27 Şubat 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

27 Şubat 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

onomi Toz şeker mebzul! 2 terli fabrikalarımızın elinde 1200 vagon kadar şeker var Yerli şeker fabrikaların © kalan şekerlerden hemen toz şekerdir. Bundan bili- İS neden bazı kimseler en- düşmekte ve küp şeker mağı bir boşluk addet- Kledirler. Alpullu şeker fabrikasının 400 n kadartoz şekeri vardır. İ* şekerler de talep edilmekte- Uşak şeker fabrikasının elin- vagon kadar toz şeker var- Aldığımız malümala naza Alpullu fabrikası Uşak toz lerinin de İstanbul piyasa- satılmasına tavassut ede Mir, ayvan borsası resmi Sanayi raporu İktısat vekületinden hayvan borsa resminin bade | kıymeti umumiye üzerinden | , siklet üzerinden alınması emir gelmiştir. Hayvan borsasmda borsa res- Şimdiye kadar hayvanların eti umumiyesi üzerinden a- idi. Hayvan fiatları borsa varidatı da bitta- yordu. Bunun üzerine borsa şeklin iştirilmesi için İktısat vekâle- müracaat etmiştir. Borsaya gelen emirle bu müracaatın edildiği bildirilmektedir. dan sonra borsa resmi hay- m sikletini gösteren kilo ü- inde 2000 — 2500 koyun, 150— 9 sığır 0 İulgaristanda şeker | Bulgar maliye nezaretinin em- *€ şeker rüsumunu o artırmak in hazırlıklara başlanmıştır. Bu alâkadar memurlara şe- r fabrikalarile, şeker depola- satış mahallerinde şeker mik- larmı tesbite başlamışlardır. Nazırlar meclisinde kilo başı- mevcudundan başka daha üç nk vergi zammı yapılması dü- rilmektedir. : Bulgar tütünleri | Bulgarlarla Macarlar arasında Dilan müzakereler neticesinde t aletleri vererek dan on beş vagon tütün alma- Macar rejisi kabul etmiştir. Bulgaristanda şarap Bulgaristanda mevcut 53 bağ- lar cemiyetile 33 şarapçılar ce- eri ittihadı on üçüncü âdi hgresini Sofyada yapmıştır. (İş Bankasından alınan cetveldir) 25 ŞUBAT 1933 ğ Eeee Gİ, ÇEK FİATLARI 1206 79 #8 229 - 338m0 A2,075 Zam 61.— 11749 NUKUT Kuraş 211 210,— 117— Prağ Viyana Madrit Berlin Varşova Poşte Bükreş Belgrat Moskova (Satış) iii : i Bu kongrede bağcılığı ve şa- rapçılığı alâkadar eden bütü sail hakkında ehemmiye zakereler yapılmış ve üzüm ve şa- rap rüsumunun azalması, bira resminin artması, şira ve boza- ya resim konarak satışının ispir- tolu içkiler gibi kayıt ve şarta tabi tutulması, bağcılığı masra- fa sevdeken kayıt ve şartların ta- dili gibi madde hakkımda hükü- met nezdinde teşebbüsatta bu- lunmağa kara rverilmiştir. İsviçrede bir cemiyet Son bir kaç cene içinde her i memlekette devletlerin iktisadi işlere müdahalesi artmıştır. İsviç- rede bu cereyana karşı ferdi te- şebbüsleri himaye için bir cemi- yet teşkil edilmiştir. Bu cemiyet beynelmilel sahada sebest tica- ret esasmı müdafaya çalışacak- tr. İsviçrede cemiyet tarafmdan ticaret odasma (gönderilen bir mektupta, cemiyetin liberal ik- tısat sistemini yeni cereyanlara karşı müdafaa etmek için, mart ayı içide bir konferans aktedece- ini bildirmiştir. Bu konferansa her memlekette serbest ticaret mefhufuna taraftar olan profe- sörler ve iktisatçılar davet edil mektedir. İstanbul ticaret odası da davetliler arasındadır. Ticaret