May 1, 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

May 1, 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Limon kaçakçıl Ekonomi Vitrincilik meselesi .. .. Oda'da görüşülecek İçtimaa Tasarruf cemiyeti, Ticaret ve Ameli hayat mektepleri, Güzel san'at- larakademisi mümessilleri iştirak ediyor Ticaret odasında çarşamba günü| da pamuk zeriyatı bu sene geçen bir içtima vitrin san t ve Ameli, hayat mek- teplerile Güzel san'atler akademisi cak ve bu içtimada | senelere nazaran çek azdır. Buna kkında görüşülecek | mükabil hububat zeriyatı srtmakta- sat ve tasarruf cemiye- | da Bunun başlıca iki sebebi bulun- maktadır: Birincisi pamuk fiatleri- mümessillerinin iştirak edeceği bu | min son senelerde mühim mıktarda ktimada yerli malların en eyi teşhiri | tenezzül etmesi ve satış mahreçleri weselesi ve bu meyanda teşhir işin de en mühim âmil olan vitrin eiza- İmda tetkikat yapılacaktır. , Başka inemleketlerde olduğu gi- bi, bizde de eyi vitrin tanzimi san'a- tinin taamrsümü için Avrapadan bir Mütehassış celbi mevzuu bahsolduğu tibi Ayrupada tahsilde bulunan Şençlerden birinin bu şubeye intişa- Ür da muvafık görülmektedir. Kahve Fiatları | Ticaret müdürü dün bir teftiş yaptı Ticaret müdürü Muhsin bey dün refakatinde bazı “lduğu halde bütün İstanbulda pe Jakendeci osnaf arasnda umumi teftiş yapmıştır. Muhsin bey dünkü teftişini *on zamanlarda fintleri üzerinde *n fazla yükseklik görülen kab- “eye hasretmiştir. Heyet evvelâ Beyoğlu tarafındaki kuru kahve- ileri teftiş etmiş ve bu teftiş ne- ticesinde kuru kahvenin 200, çiğ kahvenin 130-135 kuruştan satıl- dığı görülmüştür. Fakat İstanbul tarafında bazı dükkânlarda bu fiat bulunmakla beraber bazıla- Tında Iuru kahvenin 280 kuruşa | kadar satıldığı görülmüştür. Bu dükkünlarım sahipleri ya Pahalı aldıklarmı veya az oldu- İS için böyle satmak mecburiye- .. kaldıklarını iddia etmişler» Muhsin bey şehrin kenar semt rinde teftişlerine devam edecek Yunanistana İzmirden koyun ihracatı P, i 'nıkalya dolayısile Yunanistana Dühüm miktarda kayan sevkedilmek tedir. Bir gün de İzmirden 9000 ko- 1 Seyrisefainin Ankara vapuru- ile sevk ve ihraç olunmuştur. Mısırda pamuk zeriyatı az Gelen malümata nazaran, Mratr- mrükler— 7,805 Töset Ez Seydi mahi sag ğ Bikem 1018 Yopdat Anadolu 2300 T. wkeriye O SS0Ş O. ON era > Belediye »Mümesili 21,50 sham Bankası © 620 4 Terkos '.— Anadolu vaşıs ğ Çimento Ar 8, 420 $ Ünyondey. 2050 Şir-hayriye | iüç $ ğerkder | 289 ay 4 İ Balya 10 Urum oita 100 $ Sarki m ocza A Boran gay $ Telefon 1 Çek fiatları rape $ Pia 1s 7718 $ Viyana 87748 4151172 $ Madrle 5 05 $ Bekin © re 81/2 $ Vanova 485 3770 $ Peşte a 2441/2$ Bükseş | 7973 A (540 2 Belgrat 70 Misterdam 1,12,174 $ Moskova 104780 K yi Pam 1 slim AK — inert 1 pena lü dolap 4 mark s0— 10 hirez 1 zöhü “, VW Belçine pis 1 petgo se 1 run 2m eş M— A0 e ğiçee pey ŞB dinar 7 ğa Çermemeç — idm 9ai— Mlediye 44 bulunamaması, ikincisi mısır hülkü- metinin hububat zirsati lehine yap- tığı teşviketir. Paris borsası PARİS, 30 (A.A.) — Paris borsası münmeleleri