19 Kasım 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

19 Kasım 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Memlekette Bir köye Takip müfrezeleri şerirleri sıkıştırdı Ceyhandan 17 tarihile bildiriyor: Evvelki gece burada müsellâh bir: kaç şahıs Değirmendere köyüne gi- verek yağma yapmışlardır. Bu köy- den yalnız Bekir Ağa isminde bir iştir. Haydutlar bu baskından 3 saat sonra Yalakbeyi köyüne de bir bas- kın yapmışlar, köy eşrafından Hacı Ağayı bitap bir hale gelinciye kadar 'dövmüşler ve 300 lirasını gaspetmiş lerdir. zemin Kimlerden müreklesp | olduğu henüz meçhuldür. Vak'a kaza merkezinde duyulur duyulmaz bizzat kaymakam ve jan- darına kumandanı mubtelif kollar. dan takibe çıkmışlardır. Herifler fi- len muhasara altmdadırlar. Bu itibar In haydutların çok kısa bir zamanda yakalanarak eşkıyalık yapmanın ne demek olduğunu anlıyacakları mu- hakkaktır. Malatya civarındaki hafriyat Fransız âlimlerinden eski Asur e serleri mütehaasımı M. Dolapot'un ri yasetindeki bir asarımtika heyeti e- peydenberi Malatya civardaki €8- | ki (Melit) şehrinin O harabelerinde tetkikat yapıyorlar © ve erki eserler arıyorlardı. Bu heyete müzeler na- mına da Şarkıkadim müzesi memur larından Haydar Bey refakat ediyor du, Mevsim dolayısil ehafriyat tatil edildiği için Haydar Bey şehrimize 'dönmüş ve müze idaresine raporları” mı vermiştir. Bu raporlara göre milâtta 12, 13 asır evveline ait birçok kuymetli Hi. Gt eserleri bulunmuştur. (Melit) eski ve meşhur bir Hitit şehri idi, Baz ismi de bu (Melit) kelimesinden a anmaştar, İki sene sonra yakalanan katil KARAİSALI, M— Bundan iki sene kadar evvel bağlar arasında bir cinayet olmuş ve Karaisalının Sal ba; köyünden Ali oğlu Mehmet ay- ni köyden Koca Mahmut ayni köy- den Koca Mahmut oğlu Mehmet ta- rafından öldürülmüştü. Bu cinayete sebep bir kadın me- selesidir. Katilin bıraktığı kadının maktül tarafından alınarak bir hay- vana bindirilip o köye götürülürken katil Mehmet bunu haber almış ve bağlar arasında karşılarma çıkarak; Sen, benim bıraktığım karıyı nasıl alabilirsin! Sözleriyle tabanca- sını çekip Ali oğlu Memedi başının sol tarafından yaralamak suretiyle öldürmüştü. Jandarma kumandanı iki senedir dili bahmamıyan bu vaka ile yakım dan alâkadar olarak merkez karako- landan çıkarılan bir müfreze Salbaş köyüne ansızın gönderilmiş ve mak- #âl Memedin silesi efradı tarafından vaki iddin veçhile katil köyde yaka- lanarak Adana adliyesine teslim edil. Portakal şarabı ANKARA, 18: — Alikadarlar ü- sümden olduğu gibi portakaldanda şarap yapmak üzere tetkikata başla. mışlardır. Bir kaçakçı muhbiri öldürüldü Mardsiden yazılıyor: Burada çar- ürpertei bir ei : w ortasında tüyler ed Sayet yapıldı. Böbörki Köyünden De, vat oğlu Mehmet isminde bir kaçak- 1 ayni köyden Tahir isminde birisi- M yaşında jandarmalar tara- | yaranın lar: — Dur! diye o bağırmışlarsa da, şöcük aldırmamış ve firara devem etmiştir. Nihayet jandarmalar steş etmişler ve çocuk ağır surette yara- lanarak Osmaniye hastanesine kal." dırılmıştır. Cin İsmail aldığı yarala- rm tesirile ölmüştür. - Eskişehirde hiçten bir cinayet Eskişehirde feci bir cinayet ol- © inuştur. İşilar