14 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

14 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Kö Ekonomi Köylüye tohumluk tevziine başlanıyor! Yağmursuz kalan köylere tevziat yapıla. tâk ve kâr gözetilmiyecektir Ziraat Bankası bazı mıntaka- müstahsile tohumluk tevzi ermiş ve bunu banka» *lâkadar şubelerine bildirmiş Örsat Barıkası bu yardımı da” İtiyade bu sene yağmursuzhuk müteessir olan mntakalarda Banka tohumluğu alınacaktır. Banka bu mu- leden her hangi bir menfaat Te etmiyecektir z İevzi olunacak tohumluk mik» #ahsı vahit için asgari 10 aza- 40 dönümlük buğdaydır. Bu bir köylü 600 kilo buğday tar. Kestane satışı Son günlerde Romanya memle fazla kosta Mübayan etmektedir. Bu sebep estnne fintleri de yükselmekte sak ticaretimiz Amerikanın en mühim bir ba- müessesesi mensleketimizden | İbra: almak için müracaatta! HN tur. Oda bazı mücssese- | tavsiye edecektir. 'indık ihracatımız Uracat Ofisi mevsim başlangı- Teşrinievvel nes ag Trabzon, Gireson ve ndan muhalif geniz fındık arya yg hazırlamıştır. Hazırlanan | zts|; 79302 1851 4.735 2.289.102 | aç İstatist anlaşıldığı, İh, Mevsim bidayetinden teşrini İİ sonuna kadar muhtelif mem yapılan iç ve kabuklu BORSA İ ç ç A EDASNMINE eetveldir) | 12 Teşrinisani 1932 * Akşam Fiatları eri Tahvilât a st $ Elekrik iŞ de 3628 Hg ller | Mahi ber ve DE» SANTE Ünyas değ. Şark dey. 1406 70350 45 vit, 340,54 4255 Varşova se Bükreş Belçrar Moskova (Satış) £ Çernoveç 1 Akın Mecidiye larikor | nişue'in Türkistan'a ait gelmektedir. Ancak İtalya'ya ih- raç edilen fmdıklarımız “Tiryeste tarikile başka memleketlere sev- kedilmiştir. Bu seneki fındık ihra- catımiz miktar ( itibarile iyi ol- makla beraber fmdık müstahsili olan Türkiye, İtalya ve İspanya da bu senie mahsulün fazla olma- # dolayısile fiayatların düşük ol- masından memleketimize giren para miktarı azdır. Üzüm ve incir ticaretimiz Ihracat Ofisi mevsim bidayetin- den 5 teşrinisaniye o kadar olan müddet zarfında ve incir lerimizin ticari vaziyetlerini tes muhtelif memleketlere yapılan ü- süm ihracatı 33.947.357 kilodur. Geçen seneki İhracatımız ise 15 milyon 387.389 kilo idi. Bu seneki ibracatımız geçen seneye nisbetle 18.659.998 kilo fazladır.. Son bafta zarfında fiyatlarda ve bil bassa 7, 3. 9 numaralı üzüm fiyat larında iki ile dört kuruş arasın- da bir tereffü kaydedilmiştir. 5 teşrinisaniye kadar Almanya ve şimali Avrupaya üzüm ihraca- tımiz 12.179.838 kilo, İngiltereye Egin 113 kilo; İtalyaya 2.865. kilodur. İhracatımızda birin- İni İngiltere tutmaktadır. 8 teşrinisaniye kadar muhtelif ecnâbi memleketlere ihraç edilen incir miktarı 13.758.066 kilodur. Geçen seneki (o ihracat miktari 17.534.838 kilo idi. Almanya ve şimali Avrupaya 2.719.474 - kilo, İngiltere ye 2.696.427 kilo, Ame- rikaya 2,178.282 kilo, Fransaya 1.006.052 kilo ve İtalya'ya 1.131, 623 kile incir ihraç edilmiştir. Bu vaziyete nazaran incir ihracatı- mızda Almanya, İngiltere ve Fran sa birinci mevkii tutmaktadırlar. Tütün satılamı- yor mu? MUĞLA — Tütün “piyasası, vakti ge balde eli alma. Diğer taraftan Akhisarda da vaziyet böyledir. Bunun sebebi de zürra tütününe 200 kuruş istedi- diği halde, © kumpanyaların 160 kuruşta israr etmeleridir. Rusyada pamuk zeriyatı PARIS, 13 A.A, — Petit Joürnal, birkaç günden beri M. Pierre Domi- yazılarını neşretmektedir. #eriyatmı fevkalâde inkişaf