13 Haziran 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

13 Haziran 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Dün Sanayi Birliğinde le bul orbabı sanayii bir içtima erene Bep meb'usu Vasıf Bey de bulunmuş- tur. ii yeni muamele vergi sinden sonra hadis olan vaziyet etrafımda görüşülmüş ve fabrika törler gümrüksüz mal ithal etme ği arzu etmediklerini söylemiş letdir. Yalnız fabrikatörler ken- dilerine lâzm olan mevaddı ipti- daiyenin umumi kontenjan esas dairesinde temini imkânsız oldu- #undan bu çerçeve haricinde bir şekil aranılması lüzumunda | itti- fak etmektedirler. Bunun için de Mmaddei iptidalyenin o gümrüklü fakat serbestçe ithali fikri ileri sürülmektedir. Bu hususta fabri kalarca tanzim edilen mazbatala rm İktısat vekâletine takdimine karar şir. Dünkü içtimada İktsat vekâ- letine takdim için hazırlanan ari 3, yi meticelere— bağlanmakta. bee: — Maddel iptidalye cetveli nin 26 temmuz 932 tarihine ka- dar mer'i olması kanuni bir hak- ter. — Bu müddete kadar mad- tidaiye ve hamule tarifesi- in ihzar ve tatbike vazedilme- 3—T in tntbikine kadar iye cetvelinin mer'i yette devamı, Mühim bir rapor Avrupa devletleri ne yapıyor? Ihracat ofisi para, Ihracat tacir lerimizi pek yakından alâkadar #den bu raporun mühim kısımla rını naklediyoruz: Almanya - Almanya hüküme- til ağustos 931 tarihinden beri Beşrettiği muhtelif kararnameler !e para ihracı hususunda sıkı tah dit tedbirleri | vazetmiştir. Bazt “şyanın gümrük resimlerinin tez- yidine doğru bir temayül mevcut | tur. Ticari vaziyet iyi olmaktan uzaktır, Gi Avusturya - Şilinin sun'i bis © kuru vardır. ERİ tam olarak blogue edilmiştir. Bir takas bü- rosu tesis olunmuştur. Ticari va» ziyet iyi değildir. Bulgaristan - Levanım coürs'u itibari ve mütehavvildir. Devise hususunda kontrol mevcut olmak | mamul mevad için gümrük tarifesi tezyit edi İmiştir. Ticari #üsunda yeni bir kanun neşrini in taç etmiştir. Para ihracı İçin res- mi devise komitesinden müsaade istihsal etmek lâzımdır. Gümrük tarifesinde tebeddülât yoktur. Ti <ari vaziyet iyi değildir. Fransa - Fi sağlamlığını muhafaza etmektedir. Bazı eşya nın gümrük resimleri mahsus de- recede tezyit edilmiştir. Bir çok ya gg read tenjana tâbi . İkktana- di buhrana alize piyasada faa liyet *1 den resimi tarda tezyit edilmiştir. Buna men piyasada fanliyet tedir. Yunanistan - Altın esası ter- Şi Bir takas bürosu te tur. yi tahdit e det İsi maddeler için ie itasma müsaade edilmekte ir muamelâti bankalarda © kontrol #dilmektedir. Gümrük tarifesin- ie bütün eşya resimleri yüzde 10 ezyit edil e yk ve se Henreti KL meki bera- Ber ticari işler mahduttur. İktısat Vekâletine gönderile. cek arize ile ne istenecek? cap eder. Bir çok eşyanın mem- lekete ithali kontenjana tâbidir. Yugoslavya - Dinarın vaziye- ti nazaridir. Sormayeler 10 mart tan beri blok edilmiştir. Rusya - Harici ticaret inhisar altındadır İktısatçılar içtima Türk İktsatçıları — Cemiyeti nin dün Ticaret odası salonunda onuncu toplantısr yapılmıştır. Bu toplantıda iki konferans verilmiştir. Birinci © konferans Suphi Nuri Bey tarafından devlet çilik ve kooperatifler hakkında verilmiştir. Suphi Nuri Bey kon- feransında devlet, Türk