15 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

15 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

| Asrın umdesi “MİLLİYET” tir 15 NİSAN 1932 İdarehane: Ankam onddesi, 100 Ne, Telgraf adresi: İst. Milliyet Telefon Numaraları: Başmuharrir ve Müdür 24318 Yazı işleri Müdürlüğü 24319 İdare ve Matbaa 24310 ABONE ÜCRETLERİ: Aariç için «dille, Gazetemiz ilânların mes'u liyetini kabul etmez, gün hava ekseriyetle bulutlu ge- erecektir. Yağmur yağması muh 14432 tarihinde hava tazyiki (760 mnilimetre en fazla sicaklik İ22 en az sicaklik 4 santigrat Harp - Sulh.. Bütün dünyayı kuşmtan havayi nesimiye akseden insan sadaları- nı dinleyiniz. Her biri harp aley- © binde birer feryattır... Fakat gene bütün dünya üze- © kindeki insan hareketlerine, kara | © da atılan insan adımlarına bakı- nız. Her biri, harbe doğru yakla şan birer adımdır. Tee a hadet ediyor: evvelkine rahmet okutacak dere- cede, daha yakıcı, daha yıkıcı, ve Mr çi ema çe hattâ umumunu kavrayıp, kavur. mak, felâketini daha engi. ile... pat sahasmda en ziyade taam- müm ettiği yirminci asrın başlan- vuku ü meramı ile hareket etmesi, ça- İ muharebe, altı aydır, hâlâ Bu akşam balaması o kadar tabii ve milli hakkıdır. İşte insanlar mda kavga döğüş dediğimiz şeyin kaynağı da budar... Fertler için de, milletler için de hayatta asl olan mücadeledir. Değişen, değirebilecek (olan şey ancak ve ancak mücadelenin va- #ıtaları ve tarzlarıdır. Mücadele- Din şimdiye kadar değişen vasıta İarı, ise, maalesef daima daha tah ripküir olagelmiştir. İnsanların bugün yükselttikle- ri harp aleyhtarlığı sayhaları, ne , me kadar insani ve üksek ideallere daya- in ,endişelerin tezahürü oluran olsun, bunların tesiri, Çan devri) dediğimiz (mola müddeti) ni ancak ve belki uzatabilmok ih- timali hududundan öteye, henüz çeyreğine sığan şu mukarebolere bakınız: 1) 1904 Rus - Japon harbini, 2) 1911 Türkiye - İtalya (O harbini (Trablus) 3) 1912 Balkan harbi- ni, 4) 1914 son büyük dünya har- bini 5) 1919 - 1922 Türk İstiklal barbini ve sike Rusya harbi ni görürsünüz. Bunların arasın. daki fasılaya bakınız.. Ne kadar azdır! Sonra: Son büyük harbin emsalsiz felâketi, dünyayı bir çıkmaza s0- | kan elim âkıbeti, beşeriyetin gözü önünde serilmiş yatarken, bütün dünya (silâhları azaltma) tedbir leri ile harbin önüne geşmeğe, sulhün devamını temine çalışır ken, veya çalışır gözükürken; Çi- nin Japon istilâsına uğradığını ve bu yüzden Japon - Çin muharebe sinin patladığını görüyoruz... Bu devam ediyor, ve ne zaman biteceğini ise, muharebe edenler bile kesti- remezler. Bundan başka, bugün millet. ler arasında, milli varlığını, yaban <ı tecavüzlerden korumak kaygu su ve iddiası ile hergün yeni ve daha kudretli bir silâhm icadı karşısında kalıyoruz. Her gün, yeni ve daha kud- retli bir bombardıman tayyaresi. nin veya icap ettiği vazifeye tahsis edi yüle bir yolcu işidiyo. — Derken, ertesi gün, meselâ Amerikada gece ve gündüz bom- bardıman tayyarelerine karşı tam 7000 metre amudi endakt yapabi len 105 milimetre çapında yeni bir topun icat edildiğini görü yoruz. Hülâsa, insanların feryat ha- linde haykırdığı sulh sadaları ayni insanların müstakbel harp çin icatettikleri bomba tayyareleri nin pervane, gürültüleri, uzun Me eğe seen Gla atışlarının uğultuları ara- smda bine kalıyor.. iş Eyer arasın- te bu kadar uzak- Ria "myadaki varlık, bir