1 Mayıs 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

1 Mayıs 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Eskiden Mısırda Mısır mektupları © Mısır'datütünlerimiz yüzde 80 Türk tütünü kullanılırdı, şimdi lar ve Çin Japon tütününün sikle © sayet hafif olması | dolayısile (Randmanı) bizim tütünlerimiz - den yüksek olması fabrikalar, bu tütünlerin tercihini istilzam #itirmiştir.. İkinci sebep, Türk tütüncülüğünün Mısır piyasasın- üdür!. Gözümüzle li başlı hiç bir Türk tütü İ rma rast gelinmemiştir ! ! Hiğer bartada fi b bir lik harpten ev için yapılacak yegâne çare Türk tütünlerimizin © nefasetini Mısır halkına yeniden tattırmak için burada bir sigara fabrikası yap- maktır. Meme piyasada “öç Vüğük kumpanya başında (Britiş m) TE kum- panyasınn teşkil — ettiği (İstern) kumpanyası gelir. Bu kumpanya burada ne kadar bulmuşsa hepsini M. Herriot'un bir nutku LYON, 30. A. A— Radikak.Sos yalist farkası lideri M. Herriot, dün akşam irat etmiş olduğu bir nutukta M, Tardisu'nn son nutkunu şiddet İs tenkit ettikten sonra ezcümle de. mistir ki: Tekrar ederim ki yalnız sosyalist lerin himayesile hükümet mevki ve mesuliyetinin uhdeme verilmiş oldu. | ğunu görseydim, şahsen reddedecek tim. Çünkü her ne suretle oluran ol- sun memleketi müdafa ve fena bir duklarını sol cenah efendilerine söy Yeyeceltim. Fakat biz demakratiz, & Haftada 40 saat iş CENEVRE, 30 A.A. —Beynelmilel mesai konferansı, Fransız murahha- w M. Jouhaux'nun tevdi ettiği ve bütün smai memleketlerde haftada | “0 saat mesainin kabul edilmesini is K tihdaf eden takrir suretini müzakere | ç Stmiş ve 37 reye karşı 48 rey ile tas ip eylemiştir. - M. Tardieu'nün sıhhati PARİS, 30. A. A.— M. Tardicu. sün ahvali umumiyesi hali terak- kuftadır. Fakat tabibi müdavisi bo- ğszmmda hafif bir salah müşahade ©- | Tildiğini söylemiştir. © Başvekil, dün ö sonra ar- kadaşlarile birlikte mesaisine devam li © Honolulu hâk imlerinin kararı HONOLULU, BOA A— Jüri z i maznumları gayri ihtiyari ka. — Gl cürmile ittibam eden kararımı yer miştir. Karar & Mayis tarihinde maz yanlara bildirilecektir, Türk tütünü babe a kabil e ei EİN İST KL içli iie lara orlar. Tiç bi si halis Türk tütününden sigara burada rin yüzde la Çin ve Diler tütünüdür. Halis (o Türk tütünü diye iddim edilen bazı mevi sira- Halis Türk sigarasını arayan- lar çoktur. Hattâ bundan bir 36- ne evvelisine kadar (Sipahi oca £1) satılırken şimdi hiç bir yerde gözrükmiyor!! Bunun da sebebi İnhisar ida- resinin burada teşkilâtı olmama sıdır, Hiç şüphe yok ki, bu, büyük tröstler tarafından rekabet sahs- sında belki pek çok müşkülâta ma ruz kalacaktır. o Fakat bu gibi müşkilâtı iktiham edecekTürk mü teşebbislerini bulmakta idarenin vazifesi olsa gerektir. Amma ki varakı mihri vefayı kkim anlar! Bu satin o mütaleasnı ve bu derin tetkikatmı o kaytan sonra benim elde ettiğim malümatı bü- lâsaten kaydedeceğim. Bugünlerde bizim İnhisar ida resinin — firmasile bir fabrika a- çılmak mevzuu © bahsolduğu ve İde ğunu dim. Fakat bunun daha esası nüz kurulmamıştır. Bu şeklin. husulünden mü tevallit fayda ne olabilecektir? Henüz tebellür etmiş iptidai bir sekil dahi mevcut olmadığı için hangi cihetin faydalı ğeni hususi kanaatlerime göre ayrıcı yazacağım. 