925 de Tarascon'da bulunmuştur | buğday ekse, istihsal masrafını had. ve ayni senenin teşrinlevvel ayında | di asgariye indirmek mecburiyetinde yukarı Pirenede Pierrefitte - Nes- | dir. Toprağın verim kabiliyetini art tilas'e gitmiş ve bilâhara Marsilya: | termak, kredi O meselesini hallet ya gelerek Türkiye konsoloshanesi- | mek, kooperatifler tesis etmek iş dai istihsal vesaitini değiştirmek İâ. zamdır. M. Berelli diyor ki: — Osman Ahmet, son zamanlarda bazı gayri tabitlikler göstermekle Mübadil işleri beraber böyle bir faclanın vukuuna biç kimac ibtimal vermiyordu. Kon- ANKARA, 14 — Yeni temlik ka- #olos, Osman Ahmedin sıhhatinin | Bununa tevfikan mübadiller işleri i- —...— iyi olmadığını görünce beni kendi. | çin Ankarada teşekkül eden taşfiy: raya avdetimden sonra dahi meyd na çıkacak esrarlı birşey beklemez | siniz. Çok tabiidir ki bu seyahatim | bötün safahatını mutat olduğu üze | İre Hariciye encümenimize derhal | arzedeceğim gibi bu seyahat cana» nda imza ettiğim vesikaların tet kik ve tasvibi ricesile Millet vekil | lerinin huzuruna takdim etetikçe Büyük “Millet Meclisinde iktiza & den maruzat ve izahatımı da işide- ceksiniz, Bu itiharla şimdilik ben. den daba fazin birşey sormamanızı çok rica ederim. > İ liğma, Galata Sulh hakimi Baha terfinn azalığa, Beyoğlu Bi Sulh Ceza hükümi Sait B. terfian İs tanbul Sulh bâkimliğine, | İkinci &- earet ve aza mülâzimlerinden Şevki B. terfian Sulh haki ticaret aza mülâzimlerinden Recai B. | 3 halimliğine, Diyari Bekir müd- deiumumisi Haydar Naki Bey İstan- bel azalığına, Artvin ağır cezareisi Üsküdar müstantikliğine, - Üsküdar | fi | müstamtiki C-mal Bey İstanbul müs sini doktora muayene ettirmeğe me Mur etemişti. Zannederim ki bu a- dam müteverrim idi, Server Cemal Ahı lin İz ın onlara sir yet etmemesini istiyordu. Cinaye- tin vuku bulduğu gün, öğleden son Ta onu doktora götürecektim. Di- ğer taraftan Osman Türkiyeye git- mek istiyordu. Evrakı hazırlanmak- ta idi, Fakat ikmal edilmeden ken- disini memnun etmek te kabil ola- miyordu. O ise günden güne istical ediyordu. Anlaşıldığına göre kararı Br vermişti. Bildiğiniz veçhile iyi- ce silâhlanmıştı. Öğle üzeri biz git tikten sone Server Cemal Bey, oda sında çalışıyordu. Refikası ve kizr öğle yemeğine o hazırlanıyorlardı. sofra hazırdı. Server Cemal Beyin ikinci kızı evde değildi. O, sabah mektebe gider, akşamı da eve döner di. Saat 14 te bir barda Osman Ah- medi bekledim. Fakat gelmediğini görünce konsoloshaneye telefon et ten, Bu suretle facladan haberdar oldum.” Katil hakkında aldığımız salima ta ve müşterisi bulunduğu bir Ji körcünün verdiği habere göre Os- man Ahmet, alışverişi pek iyi bir ; | adamdı. Ne hadid ve ne de sükütü idi, Tahkikatın bitamını müteakıp <tnaze Saint « Pierre kabristanma nakledilmiş ve tahayyüz edildikten sonra ailesine tevdi edilmiştir. Ce- Daze, memlekette defnedilecektir. Türkiye konsoloshanesi matem için dedir. Kadmlar, artık yaşamayan bir ceset için ağlaşıyorlar.. Bayrak yarıya kadar indirilmiştir. komisyonu mesaisini ikmal etmiş Hazırlanan bonolar imza edilmek zere maliye vekiline takdim olunmuş tur, Bu bonolar altı bin küsurdur. Ko misyon bu suretle esas vazifesini ik. mal etiikten sonra son günlerde di. ğer bir kısım teferrunt üzerinde çalış mağa başlamıştır. Teferriat, devlet şurasma giderek şuranın kararile i- dari şekilde muzmelelere tabi tutul. müş olan messile aittir, Komisyon bunların da bir an evvel tetkikinin ——————— billler yekdiğerini takip ediyor. Yev mi hayat, eski canlı cereyanmı al- maştır, ... Merhumun dün şehrimize gelen ailesinin verdiği habere göre Server Cemal Bey, katil Osman Ahmed asla tekdir etmemiş yalnız Türkiye ye avdet edemedi dolsyi bu cinayeti irtikâp etmiştir. Osman on $ seneden beri Fransada bulundu. ğundan nüfus tezkeresi bulunmağı. ği için kendisine pasaport vermek kabil olamamıştır, Server Cemal Beyin neşi geliyor MARSİLYA, 14 (A.A) — Ge şende öldürülen Türkiye Başkonso losu Server Cemal Beyin naşı