15 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

15 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Zaruretleri iyi Ölçelim! yet çok fena.. herkes ıztırap içinde.” diye bar ğırmak; bazılarının hoşuna bile gider. Fakat böyle bir edebiyat, gaye için fayda yerine mutlaka i itün marifet, mev- Biz, hiç bir zaman olduğumuz dereceden daha fazla görünmek intememeliyiz. Ancak sözlerimiz. le, yazılarımızla yabancılara ver- dişimiz kanaat, eğer bulunduğu Devlet ra buhran vergisi almaca; iyed. ğı olduğumuzu önleyecek mahiyette olur, mem | Kiğı österen cetvel şudurs İeketi i ri ba ya lane İL) Mep Keme Bek bara en çok kıymet verildiği anle- Lira Lira fi yaşıyoruz. 40 1 ö— Yeni bir mücadele karşısında: “ iz 104 yın: Bundan on sene evvel siyasi 49 Ze ei mücadele ve müdafaa için millet- 52 A — Şe ne yaptık ise, bugünkü iktısa- s6 1,80 z di mücadele ve müdafaa için de “© 2 20 ayni şeyleri yapmak lâzımdır. v 280 zaman siyasi ve askeri bir mağ” O > 3 lâbiyetin tevlit edeceği fonalıklar rı, felâketleri; bugün iktisadi ve s4 3,20 > mali sahada uğri ız bir 98 3,90 54: mağlâbiyet doğurabilir. Biz, va ios 548 725 tandaşlara mukavemet etmeyi; 128 656 894 bir hayal için, bir faniazı 165 8,90 16,73 enik vüzimi 210 11,70 20,80 yet 256 14,92 25,93 288 17,16 29,50 var; diğer tara 400 26 42,84 bahasınz cia bi ge > Wi i 6 71,96 tiklâl mevruu bahsolduğu zaman, 600 “ fertlerin ıztırabı, fedakârlığı, hat- tâ hakları susar! Yüksek gayeler için iktiham olanmayacak müşkü lât olmaz, Böyle zamanlarda Du- vaffakıyetin ilk şartı; mefıo iti” mattır; eğer biz, kendi kendimi- ze, kendi kuvvet ve menabiimuize emniyet etmezsek; başkalarından ümit ve itimat beklemek mânasız “lur, Bugünkü vaziyet, bellidir; fakat yarın ne gibi âmillerle, müş küllerle mücadele wecbu, kalacağımızı kostirmeyiz. el . İn alınacaktır. Öyle tedbirler ki, bir taraftan halkın refahı, diğer taraftan ödeme kabiliyetini arttı. racak. lüzum yekki, ziyetimi inkişaf üzerine muvakkat kay dile konulan yeni vergiler de kaldırılacaktır. Lozanda yüzümüze söylemiş- lerdi: “Bütçenizi kapatmak için, “rgeç bize avuç açacakımız!” İs- met Paşa; bütçe açığını kapamak için hiç bir zaman istikraza git meyeceğimizi o gün sözle, bugün de üzerinde ısrar ile durduğu mü vazene politikasile onlara cevap vermiş olüyor. Biz, istikrazı yal. Bız milletin refahını ve tediye ka- biliyetini arttıracak işler için iste- riz! Memurlarımızın maaşlarından tenzilât yapıldı, bazı vergiler art- tarıldı. Nasıl bir mecburiyet altın da bu yola gidildiğini izah ettik; fakat bu vesile ile şunu da hatır- Zengin devletler de ayni vasıtaya müracaat etmişlerdir. Zaruretler ye hâdiseler; her şeyden ve her tilrarı, idhalât ile ihracat arasın müvazenet tesisi gibi gayeler- den başka dahili ve harici borçla- rinin tediyesinde mutlak bir inti- zam temin etmek istiyor. Borç me selelerinde fertlerin, şirketlerin ve hattâ hükümetlerin o kadar lâ- übali oldukları bir devirde, Türki Ye cümhuriyeti