11 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

11 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Askeri bahisler maküs talihini Arıburnu Yama İAGUSLOS 1914 iç? Ağustos harekâtı şöyle olmuş A — ingilizler: (1 Ağustos sabahı, sabaha karşı İş, ketepe) ye taarruz emrini 3- İl inci İngiliz fırkası, ileri ha kete geçmişti, Sabah ortalık a- madı evvel hiç olmazsa bu te * bir taburun yerleşmiş olma: andan ısrar etmişti. mag ecir sökmeğe, tanyeri ağar- $a bir çeyrek kadar zaman tı. Tam bu sıra ketepe) Krtinen karşı yamacında, iki Türk hall inci İngiliz. -fırkeasının ileri Yandan devamlı surette Türklerin yağmuruna tutulmuşlardı. Ön Seki ingiliz taburu (Teketepe) > Üötüne yaklaştığı * vakit sirtin ğer tarafından bir çok Türk as Meri wrtin üzerini sarmış bulunu- yordu... Bu vaziyet üzerine İngi Mi taburu, ği F Bu suretle bu tepelere bizim as- kerlerimizin yarım saat evvel ye- ienesi, İngiliz taarruzunu suya Bu sabah 53 üncü İngiliz fırka- na mensup 159 uncu İngiliz liva W karaya çıkmıştı. 3 a, Alşam üzeri geç vakit bu da İleriye sevkedilmişti. Bu liva ku» yandanı etrafı keşf için (Lalaba- 43) tepesine çıktığı vakit, o esna Şa kurumuş olan Tuzlugölün üze (Ni, geriye gelmekte olan darma seri İle kaplanmış görmüştü..” Geceleyin (Pınartepe - Palate- İngilizler tarafından boşaltıl- i.. 53 öncü İngiliz fırkasının tepeye yaklaştığı zaman Ayni zamanda Türk askerleri, Anafartanın ovaya doğru çıkıntı kil eden yamaçlarından sel gi- 129 . İştebu askerler, inci fırkamızın askerleri idi. öğrendiğimize göre; hi >3 üncü fırkanm livasında iki bur ilerlemek istemiş, fakat şa- Mpael ateşi altında" kalark, iyintvermiş ve taburlardan övün . ia Föfmen bu livanın bazı kisim. di ilerilemekte devam etmişler- » (Pınartepe) taarruz ve mu- vbil taarruzlarla elden ele geç- Saat 10 sularında sölcenah biki İngiliz askerleri arasında pa- olmuş (Türkler geliyor!.) di- bağırarak geriye sökün etmiş- erdi. Bu panik neticesi olarak, İn #iliz hattı sırtın garp yamaçlarına a iş ve orada tutunabilmişler Binaenaleyh dok İngili iler lem tarzında yaptığı el iğ Kolordunun fırkaları ve İivala- biribirine karısmış, birlikler ge- Diz sahalara dağılmış, sevk ve ida hin ve inşenin tabii zinciri kop- Muş bulunuyordu. Hülâsa Oğlanderin dediği gibi i vaziyet karmakarışık idi. 22 IV hem cepheden hem iki | ÇANAKKALE. | Bgolivi Gazi Hz. bir defada Çanakka. lede Türk milletinin nasıl yendiler? 9 ağustor Z anafarta İşte Anafartalar muntakasında- ki 9 uncu İngiliz kolordusu 9 Ağus tos gününü böyle kapamış ve ak- | ustu. Mi nbarmu: amilakasında, An | zak kolordusu kumandanı Cene- ral (Bırdvood) bugün tekrar ta- rruz etmiş, fakat hiç bir netice fırkalar saat 430 a doğru hazırlık mevzilerine varmış ve yayılmaya başlamışlar dı. Sağdaki 12 inci fırka cephede ki iki alayı ile (Kanlıköprü dere- si - Turgutçeşme) hattına; Soldaki 7 inci fırka ise (Da-| makçılıkbayırı) ve cenubuma ta- İco.. Paraguay hudutları dahilin | | çası olduğunu iddia ediyorlar. ! etmektedir. Medeniyet ancak İ her çeşit mahlüku