3 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

3 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

MİLLİYET PAZAR 3 NISAN Amerikan | Filmleri gibi | | Hamallar kâhyasını vuranlar Adliye- ye nasıl getirildiler? Dün Fatihte çok şayanı dikkat bir kavga olmuştur. Hatırlarda; dır ki bundan bir kaç gün evvel Yarin bir vak'a olmuş Hamallar Hamza efendi tabanca ve bi- yakla bir kaç yerinden ağır s0- rette yaralanmıştı. Zabıta yaptığı tahkikat metic, sinde bu hâdisenin faille: li deyda ve Fahri isminde iki k olduğunu tesbit etmiş, ikisi de kar deş olan failleri yakalamış, tal kata başlarmış ve neticede F sulh ceza hakiminin kararı ile tev kif edip dün Adliyeye sevketmiş tir, Diğer taraftan Hamzanm &: si ve kızkardeşi Hello isminde bir adam tedarik etmiş ve bu adam vasıtasıyla ma: ım ine tecavüz etmiş, diğer taraf ta bu tecavüze kendi adamları ile mu- le -B» mukabele neticesinde iki ta- raflı olan maballe halkı bir birle- rile ir sokak muharebesine giriş- miş bulunmuş, Halle taraftarları bunu hissedince otomobili (o taşa tutmuşlardır. Bu vaziyet karşısın —. buna meydan kalmadan ©- şoförü avukatı bu badire- den kaşırmağa muvaffak olmuş. “Diğer taraftan Hallo bu gürül tüye sebep olduğundan dolayı po- lis tarafından derdest edilmiş, ü zeri arandığı zaman memnu bi çak ve tabanca zuhur etmiş, hak- kında muameleye tevessül edilmiş #r. Bu gürültülü kavga burada bir hâdise şeklini almıştır. Saat 16,30 da yeşil renkli bir otomebil, arkasında da kahve ret yübir otomobil olanca husıyle Di ranyolundan geçmiş ve süratini bi öksilimeden bir yıldrım gbi Adliye sarayının cümle kapısm- dan girip iç kapımı önünde dur. olmuş ve -sreteciler bu kalabalı- ği arasına sokuldukları zaman mler isitmislerdir. ile öldürecekti bunları, onun iin Adliyeye kacırdılar. — Halle bunları öldürmek icin yolda bekliyordu,fakat muvaffak olamadı. çünkü sasertma yapıldı, otomobiller değiştirildi. E— Hallenan bunları öldüreceği ni anladılar, yakaladılar, üstün den tabanca, bicak crkardılar, ve bütün bu de ndulardam son- ra isin aslı anlasıldı ih merleezi tahkikatı bitir. mi maznunları Adliyeye getir. mis, fakat pavdostan evvel yetiş. tirebilmek icin otomobilleri sür'at Ti hareket ettirmiş. Nise gidecek süvarilerimiz 15 nisanda Niste başlıya- cak beynelmilel atlı ei mü- sabakalarma iştirak 4 zabitimiz, dün Binicili ek mek tebi ü ve Fransız mual- Beleri refakatinde olarak Mar silya'ya hareket £ edeceklerdi Fakat gidecekleri vapur gecik- biği için süvarilemizin hareket leri yarma kalmıştır. Bafrada yangın m, i Mliyet) — 24. mart percemi şehrimizde bir tütün deosu yanmıştır. Belediye Mn teşkilâtının nok- Sürülemezişiz. Zarar xi; 120 bin Türk Time maddede Afyonda kar e 2 (Mik çet) — delik karla mesturdur. Afyon vaziyeti Map A RARISAR, 2 (Mi. Jiyet) — Bura İş Bankası Alyan ilme mi “ saslı tetkikata başlamıştır. Afyon Halkevi AFYONKARAHİSAR, 2 (Mil- Tiyet) — 27 mart pazar akşam. dan itibâren her pazartesi gecesi Afyon Halkevinin, “Köy Gecesi” İ olacaktır, bura Halikevinin faali yeti cidden şayanı takdirdir. İzmir şehir meclisi İZMİR, 2 (Milliyet) — Şe | bir meclisi, bugün ilk DAN yapmıştır. > | beyanname tanzim edip güm- lade edilen Evrak Bugün gümrükten çı- | Yüzde yirmi ini bah karılması muhtemel Bulgaristandan iade edilen tarihi evrakın henüz * gümrük ayenesi için Müzeler den bir memur istemiş, müze- ler idaresi de muallim Cevdet evrak çk İdam aş tetki kat yapacak, ve bundan sonra rüğe tevdi edecektir. Evrak müze idaresine gel- dikten sonra ayrıca (o Ahmet nne | Refik, İzzet ve Cevdet Beyler tarafından tetkik edilecektir. Mühürlü telefon Davası Ali Yaver Beyin vekili ne diyor? Ali Yaver Beyin telefon şirketinin otomatik kayıt tesisatın bozuk olduğu iddiasından | sonra, Dr. Kadri Raşit paşanm şirket memur larından birine atfen otomatik tesisatm bozuk olduğu hakkında- ki beyanatı umumi bir alâka ve o nisbette bir merak uyandırmıştır. Bu hususta şirket komiserliği yeniden tetkikat yapmaktadır. Diğer taraftan dün bu hususta Ali Yaver Beyin vekili (o avukat Methi Sait Beyin fikrini sorduk. Methi Sait Bey diyor — Sirket komiserliğinin tetki- katından bir şey çıkacağını zan- etmiyor ve ehemmiyet vermiyo- ruz. Çünkü şirket direktörünün is ticvap için polise celbedildiği za- man vaziyeti henüz tetkik Örer sr gini söylerken ayni gün miseri Bey — kendisince edilmiyen beyanatında — Ali Ya. ver Beyin makinesinin bozuklu. Hundan dolayı bu hâdisenin vuku bu vazivet karsısında sirket ko miserliğinin tetkikatmdan hiç bir sey beklemiyoruz. Elimizdi gire tin bugüne kad gösteren tar. de vaziyeti tetkik etm. | Ev kiraları | İaresi bu evrakın mu | Miş, şehrin muhtelif semtlerin. İaresin- |de irili ufaklı apartmanlar | Ağırdır. de indirilmesi zaruri görülüyor ve evler inşaatı devam etmekte bulunmuş olmakla beraber, or- ta halli ailelerin ikamet ettikle ri ev ve küçük apartıman kira ları değişmemiştir. Ticaret odası | istatistikleri de bunu göstermekte, yalnız bü yük apartıman binalarında ge- gen seneye nispetle bir mikdar ektedir. apartıman kiralarile meşgul ol mak belediyeye ait bir vazife örülmekte, Ticaret odasına göre, bu sene memur maaş ve «mele ücretleri 9 10 — 20 nis indiği, emlâk vergileri indirildiği ve yer yer inşaat ya pılmakta olduğu cihetle apar. #ıman ve ev kiralarının da (620 indi rilmesi o makul ve zaruri İnlrilmesi şi la görü. İen mesken kiraları için beledi yenin şimdilik her hangi bir fili alâkası ve teşebbüsü görül memektedir. , Bunun neticesi olarak, bil- hassa maaşlı zümre, ev kirala. Yınm ağırlığı altında ezilmekte dir. İstanbulda vasati memur maaşı 60 — 70lira arasında» ğe Oturulal lecek birkaç oda lı aşağı tutulması mümkün d. dir. Uzak semtlerde bine ucuz ev kiralanması mümkün ket ko- İse de, o zamanda pek hafif olmıyan tramvay veya vapur parası maaşlı zümreyi tazyik etmektedir. kiracılar umumi Bunun için yele bir kann ile ev kiralar: Dın tenzilât yapılmış olmakla beraber, tah riri musakkafat heyetleri tara» Ifndan o yapılmakta olan yeni ektedir. Diğer taraftan beledive de bu | tahrirde binalara ekseriyetle hususta tetkiknta başlamıştır. Afyonda Gazi heykeli AFYONKARAHİSAR, 2 (Mil- liyet) — Afyonda yapılacak Gazi heykeli için heykeltraş