15 Nisan 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

15 Nisan 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Sanayi Ekonomi Ankaradaki sanayi sergisine hazırlık Devlet demiryolları gönderilecek eşya için yüzde 50 tenzilât yapacak dize edilmiş bir halde olması esası met Mein bu ciheti tami- men tü bildirmiştir. Mili sanayi birliği 1 Mayısta Ankarada açılacak olan Milli iktisat ve tasarruf cemiyeti üçüncü sanayi sergisine iştirak için hazırlanmakta der, İstanbuldan bir çok fabrikalar sergiye geniş mikyasta İştirak için hazırlanmaktadırlar. Devlet demiryolları, Arkaraya doğru giden batlarmda sergiye Gi- decek eşya için yüzde 50 tenzilât yapacaktır. Iranda inhisarlar Iranda şeker ve kibrit inhisar al- tina almıştır, İran hükümeti kibrit nhisarını tötün inhisarma ve şeker inarmı da Milli İran bankasma Iranda kambiyo kon- | trolu kaldırıldı Gelen malümata nazaran, İranda kambiyo munmelâti üzerine mevzu kontrol kaldırılmıştır. Almanyaya idhal edilecek yumurtalar Almanyaya yumurta ithalât bir kararname ile bazı kuyuda tabi hatulmaştur. 18 Nisandan itiberen başlayacak olan yeni ahkâma göre Almanyaya ithal edilecek yumurta lar menşe tabi to- tulacağı gibi yumurtaların istandar- BORSA 14 Nisan 1932 Akşam Fiatları İstikrazlar Tabvilât Mu. dahili 0680 $ Elektrik 5— Bark 4. yolla 350 $ Tramvay 400 D. Muvahbide 52.— $ Tünet 3 Gümrükler. 450Ğ$ Rohem 1009 Saydi mehi B25 $ Amede | 2 Bapdur 5— ,. Bus T. sakeriye 59 Mümessil 22. — Esham İk Kanka 915 $ Terkos “a3 Asadole o 15405 Çimemo ân 880 “Reji 4,50 $ Ünyondey. $8— Şir. 18, $ Surk dey © 285 em S0.— $ Balya ” sum sigorta Hi, $ Şarkım ecza B— Bowami | #4 $ Tekelen ö— Çek fiatları Paris 16 Ş Prat 1607 Londra 796,28 $ Viyana (37785 Müyork — 47,56,1/2 $ Madrit “26 Milano, 4,215 $ berlin 1405 Brüksei 230,25 | Varşova .. Atina Srz8 $ Peşte 375 Cinevre o Şasa $ Bükreş Ço 7808 Şotya 1540 $ Belgrat 2,14 Amsterdam 1,17,1/2 $ Moskova © 1087.50 Nukcut (satış) Kuroş Koruş 204 Franşız 17DAZĞ 1 şilin, Av. — ? isterim — DOB,ES$ 1 pemete 16, 1 dolar © şa, Şi mark 50 Ver gay Şİ pe 204 Beğ, dip o > * Belçika MR $ Şe ey iz rakım ür $ gö dine TE 01. İsviçre 828— $ 4 Çermmeç 10 Höya i 20 Marta Ni kor Çek) evvel, dünyayı hanyayı bilme- Yen bir takan siyasi ekzan- ber, bu intihabatta ve bilhas- sa Prusya intihabatında kaza” nan fırka Alman devlet maki- a Saktır. Hitleri: a kazanabilirler mi? Gerçi Prut- Ya Hitleristlerin en kuvvetli oldukları bir hükümettir.Fakat yalnız başlarına ekseriyeti te- Min etmeleri beklenemez. Son Macarlarla takas Avrupada bulunan takas komis- yonu, fnnliyetine devamm etmektedir. Gelen haberlere göre, ziraat müste- şarı Akif ve ihracat ofisi müdürü Cemal beyler, Peştede ticaret meza- retile yaptıkları temaslardan iyi ne- üceler almışlardır. Macarlarla ara- mızda yapılacak eşya mübadel meselesi esaslı bir safhaya girmiş Macarlar, bizden tülün, yapağı gibi maddeler alacaklar yerine elekt rik malzemesi, ve zirsat slatı vere İ ceklerdir. Bu nevi eşyanın mikdarı hakkında resmi bir haber yoktur. 