mahallesinden bak © © kal Arnavut İsmailile kardeşi 1 Rakam ve eniştesi İsmail birlişe 5 rek komşuları marangoz Osmana Malatya şebrinin | "Birinci Sahifeden Geçen Yazılar | Y İstanbul Mıntaka Kongresi (Başı > ep ) sabık mmtaka reisi Orhan Bey al dı ve şunları azadi, — Bu rapor okunduktan sonra gördük ki burada zikredilen bü- rem Beyden sonra bu heyetin ri- | yasetine intihap edilmiş olan Bey- ; kozlu Cemil Bey uzun bir zaman dan beri beyet içtimalarına gel- mediği için kendisinin de bu rapor dan haberi olmasa gerektir. Bina enaleyh mes'ul bir heyet tarafın dan tanzim edilmemi şolan bu ra porun kongrece | hiç bir kıymeti, yoktur.” Bunun üzerine bu mevzu etra- fında daba bir takım münakaşa” lar olduktan sonra kongre şu ka- rarı vermiştir: “ Rapor, mes'ul bir heyet ta- rafından verilmediği ve zikredi- len fikirler şahsi mütalealardan ibaret bulunduğu için kecnlemye- kündür.” Bundan sonra, güreş, voleybol, basket bol, atletizm heyetlerinin raporları okunuldu ve müttefikan İ kabul edildiler. Sıra hesap müfettişlerinin mmm- taka hesabatma | dair verdikleri rapora gelmişti. O da okundu ve bazı noktalar hakkında yeni seçi lecek olan heyetin nazarı dikkati celbedildi. Bu suretle geçen on alt ayın hesabı verilmi şoldu ve hemen in heyetlerine ve seçilecek namzetler evvelden Jüm olduğu için, ryi işari ile babat yapıldı. Neticede şu zevat mıntakaya ve teknik heyetlere se çildiler. ıntaka heyeti rahim Karal B.. (Sölep- i reis: Fethi Tahsin Bey Halal) Aza: Muhtar Bey (Süleymani- ye) Aza: Naim Cemil Bey (Galata saray) Aza: Avni Bey (İstanbulspor) Futbol heyeti: Reis: Zeki Rıza B. (Fenerbah- Basri B. (Beşiktaş) £ Nuri Bey (anmpaza) Reisz Kadri B. (Galatasaray) Aza: Saffet B. (Beykoz) Aza: Arif B. (Fenerbahçe) Agâh Bey (Beylerbeyi) Şeref B. (Anadolu) Atletizm heyeti: Reis: İlhan B. (İstanbulspor) Aza: Ali Rıza B. (Beşiktaş) Aza: Vedat Abut B. (Galata- saray) Aza: Sezai Muhtar B. (Fener. bahçe) Aza: Ekrem B. (Hilâl) Boks ve güreş heyeti: Reis: İsmail Hakkı B. Kumkapı) Aza: Musa Kâzm B. (Beşik- » Avni B. (Haliç) Aza: Saip B. (Anadolu) Aza: Vamık B. (Galatasaray) Voleybol, Basketbol, Tenis he- (Vefa di? Reis: Sami B. (Vefa Kumkapı) Aza: Tahir B. (İstanbulspor) Aza: Sedat B. (Fenerbahçe) Aza: Rıdvan B. (Hilâl) Aza: Neşet B. (Galatasaray) Eskrim heyeti: Reis: Nuri B. (Beşiktaş) Aza: Rıza B. (Vefa-Kumkapı) Aza: Mahmut B. (Beşiktaş) kongreye nil yet verilmeden evvel e gz rim Bey söz alarak memleket spo runun zayıf Bakiler teşrih et- olduğunu bü- | ları İ yemi vve konar 'de samimi bir ha bitmiştir. mı tarımda başlayan ağız kavga- sı gittikçe büyümüş, Arnavut İs- mail tabancaya sarılmış, Osmana ateş etmiştir. Çıkan kurşunlar Os mana isabet etmiş ve bu zavallı adam oracıkta ölmüştür. Fakat ise bununla da bitmemiş, gö- zü kanlı katil Osman oğluna ve kızma da ateş açmıştır. Osmanın kızı Safiye ağzından, karısı Alime ayağından oğlu da kolundan ağır surette yaralanmışlardır. Katil ile yardımcıları hemen kaçmağa yel tenmişler, fakat hâdiseyi haber a- lan zabıta memurları tarafından yakalanmışlardır. Yaralılar eme leket hustahanesine Yeni Türk Musikisi (Başı birinci sahitede) İ ticesini ve müesseseyi