ettirmiş oldukları ve yakmda pamuk ithalin den vazgeçecek bir vaziyetet gelebi- leceklerini yazmaktadır. Bugün Pi- örre Dominigue, bir suni ipek ima- Hthanesinde yapmış olduğu bir ziya retten bahseylemektedir. Mumaileyh, bu imalâthanede 700 erkek ve kadın amelenin her biri e- kizer saat çalışmal üzere 3 ekip ha- Tinde çalışmakta olduğunu yazmakta dur. Bu imalâthame, kilo istihsal etmektedir. Merkezi As- ya'da buna benzer 6 imalâthane var- dır, Bütün mamülât Amerika'ya ih- raç edilmektedir . Türk Maarif Cemiyeti Eşya piyangosunda kazanan numaralar Türk Maarif Cemiyetinin eşya pi- yangosu: Dün Ankara'da Halkevin- de mürakipler ve halk o huzurunda çekilmiş 3000 liralık otomobil İstan- | bul'da 13847, 500 liralık Kocaeli'de 4 24163, 300 liralık — Üzanir'de 21623, | 200 Kiralık Çanakkale'de 37044, 150 şer lirabk Edirne'de 17884, Isparta da 25297 numaralara çıkmışlar, Mumsileyh, Sovyetlerin pamuk | Vilâyetie Ziraat Odası Muntazam şekilde çalışmaktadır Vilâyet Ziraat odası munta- zam şekide çalışmaktadır. Ge- lecek sene ilk ve sonbaharda ol mak üzere iki sergi açılması düşünülmektedir. Jandarma Kumandanı İstanbul Jandarma kuman danı mülhakatı teftişe cıkmış- tir, Defterdar teftişte Kumpanyalar beyhude telâş ediyorlar İzmirden bir akşam gazetesi ne verilen malümata göre ora” daki ecnebi tütün kumpanyala rı, yeni hazırlanan Tütün inhi- sarı kanun lâyihasında, mem- leketimizden satım alınacak tü tünlerin mutlaka dahilde imal mecburiyeti konulduğu yolum daki haberlerden telâşa düşmüş lerdir, Yaptığımız tahkikata gö re, yeni lâyihada böyle bir mec buriyet mevcut değildir. Yalnız tütünlerimizin ihraç kıymet ve kabiliyetini tezyit için ihtiyari olmak üzere bazı ahkâm konul- muştur. Bunlara nazaran her ımmtaka tütünü için yapılacak tetkikat . neticesinde alıcıların İda arzularına uygun tipler tes- bit ve edilecektir. Tütünle rini bu tiplere uygun şekilde iş Temek isteyenlere, müracaatla” rı halinde malları muayene edi lerek birer şahadetnameverile- cektir, Ecnebi tütün kumpanya ları olsun. Türk tacirleri ol Sun, arzu ettikleri takdirde iste dikleri şekillerde de tütün i- mal ve ihracmda serbest kala- caklardır. Hariçt-n şu veya bu şekilde işlenmesi sipariş edilen tütünler de, arzuya muvafık su rette imal ve ihraç edilecektir. Binaenaleyh telâşa lüzum yol tur. Ecnebi man. lara sefer Bir kumpanya ticaret oda- sna müracaat etti Bir ecnebi vapur firması Avru- pa limanlarile Türk limanları ara sında bir servis tesisi için tetki- kat yapmaktadır. — Bu firma bu hususta Ticaret odasına da müra- Evvelce Odaya baş- ira” cant etmişti. Bu son o müracaatı yapan firma Samsun, m, İs tanbul, Mersin ve İzmir limanla- rile Avrupa limanları arasında saferler yapacağını bildirmekte. senede 27/000| dir, Orman tayinleri ANKARA 13— Samsun orman müdürü Asım Beye işten el çekti. rildi. Yerine vekâleten - İstanbul orman fen kontrolörü Cemal Bey tayin edilmiştir. Erzincan ziraat müdürü Ekrem Bey Kastamoniye, Trabzon mü- dürü Hüseyin Avni Bey Eskişehi- re, Eskişehir müdürü Fehmi Bey Bilecik müdürlüğüne sabık Bile- cik ziraat müdürü Ömer Lütfi B. de Trabzon müdürlüğüne tayin edilmişlerdir. sözle Darülfünun emini mansup olmayacak ANKARA 13 — Darülfünun “Herkes ölmeden gö- müleceği yeri bilmeli,,, Tevfik Salim Pş. ya göre mez. | baha pislik içinde yüzüyor.. | Şehir meclisinde dün gene hararetli MN