devleti, yalnız iktaadi devlet olup olamı yacağı ve yukardan aşağı, aşağı dan yukarı kooperatifçilik mevzu larına temas etmiştir, Bundan sonra Dr. o Muhlis E- tam Bey tarafımdan Berlin Cihan iktuadiyatı konferansı hakkında bir hasbuhal yapılmıştır. Yerli sanayiimiz za- rar mı görüyor? İstanbul Sanayi © Birliği İktr- sat vekâletine şayanı dikkat bir müracaatta bulunmuştur. Sanayi Birliği bu müracaatın da halı ve tiftik ihracatına muka hal bil serbestçe her nevi eşya edilebilmesinin birçok nok yerli sanayii mutazarrır ettiğini kaydetmektedir. — Birlik © eğer mümkünse ithal edilecek madde- lerin memlekette imal “edilemi- yen ve olmayan mevadda hasrını | temenni etmektedir. Afyon fiatları Afyon piyasasında son zaman larda bir sükün hüküm sürmekte dir. Ayni zamanda eski iyi fiat lar da bulunmamaktadır. Dün borsada 10 morfinli sandık Tavşanlı malı ancak 11 li radan fiat bulmuştur. İtalyanlar bir çok sipariş yaptılar İZMİR, — 150 İtalyan firma- m incir, ürüm, işlenmemiş deri, palamut ve mazı satm almak üze Te şehrimiz Ticaret odasına ve alâ kadar tacirlere müracaatta bu. hunmuştur. Bu firmalardan bazı- ları alacakları emtianm ücretini nakten ödeyecek, bazıları ise İ- talyan emtiasile © takas edecek lerdir. Tacirlerimizin telgrafla bildir dikleri fiatlar İtalyan firmaları tarafından müsait lmüştür. Ayrıca iki İtalyan taciri (o şehri. miz piyasasından yaş meyva salın almağa teşebbüs etmiştir. Milânoda bir İtalyan firması, | #ehrimizdeki fabrikarlardan biri- ne İlci vagon zeytin yağı sipariş etmiştir. Yine başka bir tüccar 1000 kilo sgala yağma talip ol- muştur» Lancashire mensu- cat sanayii LONDRA, 12 (A.A.) — “> Lancaihire pamuk 'nayii amelesinin mesai isilelike dair olarak akte- ve ücretlerine dair dikmiş olarak iillfanme, dün öğ le vakti münkazi olmuştur. Siminl kontlukları mensucat sanayii federasyonu merkezi ko- mitesi, önümüzdeki pazartesi gü- lesinin ittihaz hareket bakımda bir karar vere Yeni sinema kiraya verildi BURSA, 12 (Milliyet) kısmı sene sinemacılarına icar edil miştir. Yapılan mukaveleye naza ran icar bedelinden maade, ayrı Mebmet, oturakçı Mustafa MİLLİYET PAZARTESİ 13 Sanayi birliğinde dün bir içtima yapıldı komisyon teşkil edildi Vilâyette yeni bir temyiz komisyonu teşkil edilmiştir. Vergi itirazlarma bakacak o- lan bu komisyonun riyasetine | İzmir Defterdarı Avni Bey ta- yin edilmiştir. Avni Bey esbak İ İstanbul Defterdarlarmdandır. | Bu komisyon veraset, intikal, emlâk, tahriri müsakkafat gibi vergi itirazlarına bakacaktır. 200 rüsum tonilato | 200 rüsum tonilâtosuna ka- dar olan bilümum sefainüi ih mil ve tahliye ameliyesini (çen. di vesaitlerile yapabilecekleri vilâyete bildirilmiştir. Fazlı Bey bugün Gidiyor Vali muavinliğinden birinci umumi müfettişlik başmüşavir liğine tayin edilen Fazlı Bey bugün Ankaraya gidecektir. Fazlı Bey üç dört gün An. karada kaldıktan sonra “Diyarı bekire hareket edecektir. Vali Muhiddin Bey dün gece Fazlı Bey şerefine Suadiyede bir zi- yafet vermiştir. sems Memlekeite Bir cinayet Oldu! | Bir ğe bıçaklı- yarak öldürdüler MANİSA, 17 —— Evvelki skeşam şehrimizde kanlı bir cinayet oldu ve bir kadm öldürüldü. Hâdise — şöyle geçmiştir: Burada Deveciyan mahal lesinde (Çardakservi) denilen bir yer vardır Burada oturan alifte Ak; | . hisarlı Deli Fatma ismindeki kadın dört yerinden kama saplanmak sure tile öldürülmüştür. Katil veya katil. ler meçhuldür. Fakat maznun olarak birkaç kişi yakalanmıştır. Zabıta tah | kikata devam ediyor. Ceketler çıktı IZMIR, 12 (Milliyet) — Gü. neş olanca şiddetile İzmir halkı. nın burnundan kan damlatıyor. Herkes buram, buram ter dökü- Yor. Bu mühim sebepleri nazarı dikkate alan İzmir münevverleri | bir araya gelerek bugünden itiba ve kıravatsız, yalnız. yakaları açık beyaz veya renkli gömleklerle resmi ve hususi yer- re girip çıkmağa | başlamışlar» ir. İzmir balıkları İktrsat vekâletinin balıkçı ge- misi 15 temmuzda iki balık müte bassismı hâmilen İzmir limana glecektir. Balık HAZİRAN Bir rakı ziyafetinde misafiri Talât öldürmekle maznun Ah- met hakkında Ağır ceza mahke mesi dün kararmı vermiştir. İ Talâtin üvey Babası Hasan, oğ lu Talâtla Ahmedi ve diğer bir kaç arkadaşını evinde toplaya rak bir eğlenti tertip ediyor, Fakat, tam kafalar. dönmeğe! | başladığı sırala rakı bitiyor. Hasan: Ben gidip rakı alayım! di- | yecek oluyorsa da oğlu bırakmı yor. Bir aralık Talât odada ba basile yalnız kalmak arzusuna i düşüyor ve ötekileri kapı dışa- yorsa oluyor. Ahmet Talâtla kavgaya tutuşuyor ve nihayet tabancasını ekip Talâtı vuru. yor. Ahmet, lesinde dedi ki: — Masa başında beş kişi i- | dik, Oturmuş içiyorduk. Hasan sarhoş oldu, camları kırmağa başladı. Baba oğul da bu karşıma çıktı, Kavgayi sen ya tıştıracaksın diyordu. Tam bu sırada Talât bana hücum ede. rek kulağıma bir yumruk indir di. Ondan sonrasını bilmiyo. | rum., hane nrazbut ifadelerin İde kısmen itirafta bülünmuştu. Mahkeme, şahitleri dinledikten İ sonra cürmü sabit gördü ve Ah medi 15 sene ağır hapse; mak- || tulün veresi-ing lira tazmi mat itasına s..ukün etti, Bir hırsız kafilesi İğlerinde henüz yaşları on geçmeyen çocukların da Poliste a isminde bir gencin esrarengiz bir şe kilde öldürüldüğünü dünlrü müsha- Lütfinin annesi verdiği ifadede Lütfinin eniştesi Mehmet. Ali bey- den şüpheli olduğumu da söylemiş bulunduğunu ayni zamanda kaydet- miştik. emisindeki ükshasalir İzhir körfesindeki balık tetkikatmı yaptık! ra Budruma gi kikatı ismindeki gemi İzmirde ağustor nihayetine kadar kalacaktır. Mü tehassısların tetkikatından sonra İzmir balıkçılığı teşkilâtı bir kad ro dahilinde idare edilecektir. Boğuldu MERSİN, — Şehrimiz icra da münadilerinden Hasan Efen in on sekiz yaşlarındaki oğlu enklai mektebi talebesinden Mu hittin Efendi dün saat on dört sı ralarında © oturakçı Hacı oğlu oğlu te tabağhane civa- yapmak için nehire Banyo yaparken müvazenesi- ni kaybetmiş olan Muhittin efen di derhal suya batmış ve kaybol- muştur. Arkadaşları her ne ka dar aramışlar ise de bulup kurta ramamışlardır. Sebze kooperatifi MERSİN, — Ziraat odasının | terebbüsile memleket bahçecile. in il zirai koope içtima ederek kooperatifi Bu cinayet hakkında İkinci şube cinayet masası ve Kü, dük. komiserliği tahkikat neticesinde ci- nayetin faillerinin meydana çıkarmış lardır, Cinayet işinde Lütfi efendinin e niştesi methaldar değildir. Mehmet Ali bey isticvap edilmiş ve alâkası olmadığı anlaşılmıştır. Cinayet şu surette