26 Ağustos 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

26 Ağustos 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 2

Siyasi ve tarihi tefrika 16 KEMALİZM NEDİR? Selânik - Anafarta - | - Ankara.. Yazan: Edirne meb'usu Mehmet Şeref | Dini vecde verilen ehemmi- * dünyevi vazifeleri gölgeli: | yordu. Ve çünkü geçmiş nesille rin hiç durmadan v vecdi babadan evlüda nakle- den “menkul ve kavli” nascı- lık bir “mugayyebeb”e eri şemiyordu. Türkiye cümkhuri yetini kuran büyük varirk mut- İaka teşkilâtlandırmak kik ederken hepsinden önce, Türk istiklâlini düşündü. Genç nesle verdiği veçheyi, gösterdiği istikameti, takip e deceği yolu anlatıyordu. Derin den derine Türk tarihini tetkik etti, Dünyanm en çalışkan renç- peri olan Türk, tâ eski tarihler- de tarancı (çiftçi) olduğu ka dar da (sarıf) tüccar idi. Bu- gün en sabit bir hakikattir ki kadim milletlerin ticaret ve sanayide büyük mürşit ve mü- rebbisi Türk milleti olmuştur. İşte bu irki fazilet ve me- ziyetin, bu iktisadi istidat ve kabiliyetin fasılalanmasının se bebini aştıran © çıkmamış- tar. Son günlerin fikir cereyan- larımızda çeşit çeşit sebeplere istinat ettirilen bu esasın hiç biri varit değildi. Yabancı kül- tür, milli heyecanı boğan yap- macık vecd Türkü tevakkufa | uğratmıştır. Eski tüccar, (ta- rancı) Türk taktik ve teknik sahibi iken adım adım gerile- | meğe başlamıştır. Sebep? Ma- lüm. Görünmeyen kudretten bek- lemek ve her şeyin kendi sây ve filinin gayri bir kuvvetten doğacağına inanmak milli he yecan ve istidadımıza bir kı; perde çekmişti. Yakın maziye kadar vaki millet nazariyesile, in kültüründen azma iç- timai mefkür güzlü bir mefküre ortaya | atıl. mıştı, lük” demişlerdi. Halbuki türk- çülük bu doğmamıştı.. Bin kere hayır... Türkçülük bizim vicdanlarımı- za ancak kendi tarihimizden in'ikâs etmişti. Ve nihayet şahlanan asıl Türk mefküresi hakiki türkçülü ğü ancak Kemalizm rejiminde buluyor. İşte Kemalizm, tamami mahalli iktısadı kaldırarak li iktısada bağlanıyor ve di yor ki tarihi mefkürecilik an- cak iktisadi mefküreciliktir. O zaman büyük reis, birden kıyam ediyor ve genç nesle Türk vatanımı kurtaracak olan milli mefköreyi, şu kudretli be- yanile anlatıyor: (Tarih, milletlerin itilâ ve inhitatları esbabını ararken bir çok siyasi, askeri, içtimai s6- bepler bulmakta ve saymakta- | dır. Şüphe yok; bütün bu sebep er, isatı içtimaiyede mües- sirdirler, Fakat bir milletin doğ rudan doğruya hayatile, iti sile, inhitatile alâkadar ve mü- nasebettar olan milletin iktisa- diyatıdır. Tarihin ve tecrübe- nin tesbit ettiği bu hakikat, ili hayatımızda ve milli ta Haftalık Siyasi İcmal Yeni intihap edilen Reichs- tag meclisi ağustosun 30 uncu günü toplanacak. Meclisin top İanmasma dört gün © kaldığı halde her gün dahili © vaziyet vuzuhtan uzaklaşmakta ve da- ha ziyade karışmaktadır. Hit ler ile Başvekil Von Papenin a- rası her zamankinden © ziyade açılmıştır. Esasen iki politika- cı arasmdaki o münasebet, gö- çen hafta