İstan bula gönderilmek üzere bugün Teo fil Gotiye vapuruna nakledilmiştir. Marsilya valisi İle şehremini mü- messilleri ve kansoloslar son bir ih #iram eseri vzmmiliğin” lmak üzere cesedi önün Ge imei emi su , SEN Tevfik Rüştü Beyin ecnebi | tentikliğine tayin olunmuşlardır. gazetecilere beyanatı — | | see — SOFYA, AAA) > Hariciye | Lindberg'in Vekili Tevfik Rüstü Bey ecnebi! ÇOCUĞU matbuat mümessillerini kabul etmiş ç ğu vi tir. Gazeteciler Başvekil M. Muşa. nof'un Bulgaf tüccarları heyeti sahhasmsna, Sovyetler ticari mü: sebat bir ecnebi. devlet sefareti vasıtasile tekrar tesis edileceğine | dair olan son beyanatını hatıtlsta. rak Türkiyenin Sovyetlerle Bulga- İ ristan arasıda bu hususta bir tavas sutu kabul edip etmeyeceğini sor. muşlardır. Tevfik Rüştü Bey, ceva ben: “Bulgar hükfmei heniz bu | Bir çocuk bulundu amma, o değil! NEVYORK, I4A.A.— Cross-Ville polis müdiri refa- katlerinde küçük bir çocuk olan 4 kişiyi tevkif etmiş olduğunu ve çocuğun işkâlinin Lindberg in yavrusunun eşkâline tama- suali bana irat etmedi, Fakat, Tür. men mutabık bulunduğunu bil- hiz- dirmiştir. Meseleyi telefonla Lindberg" je bildiren polis müdürü, mumai eşhas, ço- İcuğu tanıyabilecek bir adamın İ vüruduna kadar serbest birak- maması cevabını almıştır, Liadberg, çocuğun eşkâlinin ikendi oğlunun eşkâline her ci- | hetle mutabık olduğumu söyle. İdiği gibi, çocuğu muayene e- i den doktorlar da bulunan yav- runun Lindberg'in çalman ço- cuğu olduğunu tasdik eylemiş- lerdir, TRENTON, (New - Jersey) 14 A.A, — Trenton zabıtası kumandanı, Cross - ville'de bu- lunmuş olan çocuğun Lindberg çocuğu olmadığını bildirmiş kiye iki dost devlete böyle bi meti ifa etmekle bahtiyar miştir, Ali Naci Bey Anadolu Ajatsının Balkan mü. measili Ali Naci Bey de dün şek rimire gelmiştir. Ali Naci Bey iki Küne kadar Sofya tarikile Bükr: gidecektir. Doktor Rusçuklu Hakkı No 21. — Tel: Beyoğhı 2797 Saat: 14-18, Muhabir mektubu Zonguidak hükümet konağı niçin hâlâ yapılamadı? İngiliz lirasının sukutu yüzünden kömür şirketleri zarar mı ediyorlar Zonguldak hastahanesi dalgaların öyle bir gelişleri vardır ki insan bu- raya çıktığına bin kere pişiman olu- yor! Mendireğin içine girildikten sonra bu korku zail oluyorsa da şir- ketin kömür boşalttığı pek daracık ve korkuluksuz taş merdiveninden yukarı çıkarken tekrar bir korku sağ pe nağına tutulmamak kabil değildir. Koca kömür şirketinin bir şu azame tine ve birde şu külüstür iskelesine bakıpta şaşmamak elden gelmiyor! Otel mes'elesi Zonguldak gibi limanı işlek ve ge lip gideni çok bir yerde asri bir ote- lin şimdiye kadar yapılmamış olması sezayarı teessüftür! Mevcut oteller ise aşağı yukarı birer kervansaraydırlar. Yani ban bozması şeylerdir. Eğer müteşebbis bir zat burada adam alel bir otel yaptıracak olsa hiç şüphe yok ki az. ceplerini — doldurmuşolur. Gerçi Kılbarnu cihetinde yeni bir ©- tele başlanmış ise de bitmedikçe bir sey söylemek istemem. Hükümet konağı Ben ili sene evvel bir daha bura ya gelmiştim o zaman başlanmış 0- lan hükü konağı hâlâ olu emer Helak vi 9,000 lira bedeli icar vererek mü- İ teferrik binalarda Bu binanın ikmali için (60,000) lira ya daha lüzum gösterilmiş ise de bu Ba mukabil (10,000) lira verilebildi- ğimlen daha bir müddet ikmali mü- yesser olamıyacaktır. Ruslar bom bardımanile | harap olan eski hükü- noksanından dolayı icar verilmektedir. Vilâyetin sahası nüfusu ve beyhuda yere Biyette de (164) ilk mektep mevcut tur. Kömür işleri Varidat Vilâyetin senevi varidatı (1,880- 000) liradır. Geçen seneye nisbetle 126 bin lira fazla varidat vardır. Ma sarifatr ise (850) bim hira olup bir milyon on bin lirası merkeze gönde rilmektedir. Hususi muhasebenin ye iri ise 743 bin lira ve belediyeninki de (145) bin Biradan ibarettir. Amerikada müteveffa Thomas Edison için bir abide yapılmasına karar verildiğini yazmıştık. Bu abide mütevetfaya karşı Amerikanın kadışşinaslığını da tesbit eden bir eser olacaktır. Yukarki resim abidenin âzameti hakkında fikir