2 Osman Zade Ahmet HAMDİ Lindberg hâlâ çocuğunu arıyor Kim okur | HARICİ ya İŞ Cenevre konferansı | müşküller içinde.. Mac Donald umumi komisyon içtimalarının 10 CENEVRE,30 A. A.— İşaa odi- len bazı haberlere mug rak | konferansın büsbütün tatili katiyen derpiş ediknemiştir. Heyet murahhasları | rüesası, hü- yeniden susunu düşünmekte müttefik bulun. muşlardır. M. Mac Donald'ın 10 Haziran ta rihine kadar umumi komisyonun ta kalamştr. Bimaçmalayl teknik eme. menlerin mesailerinin hitamında ya- ni tahmin edildiğine göre 15 Mayıs- tan sonra umumi komisyonun işine tekrar başlaması mukarrer bulun maktadır. M. Tardicu hükümetler rücsası arasında şahsi temasların tazif odil- beep ekme karamel gine izhar etmişt ML Mac Donald, M. Stlmson, M. Brüning ile M. Grandi ve M. Tar- düzu'yü bir. araya tolayacak olan w- #wumi bir mükâlemenin icrası yalnız M. Tardisu'nün azimetinden sonra | derpiş edilmiştir. Ancak mümaileyhin müossif rahat sızlığı bunun acilen o tahakkukuna intihabatınım. hemen ferdasından itibaren bu mü- kâlemelere iştirak etmeğe hazır ba- lunacaktır. Bessinges içtima CENEVRE, 30, A. A. — Dün Cenevrede bulunan £ başlıca Alman, Amerika, Büyük (Britanya, Fransa ve Italya murahhasları arasmda öğ- leden sonra Bessinges'te bir içtima aktedilmiştir. Bu içtimada M. Tar dicu'nün bu hafta Cenevreye gele- miyecek bir vaziyete bulunması ha- sebile kat'ına mecburiyet hâsıl olan ve müsalt bir cereyan dahilinde in- kişaf etmekte oldukları görülen mü- kâlemelere acilen başlanmasında za- varet bulunduğu takdir edilmiştir. Bu mükâlemelere 15 gün zarfın. da telerar başlanması derpiş edilmek. tedir. Hakiki tarih 48 saat içinde tes | bit edilecektir. Bahriye encümeninde CENEVRE, 30 A.A. —Terki tes NEVYORK, 30. A, A — Müralây | yihat konferansının bahriye encüme- Lindberg bu sabah Norfolk üssübah | ni dünki celsesinde muhtelif tipte ba risine gitmiştir. Orada çocuğunu ça- İ ax gemilerin ve bilhassa saffi harp lan haydutlarla temasa gireceği zan | gemilerile tahtelbahirlerin taarruzi ve tahmin olunmaktadır. Irlanda: İngiltere DUBLAIN, 30. A, A— Krala sedakat yemininin ilgasna dair o- İp ikinci kirantinde 71 muhalif re ye karşı 77 reyle kabul edilen kanun Hiyrhasının cenubi | İrlanda Ayan meclisi tarafmdan kabülü çok şüp- beli addedilmektedir. Hindenburg sayfiyeye gidecek BERLİN, 30. A.A. — Her sene Bavyera alplarımda » Dictransyel”e ği Him eden mareşal Hindenburg, ihtimal verildiğine göre (yine Bavi- yera alpları dahilinde Bad Reichen- hali civarında kâin olan Nann ka- | sabasına gidecektir. Reisicümhar | Dietransyeli berakınak istemesin. deki mana pek iyi anlaşılmaktadır. m vi Hindenburg wyera köyünde intihapta bir surette mağlup edilmiş vi iki rey devresinde