16 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

16 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Lindberg'in çocuğunu kaçıranlar yakalanırsa . Halk linç etmeğe hazırlanıyor Lindberg çocuğunu hâlâ bur larında. Bir aralık bütün Amerika için kendisine ğun bulunması Mürucast edilen meşhur haydut- lardan Salvatore Spistale'e ümit ardı.» Lindberg baydu- eşem aparimma nına gittiler. Bu apartıman on ye dinci Lüi ödlübünde mobilyalar In döşenmiştir. Duvari rinde bulunan Çin ha dolar kıymetindedir. tap dolu büyük bir kütüphanesi vardır. Bir masada siğaralar, porular, büfede harpten evvele ait envai likörler, meyvalar, püti fur- Salvy rop döşamberle gelerek gazetecilere demiştir kit -— Ben reklâmdan nefret ede rim Lindberg'in çocuğunu bulmak vazifesini kabul edişimin bir sebe bi vardır: Çünkü bende çocuk babasıyam.İki çocuğum var. Salvatore Spitale diğer hay- dutların kısmı azamı gibi an asıl İtalyan'dır. Evvelâ serserilerin de vam ettiği bir dansingte işe başla mıştı, Vazifesi salonu sarboş ve kavgacı müşterilerden £ “boşalt- mak” idi. Burada o Nevyork'un ele başı haydutları ile tanıştı. Ze kâsı, hafif ve yatışkan eli sayesin de de çabucak yükseldi. dahilinde haydutlara “mntakalarmı,, tayin eden bu a- damdır. Kendisine de bilâhara mınta- sürdüğü budutlarını tevsi etti ka ayırmıştı. Hele hüki bu mıntakaya bir başka cüretkâr | Lindberg'in çocuğu bu pencereden kaçıtılmışuı. Polis İ nın en populer adamlarından bi liyordu. Fakat hiç mahküm olma- dı. Daha doğrusu Lindberg çocu- ğunu bulması için kendisine mü- Tacaat ettiği gün, adliye dairesin- de mahfuz bulunan dosyası orta- dan kayboldu. Salvy şimdi hapishanede bulu nan maruf haydut Al Capone'nin adamıdır. Bütün kuvvetli haydut beraberdir. Onun için dir ki gazetelerde neşredilen be- yannamesi beyhude bir tehdit de- #ildir. Salvy bu beyannamesinin en sonunda diyor ki “Lindberg'in çocuğunu çalanl, çocuğu inde etmezseniz kem 3i mahvolmuş bilin.,, Salvy, diğer haydutların hilâ- İma yaptığı marifetlerle iftihar etmez, İsmi daima bertaraf eder. Aile hayatı ahengini hiç bozmamıştır. Gen karısı son derece şık giyinir. Biri erkek, biri kız iki çocuğu şehrin en kibar liselerinde tahsil görmek tedir. Babaları şöyle der: “Yekâ- ne arzum, onları namuslu bir va- tandaş olarak yetiştirmektir. Lindberg'ten her hangi mükâ- fatı kabul etmiyeceğini evvelden ân eden Salvy bugün Amerika- olmuştur. Şöhreti Lindberg'in derecesini bulmuştur. Lindberg'e her gün yüzlerce mektup gelmektedir. Bu mektup- ların içinde teessürlerini izhar &- denler, teselli verenler, yardım. teklif edenler, tavasutta bulun. mak istiyenler olduğu kadar man yaklar ve delilerde vardır. Biri söyle diyor: “Haydutlar bulunduğu zaman çıplak arkalarını — İarbaçlamek nasıl kaçırıldığını tesbite uğraşıyor.. “yak bassın!Bir del Diamond ismindeki ma bu cüreti göstermişti. sok ge li Eslecek âkibeti anlayarak Avru Pa'ya kaçtı. Fakat Avrupa'da biç bir memleket kendisi — medi ve kendisini kolundan tut tukları gibi Amerika'ya iade