15 Haziran 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

15 Haziran 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

ilmiştir. Bu tetkilkat ssnasında memleket istatistiklerinin yek inden çok farklı olduğu gö- üştür. tetkikatta vâsıl olunan neti- lerden biri de Yunanistana ih- mızın Oo rakkamlarla tesbit ilenden az olmasıdır. talyaya yumurta ihracatımız ince İtalya Yugoslavyadan & yumurtalardan ithalât resmi ikta idi İtalya hükümeti yeni bir karar yumurtayı yüz kiloda 650 Li- it resme tabi tutmuştur. Bu vaziyete göre en zharı müsaade devlet mevki- den istifade eden Türk yumur- ları da bu resme tabi olacaktır. İtalya © yumurta ata bir mevki siyade alınakta yumurta tacirlerini bir içtima davet etmiştir . olomhiya kahvesi Kolombiya kahvelerini memle- timizde diğer rakiplere nisbi daha ucuz satmak üzere telki- atta bulunmak üzere şehrimize ir heyet gelmiştir. afa Ticaret odası reisi geldi Yafa Ticaret odası reisi Yasef hmet efendi şehrimize gelmiştir Gelen malümata nazaran Mı- wr hükümeti İskenderiye limanını erbest liman haline getirmek i- in tetkikat yapmaktadır. Nerden Uyduruyorlar? Balkan Tütün konferansında tütün zeriyatının veya istihsalâtı- Bin tahdidi mevzuu bahsolmamış- *, Fakat bazı Avrupa gazetelerin de konferansta tahdit yapıldığını Bulgaristana 46, Türkiyeye 35, “Yunanistana 25 milyon kilo tah- sis edildiğini yazmaktadırlar. Asılsız olan bu neşriyat şehri- e 14 Haziran 1932 Akşan Fiatları İstikrazlar Tabvilât Ht. dahi Fark d. yolları 4. ; Kiektrtk .— D.Muvahhlde 41. ; Tramvay “09 Gümrükler 6 Ş Tümel — Fayd raahi 425 > hum 1540 Başdar 525 r Aeadola | 2600 Tomkeriye. BER5 MA 8 #miz Belediye Mümessi 22. isik “ 5. Esham 1; Bankası Terkos — m Anadola " iteği 4çla $ Ünyondey. 19,— Ü$in hayriye 1459 ; — dey. yi “Uran av 45,— iyı K Ürun isigorta 1044) $ Şark an, cos 240 Bomonti ae — $ Telefon 1473 Çek fintları Paris Prj 1600.25 Londra Viyana “> —— N “Allame eril — Piiçüksel 240,141/2 $ Varyova — BAM2S Satine 1097 $ Peyte 4 Çinevre Bükreş 8. Eofya tö,10 $ Belgrat 4 SAmisterdam 1,1758 $ Moskova 4007,50 Nukut (satış) Ke? gan “6 Uransız â71.— Şt şili, A 2 1 österiin o 80.— $ ! pera 14— v4 dolar 3120 ü — va Bü MİŞ ene 1408 Belçika HE $ ay ley > 9 drakmi 41 $ ya dinar .— “ER İsviçre #23, — 1 Çermoreş p—. 30 ilya 28 Şi An 90 A Morina 08. $ 1 Mecidiye o 45— 1 Baakncı Bpi— İder Çeki 108— ihracatımızda | idi. Bu- | t odasına mü | unanistana ihracat tatistiklerinde fark | ki komite dün toplandı miz iktısadi mehafilinde hayretle karşılanmaktadır. İzmirde kömür ve motorin fiatları Gelen malümata göre, son gün | lerde İzmirde motorin ve ue fiatlerinde bir tereffü başlamış” b tör. İzmir Ticaret odası İstanbul 0- dasından bu iki maddenin İstan- buldaki vaziyetini sormuştur. Sergi madalyaları Milli sanayi birliğinin geçen s6- neki 11 ağustos yerli gisi için yaptırdığı madal; zar edilmiştir. Bu madalyalar gelecek hafta merasimle tevzi edilecektir. M. Kühl Hamburg- tan yola çıktı Taze mahsullerin bozulmadan uzak mahallere naklini temin ede cek şekilde ambalaj