de Hitler mutlak ek Kutba yeni seyahat VARCHOVA, 30 . A. A— Var. İ chova gazeteleri Krassine buz kuran ğe ay emek lan Profesör Samoilovitch'in iyki yeni bir heyet tertip etmek | Ka a Me yetnide olduğunu yazıyorlar. Ceneral Uruburg öldü PARIS, 30. A.A— Sabık Ar. jantin reisicümhuru ceneral Urubu ty yapılan bir cerrahi ameliyeden sonra Paris seriyatlarından birinde | vefat etmiştir. | dir. Bu itibaris | mahiyetlerine ait münakaşalarına devam etmiştir Talik meselesi CENEVRE, 30.A. A.— Dün, Bessinges'de vukubulan mülâkatlar neticesinde Fransız, Alman, Ameri- ei Bu telkinatın bilbassn Konferans Reisi M. Henderson ve ayni zaman- da M. Boncour tarafından mukave- mete maruz kaldığı zannedilmekte- Teknik Encümen- ler mesaili itirdikten sonra u- mumi Komisyonun işlerine başlama umumi komisyonun, mesainin betae tinin nazarı itibare alarak M. Mac Donald tarafından teklif edilmiş 0- Tan tarihten evvel toplanması imkâ- mı da vardır. Bundan başka bu böyük mülâkat inr Mayts ayı ortasına doğru netice- li takdirde Konferansın teknik meshini yeni bir istikamet alacak ve umumi komisyon Mayıs'ın ikinci on hazirana talik edilmesini istedi in | beş günü sacfinda içtima edebile- M. Mac Donald Londra'ya dönüyor sonra Londrada bulunacaktır. | M. Stimson'un projesi “| PARİS, 30. A. A.— Eche de Pa- ris gazetesi, M. Sümson'un terki tesuhat konferansını içinde bulundu- ğu çıkmazdan çıkarmağa matuf 0- tm tahdidi projesinin atideki e İ deleri ihtiva ettiğini haber alıyor: 1 — Fransa ve İtalyanın Londra bahriye muahedesine muv. ri ni bildirmeleri, 2 — Bazı taarruzi silâkların me- | edilmeleri, 3 — Alman ordusu miktarının ©- | İ sas ittihazı suretile. sekeri kıtaları | adetlerinin tenzilleri, Echo de Paris gazetesi, bahriye | teslihatma ait olarak bu projenin Fransız menafiile telifi gayri kabil | olduğunu kaydediyor Diğer taraftan ayni gazete, tesli- hatin tahdidi hususunda, milli mü- İ dafaa âli meclisinin arker miktarının herhangı surette tenzilini emnüselâ- mete ait yeni teminatın verilmesine terk ve talik eylemiş olduğunu, kat M. Mac Donald ile M. Stimson” un bilhassa yeni emnüselâmet malı meselesinde samut ve dilsi makta olduklarını yazıyor. | | Yeni Prusya Kabinesi Na > edeceği banal tahminler BERLİN, 30. A. A.— Merkez far- kası zimamdarlarının bugün M Brüning'e bildirecekleri | mutaleala- rının şunlar olması muhtemeldir: | suliyetlerini taşımaları şartile vukun şi lâzımdır. İ © Nafiz merkeziyetçiler sağ cenahla hakikaten bir itilâf vukuu takdirin esaslı komanda Changhai i Suikastı Çin- Japon münasebatı üzerinde müessir olmıyacak ŞANGHAY, 30, A. A— Sang” aydaki Japon tahaası cemiyetinin cisi M. Kavabata dünkü infilâk ne icesinde üne yaraların tesiriyle ve at etmiştir. Doktorlar M. Uyedayı ayağının artma ime ameliyat yapmış- lardır. ŞANGHAY, 30. A. A.