nasıl buldu ğunu sorduk. Muhterem san'at- kâr bize dedi ki: — Konservatuvar — hakkında| yaptığım tetkikat henüz bitmedi. | Şimdiye kadar konservatuvarda | derslerde hazır bulundum. Talebe | ve muallimlerle temas ederek nı ilmekte olduğunu öğ Müfredat ve haftalık ders tetkik ettim.. Konserva- tevazdla iki yal sal tölibe ver; | dır. Bunların arasmda bazı genç kızlar da bulunuyor. Talebe, he- | yeti umumiyesi itibarile iyidir. | Musikiye büyük istidatları oldu- | ğu ve musiki noktai nazardan büyük bir bale namzet olduk. | ları görülüyor. Programlarda yap tığım tetkikat neticesine göre, ge- | rek müfredat programında ve gerek haftahk ders cetvelinde ba zı tadilât yapılmasma lüzum gör- düm. Hattâ şimdiye kadar takip edilen tedris usullerinin de değiş- tirilmesi icap etmektedir. Konser vatuvarın ıslahmda, bina mesele- si oldukça mühim bir rol oynaya | caktır. Bina meselesi, musiki me- selesinden ziyade bir şehir mese Belediye yeni bir bina inşa men tatbik ve daha g yardır. — Munllimleri nasl buldunuz? — Muallimler hep iyidir. ların arasında tebeddül ması hakkında verilmi; bir binaya lüzum | seye yeni bazı muallimlerin alım- | masına lüzum vardır. Çünkü kon- sorvatuvarda her cins musiki âle- hu. | susi muallimler yoktur. Bu âletler | -in ayrıca muallimler alınacaktır. — Türk ve Şark musikisi ve istikbali halkında İeri vardır.. Türkiy: rile Garp izneliklsğcl kabol Güzele | le ekşi maili musiki karakter zarklılığı muhafaza et-| 'ürk musikisinde mevcut ve Şarka mahsus olan hususiyet- lerin muhafazasma | çalışmalıdır. Diğer Avrupa milletlerine bakı. muf, Ba maaikilerin hepsinin tekel | ği birdir, fakat İtalyan musikisin de, İtalyan karakteri, Rus mesi sinde Rus karakteri daima göze çarpmaktadır. Türk musikisinin kişafında da bu noktaya dik- i, bu musiki de Alman masikisine | benzeme. | 'ürle mrusikisinde Şarkı. bin daima göze çarpması esas) tutulmalıdır. Bunun için konserva | tuvarda sark musikisi de öğretil- melidir. Yani Şark o musilkisinde | bulunan skala'lar ve saire ihmal edilmemelidir. Bu sebeple konser vatuvara Şark musikisi tedrisi i- çin bir muallim alınmasını teklif edeceğim. M. Joseph Marx evvelki akşam | Darülbedayide ilk defn olarak temsil edilen “Üç saat” opereti- ret hazırlamak ve bunu temsil et- mek bahsinde müptedi olduğumu- zu nazarı dikkate alarak M. Mars'a opereti nasıl bulduğunu sorduk. Bize şu cevabı verdi: — Opereti heyeti umumiyı tibarile güzel ve eğlenceli bul- dum. Arap ve İran tipleri pek iyi idi. Komik sahneler de pek ziya- de muvaffak olmuştur. e Musiki bahsine gelince: Eserde bazı yer- lerde Fransız karakteri göze çar- pıyordu. Ben Türk musikisinin, Şarka ait hususiyetlerinin muhafa zasma taraftar olduğum için bun da bir Şarklılık görmek isterdim. ilki heyeti umumiyesi i- tibarile, araya sıkıştrılan Şark musikisine ait olan bir kaç parça aritermak için sık sık re vermeli, halk musikiye alıştırılma hıdır, Konservatuvar arasıra kon serler vermesi de bu noktadan fn- im. Burada daha bir hafta, n kadar kalarak Viyanaya döneceğim.” —— pe —— Fabrikalar ve elek- triğe yüzde 5 zam Elektrik şirketi, teşvikisanayi kanunundan istifade eden abone lerinden elektrik