37 liralık kahve 75 liraya! Mersinden yazılıyor: İki gün eve vel gehrimize on ili bin kilo kahve çıktı. Esnaftan kahve almak istiyen | ler köme köme dolaştıkları halde Kahve alamadılar. Bunun sebebi, da ha Gümrükten çılmadan kahvenin satılmış olmasıdır. : Tüccarlardan — alman malümsta göre bir çuval kahve yetmiş beş li- raya kadar satılmakta imiş. Diğer taraftan mevruk surette alman habe re göre kahvenin sermayesi 95 kuruştur. Sermayenin iki misline | satılmasındaki ihtikâr ise pek açık| olarak meydanda kulunuyor. Rüstemiye | mensup, İ tör, Sen MİLLİYET CUMA sergisine gid 15 © NİSAN ece kler hazırlanıyor Balkan Ticaret odası Balkan haftasında şehrimizde küşat edilecek Mayıstaki Balkan haftasında ilk defa tesini mukarrer Balkan Tica ret odasının resmi küşadının yapıl ması kati sürette taakrrür etmiştir. Bu kurar dün alikadarlara bildi- rilmiş ve hazırlıklar başlamıştır. Merkezi İstanbulda olması mu- karrer bulunan Balkan Ticaret ode- sırım Dördüncü Vakıf handa iküşat edileceği zsnmolunmaktadır. Bu altı şubenin şefleri altı Balkan milletine olacaktır. Balkan odasının ihzaratile meşgul olunmaktadır. Matbuat Tenezzühü em Bayramın ikinci günü Yalovaya gidiliyor Matbuat Cemiyetinin kendi azası- ne ve davetlilerine mabsus senelik tenezzühü, bayramın 2 inci gününe müsadif pazar günü icra edilecek "in bu tenezzühe tah siz ettiği vapur, pazar sabahı saat 9 du Köprüden hareket edecektir Öğle ve aksam yemekleri Yalovu'da yenilecek ve gece ayni vapurla Ya- İovadan avdet ve Boğaziçinde bir tenezzüh icra edilecetkir. Bu tenez zühün bütün emsaline faik olmas için her türlü tertibat alınmıştır. ..* İstanbul Matbuat cemiyeti kâtibi umumiliğinden: Bayramın ikinci pazar gü cemiyetimiz asli ve müzahir âzasınm işstirakile yapılacak olan tenezzüh şu suretle icra edilecektir: 1 — Pazar günü sabahleyin Seyrisefnain idaresinin tahsis Vapuru meselesi Muhafaza memurları yük boşalıncaya ka- dar vapurda kalacaklar İçinde kaçak havyar bulunduğu iddia edilen Rüstemiye vapur yol Kilolarla Esrar ve eroln Tütün inhisarı başmüdiriyeti takibat âmirliği tarafından Beyoğ handa Derviş sokağında 40 numa | rali Sarıoğlu apartımanının 3 ün- cü katında terzi Onnik Bediryan Efendinin evinde kaçak tütün bu- Yunduğu haber almmış ve alınan tedabir neticesinde mezkür apar- bmanın 3 üncü katı aranılmıştır. Arama neticesinde tütün ve siga- ra kâğıdı bulunmamış ise de, 17 kile gayri mamül, 50 kilo mamül esrar ile 5 kilo 100 dirhem eroin ettiği (Kalamış) vapuru köp- rünün Kadıköy iskelesinden ha reketle Kadıkö; uğrayarak Yalovaya gidecektir. 2 — Akşam saat sekizde Yalovadan hareket edilecek- tir, 3 — Tenezzühe iştirak eden lere Seyrisefain idaresinin gös” terdiği teshilât sayesinde öğle ve akşam yemeği olarak iki de fa yemek verilecek, bunun için yadnız adam başıma bir lira alı nacaktır, Ispanya cümhuriyeti- nin ilk yıldönümü Dün İspanya Cumburiyeti- nin senci devriyesi olduğundan İspanya konsolosanesinde bir resmi kabul yapılmış — ve sefir M. Servety Vest tarafından te- baanm tebrikâti kabul edilmiş- tir. Rıhtım şirketi mü- messili geldi Rıhtım Şirketi antrepoların- bulunduğu gibi esrar ke sus elek, terazi, kalıp : lunmuş ve bunlar müsadere edi lerek, kaçakçı Bediryan Efendi tahkikat yapılmak üzere Beyoğlu polis merkezine fa kında ihtisas mahkemesine verile- rin 9 38 ni temin etmişlerdi. Diğer taraftan hükümet kos- lisiyonu 9; 52. almıştı. Hitle ristler bu defa da ayni nisbet- te kazansalar yine hükümet dür. Hükümet koalisiyonuna muhalif olan başlıca üç gurup