lokma ekmeğe ve bir tek insana ininceye kadar, yahut beşeriyet, dünyan cennet, lek! olacağı bir (mutlak kemal) harp sonu edi korkutucu, feci tasvirlerine, insa- ni felsefelerin tatlı, oyalayıcı, ü- mit verici binaenaleyh gevşeti ci telâkkilerine rağmen maattees süf insanlar arasında harpler dai- ma zuhur edecektir. — Bütün fertlerin, letlerin maddi, manevi yaşayış şartları, düşünüş kabiliyetleri, du yuş ölçüleri bir hizaya, bir sevi- yeye gelebilirse, ve bu da müm- kün ise, ancak o zaman harpte üm mil. 7 Milliyet'in Edebi Romanı: 70 GÖZYAŞLARI! Etem İZZET kanata kanata ağlamağa başla. | i © Ayaklarım ateşten yanıyor- — Dizlerim yorgundu! “Baldır etlerim ağrıyordu., Gözlerim sızlıyordu!. Yine arada ne oldu, — Ergin! © Diye kopardığım çığlıktan ne yaptım, nereye git-| kimlerle konuştum, nere- e. tekrar bir sizara yak- tım, tekrar başımı ellerimin a. İ” İnek, kendi kendimi ... Ertesi gece Hâlâ unutamadım, Hâlâ ağlıyorum!. Hilâ o sahneler gözlerimin önünde.. Hem de derinleşerek, gerilere gi Gağan Tehlike var Kedili Biyo; Düşünmekten, bilmektense armaklarımı boğazıma geçir- boğmak, n gibi, bir sırtlan gibi, kıv- | öldürmek ii tiyoru dım, süküta vardım, gökte ki yıldızları saya — Demek ben Beşiktaşa git- saya tekrar | mişim, Valde çeşmesindeymişim! Ki ım amcasının kapısını | konferans, 24,30 MİL LTON ortadan kalkar! san oğulları ara- sında, kavga döğüşün tamamen önü alınabileceği ” tasavvurları, tahakkuku çok temenniye şayan bir hayal hududunu aşamazla, Yalnız, harplerin doğurduğu büyük felâket ve âkıbetlerin deh şeti önünde, büyük harp sonu, rahlara sinmeğe, dimağl, yer leşmeğe başlayan insani ve | felsefelerin bütün ( dünyadaki in- a yayılışı nisbetinde, (sulh eya (mola müddeti) de uzayabilir. İşte olabilecek şey ve tahakku cu kabil olan şey de budur. Sulh devrini, mümkün olduğu kadar uzatabilmek, harbin önüne geçebilmek için: 'Cümhuriyet Türkiyesinin (yurt sulh), (cihanda sulh) prensi 'ürk milleti gibi, Türk dei 6 gibi, her milletin, her devleti iman bali- Türkiyesi gibi, ir devletin | toprağında ala” gözü olmayan, ve “bana dokunmayan yılan bin yaşasın" meselini bir iman ve gi- ar edinen; fakat: Sulh ve salâh isteyenin cenge hazırlığı derecesi ni de, ancak, “Kendisine dokunmak isteye cek herhangi bir yılanm kafasını da her an ezmeğe hazır bulun- mak” ölçüsünden asla öteye geç- meyen millet ve devletlerin sayr- sr ne kadar artarsa, beşeriyet için, harbin önüne geçmek, sulh devri hi uzatmak imkânları da o kadar artmış olur.. Silâhların ilgasndan evvel ruhlarda başkalarına tecavüz fi- irlerinin, emperyalist hırsların 34 lâzrmdir. Yeşilköy: Dr.SÜLEYMAN SIRRİ B Altı sene İstanbul Sıhhat yurdunda dahili (Alemdar) tabibi iken bir kaç ay evvel istifa eden mümai leyh serbest icrayi tahabet için ya- kmda Eskişehire gidecektir mam İL AŞ A - Gazetemizin 12 Nisan 932 | Tashi nüshasında münteşir Üskü- dar ikinci selh hukuk mahlemesin- den serlevhalı ilânında muhterik ol duğu bahsedilen Anadolu Demiryo- lu şirketine mit 10 adet hisse sene- dinden (120317) numerolu senedin sehven 12313 şeklinde yazılmış ol. makla tashihi keyfiyet olunur , RADYO Bugünkü Program Kkilaml (1200 m. 5 kilovat) 8 gramofon 19,30 Vedia Rıza ha- Bımı heyeti , 20,30 konferans, ZI Inci Hanımın heyeti, 22 tango BELGRAT (429,5m) — 18 Rsdyo konseri, 20 Çek dersi, 20,30 müzik 21 keman konseri; 2120 