dün tatsız bir halde geçmiştir. Pek az muka vemet gösteren bir açılıştan son- ya umumi temayül salâh kesbe- der gibi olmuş, fakat bu hal pek az devam etmiştir. Celsenin ikin ci kısmında ve bilhassa kapanış sıralarında piyasa kayda şayan bir nisbette zafiyet peyda eyle- miştir. Son tescilât bir gün evvel kine nisbetle bazan mabsus dere cede tenezzül kaydetmektedir. Fransız rantları çok sağlamdır. Nakit biraz daha sağlamlaşmıştır. Londra borsası bugün kapalı LONDRA, 30 (A.A.) — Pa- ris borsasmda olduğu gibi yaz mevsiminin 6 ay müddetinde Lon dre borsasının da cumartesi gün leri kapalı kalması, binlerce im- salı bir istida ile takviye ve talep edilmiştir. Avusturya altın mık- yasını terketmiyor VİYANA, 30 A.A. — Avustur ya hükümetinin altm mikyasnı terke mecbur olacağım — bildiren Londra gazetelerinden birinin Ce- nevredeki diplamasi muhabirinin bu hususta işan etmiş olduğu ha- ber, resmen tekzip edilmektedir. Tasavvufçu Bir İngiliz Şehrimize geldi ve bir konferans verdi İngiliz profesörlerinden Mr. Ernest Wood evvelki gün şehri mize gelmiştir. Prof. Wood, ö- teden beri Hindistanda yerleş. miş ve tesavvuf hakkındaki tet- kikatı ile tanımış bir filosof- tur, ara sıra EE vi neşri için seyahat e ve uğradığı şehirlerde konferans- lar vermektedir. Prof. Wood, şehrimizde Y.M, C, A. da “zih- niyetin modern fikirleri ve mad de” mevzuuna dair bir konfe- rans vermiştir. Prof. dün şu be- yanatta bulunmuştur: “— 24 seneden beri Hindis- tan'da oturuyorum, Orada şim- diye kadar iki darülfünun tesis ettim, bunlardan biri Haydera- bat'ta, diğeri de Madanapalla şehrinde'dir. Elyevm Madras'ta ikamet ederim ve Sanskrit lisa- ni ile yazılmış olan eserleri in- gilizçeye tercüme etmekle meş- gulum, Şimdiye kadar 30 memleket dolaştım ve uğradığım yerlerde konferanslar verdim, Bu seya- hatlerde bana refakat eden xev- cem de benim gibi v dır ve felsefi fikirlerime iştirak etmektedir. İstanbul'a gelmez. den evvel Sofya'ya uğardık, o- rada, refikam, Bulgar kadınları Sulh cemiyetinde bir konferans verdi. Buradan Bükreş'e gide- rek fahri azasmdan — bulundu. ğum tesavvuf cemiyetinin kon- gresine iştirak edeceğim. Ta- savvuf cemiyeti âlemşümul bir cemiyettir, 35 bin azası vardır. Bükreş'ten Yunanistan'a Ora- dan da Madras'a avdet edece- Maanite. Darülfünun Raporu M. Malche tetkikine devam ediyor M. Malehe raporumu hazırla, ğa devam etmektedir. Profe: dün bir muharririmize şu bej natta bulunmu : “ Son pos ir takım lâbo yatuvarları dolaştığım yazılmakta 'dır. Bu hususa dair yazılan şeyler yanlıştır. Şimdilik raporumu ha- zorlamakla moşgulüm. Mayıs son larında Ankaraya gideceğim.” Ticaret lisesi mezunları Ticaret lisesinden mezun olan- lar ancak gelecek seneden itiba - ren yüksek iktısat mektebine alı- Bacaklardır. Galatasaray ticaret kısmından mezun olanların da ik- tat mektebine alınması için bu kısmın müddeti tahsili 2 seneden üç seneye çıkarılmıştrı. Hasan Âli Bey Maarif vekâleti umumi müfet- tişlerinden Hasan Âli B. Ankara ve Konyadaki teftişlerinden şeh- rimize avdet etmiştir . Avrupa talebe müfettişi Avrupa talebe müfettişi Tevfik B. şehrimize gelmiş ve odün ak- şam Ankaraya gitmiştir . Yalovaya tenezzüh PAZAJ ığı zannedildiğinden fazla.. Limon Kaçakçılığı Zannedildiğinden daha geniştir Gümrük heyeti teftişiyesini bir zamandan beri meşgul eden limon sui istimali ve kaçakçılığı çok mü- him ve şayanı dikkat bir safhaya dahil olmuştur , Aldığımız malâmata hazeran kaçakçılık şu suretle yapılmıştır: Kontenjan dolayısile getirilen bü- tün maddeli, emlekete gireme diğinden bilhassa bahren gelen ©$ pe ir, Zannedildiğine nazaran, limon. kaçakçılığı burada böyle geniş şekilde yapılmıştır. Bu husustaki tahkikat ehemmiye!': devam et- mektedir. Gayrimübadil Bonoları Cemiyet heyeti idaresi dün toplandı Gayrimübadiller Cemiyeti ide re heyeti dün fevkelâde bir işti” ma yaparak Ankaradan avdet © den heyet tarafından hükümet nezdinde vaki olan teşebbüsalta ve alman netayice deir verilen İ- zahatı dinlemiştir. İçtimar mütea kendisile görüşen muharriri- Cemiyet reisi Celâl Bey de- Ticaret lisesi talebesi hocaları | €di ile birlikte cuma günü Yalovaya tenezzühe gideceklerdir. Yüksek iktisat mektebi talebe- si de Heybeli adaya gidecektir. Sis düdükleri Kontenjan dolayısile gümrükten çıkarılmıyor Tahlisiye idaresinin Ahırı Kız kulesi ve Fenerbahçeye konulmak ü- 3ere Avrupadan getirttiği sis düdük leri gümrükte bulunmaktadır. Kon- tenjanda tahsisat olmadığından 'düdükler girememektedir. Tablisiye idaresi banları bir an ev- vel çıkınası için teşebbüsatta bulun maktadır. Umum Muhabirimiz Umum muhabirimiz Rağıp Ke- mal B. Marmara havzası ve Garbi Anadoluda bir tet ie kik seyahati yap- rimizden hareket etmiştir. : Evvelâ Tekir dağına ve dertlerini mek- . tuplarile gazetemizde neşredecek tir, Gizli kalmış metruk mallar Gizli kalmış metruk emvale | biye ait ihbarat üzerine başlanan tah kikatm sür'atle ikmali ve muh- suretile hazine menfaatini te min edecek ihbarlar için alâka. 'darlarm şevk ve gayretlerinin tezyidi lüzumu Maliye Vekâle. tinden tebliğ edilmiştir. Noter daireleri teftiş ediliyor Müddeiumumilik / tarafından her sene noter dairelerinde yapı” lan mütat teftişata başlanılmış iş Sabri .apmaktadır. Elyevm İstan melâtı tetkik edilmektedir. ——— Ali karar heyeti ini | dön sene ve salonun kongreye tahsisi iç bir gün tayinini rica edeceğim. Ne gün müsaitse o gün için kon- greyi davet © edeceğim. Heyetin tekrar Ankaraya gitmesi kongre ce kararlaştırı! Türkçe Sesli filmler Nişantaşındaıcılacak stüdyo-için makinalar siparış edildi İpekçi Kardeşler — tarafından şehrimizde bir sesli film stüdyosu tesis edileceğini yazmıştık. Bu ta- savvur tatbikat sahasma intikal etmiş ve İpekci Kardeşler sesli film çevirmeğe mahsus makineler sipariş etmişlerdir. Bu makineler Mayıs nihayetine kadar şehrimi- 36 gelecek ve gümrük resminden muaf olarak ithaline müsaade ©. dilecektir. Nişantaşında bulunan “İ| eski ekmek fabrikası binası stüd. İ yo alarak kiralanmıştır. |” İpekçi Kardeşlerin İda çevrilecek filmler | memleket için istifadeyi © mucip fikirleri vardır. Memleketimizde