ot- tiler. Diamend Amerika'ya var- dıktan sonra bir otelde taarruza uğradı Bir kaç kurşun yedi baya tn: güçlükle kurtardılar. İyileşti, fakat kurtuldu mu? Hayır! Bir aralık © kurtulmak için mabiüm olmayi tercih etmişti. Fakat ha- sım taraf onu mahkümiyetter kur tardılar ve Diamond hapishane den çıktığının ertesi günü katle- dildi. Evvelâ polis Sahvy'den şüp- helendi. Bütün gazeteler Salvy”- nin resmini koyarak altma şu cüm leyi yazdılar: “Acaba Dismond'u öldürten bu mudur?,, Maamafih polis ken disini istiçvap bile etmedi. Salvy bir çok defalar tevkif ln ri maruf haydut fasmda (Jack ( hakkının bana verilmesini isterim. Her kırbaç için yüz dolar verece- Aradan | ğim ve bu para oturduğum şehrin işsizlerine sarfedilsin.,, Gazetelerde Lindberg'e mua- venet teklif ediyorlar. Hırsızlara hitaben neşrettikleri açık mektup” larda, kendi vasıtalari ile çocuğu inde etmek istedikleri takdirde hü viyetlerini kimseye ifşa etmiyecek lerini vadediyorlar. Polise gelince, şimdiye kadar tevkif edilenler 1500 ü bul tur. Bunlardan dört yüzü hini ba- cette müvacehe edilmek üzere Lindberg'in sayfiyesine getirilmiş lerdir. Müfettişler bütün timarha- İenlerin isimlerini istemişler ve bu cepheden de tahkikata girişmiş sütçüden süt alıp alelâcele eve dö nenler derhal şüpheyi davet et- mektedirler. Hele otomobille süt almağa gelenler mutlaka tevkif edilmektedirler. Bir gazete Lü Firavunlar Kahir Mısır milliyetperverleri, bü- yük vatanperver Zağlül Paşa için şehrin en aristokratik me- zarlıklarından birinde o muhte- şem bir türbe inşa ettirmişler- di. Tam cesedin nakledileceği sırada, hükümet dei fakat merhumun zevcesi buna müsa- ade etmedi. Kocasının aile me | zarlığında ebedi — istirahatine “erkedilmesini tercih eti Muhteşem mezar boş kalın- ca, ortaya bazı teklifler çık: tı. Buraya Mısır Firavunları. nın mumyaların getirelim. Kadim Mısır hükümdarle- İsinın bugün bile biraz kurumuş olsa da pekâlâ tanınacak sakin İyaları yakında - Zağlâl Paşa i- çin inşa edilen mezara nakledi İeceklerdi: ir. Bunların içinde en meşhuru hâkimiyetini Frata k si eden sekizinci üçüncü 'Tutmes'tir. Ondan sonra oğlu ikinci Amenofis, ha fidi dördüncü o Tutmes ve bu Sonuncusunun oğlu ve otuz ye di sene saltanat süren üçüncü Amenofis gelir. Meşhur Luk- İsor mabetlerini inşa ettiren bu Tutankamon kendisi Daha sonra un selefleri ve bizzat geliyor. | Mumyaları ve mezarları ile kadim Mısır | tarihinin gayri İ malüm sahifelermi | bizlere a- çan bu Firavunlar için şimdi Kahirede yeni bir müze daha meydana gelecek demektir. 'Hovord Carter'le bir mülâkat Meşhur Firavun Tutanka- mon'un © mezarinı bulan Ho- İ word Carterle bir Fransız mu- İharririnin şayanı ( dikkat bir mülâkatını gördük. Halk arasında bir itikat var dır; Firavun mezarlarına doku nanlar çok geçmeden büyük bi âkete uğrarlar ve yahut ölür , Filvaki Firavun mezarı â- rayan ve bulanlar içinde felâ- ketlere uğramış ( olanlar yok değildir. Yalnız bunlardan Ho ward Carter'e bir şey olmadı. Fransız muharririni mülâkata o gö