20 Ekim 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

20 Ekim 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

TEYLELYTEENT A Yİ : Ekonomi günlük ler istatistik — müdüriyeti ilk onbeş günü i- ithelât ve ihracatı bit etmiştir. Hazırlanan istatisti göre onbeş gün zarfında ithalâ- izm (2.802.400) liralık bir kıy- İt göstermesine mukabil ihracatı. Mx bunun (1.338.464) lirn fazlasiy- (4.140.864) Biraya baliğ olmuştur. Dokuz aylık rakamlar bu son ra- ra ilâve edilince bu senenin do a buçuk aylık itkalâtmın (67.049. İ) ihracatının da (6770735: haya beliğ olduğu görülüyor ki İva İNİK e racer arasındaki fark, ik. Meat iehine olarak (58.279) liradan Nieet bulunmaktadır Teşrinievvelin ilk on beş günüm başlıca ithalât ve ihracatımız a- ada gösterilmiştir: Pİ Ti i EE Lİ li ri “İş Bankanndan alman estveldir ) 19 Teşrinievvel 1932 Alani Pine “e? Terkon to Ar Maya U 236 A algorta 1,30 *. cen 1025 Yark . vana Tetelan Çek fiatları Prj Viyana Madrit iğ 1690, 420 Mü Papa Biray Balgrat Moskova EE “ Herdem vine Nukut (satış) Kur 1 elle, Am 1 pamela mark 1 zeki 1 pençe 1 ley 10 dinar 1 Çumavaç VAM © ga 1 Mesidiye © Gap 4 Basknet Baz lediye ticaretimiz ! nasıl geçti? Teşrinievvelin ilk iki hafta. sına ait bir istatistik tik hazırlamıştır. Bu istatistiğe na- zaran, mevsim bidayetinden 8 teşri- nievvele kadar üzüm ve incir ihraca- İ temız aşağıda gösterilmiştir » ÜZÜM Memleketler Kilo İ Almanya ve Şimali Avrvpa 6.592.121 İ Ingiltere 12.482.109 | Balya 1088353 | | Fransa 124.762 | Amerika 142.855 İ 4 Mesir 104.794 Muhtelif 125741 | Yeki . 20580, Bu vaziyete mazaran bu seneki ü- züm ihracatımız geçen seneye nis- betle oniki küsur milyon kilo faz- Indır. Vakin bu seneki üzüm istih- salâtmez 52 bin tondur. Geçen s6- meki istihsalâtımız ise 31 bin tonda, Bu sene mahsul fazla olmakla bera- ber ihracat süratı ve fazla olmuş- tar. Yalnız fiat düşüklüğü hasebile ihracatımız kıymet itibarile azdır. Yukardaki istatistikten anlaşıldı- İma göre en fazla ihracat yaptığı miz memleketlerin başında İngilte- re gelmektedir .Bu memlekete olan ihracatımız geçen senekinden on! milyon küsur kilo fazladır. Sonra s1- rasile Almanya ve şimali | Avrupa, Italya, Amerika ve Fransa gelmek- tedir. Bu sene Amerikaya olan ü-| züm ihracatımız geçen seneye nis- betle bir miktar fazladır. İNCİR Memleketler İ Almanya ve Şimali Avrupa İngiltere Amerika Fransa İtalya Misa Yekün Bu istatistikten anlaşıldığı veçhi- le bu seneki incir ihracatımız geçen seneye nisbetle azdır, Bu seneki in Gir istihsalitmız 29 bin tondur. Ge- gen seneki mahewl ise 25 bin tondu. Bu sene mahsul 4000 ton kadar fazla Yıldız meseles olmasına rağuven ihracatımız. geçen seneye nisbetle bati olmuştur. En fazla ihracat yaptığımız memleketi rin başında İngiltere | gelmetkedir. Amerikaya bu sene incir ihracatımız Seçen seneye nazaran nzdır. Tütün piyasası hararetli İZMİR, 19, — Dündenberi tütün piyasası son senelerde hiç görülm. Yen bir