ihtiva eden ç otları arasınd Dünya hâdiseleri ya ile Paraguay bir türlü ne alıp ne veremiyorlar? kındır. Bolivya ile Paraguv. arasında bir harp başlayaca; na ve hattâ topların gürlemeğe | başladığına dair haberler getiri yor, Yirminci asırda dünyayi | artık pek küçülmüş addedebile- ceğimiz için, cenubi Amerika: | da olsa ve bizi hiç alâkadar et. mese bile, bütün dünya vukua- tmr yakından bilmek icap edi- yor. Bolivya ile Puraguay sında senelerden beri daima ba- rut fıçısını ateşlemeğe müstait bir ihtilâf vardır.. Gran Cha- de bulunan bu arazi parçası vah şi manzaralı, vahşi hayvanlarla dolu, insanların iskân edilmedi ! gi, bataklıklı bir yerdir. Onun içindir ki bu kısımda Bolivya ile Paraguay arasında hudut sa rih bir şekilde tayin edilmiş de- ğildi. Bolivyalılar bu arazinin bugün Bolivyayı teşkil eden Audiencia ve Charcas'ın bir par Paraguaylılar ise bu mıntakayı her zaman işgalleri altında bu- lundurduklarını, orada ıslahat yaptıklarını, yollar açtıklarını ve yavaş yavaş şimendifer kol- larr uzattıklarını ileri sürerek dia etmektedirler. Paraguay nehri sahillerine gir- miştir. Bu cihette Paraguaylı- lar ecnebi sermayelerin yardımı ile sınai ve ticari müesseseler kurmuşlardır. Fakat dahil sivri sinekten başlayarak en vahşi hayvanata varıncaya okadar korkunç bir bataklıktan başka bir şey değildir. Kamışlar ve su buralara gelen. ilerleyebilirler. arruz edecek. İ Ve (Asmadere) nin conubum- daki 4 üncü fırkadan yardım gö | recekti. | ... 12 inci fırkanın taarruzu saat 5 te başladı... Karşısma düşen do- kuzuncu İngiliz kolordusunun 11 inci fırkasına mensup iki düşman İ taburunu tardetti; (Yusufçuktep? si) ni zaptetti. Saat 8,30 da (Mes tantepe) ye ileriledi.. Düşmanım, solcenahına yaptığı taarruzları defetti.. Sağ cenahta düşmanın (Karakoldağı) istika- metinden (Kireçtepe) ye yaptığı taarruz kısmen muvaffak oldu. (Sivritepe) düşmanda kaldı. Sant 15,30 da (Mestantepe)nin zaptedildiğine gelen haber üzerine İZ fırkaya, düşman do-| nanmasının ateşi yüzünden, faz. | ittan korunmak maksadile | in hatta durulup tahkim | edilmesi, emri verildi.. Mestante- pe gene düşmanda kalmıştı. 7 inci fırkanın harekâtı: Bu da, saat 4,30da taarruza başladı. Bu tasrruz düşman ateşi ile karşılandı. "Büşmeni tardetti, (Damakçılık) sırtlarını kismen el de etti, Fakat düşman mukabil ta hkim ederek orada kuvvetli leşmişti... Baylec bar Anafartalar grupu, 9 uncu İng iz - nun taarruzunu durdur. muş. Sonra gerze atarak hezime terirş bulu “ 3 “Netice elbet ende İmer ünkü bugün sal . san! Girden beri, Anafartalarda maka il tanrruzu yapan grupun ku- bil nım 19 uncu fırka kumanda Dı Kaymakam Mustafa Kemal B. (Gazi Hr.) deruhte etmiş bulunu İngilizlerin o Anafartalardaki Ocuşatma tehlikesi) durdurulmuz ve tardedilmişti.. Fakat (Conkba yırı) mıntakasındaki (yarma teh- İikesi) henüz varlığımı koruyor- du.. (Conkbayırı) dünden (8 Ar Kurtostan) beri kısmen İngilizle rin elinde idi. Bugün de bu mın- takada epeyce boğuşulmuş, fakat İngiliz taarruzları ilerileyememiş ti. Fakat bu tepeler