film sanayinin ilk tohumunu at- mak arzusunda bulunan bu mü. isminde, fransızca'dan lecek Bu operetin musikisi Muhlis Sabahet- tin B. emer hazırlanmakta. dır. Filmin seji n Muhsin B. ye tevdi edilmiştir. Bu eserin senaryosu bir heyeti ede. tarafından seki edilecek lüzum görülen tadilât yapıla - vaiz, ndan maada Reşat Nuri B. tarafından “Tanrı Misafiri” iş. Necmi ismindi Esnaf bankası heyeti umumiye içtima Esnaf bankası beyeti umumiyesi iştimamı yapmıştır. ya Haliçte bekçi mahallinde mav- | bi ia bek i ediyede Yollar ve Şirketler Belediye yapıyor, onlar bozuyor Beyoğlu kazası dahilinde yol faaliyeti hummalı surette devam edilmektedir.Cabi sokağından son ra, bütün Tarlabaşı caddesi yeni- den yapılmakta ve caddenin iki tarafında muntazam yaya kaldı- rumları vücude | getirilmektedir. Beyoğlu kaymakamı Sedat Beyin iz7“* nezaret el i bu tamirat bittikten sonra, belli başlı bir çok caddeler medeni bir beldeye yakı- şacak bir manzara alacaklardır. Ancak bizim İstanbulun ir talihi, daha doğrusu liği vardır. Bir cadde gül mir edildi mi, | arkasından hangi bir şirketin eli kazmalı damları peyda olur, bunlar cad- denin bir tarafına gelerek kırmı- 4 bir bayrak dikerler, boru mu ır, kablo mu sökecekler, ne yapacaklarsa yaplıktan sonra açtıkları çıkura gelişi güzel ka- patlıktan sonra, kırmızı bayrakla rını ve kazmalarını alarak ellerini ve kollarını sallaya sallaya gider- ler, İki gün sonra bu adamlar ye- niden peyda olurlar. Bu sefer cad denin başka bir tarafına saldırır. lar. O kadar ki, aradan birkaç ay geçti mi, güzelim £ caddenin her trafı yasın yama ve delik: deşik ir. | her Meselâ yeniden yapılan Çi: mii buna bir misaldir. D: imadi. elik ik olmağa yer nane evvel belediye bu şirketlere: “Ya- pacak bir şeyniz varsa, geliniz, yapımız!” diye ihtarda bulunduğu halde! Şehrin güzelliği ve temizliği noktni nazarından şirketlerin kaz malı memurlarma © bozdukları yolları yaptırmak (acaba ka- bil değil midir? Hususi menfa- ailara şehrin bu kadar feda edil diği hiç bir yerde görülmüş şey değildir. Ahırlar teftiş edilecek Alırların ıslahı, için Belediye <e verilen mühlet dün akşam hi- tam bulmuştur. Bugünden itiba- mıntakaların daki ahırları teftiş edeceklerdir. Mühlet bir daha temdit edilmiye- ceği için henüz ahırlarını fenni bir şekilde mlah etmiyenler tecziye edilecektir. Şehir meclisi Şehir meclisi yar içtima ede- cektir. Bu içtimada Haliç şirketi- nin mali vaziyeti müzakere oluna caktır. Şehirdeki vesaiti nakliye Belediye İstanbuldaki vesaiti mıştır. Bu meyanda nakliye hay- vanatı da tesbit edilmektedir. Seyyar köfteciler Makarna da Yükseliyor Fabrikalar aralarında tröst mü yaptılar? Şirketi Hayriye müdürü | Ankaraya gitti Şirketi Hayriye umum mü. dürü Yusuf Ziya B. evvelki ak- şam Ankara'ya gitmiştir. Yu. suf Ziya B. şirkete ait bazı iş. lerin ve bu meyanda şirket va. parları için celbedilen bazı mal nakliyeyi yeniden tesbite başlar (5 Vilâyette Yazlık Zeriyat Mahkemelerde İntihar haberini Yazan gazete Son yağan yağmurlar | Müddeiumumilik aley çok faydalı olmuştur