23 Mart 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

23 Mart 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

! i Istanbulun en ziyade iğneleyen doktoru.. Bir rekor, Kuduz tedavi müesse- sesinde günde kaç kişi iğnelenir? Kuduz — Uzunköprüden Rü...küşş.. Ha, — Bursalı Ah... met Efen... “Meni. MH... Müker-.) ren H.... — dan B.... Hayim Efem. li, Kürgir binanın camlı kapı ından girer girmez kendimi Maznun ve şahitleri çağıran mü başirler arasında, adliye koride Tunda zannettim, Fakat ne ben adliyede idim, ne de bağıran, beyaz gömlekli adamda bir mü başir kıyafeti vard an du- takladım; acaba yanlış mı gel-| dim, Geniş salonda önüme ilk | Sikan adama sordum: : — Burası kuduz müessesesi değil mi2, — Evet. ip nerede, ismi? ie beyaz gömlekli “ lunduğu kapıyı gösterdi ve derhal ilâve etti: — Nah, şu oda. Doktorun ismi de Eşref | Bey. Hafif'bir kedi tarmığından evhama kapr > arkadaşımla beraber —— k, odadan içeri girdik. Dok- iz elemekle © r— » meşgul, ki... Bizi tü yok. Birden gazetecilik dar, marlarım kabardı. Rengi solan arkadaşımı kolundan (tuttum; Yumarak bir “süküt” işa dim: Şöyle bir kenara çekildik: | Doktor; harıl, hart çalış | Yor. Her hastayı iğmeledinen) Sonra elinde pens ile iğneyi de- tiriyor, henüz dumanla: #ilıyor, iki hasta bakıçı, kıslav rak yakalıyorlar; gelsin iğme- Çeneler sıkılıyor, ık vak., Dok tor. hasta bakıcıya ihtar edi- Yor; ten gülüyor, hı Yor, bin türlü maskarsiddar ya veysi si — Baba, bugün, tayyare, hem otomobil alacak» sm değil mi? >> Ağlamaz, o bağırmazsan ikisini de alırım yavrum. Bir köpeğin © şerrine uğrs Zan bu zavallı yavru da akıbet orün tatlı dili, fakat cı iğ #3i önüne geldi. Bu defa has " ır mümareselerine gü e çocuğu ellerinden e ayaklarından , çar açıldı; gocuk ta boryadı — —ke lele... le, len, len ağı “Yor, ağırıyor, be. istemem, emen, vallaha (o istemem...; i“Yyare de senin olsun, otoma *ilde,,, Ağırıyor... Ağırıyor.- .s i , Dokt amala Uammyordu. Te Se, için ilerledim: — Vaktimiz var, doktor bey dedim, arkadaşımı bir kedi tr Saladı da... En son muayene leriniz olmaz mı7. vermeğe bile vukuatı çoğalıyor rülecek yeni bir şey kalmamış- tı. İntizar be geçtim. Hastaların arasına karıştım. Başı sargılı 9, 10 yaşların da sevimli taşralı bir mer aların birinde oturmuş uyu! Ve gibi in pori Yanına — yaklaştım. Bi gi ini ta. İsmini sordum; Hacer, dedi ve önüne bakarak hiç #orma- dan izahat vermeğe başladı: den gel- Evden başla — Ben, izm dim, Karlı bir gündü. çıktım. Odun toplama; dım. Bir odun aldım, ikincisini alırken karşıma karalı, beyazlı bir köpek çıktı. Beni devirdi, sardı.” Hemen bütün hastalar frmıza toplanmıştı. Bu sırı Edirneden geldiğini söyleyen Doktor Eşref Bey i | şakacı bir musevi, Hayım Efen di, derhal söze karıştı ve kızca onun için köpek seni ısırdı. Yav rucuk parmaklarile oynayarak ciddi, ciddi teminat verdi: — Vallahi değil, odunlar bi- başladılar. Yaşlı, N bir kadın tramvaylardan şikâ- “e evlâdım bu trambe- lenlerden (tramvaylardan) ne ank Bu hastane bütün stanbula lâzım. Allah bilir bu şelmek için yollarde iki rya $ . . İnan olsun hep al nlar Ka bu yollara da sık araba işletse- fat üzerine ni; bir baktıktan sonra "kalçalarına koydu, ba- 1 açtı ve: “İşte ben'böy leyimi” der gibi bir vaziyet al- dı, we derhal odadan çikti. ru kurcası! ellerini ...., Sıra bizlere gelmişti. Fırsat z İ tan istifade ederek doktora