M. Kripel vilâyetle bir mukavele akt ve im- za etmişlerdi, heykel çocuk bah- gesinin yanmdaki meydana rekze- dilecekti, Türk Hanımları esirgeme derneği Türk Hanımları Esirgeme Der- neği piyangosu 8 Nisan 1932 inci cuma günü saat onda Aksarayda Tüvekkilhemasmı diyil; Der: nek merkezinde çekilecektir. Ar- zu eden bilet hamilleri gidebilir- ler. Yeni iş ve kazanç kanunları Yeni İş ve kazanç kanunu lâyi- haları mütalealar ilâve edilmek üzere Ticaret Odasına gelmiştir. Oda bu lâyihalar üzerinde tetki- kat yapmaktadır. eskisinden fazla kıymet konul. Cüretkârane bir hırsızlık HAMBOURG, 2 (A.A.) — "daki bankalardan biri. 4 haydut Sekikiy > Hols. tein banka sendiksa büroları- na girerek ve memurları rü- velverle tehdit — ederek 8.000 mark gaspetmişlerdir. imdi: kadar polisin taharriy: iegağ Fransada yükselmeğe başlayan yeni bir jönpremye “ Kansu namına * filminde Marcelle Chanta' ile birlikte Fransada yeni bir jön apreml na celi Bilhassa dramatik rollerde daha sy xe muvaffak olan bu genç artist te yeğine görülen kusur biraz dol gün vücutlu olmasıdır. Bu sebepten kendisine Garry Cooper kadar ol mamakla beraber, biraz zaiflemesini tavsiye ediyorlar. Bu suretle çehre- sindeki ifadelerin daha ziyade kuv- vetleneceği ümit edilmektedir. Jean Marchat sade, fakat isabetli oynadığı ve kendisini zorlamadığı i- çin, dalın ziyade muvaffak olmakta- dır, Halbuki bir çok sinema srtistle- ri kendilerini fazla zorladıkları için bem gayritabii görünmekte, hem de yörülmaktadırlar. İlk rorüanını ya- zan muharrr gibi kendilerinden faz- la şeyler ilâve etmeğe kalkmaktadır- lar. y Jenn Marebat gimdiden ileride çevrilecek bir çok filmler için “nam- zet” vaziyetindedir. Jean Marchat | arayor. Garpte Iktısat Daralıyor (Başı Birinci sahifede) larm bir kısmına iştirak © eden İs- veç iktisadı, büyük bir ibtilâç içinde bulunmaktadır. 6 — Bulgaristan borçlarını ve- remiyor. Sebebi bütçenin müsande- sizliğidir. 120 milyon Türk lira- sa kadar tutan bu bütçenin biri nisbetinde olan ecnebi borç- larının akibeti o meçhuldür. Son 15 mart taksitlerinin O tediye edi- lip edilmediğini bilmiyouz. Bil. diğimiz bir şey varsa, Bulgar hü- kümeti ile alâkadar alıcılar sındaki müzakeratm (devam mekte olduğudur. Bulgar döviz güçlüğü ayrıca kayda lâyıktır. Zi- ra, Bulgar ihracatı, evvelâ, hariç piyasaların darlığından (dolayı, saniyen Bulgaristnam ihraç etti- ği maddelerin fiat — sukutundan dolayı, gittikçe azalmakta, 7 — Yunanistanın eenebiler- den aldığı ticaret kredilerini (donan) yani verilemez hale Yunanistan beynelmilel | piyasa- dan 2,5 milyon İngiliz lirası borç İn ğe vrakan iyet göster mektedir. Fena giden gemicilik” ten ve Amerikadaki Yunanlılar- dan para gelmemesinden, tediye müvazenesi sarsılmış bul dır. Müdafaa için, ayrıca ithalâtı tahdit etmek, yeni ticaret raü- kaveleleri aktetmek £ iktiza edi- yor, 8 Nihnyety ne > Betyinde: nın kurtarıcısı telâkki edilen bakıyoruz. Bilhassa ie bulunanlar, teva- Amerikaya tevee Felâh gelecekse, de- cüh ediyorlar. pâranm yüzü göl niyor, oradan gelecek © ve orada görünecektir. Fakat © heyhatl Dünyanın &n fazla