— Suikas- tin faili olduğu zannedilen Yenko nun 8 ay evvel Mançurinin Chientao haralisinden Şanghay'n gel İ diği ve burada Fransiz imtiyaz mmn- takasında bir Çin çamaşırhanesinde çalışmakta olduğu haber alınmıştır. Japon askerleri suikast mahallin- de infilâk etmemiş ikinci bir bomba daha bulmuşlardır. Amerikalı Hibbard, suikastı mü- | teakip Hong Kev'de Japon askerle- ri tarafından tevkif edilmis fakat A #merikan konsolosluğu erkânınm mü racaatı üzerine bilâhare serbest bi. rakılmıştır. On dokuzlar Komitesinde CENEVRE, 3. A A.— Ondokuz- lar Komitesi Şanghay'da kaleme alı nan mütareke projesinin — tasvibine | dair olan ve Cemiyeti akvam Büyük Meclisinin dört Mart tarihli kurar süretinin Jaon kuvvetlerinin tema miyle geri çekilmesi suretiyle ancak tatbik edilmiş olacağını tasrih eden karar suretini bu sabah Büyük Mec lise tevdi etmiştir. Mütareke projesinde ismi geçen mubtelit komisyon bu itilafın tatbik tarzında bazı ihmaller yukuunu gör- düğü takdirde mesele bilzarure Büyük Maclise avdet etmiş olacak- tar. PEŞE Şanghayda alâkadar olan büyük | devletlerden cemiyeti akvama ma- lümat vermeleri rien edilmiştir. Ondokuzlar komitesinin karar su- retinin Büyük Mecliste veye kondu- ğu sırada Japonya'nın müstenkif ka lacağı teyit etmektedir . Içtimaa riyaset eden M. Hymans Şanghaydaki Japon mümessiline kar şı yapılan suikast haberinin hüsvl et | İ tiği tesir ve infial duygularına ter- cüman olmuştur. Nihayet M. Hymans Ondokuzlar komitesinin karar suretini Japonya: nın bir müstenkif reyine karşı itti. fakla kabul eden büyük Millet aza- sina teşekkür etmiştir. Karar sureti kabul edildi CENEVRE, 30. A.A— Şang- hayda tanzim edilen mütareke pro- jesinin tasvibine dair olan ve cemi- yeti akvaman dört Mart tarihli ka ar suretini ancak Japon kuvvetle. en Ondakazlar Konüesinie karaz sureti projesi Cemiyeti Akvam Bü- yük Meclisine tevdi edilmiştir. Büyük Meclis hu karar suretini Ziraat makinelerinde kullanı- lan mevadı müşteile kanununda tadilât yapıldı ANKARA, 30 (Telefonla) — Ziraat (© makinelerinde kul. lanılan mevaddı müştaile hakkındaki 1710 numaralı o kanuns tezyil edilecek maddelere dair olan kanun (| lâyihası üzerinde bütçe encümeni bazı tadiller y: ter, ş Lâyihanın aldığı son şekli bildiriyorum: 1 — Ağır yağ yakan veya gazojenli traktörler (o bedelinden mahsup edilmek ve senevi tediye miktarı 780 bin lirayı tecavüz etmemek üzere Ziraat Bankasına karşı ceman 3 milyon / liraya kadar taahhüdatta (bulunmak için 17 haziran 930 tarih 1710 üç buçuk milyon liraya çıkarılmıştır. Madde 2 — Bu kanunun neşri tarihine kadar © Ziraat mek- tep ve müesseselerirde ve mücadele teşkilâtmda © mevcut pet- rol ve benzinli traktörlerden İktisat ve Ziraat ağır yağ yakan veya gazojenli traktörlerle istibdal olanların 16 haziran 930 tarih ve 1710 numaralı kanunile ta yin olunan tazminat hesabından istibdaline devam olunmaz. beşinci maddesindeki “yeniden traktör (satın alarak makine ile ziraat yapmak istiyenler dahi Ziraat Bankasmdan gösteri. lecek ve bu kanunda mündemiç olan teshilâttan © istifade eder ler,, hükmü de mülgadır. Maaşatın tevhidine dair kanu- nun bir maddesinin tefsiri