15. yatro 22 Romen musikisi, li (550,5 m.) —19,15 radyo konseri, 22,20 istenografi dersleri, 21,15 konser. PRAĞ (488,6 m.) — 20,55 ope yidan naki, 2318. havadis, * VARŞOVA (1411 m.) — 1835 orkestra, 19,50 muhtelif 20,35 müzik, 20,45 radyojurnal, 321 musahabe, 21,15 senfonik konser, 2» radyojurnal, 23,50 dans musi” VİYANA (5172 m.) 20 konser, 21 Nevyorktan nakil, 21,45 senfo- nik orkestra, 23,30 müzik | çalmışım.. Ümit benim adsız oğlum!. Anlaşılan içlerine doğuyor ki, bana birden kolaycacık: Ba Diyebiliyorlar. Elbette ki rkında değiller: Fakat, bu sa | mana, bir netice umarak - ver: m Deli ba kapıdan da di- lendim. Oradan da bir dilim ek mek ve.. Ümidin elinden on ku ruş aldım! Oğlumdan dilendim!. Nesrinin kapısında dilen- dim!, ekmek aldım!. Houuuuuuh!.. Düşünemiyorum artık!, A. R.| Onun kapısmdan' bir dilim | A2 Ni BUBUL'un Davetler kısa hizmetlere İ Kadıköy ve Adalar askerlik şube- sinden: Bayramı itibaren Kadıköy - Kartal ve Adalar yubesinde kaytlı nekadar yerli yâbancı kısa hizmetliler | varsa be hemebal şubeye gelerek kayıtlarını yaptıracaklardır: taşrada olanlar bir mektupla müracaat edecekler ve icra kayt numaramızı ve nüfus kay- dına müstenit | künyelerini ve sarih adreslerini yazarak gönderecekler. dir: ehliyetnamesi olanlar nevini ve tarih ve nümerosın: da yuzacaklar. kui takdirde kanunun tayin et- mücazat derhal tatbile oluna caktır. Kadıköy - Kartal - Adalar şübe lerinde kaytlı ve sevke tabi yerli ve yabaner efrattan | bayram ertesi gelmeleri tebliğ olunanlar bayramın besinci günü behemhal şubeye ge leceklerdir;. aksi takdirde bakaya imüamelesi tatbik olunacağı ilâ hunur. Yardıma davet Kadı Kurban Bay- | ramının ilinci günü Türk Birliğinin vozet tevzi günüdür; Ha- sılâtıyla fakir metkep çocuklarma yardım edilir; kardeşlerine bu yar dımı seve seve yapacak mekteplileri KadmBirliği bu yardıma davet eder, 13 Nisan çarşamba | 14 Nisan per- nleri saat İS ten sonra mdaki Birlik Merkezine İ gelmeleri rica olunur. Davet e Cemiyetinden: muamelesini miş olan zevatın cumartı tesi ve perşembe günleri ray spor kulübüne on y dokuza kadar müracaat eylemele Cemiyetimiz heyeti umumiyesi Nisanın 29 uncu cuma günü saat 14 te Beyoğlunda Galatasaray spor salonunda içtima edeceğin- den muhterem azanm teşrifleri rica olunur. Harp malülleri Harp Malâlleri Cemiyeti umu. mi merkezinden: Vİ Nisan 932 pazar günü saat 12 de bayramlaşmak jizere malül gazi kardeşlerimizin Veznecilerde cemiyet merkezini teşrifleri rica olurr. Çeşme limanında mu- hafaza memurluğu Çeşme limanında bir Sahil Sıh biye muhafaza memurluğu küşat edilmiş ve 11 Nisan 1932 tarihin- den itibaren muamele ifasına baş anılmıştır. İşbu limana gelecek ve bu limandan hareket edecek o lan büyük ve küçük Milli ive Ec- nebi gemilerin kaptan ve sahiple- rinin sıhhi müamelelerini ifa et- Girmek üzere mezkür memurluğa müracaatları lâzım gelmektedi İstanbul birinci ticaret dairesin., den: Mahkemece satılmasına karar verilen İtalyada Bergamo şehrinde kün (İndatrie Rinnite di Filati) fabrikası mamulâtından üç katlı 12 numara hoyasız ve konik (şeklinde mukavva bobinlere sarılmış ve mun- tazam balyalara / yerleştirilmiş elli dört balya derununda (4.000) kilo iplik (244-932) pazar günü sant (14) den (16) ya kadar ve kabil ol madığı takdirde anı takip eden gün ve saatlerde transit olarak satılaca- İ dından talip