11 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

11 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

1 Siyasi ve tarihi tefrika 3 KEMALİZM NEDİR? Selânik - Anafarta - Ankara.. Yazan: Edirne meb'usu Mehmet Şeref Osmandan, #on sefil Vah- dettine kadar bu ruh, bu zihmi- yet asla değişmeden yürümüş gitmiştir ki işte (o 1908 inkılâp ricali de bu kötü mukadderat- tan bir türlü kendilerini kurta- ramadılar. » # Yıldızlı ve ılık bir gece Bu naltıcı bir sıcaktan sonrade nizden gelen serin rüzgâr hara- retli yüzleri okşadıkça hayat #azeleniyordu. Tâ uzaklardan harelenerek biribirini kovala- yıp gelen mini mini dalgacık- İar, nazlı bir eda ile Selânik rıh tımının yosunlu eteklerini öpe rek rüzgârın hafif nağmelerine bir ahenk ile dem tutarken rıh- tım kahvelerinin açık pencere- lerinden sokağa taşan gürültü ler o tabiatin Orahavet ove- ren bu nağmelerini boğüyordu. İşte burada yalnız ateşli yüzünü şu esen rüzgâra çevirerek verdiği kat'i kararı icraya giden erkânı harp zabi- ti Mustafa Kemal Bey kabul etiği vazife başma dönüyodu. Artık kötü siyasetçi kesilen ordunun bu sonu berbat işten kurtulması için ne kadar mü- cadele etmek lâzım idise ondan daha fazlasını yapmıştı. Bütün bu beyinsiz, duygu- suz tahakküm sarhoşlarına kar şi yapılması en lüzumlu olan işi de yapmıştı. Yani hiçbir seyi anlamayan ve yaklaşan felâketi göremeyen bugafillerin yüzüne sanki artık size söyle- yecek bir sözüm yoktur demek ister gibi dargın ve merhamet kâr bir nazar fırlatarak araların dan çekilip gitti, Az sonra onun dediği felâ- | ket geldi, çattı: Ordu meşru- tiyeti kurtarırken mürtecilerin eline geçiyordu... Bir çok kur- | banlar sokaklara seriliyordu. Felâket büyüktü. Şimdi ihtilâl | ricali şaşkın, dümensiz ve irade siz koşuşuyorlardı, hattâ kaçı- yorlardı. Lâkin olan olmuştu. Hataları saymak, bi nat etmek zamanı değildi. Tarihteki kazan kaldıran Osmanlı kıyamlarının hemen heriön ayni gibi bir neticeye variyordu. Padişah, verecek, lacak... Sonra... Yine baykuş sarayında öte- cekti İşte o zaman, bu Osmanlı ayaklanmasma karşı Mustafa Kemal Beyin Türk ruhu sıçra- dı, O bu kadar dürüst görerek arkadaşlarma telkin ettiği ha- » istenilen kelleleri tün yapılanlar yıkı- mayan fikirlerile işi kavraya- rak bütün yakın geçmişi bir ta- rafa bıraktı, Bu habis kıyamm tarihteki emisaline benzememesi için o-| nun Türkçe tenkil edilmesini | düşündü. İşte ordunun şimdi vazifesi vardı. Ve bunu kumandanlara | Fransada, turfanda meyva ithal © den tacirlerin sendikası tarafından parlamento azalarma birer mahzar gönderilmistir. Bunda, hariçten mey va ithalinin kontenjan usulüne tabi tutulmasından şikâyet edilmekte ve | fena neticeler veren bu usulin ilgası | için mebusların tevassutu rica olun- maktadır. Esbabı mucibe olarak hu lâsaten şunlar zikredilmişt 1 — Haiz oldukları hassai gıdai- ye itibarile meyva istihlâki. | heyeti sıhhiye tarafından sureti mahsusada tavsiye ve teşvik edilmektedir; 2 — Fransada meyva, hububa tihsalâtnn seyri tekâmülünü takip lât ile tatmin edilegelmekte 3 — İthalât, hiç bir zaman yerli | fiatleri ezecek derecede | çok olma- muştır. En büyük delili, toptan mey va