paradan an layan bu memleketi uzanan ellere yardım etmek niyeti — eş Bu, son senelerde Amerika yardımım azalmasm- dan belli oluyor. Amerikanm dün yaya yardım rakamları şunlar dır: 1928 2096 milyar dolar 1929 tere 1930 1650 1931 Nİ ana Bu rakamların sözle ifadesi, (Amerika, kapılarmı kapıyor!) deği sey â, muhtelif milli iletisatla rın bugünkü âcil meselelerine ö- nümüzde seri bir geçit resmi yap ırmağa sevkeden muharrik, son günlerde bir büyük garp matbua tında, memleketimiz hakkında İstanbuldan © çekilen ve mübaliğa lı harflerle neşredilen bir telgraf olmuştur. Bu telgrafta, “Türkiye nin hali, çoğalar iletısadi ve mali müşkülâttan dolayı gergin bir ha le girmiştir,, deniliyor. Ve müs- bet delil olarak, bütçenin 40 mil- yon lira açık olduğu, © yüzde 20 diye ilâve edilmiyor ve bunun için de kismen / alacaklı şirketlerle itilâf edildiği ve tasruf ve vergi | usullerine müracaat “ edileceği | ifade Tiyor, Mübaliğali neşriyat © yap- mak icin belunn buluna bu mu bulunmuştur? Lâkin, Türki ve mali bali, bu li ahi olsa, diğer milletlerin iktısadi ve mali vazi- yetleri yanında zemzemle yıkan- | muş gibidir. Unutmamak icap eder ki, ve tice vermemiş! Hava faciası ROMA, 2. A. A. — Bir askeri yare, bir ekzersis eanasında Capuz e limanında yerle Pilot, telef olmuştur. Amerika bütçesi Celepler cemiyetindeki ze ma, vardar tetkikat Bir seneden beri muamelâtına mürakaba bürosu tara fmdan vazıyet edilen celepler ce- miyetindeki tetkikat hitam bul muştur. Perşembe günü bu cemi- yetin yeni idare heyeti “intihabı yapılacaktır. Macar meclisinde gürül tülü sahneler BUDAPEŞTE, Z A.A. — Dün mürabahacılık aleyhindeki kanu- mun müzakeresi canasında muha- salonu Bütçenin ilk altı ayına ait mesa rifin parlâmentoca tesbit edilmiş olan miktarı 35,5 milyon pense | Sa yazi tecavüz edeceği söylenmesi ne sosyalist mebuslar, Karslyi bi hü kümetinin ittiha ükülü sahne | ilk karar sureti, İngiltere hüküme- | M. Li serbesti mübadele taraftarı LONDRA, 2 A.A, lehinde bir nutuk söylemiştir. Mü. maileyh, bütçenin ancak serbesti mübadele sayesinde tevzin edilebi- | egim beyan etmiştir. M. Snovden mesai vücude gelmek, i yegâne esasın beynelmilel niyet olduğuna kani İnler nu beyan eylemiştir. | Konferansın ittihaz etmiş olduğu hükümete ta. | tine konferansın kontenjantman sis meb'uslarla sosyalist me- 2 teminin müzakerata esas ittihazımı buslar arasında çarpışmalar muştur, teğ evlemektedir. katiyetle reddetmekte olduğunu ib- di Anita Psj son operetlerinden birinde Meksikalı kiyafetinde Cenubi Âmerikayı anlatan ye Tane türkçe kitap: Yeni yazı ile kitapların en mefisi, Kemalist Tiran ve Kaybolmuş Makedonv- Faşist İtalyadan, inkılâpgi Ar savutluktan . ve bizden “sonraki Makedonyadan bahseden yegâne a v ürkçe kitap. inkalâbımın. buj bahseden yeğüne dan, Rus saziyetinden ürkçe kitip. Bu eserlerin bem san'at, hem de ile okuyacağı en iyi ki aplar bunlardır. Hepsi Muallim Halit kütüpha- vesinde bulunur. gören görmektedir ki, Türkiye- nin önünde, ne başka yerlerde ka yerlerdeki tır. Türkiye, yoldan giden yekpare bir dir. Bu sebeplerden Türkiye, en el