odası, bu davete işti- rak etmek için henüz bir karar vermemiştir. Bunlar bir karar ver- se bile, iptida İktisat vekâlenin muvafakati almacaktır. Ecnebi vapur kumpanyaları Aldığımız malümata nazaran, Ticaret odası ecnebi vapur kum- panyalarının aralarında yaptıkla- rı anlaşma hakkında yaptığı tet- kikat raporunu İktisat vekâleti: ne göndermiştir. Madenciler de ecnebi vapur kumpanyalarından tröst yaparak madenlefimizin pahalı naklin de âmil olduklarından şikâyet et- mektedirler. Bir ton maden cevherinin fi- atı 70 şilindir. Birton cevherin nakli için ecnebi kumpanyalar Liverpol limaıa kadar masarif, prim komisyon olarak 27 şilin al. maktadırlar. Sanayi raporu Ticaret odası kongresine He- reke fabrikası müdürü Reşat Bey tarafından da sanayiimiz hakkın- da bir rapor tevdi edilmiştir. Portakal sandıkları .cubukları Portakal sandıklarının kesta- ne çubuğundan yapılan çember. lerini 1928 yılına kadar ihraç et- mekte idik. 1928 yılından sön- ra ise İtalyanlar rekabete başladı. lar ve iki üç yıl içinde Filistine senevi ihracatımızın yüzde yet miş beşini ihraca muvaffak ol. muşlar. ce malları bir elden çık makta, demetin taneleri ayni bi. çimde ve ölçüde olmak üzere ga. yet dikkatli işlenmekte ve mü. kemmel ambalâj yapılmaktadır. Bizden gönderilen mallar ise iyi işlenmiş değildir. Ambalâj fe- nadır. Çubuklar düzensizdir ve mii fındık çubukları karıştı rılmıştır. Mallarımızın İtalyan çubuklar rına rekabet edebilmesi için bun- larm mümkün olduğu kadar bir elden çıkması, iyi işlenmesi, çu bukların kestane ağacından ya" pılması lüzumlu görülmektedir. Sovyet Rusya'da MOSKOVA, (A.A.) — Hava — ei eline bina wilerinin bir kısmmı kay- beden Ukranya ile şimali Kaf. kasyanın bazı mıntakalarındaki devlet çiftliklerile kollektif çift. likler yapılacak tohum ikrazı hak kındaki kararlar nesredilmi Buna nazaran 18.500.000 i Kol. bozlara âit olmak üzere 20 mil. yon poud Ukranyaya ve 12 mil. yondan fazlası Kolhozlara ait ol- mak üzere 15.000.000 poud da Kafkasyaya tahsis edilmiştir. MİLLİYET “PAZARTESİ 27 Mahkemelerde Esrar mıydı? Esrar veya zencefil olduğu araştırılacak Odasında esrar içirtmek ve öte- kine berikine esrar sattığı için ağır ceza mahkemesince 7 ay hapse ve 116lira para cezâsma mahküm olan Hayri hakkındaki kararı, temyiz mahkemesi bazı noktalardan bozarak tekrar ağır cezaya iade etmiştir. Hayri, üze tinde yakalanan maddenin “es | rar değil zencefil olduğunu iddia ettiği halde bunun ehli tetkik edilmemiş olması, müda- faanm ruyu sebeplerinin zikre- dilmemesi, bozmayı mucip olmuş- tur. o Mahkeme o müddeiumumi- lik talebi üzerine, bozma kararı na uymuştur. Mahkeme, Hayri- nin evinde bulunan maddenin esrar olup olmadığının tesbiti ve esrar kabağının başka işte kulla- nılıp kullanılmadığının tıbbi ad- Wice tesbiti için duruşmayı başka güne biraktı. Sigara kâğıtları Evinde üç defter sigara kâği- dı bulunan Üsküdarda, hacı Der- viş ağanın refikası Emine Hanr mm duruşmasına dün ihtisas mah kemesinde devam edilmiştir. Geçen celsede dinlenen Şadiye isminde bir hanım, suçlunun bu cıgara kâğıtlarını satmak için ya- nında bulundurduğunu iddia