ler. uğramıştır. Na zat Howard Carter'e bıraka lam; — Ben hiç öyle hurafata ina nanlardan değilim. Yalnız raf ederim ki, ilk defa Tutan e >> Xx ilmesini istemektedir. Diyor 15. “çün bu adam gizli hükü- metin reisidir ve Amerikaya hükü tevkif etmek üzere idarci örfiye ilânını tavsiye etmektedir. Lind- berg'in sayfiyesine civar şehir- lerde polis karakolları gece gün- düz meraklı bir halk kafilesi tara fından sarılmış vaziyettedir. Bun- lar er geç hırsızların yakalanıp getirilmesine intizar eden yorul- mak bilmez insanlardır. Ve hepsi de hırsızları linç etmek için hazır bir vaziyetledirler. Fakat polis böyle bir ihtimalin önüne geçmek MİLLİYET CUMARTESİ 16 Tutankamon'un mezarını bülar Hovard Carter neler anlatıyor? bir çehre muhafaza eden mum | İren de belki bu yazı lılar tar, NISAN 1932 —- e müzesinden mezara naklediliyor Krallar vâdisinde Deyrülbahari mabedi kamon'un mezarıma girdiğim | hep böyledir. Nihayet bir gün zaman, içimde derin bir haş| kabrin yerine alâmet gibi bir yet duydum. Burası hazinele. | şeyler keşfettim ve tekrar işe rın bulunduğu yerdi. Beş metre | başlamak üzere biraz istirahat İ uzunluğu, dört metre arzı, iki | için Kahireye Odöndüm. Bir metre irtifa © vardı. Uzun ve| gün Kahirenin eski çarşısın. muhteşem bir mazi bu küçük|dan geçiyordum. Şimdi hatı- höcrenin havası içinde tekâsüf | rımda (o değil, bir dükkândan bilmem ne alıyordum, bir ka- festeki kanarya nazarı dikkati mi celbetti. Öyle şakıyordu, İöyle şakıyordu ki.. satn almak J istedim. Dükkân sahibi kuşun Piravun ikinci Ramses'in mumyası etmiş gibiydi. Otuz asır sonra | komşusuna sit olduğunu söyle böyle bir yerin kutsiyetini ih. | di. Gidip komşuyu O buldum. lâl etmiş olduğum için haşyet | duyuyordum. Korkudan değil, | Satmak istemedi. Epeyce bir fakat ebedi olması lâzem gelen | para vererek nihayet kuşu al. bir sükünu bozduğum için. o | dım. Kendisine güzel bir ka- Kapının önünde muhafız ola | fes yaptırdım ve yeni arkada- imle Luksor'un yolunu tut- rak duran siyah ve altın Anu- | bis çakalı adeta canlı gibiydi. |tum. O da benim kadar mem- Orada bir de meş'ale vardı ve | nun görünüyordu. Mütemadi- , meş'alenin altında şu satırlar) yen ölüyor, sonra uyuyor, &- yazılmıştı: “Kumlara höcreyi | yandıktan sonra da uyuyunca- ya kadar cıvıltısına nihayet vermiyordu. Ben hafriyat saha 81 civarında bir küçük evde otu ruyordum. Burada ekseriya yalnız kaldığım vaki oluyor. lar ötmüyordu. Diğer zaman- ları hep nağme içinde geçiyor. du. Bundan çok memnundum. Bir gün birden bire sesi kesil- di, hiç ötmedi. O günde biz Tutankamon'nu mezarını açma ğa başlamıştık. Mezarı açtık- tan sonra eldeki amelenin kifa- yet etmeyeceğini anladım ve dıvarı tekrar kapattırdım. Me- | | zarı kapattırdığım gün kanar. yam tekrar ötmeğe başladı. Beklediğim amele geldikten sonra mezarı tekrar açtırdık. Kanarya o gün de ötmedi. Bilir İâ etmesini ben menedece- | siniz ki Tutankamon'un mum. im, Meziyi gümrah kılma. yası birbiri içine mevzu üç san- a ben mecbur ediyorum. Ben dıkçanın