elden gider- se, Gelibolu yarımadasında! cephesi yarılmış ve ikiye müş olacak ve (Maydos) a en ya- km yol açılmış bulunacaktı, Onun için burası çok mühimdi Binaenaleyh yeni Anafartalar grupu kumandanı o kaymakam Üeninli Gümeli Bov (Gazi Ms). - | lar yapmışlardı. Bu i - | rı kâh öteki, kâh beriki zaptet- - İtiği sıralarda, Cemiyeti Akya. nazardan azim istifadeler temin edilebilir. Fakat © nisbette de I mühim sermayeye ihtiyaç var. dır.. Hırsları tahrik eden yalnız ve alemi henüz gayri pek çok madenler ve bilhassa petrol bulunmakta- dır. Paraguaylılar bu noktai na zardandır ki Chaco'dan vazgeç mek istemiyorlar, Halbuki Bo- fivyalıların asıl maksatları ay- rıdır. Onlar bu araziyi elde et- mekle Pilcomayo ve Paraguay | nehirlerinden istifadeyi düşün- | mektedirler, Bu iki nehirde Pa. | rama nehrile birleşerek Bahri- muhite açılmaktadır. Halbuki Belivyanın Şili ile yaptığı mu. harebeden beri denizle alâkası kesilmiştir, Cenubi Amerikanm garbine doğru bir yerde sıkışık ve mücerret bir halde kalmış- tır. 1928 de Bolivyalılar tetkik komisyonunun müzakeratı esna sında Chaco'run cenubunda ii tihkâmlar inşasına başlamışlar dı, Paraguaylılar da müzakera- tı terkederek mukabil istihkâm ihkâmla- | min ve Müttehidei Amerikanın —— 9 Ağustosta Anafartalarda düşma nı durdurduktan sonr. o buradaki hezimetinden istifade e- derek, derhal (Conkbayırı) mın- takasındaki tehlikeyi de bertaraf etmeğe ve buradaki düşmana da taarruza karar vermişlerdi. Bu maksatla 9 Ağustos günü geç va- kit bizzat (Conkbayırı) na gitmiş ler, ileri hatlara kadar sokularak cesurane bir keşif yapmışlar, a: iyi, kendi ve düşman vaziyeti tetkik etmişler ve (Conkbayırı) nın istirdadı için 10 ağustos fecir. le beraber (Conkbayırı) nın bir kısmını elinde tutmakta olan düş- mana yapacağı taarruzu tasarla. | mışlardı. Bu taarruzun hedefi İn- ili sunu tutundu. Çanakkale bo ğazma hâkim tepelerden fırlatıp atmaktı. Bu maksatla taarruz, 10 Ağus tos sabaha karşı baskın tarzında muharebelerinin âkı betini 10 Ağustosta düğümleyen bu taarruz ile verdiği büyük neti- celer hakkındaki bildiklerimizi de yarın anlatmağa çalışacağız. AK RIZA İ bertaraf devletlere verdiği ce- İ vapta bugün işgal ettiği mevzi | halledilmemişti. O zamandan beri vatanperverlerin damarla- | rında ateş gittikçe kaynıyor ve kızışıyordu. Nihayet feveran ha | lini aldı. Paraguay bu meselede | kendisini mazlüm. bir millet ad dediyor. 1865 te Arjantin, Oro- guvay, Brezilya elbirliği ile Pa. raguayın üzerine çullanmışlar ve 1871 e kadar devam eden muharebelerde elinden bir çok arazisini almışlar ve nüfusunu da bir buçuk milyondan aşağı düşürmüşlerdi. Erkek nüfusun yüzde sekseni bu imha muhare besinde silinip süpürüldü. O za man Paraguay kapılarını muha | Bolivla reisicümhuru M. Salamanca, Paraguay re- | isicümhuru M, Ayala cerete açmıştı. Kismi azamı be | yaz olan Paraguayllar, küçük ordularını tensik bir Fran. | sız heyeti askeriyeşi çelbetti Bu heyet bir müddetisonra av- det edince, yerine bit Arjantin heyeti askeriyesi geldi. Bir