Hindenburg ile Hit- ler arasındaki tarihi mülâkat- tan sonra inkitan uğramış bu- tunuyordu. Fakat bafta arası daha oldu: Hüküme- muhafaza maksadi- İe bir'takım şiddetli. tedbirler aldığı malümdir. Bir © çok si- yasi cürümler hakkında cezaları da verilmek üzere hu- susi mahkemeler © ihdas edil; yaşadıkları | bunun adına “Türkçü- | lâtin telâkkisinden | idam ! | rihimizde de tamamen mün- celidir. | Hakikaten Türk tarihi tet- | kik olunursa bütün itilâ ve in- | hitat esbabımn bir iktisat me- İ selesinden başka bir şey olma- İ duğu anlaşılır. | Tarihimizi dolduran bunca | muvaffakıyetler, zaferler ve stedi- | yahut mağlübiyetler, izmihlâl | teban Enfantes ği memleketin kuvvetlerini tet | ve felâketler, bunların kâffesi | yüzbaşı San Jarjo, | vukua geldikleri devirlerdeki ahvali iktısadiyemizle münase- bettar ve alâkadardır. Yeni| Türkiyemizi lâyık olduğu mer- | tebeye isal edebilmek için be | İ hemehal iktısadiyatrmıza bi rinci derecde elemmiyet ver- mek mecburiyetindeyiz. Çünkü: Zamanımız tamami | le iktısat devresinden başka bir şey değildir. | İ — Büyük reisin anlattığı (ik tısadi mefküre) dir. Bu da ta. rihi mefkürecilikten doğar. Büyük şef, bu sebepledir ki, | | Türk tarihini tetkik ederken, | İ hep mahalli iktısadın dar ve kı” | İsa dairesine omahsur kalan | hareketleri, — umumileştirerek, milli ilete sahası veriyor. Büyük timai mefkürecil yel ve sirri “maş, lâkkisini de tashih ve ıslah ede rek; tarihi mefkürecilikte bunu düzeltiyor. asırlar bu diyarı her türlü iktisadi o hareketlerden mahrum bırakan sebebi tam boynundan yakalayor ve daha sonra: İttihat ve Terakkicile- İrin, garbe dönüşteki sarıklı fraklı üçüzlü o mefkürelerinin | de iflâs etmiş bir hayal olduğu | nu gösteriyor ve hakiki türk- | çülüğü anlatırken tarihi mef- | kürenin iktısada dayandığını yalnız bu ve yalnız iktisadi mef kürenin bugünkü Türk nesline “mefküre”olabileceğini çok kuv vetle ve kendi büyük şahsiyeti- | ne has bir vuzuh ile anlatıyor- la İ (Bir heyeti içtimaiyenin mut | laka maşeri bir fikri vardır. E- | ğer bu her zaman ifade ve iz- har edilmiyorsa onun ademi mevcudiyetine hüküm olunma- malıdır. O filiyatta mevcut- | tur.) Gazi M. “Maşeri fikir” i yukarıda naklettiğim “iktısat o mefküre- si” olmak üzere izah buyuru- yorlar. İşte, tarihimizde bizi hep geri hareketlere atan bu “maşeri fikir” in anlaşılamama sıdır. İş, kuvvetli hadisle onu sezmekte idi. “Maşeri fikir” Türk milletinde hiç sönmeden İ yürümüştür, İskitleri, Sumerleri, Hün- leri tetkik ederken bu “maşeri fikir” in neler yarattığını görü | yoruz ve o kudretten medeni- | yet ve terbiye nuru alan başka | milletlerdeki “maseri fikir” i İ meydana getiren de yine Türk- lerdir. “Mete” ederken bu ne canlı mi Daha sonra: Vecdi ve deru- ni hayatın değişmesi bu “ma- şeri fikir” i yalnız Türk mille- tinin durgun hayatında gayri müteaddi şekilde görüyoruz. ( Devamı var ) Kemal | nin hayatını tet ) miştir. Beuthen'de bu pair de mahkemelerden biri beş lerist hakkında