yapılmasa dair yeni bir usul ihtira etmiş o- lan ve bu usulü göstermek üzere memleketimize celbolunan Al- man mütehassıs M, Kuhl memle- ketimize gelmek üzere Hamburg tan hareket etmiştir. M, Kuhl 27 Haziranda İstanbulda bulunacak tır. M, Kübi tecrübe yapmak ü- zere beraberinde getirdiği taze İ meyve ve sebze nümuneleri şun- lardır: Sandıklar derununda 260 W- mon, 34 domates, 10 salatalık, 97 elma, 48 yumurta, 11 patates. Bu nümuneler şehrimizde ihracat o- fisi Ticaret ve Ziraat (o odaların İ dan intihap edilen bir aza ile zi- muallimden komisyonca tetkik edilecektir. Komisyon tetkikatı İ bir'raporla vekâlete bildirilecek- tir. neticesini Peynir, afyon ve yumurta ihracatı Ofis, peynir, afyon ve yumurta mal etmek üzeredir. Fındık ihracatını mürakabe Ihracat ofisince ihzar | edi Sandık ihracatının murakabcai pi zamnamesinde / tel & - de bazı tadilât icrasma lüzum hâ ! tur > | ea alm mektalar Ofin İ idare komitesince tetkik edilmek- tedir. Komite toplanarak yapıla- cak tadilât etrafında müzakere- de bulunmuştur. Komite nizamna mede yapılması lâzım gelen tadi- lâta ait tetkikatı ikmal etmek ü- zere perşembe günü tekrar içtima edecektir . Bursada ilk mahsul BURSA, 12 — Bu yılın ilk yaş koza mahsulünü Karsak köyün- den Yandım Ali oğlu Ahmet ağa getirmiştir. Elli dokuz kilo dört Yüz dirhemden ibaret olan bu ko- za 101 kuruştan satılmıştır. İlk arpa mahsulünü de Aksın köyü Osman kızı Fatma ge ir miştir Ba make) alk Hanım mış iki okkadır. Boran idaresi Ahmet ağaya on lira, Fatma hanıma da yedi. bu- guk liralık bir pulluk hediye et- eğe karar vermiştir. Ne Memleketimizden mal isteyenler Bir çok ecnebi firmalar Tür- mahsulâtı almak ve Türk ihracat tacirlerile temas ve müna sebata girmek üzere ihracat ofisi- ne müracaatta bulunmaktadırlar. Ofis Bu kabil ecnebi / firmaları derhal ihracat tacirlerimizle te- masa koymaktadır, Ofis badema bu kabil müracaatları ayrıca ilâ- na da karar vermiştir: İlk listeyi bugün dercediyoruz: Pamuk Helsingfors Fenlândi- ya, — Malt Triesteden, Hububat, kuru sebze, hayvan yemi tohum- ları Milano'dan, Yapağı Milano- dan, Sabun imaline mahsus prina yağı o Yafadan, abak çekirdeği fındık Yafadan, Yumurta Barselon- dan, Keten elyafı Hambourg'dan, Deri 'dan, Hurda maden Londradan, Kuşyemi Hamboürg”- tan, Zeytinyağı - hububat Cenova dan, Soğan Prague'dan (takas ü- zerine), Hububat bilhassa buğ- day un Hayfa'dan, İpek ve yün mensucat (Oklaptan (o işlemeli - pa muk idrofil kereste - eczayı tibbi- alien Kuru meyve Prague'dan, yan kökü seymente (mahmuze) Pa- i ve derisi Lâhey kereste Mısır'dan. malümat almak den, Çam İtalya Maarif nazırı —...: Bugün geliyor. Vali şerefine bir ziyafet verecek Şehrimize geleceğini yazdığı, mız İtalya Maarif nazırı M. Bal bino Giuliano'nun bu sabah Lojid Triyestino kumpanyasının Aven- tino vapurile şehrimize muvasalâ- “ne intizar edilmektedir. B. Bal- bino Giuliano vapurda Vali hittin Beyle İtalyan ziyaret ve teftiş ve beşte Casa d'italia'da gere ne verilecek çay ziyafetinde ha. zır bulunduktan sonra akşam eks presle Roma'ya