üçüncüsündeydi. Bu ölülerin hâmisiyim.,, sandıkçalardan ikisini Kahire Bana en ziyade heyecan ve! müzesine gönderdim. Mezarı olmuş- | tekrar ördürdüm. Mezar kapa- nır kapanmaz kanaryam he men ötmeğe başladı. Nihayet üçüncü defa açtırdık. Bu defa | momyayı çıkardık. Tam Oo dakika bir kobra yılanı evime | Firavun Menefta'nın mumyası | — Bu mezarı açtıktan bu- güne kadar başınıza hiç bir fe- lâket gelmedi mi?, — Hayır, yalnız bir hâdise oldu. Ben onu da tesadüfe ham lediyorum. Size (anlatayım; | girmiş, kafesten içeriye kay. Ben Tutankamon'un © kabrini 701$ ve kanaryamı öldürmüştü. yirmi senedir arıyordum. Yeis» | ten yese düşüyor, fakat cesare ! dim Mısırda ilâhi bir mahlâk. timi de kurmıyordum. Asat a“; tor. Firavunların mmiğterlerinde | - A ele rnk Bilirsiniz ki Kobra yılanı ka | göz gezdirmiştim ve mezarın tibaslar | | i in inkılâbında bir kadının rolü Bugün Çin devletinin başında bulunanlar aşağı yukarı bir ailedendirler — Budapeştede çıkın MAGYAR HİRLAP dan « Sun Yot Sen 1925 senesi baha- rnda 60 yaşımda olduğu halde vefat eti. 300 milyon nüfusluk bir milleti uyandırmış ve tarihin tanıdığı en eski | imperatorluğu yılımıştı. Kısa yazılmı: vasiyetnamesin- de diyor “Servetim olup olmadığını bil. miyorum, Zira arazi alım satımı ile meşgul olmadım. Kitaplarımı, elbiselerimi ve şahsi bütün eşyamı zevcem Çong Taring Ling'e terks: Filvaki Çong Taring koci ilvakki #ring kocasin- dan büyük ü di. Maamai milyon frank tahimin dir, Dul kadın kocasının ölümün- den sonra emlâkini, ailenin diğer efradı gibi, mükemmelen idare etmesini bilmişti. bugün serveti 400 edilmekte- İş ailesi tam manasile diktatörlük kabiliye & gösterdikten maada, asker ol- makla beraber mükemmel bir iş mu da isbat etti. gün serveti 100 mil yon Amerikan doları... Chang Kai Chek çekildikten sonra yerine Sun Yot Sen'ni ilk zevcesinden doğan oğlu Sun Fo gelmişti, Evelce bir kaç defa na- zırlık eden bu zat bu d kil olmuştu. Para için ol ris olmadığını söylemek lâzım. Dönen rivayete nazaran serveti milyon dolardan fazla iş. ın Yot Sen'in diğer kayin bi- raderi King sadece Ticaret nazır. lığını deruhte etmişti. Maamafih i ş milyar tahmin . Fakat bu sefer do- Jar değil. Fransız frangı.. Maama fih frank ta olsa Kıng yine Aksa- yı şarkın sayılı zenginlerinden bi- Çinli halâskârın vefatı üzerin- den daha yedi sene geçmiş olmak la beraber, ailesi nisbeten kısa addedilebilecek olan bu müddet ten mahirane surette istifade etme ini bilmişler ve bu müddet zarfın Çi kasını da sağa doğru tevcih etmişlerdir. Yani denebilir ki “Mukaddes sile,, ibülâl teşki- latımı ve ve sanayi erbabına “satmışlardır.,, Ihtilâlden bugün ancak milliyet- perverler ve militarist unsurlar kalmıştır. Fakat içtimal programı ve jik esas hemen tamami- le tahrip edilmiştir. Hudutsüz miras Sun Yot Sen Çinde perestiş edi- len milli bir kahramandır. Ölü. münden sonra kudret ve nüfuzu okadar arttı ki Sun Yot Su bu ku- etmesini bilmişlerdir. Kitaplardan, elbisesinden ve nikel saatinden maada, Sun Yat Sen elinde olmayarak