kuvveti üzerin den yüzde beş resme ait kanun ile emrolunan muamelâtı ifa etmiyen lerine bu hususeta birer mektup göndererek kendilerini ikaz etmiş tir. Abonelerden teşviki sanayi kanımunundan istifade edenler, mensup oldukları malmüdürlükle rinden birer vesika alıp şirkete ib raz etmezlerse, badema kendile- rinden sarfedecekleri elekirik üc retleri yüzde 5 istil miyle tahai) | Zirai : Sigorta (Başı birinci sahifede) Buraya gelir gelmez, bul- duğum samimi muhit beni pek | mütehassis etti, Ben bir ecne- bi sıfatile buraya gelirken ara- nızda yabancı kalacağımı zan nederdim,. Halbuki hakikat bu- İ Dun tamamen aksi oldu. Ankarada ziraat vekili Muh lis, Ziraat enstii üdürü Aziz, ve umuru hav. müdü. rü Tefvik Beylerle görüştüm. Bu müesseseleri gezdim. Zira- at enstitüsünde © zirai sigorta hakkında bir de konferans ver İdim. Bu konferansım alika ile dinlendi ve bu alâka beni pek ziyade mütehassis etti. Zirai sigorta meselesile hü- kümetiniz ciddi surette meş- | gul olmuştur. Bu mesele üze rinde şimdiye kadar çok çalr- | sılmış ve bazı raporlar veril- miş ise de hepsi neticesiz kal- mıştır.Ben de bu mesele ü deki tetkikatım netic: hak: | kında bir rapor hazırlamaktla- yım. Bu raporu bir haftaya İ kadar hükümete vereceğimi ü- | sonra hafifleyeceği mit ederim.Vazifem, bu mesele hakkında fikirlerimi söylemek- ten ibarettir. Bunların tatbi hükümete ait bir iştir. Zirai sigorta için, ziraati inkişaf etmiş olan mıntakalar- da doluya karşı mecburi bir sigorta vaz'ını lüzumlu görü- yorum. Bu sigortanm as ari bir prim mukabilinde mecburi olması lazımdır, Bunun sebebi de şudur: Fransada 60 seneden beri zirai sigorta usulü tatbik edil- mektedir. Sigorta önce mecbu- ri değildi. Bu sebeple doludan en ziyade mutazarrır olan çift- | çiler, mahsullerini sigorta et- İ tirmişler, diğerleri ettirmemiş İlerdir. Bu suretle sigortanın yaali şemeresi pek fena oldu. Buradâjda ayni neticeyi verme mek için sigorta mecburi yapıl meyen mmtaka yok gil Evfelâ hububat, muk v$ üzüm mahsulü doluya İ karşı sigorta edilecektir. Hayvan sigortasma da, kon trolu en ziyade kolay ve en zi- yade hayvanı bulunan Trakya mıntakasmdan başlanacaktır.” M. Campeton daha bir ay kadar memleketimizde kalacak bir kaç konferans verecektir. Sigortacıların içtima Dün şehrimizde o bulunan bazı sigorta şirketleri müdür- leri M, Campenon'un iştiraki- le Perapalasta toplanmış ve si- gortacılığa taallük eden bazı mesail hakkında görüşmüşler- dir. İçtimada Union sigorta kumpanyası müdürü M. Piyos ve mükerrer sigorta müdürü Refi Celâl ve Vefik Beyler ha- zır bulunmuşlardır. —eem——— . Hitler Ne yapacak? (Başı birinci sahifede) Von Papen hariciye nazırı BEERLİN, 18. A.A. — Volff A- jansından: Hükümetin istifası bak. kndaki resmi tebligattan da anlaşıl- dığı veşbile, Von Papen kabinesinin istifası hükümetin keyfi idaresi pren sipinin terkolunduğuna asla delâlet etmez. Bu prensip dahilinde olarak hükü- metin kaleme aldığı | istifanamede mühim anlarda şahsi meselelerin te- sir gösteremiyeceği | kaydedilmekte ve istifanın reisicümhuru bütün mil- li kuvvetleri toplamak için yüksek nufuzunu sarfs serbest bırakmak i- çini verildiği işaret