avdet etmek üze re şehrimizden hareket edecektir. —ş. Kadınlar birliği de bir çay verdi Şehrimizde bulunan Beynelmi lel Kadmlar Sulh ve Hürriyet ce- miyeti murahhaslarından beş A- merikalı kadın, şerefine dün Hal- kevinde Kadın Birliği tarafından bir çay ziyafeti verilmiştir. He- yet, evvelki gün gene Halkevin- | de C. H. Fırkası idare heyeti ta- İ rafından verilen ziyafette Maarif erkânindan bazı zevat ezcümle Edebiyat fakültesi reisi Muzaffer ve müderris Behçet ve muallim Kâzım Nami B. lerle görüşmüş ler ve Türkiye'nin Maarif teşkilâ- ti hakkında izahat almışlardır. |. Maarifte Bakalorya Sualleri Zarflar bugün Darül- fünunda açılıyor Lise, orta mekteplerde okutü- lan tabii ilimlere dair bakalory, imtihan eualleri Ankaradan gön derilmiştir. Sualleri havi zarflar, bugün Li- se, orta ve ilk mektep talebesinin toplanacakları Darülfünun Kon- ferans salonunda açılacak ve ta- lebe tertip olunan imtihan suale rine cevap vereceklerdir. Darülfünun imtihanlarınn ha- ziran nihayetine kadar devam e- deceği anlaşılmaktadır. İlk mekteplerde imtihanlar ayın 20 sinde hitam bulacaktır. Muallimlerin maaşı Muatlimlere haziran maaşları tamamen tevzi edilmiştir. Maarif müdürlüğün- de iki muavinlik İstanbul Maarif müdürlüğünde kadroda bir muavinlik varsa iki müfettiş te muavinlik umurile iştiçale memur edilmiş bulunmak tadırlar. Maarif o müdürlüğünde resmi bir muavinlik daha ihdası, muavin! birinin resmi ve di- #erinin ecnebi ve ekalliyet mek- teplerine ait işleri, Maaş yerlerini teftiş Dün Eminönü © malmüdürü Cemal ve masraf © muhasebecisi İbrahim Beyler Sultan Ahmet ve Beyazıt maaş tevzi şübelerile, Fa- tih malmüdürü Tevfik, 5 masraf muhasebecisi Ragip Beyler, Fa- tih Eyüp, Samatya maaş şabelerini gezerek maaş tevziatını ve teftiş etmişlerdir. e Defterdar Mustafa B. de umumi bir teftiş yrpmaktadır. Türk-Yunan Mahkemesinde Türk - Yunan Muhtelit hakem hkemesi reisi M. Vi mezkür mahkemede yarın birkaç dava rüyet edilecektir. layi ci cuma günü sabahı nat 10 da Halk evinde içtima edeceklerinden azayı kiramın vakti mezkürde teşrifleri ri | seneden beri burada Mahkemelerde gazlı el biseler Kürkçü hanındaki yangın da. vası şayanı dikkat bir safhada.. Geçen şubat içerisinde Mahmutpaşada Kürkçü hanı içe- İzrael Sivilya efendiyle, yeğeni İzak Ef. mahkemeye verilmişl di. Ağırceza mahkemesinde de- vam eden bu dava ahiren şayanı dikkat bir anfhaya girmiştir. Muhakemenin dünkü celsesin- de şahit olarak Belediye mühen- dislerinden Nusret, Rea: rans İstihbarat şefi Azi nü kazası merkez memuru | Ah- met Beyler şahit olarak dinlen- mişlerdir. Bu şahitler yangın yerinde ke- şif yaptıklarını, yangının ayrı ayrı ilki yerden çıktığını, bu yer- lerde gazlı talaş ve eski elbiseler bulunduğunu, bunların mahiyeti maznunlara sorulduğu zaman ta- lâşın soba tutuşturmak (| için iki bulunduğu- nu, yağlı elbiselerin de makineler yağlanırken kirlendiklerini söyle diklerini ve kazaen zuhuru kabul edilecek bir yangının ayni zamanda iki yerden birden zuhu Tuna imkânı fenni ve mantıkı ol- madığını söylemişler, müddei