bilâkis çok munta- zam ve dürüst olmak kararında" Sirt Meb'usu MAHMUT Müvazene Lira 3,81 424 4,58 4,4 5,18 5,52 Veziri azam otağı Kara Mustafa Pş. Viya na harbine nasıl gitti? Askeri müze; mükemmel bir eser vucude ge edilmektedir. Bu sında Kara Mustafa Paşa doğru- dan doğruya Viyana üzerine yü- rümeği teklif etmiş, meşverette bulunan Badon valisi Uzun İbra- him Paşa civardaki küçük kalele ri zaptetmeden Viyanaya hücum etmenin doğru olmayacağını, bir ric'at takdirinde yol üstünde bu- lunacak olan bu kalelerin askeri hırpalayacağın: söylemişti. Kara Mustafa Paşa Uzun İbrahim Pa- sanm bu haklı mütaleasma kız- muş: — Sen korkuyorsun, sen bu- rada kal, ben yalnız giderim de- miş, kendisi Viyana muhasarasma iş, Uzun İbrahim Paşayı da Samıkikelede bırakmıştı. Bu sefe- ; PE memurlarınei maaş alacaklar? Hazirandan itibaren memurlar- dan kesilecek vergi mikdarları ANKARA, 14 (Telefonla) — Hazırlanmakta olan müva- sene vergisi İâyihasna nazaran maaştan evvelâ kazanç, son ını, bundan sonra kalan para ü- zerinden müvazene vergisi kesileceğini dün bildirmiştim. Bu esas takarrür ettiğine göre hazirandan itibaren devlet me- #murlarının verecekleri vergi mikdarı ve ellerine geçecek meb Ele geçecek Lira 34,29 38,13 41,21 43,52 46,60 49,68 54,29 61,21 68,14 78,92 85,74 94,45 12633 159,78 193,65 217,20 296,04 366,84 436,63 AAA A 7 tirdi.. Kara Mustafa Pş. çadırında rinden ademi muvaffak, nen Kara Mustafa Paşa le dö- yaşm da, çok kıymetli bir vezir olan Uzun İbrahim Paşayı, “askerin erzakını tedarikte tekayyüt et- medi bahanesile katlettirmişti. İş- te Askeri müze tarihin bu pek dikkate şayan safhası canlandır. maktadır. Veziriazam otağı biri- birine dehlizlerle çadırdan ibarettir. bağlanmış üç Büyük çadır Vevir mektupçusu ile Halife efen diler, Vezir başkapıcısı ile Vezir (Devamı ikinci sahifedel Yeni bir Hadise.. Tıp talebesi yurdu hep birden terketti! Hadise karşısında Vali muavini no diyor? Tap Talebe yurdundan tarde- dilen 38 talebenin açıkta kalma- «ından müteessir olduklarını ber yan ederek Yurdun diğer bütün talebesi dün öğleden sonra Yurdu terketmişlerdir. Bu hususta Vilâ- yeti de haberdar etmişler ve Yur- du terkin asgari 24 saat devam ©- Hüdise deceğini bildirmişlerdir. 5 Fazlı Bey gazetemize demiştir kit «— Bu mesele haddi zatında, evvelinden nihayetine kadar Vilâ yetin elinden geçmiş değildir. Fa- kat, mesele vilâyet makamının ai vekâletince Ür İmiş olduğuna göre, rebel ot “iddinlarna lat» nat ederek kat'i hükümler veril- mektense, tahkikata istinaden ya pılan mütaleanı haklı olduğunu kabul etmek daha doğrudur. Za- ten bu kabil kat'i kararlara karşı ne türlü vaziyet alınırsa alınsın, neticelerini tadil edemez. Bu efen diler herhangi bir suretle mağdur olduklarına kani iseler, bunun da ha doğru ve çıkar yolu, itirazları. nı, kararı ittihaz eden vekâlet ma- kama bildirmiştir, kanantinde- yim.» (MİLLİYET ) — Veli muavini Beyim de teyit oOve tav zih etöği gibi her halde Tale- be yurduna