fiati indeksinin 1913 e kıyasın vi in (altın esası) kalmış olması başına | İ telkin ederken onun Türk ru- İ hu bunlara adeta emrediyordu. Onun yürüttüğü orduyu, icaı boğduktan ve baykuşun kanatlarını yolduktan sonra yi- ne istismar etmek hatasmdan kurtulamadılar. Mustafa Kemal Bey bütün İ bu karmakarışık imperatorluk unsurlar arasında 120 asrın | yoğura yoğura yetiştirdiği a- İ sil mülleti, tarihin necip ve ka- tıksız çocuğunu görüyordu, Osmanlı adına — girmiş un- | surlar birer birer çözülerek ken | di mefküreletinin ardından ko- | şarken asıl bu devletin sağlam | dayangacı olan T' yine gö- İ rülmü; unut İ mal ediliyordu. | Halâ ham bir hayale dal. mış bu gafil nazarlar bilmem İ hangi manevi bağ ile bütün bu dili, dini ayrı, dili ayrı dini bir | milletleri bağlamak istiyorlar. dı. İşte Mustafa Kemal ideali bu Osmanlıcıların mefkürele rine uymayordu ve bunun için dir ki fevkalâde yaratılmış bu yüksek fıtratın karşısında vasa ti hemen hemen geçememiş o- lanlar sadece büyük görürmel istemiş olmakla kalıyorlardı. luyordu, ih- | Vatanseverlikte fark arama. | ya hakkımız yoktur. Terakki ve İttibadın üç de bu duygunun çok şiddetli olduğu. nu teslim etmek insafın icabı- dı Bu tertemiz adamlar, şüp- hesiz vatanseverlerdi. Onları şahsi menfaat endişesi ile va- tan arasında tetkik ederken tertemiz birer vatansever olduk ları teslim edilir, hasis ve şahsi menfaatler ardında koştukları- nı bize hâdiseler ve vak'alar asla göstermedi. En dar ve| geniş günlerde onları yakından | takip eden, mahremiyetlerinde yaşamış olan samimi vatandaş- l İarımızdan hiç birisi İttihat ve | Terakkinin bu üç rüknünün böyle sefil bir çukura düştüğü- nü kaydetmiyor. Devlet ve memleket işlerinde son sözü söylemiş olanlara, hele Osman- lı imparatorluğu gibi son gün- lerini yaşayan bir devlette bir çok yakışıksız sözler söylenebi- tir, Ahlâkın sukut ettiği bulaşık bir muhit içinde, gayrimilli un- surlar ortasında bu mukadde- j ren böyledi. Fakat bunlar, günün siyaset entrikalarının, kırılan (o şahsi menfaatlerin, fırlamak isteyen muhtelif milli meramların uy- durduğu şeylerdir ki onları ta. rih süzgeçinden geçirir iken çöplüğe atmaktan başka kıyme ti yoktur. Hattâ bugün bile Türk A- nadolu ile İstabulun Beyoğlu muhtini mukayese ediniz! Tarih onları şahsan fenalı yapmak için fena yaptıkları noktasından asla muahaze et- meyecektir. Onlar yalnız masum günah kârlardı! (Devamı var) 4 — Kontenjan usulünün tatbiki le memleket âtideki zararları görü yon 4) hazine, 300 milyon frank güm- rük rüsumu; b) muhtelif korporasyonların ame liye verdikleri ücret: 400 milyon frank; <) Şimendüfer ve vapur kumpan- yaları: 400 milyon frank; d) tüccar, mütevassıt ve peraken decilerin verği, rüsum ve ilâh; ©) İş sahası daralıyor, ona müka- bil işsizler ordusu çoğalıyor; İşte, diyor mahzar, himayeye ta- raftar bir takım hasis müstahsiller, selâhiyettar ticari | teşekküllere hiç danışmaksızın ziraat nazaretini iğfal meyvayı konteninna ithal etme. muvaffak olmuşlardır; o halbuki ç döşünülmiyor ki bundan, dola- ie ihracat ticaretimiz de mütecs- sir ol çünkü diğer devletler de Fransaya karşı mukabelei bilmi- silde