ailesine bir şey daha bıraktı ki bu mirasa hu- dut tayin etmek mümkün değil- dir. Daha doğrusu bu miras ser- vet yapmak için hududsuz imkân lar açmıştır. Bıraktığı bu miras ta ismi, nüfuzu, sihir ve kudretidir | ki hâlen de Çin bu güneşin mane vi ışıkları ile aydınlanmaktadır. Sun Yot Su fakir bir terzinin eği e ettirmek İçin bir fesat gibi e, Sorel'in şakirdi medyundur. | Bir defa vaktinde her ihtilâl hare ketinin paraya, her zaman para | ya, daima paraya, ihtiyacı olduğu Du anlamıştı. Onun için Amerika ve İngilte- reyi dolaşarak muhacir Çinliler ————— Daha sonra şu da var: Tutankamon'un mumyasını çıkardığımız. hiyeroğliflere İismini © gün öğrendim. Bilir misiniz mezarın ismi neydi? BG Haan mmm den para topladı. Saniyen ihtilâl fikirlerini milli hislerle birleştir. di. Salisen davasma Japonya'nın muzaheretini temin etti. Rabian iyi bir gazetecilik ve mükemmel bir başmuharrirlik yaptı, Eski an anevi karışık ve mükellef | bisan yerime, sade ve halkın anlayabile ceği bir lisanla yazılar yazdı ve busuretle halkı kazandı. Har sen Mosulini ve Lenin gibi Çor in akidelerini kabul otti. Mül bem olduğu en esaslı prensip şa idi ekseriya söyledikleri gibi halkım gayri kabili mukavemet tazyiki değil.,, Sun Yat Sen hiç şüphesiz Bevver dorülfünun gençliğinin nevi ve Fikri reisi i larak ta halk tabal derin bir nüfuzu vardı. Aile işleri r. Bu Çinli protes- | ettikten sonra, üç kız ve bir oğlunu o suretle terbiye etmişti. Bu aile çok okuyor ve bir kaç lisan tekellüm ediyordu. Çok zeki ve çok enerjik bir ka dın olan Sun Yat Sen'in karısı Ma dam Song Taring Ling Çin ihtilâli reisi ile evlenmekten faide bekle di, O zaman Sun Yat Sen 58 yaşın da idi. Kırk iki sene kendisine ha yat arkadaşlığı yapmış olan eski karından daha yeni ayrılma Song Tsring Çin ibülâli reisi evlenmekle de kalmadı. Hemşire lerinden birini Çinin en zengin bangerlerinden birisi ile evlendir- di. Amerika'da maliyecilik tahsi- linden avdet eden erkek kardeşi” ni de iş âlemine attı. Fakat geriye bir hemşiresi daha ! © yordu. in dinin değiştirtei Sun Yat Sen vefat ederken Çik nin Cenubunda iki siyasi kuvvet yi Yt Şen ailesi ve bir de orduyu ha ten ıslah eden mareşal Chan; Kai Chek. pi — Sun Yat Sen'in karım mareşa: la karşı hasmane davranacak yet de, muslihane davrandı. Dininin sıkı kaytlarma rağmen, açıkta ka lan hemyiresi ile maraşalı evlen- dirmeğe kalktı. Fakat (o Chang Kai Cbek dinini ve diğer üç karı sını bırakmak istemiyordu. geçmeden hâdiseler Sun Yat in kurnaz karısının kullandığı ta- biyeyi haklı çıkardı. Filvaki mare şal diğer üç karısını boşadı ve iki sene evvel protestanlığı kabul et & Şimdi Çin ihtilâlinin bütün res i reisleri protestandırlar ve her mi biri de dolar hesabile bir kaç defa milyenerdirler. Sonra aşağı yuka rı hepsi de ayni aileye mensuptur. İşte bir devletin başında bir kadı nım yaptıkları... Fakat geriye kas inn 300 milyen nüfus ne olacak? Falih Rıfkı Beyin eserleri 1 — Denizaşırı Cenubi Amerikayı walatan ye- yane türkçe kitap: Yeni yazı ile mü- ma İ