herkesten kolay güç halletmek imtiyazma malik bulu bu imtiyazdan azami derece istifade ediyor. Müderris Nizamettin ALİ Boş duran Italyan vapurları ROMA, 2 (A.A.) — Hacim leri mecmuu 581,628 ton olan 310 gemi, 1 mart tarihinde iktı sadi sebeplerden dolayı İtalyan Zeytindağı Kitap halinde Çıktı IBaşı birinci sahifede | bahsi ister istemez £ Cemal Paşaya çin, bu yazılarla, İtti hat ve Terakki devrinin en kuvvet Hi sehsiyetlerinden © birini de daha tanımış oluyoruz. Falih | Rıfkı y Cemal Paşayı belki iyi bir as- ker, belki iyi devlet adamı olmasa bile, Fakat her halde İewvyetli bir organizasyon adamı olarak tanıyor. Falih Rafka'nın bu kitabı edebi yet kütünbenemiz ikin büyük bir edebi zevk kaynağı olmuş- Yukarıda Cemal Pş. nın Falih” Rıfkı Beye gönderdiği mektubun 'neşrettik. Memleketi ni. çin terkettiğini izah eden Cemal Pa. bu mektubunda aynen diyor: Boyacıköyü 1 Teşrinisani 1334 Oğlum Falih Rıfkı Bey; Memleketin galeyanı, avam küt- lelerini ayaklandırmak için bazı eclâf ve esafilin teşebbüsatı beni her zaman için bazı nahoş teca- vüzlere maraz kılabilirdi. Memle- hetin hayir ve selâmetine hizmet- kâr olmaktan başka hiç bir emel beslememiş olan benim gibi bir adamın esafili nasın hakaretleri altında kalmağı istemiyeceği tabi dir. Binaenaleyh memlekette | su- kün avdet edinceye kadar, daha doğrusu aramıza girecek “olan 6- canip kuvvetleri akti salh ile va- tanı gene mun ın milletin ye- dine tevdi edinceye kadı hakaretlerin bana yetişemiyeceği bir yere çekilmeği münasip | gör- düm. Siyasi ve idari ef'al ve icraatı. nasiye ile huzuru millete çıkabile- ceğimi herkesten ziyade sen bi. lirsin, Verdiğim talimatlar dai sinde hareket ederek | hukuk ve haysiyetimi vihayeye çalışacağına itimat ediyorum. Vesikalarımı hüs mü istimal ederek aleyhimde ya- pılabilecek her türlü iftiralara seki resmiye ile cevap verebilir- gör: Sureti mahsasada gözlerini rim oğlum. öpe- Ahmet Cemal M. Mellon Londraya gidiyor NEVYORK, 2. A. A. — Cemahi- ri Müttahidenin Londra sefirliğine tayin edilen sabık hazine nazırı M. Mellon, dün İngiltereye mütevecci- ben vapura binmiştir. (Fransa - İspanya hudu- du üzerinde yangın BELFORT, 2. A. A, — Fransa İsviçre hudut istasyonu büfesinin kâin bulunduğu binanın zahire a barında bir yangın çıkmıştır. Hasa- rat birçok milyon | franga baliğ ol- maktadır. Italya'da komünistler rüyete başlamıştır. Mahkeme, 1 mas 1931 de Suzza rada komünistler tarafından yapılan. nümayişlerde methaldar hakkında kibükmünü vermiş ve bun ları 3 ilâ 6 sene arasında tehalüf ©- den nefi cezasına mahküm etmiştir. Mali komite raporu neşredildi CENEVRE, 2. A. A. — Cemiyeti limanlarmda atil bir halde bu- | bepler: lunmakta idi. Buharla veya yelkenle mi teharrik olan bu gemilerin mik tarı, şubattakinden © fazladır. Şubatta bunların miktarı 571, 038 ton hacminde 289 idi o, Büyük faşist meclisi ROMA, 2. A. A. — Büyük faşist | kredi medlisi, bu aym yedisinde içtima e- | il decektir. Rüznameye dahil olan mevzular, bilhassa mühimdir. M. Mussolini, beynelmilel mese. leler ve bilhassa tahdidi teslihat ve tamirat meseleleri o hakkında beya-