olanların muayyen gün de malların bulunduğu İstanbul(N) antreposunda hazır bulunmaları ilân olunur. Esrar,, Rakı. Hiç birisi ve.. hiç bir şey ka famdaki bu ayaklanmayı dur- duramıyor. Unutmağa çalışıyorum! Yumruklarla kafama vuru. yorum: Zannediyorum ki bey- İnimden dışarıya dökülen ve |l İ gözlerimin önüne yığılan hat ' ralarım korkacaklar, geri üstün İ geri yerlerine gidecekler!. Bu. nun imkânı yok. Ben beynimi dövdükçe onlar taşıyorlar, hü cumlarını arttırıyorlar! Gözlerimi yumuyorum! Dişlerimi sıkıyorum!.. Nefes almıyorum... yali gözlerimden gitmiyor. Er- | gin karşımda duruyor. Başımı hızla çekiyorum, ser MR ÇETESİ La Bande a Ela Kadıköy ve Adalarda | un beşinci gününden | ve| Yine imkânsız Nesrinin ha- | vi kovuğuna sokuyorum. Yine bırakmıyorlar. Başımla beraber onlar da o kovuğa siriyorlar; ARTİSTİK Sinemasında CONRAD VEİ Kadınların şeytanı - sabık ruhu RASPUTİN sözlü ve Rus ve Çingene şarkıları havi filminde görünüz. Sinemanm bir şaheseridir. İlâvelen: dünya havadisleri, filminde GLORYA'da Kanlı adam — Çarlar Rusyasının Sahnedet' Sait Edip Bayram münasebetile OPERA SİNEMASI Çöl Menfileri (Les Exiles du Desert) sözlü ve şarkılı mükemmel görülmemiş fili ira ediyor, Mövsun entrika, esrar ve sergüzeşttir. : Kanlı miha- vebeler — Kızgın çöl ortasında kalelere taarruz DT'i Sözlü halihazır Bugün saat Ii de tenzilâtlı fiatia matine Halihazırdaki buhran ve müşkü- lât dolayisile yavrularmı lâyıkile besleyemeyen anneler içi GLAKSO Müessesesi GLAKSO sütü fiatlarımda mühim bir tenzi- lât yapmağa karar vermiş ve bu suretle GLAKSO sütünün her- kes tarafından tedarikini kolay- laştarmaştar. Piyasada mevcut GLAKSO sütü henüz yeni gelen taze maldandır. Eğer yavrunuzun sıhhatini temin etmek istiyorsanız bütün dünyada fevkalâde şöhret kazanmış olan GLAKSO sütünden başka süt Dr. Celâl Tevfik Zührevi ve idrar yolu hastalıklar: smütehassısı: Sirkeci Muradiye caddesi No. 35. Her gün saat 14-19, İKANDIRA HALK ORMANLARI | İşletme T. A. Şirlcetinden: | Şirketimiz heyeti o Umumiyesi 4-5-032 tarihinde saat 14 te Fındık- ! | hda Aktar zade Sadullah ve Şüre-| kâsı mahrukat tücarethanesinde su- reti fevkalâdede akdi içtima edece- | Hinden bissederanın hisselerini şir- ket nizamnamesinin olbaptaki mad dei mahsusasına tevfikan Kandırada şirket merkezine ve İstanbulda bu- | lunanların da içtima mahalli olan ticarethaneye tevdi ile makbuz alma | ları ve yevmi içtimada mahalli mez- | kürda hazir bulunmaları rica olumu. Ruznamei müzakerat: 1 — Şirketin istikbaline dair Mec- lisi İdarenin teklifi üzerine fesih ve ya devamı şirkete karar verilenesi. 2 — Feshine karar verildiği dirde tasfiye memurlarının ve selâhiyetlerinin tayini, Istanbul üçüncü icra dairesinden: Paraya çevrilmesi mukarrer bir ka sa ve üç adet yazi makinesi 932-4 21 tarihinde saat ondan itibaren Balıçekuprda © sanayi o bankasında artırma ile satılacatır. talip o- anların muayyen olan sanatta hazir bulunacak memureyne müracaatları ilân olunur. Tatanbul beşinci icra memurlu. undan: Mahcuz ve satılmasına ka- rar verilen mühtelif ev eşyası 24 Nisan 932 tarihine müsadif pazar || Si Şişli | günü saat 12,30 dan Bulgar çurşısında Jandark mektebi yanındaki evde satılacaktır. İsteyen- lerin mezkür gün ve santta mahallin de bulunmaları ilân olunur. — Sana ah etmiştim. Sürüneceksin tim!, Dileneceksin demiştim!. Kapımdan bir dilim