idam bükmü | vermiştir. Bunun üzerine bü- tün Hitlerist teşkilâtı ayaklan- mıştır, Hitler neşrettiği bir be- yannamede hükümet ( erkânı nm cellât olduklarını ve onlar- | la hiç bir münasebata girişmi- | yeceğini ilân etmiştir. ğer taraftan Von Papen de bir be- yanname neşrederek kanunun ahkâmı tatbik edileceğini bil- dirmiştir. Ancak hükümet ile artık kat'i ikki edilebi- 30 ağustosta > Reichstag'ın hükümet için en gayri sari şerait altında açılacağı anlaşı- ) iyor. Hindenbur'g; mülükatı ve Beuthen mahkemesinin / lerinden sonra hükümete müzaheret hattâ HARİCİ HABERLER Asi ceneral Asılacak İspanyol mitleri nasıl muhakeme edil MADRİT, 24 A. A. — İspanyol cümhuriyetinin ilk büyük davasının rüyetine dün ali divanın altıncı mah kemesi huzurunda başlanmıştır. Jeneral'San Jurjo ile jeneral Gar cin de la Herren, miralay Emilie ve jeneralin oğlu Seville kıyam hakkında cevap vermek üzere mah keme huzuruna çıkmış bulunuyor. lardı. Bu davaya SAA intizar ediliyordu. alı sabahındanberi birçok İspan- yol vatandaşları adliye arayın ka pisi önünde içeri . girmek için sıra beklemekte idi. Dün daha seher vak tında, zabıta kuvvetleri, halkı inti zam dahilinde tutmak için fevka- lâde tedabi etmiş bulunuyor du. Saat 630 da iki emniyet müfetti şi #İliye sarayma gizli bir kapıdan # edilen mazmunları almak üzere askeri hapishaneye gitmişlerdir. Saat 8 de ndliye sarayının kapıları halka açılmıştı. Mahkeme salonunun met riymiş avukatları işsal ediyordu. Saat 8,25 de mahkeme heyeti, İ lerini işgal etmişlerdir. Heyet, r M. Fernandez Gomez ile 6 uza 2 | tp ve baş müddei umumi M. Marti nez Aragon'dan terekküp eylemekte idi Saat 5,30 da muhakemeye başları. işte. Mahkeme © salonunda açık pençerelerden giren havanım bile ta- dil edemediği şiddetli vardı. Zabit kâtibi istintak dosyasını olu mağ başladı. Dosyanın kirnati bir saatten fazla sürdü. iptida muhakeme tar- ve usulden âri buluna kt ve lüzum hössedil imütat inera- Jeceğini zikceylemekta ööi Şahitleri istimamdan sonra cüm- huriyet müddei umumisi ayağa kalk. ti. Jeneral San Jurjo, çehresinin bü rı çekilmiş sapsarı bir hal- de dinliyordu. Diğer maznunlar, lâ- | kayit ve adeta mütecaviz bir tavır alınışlardı. Müddei umumi evvelâ methüsena eylemiş ve müteakiben San Jarjonun hilekiârliğını tahtiye et mistir, Mümaileyh, bir müsademe ol madığım kaydetmekle beraber; mik sellih bir kıyam olduğunu söylemiş ve San Jurjo için ölüm eezasmı, di ğer maznunlar o hakkında da mücb- | bet hapis kararı verilmesini istemiş- tir. San Jurje'nun av İ kan dökülmesini inen İ olan herşeyi yaptığını tey eylemiş tir. Mümsileyh, jeneral © tarafından yapılan hizmetlerin hesaba katılma- Sini ve kendisinin muayyen bir müd 'detle hapis cezasına mahküm edilme sini talep etmiştir. Diğer maznunların avukatlarının mu serdetmesini mütem- kip müddei Umumi, usul ve merasi- me tabi olmıyan şekli muhakemenin kendisinin avukatların — beyanatına cevap vermesine müsait olmadığını söylemiştir. Jeneral San Jurjo, birşeyi