oldu , İstanbul Umumi Meclisi'dün Sadettin Ferit lâ geçen içtimam zaptı Zere üzerinde bazı münakaşal Ve bir kaç nokta tadilâtla içtima devresinde aza tara- ın serdedilen bazı temennile- re cevap verdi. Bunlar arasnda asri bir mezarlık vücude getiril- mesi hakkında bütçeye konan 25 bin lira tahsisat meselesi münaka şeleri mucip alda. Nuri Bey iza- bir yer ye Bulunca e gececeğiz, dedi Herkes gömüleceği Dİ bilmeli Ayni Bey itiraz ederek: ık meselesi, şehrin en mühim ihtiyaçları srasma gir- miştir. Beyoğlu tarafmda Maçka mezarlığı, Yahya Efe: ei ke İ ları dolmus, üzerlerine birer kom- ple levhası asılmıştır. Bu tarafta ölenler nereye gömülüyor? Mezar hıklar müdürlüğ gereki edeli üç sene oldu. asri mezarlık meselesi kaliedilmedi. Bu, mühim bir ihtiyaçtır. Eğer, bütçede tahsi- sat yoksa, makam bu yolda müs- bet bir teklifle gelsin. Meclisten tahsisat istesin. O vakit bu mese- le ehemmiyetle nazarı dikkate a- Iımır. Yaptıracağımız yollardan #- kisini yapmayız. Bu ahiret yolu- nu yaparız. ortada kalmaz. Belediyenin şehirde mezarlık te- sis etmek asli vazifelerindendir. Herkes o öldükten sonra gömüle- ceği yeri bilmelidir. Bütçenin di- ger fasıllarından münakale yapı- lr. Ve, makamın yapacağı böyle müsbet bir teklife karşı her halde para bulunup verilir. Hamdi Bey sordu: — Beyoğlu tarafında bütün Tevfik Salim Pş. mezarlıkların dolmuş olduğunu, artık ölü gömülmediğini söyledi. ler. O halde, meselâ, Nişantaşın- da ölen bir insan nereye gömülür, bendenize merak oldu?. Nuri Bey tekrar söz alarak bütçede 25 bin lira tahsisat oldu- m da seri bir mezarlık kâfi olmadığını, esasen bu pare ile de cenaze nakil ole mobilleri ve saire alındığın: söy- Hamdi Bey cevap verdi: — Nuri Beyefendi geçen içtima devresinde o celsede bulunmamış olsa gerek.. Bütçeye konan 25 bin Vira tahsisat otomobil müba; için değil asri mezarlık tesisi vazedilmiştir. Reis, bu husustaki müzakere- nin kâfi olduğunu söyledi. Maka- mn asri mezarlık tesis üzre münasip bir yer © bularak Meclise bir teklife gelmesi ve © zaman tahsisat için üzerinde dü. şünülmesi kabul edildi. Nuri Bey bundan sonra geçen les devrelerinde o yapılan te- hakkındaki izahatme de. vam imali İtfaiyeye bir mütehassıs için muhtelif Avrupa merhezlerile muhabere yapıldı. ğını, mütehassısm yokında ceğtini söyledi. 16 mart | şehitleri için yapılacak abide mn: lanacağını söyledi. Bundan sonra Meclisin bu içti. ma devresinin ay sonuna kadar daha onbeş gün temdit edilmesi hakkında makam tezkeresi okun- du. Bu suretle hesabı kat'i rapo- ru tetkik ve tasdik olunacaktı, İkinci celse On dakika celse tatilinden son ra tekrar toplanıldı.Mezbaha nok sanları hakkında verilmiş olan Ta- por üzerine iktisat encümeni maz- batası okundu. Mazbatada mezba hanın vaziyeti, temizliği, inşaat ve tesisat hakkında ni boylu izahat veriliyor, yeniden gibi tesisat vücude iotlineni hak kında mütalenlar serdediliyordu. edilmek | Yeni | naslarından mürekkep bir heye Avni B. Azadan Mehmet Ali Bey mazbata: hakkında söz alarak;: | — Mezbahadaki noksanlar| meselesi, ayni zamanda, sıhhi meseledir. Sıhhiyö encümeninin de iktisat encümeni ile teşriki me- sai ederek işi tetkik etmesi lâğım gelirdi, dedi. İktisat encümeni na- mma Galip Bahtiyar Bey vaziyet Mezbaha kapalılmalı mı? Tevfik Salim Paşa da Avni B. in sözlerini tasdik eder yollu mü- talcada bulunarak ya tamamen