edilmektedir. Bu retle Almanyanın atisi temin olu. macaktır. Roisicümhur yarından iti- baren siyasi fırka reislerile müzake- rata bâşlıyacaktır. Çünkü halihazır- da mutavassit vaziyetin mümkün ol duğu kadar çabuk nihayet bulması Alman iktisadiyatının nefinedir. AL man milli fırkasından Hügenberç merkez fırkasında Her Kass ve halk fırkasından Her Digeldey yarına da- vet ollknirle ve develi kali Gezi, lerdir. Hitler ve Şafer Cumartesiye davet olunmuşlardır. Sosyal demokratlar henüz davet edilmemişlerdir. Cümhur reisinin fır ka reislerile mi i ihzari mü- külemeler vazifesini görecek ve is- tikbaldeki hattı | harekete müteallik iktisadi ve siyasi meseleler mevzun bahsolacaktır. Bu müzakereden son- ra fırka reisleri arasmda müzakerat Kış iyiden İyiye bastırdı (Başı birinci sahifede) ve şiddetli sürmesi bu sene İs- tanbulda kışın zararsız geçece- ğine hükmettiriyordu. o Fakat dünkü soğuk İstanbulluları al dattı. Soğuklar iyiden iyiye bas- tırması oduncu ve kömürcü sevindirmiştir. Odunun çeldi 380 ile 400 arasında müte havvildir. Maamafih her sene olduğu gibi, kömür ve odun fi- atlarmın o bu mevsimde daha bir hayli yükseleceği beklene- bilir, Kömür yedi kuruştan satılmaktadır. Dün cuma olma sma rağmen, kömürcüler ma- halle aralarında soğuktan bilis- | ifade gizli g dükkanlarını açmışlar, kıştan korkan halka okkası sekiz kuruştan kömür satmışlardır. Kandilli rasatahanesi hava- larda bir fevkalâdelik olmadığı erin | kanaatindedir. Masmafih baro İ metre yükselmekte devam edi- yor, Rasathane soğukların da- i ha bir kac gün devam ederek ini tahmin e | divor. Dün kava © tazyiki 764 milimetre idi, Er fazla sıcak- ilk 9, en az sıcaklık ta 5 derece i, Bugün hava bulutlu olarak devam edecek, karayelden es- mekte olan riizeârm kuvvetin- de bir değiş#lik olmryacaktır. Bazı kimseler kar yağması ihtimalinden © bahsetmislerse | de, Kandili rasathanesinden aldığımız malömata göre, böy le bir ihtimal varit değildir. İs- tanbul civarma da kar yağdığı- na dair hiç bir taraftan haber gelmemiştir. Fırtına hafifledi Karadenizde bir kac günden süren fırtma dün| tonajlı vapurlar iltica ettikle- ri Umanlarda beklemekte, am ek büyük venimlar yollarma devam etmektedirler, Düm karadenizden imân mıza bövle bir kac büvük va- İpwr gelmitsir. Büyükderede ve Kavakta Karadenize cıkmak &- cin intizar erlen vapırlardan da ik tonajlılar cıkmışlardır. Kücük vapurlar daha (o ziyade süküneti beklemektedirler, Kavak ve İstanbul man da- irelerine Karadenizde kaza vu- kuma dair hiç bir haber gelme miştir, iptidasında reisicümhur fırka reisle rinin teklifatına intizar edecektir. Vaktinden evvel işanlarda buluna. rak vaziyetin işkâl edilmemesi için zarfında riyaset kabinesi prensipini esaş tutacak ve bu suretle kabine de bu mahiyeti haiz olacak- ter. Kabinenin değişmesi harici siya set mesailinde bir değişiklişi mucip olmıyacaktır. Esasen muamelede mü savat hakkında Alman arzusu siyasi fırkalar meselesine merbut değil, ve bütün Alman milletinin arzus dur. Bu noktai nazardan M Von Pa pen'in kabineye hariciye nazırı ola- vak iştiraki Bundan .cümhur reisinin. baş vekil Von Papen'in doğrudan doğru ya fırka rcslerile olacak