olmadığını Diğer maznunlar, jenerali da ahzi mevki etmenin kendileri çin büyük bir şeref teşkil etmekte olduğunu beyan etmişlerdir . Celseye saat 14 te nihayet veril. miştir. Mazmunlar ve mahkeme heye ti, davanın eşkâl ve merasimi müta deye tahi bulunmaması basabile ka- rarın tefhiminden evvel biribirile. rinden ayrılamıyacaklarından © bep birlikte yemeğe çıkmışlardır. San Jurjo idama mahküm edildi MADRİT, 25. A. A. — Yüksek mahkem altıncı dairesinin kararı: Ceneral San Jurjo idama, Ceneral de i> Herran müebbet kal'a bendli- ğe Miralay Estelan İnfanto on iki Hitleristi, samaha etmeleri varit (o değil dir, Diğer taraftan Hitleristler- İ den kat'ı ümit eden hükümetin merkez ve Sosyalistlerle anlaş- ması de mümkün görülmüyor. Çünkü hükümet © bir defa bu zümrelere istinat eden Brüning hükümetini iskat ederek ikti- dara geçmiş bulunuyor , Sonra iktidara geçer geçmez Prusya- daki Sosyalist hükümet hak- kmda takip ettiği tini kazanmıştır. Sosyalist fır- kanın “Baronlar hükümeti,, na mni verdiği Von Papen hükü- metile beraber yürümesi bu fır- ka için haddi zatımda bir zaaf teşkil eder. Geriye Komünistler kalıyor ki, bular hükümeti devirmek- le kalmak istemiyorlar Alman- yada içtimsi ve iktisadi rejimi or irt etmek ie 30 a- | tanzii bir hararet | orduyu | Hükü iımet i — göre Reichstag i feshedilecek mi ?.. em — Beş ismek kararı münasebetile | her yerde nümayişler oluyor BERLİN, 25. A.A. — urmezmi | icra i edilmiyor. Par | türment mun muvakk; çin işlere müdahele ettirilmemesi Fik ece terakki — etmektedir ki öğle meyletme lan onlüka tini şüpheye mehal © bırakmiyan Frankfuryer Zeituner. Bu #nbahici nüshasında Almanya gibi içinden çı İ kılmaz siyasi bir vaziyette bulunan bir hükümetin herhangi bir şekil ve | usulle oluran olum — yeni intihabet yaptırmamak ve siyasi fırkalar kay- gusile mesmul almaksızın ve idare etmekten başka bir çkar intihabat ve ketdir. Meskür gazete, bu bapta yalınız | şöyle ihtirazi hir kayit serdetmekte | İ ve meli hir termerkemz hülküümetimim milletinin muhtelif arzu ve metale. | batımı dn bihekkin temsil eylemesi icap eder. rmektedir. Mahkümlara teminat BEUTMEN, 25 ASA — Büler öm Harbiye | Reisi seyahati FRİEDRİCHSHAFEN, 25 A A. Grafi Zeplin kabili sevki balonu 1 Ağvstosin Cenmbi Amerika seyaha bna çıkacaktır Mezkür balon bun dan başka Cenubi Oo Amerikaya. 12 İ Eylül, 26 Eylül ve 10 Teşrinievvel de olmak üzre üç seyahat daha yapa İ caktır Bir hırsız kumpan- yası yakalandı ADANA, 25. A. A— Polisimiz muhtelif tarihlerde ve müteaddit ev- lerden 43 parça esya çalan iki kadın ili erkekten mürekkep hırsız şebeke İ sini yakalamıştır Bir Leh madeninde kanlı bir arbede KATTOVİTZ, (Lehistan Silezya sında), 25 A. A. — Tüfeklerle mü. sellah polis kuvvetleri Bittkov ma- den sahasında kendi hesaplarına ça- lışmakta olan mak isterken, baltalarla mükavermet etmişlerse de neticede çekil mecbur kalmış- lardır. Birçok işsizler ölmüş ve yara lanmıştır ne bir gün kal'a bendliğe mahküm iş