sor dum: 3 —— Kaç hastanız var? İki yüze yakm. Bunların 8- rasında Ankara, Balıkesir, Bur se, Kurklareli, Gelibolu, Çan- gır, Ordu; Usak; Kula ve U- nköprüden var, yz Günde kaç defa iğneliyor sunuz?. az cevap, yakit bulamadı. Tekrar iğmele “ğe basladı. Artık odada gö- — Gününe göre; 210, 220..! , | < Mühüm bir rekor... "| —“Kuduz vukuatı hepimize meydan o-! MİLLİYET | Goethenin Yıldönümü (Baş tarafı birinci sahifede) nevver zevat hazır bulunuyordu. Salon henca hınç dolmuştu. Birçok kimseler ayakta kalmış, koridor- ları doldurmuştu. Saat 16,30 'da edebiyat fakül isi Ali Muzaffer B. kürsi- ye çıkarak merasimi açtı. Goethe nin tarihteki rolünü anlat. Bundan sonra garp edebiyatı İ müderrisi Şerif B. kürsiye geldi. İ Şerif B. evvelâ Goethe'nin dehası nın yüksekliğinden, onun yarım saatlik bir konferanala anlatılar mıyacağından behsetti, Ondan sonra büyük şairin doğumundan ölümüne kadar geçen safahatı kaydetti. Müteakiben eserlcine geçti. Tesirlerini, rolünü izah et- ti. Bundan sonra Goethe'nin milli bir Alman şairi mi, yoksa N milel bir şair mi olduğuna nakli kelâm etti. Ve böyle büyük deha- larda mi aranmıyacağın nun bütün bir beşeriyenin İnsanı yea Ürük ve tahlil etti. Fa- ustun ruhu me aa > See > derek hislerini izah etti, Eer sene isgal ettiğimi söyledi Merasim saat 18 de hitam bul Darülbedayide ün gece Darülbedayi de Goe- Gezzin Sile gpelini temeli ei” Radyoda Selim Sırrı B. de dün gece rad- yoda Goethe'nin hayatı ve eserle- ri hakkında bir saatlik bir konfe- rans vermiştir. Liselerde Dün liselerde edebiyat hocala- nı, derslerini Gocthe'ye tahsis et- mişler ve dâhinin san'atı, hayatı hakkında talebeye uzun boylu i- zahat vermişlerdir. Bazı liselerde umum tnlebeye mahsus olmak ü- zere konferanslar tertip | edilmiş- tir. Tötonyada Şehrimizdeki Alman İiseside dün sabah saat onda Totonyada bir müsamere vermiştir. Müsamerede talebe tarafından Goethe'nin muhtelif şiirleri okun muş ve yene talebe Goethe'nin “Die mimdeki eseri edilmiştir. Akşam saat 18 de de şehrimiz. deki Alman kolonisi gene Töton- yada bir müsamere Müsamerede | Neşriyat Maarif vekâleti umumi müfet- işlerinden Hasan Âli B. Goethe'- nin eserleri ve haya hakkında “Bir dehanm romanı” mevzulu | 300 aahifelik bir eser neşretmiş- | tir. Şehrimizdeki san'at mecmmun- ları bu haftaki nüshaları Goethe | ye tahsis etmişlerdir. Muhteşem bir çelenk PARİS, 22. A. A.— Goethe; sin ölümünün yüzüncü yıldö- | nümü münasebetile (o Paristeki “Victor Hugo” yurdu Veimar- | daki “Goethe yurdu” na gayet | muhteşem bir çelenk © gönder. | miştir. k mürekkep İsında dün Taksim stadyomun. ds'bir maç yapılmış ve neticede Di takımı 0-2 galip çoğaldı mi? | <-“Evet.. Bilhassa son gün. lerde, -— Asgari 14, azami 28 gün.. Doktorla beraber bu temiz hestenenin müdüriyet odasma | doğru ilerlerken hemen bütün | gazetecileri tanıyan idare me- İmuru Yümmü Beyle karşılaş” tım, Beni görünce: | — Oh, gazeteci bey der de- İ mez, doktora baktım. Birden vaziyeti değişti. e Meraklı bir hastadan ziyade bir gazeteci ile konuştuğunu anlayınca sanki çenesi birden bire | kilitlendi. İ Ağzından tek bir kelime dahi almak kabil olmadı... Nazım Nafiz Kredi bankası Lâyihasımecliste (Baş tarafı birinci sahifede| | imtiyazlardan © müstefit hükmi şahsiyeti ve başlı başıma temsil olun mak hakkını haiz on milyon Bira sermayeli hir vali müessese ©- hap bieümle muamelâtında