bulunacaklardır. | İ tan Ci | fi MİLLİYET PERŞ Madritte hareketi EMBE ll AĞUSTOS bir kıyam bastırıldı Toplar patladı. Tevkif edi. lenler arasında bir ceneral ve bir dük var MADRİT, 10 A.A. — Ha Ajansından: Fecir zamanında f satcuyane bir hareket başlamış- tr. Bu hareketin © müşevvikleri harbiye ve posta © hezaretlerini zaptetmek niyetinde oldukların- dan sabah saat 4,30 a doğru mü- İ sakalât nezareti karşısında zabıta ile müsademeye girişmişlerdir. Dahiliye nazırı, bu velce tahmin etmiş olduğunu be- yan etmiştir. Geceleyin mutlâki- yet taraftarı birçok merkezlerde müteaddit tevkifat icra edilmiş- tir. Bu hareketin vilâyetlere de kol saldığı zannediliyor. Madritte sant 8 den itibaren toplar atılmağa başlamıştır. bahtan beri hariçle olan münal lât ve muhaberat inkitan uğramış bır. Tevkif edenler meyanında ce neral Millan Delbosclı'nın oğlu ile Dük İnfantado vardır MADRİT, 19 A.A. — Hükü- met zabıta ile kıyamcılar arasın- da vukua gelen bir müsadem: sonra Fesat hareketini bastırmış olduğunu beyan eylemiş Sabahın 1 münakalât nezaretine 3 şahıs gi hafızlara kendi emirle de bulur Takviye kuvvetle ğini gören muhafızlar bu 3 şah- Müsaadekârlık Bu kadardır Kanada fazla fedakârlık etmek istemiyor OTTAVA, 10 A.A. Havas a- | jansmın hususi muhabiri bildiri. yor; Canada kabinesinin dün yap- tığı içtimadan ve M. Baldwin ile M. Bennett arasında vuku bulan mülâkattan sonra yarı resmi me inin geldi hafilde hüküm sürmeğe başlıyan fikir ve kanaate göre Canada hü kümeti müsaadat yolunda daha | ileriye gitmiyecektir. Çünkü, Canada sanayi ale, nin vaziyeti rakip İngiliz san'at rının vöcude getirdikleri mamülâ | ada'ya serbest surette gir- mesine müsaade edilmesine ime | kün bırakmamaktadır. Canada'l lar, imperatorluk dahilindeki i, imperatorluk haricindeki leri enre memleketlerin zararma olarak art tırmağa hazır bulunmaktadırlar. Diğer taraftan Canada'daki çifçi müstahsillere hattâ en kârlı suret te gösterilecek müsnadat ile Cana | da sanayi erbabının İngilizlerin tekliflerine boyun eğmeğe razi ol dukları yacakları za rarları telâfi edemiyecektir. Vazi | et, gittikçe daha müşkil bir hal | lmaktadır. İngiliz ve Canada murahhas he yetlerinin bugün bir içtima yapa- | İ cakları zan ve tahmin olunmakta dır. | Mancuride feyezan TOKYO, 10. A. A. — Harbinden | İ Rengo ajansına bildirildiğine naza. | | ran Sungari nehrinin taşması üzeri | ne tekmil Harbin şehri su altında kalmıştır Tekmil şimali Mançuriden 30 bin kayık sayılmaktadır. Gümrük hudutlarının yükselmesi bir kısım halkın zararına — diğer bir kısım halkın da menfaatma olması keyfiyeti bize bir hikâyeyi hatırlatı yor: Adamcağazm biri kalkıp başka | bir köyde yerleşen iki çocuğunu yarete gitmiş: birisi bahçevan, diğe- ri tuğlacı Nasılsın, işler ne yolda? — Baba, yağmur yağmıyor; bah çe kurudu, biraz yağsa yüzlüm güle cek, yoksa halim yaman! — Sen nasılsım, evlât? — Çok şükür yağmur oyağmı- yor; biraz daha böyle gitse tuğlala- | rim kuruyacak. Adamcağız köyüne dönmüş; | ka- rısmın, çocuklar ne halde sünline şu cevabı vermiş, “ İkisinden birinin aması kan ağ- layacak ama, hangisinin olduğunu bilmiyorum. Hakikat şadur ki, her