hararet içindedir. Bir ecnebi şirket Hamburga göndermek üzme vapura 250.000 kilo tütün yüklemiş ör. Bir Amerikan şirketi Akhisardan 931 senesi mahsulü olmak üzere bir milyon kilo tütün aldığı gibi Roman | ya Rejisi de yüz bin kilo almıştır. Diğer taraftan Avusturya rajisi &- İle de iki milyon kilo tütün üzerin. den anlaşılmıştır. Piyasada mevcut on sekiz milyon kilo stok tütünün bu ay içerisinde kâmilen satılacağı tahmin edilmek. tedir. Yeni sene tütün piyasasınm yarın Ödemişte 170 kurutşan açılacağı tahmin edilmetkedir. Bankalar tü- tüncülere borç para vermek tekli finde bulunmaktadırlar. Yunanistanın yün ihtiyacı Yunanistan ber sene ihtiyacı olan yapığıyı hariçten alır ve bu sebeple yapağılarımızm başlıca müşterilerin ir. Yunanlılar lâzm olan yünü dahi- de tedarik etmek için bir müddet evvel Serezde bir Yün enstitü Koza istihsalâtımız , Ticaret odası koza istihsalât ve Wicaretimiz hakkında bir tetkik ra poru hazırlamaktadır. Bu sene, ipek kozası istihsalâtımız. 1.800.000 kilodur. Bu rekolte 1931 senesine nazaran fazla ise de 929 senesi istihsnlâtma nazaran (azdır. 929 senesi koza istihenlitmiz 2.100.000 kilo idi. Komşu memleketlerde koza istih- Mahkemelerde gelen intanı demden ölmüş Kasımpaşada Şükrü isminde birisini varmaktan suçlu Akifin muhakemesine dün ağırceza mah kemesinde devam edilmiştir. Ev- i muhakeme celsesinde maktulün aldığı intanı demden mütees- siren öldüğünü iddin etmiş ve key fiyetin mutahaasıslardan tahkiki- ni istemiştir. Dünkü celsede mak- tulü muayene eden operatir Fik- ret ve Salih Bekir Be larak dinlenmişlerdi mütehassıs Şükrünün intanı dem» öldüğünü, fakat intanı demin aldığı cerhadan has olduğunu öylemişlerdir. Muhakeme dok- torlarn şahadetile Morg raporu- mun tetkik edip kat'i kararını ver mesi için evrakımı meclisi tibbi ad liye gönderilmesine karar vermiş ve muhakeme bunun için başka güne bırakılmıştır. Bir karmanyola davası Dün ağır ceza mahkemesinde şayanı dikkat bir davanın rüyet ne başlanmıştır. Davanın suçlula rı Riza, Hüseyin, Etem izminde üç kişidir. Bir de Şefik isminde bir davacı vardır. Rıza, Hüseyin, E- tem bir gece Ramide hırsızlık yap maktan ve bu arada bir polisi ya ralamaktan, bundan başka da da- vacı Şefik Efendiyi karmanyola etmekten saçludurlar. Fakat maz unlar cürümlerini inkâr etmişler ve davacı Şefik Ef. yi göstererel — Bu adam tevkifhaneye gel di, bizer — Ben sizin bizünah olduğumu zu biliyorum amma, buraya gide gele çok masraf yaptım, bana 50 lira verirseniz davamdan vazge- gerim dedi. Biz bunu mevkuflardan Acem Ali, Hakkı, Hüseyin, Şevki, Meh met Eminle, sergardiyanla isbat ederiz, demişlerdir. Muhakeme hem müdafaa, bem de hukuku âmme şahitlerinin cel bi için başka güne bır: Tütün vergileri İnhisar idaresinde Tütün Kanumu projesini komisyon hazır- ladığı projede mühim tütün mıntaka kalarında tohum ıslah i salâtı işi henüz çok yeni olamkla be yaber istihsalâtı ya bize | yaklaşmış veya geçmiştir , Meselâ, Yunahistanın 