buku- | ue . ahkâme tâbidir. Bankanın göreceği işler Banka sermayesi heyeti umu- miye kararile yüzde elli nisbetin- de tezyit olunabilir bu banka 8- sağıdaki işlerle iştizal eder: Makine ve sanayi inşaatı üzeri ne kredi ve makine yiyasası, işlet me kredileri, sanayi gayri menkul leri ve müesses makineler üzerine | rehin muamolâtı, sanayi müessese lerinin yapacakları tasarruflara & it obliyasyonlar ihracı, milli sana yi mevaddı iptidaiye tedarikine ta vaasut, kü, ikyastaki sanayi mücsseseli i cını tanzim ve teshil maksadile ka nunu mahsusuna tevfikaii kurula. cak mütekabil itibar mücsseseleri küçük sanayii kooperatiflerine ve mevaddı ye tedarik koope- ratiflerile imalât kooperatiflerine | ve kanunu mahsusu mucibince | hükmü şahsiyeti hal menfaati mevadâı iptidaiye mal zeme, yedek levazım mağaza ve depolarma ve tamirhanelere ikra” zatin bulunmak, milfi fabrilmlar la müşterileri arasmda vuku bula cak her türlü akretitif, maksat te | şekkülüne muvafık olmak üzere İ her türlü banka muamelesi ve ko misyonculuk yapmak, ezcümle me | Üzerine avans | mevduat kabul eylemek, | vaddı iptidaiye tediyat ve tahsilâta | tavasmıt ot mek ve saire, Gümrük muafiyeti ilge edilecek , Sanayi mücsseselerile müştemi- lâtının tesisi, inşa ve tevsilerine muktezi her mevi inşaat malzeme sile müesseseler için lüzumlu olan her nevi makine ve âletler ve bun larm yedek tecdit parçaları ve bu müesseselere ait olarak vücude ge tirilecek nakliye, tahmil ve tahli- ye ve kuvvei muharreke istihsali ve nakil tesisatına muktezi bilcüm le malzeme ve vesati muharrike ve müteharrike için teşviki sanayi kanununun #üncu maddesinde mevzu olan gümrük muafiyeti il. ga edilerek yerine makine ve in- | şaat malzemesi kredisi ikame olu- nacaktır. İktisat veköletince gümrük tari fe yüzbiziyonları ayrıca bir Hizte ile tesbit ve Tera vekilleri heyetin ce tasdik edilecek olan alelümem makine âlât, edevat yedek ve tec dit ve inşaat malzemesinin ve bu tarife yüzbiziyonları haricinde ka lp sanayi müesseseleri ve sanayi kooperatifleri için tesis ve tevsi projelerine muvafık olarak celbe dildiği ve müşlersk menfaatli malzeme ve yedek levazım depo ve mağazaları için bu depo ve ma ğazaların kanunu mahsusuna inu vafık olduğu İktsat vekâletince | tasdik olunacak bilcümle âlât, o- devat ve inşaat maizcmesinin ve yedek ve tecdit parçalarının dha li sanasında tediye ödilecek güm- rük resimleri gümrük idareleri tn rafından emaneten tahsil edilip | derhal Sanayi Kredi bankası em- rine tevdi ve banka sermayesine ilâve olunacaktır. Bu mevi malze- me gümrük imrarı esnasında mu. amele resmine tâbi olmayacaktır. Kefalet Banka hari leri, ölâtları ve sair levazım ve inşaat malzemesi celbetmek iste. yon fal rlere ve kooperatif” meğelebimi mağaza ve depo ve zum mağaza ve. larma ve tamirhanelere makine ve levazım esmanının taksitlerinin ödenmesine kefalet veya bu eşyanın doğrudan doğru ya celbine tavassut edecektir. Böy İc bir kefalete ve Lavaasuta girişe bilmek için makine ve levazım es | manın en aşağı yüzde yirmisi müfettişler tarafından peşinen te- diye edilecetktir. Bankanın kefa letile salın alınmış olan makine ve levazım harice ödenecek taksitle Ti bankanın tediye edi İecektir. Bankanın kefaleti veya tavassutu ile mübayaa edilen ma- kine ve lovazım esmanı sahipleri tarafından tamamen tediye edilin ceye kadar bunlar bankanın birin ci derecede