u- mumi ile iddiayı şahsi ve müda- fan vekilleri tarafından sorulan sunilere de ayrı ayrı cevap vere- rek, mağazanın ötesine i konulan gazlı talâş ve paçavrala rın yangın çıkarmak için değil, gi- kan yangmı kolayca tevsi | i e olduğunu söylemişler ir, raporda kıraet edilmiştir. İtfaiye bu raporund. gidildiği rameniiiemöekza clan mahalde içini ——..in bulunan iki tenek: tut olduğu ide görüldüğünü kak bilhiriyerie. Şeklalerin GElEüamyiMZİL müdafaa vekilleri müdafa şahi- taraftan da malımı 118 bin liraya rta ettirmiştir. Bunlardan han dikten sonra, geçen celse: nilen şahitlerin tekrar celbil İenilmesinde ve vak”; de keşif yapılması etmediklerini söylediler. Neticede mahkeme geçen celse de dinlenilenve yangınyerinde ilk keşfi yapan şahit dinlenilen şahit ne müdafaa şahitlerinin celbine, keşif hakkında bilâhare ittihazı karara, muhakemenin de 21 bazi- ran Sal: gününe talikma © karar verdi. Başka türlü mü istifade etmiş? Şehrimiz mensucat fabrikala- rından birinin sa ukünlerde gümrükteki ihtisas mahkemesine tevdi edilmek üzeredir. ikatör, teşviki sanayi fade ederek ha- riçten getirttiği 25000 liralık ma- kendi fabrikasında kullanma- ak şuna buna satmakla zan altındadır. Gümrük müfettişleri nin bu meseleye dair yaptıkları tahkikat ikmal edilmiştir. Maznu Dun yakında ihtisas mahkemesin- de muhakemesine başlanacaktır. Çolak Hayri davası müdafaaya kaldı caddesindeki bir gece eğlentisi esnasında Şükrü çavuşu öldürmekle mazmun Hay- ri efendiyle arkadaşı manav Sab rinin muhakemelerine dün Ağır- caza mahkemesinde devam edil di celbi ve vak'a mahallinde keşif yapılması talebinde bulunmuşlar» lr, Bu sırada davacı vekilleri de ayağa kalkarak mahkemeye de- İkili cürmiye ibraz o edeceklerini evvel hali acizde 9l yerek Credit Liyonmais bankasına ankasına 38 sterlinglik, Osmanlı b. Deutsche Bank”, borc den kendisine ademi tediye pro- testoları çekildiğini anlatmış ve bu protestonameleri mahkemeye ibraz etmişlerdir. Diğer taraftan İzrael Sivilya e- fendinin iki seneden beri dükkâ- nmda değil 118 bin liralık, hattâ 20 bin liralık mal bulunmadığını, bu ciheti bizzat İzrail Sivilya 8 fendinin kendi imza ve mülrüyle ispat edeceklerini söylemişler ve mumaileyhin Devlete verdiği iki kazanç beyannamesini mahkeme- ye takdim etmişlerdi İzrail Sivilya efendi bunlardan 930 senesine ait namesinde dükkânında yalnız 16 bin hiralık, 931 senesi beyannamesinde yalnız 11,900 liralık mal — İzrail Sivilya efendi bir ta- Dünkü muhakemede manav Sabri efendinin sabıkası olup ol- madığına dair sorulan süale ge len cevap okunmuş ve bu cevap» tan manav Sabri efendinin mah- kümiyeti sabıkası olmadığı anla- sılmıytar. Bundan sonra nin katil filinde dahli olmadığını çavuşu Hayri efendinin öl İürlüğünü, vaka esnasmdaŞükrü yakta uğunu, bir el silâhtan çıkan kurşunun Şükrüye isabetine imkân olmadığı nı ve Şükrü çavuşun Hayri efen. dinin Sabriye attığı kurşunla öl- düğünü, Sabri efendinin bu katil filinde Hayri efendiyi filen ve laf zan tahrik ettiğini söyliyerek Hayri efendiye 448 inci madde i- le ceza