ikâ takdirde | zarar görecek olan müşterek anadır Kontenjantıman — meselesinde de öyledir; başlıca zararı müşterek ana örür, yâni müşterek vatan. Dr hareketi ev | | sın yukardaki telgraf odasına çık | malarıma mâni olmuşlardır. Bu sirada münakalât mezareti- İ sin önünde bir yaylım ateş başlar mıştır. Sivil muhafız kıtaatı yar. dıma koşmuş ve kıyamcılarla mun tazam bir harp başlamıştır. Neti- cede kıyamcılardan üçü ölmüş, bir çokları da yaralanmıştır. Faki rejim taraftarlarından ce- İ meral Cavalconto ile birçok zabit | lerin bu hareket İare etmekte ol | dukları zannediliyor. Cavalkanto, bir müsademe neticesinde tegay- İ yüp etmiştir. Saat 8,15 te top gürlemekte de- vam ediyordu. Fakat dahiliye na- zırt bunun hiçbir ehemmiyeti haiz olmayan basıt ondahi talimlerin- İ den ibaret olduğunu beyan eyle- | miştir. Mevkuflar arasında cene- andez Porez'de bulunmak Kıyamcılar bir mitralyözle birçok silâhlar terketmişlerdir. MADRİT, 10. A. A.— Bugi | sant 10 da © Madrit sokaklarında uazzam bir cümburiyet vuku bulmuştur. Bütün umumi me | baniye cümhuriyet bayrakları çekil miştir. Asayiş tamı edil miştir. Mamafih e karşı fevkalide inde tedbirler | Manevraları Başvekil Musolini de bizzat hare- kâtı takip ediyor ROMA, 10 A.A. — M. Mus solini'yi ve Bahriye nazını hâ mil olarak Gaöpe limanından ha- reket eden Aurora ismindeki & mi Pazar sabahi Amiral Burzagi nin kumandası altnda bulunan £ loya teşkil eden deniz kuvv. nin toplu bulunduğu Tratani lima nma gelmiştir. Amiral Burzagli gemiye çıkmış ve Başvekile elyevm yapılmakta olan deniz talimlerinin inkişafı çin alınan tertibat hakkında iza İ hat vermiştir. Hükümet reisi refa katinde Bahriye nazırı ve donan- | ma başkumandanı olduğu halde Colleoni kruvazörüne gitmiştir. Bu kruvazöre üçüncü Deniz fırka kumandanı Amiral Castiglione” ye mahsus bayrak çekilmişti M. Mussolini bu kruvazörün | her tarafını gezip tetkik ettikten lan talimlere o kumandan inden nezaret ettikten son- ra kruvazör mürettebatına bir ge İ git resmi yaptırmış, ondan sonra diğer kruvazörlerin talimlerin tetkik nazarından geçirmişti TRABLUS, 10 A.A. — Yapıl. makta olan deniz manevralarında hazır bulunacak âyan ve meb'u- san mümeasilleri Stella D'ftalia vapuriyle Trablus'a gelmişlerdi Bunlar Mareşal Badozlio trafın- dan selâmlanmışlardır. Nevyork metrepo- liteninde bir yangın NEVYORK, 10. AA— Dün Nevyork metropoliteninde haller te hacümü fazla olduğu bir sırada zu- hur etmiş olan bir yangın, bütün İ münakalâtin inkitan uğramasına se. bebiyet vermiştir Cumhuriyet Merkez Bankası i 4 ağüstes| nçodan anlaşıl- Bankanın neşrett 1932 tarihli son bi dığı üzere, Dövlet tarafından ihraç edilip (o bankaca deruhte edi 158.748.563 liralık evrâk: naktiyeye mukabil, 1715 murnaralı kanun mü cibince, Maliye hazinesi, şimdiye ka dar, bankaya | 2,413.563 lira yatır. mış; binaenaleyh borcunu o misbet to amsörti etmiştir. Buna mukabil banka, karşılığı te mamen altın olmak üzere, ihtiyat ev râki naktiyesinden 5.688.589 liralık kâğıdı (banknot) yeniden mevkii tedavüle çıkarmıştır. Bu suretle te- davülde elyevm 165.023.589 Tiralık banknot mevcut bulunmaktadır. Hazine ve resmi