921 istihsa- lâ 1.600.000 kile, Suriyenin 930 istihsalâtı 3.575.000 kilodur. Trabzonda yumurta Trabzondan son gelen borsa ced veline nazaran arada yumurtanın ta nesi 35.60 paradır. Yunanistana yu- murta ihracatımız Yunanistana yumurta ihracatımız. azalmaktadır. Geçen seno bidayetin- den tommuz sonuna kadar memleke timizden Yunanislana 1.536 ton yu- murta ihraç ettiğimiz belde bu se ne ayni müddet zarfında 629 ton ih- raç edilebilmiştir. Yunanistanda nak- liyat fiatları İhwacat ofisinin Yunanistandan al dığı malâmata nazaran, son zaman larda nakliyat fintleri fevkalâde dü. sütür. Yunanistana gön- derilen balıklar Gelen malümata mazaran Eylülün ilk haftasında Yunanistana gönde” rilmiş olan tuzlu balıklar ve leker. dalarımızın bir kısmı sıcaklardan bo zulmuştur. Mısırda pamuk rekoltesi KAHİRE, 19. A. A. — Pamuk re koltesi miktarına mit ilk tahmin 3.973.000 kantardır. Geçen seneki kolte 6 milyon idi, — Yıldız kumarhanesi hükümet tarafından kapatıldığı zaman M. Mario Serra mahkemeye müraca- at ederek belediye aleyhine bir tazminat davası açmıştı. M. Mario Serra belediyeden beş milyon kü- sur İira tazminat istiyordu. Dava o zaman birinci ticaret mahkeme | sinde rüyet edilmekle iken, beledi ye ile M. Mario Serra müzakere- ye girişmişler ve belediye M. Ma- rio Serra'ya 35000 lira vermiş, © da davasmdan feragat ettiğine dair noter huzurunda bir mukave | le imzalamıştır. Bu mukavele be- | raz edilince, mahkeme de davayı İ reddetmiştir. Arı tikten sonra, ikinci ticaret mahke mesi M. Mario Serra'nın iflânna karar vermiştir. İflâs masası M. Mario Serra'nın borçlarını ve mat lâplarmı, muamelâtmı tetkik &- Poliste Kınsız kama Taşınılır mı? Bir sarhoş düştü, kendi kendine yaralandı Nuri ile Zilâl isminde iki kişi sar- hoş oldukları halde Santral sinema sma gitmek istemişler ve yola çık- sarşlardır. Sallana sallana güç hal ö- le Beyoğluna çıkabilen iki arkadaş tam sinemaya girecekleri serada bun lardan Zilâl ayağı kayarak düşmüş belinde kınsız olarak duran koca be- çak koltuğunun altına saplanmıştır. Zilâl ağır yara almıştır. Hastaneye kaldırılmıştır. Kumar Hâhattin, Niyazi, Osunan, İsmail iş- minde beş kişi kumar oynarken ya- kalanmışlardır. Kumar parası olan 37 Bra müsa- dere olunmuştur. Esrarkeşler Kasımpaşada Bahriye caddesin- de İranlı Saidin kahvesinde kazancı Faik ve bahçıvan Cemal esrar çe- kerlerken yakalarımışlardır. Yangın Fatihte Karıktulumba sokağında Mehmet Vehbi Beyin evinden msut- akta yere dökülen gazın parlamasi- le yangın çıkmış ise de derhal sön- dürülmüştür. Çalınan halı Beyoğlunda Su terazisi sokağın- da oturan tüccar İsmail beyin evin. den gayet kıymetli bir halı çalın mıştı, Poliş ikinci şube memiumla'ı tarafından yapılan araştırma netice sinde halı Galatada Marmarali Ha- sanın kahvesinde bulunmuştur. Har. sızın sabıkahılardan — Kadri olduğu anlaşılmış ve Kadri yakalanmıştır. Kadın meselesinden Fenerde Remzi ve Faris isimlerin İ de iki kişi bir