verilmesini tahrik nazarı dikkate alınarak verilecek ceza- nin 51 inci madde mucibince azal tılmasını, fakat sabıkal dikkata alınarak bu zannın arttırılmasını Sabri efendinin de bu kavga da sebebi asli olduğu nazarı dikkata alınarak bu suretle töcziye edil- mesi icap ettiğini söylemiştir.” Muhakeme müdafaa yapılması için 28 haziran salı günü sabahı- na bırakılmıştır. ———ğ—ğ—ğ—ğ— ğa e a Kübalı bir Gazeteci geldi İstanbula gelen bir ec- nebinin neler hissettiğini anlatıyor Küba'da intişar eden Orbe ga a i : de balanmeki ği M. Uccelini anası İtalyandır, İtalya'da inti id, Roma; Atina'ya uğradıktan sonra bul'a gelmişti Kübalı © meslekdaşımız. uğradı. ğr şehirlerde bir iki gün kalarak © şehrin umumi hayatına dair fan- tezi yazıl dan Paris'e gidecekti lini dün bize dedi ki: — İstanbul'u çok beğendim ve sevdim. Zaten bundan pek © çok zaman evvel 12 — 13 yaşında i- ken buraya gelmiş ve iki ay ka- dar kalmıştım; O zamandan beri larını dolduran köpekler ile “me- telik” kelimesidir. Kıymetini bu» gün bile bilmediğim bu para ile pekçok şeyler alır yerdim. Traktörler Gönderildi Kurmasına nezaret edecek mütehassıslar da gittiler Rusya tarafından memleketi mize hediye edilmiş olan 10 trak- tör dün Ankara'ya sevkedilmiş- tir. Bunların istimal tarzımı öğre- tecek ve kurulmasına nezaret €- decek olan 4 mütehhasıs da An kara'ya gitmişlerdir. Tank, kam. yon ve otomobiller şimdilik şehri- mizde kalmışlardır memleketin çok kuvvetli ve hâ- kim bir el tarafından idare edilen bir inkılâp hareketi içinde bulun- duğunu hissediyor. Zannıma göre | Türkiye'de, inkılâpların, ananele rin yavaş yavaş terki suretile ya- pılması tehlikeli bir hareket olur. du, hükümet bunu idrak ettiğin- den çok cezri bir surette hareket etmiştir. Bu hususta Gazi ile Mu- solini arasnda büyük bir müşabe- het vardır. Her ikisi de idare bah- Belediyede Yeni Apartımanlar | Çürük mü? İnşaat sıkı bir kon- trol altına alınacak Yeni yapılan beton apartman lardan bazı, ğ olma- ii m arının sağlam zerine Belediye Fen Heyetince erene za mıştır. Bu tetkikat neticesinde, inşaat ruhsatiyesi a- Imırken, betonarme inşaat Ki > larına merbut tafsilâtn noksan ve noksan hesabat i- hhitlerin gelişi güzel ha- reket ettikleri anlaşılmıştır. Bade ma ingaatin daha sıkı kontrol e- dilmesi tekarrür etmişti Boğaziçinde inşaat de Boğaziçine giderek inşaat fa- iyetini teftiş etmiştir. Çapları verilmeyen arsalar Şehrimizde bazı yanğın yerle- rinde henüz çapı verilmemiş ve ashabı tarafımdan tasarruf edilme | miş arsalar mevcuttur. Belediye, bu sene bunlardan bir kısmını iş- timlâlk edecek, diğerlerinden ih- tilâfatı balledileceklerin de çap- ları verilecektir. Belediye kooperatifi | Belediye memurin kooperatifi ne nit hazırlıklara devam edil mektedir. Yeni Belediye bütçesi Vekâletin tasdikinden gelince aliyete geçilecek, evv: okan: açılacaktır. Taşdelen suyu , Taşdelen suyunun sahile indi- rilmesi için yapılan tetkikat bir kaç ay daha uzayacak, tesisata sonbaharda başlanabilecektir. Belediye mahkeme- si işe başladı eee me baren faaliyete