konuşmala ru Hükümetin iktisadiyatındaki mer kalelerin aslâ değişmez © mahiyette görülemiyceği kanaati üzerine isti- mat edecektir. Sar, Alman kalmak istiyor BERLİN, 18, A.A. — Volff Ajan- sinden: Sar parlamentosu ,Sar ara- zisindeki iktisadi sefaletle meşgul ol muştur, Sar'ın 800 bin nüfusu oldu- ğu halde 40 bin işsiz vardır. Müzakerat esnasmda komünist ler dahıl olmak üzere bütün hai iple rin son İntihabetın milli iradeyi gös terdiğini ve Sar'ın tekrarAlmanyaya ilhak edilmek istendiğini s5; dirler, Hükümetin bahusus terki teslihat meselesinde ittihaz ettiği ba rekat tarzı efkârr umumiyeye © ka dor mutabıler ki Cenevreye gidecek beyet bütün milletin arzusunu ifade etmiş olacaktır. Almanyada tatil edilen gazeteler BERLİN, 18.A.A. Matbuat hakkındaki mart 1931 tarihli ilk ka- rarnamenin meşrinden beri 10 eylül 832 tarihine kadar Prusya makamla- rı tarafından 379 gazete muvakka- ton tatil edilmiştir. Bu gazetelerin hemen ekserisi müf rit sağ ve sol cenahlarına mensup. €creyan edecektir. Gelecek haftanız! tar — s...... — k alar kapanıyor M. Roosvelt borçlar meselesi hakkında salıya M.Hoover'le görüşec VASHİNGTON, 18.A.A. — A- merilea meb'usanında demokrat fır- kası ne Mister Rayney halihazır. ihine bir tek rey bile elde ölmenin müşkül olacağını beyan etmiştir. Harp borçlara tesllük edecek bü tün tekliflerin tasvip için tevdi edi- leceği meclis hariciye komisyonunun müstakbel reisi olması muhtemel bu- lunan Mister Reynold kongrenin şimdiki uzlaşmalardı yapılacak hiç- bir tadilât: kabul etmiyeceğini söy- lemiştir. İtilâfm tadiline (şiddetle muarız bulunan meb'us Mak Talden, borçla rın tekrar tetkiki için M. Laval'e gizlice müsaade veren M. Hoover ve etmiştir. Meb'us Hoo- ver moratoryomunun intihap sandık Jarı başında maillet tarafından takbih edildiğini ilâve etmiş ve M. Hoover in bir moratoryom daha teklif ede- —— ile mülâkatta bulunmuşlar. e, Bir mütalaa SALTLAKE CİTY, 18. A.A. Bir balık Avından.. İspanyollarla Fran- sızlar arasında yeni bir mesele çıktı SAİNT JEAN DE LUZ, I.A.A. Dün gece baba oğul iki Fransız ge- micisi Henday adalarında balık av- erken İspanyol balık rmahafız top | gekerinin 3 neferi | tarafından tanr- ruza uğramışlardır. Baba yaralan İ mış ve oğul ölmüştür. | Bordodan gelen malümatla tesbit olunduğuna göre, İspanyol gemicile- ri Henday sabiline çıkmışlar ve A- badi kayalıkları istikametinde iler- ni Orada balıkçı sandalları | sandalların üzerlerine görünce birçok el ll atlarda. SİK İ sine koşan Fransız gümrükçüleri İs panyelları tövkif etmişlerdir. Hâdise nasıl olmuş? MADRİT, 18 A.A. — İrönden ge Jen bir telgrafnameye göre, Lüz ge- zetesi dünkü hadise hakkında şu ma Tümatı vermektedir. İspanyol topçekeri | gece memnu olan mıntakada ağlar atan bir Fransız balıkçı sandalınş tesa- döl etmişlerdir. dspenyol gemiciler, Fransızlar tarafında ili el revolver atıldıktan sonra ateş etmişlerdir. Bisriç'den gelen malimata göre, Fransız sahiline çıkan İspanyol bah riyelileri 14 e) silâh atmışlardır. Tevkif olunan babriyeliler haber vermeden ateş ettiklerini ikrar etmiş > fakat üzerlerine ilk el silâh silol söylemişlerdir. İspanyolların Fransız sahiline çık * | maları