ANKARA, 30 (Telefonla) — Maaşatm © tevhit ve teadü- lüne dair olan kanunun beşi maddesinin tefsiri hakkında hükümetin talebi üzerine bütçe encümeni atideki tefsir fıkrasını hazırlamıştı : “Devlet memurları maaşatmın (o tevhit ve teadülüne dair olan kanunun beşinci maddesinin mutlak ve umumi hüküm- leri mülhak ve hususi bütçelere dahil bulunan maaşlı ve daimi ücretli tedris hizmetlerine ve asli vazifesi o ücretli bir vazife olan müstahdemlerin deruhte (edeceği maaşlı muallimlikler maaşlarına da asli vazifesi maaşlı “olup ta daimi ücretli bir | muallimlik deruhte edenlerin ücretlerine de şamildir, Maarif vergisinin beşinci maddesi ilga ediliyor ANKARA, 30 (Telefonla) — Maarif vergisi o kanununun beşinci maddesine tevfikan maarif ver, tahsilâtmdan mal memurlarına verilmiş olan yüzde birlerin bilâvasıta vergilere İ munzam kesirlerin asılları ile tevhidi üzerine itası devam edilip edilmiyeceğinin tefsiren halli hakkında o hükümetin Millet Meclisine müracaatı üzerine bütçe (o encümeni maarif vergisi kanumunun beşinci maddesini ederek heyeti umumiyeye sevketmiştir. İzmirde kahve fiatı.. IZMİR, 30 (Milliyet) — ten çikarılacak otuz bin okka kahve Ticaret halka tevzi edilecektir. Kahve tüccarları bugün Ticaret o müdürlüğünde toplan- mışlardır. Bu içtimada müdüriyet tarafından kahveye mevzu 118 kuruş fiata itiraz etmişlerdir. Neticede kahvenin fiatı 125 İ kuruş olarak tesbit edilmiştir. (Memleketimizde Nehari Talebeden ücret/Hava vaziyeti Mayıs kontenjanmda (o gümrük- müdürlüğünce ANKARA, 30 A.A. — Ziraat İ | inkâr gayrikabil bir Japonyanın o bir müstenkif reyine karşıittifakla kabul etmiştir. 4, isin Japan ile Mo mk yn Zal öle e eme | bu itilâfın dürüst bir surette tatbik edileceğini ve cemiyeti — akvam Bü- fevkalâde içtimaının. iğimi sözlerine ilâve etmiş, | kemite aamsirle mahaman taraflara olacaktır. Almanya'da siyasi teşekküller | yö, e, m dolayi teşek- BERLİN, 30. A A-— Aipeei yermi ta ri yekle rağ edilmiş lan | Esrarengiz tayyareci < İ bütün siyasi teşekküllerinin Kii LA ma > Yen 5 men'edilmeleri | BELGRAT, 30, A. A.— Zagrep' peel ta Bu kararname, ayni | te müntesir “Youtami Liest” gaze- Zamanda Hitler © fırkalarına karşı | tesi yaziyor: Londra gazetesi bir. neşredilmiş olan hususi memauiyet © çok defalar me; tayyareci kararını da iptal eyliyecektir. Li-Fou-Yeng vağlakiyeliriz İmperatorluk “Changhai bayrağı askeri teşki | dercederek gum Mamafih o şimdi Li.Fou-Yeng'in muvaffakiyet ji | bir Harvat olduğunu teyit etmekte. İ rını yeniden (ihya edebil ir. Müzeileyii İ Böyle bir karamame, Nesini için İma me e visad, bir fotoğrafta Çinli la, | tayyarecinin kendi yakın dostu olan i Kresimir Panipan olduğumu tanış dan No teşkil edecek ve 74 nisan terli | kaydeylemis nin ilk meticesini caktu Mesai konferansı | | Gazetecilerden Kresimir'in © hali hazırda Petrovaradin'de ikamet et- inai meslek | gitmişlerdir. Alınmayacak ANKARA, 30 A.A. — Maarif vekâletinden tebliğ edilmiştir: Ba zı gazetelerde nehari