ipoteki altında bulu- nacaktır. Bir Yunan takımı Yunan takımlar kımı Kurban bayramında şehrimi ze gelecektir. Apollon takımı bu- rada 17, 18 ve 22 nisanda üç maç özü Birinci müsabaka Al. tay takımile, ikinci maç Karşıya- ka ile, son müsabaka da bu iki muhteliti ile yapılacak. tr, rasında kredi ihtiya | - | bildirilmiştir. Trabzonda balık bolluğu TRABZON, 21 — ün 1932 'Birinci sahifeden geçen yazılar) Spor Habeş Büyük / Elçisi (Baş taraf: biri i sahifede) peyderpey çoğalmaktadır. Henüz İ Darülfünunumuz yoktur. | | lmperator Haile Silasi 1 Hz. | Habeşistanda çok büyük islahat | vücude getirmek © azminde olen | yüksek görüşlü bir zattır. İ Habeşistanda vicdan hürriyeti | mevcut olduğundan kimse kimse- | nin dinine karışmaz. H İ detini serbençe ifa moz. Buna kimseni hakkı yoktur, — Habeşistan, Türkiyeye bir e- fir göndermek niyetinde midir? — Henüz böyle bir tasavvur | yoktur. Maamafih o Türkiyenin Adisababada bir konsolosu oldu- ğunu zannediyorum. — Habeşintanda smaj fasliyet | var mıder? sasen Habeşistan mevaşi yetişti. ren bir ziraat memleketidir. — Kanunu medeni ne halde- dir? —Habeşistanda polygamie yok- tur. Her erkek ancak bir karı a- labilir. Taaddüdü zevcat (o adeti | yalnız müslüman kabileler ara sında câridir. — ihracatımız başlıca kahve, | balmumu, deri, fil dişi gibi meva- da münhasırdır. Hariçten memle- ketimize bazı manifatura eşyası ithal ederiz.” | Babjerande Zellaka Hz. Atina- da birkaç gün kaldıktan sonra İsviçreye giderek bir müddet kal- gıktan sonra Adisababaya avdet | ece! ——..me “Ege” deki Kaçakçılık (Baş taraf: birinci sahifede) | medin kendisine ipekli kumaş- lar verdiğini ve bunları beline sararak vapurdan çıkarken şüp be üzerine arandığını ve yaka- landığını söyledi, Hâdise üzerine vapurda ta. harriyat yapan müfettiş mua- vini Kadri Bey dinlendi. Maz- İmun Ahmet'bu ifadeyi ve Kadri | İ Beyin şahitliğini kabul etme- yordu. Müddei umumilik makamı | hâdisede İdrisin de iştiraki ol- duğu anlaşıldığından maznun sıfatile davaya dahil edilmesini ve Göreleli Ahmedin şahit sı- İ fatile celbini ve maznun Mus. İ tafanın derhal tevkifini istedi. Mustafa tevkif edildi ve Eğe ile seferde bulunan İdris ve Ahmedin celpleri için muhake- menin 3 Nisana tehirine karar verildi. Bir ihtilâf üzerine Baytar mektebi müderris vekil- hackilan İmali Halli Saip AR, asistanlardan Abdürrahman, Ce- lâl Beyler mektep idaresile ara- larında çıkan bir ihtilâf üzerine vekâlet tarafından mektepten çı- kartılarak diğer vazifelere tayin edilmişlerdir. Avrupa talebe müfettişi Aş talebe o müfettişliğine ayin edilen Maarif vekâleti umu mi müfettişlerinden Kadri B. bu- gün Fransaya hareket edecektir. | lik tedrisat müfettişleri İstanbul ilk tedrisat müfettişle- ri bu hafta bir içtima © yaparak Millet mektepleri hakkında görü yeceklerdir. Kapanan kolejin talebesi Dünkü akşam gazetelerinden biri kapanan Türk koleji talebesi, nin açıkta kaldığını Hayriye lisesi ile anlaşmış ve talebesini ©- raya devretmişti 15 şubata kadar gelecek koliler 15 Şubata kadar mahalli pos- tahanelere tevdi. edilen hariç. posta ve gümrükler | idaresine ven ve vakti zamaniyle bir temasın Umumi merkezimizden kaddema tebliğ ve ahiren de e- hemmiyetle tekiden talep olu. man malâmat Nizama riayet meselesi İSTANBUL, 22.A.A.—T, İ.C.