müessesat tara- fından hesabı cari süretinde banka yn yatırılan paralar 7.255.185 lir İ ya; döviz mevduatı da 1.214.104 raya baliğ olmaktadır. İ Bilânçonun — altif | kısmında 17.750.542 ira kıymetinde 12.657 kilogram hali altın görülmektedir. Bunun 3606 kilogramı, gene kanun mucibince, hazine tarafından banka- tezahuru | 1932 Makas Ja- ponyanın aleyhinde imiş NEVYORK, 10 A.A. — Balti- tesinin Vaşington muhabirine göre Cemiyeti Akvam nçuri tahkik © komisyonunun | raporu sarahaten Japonya aley- hindedir. Ayni muhabirin yazdıklarına nazaran M. Stimson'un Kellog mi sakından mütevellit bir harpteki ademi tesaviye ait son telmihi A- merika hariciye nazırmın mevzuu bahis raporun müzakeresi sırasın da Cemiyeti Akvamın bu mesele hakkında Japonyaya munrız bir grupunun bi bapta kat'i bir va- ziyet ittihaz etmesini teşvik husu sundaki arzusundan ileri gelmek tedi: New-York Times gazetesine gö- mahiri Müttehidenin istişare pren sipine iltil itibarile değil fakat ayni zaman- da Cemiyeti Akvamın uzak şark- la sulh meselesi gibi pürüzlü ve dikenli bir mesele ile meşgul ola- cağı sırada irat edilmiş bulunma- 4 itibarile nazarı dikkati çalip e- hemmiyetli bir manayi müktesip bulunmaktadır. Sabık Çin maliye nazırı- nın beyanatı ŞANGHAY, 10 A.A. — Yeni İ Mançuri devletinin Çin ile Japon ya arasında hakiki bir tampon devlet olabileceğinin bazı maha- İ Gil tarafından ciddiyetle telâkkisi İ fikri hakkında hayretini izhar ©- | den müstafn Çin maliye nazırı M Song, Reuter Ajansı muhabirine İ su beyanatta bulunmuştur: İ “Mütenrrızın tecavüzatma sa- İ barla mukabele ettik. Fakat, Avru panm büyük başvekâlet daireleri İ nin — vaziyeti vahamete sevket- İ mekten içtinap için — vaki olan müstacel ricalarmın tarafımızdan İ kabul edilmesinin yegâne neticesi İ bize bir el silâh | arttırmaksızm vasi arazi kaybettirmektes olmuştur” Diesel motörlerinin yeni nümuneleri ROMA, 10. A. A. — İtalyadaki ağır serliğinin iskeletini Rus fabrikaları tarafından inşa edilmek. te olan traktör otomobillere tatbik edilecek Diesel motörlerinin yeni nü dası için bir müsaba. ka açmış olduğunu bildirmektedir. Deniz faciaları PARİS, 10. A A. — Nevyork He rald gazetesinin verdiği bir habere göre, Paristeki Amerikan mehafili, 5 tammuzda Atlas Okyanosunu yel kenli bir gemi ile geçmek için Glou cester limanından hareket etmiş 0- lan Princeta darülfünün talebesin- den 5 kişinin akibeti hakkında bü yük bir endişe duymaktadır. Şimdiye kadar kendilerinden hiç bir haber alamamış olan bu 5 tale kifayet edecek yiyecek almışlardır. dikleri yelkenli gemide ise gayet iptidai sefer aletlerinden başka bir- şeye malik değildiler. | | M. Stimsonun nutku ve Japonlar LONDRA, 10 A. A. — Londra nin resmi mebafili, o Japonyanın M. Stimson'un nutku muhteviyatı hak. kında Amerikadaki sefiri vasrtasile yapmış olduğu (teşebbüsten henüz malümat almamıştır. Esasen, Amerika hariciye nazırı. nın mutkunda ilk bakışta Japonyayı rencide edebilecek hiçbir şey olmadı ğı beyan olunmaktadır. ya yatırılan 500.000 türk altınmdan ibaret olduğu nazarı dikkate * alına. cak olursa, bankanın, altın mukabi linde ihraç ettiği bölâdaki 8.688.589 liradan