mu harebe olursa; Paraguaylılar ge rek orduları ve gerek harp tec- hizatı itibarile Bolivyalıarın çok dunundadırlar. Söylendi. ne göre, Bolivya ordusu, bir za manlar, Von Kluch'un erkânı barbiye reisliğini yapmış Kuntz isminde bir Alman Ceneralinin idaresi altında imiş. Paraguay- hlar, hasımlarının bu kemmt fa ikiyetlerine karşı kendilerini keyfiyeten daha faik görüyor. lar. Yani kahramanca çarpış- mak istiyorlar. Hattâ Paragu- ay kadınları bile silâhı ele ala- rak Amazon taburları teşkil et mek üzere orduya dahil olmak arzusunu izhar etmişlerdir. Bun lar Chaco meselesi halledilme- dikçe düzgün ve pudra kullan. mamağa yemin ettiler, Mesele ball, ın de, ister hakem hal- | letsin, ister muharebe... Teha. | cüm o dereceye varmış ki, gelen | haberlere göre Paraguay'ın pa- | yitahtı olan Asompsiyonda mü | racaat eden köylüleri dağıtmak içi naskeri kuvvet istimaline mecburiyet hâsıl olmuş. Şu da. | kikaya kadar ortalıkta mesele. Bin herhangi bir şekilde halledi | 5 lebileceğini gösteren bir emare yoktur, Teşebbüsler sadece bir | harbin önünü almağa matuf gö | rünüyor. Fakat asıl harbe yol açan âmil ortadan kaldırılmaz. ! sa, dünyanın bu tarafında rahat | temin edilebilir mi? İ BUENOS AİRES, 10 (A. | A.) — La Paz'den alınan ha- berlere göre Bolivya hükümeti leri elinde tutmak suretile mu. | hasemata nihayet vermeğe razı olduğunu bildirmiştir. Muhasamat gane mi tatil ediliyor? LA PAZ, 10 (A-A.) — Bo.| livya hükümetinin ta | Birisi denize inmek isteyor, öteki madenleri, ormanları ve petrolü bırakmak istemiyor Ajans telgrafları bir aya ya- , müdahalesi ile muharebe berta- | Pazdan bildirildiğine göre La- | raf edilmişti. Fakat mesele de | auvisa'dan gelen haberlere na- zaran talebe ve işçiler tarafın- dan bir takım nümayişler ve bazı kargaşalıklar olmuştur. 10 kadar kimse ölmüş ve bir çok kimseler yaralanmıştır. İngiliz Faşistleri teşkilâ tının tekzibi LONDRA, 10 (A.A.) —İn giliz Faşistleri teşkilâtı kâtibi umumisi İngiliz Faşistlerinin Bolivyaya yahut Paregeye yar İ dım için bir kuvvet teşkil ettik lerine dair olan haberi tekzip et miş ve bu memleketlere gitmek için Pazartesi gününden beri , İfnüracaat eden üç binden fazla azaya bu huusta kendilerine hiç bir kolaylık gösterilemiyeceği. nin bildirildiğini sözlerine ilâve Arjantin heyeti askeriyesi Parage'den ayrılıyor BUENOS AİRES, 10 (A. A.) — Arjantin hükümeti, Pa rage'deki askeri heyeti geri ça- ğürmıştır. Pi Piccakd. Hazır! Bugün havalanma- sı muhtemeldir PARİS, 10. A. A. — Professewr Piccard'ın Stratosphere'e suut et mesine ilim ve fen mehafilinde bü yük bir sabırsızlıkla inti; tedir. Bu suut, edilmekte olan o Stratosphere dahi. linde tayeran projesinin tahakkuku noktaj nazarından son derece faide. li olacaktır. lar bulunup balunmadığını tebyin edecektir. Ancak professeur, smunhasıran il.) mi gayeler takip etmektedir. Tetki- | katının başlıca mevzuu kozmik insra lardır. Bu inşiaların mevcudiyetini ilk olarak ortaya çıkaran Amerikalı profesteur Millican © olup 2 metre kalınlığında kurşun safihayı