mensup gençlerimizin daha durendiş ve müteenni ola- rak hareket etmeleri | lâzımdır. Talebe haklı veya hakstr olabilir. Fakat bu farkı temyiz edecek © lan diğer kanuni ve idari teşeb- büs yolları vardır. Hiç bir zaman daima açık ola bu”“yölları bıra- kıp ta manifastasiyon şeklinde ha teketleri iltizam ve tercih edici bir hedef - yolu tutmak bilhassa gençliğimizin en münevver safla- rmda bulunanlar için asla tasvip edilecek bir ifade. ve mahiyet ar- zetmez. Devlet otoritesinin mânâ ve şümulünü aynı zamanda hassa siyet derecesini ölçmek vaziyetine gelmiş olan gençlerimiz. bu nevi tezahürü hareketlerden ziyade ba- siret ve itidalin kendilerine işaret vereceği kanuni yollar üzerinde yam daima tercih eylemeli- Asım B. Dün geldi Ehliyetli memurlar vaziyetlerinden emin olabilirler İdareye ait işler hakkında vekâletle temasta bulunmak ü. zere Ankara'ya gitmiş olan Müskirat © İnhisar: O umumi müdürü Asım Bey dün Anka. ra'dan o avdet etmiştir. Asım Bey, dün idare“ ye gelerek ak- şam geç vakta kadar meşgul olmuş ve mü- dürler komis- yonuna riyaset etmiştir. Dün bir muharririmiz Asım Beyi ziyaretle tevhit ve tasfiye işleri hakkında malâmat iste- miştir, Asım Bey: “ — Bu hususta beyanatta bu lunmağa salâhiyettar değilim. Bu iş Vekâlete aittir, demiştir. Tahkikatımıza göre tasfiye işine bayramertesi başlanacak. ASIM BEY tır, T lar nazarı dikkate alınmakta- dır. Bu gibi memurların vazi- yetlerinden emin olmaları be yan edilmektedir. Evvelce de yazdığımız gibi dükçe yapılacaktır. İsmet Pş. nın Rusya Seyahati.. ETEM Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umum! Neşriyat ve Yazı Müdürü İZTET Terkos şirketi yeni tesisat yapıyor! Baş vekilin refaka-|Şehre günde dört bin metre mikâ- bı fazla su getirilecek tinde Rusya'ya gidecek zevat.. ANKARA, 14 (Telefonla) — Başvekil İsmet Paşanın refakatin- de Rusyaya gidecek zevat taay- yün etmiştir: Hariciye Vekili Tev fik Rüştü, Halk Fırkası #memi kâ tibi Recep, Afyon meb'usu Ali, Ruşen Eşref, Mahmat, Hakkı Ta- rık, Yunus Nadi, Yakup Kadri, Fa lik Rıfkı, Yozgat mebusu Tahsin, Himayeiatfal reisi Dr. Fuat, Koo- peratif cemiyeti ümami hâtibi ve İstanbul meb'usu Alâeddin Cemil, Uşak Şeker fabrika müdürü Remzi, Sanayi umum müdürü Şe- rif, Maarif Vekâleti talim ve ter- biye dairesi reisi İhsan, kumaş fabrihası müdürü Şevket Targut, Iktısat © vekâleti müşavirlerinden Kâmil İbrahim, Hariciye vekâleti üçüncü daire umum müdürü Vaz fi, Başvekâlet kalemi mahsus mü- dürü Vedit, Hariciye vekâleti ka- lemi mahsus müdürü Kemal Aziz Beylerle Akşam gazetesi namına muharrir Vâlâ Nureddin Bey ve gazetecilerden Ziya Muslihiddin, Sava Hacı Mina ve Yervant Bey- ler gidecektir. Yeni muayene Şeklil, Şehir ve esnaf için yeni bir çok tedbirler alınıyor.. Şehir meclisi dün et, ekmek, ve muayene meseleleri ile meşgul oldu İstanbul umumi meclisi dün saat 14,30 da birinci reis vekili Sadettin Ferit Beyin riyasetin yapılan talimatnameye dair İk- tısat encümeni mazbatası sıhbi ye encümenine havale edildi. Sandalcı, mavnacı, şoför ve müstahdeminin sıhhi muayene- leri hakkındaki talimatname he Büz sıhhiye müdürlüğünde tet- *ik edildiğinden, tatbiki tebir dildi. Ekmek ve francala satan ma hallerin temiz tutulması hak- kındaki talimatname sıhhiye en cümenine havale edildi. 