mâdâ, kendi sermayesinin bir kısmını da altm o mübayaasına tahsis eylediği tezahür etmiş bulur nur 15.000.000 lira sermayeden daha tahsil edilecek 4.616.786 lira kalmış tır, Buna nazaren sermayenin yüz. de yetmişe pek yakm bir kısmı alın mış demektir. Bankanm, hariçteki muhabirleri nezdinde mevcut, serbest dövizler miktarı 505.272 liradır. Pasif kıs- mmındaki döviz mevduntr 1214104 Hira olmasına bakılıran bu iki kalem arasındaki farkın da altına kalbedi- lerek hıfzedilmekte olduğu anlaşı- br. Cüzdan mevcudu 31.591.150 Tira- dır. Bunun 27.125.825 lirası kanu- nun 6 cı maddesi mucibince evrâkı naktiyenin karşılığını teşkil etmek üzere hazine | tarafından bankaya devrolunan esham ve | tahvilâtt 965.000 İlirası satın alınan 1.000.000 iralık İstikrazı dahili tahvili bede- ; mütebaki 3.510.325 lirası da ha- #ine bonoleri veya Üesri | senetler- re M. Stimson'un nutku yalnız Ce- | be, kendilerine ancak 15 gün kadar | HARİCİ HABERLER IZMIR, 10 (Milliyet) — neden beri satılmağa başlayan de rağbete mazhar al lanmıştır za işleyen soğuk hava mahzenli va rar vermiştir. raya sevkedilecektir. Bu teşebbün İ IZMIR, 10 (Milliyet) — Orta polisliğe kabul edilmeleri icin Vi Vekil 6. 10 gür cak, bilâhare i | Bataklıkların | İ OAZİMR, 10 (Milliyet) nesinde 75 kişi ler tarafından yakalanmıştır. etmiş olan Vaide kabinesi istifa | tarafından kabul olunmuştur. yi edileceklerdi sis olunacaktır. Siyasi mütareke maktadır. M. Mac Donaldın | İrlanda seyahati LONDRA, 10, A A.— M. Mac! Donald'ın İrlanda seyahati etrafm. | daki esrar perdesi, matbuat mehafi- | linde bir nebze O memnuniyetsizlik tevlit etmiştir. Manchester Guardian ve Nevs Chronicle gibi bazı gazeteler, baş | makalelerini bu meseleye tahsis et. mişlerdir. Bu gazeteleri böyle bir hattı hareketin matbuat ile başvekil arasında münasebata hâkim olması | icap eden iyi anlaşma zihniyetine mu gayir olduğunu açıktan açığa ilân et mektedirler Rusyanın en büyük | tayyaresi BERLİN, 10. A. A. — Sovyetle il hava filolarının en böyük tayyaresi olan “Ant 14” yakında Berlin'e gelerek birkaç gün kalacak tır. Bu tayyare, birçok uçmalar ya pacaktır Tayyare, Moskova-Vladivostok hattma tahsis olunacaktır. 40 yolcu ve 6.000 kilo yük taşıyabilmektedir. Saatte 180 kilometre sür'atle hare- | ketini temin eden 5 metörle müceh | hezdir. Selânikte bir arbede ATİNA, 10. A .A— Dün gece Selânikte komünistlerle milliyetçiler arasında bir arbede olmuştur. Sekiz komünist yaralanmıştı dir 20-7-932 de neşrolunan 13201 nu- maral kararname ile Merkez Banka sinin esas mukavelenamesinin bazı maddeleri ihtiyaca nazaren tadil © dilmiş olmakla, yakında esham ve tahvilât, ve “röescompte” munme- İelerinin inkişaf etmesi ve bunun ne ticesinde piyasada faaliyetin artma- sr memuldur. Esham ve Tahvilât Geçen haftaki icmalimizde piyasa izhar ettiği ten ona kadar bir düşülelük kaydet. tiler. Hararetli günler geçti; şimdi borsa sükün devresini yaşıyor. Av rupadan bizi alâkadar edecek yeni bir havadis tereşşüh © etmediği için spekülâtörler pozisyonlarını | hangi | istikamette tutacaklarını şaştrmış- lardır. Unifiyo geçen hafta | zarfında 57 kuruşu kadar fırladıktan sonra dün