ekmek İnyelale demiştim!, İşte hepsi oldu: Sersi l. a ayyaş oldun, hırsızlara, e, ver ırgatlık, yamaklık et | tin, Ayyaşsın, Germileşel di. İ serserisin! para, den aldığın bir — dilim ekmek koynunda W Kulaklarımı tıkıyorum. Par maklarımı tâ ikisinin de içine kadar sokuyorum. Bu sözleri işitmek istemiyorum, Fakat; yi ne duyuyorum. Yine söyledikle rini birer birer, tane tane, keli. me kelime işitiyorum: — Melek gibi karın bırakı- verdin! Çocuklarını kedi yavrusu gi | bi atıverdin!.. a. kahpenin peşine tı O seni mimik hıyanet eti dıl, ul İtoprak etmenin bütün fenalıkla akal İ rını nefsinde duyacaksın. Büyük Operet haftası fevkalâde muvaffakiyet kazanıyor MELEK ELHAMRA SİNEMASINDA SİNEMASINDA KATE DE NAGY HENRY GARAT ve Kalman'ın en güzel opereti | bir MEG LEMONNİER harika ve bir ihtişam nümunesi mevsimin parlak muzafferiyeti .. | Ne Sevimli | RONNY (İl est charmant) filminde. mükemmel filminde. İâveten: PARAMOUNT JURNAL ile UFA'nım ilmi ve fenni filnleri, Bugün tenzilâtlı matineler: Melek'te sant 11 de, Elhamra'da saat 10,45 te) İhtar: Programımıza ilmi filmler ilâve edildiği cihetle 6 yaşından bür| yük çocuklar gündüz matinelerine kabul edilecektir. Bayram günleri ilk matine saat 1 de başlar Kendisini her zaman ayni zevk ve şevk ile seyrettiren LİLY DAMİTA ve parlak sahne arkadaşı GEORGE ALEXANDERE Dün akşam ASRİ SİNEMADA BÜYÜK SERGÜZEŞTLER PEŞİNDE filminde fevkalâde bir muvaffakiyet kazanmışlardır. Hepiniz hu harikayı gidip görünüz, memnun kalırsınız! İlâveten: Varyete Numaraları. Bayram günleri saat 16,30 matinesinde ve suvarede z GIN V ül EN ARYETE NUMARALARI sml -Haslu aşuğlu Şerket ve Şrek Muhterem müşterilerinin bayramını tebrik eder, saadetler diler, Yeni Postahane karşısında No. 36 Göz Hekimi m Dr İHSAN SAMİ Dr.Nuri Fehmi Gonokok Aşısı Belsoğukluğu ve ihtilâtlarıma Cağaloğlu, Süreyya B. apart No 7 mat 3-6. Tel: 23212, karşı pek tesirli ve taze aşıdır. Divanyolu Sultan Mahmut tür- besi No. 189. MAMA Dr. Hakkı Şinasi )Yavtunuzün en sıbhıl gıdasıdır. İlân Osmanlı Bankasınnı Galata, Ye- hicami ve Beyoğlu devniri, İdi Milk münasebetile Nisan 23 üncü cu martesi günü kapalı bulunacaktır. Bromural «Knoll» tabletleri dünyada en ziyade müteammim âsap müsekkini ve münevvimdir. Bu müstahzar larca vakada tecrübe edilmiştir ve hergün binlerce doktor- lar tarafından tavsiye olunmaktadır. Alındıktan 20 dakika geçer geçmez, şâyanihayret olan müsekkin tesirini gösterir. Uzun zaman alınsada hiç bir zararı yoktur. — Eczanelerde 10 veya 20 tabletlik cam tüplerde satılır. — Fabrikası Alman: yada Rhein üzerinde Ludwigshafen, de KNOLL AG. dır Bir gün bile sana yar olma” Mezar kovuklarında sürüm sürünüyorum!, yanın ağırlığını sırtıma yük- lenmek istiyorum. Tırnaklarımla toprakları ka zıyorum Ve arada bir.. en son çare Allaha yalvarıyorum: — Yarabbi beni affet! Çektirdiğin yeter.. Bırak beni!. Umuttur bana! Seni çarçabuk baştan attı. Şerefini aldı, haysiyetini al. Seni kendisine merdiven yap Şimdi o yaşıyor, sen ölüsün! | Daha ini, ünl. Senin. * yaptığını. syapenlie| hep böyle olduk. | Senin uğrun bendim, çocuk: | “e ayyaş esrarkeş Raki olmek Vicdan azabı. Günah!, Sadece bunların ağırlığı bü- tün çektiklerimden çok daha & gır, çok daha tahammülsüz, Onun kapısından, amcasının evinden, oğlumun elinden dile- nip aldığım ekmeğe el süremi- yorum. Titriyorum, korkuyo- rum. dör ..