balıkçıların yolunu kesmek i- gin imiş, Sefirin tarziyesi PARİS, 18. A.A. — İspanya sefi- ri, Fransa hariciye nezaretine gide- rek Henday hadisesinden dolayi tece süflerini beyan etmiştir. Müstacel bir seyahat ROMA 18 A.A. — Almanya se firi Tayyare ile Berline hareket ey lemiştir. BE Feci bir tramvay kazası METZ, I8.A.A, — Bir tramvay hta tan çıkarak devrimiştir. İli ölü ve otuz kadar yaralı vardır. Seville'de vaziyet iyileşiyor SEVİLLE 18 A.A. — Fırmerlar ve şoförler tekrar çalışmağa baş- lamışlardır.. Vaziyet tabii baline avdet etmektedir. Fransada bir tevkif MELUN, 18 A.A. — “Fransa” Cinayet mahkeme: bem, 'de sarhoşluğundan dolayı ten çıkaran ustasını öl dinen lek Jan Janyak'ı idama mahküm etmiştir. İnsull Amerikaya gönderiliyor VASHİNGTON, I8A.A. — M. Heover, Samuel İnsull'un Yunaniş- tan tarafından iadesi hakkındaki ta- i imzalamıştır. J ektiği bir tukta Amerikaya borçlu olan metler hakikaten borclarını ö miyecek veziyette iseler uz berbiriyle ayrı ayrı bir tesviye ti vücuda getirmek lüzem ol nu söylemiştir. Ötedenberi hara borçlarının y darılmasına aleyhtar bulunmuş Smoot bu borçlar ilgası ar | merika inükelleflerinin hükümet | karşı daha ağır mali teakhüdale rişmek mecburiyetinde kalacaklar! beyan ettikten sonra tediyata W başlamak Avrupa için vazife duma ilâve eylemiştir M. Roosevelt “Beyaz eör' geliyor | YASHİNGTON, 18. AA, — Roosevelt, M. Hoorer'e bir telgf göndererek Vasbinşton'a salı gösü öğleden sonra gelecğini ve dan doğruya Beyaz Eve gide Mirp borçları moonizsi iekksdsiii zakerede bulunacağını bildirmiş” | M. Mussolinin me& | liste bir nutku ROMA, 18, A.A. — Meb'usan mf lisinin tekrar açılışmda M. ni bir mutuk söyliyerek ezcüm! devrenin emeli ber zaman duğundan daha ziyade kuvvetli | Tunmaktadır. Faşizm, İtalyaya büyük ve * | bir istikbal hazır ye gvretle ireştiğ Büyük harbı görmüş ve Rom | zerine yürüyüşe iştirak etmiş Gİ İ mesi şa ineclise girdiği günden meclis yeni bir hayatiyet kesbetmif | tir, Milyonlarca insanlardan enüneyi erer ve korkunç bir kütle bali | sadık bir terceman gömlekliler ihtilâlinin kardığı mdeler, müesseseler ve © serler şimdi Avrupanın bütün #9 ieketlerinde büyük bir rağbete m3” | har olmaktadır. Çünkü Av felâh ve necati ancak ve ancak madan gelebilecektir,” Irak, ordusunu takviye ediyor BAGDAT 18 A.A, — Yeni K” dün ilen da lacak ve milli müdafaaya milet? | yeni pir Japonya ve LyttoP raporu CENEVRE, 18, AA. — Japon” murahhas heyeti milletler cemiyet ne uzun bir vesika tevdi eylemifi”” Bu vesika Lytton kı onu rap9f | hakkında Japon (o hükümetinin gö takenlarını ihtiya etmektedir. Türk löügatı ANKARA, 18. — Türk Dili 7 'balde Büyük Türk Lügatinin men yazıldığını ve hatta basil görmemiş mümkün olacaktır cek sene bütün mektep kitaplar. öz türkçe kelimelerle yazılması BiZ kımda kat'i bir karar verileceği lenmekteğir. Ağır otobüsler yolları bozuyor ANKARA, 17.— Anadolunun * uzak yerlerinde bile otomobil a otobüsle | nakliyat Bunlardan bilhasen kamyonetler bugünkü yi buk bozmaktadır. Yeni 1 baza şosenin bile az zaman sonra ğu görülmektedir. Ba hal bem nskliyatı gös! yor, hem de masrafı artırıyor. Ve e) vekâleti bu ciheti nazar dikis