şunlardır; Hitleristler, Hugen- berg millicileri ve Dn ler. Bu üç gurup intihabat i kazanacak da ziyaa uğrıyan eşyayı ticari- Miş olan şirketin Paris'ten ge len mümessili M. Meviya ile bu yadaki direktörü M. & Kanonj dün şehrimize avdet etmişler: dir. tihak etmesi lâzumdir. Bu ka ci plânda koalisiyona gireceği beklenemez. Irlanda'nn O motasına İn. gilizler cevap verdiler. İngil- tere ile İrlanda arasmda De Valera iktidara geçtikten son- ra hasıl olan vaziyet malüm- dur. İrlandalılar Kral George'a yemin etmek istemediler. Bu- Dun üzerine İngiltere'ye karşı olan rabıtalı bahsol- için Ankara'ya git- | rarak ğını bil cevap Mahkemelerde Ankara caddesindeki facia davası Fatma Zehra H. dün iddiayı şahsisinden Babiâlide vuku bulan ve Şük- ran isminde bir kızın ölümü, Ha- şan isminde bir hammalla e is ir çocuj ve Fatma Zahra Hanım female bir kadının yaralanmasile neticelenen otom0- bil faciasının muhakemesine dün ağır ceza mahkemesinde devam Dünkü muhakemede dan edilmiştir. Fatma Zehra hanım ti mahkemeye gönderilmi iddiayı şahsiden foragati tazam: mun eden istida okunmuş, çörekçi Muzaffer isminde bir şahit dinlen miştir. Bundan sonra gelemeyen diğer şahitlerin celbi için muha- keme başka güne kalmıştır. Kıraethane hırsızı Beyazıtta Yenişark kıraathane sinde otel kırmı odacısı Mustafa Kıraathaneden çay kahve ve saire çalarken cürmü meşhut halinde yakalanmış, dün ikinci ceza mah kemesinde muhakeme (edilmiş, 1 sene hapse mahküm olmuştur. Bir hırsız mahküm edildi Kararümrükte Mediha, Saliha ve Kerime hanımların evlerine ge İ eeleyin sirkat maksadiyle giren | Mustafa dün ikinci ceza mahke- mesinde muhakeme (edilmiş ve beş ay yirmi beş gün hapse mab- küm olmuştur. Kaçakçılık davaları Aksaraydaki dükkânda iki buçuk kilo tütünle 1650 yaprak sigara kâğıdı ve iki lâğım fitili yu hur eden Simonun © muhakemesi dün dokuzuncu ihtisas mahiköğe sinde yapılmış, Simon bunların dükkânmde zuhur etmediğini söy lediğinden muhakeme şahit celbi için başka güne bırakılmıştır. Neşriyat davaları Yar gazetesinde Balediyenla ini Da yt a ee maçla yn Terliiayin Dask lerine dün ağır ceza mahkemesin de devam edilecekti. Fakat bele Sahte abonacı Ticaret odası mecmuasma sah te abone kaydetmekle maznun Mehmet Emin Efendinin muhake- mesine dün üçüncü ceza mahke- mesinde devam edilmiştir. Muha. keme neticesinde Mehmet Emin 2 ay hapse 33 lira para cezası ö- demeye manküm olmuştur. Hapisanede esrar satan adam Hırsızlıktan mahküm Vada ha pizanede cezasını çekmekteyken mahlümlara osrar satmağa başla mış, gardiyanlar işin farkma va- cürmü meşhut halinde Va» doyu yakalatmışlardı. Dün Vado nun bu cürümden dolayı da ağır ceza mahkemesinde muhakemesi yapılmış, Vadonun cürmü sabit olduğundan caza” landırılmasını istemiştir. Muhake, f İngilizler şimdi bu nota; ip, veriyorlar. Diyorlar &i teşkilâtı | dır. Ve biz meselel, feragat etti me karar tefhim edilmek Üzere başka güne kalmıştır. Bir dolandırıcılık davası Tevfik Bey isminde bii kait tekaüdiye ikramiyesini bankaya tevdi etmek üzere Yi sekkaldırımdan geçerken yanına | 18-19 yaşlarmda Küzm isminde bir genç çocuk gelmiş: — Amca, müsaade ederseniz sigaramı yi “ın, demiş ve sonra yanlarından geçen bir adamın dal gınlıkla yere düşürdüğü bir pake- ti hemen iğilip yerden alarak: — Aman başımıza devlet kuşu