Yüzbaşı San Jurjo berat et miştir San Jurjo'nun oğlunun nişanlısı MADRİT, 25 A. A. — Gazeteler dünkü muhakemede hazır bulunan Yüzbaşı San Jurjonun nişanlısı Co- Deption Camino'nun, - Yüzbaşı mu. akemeye girer girmeş bayılmış ol. | ye mahküm olduğu takdirde dahi onunla evlenmek ve beraberce men e gitmek tasavvurundadır. ğustos içtim. mı O karıştıracak diğer bir âmil de o bu içtimas en yaşlı aza sıfatile Klara Zet- kin namında bir kadının riya- set etmesidir. Bir Komünistin riyasetinde ve rejime 89 komünistin, devlete düşman 229 Hitleristin ve hükümete İ düşman 133 Sosyalistin iştira- kile toplanacak bu 30 ağustos Reichstag içtimar Almanya'. İ nin siyasi tarihinde ehemmiyet. li bir hâdise olacaktır. | Bu şerait altında reisicüm. burun iyetlerine — istinat ederek hükümetin Reichstag'ı tekrar dağıtması en yakm bir ihtimal olarak ileri sürülebilir; Ottava'da içtima eden İn- giliz imparatorluk konferansı bir aylık müzakereden © sonra bitirdi, Konferans İn- giltere ile Dominyonları ara- | sındaki iktsadi o münasebatın için Hükümet | bir müddet i | mehafiline- hapishanede bulunan beş idam mah- kürmu Naziyi ret ederek hüküme İ te cezalarının tahfifi hususunu kabul | ettirmek için Fırkanın hiç bir şeyi | diriğ etmiyeceğine dair kendi teminat verecektir. M. Roehmu'u selimlamak için Ad liye dairesi civarma üniformalı bir | çok Hitlereiler toplanmışlar, marşlar | terennüm etmişler ve tehdit avazları | İ çıkarmışlardır. | | Polis sülün muhafaza hususunda müşkülâta uğradığından takviye kı taatı talep etmiştir Nümayişler devam ediyor. Nümaygişler BERLİN, 75. A.A. — Büthen b gil ük üzre şehirlerde metingler | e la hadiseler, sahur etmiştir. Bir takım yaralı vardır. Bazı tev- kini icra edilmiştir. Komünistler de mahküm BERLİN, 25 A A. — Berlin hş sesı mahkemesi tarafından o verilen idam karar ME ğin eze üzerine mteş etmekle İ komle 6 some hilenin sak etmektedir. 5 İ ye mall Brezilyada , Boğuşma | Asilerle muharebe devam ediyor RİO DE JANEİRO, 25, A, A — Neşredilen resmi bir tebliğ. Federal kıtantın şimal cephesi mıntakalarını bombardıman © etmekte olduklarmı ve Bury'den cenuba tevcih edilecek İ harekâtın hazmlanmakta bulunduğu- İ nu bildirmektedir. Kıyamların vuku bulduğu Rin! Grande de Sul havalisinde yeniden 9 tabur teşkil ve ihdas edilmi Sao Vicente, 500 Pedro ve Sao Luiz eyaletleri Rosario'nun istifası Sao Paulo kıyamcılar hülcümeti nin bir tebliği Cunha'da yeni bir | müsademe vuku bulduğunu ve bu & rada federal kıtantın tardedildikleri ni zikreylemektedir. Rİ ODE JANEİRO, 25. AA— Federal kıtantın Sao Paulo kıyam- cılarına karşı açmış olduğu harp 36 santlık şiddetli ve bunrizane bir mücadeleden sonra dün sabah miha- yet bulmuştur. torino -Camillo dağına yakın mevzillerinden püskürtülen ve mün hezim edilen dayam erbabı — dahili mıntakaya çekilmektedir. 