başlamıştır. aliyete ez e kim Münür Bey Belediye cezaları al Almak İçin Hariçten Bir Çok Talepler Var! | Yanan bir dükkânda | Poliste Acıbadem'de Bir köşk yandı Yanan köşk “çifte köşk,, lerden biridir Evvelki gece Acı Bademde bir yangın olmuş ve bir köşk toma men yanmıştır. Yangın çıkan köşk, Süreyya B. in çifte köşkler namile maruf iki köşkten biridir. Yangın gece bir buçukta çıkmış ve bir köşk tema- men yandıktan sonra | söndürül. müştür. Sokakta ölüm Üsküdar belediyesi çöpçü sılarından Hikmet efendi, Yeni çeşmeden geçerken ansızın düşe- rek ağzından kan gele gele ve'at etmiştir. Hilemet ef, nin yapılan muay» Besinde mezfi dimaziden vefat «&- tiği anlaşılmıştır. Tramvaydan düştü 188 numaralı tramvay vatma. ümrükte yere dü muh telif mahallerinden © yaralanmış ve Gureba hastanesine | kaldaril- muştar. Bacağından yaraladı Topanede Seyrisefain ribtman da hamal Mustafa ile Şerefettin arasında kavga çıkmış, Mustafa bıçakla Şerefettini | bacağından hafifçe yaralamıştır. Sarkıntılık Ali ve diğer Ali dama sarkıntılık ettiklerinden ye kalanarak haklarında tahikikk başlanmıştır. ga ee Adil Bey bugün Ankaraya gidiyor Gümrük ve İnhisarlar Vekâle- ti müsteşarı Âdil B. dün Tütün İnhisarı idaresinde meşgul olmuş tur. Âdil B. bugün Ankara'ya av det edecektir. Fransız hava ateşesi geldi Fransanın Ankara, Sofya, Bel- #rat, Atina, Bükreş © sefaretleri hava ataseliğine tayin edilen Mi- ralay Delermite şehrimize gelmiş pa vaki olan itisazları tetkik et sinde cezri ve gayet kuvvetli bir tarzda hareket etmişlerdir.” Bir Amerikalı gazeteci Amerikan gazetecilerinden Mn Spor Selânik muhteliti cumaya oynuyor tir. Miralay Delermite bugün An Geçen ay zarfında gelecek : olan bu muhtelit nihayet bu hafta geliyor Bu cuma günü spor noktai | nazarmdan çok mühim bir gün olacaktır. Çünkü sabahleyin Tu | ring kulüp ve gazetemiz. befr fından tertip edilen otomobil yarışı yapılacak ve öğleden son | ra Selânik muhteliti de Gal; saray - Fenerbahçe muhtelit le oynayacaktır. Selânik muhtelitinin Selâni- | gin 1 inci smıf kulüplerinden te | şekkül ettiğini öğrendik, takım | da meşhur ve tanıdığımız A. takımından da oyuncular var- dır, Bu takımın bir müddet ev. vel de şehrimize geleceğini yazmıştık. Yalnız o zaman zu. bur eden bir mesele bu takımın seyahatine mâni tu. Bu sefer Selânik muhteliti mutla. idi ka şehrimize geliyor. Cuma sa- bahı oyuncular burada olacak. | lar ve o akşam Kadıköyünde | ilk maçlarını yapacaklardır. Bu son günlerde muhteli mizi teşkil edecek olan Galata. saray ve Fenerbahçenin kud- retleri iyidir. Bundan dolayı ga lip gelmemiz ihtimali kuvvetle | niyor demektir. Herhalde bu maç çok enteresan olacaktır. Selânikliler buraya azami kuv- vetli bir şekilde geliyorlar ve söylendiğine nazaran onlar da galip geleceklerini kuvvetle ü. mit ediyorlarmış, Bizim muhtelitin henüz da. dür. Fakat azami kuvvetle çık. ması için ne Yapmak İâzmss yapılacaktır. iştirak. et. melidir. Aksi takdirde mah volan yalnız Fenerbahçe lo. kali değil, ona merbut olan). şok geniş bir gençlik kütlesi, ir, Teberrü listesi