kadın meselesinden | İ kavga etmişler, Faris bicakla Rem. | İsiyi tehlikeli surette © yaralamıştır. Remzi hastahaneye kaldırılmış, Fa. sis yal tar. Nişanlanma Sabık Erzurum mebusu Tahsin Beyin kızı Halide Hanım ile es- bak erkân harbiysi bahriye reisi Sta Beyin oğlu tayyare yüzbaşı- sı Şerafettin Beyin nişan şenliği ba çene günü Büyükderede Tah. sin Beyin evinde yapılmıştır. Ro | isicümhur Hazretleri merasimde | 1âtfen hazır bulunarak genç ni-| şanlılara ve orada bulunan eva buyurmmuslar. leri tarafından takılmış ve her iki gence saadetler temenni eyle miştir. Merasime Dahiliye, Sıhhiye ve- killeri ve sabık Mali; salar, mebus Nuri, Kılıç Ali, Re cep Zühtü, Hasan Cavit Boyler ve daha birçok zevat ailelerile iş- | tirak etmişlerdir. Şenlik © geç vakte kadar devam etmiştir. İkât derken, bu davaya ve ba neticeye muttali olmuş ve belediyenin 36 bin lira vererek uyuşmasının hü- kümsüz olacağını düşünerek, be- lediye ile M. Mario Serra arasın- pılan sulh mukavelesinin ib in mahkemeye müracaat et miştir. Mahkeme meseleyi tetkik etmiş ve mevzuu bahis mukavele nin iptaline karar vermiştir. Bu karar bir ay zarfında temyiz edile cektir. Temyiz mahkemesi bu ka- rarı tasdik ederse, o zaman iflâs masası birinci ticaret mahkemesi De müracaatla beş milyon küsur liralık tazminat davasının yeni. den rüyetini talep edecektir. Mah keme davanın yeniden rüyetine karar verirse ve neticede de bele diye mahküm olursn M. Mario Serra'nın alacaklıları bütün mat- lâplarını alabileceklerdir. Mustafa Şeref B. Dün Avrupadan geldi ve Ankaraya gitti Sabık İktisat vekili Mustafa Şeref Bey dün sabah Avrupadan şehrimize gelmiştir. Memnuniyet. le haber aldığımıza göre Şeref B. Avrupadaki tedavisinden istifade etmiş ve tamamile iyileşmiştir. Muhterem Şeref Bey dün akşam Ankaraya gitmiştir. Mustafa Şe- ref Boy dün kendisile görüşen bir muharririmize demiştir ki: — Avrupada birkaç hafta kal dım, sıhhatçe çok istifade ettim. Ankara hukuk fakültesinde ders- lerim var. Bu akşam Ankaraya gi deceğim.” Vilâyette İskân Suiistimali İdare heyeti dün de tetkikatına devam etti Idare heyeti dün de Veli munvi- ni AK Riza Beyin riyasetinde t0p- lanmıştır . Bu içtimada iskân sui istimal işinin tetkikina devam edilmiştir. Bu me- sele pazartesi gününe kadar intaç e dilecektir. Şükrü Kaya Beyla ziyareti Dahiliye Vekili OŞökrü Kaya B. dün Tokatliyan otelinde Amerika maslahat güzeri M. Sbaw'u kabul etmiştir. Yugoslav sefiri Ankaraya gitti Yeni Yugoslavya sefiri M. Janko- fakatinde sefarı İİnhisarlar vekili dün de meşgul oldu Gümrük ve İnhinarler Vekili A- li Rana B. dün öğleye kadar İnhisar lar İdaresinde meşgul olmuş, bir a- ralık Gümrüklere de uğramıştır. Ve- kil B. inhisarların tevhidi yeni tü- tün kanunu lâyihası, o gümrüklerce kaçakçılığın men'i işleri ile alâkadar olmaktadır. Romen tayyareci geliyor Bir müddet evvel şehrimizden geçerek Asyada bir tur yapan ve Afganistana kadar giden Romen tayyareci M. Karpinski