kondu, bir tomar isterlin bulduk, demiş, Tevfik Beyin koluna gire rek, tenha sokaklardan birine sü rüklemiş, orada tevakkuf ettikle- ri zaman yanlarına başka bir a dam gelmiş: — Paramı kaybettim, üzerini. zi arayacağım diyerek itirazlara rağinen aramış, genç çocuğun yer de bulduğu paketi bulamamış, fa kat Tevfik Beyin tekaüdiye ikra» miyesi olan 2200 lirayı nasılsa bulmuş ve farkettirmeden kendi cebine yerleştirip savuşmuştur. Tevfik Bey bankaya gittiği zaman işin farkına varmış, parasını çan lanları yakalatmağa muvaffak ol muşsa da 2200 lirayı yerine ko- yamamıştır. 2200 lirayı çarpan bu açık gözler İsai, Sıracalı im minde iki kodaman dolandırıcı ile Küzm ismindeki genç yamakları- dır. Her üç maznunun muhakeme lerine dün ağır ceza mahkemesin de devam edilmiş, fakat Kâzım yaşım küçük olduğunu iddia et- tiğinden bu iddiasmm doğruluğu anlaşılmak üzere tahkikma karar we-ilmiş ve muhakeme başka gür pe bırakılmıştır. Vesaiti nakliyede Yaz tarifesi Boğazda bugün, seva- hili müteca- virede yarın başlıyor bıra: | | Şirketihayriye, bugünden iti- ee az ka başlamıştır. Seyrisefain ida resi de yarından itibaren Yalo. va ve 20 mayıstan itibaren de sevahili mütecavirede yaz tarife lerini tatbika başlıyacaktır. “Tramvay şirketi, ayın 22 sin- de tarifesini değiştirecektir. Seyrisefain idaresi, | mayıs- tan itibaren Yalova İlattında bi let ücretlerini değiştirmeye ka rar vermiştir. Köprü ve Kadr köyünden & Yalova'ya birinci mevkide gidip gelme bileti 60, yalnız gitme veya dönme bile- ti 50; ikinci mevkide gidip gel. me 40, yalnız azimet veya av. det 35 kuruştur. Adalar'la Ya- lova arasında 1 inci mevkide gi dip gelme 40, yalnız azimet ve ya avdet 30, 2 inci mevkide gi- dip gelme 25 ve yalnız gitme veya dönme 15 kuruştur. feransma yaptıracaklar. Filhe. kika imparatorluk konferansı. nın elinde bazı kuvvei teyidi. yeler de yok değildir. Gümrük kabul etmesine bağlıdır. ... Profesörün Ziyareti Bayram Hazırlığı Profesör dün Guraba (Dün piyasada harareti? hastanesini ziyaret etti alış veriş oldu Mısıra geçerken iki gün için | Bayram arifesinin bu şehrimize uğradığını yazdığı. | maya tesadüf etmesi re mız Würzburg darüifünunu em | yı mahşeri bir hale getirdi. razı cildiye ve efrenciye mual- Dün, bilhassa öğleden son- İkmi Pr. Zieler, dün sabah saat |ra hararetli bir faaliyet göze 8,5 da GGuraba hastahanesini | çarpıyordu. Bütün dükkânlar ziyaret etmiştir. Dr. Hulusi bütün maoğazılar kalabalıktı Behçet bey Profesöre bazı na- | Diğer taraftan küçük, esnaf, dir ve istisnal vakalardan bah-| seyyar satıcılar da boş dürmi setmiş ve bu meyanda Dr. Ö- yordu. mer Şerafettin bey memleketi» | mizdeilk baharın hulülile bers- | ber yeniden başlıyan Pellagri hastalığı hakkında izahat ver- ir, Profesör, hastahanede gördüğü intizam, temizlik ve /ihtisas tertibatından çok mem- nun kalırıştır. Dr. Zieler, evvel! ki ğleden sonra Gülhane | atında frengi ve frengi! i tedavisinin Kebet faaliyeti üze | Jrinde yaptığı tesirler hakkında İçok faydalı bir konferans ver i miştir. Pr, konferansında tedavi ©8- | İmasında görülen sarılıkların! frenginin karaciğer hücreleri j üzerinde yaptığı tebripkâr te- sirden ileri geldiğini, muhtelif bastalar üzerinde yapılan tecrü beleri grafiklerle göstermek 8 'retile izah eylemiştir. Profesör frengi