sıhhi bir şekilde ı- İahını veya böyle (| gayri sahhibir müessesenin hemen kapatılmasını ileri sürdü. Ve dedi kir — Bu kadar pis, gayri sıhhi bir müessese hariçte - efrat elinde ol- #a derhal kapatırız. Çünkü hafzıs- sıhha kanununun 12 nci babı sırf bu gibi müesseselere tahsis edil- miştir. Bu nevi müesseseler lik noktai nazarından, birinci ge- iyor. O halde derhal bu müesse- se kapatılmalıdır. Etin okkamna On kuruş mezbaha resmi İnzimam ediyor. Halk bu fazla parayı, te- miz, sıhhi et yemek için veriyor. Gene pis et yedikten sonra boşu boşuna okka başına on kuruş f la para vermeğe lüzum yok. Hiç olmazsa mezbaha kapanırsa halk ta eti on kuruş eksiğine yer.. Mez bahada yerler dizboyu pislik için- de.. Her taraf kan kokusu içinde. Mezbaha meselesi münaka: #na daha bir müddet devam edil- i. Reis amma Nuri Bey bu hu- susta gelecek celsede makamın i- zahat ve cevap vereceğini söyledi. Ve iktsat encümeninin mezbaha hakkındaki mazbatası o makama tevdi edildi. Sinemaların havalanması Bundan sonra Dr, Tevfik Salim Paşanm bir takriri okundu. Tak- rirde şebrimizdeki © sinemslarda teneffüs ve tecdidi hava tertibatı- bulunmadığı zikrediliyor, halkın sıhhati için bü hâlin çok mahzurlu olduğu söyleniyordu. Tevfik Sa- lim Paşa takrir biraz izahat verdi. Hıfzıssıhha kanununun ay- nen tatbilini istedi. Ve, gec sinemaların çok geç başladığımı, ertesi günü işine erken © gidecek kimseler için bunun iyi bir şey ol- madığmı söyledi. Bundan sonra encümenlerden bazı mazbatalar olundu. Makama havale edildi. Perşembe günü tekrar toplanılmak üzre iç- timaa geç vakit nihayet verildi. Rus san'atkârları geliyor Rus edip: şair ve musikişi- Mahkemelerdi | | Türklüğü Tahkir mi? Abbas Ef. mahke- mede ne söyliyor? Ekalliyet mekteplerinde muallim lik eden Cevdet Bey, Abbas Ef, ile iefikası Fatma Hanım aleyhine bir dava açmıştır. Cevdet Beyin davası na göre kendisinin Abbas Ef. de bir mikdar alacağı vardır. Bu parayı bir kaç defa Abbas Efendiden ister. Ab- basın borcunu ödemek niyetinde ol madığını bazı hareketlerinden anla- yan Cevdet Bey, sonuncu defe bunu istediği zaman, Abbas kendisine ha- karette bülünür: — Zaten ne olacak, Türk değil mi siniz? der, Ve bu esnada araya karı sı Fatma da karışır. Cevdet Bey bu- mun üzerine Abbasın hem kendisini, bem Türklüğü tahkir ettiği iddinsi- le mahekmeye müracaat eder e a bu karı kocanın duruşması yapıldı. Cevdet Bay, Abbas Efendinin ve ka- rsnın Türklüğe hakarette bulun- dukdarını mahkemede telerar etti. Abbas, bu iddinya şiddetle itirne atti — Allah şahit olsun, böyle bir şey Ben daha mahkeme söylememişim. Ben m Karısı Fatma Hanım da âyni su- retle kendini müdafaa etti. ! Mahkeme, şahit celbi için duruş mayı başka güne buraktı. Hapsedilecek Fenerdeki evinde 8 kilo kaçak tö- tün ve 12 defter sigara kâğıdı bulu- nan Mehme tisminde birinin dün ih tisns mahkemesinde duruşması yapıl mış ve muhakeme neticesinde Meh- met, (5) ay hapse ve 33 lira para ce zasma mahküm olmuştur , Mahküm oldu la tehdit eden Halit, düm ceza mah- kemesinde 6 ay hapse mahküm ol muştur. Halit, ayrıca iki sene müddetle polis nezareti ultında kalacaktır. Komünistlerin davası Ağır ceza mahkemesi, komünist- likle mazmun Fuat, Sabri, Sitka, Mehmet ve diğer iki arkadaşının mu) ha, bakemelerine hafi olarak devam et- miştir. Vakit geç olduğu için maz 'nunlar hakkında dünkü celsede ka- rar