Vilâyet ziraat müdüriyetine son yağan yağmurlar hakkında mülhakattan raporlar gelmeğe başlamıştır. Raporlarda son murlarm yazlık *2: ğan yağ- mal gok müfit olduğu bildirilmiş! tir, Meyvacılık sergisi 26 mayısta açılacak olan mey vacılık sergisi istihzaratına de- Okmeydanında yıkık çeşme karşısmda oturan Bedriye hanı. mın kızı 8 yaşında Behice dün bahçede oynarken bahçeyi su. lamak için üstü açılan kuyuya düşmüştür, Birdenbire etraftan lemediği için çocuk kuyu- da boğulmuştur. Yankesici ve hırsız Murat isminde bir sabıkalı Bahçekapıdan geçmekte olan Rifat efendinin cüzdanını çalar ken yakalanmıştır. Sabıkalı Galip Galata'da bazı mağazaların kapılarındaki elek trik ampullerini çalarken tutul- muştur, Yangın Evvelki gece Çakmakçılar. da İranlı Hasan Efendinin mu- şamba dükkânmdan yangın çık mıştır. Dükkün ve eşyalar kıs- en yanmıştır. Dükkânm 3000 liraya sigortalı oldı Ju söyleni. yor. Tahkikat yapılıyor. Motörsüz Tayyare! Bir alman tayyareci i pil iii İ ir Hur veli - hine dava açtı Kibrit Kıralı Krcuger'in intiharın yazan ve resmini koyan gazetelerie Prens Ayad'ın intiharmı yazan © ve resmini koyan gazeteler aleyhine müddelumumilikçe dava ikame edil. miştir, Ayrıca Haber gazetesi aleyhinde de bir dava açılmıştır. Davaya Ha- ie a galiba beraet edecek” mi yazısı sebep olunmuştur. Matbuat kanunu mücibince mah- kemenin kararma | tealluk eden hu- susatla mötalen dermeyan etmek memmudur. Haberin'bu yazısı bo şe- kilde addedilmiştir. Davalar asliye ceza mahkemesir de rüyet edilecektir. Hapisanede esrar satan mahpus Hapisanede 3 sene 1 aylık mab- kümiyetini ikmal etmekteyken cs rar satarken yakalanan Zeki bu cür- münden dolayi da 2 ay 15 gün hap- se ve sekiz lira para cezasma mah- küm olmuştur. Bir hırsız mahküm oldu Bahattin bir evden gece yarı yaz tak, yorgan, eşya ve saire çalan Ka- dir ismindeki hursx dün üçüncü ce- za mahkemesinde 2 ay 10 gün hap- se mahküm olmuştur. Çalınan radyolar Philips radyo şirketi mersurların- dan Antavan Hibl, Valter, Şavl iş minde üç Almanla Avni Vehbi iş minde bir Türk şirketten 7 makine ile bir hoparlör çalmaktan mazmun Dün bu dört maznunun muhake. mmelorine üçüncü ceza mahkemesin- de başlanılmıştır. Antuvan bu sirkate şirketin emiri ile ve diğer hırsızları yakalatmak maksadiyle iştirak etiğini söylemiş. tir. Valter evvelce şirkette memur i- ken çıkarıldığını, aç kaldığını ön miş Şi rel pik iştir. ğı pen gereyi kesmek süretiyle girerek yap tıklarını söylemiştir. Avni Vehbi ef. ta olmadığını, bu in meyi madığını, kendisine! — Sat... Diye bir makine getirdiklerini ve hatır sayarak sattığını, fakat sa tarken yakalandığını söylemiştir. Muhakeme iyi almanca bilen bir mü tercim tedariki için başka güne bıra- kalmıştır. Kaçak sigara ve tütünler Tütün Inhisarı İstanbul bus siçara, 3 — Kasımpaşada Ahmedin kahvesinde askere mah sus 15 paket sigara; 4 — Hay- darpaşa istasyonunda Sait Efen- M linde bii satmak üzere getirttiği 150 pa ket köylü sirarası; $ — Pendikte Barri | Efendiden 12 kilo kıyıl- mış tütün; 6 — Küçükpazar'da Yı B defter siga- |