yarm öğ- leden sonra şehrimize gelecek, Yeşilköy tayyare karargâhma necektir. Tayyareci Romen sefa” reti erkânı tarafından istikbal © İ dilecektir. Belediyede | Ruhsatsız İnşaat Yangın yerlerindeki inşaat tetkik ediliyor Yeni belediye kanunu mucibin ce ruhsatsız inşaatı belediye yık- tırmak hakkımı haizdir. Fakat ka mundan evvel muhtelif yangm yer lerinde inşa edilmiş bir çok bina- lar vardır. Belediye bu inş ik İ tep yıktıramayacağı hakkında | mütereddit vaziyette kalmıştır. İ Daimi encümen yanım yerlerin deki bu ruhsatsız binalar için tet- kikat yapmaktadır. Seyyahlardan fazla para alan oteller Beyoğlundaki bazı şehrimize gelen seyyahlardan faz la para aldıklarına dair ler olmuştur. Belediye lurizm şu- besi bu hususta teti ti yapmak tadır. Memlekette İnsan değil, Canavar otellerin İki karısını ve kayın babasını öldürdü ZONGULDAK, 18. — Birkaç gün evvel, Zonguldak 30 kilometre uzak- ikta, Beycuma nahiyesinde, insanın aklına durgunluk veren müthiş bir cinayet işlendi. Recep | isminde bir şerir iki karısını ve kaympederini canavarca parçalamış ve kaçmak is- terken takip müfrezeleri tarafından yakanlarmıştır. Recep, evli ve çoluk, çocuk sahibi bir adamdır. Fakat bundan bir müd det evvel Muratlı köyünden Musta- fa Ağanın kızı Azimeye gönül ver- miştir. Lâkin küçük Azime bu, evli barklı âşıkın iltifatlarına aldırmadı. ğından Recep, sevdiği - kerzı babası. nın evinden kaçırmayı tasarlamış ve bir akşam bu emeline muvaffak ol muştur. Kazın babası hâdiseye evvelâ çok sinirlenmiş, fakat bu emrivaki kar. şısında kadere rıza kabilinden zahiri bir sükünet göstermiştir Recep, yeni karisile bir müddet beraber yaşamış, fakat günün birin- de tarladan evine döndüğü zaman küçük Azimeyi bulamamıştır. Eski karısmdan Azimenin, babası mın evine kaçtığını öğrenen Recep, derhal ağzından dolma tüfenğini 0- muzlamış ve kayınpederinin. evine koşmuştur. Evin önünde kayınpede rile aralarında müthiş bir kavga baş üfeğini köyündeki teyzesinin evinde olduğu nu öğrenmiş, evine dönmüş ve ço- cuğunu emziren birinci karısını be çakla delik deşik ederek öldürmüş tür. Ondan sonra ikinci karısının bu lunduğu yere gitmiş ve Azimeyi de bıçağı ile parçalamıştır. İzmirde bir İngiliz mahküm oldu MİR, 19. — İngiliz teban ndan Rişar isminde biri Türk m tahkir cürmünden dolayı bir sene hapse mahküm edilmiştir , Bir genç parça parça edildi EDİRNE, 18. A. A, — Şehrimiz. | de çok feci bir cinayet olmuş, Cafer | isminde bir talebe parça parça edi- lerek öldürülmüştür. Katil yakalan- Lr İ sopluluğn hi ela mahküm edildi ALACA, 17. — Geçen sene Ala-| çanın Çapraşık köyüne Mustafa oğ- | lu Aliyi öldüren Sancı köyünden Osman Çorum ağır ceza mahkeme. | since idama ve Kâmil on sene hapse | mahküm edilmişlerdir. . hi ı İki kaçakcı kardeş | TOKAT, 17. —Dün gece saat onda Tokatta Gazi Paşa caddesinde bir cinayet olmuştur. o Katil (Be kir isminde biri ve kardeşidir. Or- man muhafaza memurlarından Hu. efendi bu iki kardeşin