geçen | 'M. Millican, tetkikatına Rocheu- Hali hazırda kabul edilen ve bu şuaatın müthiş kuvvetini izah edebi İen yeğine faraziye, ve bu şunatın bizmi meçhulümüz (bulunan feza atomun tecezzisin- den husule geldiği suretindeki fara» “16000 metre irtifada kozmik şunatı tetkik edebileceğini ümit e den professeur Piccard'ın taharriya tı, atomu tecexzi ettirmeğe ve atom dahilindeki enerjiyi tablise çalışan birleştirilecek. ea Piccard'ın yapmış olduğu ilk tee- sepetinde tir. Telsiz telgraf o mürsilesi, Profes- bni bal esinin içine vazedilmiş tir, BRÜKSEL, 10 AA — Le Sair i, Zurich'den isti : istihbar ediyor: Piccard- hir edilmişti areket tarihi, en erkeni perşenbe- ye tehir olunmuştur. Okyanosu her iki taraftan geçebilecek mi? LONDRA, 10. A. A. — Atlas Ok yanos'u tayyarecilerinden Molli son, bir deniz tayyaresi ile Dublin'e itmiştir. Mümaileyh, Okyanos'u tatil için bitaraf devletler tara | gitmiş fından vaki olan talep ve teklif | kabul etmiş olduğu zannedil. mektedir. Nümayişler SANTİACO, 10 A pal her iki istikamette geçmek tasavvu- rundadır. i- | Fırkası kaza merkezi bu | rak avdet edecektir. Mevsimin Vilâyette Uncuyan Apartımanı Kuledibinde böyle bir apartıman temlik edilmedi Kuledibinde sahte evrakla bir mübadil namına Uncuyan apartımanının temlik edildiği bir gazete tarafından 1 zılmaktadır. Dün bir mul miz Vilâyette tahkikatta bulun muştur. Salâhiyettar makamdan aldı ğımız malümata göre, Kuledi. binde böyle bir apartıman oldu ğundan ve temlik edildiğinden Vilâyet malümattar değildir. Vilâyetten verilen malümata nazaran, Pangaltıda Uncuyan isimli bir apartıman vardır ve bu apartman da usulü dairesin de beş muhacire temlik edilmiş ti İbrahim tali B. gitti Birinci umumi müfettiş İb- rahim Tali Bey dünkü & Toros trenile Diyarbekir'e hareket et miştir, Memleket suları istikşaf ediliyor Nafia Vekâletinden vilâyet lere gönderilen bir emirde mer İleketin su işleri hakkında esaslı İ bir program çizebilmek için be sene zarfında Nafia Vekâletin- tikşaf sefer. iği) yapılmasına karar ve- rildiği bildirilmiştir. Bu mak- satla su mühendisi ve fen me- murlarından teşkil edilen pos- talar aldıkları direktif dahilin- de, Garbi Anadoludan işe başla mak ve tedricen o mesailerine devamla Şark hudutlarında va- zifelerini ikmal etmek üzere ha reket emri almışlardır. Bu postalar memleket dahi- linde su mevzuu teşkil edebi. > ilen her türlü tuğyan sahalarmı, bataklıkları, sulanan ve sulana cak sahaları arazi üzerinde tet- kik edecekler ve ayni zamanda da coğrafya, topoğrafya, İdro- İojya tetkikatını yapacaklar ve su işlerile alâkadar içtimai, ik- tısadi, o zirai, sıhhi meseleler hakkında kuyudatı resmiyeye ve bakikete mutabık maümat toplıyacaklardır. (bir program dahi. kadar her nok- taya ve hemen her köy ve kasa baya uğramaları ve vilâyet ve kaza merkezlerindeki en yük- sek makamatı ziyaretle her ne- vi devlet ve halk teşkilâtında / istifade ettirilmeleri) emrini al mış olduklarından, mahalli su işlerini tetkik eylemek ve hal. kın ihtiyaçlarını öğrenmek hu- susunda