olmuştur: Küçükpazarda Meyvabostan soka ğında 6 numaralı evde oturan ve Siç kecide merkez lokantasmda garson Bedri tarafından atılan kurşunla öl- düğü tesbit edilmiş ve kendisi yaka lanmıştır, Cuma akşamı Bedri, Marangoz A siz oğlu Cemal, arabacı diğer Lütfi sarhoş bir halde maktul Seyrisefain gemicilerinde Lütfi efendinin otur- duğu sokaktan geçerlerken Bedri, şarson Lütfiye: — Tabancanı atabilir misin? de miştir, Bedri de tabancasını çekmiş ve müştır. Çikan serseri kurşun da evi- ne gitmekte olan gemici Lütfi efen- diye isnbet etmiş ve zavallının ölü- | munlar, kabahati üzerine attılar. Şahit celbi için muhakeme başka güne kaldı. münteşir Sakarya İ nakledilip edilmedi mının telgrafla 1932 Katil Ahmet 15 sene ağır hapse mahküm edildi bulunduğu bir hırsız kafilesinin dün birinci ceza mahkemesi hu | zurunda ilk duruşmaları yapıl- dı. Maznunlar Zeki, Şükrü, Ha an, Himmet, Nasri; Recep, Haydar ve Mahmut isimlerin. Ye İddia makamı suçlu biribirlerinin Haber aleyhindeki davalar Haber gazetesi aleyhine açı J Fr atıyor. İşte bu sırada ne olu- | lan matbuat kanununa muhalif neşriyat davalarına dün de bi. rinci cezada devam edildi. Ge- çen celsede Haberde çıkan in- | ihar haberinin (Eskişehirde, ine lüzum görülerek keyfiyet da kavgaya ( tutuşmuşlardı. | mahallinden sorulmuştu. Ce- Ben korktum, odadan çıktım. vap gelmediği anlaşıldığından Fakat bu sefer, Talâtm annesi gazetede intihara dair olan kıs bildirilmesi i- çin Müddeiumumiliğe tezkere yazılmasına ve memur maaşla- rının bir kısmı bono ve erzak verilerek ödeneceğine dair olan nöşriyatı yazan muharririn cel- bile malümatına müracaat edil. mesine karar verilerek muhake sonunda bitiyor Cuma ruhsatiyesi müddeti bu ay sonunda bitiyor. Cuma ruhsatiyesine tâbi bütün mües- seseler bu ay sonunda ruhsati. yelerini tebdil ederek resmi de | vereceklerdir. Geç kalanlar hak kında belediye takibat caktır, Betonarme inşaat inşata hakkın. iye kaymakamlıklara yapa. | bir tamim göndererek projeler- de teferrüatın tamamen izah e- siz olarak yapıldığı bildirilmiş. Betonarme inşaatında bele diye daha fazla alâkadar ola- caktır. Sütçüler yola geliyor Yalova Millet çiftliğinden şehrimize gelen sütlerin fazla rağbet bulması İstanbul sütçü. lerini endişeye düşürmüştür. İstanbul sütçüler de asri ve fenni makineler getirterek hal. ka temiz süt satmak için teşeb. büsatta bulunmuşlardır. Ankarada bulunan vapurcu- lar heyetinin bazı azası avdet me başka güne bırakıldı. Bun- ardan maada Haber gazetesi aleyhinde biri Evkaf idaresi, ta rafından diğeri de Pariste bir intihar vak'asını yazmasından dolayı Müddeiumumilik tarafın dan iki dava daha açılmıştır. Her iki dava önümüzdeki martesi günü görülecektir. di cu Küçükpazar cinayeti nasıl oldu? Meşhur gündüz hırsızı Nafi nihayet yakalandı! Küçükpazarda evvelki gece Lütfi | ifade ürerine o civarda bir kuyudan çıkarılmıştır. Meşhur gündüz hır- sızı yakalandı Dün sabıkalı gündüz hırsızlarm- dan Nafi yakalanmıştır. Nafi, Vafa polis karakolu karşısın da Gazi Mebmet apartımanının öç | di numarasında oturan muallim Nuri Burada Nafi'i Nuri Beyin oğlu görmüş ve hırsız bir şey çalmadan kaçmıştır. Nafi buradan Şehzadeba- sında Dr. Cemil tedavihanesine