1932 senesi arazi vergisi tak sitlerinin zamanını tayin hak- kmdaki iktisat encümeni maz- batası tasvip edildi. Bundan sonra İstanbul şehir rehberinin yapılıp yapılmadığı hakkındaki rapor okundu. Bu hususta geçen seneki bütçeye tahsisat konmuş ve bu seneye devredilmişti. Verilen takrirde bu hususta makamdan izahat is teniyordu. Bu takririn müzake- resi gelecek içtimna bırakıldı. Adalarm su ihtiyacı hakkın- da verilen bir takririn de müza- keresi keza gelecek içtimaa br- rakıldı. Rüznamede başka mad- de olmadığından içtiman saat 15 de nihayet verildi. Meclis ö- tima edecektir. Nafia vekâleti şirketin teklifatını muvafık buldu Ankara'da bulunmakta olan Terkos şirketi müdürü M. Cas- telnau dün şehrimize avdet et miştir. M, Castelnau Ankara'- da şirketin celbettiği bazı mal- zemenin kontenjana tabi tutul. madan gümrükten geçirilmesi için tekerrür etmiş © olmasına rağ- men şirketin, şimdilik © şehre daha fazla su vermek için bazı tesisat yapacağını söylemiş ve bu teklifi Nafia Vekâletince ka bul edilmiştir. Bundan bi sene evvel şirket mü: k Castelnau Nafia komiseri Mus tafa Arif ve su mühendisi Bur- hanettin Beylerden mürekkep bir komisyon tarafından Ter- kos şirketi için yeni bir şebeke projesi yapılmıştı. Bu © proje, Terkos tesisatının mübayaa: tekarrür etmesi üzerine Nafia Vekületi tarafından terkedilmiş #i. Şirket, şimdi bu projenin bir kısmını mevkii tatbike koyma- eti tarafından kabul edilen bu Kerestecirlerin İktisat vekâletine Katiyatın derhal durdurulmasına müsaade isteniyor teşebbüste bulunmuş ve © Terkos tesisatınm mübayaasi İŞ da mevcut sifonları fazlalaştıra cak ve bu suretle gölden fazla tir. Bu takdirde şehre dört bin metre mikâbi fazla su vermek kabil olacaktir. Şirket bugün şehre metre mikâbi su verebilmekte- İı teklif etmistir. Nafia Vekâ- | dir. Yeni tesisata pek yakında başlanacaktır, M. Castelnai teklif mucibince şirket Terkos || İ gölü ile terşih havuzları arasın su almak imkânmi elde edecek günde ünde 27—28 bin müracaatı Sıkıntı nerden geliyor? birden bi inmiştir. Anka» ra, İstanbul İzmir gibi şehirlerde inşaat varsa da bunlar tamamile beton olduğu için kereste hiç sar- folunmayor gibidir. Haber aldığı mıza göre yalnız Bizanın Ağıdağ orman! üç senelik kereste imalâtı olduğu gibi durmaktadır. Bu ardeki kereste stoku- tahmin edil Ev- velce bu ormandan Yunanistan ve ısıra mühim travers metre mik'aba yakın kereste mer. cuttur. Bundan başka İzmit, Ada- pazar, Kandire ve civarı iskelelerin müracaatla kat'iyat ve imalâtın derhal durdu rulmasma müsaade istemişlerdir. Kadın — Aş koskoca çantayı nasıl taşıyorsun, ver sü tasfiye tedrici ve lüzum görül. | nümüzdeki perşembe tekrar iç ai