getirdiği kaçak ağaçları müsadere etmek iste inden yeniden mahkemeye düştü.. Belediyenin 5,000,000 lirası tehlikede! M. Mario Serra'nın davadan fe. rağat mukavelesi iptal edildi M. Esat B.in Hücumları Sırrı Bey “Kocaeli, ne diyor? Sabık Adliye vekili Mahmut Esat Bey İzmir gazetelerinde neş makalelerde muhalef, hücum etmekte ve temas eti bahisler üzerinde noktai nazarın. siddetle müdafaa eylemektedir. Sabık vekilin muhalefet cephesi diye tavsif ve hitap ettiği zümre nin kimler tarafından temsil edil diği mütebariz mamakla beraber rak ve alâka da uyandırmı Dün bu hususta serbest m. dan Kocaeli mebusu Sırrı Be maharririmize demiştir ki: “İzmir gazetlerinde yefendinin bu kabil ne lunduklarını ben de yım. Size katiyetle söyle ki bogün muhalifler diye k dilecek ortada bir zümre Şahsi ve biribirine bağl, yan düşünüşler ve içtibai bilir. Onun“ için kime leri vazih de- ılmasnı iste yen kimdir bilmiyorum. Bir de esli intihap meselesi vakti merhununa muallâk olarak Halk Fırkasınm programında verdir. Matbuat kanununa gelince bu ka- nunun ne gibi ilcaatile teklif ve kabul edildiğini herkes bilir. Bunu teklif edenler de, kabul o- den meclis te bilir ki bu kanunda fevkalâdelik vardır. Cümbhuriyeti takviye gayeleri karşısında ta- hammaül edilmiş ağırlıktır. Ve €- ve hangi ise kün kanımı da di?. Şahsıma gelince ben mebus kaldığım müddetçe müstakil bita raflığı muhafaza edeceğime dair müvekkillerime karşı verdiğin sözde daima duracağım. Bunu bozmamak azmindeyim. Halk fırkasınm o progranında tarifini okuduğumuz (devletçilik) :e, ona muarız de- rif dahilinde devletçiliğin kabul ve tatbiki: zaruri kılmaktadır.” Vizesiz. ği Seyahat Yunan Turing ku- lübü böyle b teklifte bulunuyor Yunan Turing Klübü ikinci re M. Georges Yuvanidir bir kaç i şehrimizde bulunmaktadır. M. Yuvenidis Türk ve Yunanlıların, Türkiye ve Yunanistan'a | serbesçe seyahatları hakkında Türkiye T: ring ve Otomebil klübü reisi Reşit Saffet B. le görüşmüş | ve bası tek- liflerde bulunmuştur. M. Yuvanidis, dün Perapalas otelinde yaptığı tek- lifler hakkında bize şu beyanat: bu Tunmuştur: — Türkiye Turing klübünö Türki ya ile Yunanistan arası vizesinin kaldırılmasını teklif et Yunan Turing klübü pasepoıt sinin kaldırılmasın. büleümet nezdinde mağa karar vermiş mühimdir. Birbirlerine dostlukla bağlanmış olan Ti le Yunanistan arasında püs sesi kaldarıl imiz siyasi ve iktisadi salad: kat daha inkişaf edecektir. Türkler Yunanistan'ın Yunanlılar da Türki: çok munmelelerin ikmeline bağlıdır. Teklif ettiğimz diğer (bir nokta da iki memleket arasında seyahatlar tertibidir. Bu da iki milletin birbi- rini tanıması için en iyi bir yoldur. Bu seyahatlar ne kadar sık sık teker Tür ederse iki memleketin istifadesi de o kadar çek olacaktır.” 29 Teşrinievvel Veremle Mücadele Günüdür. m, pişir. Onlar da, karşı koymuşlar. Bekir ve kardeşi ağaçları geçire- ini anlayınca Hulüsi efen | diyi sol böğründen ağır surette ya- ralamıslardır. i