talebeden ücret almacağı ve leyli meccani talebedon bir kısmının meccanilik ten çıkarılacağı hakkında bir ha- ber intişar etmiştir. Maarif vekâ- letince bu yolda v. ei bir ka» rar yoktur. Su bomuları ta mel fon borularının kontenjan kararnamesinin A listesine da- hil edilerek serbest bir suret- te ithallerine heyeti vekile ka- rarı ile müsaade olunmuştur. Fransız sefiri geliyor ANKARA, 30 (Telefonla) — Fransız sefiri bugün İstan- bula hareket etmiştir . Bornova'da menenjit İOAZMIR,30 (Mülliyet) — Bornova'da yeniden bir menen (it musabı görülmüştür - | Nafia vekilinin pederi milel mesai ler mesaisinde çocukların Yor larına ait mukavele lâyihasını müt- tefikan kabul etmiştir. Konferanı, ayni zamanda 10 yaşından küçük ço | cukların mesaiye kabul edilmemele- rini tesbit eden İspanya murahhası miştir. Tahrir komitesi, konferansın bu. gün seriyeti ârâ ile vey vermesi icap | eden lâyiha metninin a caleter VRE, 30. A. A.— Beynek indr SOM Me CENEVRİ M 1891 tarihinde Virevitzada ee i vefat etti nu ve mezkür şehrin adliyesinde müstehdim iken bir namus mesele. sinden dolayi Yugoslavyayi terket. miş olduğunu beyan etmiştir. Bu kadın, 1922 tarihinde oğlun. | Milliyet: Hilmi Beyin ve aile sinin kederine ANKARA, 30 (Telefonla) — Nafia vekili Hilmi Beyin pe deri Etem Bey dün akşam ve. meb'uslar ve merhumu sevenler iştirak eder, vekâleti meteoroloji enstitüsün- den aldığımız malümata göre iki üç gün evvel Trakyaya ve yarbi Anadolu mıntakasında devam © den yağış tamamen kesilmiş ve ha va kısmen açık ve kısmen bulutlu olarak geçmiştir. Yalnız müstesna olarak bu sabah Trakyada Lule- burgazda bir milimetre kadar te ressübat ölçülmüştür. Ortn Anadoluda teressübat ya ış sahası daralmış ve mıntaka: nın mühim bir kımında yağış ke- silmiştir. Bolu, Kastamoni, Eskişe hir, Kütahya ve Kayseride teres- söbat olmamıştır. Son 24 saat zar fında Etimesutta 15, Ankarada, 9 Gazi orman çiftliğinde 10 milimet re teressübat ölçülmüştür. — Elma dağına bir miktar kar düşmüştür. $ayanı dikkat olan bir nokta cenup ve cenubi şarki Anadolu - da yağış sahası temamen genişle- miş ve Antalya müstesna bütün cenup ve cenubi şarki Anadolu te mamen yağışlı geçmiştir. o Yağış devamdadır. Bilhassa o Adanada şiddetli ve kuvvetli bir rüzgârla karışık sağnak halinde yarim saat zarfında 33 milimetre teressübat olmuştur. Dörtyolda 24 saatte öl- gülen terensübat 25, Irfada 9, Ma latyada 4, Diyarıbekir de bir bu- çuk milimetre olarak ölçülmüş- tür. Şarki Anadoluda © teressübat kısmen kar kısmen Yağmur halin de vaki olmuştur. Ölçülen miktar iki ile 7 milimetre © arasındadır. Karadeniz sahil mmtakası kismen yağışlı ve kismen kapalı geçmiş” tir. Bütün Türkiyede Erzurum ve Karstan maada diğer yerlerde su- hunet sırırın üstündedir. Yalnız Ek numaralı kanunun yedinci maddesi ile verilmiş olan (o salâhiyet Vekâletlerince edilmemiş Madde 3 — 16 haziran 930 tarih ve 1710 numaralı kanunun ilgasına dair bir lâyiha ihzar © eereerree gçanazg ram giımearraman» aza.