6000 kişiden mürekkep diğer bir federal kuvvet tarafından tekrar bir barp açılmas muhtemel değildir. Yeni bir hava Seyahati EVYORK, 25 A A. — Tayya- reci Lee ve Bechken burün Osloya müteveccihen havalanmıslardır. Uçan aile SAİNTJEAN, 25 A. A— Hut <hinson, ailesile kızlarını o merhale, merhale Amerikadan Avrupaya nak ledecek olan “Uçan Aile” tayyaresi dün Saint Laurant körfezinde Anti costi adasına vasıl olmuştı aylık pazarlıktan sonra İngi tere ile Dominyonları arasında esasına istinat eden bir takım mukaveleler imzalan- mıştır. Yalnız siyasi münase- batın gergin olması dolayısile | İrlanda ile İngiltere anlaşama- mışlardır. Irlanda ile İngitere arasında bir krala yemin ve İrlanda'nın İngiltere'ye borç lu olduğu arazi taksitleri mese- ği gibi, İngiliz imparatorluğun dan tek bir devlet vücude gel- miş değil, Bila İngiliz imparatorluğunun diğer cihan devletlerine karşı bir cephe bir. liği teşkil etmelerinin ne dere- ce müşkül olduğu tebarüz et- | miştir. Diğer taraftan bazı nım tahriin ettiği gibi, hiç bir j netice elle edilememiş te de- Hariciye-vekili bugün Ege vapuru ile geliyor İZMİR, 25. (Milliyet) vapuru ile İst — Hariciye Vekili bula hareket etti, V. Tevfik Rüştü B. bugüs ekil B, Vali Paşa fırka ve Be ehrümizde bulunan meb'uslar tarafından teşyi edilmiştir Vekil İzmirden ayrılırken şu beyanatta bulunmuştur : İzmirde geçen istimhat müddetinden çok memnunum. Dostları sevdiklerim arasında göçen günlerin kıymetli hatıralarile daima zevk $ coğım. Dahiliye vekili Samsun'da SAMSUN, 25. A. A, — Dahiliye Vekili Şükrü Kaya Bey binlerce kın tezahuratı arasında iskelemize çıkmışlardır. Vekil Bey halk arasınd rüyerek belediyeye gitmislerdir. Şereflerine belediye tarafından ziyafeti verilecektir. Şükrü Kaya By cektir bici) saat 16 buçukta vapura avdet | İzmir'de inhisarların tevhid IZMİR, 25. (Milliyet). — Vekil Ali Rna B. in riyasetinde teş eden komisyon inhisarların tevhidi işlerile meşgul olmağa başlamıştır. Ödemiş'te sigortalı büyük bi tütün deposu yandı İZMİR, 25. (Milliyet). — Ödemişte İsmail B. in 40 bin liraya sigodi büyük tütün deposu yandı. Tahkikat yapılıyor. Başvekâlet müsteşarı geliyor ANKARA, 25. (Milliyet) — Başvekâlet müsteşarı Kemal B. mezuf Istnabala bareket etmistir. Buğday komisyonu toplandı. ANKARA, 25. (Müliyet) — Ziraat Vekili Muhlis B. in riyasetinde © buğday komisyonu teşekkül etmiştir. Komisyon azası şu zevattan müre keptir Maliye Vekâletinden muhasebat umumi müdürü timden ticaret müşaviri Şefik, Nafia Faik, İktisat vekâl veköletinden şimendifer mektebi esi dürü Eşrel, Ziraat vekâletinden buğday seksiyon şefi Talât, Ziraat hanki sından Ankara merkez müdürü Veli Beyler İlk içtima yapılmıştır. İkinci içtima eylül iptidasında olacaktır. Arşidük Charles mahpus BARCELONE, 25. A. A. — Romanya prenslerinden İlenns'nın Kali biraderi Habisbarglardan arşidük Charles tevkif ve hapsedilmiştir miş olduğu otomobildeki Bürbon srması halkın protestoların davet & miştir, Bir hava ni Adanada ADANA, 24 .A. A. — Dört tay- yareden mürekkep bir filomuz saat 11 de Diyarıbekirden geldi ve bura- ya indi. Filo yarın sabah Eskişehire hareket edecektir