gir- miş oruda da bir kız ile karşılaşmış ve gene kaçmıştır. Nafi, & buradan sonra Şehzadebaşında Abit efondi- nün evine girmiştir. Bu esnada işe rideki kadınlar bağırmakla beraber bir taraftan da polise malümat veril. Kazaen ölüm Fener'de Ali ustanın kalafat ma- halindeki Yeni dünya isimli çektir. mesinde çalışan Rizeli Hüseyin Yeni dünya'yı kızağa çekerken kızak nl. tında kalarak yaralanmış ve ölmüş- etmişlerdir. Ankarada işleri ta fer Bey kalmıştır. Seyrisefi ve diğer vapur kumpanyaları arasında bir şirket vücude geti rilmesi için hükümetçe hazırla nan proje Mecliste bulunmak- tadır, Vapucular birliği yeni. den bazı tekliflerde bulunmuş. lardır, ——-.e — Bulgar heyeti geliyor cakar em Sulh kadınları Meğri Kk Sel e yet cemiyetine mensup Amerika'lr kadınlardan evvel burada bir cinayet olmuş, Muttalip caddesinde yolcu koma: ğı karşısında ifadeye gayri mke Ekonomi La —. Mahkemelerde Rus . . .. emyiz © ” . uma He eti Sanayiciler dün toplan Komisyonu Bir rakı re Ruhsatiyesi |, i tl dılar, kararlar verdiler istanbulda yeni bir Sonundaki cinayet | yedir ay | m siler” Rusyadan Leningrat vapur ile limanımıza getirilen eşya. nın vapurdan tahliyesine dür de devam edilmiştir. Vapur, Haydarpaşa rıhtımına yanaş- miş, içindeki eşya tahliye vw heyetimizce tesellüm edilerel doğrudan doğruya yük vagon. larına yerleştirilmiştir. Vapu run tahliyesi bu sabah bitecel ve traktörlerle sair ziraat âlât bu akşam Ankaraya tahrik edi. * lecek trenle oraya gönderile cektir. Bu eşya, Ankarada tec: rübeleri (yapıldıktan o sonra Konya, Eskişehir, Kütahya vw sair vilâyata tevzi edilecektir. Traktör ve sair ziraat âletler: mütehassısları olarak Rusya dan gelen heyette bu akşam Ar karaya gidecektir. Diğer eşya: nın Ankaraya nakli için henüz emir gelmediğinden heyetin d ğer kısmının ne günü hareket edeceği henüz belli değildir. Rus heyeti, dün mihmandarlar: Salim Beyle birlikte öğle ye. meklerini Emperyal otelinde ye dikten sonra Askeri Müzeyi ve sair bazı yerleri ziyaret etmiş. tir. Vapur inhisarı Şikâyete hak Ne oldu? Vermiyorlar Birlik müdürü Ankara'da Ma valiler İhraç edilen balıkla: niçin bozuluyor? Balık ihracatçıları Ticaret 0 dasına müracaatla Yunanista- na ihraç ettikleri balıkların Sey risefain o vapurlarındaki soğuk hava tesisatmın işlememesin. den dolayı balıkların bozuldu. ğundan şikâyet etmişlerdi. Dün İl bu hususta Seyrisefain nezdin. | de yaptığımız tahkikata naza- ran Seyrisefain vapurlarndaki sağuk hava tesisatı muntaza- man faaliyette bulunmaktadır. Bir katil yakalandı ESKİŞEHİR, — Bir kaç gün tedir bir halde ağır bir o yaralı bulunmuştur. isminde. ki katil maznunu cürmünü itirat © Evrakile birlikte adliye Bir kaza.. raralraker age bem alkil REİNA, Şahin isminde bir şöförün idare ettiği bir otome' bu akşam veya yarın Rusya, Finlân- bil hükümet enddeinde sağırlık diya, Almanya tarikile 74 | la malğl Selim zade Mehmet Ef ami e e ii . miştir. Yaralı Il —. Sl ni Adliye vekili gidiyor Adliye Vekili Yusuf Kemal Bey bugünkü trenle Ankaraya avdet edecektir. m dan para çantası çalınmıştır. Kayıp eşya - Ekmek alırken Elin Yapılan tahkikata bu şofö- rün emmez çalıştığı anla ti Müsteşarı M. Petre Si- vi yk dün Belgrat'u avdet mii g