her uzvu âfetzede ettiği | gibi bilhassa karaciğer faaliye tini de sekteye uğrattığını, bu | İ noktadan tedavide karaciğer fa | iyetinin tespitini dalma göz İönünde tutarak ne mikdar ilâ. ca mukavemet hususları üzerin de düşünmek lüzumunu izah ey lemiştir. Pr., Hulüsi Behçet Beyle hu susi mükâlemeleri esnasında gizli fuhşun emrazı zühreviye- inin artmasında en mühim âmil | olduğunu, alınan tedbirlere rağ men Belsoğukluğunun gittikçe arttığını söylemiş ve fuhşun ni zam altına alınıp alınmaması etrafmda çok şayanı dikkat fi- kirler a» etmiştir. Profesör Zieler, dün saat 11 de Karlesröhe vapurile İsken- deriyeye hareket etmiştir. Pr. Zieler, Mısırdan sonra Suriye*| deler e uğrayacak ve oradan mem- İeketine dönecektir. Otelcilik mektebi Turing klüp şehrimizde bir otelcilik mektebi açmak için Be lediyeye müracaat etmiştir. Be lediye bu müracaatı tetkik et. mektedir. Otomobillerde sürati tahdit için Otomobillerde sür'ati tahdit için bir zet Belediyeye bir alek teklif etmişti.Bu alet heyeti fen niyece tetkik edilerek kabul o- İkunmuştur. Daimi encümen bu İbususta tetkikatını ikmal ettik İten sonra bu aletin tatbikine başlanacaktır. bursada bayramı ge- çirmeğe gidenler Güzel San'atlar o Akademisi mimari şubesi talebesi ile dişçi mektebi talebesi dün £ akşam, bayramı geçirmek üzere Bursa. ya gitmişlerdir. Mülkiye talebesi de bu ak- gideceklerdir. etmediğini âlenen şti, Tiner de e kele ee lunduğu kabul edilecek olursa, daha Filipin istiklâlinin tabak. yı sele hakkındaki bu karar şaya- nı dikkattir. Filipin adalarına istiklâl ver mek kararı iktisadi sebeple rin ilham ettiği bir iştir. Ve belki de dünyada ilk defa ola. mektedir. Yani devlette tica- ret mülâhazası siyaset mülâ. Bir çek mağazalar bayram münasebetile tenzilâtlı satiş yapmişlardı. Hab-n daha fazla bu mağazalara rağbet ettikleri nazarı dikkate çarpıyordu. Bayramın yaklaşmış olması kurbunlık fiatlerini de yükselt- miştir. Cami avluları ve mey- daniada toplanan sürülerin ba- şında hararetli satışlar cereyan etmekte idi. On liradan yukarı kıymet i olmıyan kurbanlıklar jiçin dün on beş liradan yukarı fiat istenmekte idi. Kurban bayramında Darüşşe- faka tarafmdan rozet tevzi edile” cektir, Bayram yerleri Bayram münasebetile çocukla- rın eğlenmesi için Eminönü kaza 81 dahilinde Kadırgada Unkapa- nır, siltulumbada, Üsküdar kazasında Doğancılar ve Şemsi; şada, Fatih kaazsında Fatime Ba rTaymeydanında, Aksarayda Şe- kerci sokağında, Karagümrükte, Beşiktaşta Ihlamurda, Valdecami- inde, Kadıköy kazası Mısırlıoğ- lunda, Beykozda, Beylebeyinde- ki meydanlığında, vTOZ çayı- rında bayram yerleri ihzar edil. miştir. Havalar müsait gittiği ci- hetle salmcaklara müsaade edil- miştir. Münfesih Şirketler Barut ve fişek şirket: heyeti umumi yeleri dün toplandı şaviri Hamit, teftiş heyeti reisi Raşit ve Baban zade Fuat: B. gm ler zarar ve ziyanı, sabatınm tasfiye heyetince tet- Tasfiye heyeti, tetkikatını bi. tirince heyeti umumiye idare meclisinin ibrası meselesi için tekrar toplanacaktır. Sui istimal iddiaların dere- esi sıhhati de tasfiye heyetinin tetkikatı neticesinde anlaşıla. Içki aleyhtarı genç- lerin müsameresi mağa başlamıştı. Zürra sinifi buhrandan mutazarrır olduğun dan şimdi bu fikir meb'usan meclisinin kararı şeklinde te celli etmiştir. İğ