bilümum memurların / maddeten ve mânen müzaheret lerinin temini iş'ar olunmuş tur, Beşiktaşlıların Tenezzühü Bu gece Boğazda bir te- nezzüh yapılacak Beşiktaş Cümhuriyet Halk sene mutat olan deniz tenezzühünü bugün Kalamış vapuru ile yapa caktır. Teşkilât arkadaşlarının maa sile iştirak edecekleri bu tenezzühün © mükemmeliyetini temin için kıymetli Türk sazı ve eri bulunacağı gi- ta bulundurulacaktır. Bizzat ka za heyeti tarafından idare edi. lecek olan bu aile ve arkadaş te nezzühünün pek neşeli ve sami. mi olacağı şüphesizdir. Kala, miş vapuru yedide köprünü; Adalar iskelesinden ai Beişktaş, Ortaköy ve Arnavut- köye uğrayacak ve Boğaziçinde | Altınkuma kadar iki taraf seva | bilini seyrettikten sonra on bu- Molli,.. | çukta Büyükadaya varacak ve oradan saat birde hareketle a- dalar etrafında bir tur yaptık- tan sonra Kadıköyüne ve ora- dan da ayni iskelelere uğraya- en güzel: bir mehtabını kendi muhitindeki erkadaş ve aileleri bi ayrıca müntahap bir cazbant | Ü Poliste Gene bir Yangın oldu İki ev yandı ve söndürüldü Dün bir yangın daha oldü, Unka- nında Atlama caddesinde sepetçi dun tabtı isticarmda bulunan nci katında oturan Ayşe ve Makbule H. lar, talâşle ocak tutarş- tururlarken kaplamalara kevilcim si rayet etmiş bir kat yandıktan son- ra, bitişikte oturan İş Bankası me. murlarmdan Bedrettin B. yin evine sirayet etmiş, bu ev de kismen yan. gir in Saran hezl Abanoz sokağında oturan madam Mari son derece ç sarhoş ol Sırmakeş su şişeleri yüklü Sir kayık dün süiak Ye mekte iken Seyrisefainin Moda vapu runun allcağa Layık ve Mk , yık su alarak ba vari an bir ir gene Sey riselai e. zi örkörü dan kurtarılmışlar, <1 tarafım Elbirliği ile kayna- naya hücum Samatyada oturan 60 lı Zekiye hansmla gelini Fate b evin taşlığımı süpürmek meselesim. ez vin Sinlerdr. sırı atma hanı kocası Mehmetle kayın biraderi Salih gele. vek onlar da kavğaya karışmışlardır. k Mehmet karısı Fatma hanımı, Sa ih ve Zekiye hanımı müdafaa etme. #o başlamışlar, bu suretle iki taraf birbirlerine girmişler, Kavgada karı koca ellerine geçir dikleri sopalarla Salihi adam seli; dövdükten sonra Zekiye hanım da em ağır surette yaralarmışlar. Gürültüyü duyan komşuların ih- parı üzerine hadiseye polis vazıyet etmiş, ağır yaralı olan Zekiye hac nım hastaneye kaldırılmış, diğer kav gacılar yakalanmışlardır. ——..— Dekorasyon Mükâfatı Sergide bugün tevzi edilecek ” sergide içti- ma etmiştir. İstanbul meb'asu vi matbu! hi Selah at erkânından Abidin heyeti müçtemian sergiyi v dir. Pavyonların m katle tetkik ederek sergi tertip he. yetinden izahat almışlardır. Jüri be- yeti bundan sonra sergi O komiserli. Zinde içtima ederek sergi dekoras yon birinci ve. ikincisinin tayinile mesul olmuşlardır. Bu toplantı geç etmiştir. Jüri vakte kadar Gi rarını birinci, v ve üçüncü yerli mallar sergilerinin küşat gün- leri olan bügün 11 ağustos da edecektir. Dördüncü gisi dekorasyon birinci yon birincisi 1932 İstanbul sanayi birliği) Hi bir. 70 Yunanlı seyyah geldi zir kayık batıyordu mM ME EMA DAME Em