akşam 52 12 da kaldı, Rumeli şi mendiferlerini de 4,50 liraya kadar talip çıkmış iken gene dün akşam 3.70 liraya satıcı bulundu. İstikrazı dahili muamelesiz 96 da-| rutulmasını temin için tetkikat yapmak | üzere Atinada bulunan Rokfeller müesseseleri mütehassısı beles! diyemiz tarafından davet edilmiştir. Bürükselde Macar sefaretha-| BRÜKSEL, 10 (A.A.) — Bu sabah 15 ki ne girerek içeride tahribat yapmış ve bir memur ile kapıcıyı y8* ralamışlardır. Mütecavizler kaçmışlardır. Bunlardan dördü poli$ Izmirden Londraya taze incil sevkedilmeğe başlanıyor Muhtelif ecnel aş üzüm ve kavunl ası burada son derece memnuniyetle Bunun üzerine müteşebbis firmalarımızdan biri limanı piyasalarında birkaç # ımızın fevial karf purlarla taze incir sevketmeğe kA Germencikten toplanacak olan taze incir ilk defa olarak Lonj muvaffakiyetle neticelenirse #ef kiyala müntazamen devam edilecektir. | İzmirde polisliğe talip H. lar tahsillerini ikmal etmiş iki Hans yete istida vermişlerdir. İstidalafi muamele görmüştür. Kabul edilmeleri muhtemeldir. Hariciye Vekili Izmirde İZMİR, 10 (Milliyet) — Hariciye vekili Tevfik Rüştü B. geldi! kadar Karşiyakada validesi HE. irahat etmek üzere Çeşme kaplıcalarına gidecektir. nezdinde kali kurutulması | Şehir civarındaki bataklıkların ke ve bir plân ha: lama tahribat yaptı Macar sefaretf Romanya kabinesi istifa etti BÜKREŞ, 10 (A.A) — İntihabatı yapmak üzere teşekkü etmiş ve kabinenin istifası krs Almanyada yeni tedbirler BERLİN, 10 (A.A.) — Bugün intişar eden bir emirnamey? nazaran siyasi muarızlara, zabita kuvvetlerine ve askerlere karş ılacak cinayetler musammem olma: Diğer tedhiş hareketleri derpiş olunmaktadır. İcap eden yerlerde hususi mahkemeler te bile idam ile tecziyf n ağır hapis cezalarf ayın sonuna kadar temdit olun” — ——— ————— Başvekilin Avdeti Ayın on sekizinde Ankaraya | dönmesi bekleniyof ANKARA, 10 — Başvekil İl İsmet Paşanın ayın on sekizin- | de Ankaraya dönmesi bekleni- yor. İsmet Paşa avdet eder et- İ mez heyeti vekile toplanacak ve bazı müstacel işleri müzak8 re edecektir. Bunlar meyanmr da üç aylık kontenjan listesi ile merbutu kararname vardır. Meclis reisimiz B. M. Meclisi Reisi Kâzm Pş Hz. dün şehirde bir gezinti yap” muşlar ve akşam saat beşte Tokai an oteline giderek bir müddet istirahat etmişlerdir. Hariciye müsteşarı avdet etti ANKARA, 10. A. A. — Bera; davi bir müddetten beri Avrupada bulunan Hariciye Müsteşarı Numar gelmiş ve vazifesine başlamıştır dır. Anadolu kâğıtlarının geçen hafta zarfında en yüksek fiatleri ile dün kü kapanış fiatleri bervechi âtidir. En yüksek fiat Dünkü fiat Aksiyon 19.50 1850 Oblizasyon 33.— 3LAS Mümessil 34.— Haydarpaşa 36.— İş Bankalarına 9.25 lira; dir. Arslan çimentolar 10,40 ; Bomon” irmeneilik 2275 ; Reji A Yalnız üç kâğıtta cüzi tereffâ vardır; Tramvay 45; Terkos 30$€ ve Telefon 15,25 lira ediyor. Mesır Kredi Fonsiyeleri gene &© rilediler: 1886 tertibi 1903 1911 etmektedir. i Bunun başlıca sebebi ingiliz hirs nın dünya piyasalarında yeniden si kut etmesidir. Dün akşam borsd” İngiliz lirası 741 kuruşla kaldı... Altın da 918 kuruşla hayli sulcüt etmiştir. KE | 150 lira 82,50 81,