Adana'da zafer bayramı ADANA, 25. A. A, — Zafer bay- ramı için burada hazırlıklarda bulu nulmaktadır. Merasim mahallinde | tribünler taklar yapılmaktadır. Mucize kabilinden kurtuldular NEVYORK, 25. A. A. — Norveç- i tayyareciler dün denize ri sırada bir mucize olarak ölümden | kurtulmuşlardır Tayyareciler, şiddetli bir yağmur dan kurtulmak için 5000 kadem ir- tifaa yükseldikleri zaman müthiş bir kar fırtınası ile karşılaşmışlar ve tay yarenin motörü müşkilât göstermeğe sonra baş aşağı Harbourgrace'dan 60 mil mesafede Placentin Bay'ın sularma görülmüş tür, Balıkçılar tayyarecileri kurtarmış lardır. tahakkuk etseydi, İngiliz impa- ratorluğu büsbütün dağılmış olacaktı. İngiltere'nin takip ettiği yaset, kendi mallarının Domi yonlarda mümkün mertebe re- | vacını temin etmekle beraber, diğer devletlerle ticari münase- batını tanzim ( hususunda da ellerini bağlamamak. Ve Sov- yet Rusya ile ticaret mesele- inde bile İngiltere Dominyon- ların istedikleri kadar ileri git- memiştir. Dominyonlara gelince; bun- ların da takip ettikleri siyaset kendi mallarının İngilterede re- vacını temin etmekle beraber, | yeni inkişaf eden sanayilerini korumak. Varılan netice bir | takım mukaveleler ile tesbit edilmiş- tir ki, henüz bunların metinle- rini görmemekle beraber, hü- kümleri hakkında oldukça sa- ya Bir | ğildir, Sir bu ikinci tahmin | rih malümat elde — edebildik. Trabzonda Binlerce halk sahil boyuna döküldü TRABZON, 24. A. A. — Yavuf ve dört gemiden müteşekkil filoms#) saat 17 de limanımıza gelmişti Filo kumandanı Valiyi ziyaret etesif ve Vali Bey de indei ziyaret miştir. Filonun muvasaletinde bim lerce halk bütün sahil boyu ve limaf| | ümtidadınca filoyu seyretmek için Bi rikmiş bulunuyordu. Mühim bir halk kütlesi de metör ve kayıklarla filoy# ziyaret etmişlerdir. Kâzım Pş. Hz. Bandırmada BALİKESİR, 24 A.A — Millet Meclisi © Reisi Kâzım Paşt) Hazretleri bugün Bandırmaya hare”) ket ettiler, İstasyonda Vilâyet v8) Kolordu erkânile Fırka, Belediy& Cemiyetler ve kalabalık halk tara" İ fendan hararetli bir surette teşyi 0 hundular, Reis Pasa Hazretleri Ca: kadar ramında Balıkesir ve Baly: caktır. Bayram için hazırlıklara de vam olunmaktadır. Hülâsası şudur ki, İngiltere'nin) mamul eşyası Dominyonlarâ,| bu memleketlerdeki sanayi ile rekabeti mümkün kılacak bir formül dahilinde © girecektir. Ne gümrük kapıları bu sanayii büsbütün silip © süpürecek ka- dar açılıyor, ne de İngiliz reka* betinden korkmayacak derece- de kapanıyor. İstihsal masra- fını nazarı itibare alarak reka- bet imkânı veriyor. İngiltere- nin demir ve omensucatına da rüçhan veriliyor. İngiltere de buna mukabil rizaat mahsulâ- tı hakkında Dominyonlara mü- | saadatta bulunuyor. İngiltere ile Dominyonları İ arasındaki ticaret mukavelele- rinin şümulünü ne izam etme- Ki, ne de bunların ehemmiyeti” ni küçültmeli. Netice şu nok- tadan ehemmiyetli değildir ki, İngiltere ve Dominyonları" ar- tık her devlete kapalı bir piyaz. sa halini alıramıştır. Şu |