verilmemiştir. Rakı imalâtı Artıyor Türkiyenin her tarafında fazla rakı çekildi Yapılan bir istatistiğe göre bu sene memleketimizde o rakı imalât | her mmtakada geçen (seneden çok fazla olmuştur. Türkiye dahilinde gerek inhisar i- daresi gerek hususi âmiller tarafın. dan 1930 - 31 mali senesi zarfında 5,736,242 ve 1931 - 32 senesi zarfın- da ise 6,152,688 kilo rakı imal edil- miştir. İdare imalât: ile hususi imali Lin mukayesesi şa şekildedir: $31 Kile İnhisar mamulâtı 945,780 1,042,600 Hususi mamulât 5.206,908 4,693,642 6152688 5,736,242 ususi imalât kesafet peyda et mentakaların 1930 - 31 ve 1931 - 32 mali seneleri zarfındaki miktar- ları aşağıda gösterilmiştir. 830 - 31 Kile Kilo 431 - 2,606,501 3,472,489 594,201 606,369 326,631 241248 208,513 127,661 171405 124055 152,708 127,123 164672 134374 190,305 148155 Ticaret odüki içtima: Ticaret odası idare heyeti dün içtima ederek kontenjan mesailini tetkik edecekti. Fa: | kat bu içtima bugüne tehir edil miştir. Oda ayrıca muhteli tin yakında şehrimize gelerek | tetkikatta bulunacağı haber memleketlerdeki kontenjan sis temi ve neticeleri hakkında tet | verilmektedir. | kikat yapmaktadır. huge “ Kredi Ile Tohumluk Tevziine Başlanıyor Maarifte | Ecnebi | Mektepler Mualiimleri maarif müdürlük- leri tescil edecek Maarif Vekâleti cenebi ve ekal liyet mekteplerinin şekli | idereleri ne dair bir tamim © göndermiştir. Bu tamime göre mezkür mektep- lerin Türkçe muallimleri maarif müdürlüğü tarafından tesçil edile celetir. Maarif Vekâleti orta ted- risat umumi müdürlüğü ancak ta- vin edilen muallimleri tasdik ©- decektir. Bu mektepleri orta ve ise kısımlarını Vekâlet | umumi müfettişlerişmaarif müdürü ve ma arif müdür muavini teftiş edebile- sekler, ilk kısımda da ilk tedrisat müfetiişleri teftiş yapabilecekler. Ecnebi mektep muallimleri Hususi ve ecnebi o mektepler için Maarif Vekâletince yeni tali- matnameler hazırlanmaktadır. Kızıl hastalığına bu gibi talebenin mektebe devamdan muvakkaten zın: bildirmiştir. baliidi > Hırsızlar! Hem : paraları aldılar, hem kadını boğdular İZMİR, — Menemen Görece kö yünde kabakçı Mehmet Ağanın evini bir kaç müsellâh şahıs hasarak Meh met ağanın altın ve kâğıt paralarile eşyalarını gasbetmişler, karısı Âkile Hanımı boğmak suretil eöldürmüşler dir. Hâdiseden sonra Menemen zabıta ve adliyesi derhal faaliyete geçerek in faillerini yakalamıştır. Hâ disenin maznunları Süleymanlı — yünden Halil oğlu deli Osman, Be- len köyünden Hasan oğlu Kerim, A- K oğlu Süleyman. İbrahim oğlu Os- man, Yusuf oğlu o Ahmet ve Kara Mustafadır. Hire sözle sezin etmiştir: — Evin sahibi Mehmet nğa;exin avlusunda uyumakta iken mAZMUm larâan Kerim müsellâh olduğu halde nunla iktifa etmiyen haydutlar Ak le aHnımı tazyik paraların i mahalli öğrenmek iste 32 0-31)... ar ege say aeg sında mahkeme edilmek Üzere İzmi re göndermiştir. Mübadele Komisyonunda Muhtehit Mübadele komisyo nu heyeti bugün toplanarak, bürolardan çıkan evrakı tetkik edecektir, Bu içtimadan sonra bitaraf aza, hakemliklerine mevdu bazi meseleler hakkında ki kararlarını Türk ve Yunan heyetlerine bildireceklerdir. Ticaret borsasında talebe ycetebi talebelerinden bir İde: mı dün hocalarile beraber Ti caret borsasını ziyaret etmişler dir, Çeltik lâyihası ANKARA, 13 — Zirnat vekâ leti, çeltik Tâyihasmı ikmal * sde ! rek heyeti vekileye takdim etmiş tir,