İ. istanbul Mıntakası merkez heyeti riyasetinden; Her cemiyetin o ancâk niza” yetle baka | ruya İmperatörun intihabma arze | mma bulacağı, ve nizamına oriayet (| elmiyen , Habeşislanda maarif tedricen | teşekküllerin © yaşayamıya- e aşil cağı Oocümlenin malümudur. Her hangi bir teşekküle men- sup olanların o cemiyetin ni- zammı, kavaidini, kendi hukuk ve vezaifini bilmesi, bilir telâk- ki olunması da pek tabiidir. naenaleyh nizamnameyi es. mize harfiyen riayeti düstürü - İmesai ittihaz eden heyetimizle berâber teşkilâtrmızm bütün a- hasırı mürekkebesinin kulüp- lerimizi, sporcularımızın zama itaat ve riayet etmesilâ. Zım gelir. Sekiz dokuz aydır vazife gören heyetimiz kulüp- lerimizin bu husustaki dikkat ve itimalarına müteşekkirdir. Yalnız birmoktada bazı ku- Hüplerimizin ihmalkâr oldukları İ görülmektedir. O da gayri müt tefik kulüplerle temas keyfiye. tidir. Gerek Futbol Federasyo- | umuzca gerekse merkezi umu. mimizce ehemmiyetle takip o- lunan bu noktaya kulüplerimi- zin tekrar nazarı dikkatini cel. bederiz. Heyetimizin, kulüple- rimizi cezalandırmak gibi biz. ce hiç te şayanı arzu olmıyan bir hale maruz birakmamaları- nı son defa olarak rica ederiz. renin tahri- icrası hiç bir işarımızın cevapsız kal. Her türlü muhal temmennisinde bulunduğu - Diğer tebliğler maması ve kulüplerimizle sıkı! terin ve idamsi | 1140 hakem Nuri bey. İ Kangrey: mıştır. Bunlardan mevcut olan ların serian çikartlacak iş'arını rica eyileriz. z .— ye ininie ittifaka uhulüden i tatbik ettiği sporlar, kazandığı birincilikler ve mıntaka haricindeki kulüp- lerle ve ecnebi kulüplere yap- tığı temaslar ve neticeleri. 2.— Fiülen tatbik ettiğiniz sporların isimleriyle her şube İde bu güne kadar faal azamızın ” İmikdarr. Evvelce talebedilen ve umu- mi merkezimizden talep olumar. - İzikine kadar son bir seülilekipe rilmiştir, Bu zaman zarfında sicil ev. rakını mıntaka merkezine tes lim etmiyen kulüplerin umumi iştirak ettiirlemiye- ceği hususuna nazarı dikkati celbeder ve işbu evrakın bir an evvel ikmaline gayret edil. mesini bilhassa rica eyleriz. Bu cuma yapılacak maçlar ISTANBUL, 22, (A.A)-—- İstanbul futbol heyetinden teb. Diğ olunur: » 253-933 Cama günü Tak. sim ve Kadıköy sahalarında ic ra edilecek Liğ rmaçları: Taksim stadyomunda Eyup-Hilâl saat 10 Hakem Arif bey. Süleymaniye - Anadolu sast İstanbulspor - Beykoz sani ğumuzu da bilvesile arzeyleriz | 13,15 hakem Sedat Rıza bey. efendim. Kadıköy sahasında Altınordu - Topkapı sazt 11 İSTANBUL, 22. A, A.— T.| Hakem Suhay bey. İC. 1. İstanbul mntakası mer iği ve vaziyetinin gayri müttefik oaddolunduğu tami. men tebliğ olunur, İSTANBUL, 22.A.A.—T. İ. C, İ. İstanbul Mıntakasi mer kez Heyetinden tebliğ olunmuş tur; aşağıya çıkarıl- kez heyetinden: Unyuna Spor- | / #iva İtalyana kulübünün nizam namede muharrer şeraiti ikmal etmemesine binaen (müsaade- İk) kulüpler meyanma ithal e- dilmedi Nazarı dikkate: On dakika geç kalan takım- lar mağlüp addedilecektir. Voleybol İSTANBUL, 22. A, A.— Ve leybol Hey'etinden tebliğ olun. muştur: 25-3.932 Cuma günü Galata saray lokalinde yapılacak mm- taka Voleybol maçları; saat 17 Eyup - Kasımpaşa Hakem Ali Rıdvan Bey. Beşiktaş - Süleymaniye 17.30 Hakem Sami Bey. Topkapı - Vefa-Kumkapı 18 Hakem Necmi, Bu senenin en talihli Kumbara sahipleri.. iy pm (0 ik lira mükâfatlı 932 birinci kurası I nisan'da çekiliyor Birinci mükâfat İkinci mükâfat 10 kişiye “100,,erden 1000 ,, 10 kişiye “50, erden La 750 ira 250 ,, 500 ,