et- miş, bu iddiasmı teyit için bazı şahitler de göstermişti. Emine Hanımın bunları sat- mak için aldığı iddiası mahkeme- ce varit görülmemiş ve suçlunun kaçakçılıktan beraatine karar ve- rilmiştir. Emine Hanım, yalnız kaçak kâğıtlar için dört yüz kü- sür kuruş ceza verecektir. * Hırkaişerifte, Eskialipaşa ca- mii altında oturan demirci Musta- fa isminde biri, 13 defter siga- ra kâğıdı starken cürmü meşhut halinde yakalanmakla maznun- dur. Mustafanın dün adliyedeki ihtisas mahkemesinde duruşması yapılmıştır. Suçlu, bu sigara kâğı- tlarmı çok sigara içen haminne- si için aldığını, satmağı aklından geçirmediğini söyledi. Muhakeme, şahitlerin için kaldı. Neşriyat davası “İttihat ve Terakki nasıl doğ. du, nasıl yaşadı?” isimli tarihi tefrikadan dolayı tefrikada ismi geçen Damat Mahmut Paşanın vukufça celbi oğlu Asım Bey tarafından Son | Posta gazetesi aleyhine bir dava açılmıştır. Asım Bey, vekili Etem Ruhi Bey marifetile Son Postadan 20 bin lira tazminat istemektedir. Poliste Kumarbazlar Evvelki gün zabıta memurları Çemberlitaş civarında bir evde kumar oynandığını haber almış ve tertibat alarak cürmü meş hut halinde 8 kişiyi yakalamıştır. Masada oyun kâğıtları ve fişler bulunmuştur. Taşla cerh Bomonti tanzifat ahırlarda yatan çöpçü Musayı Feriköy sa- kinlerinden Mehmet ve Hüseyin taş atmak suretile başından yara- lamışlardır. İşportadan... Pangaltıda İcadiye sokağında saticr Boğos Carlmann mağaza- $ı önünde işportasıyla durmakta i ken Galatada Salimin kahvesin- de çalışan Salim şportada, bir kutu içindeki tuvalet tarakların çalarken yakalanmıştır. Kaçak sigara Heybe içinde t köylü ve bir paket an Pa. şabahçesine götüren Hüseyin ya- kalanmıştır. Yankesici Cerrahpaşada Cümartesi paza- rında Abdullah Ef. hanmda bir şahsın nikel bir saatini yankesici. lik suretile çalan İbrahim ve arka- daşı yakalanmıştır. Burada bir cinayet maznunu yakalandı Z Ali isminde birisi Devrekte Maarifte TE : : Üç bin kelime Bugünkü içtimada der- leme işi görüşülecek Şehrimizdeki bütün lise ve or- ta mektepler türçe ve edebiyat muallimleri bugün saat 17 de ma- arif müdürlüğünde bir içtima ya- pacaklardır. İçtimaa 150 kadar muallim iştirak edecektir. İçtimaa darülfünün edebiyat fakültesi müderrisleri de iştirak edeceklerdir. Bu toplantıda İstan- bul teşkilâtının söz derleme i- şinde daha sistematik bir şekil de çalışması için yeni bazı ka- rarlar verilecektir. İstanbulda şimdiye kadar top- lanan yeni kelimeler üç bini te- cavüz etmiştir. Bu kelimelerin tasnifi ikmal edilmiştir. Bir kaç süne kadar Vekâlete gönderile- cektir. İstanbulda toplanan bu üç bin kelime içinde lügatlarda bulurmayan bir çok orijinal söz- ler vardır. Darüşşafaka Lisesi mezunları Darüşşafaka lisesi o mezunları cemiyeti 3 martta Halkevinde bir içtima yapacaktır. Bu içtimaa eski ve yeni bütün mezunlar da- vet edilmitşir. Cemiyetin yeni nizamnamesi müzakere edilecek ve idâre heyeti intihap oluna- <aktır. Yeni nizamnameye göre, cemiyet mezunlardan O muhtacı muavenet talebe için bir yurt aça- cak ve bir mecmua neşredecek- tir, Divan toplandı Darülfünün divanı dün saat 15 te içtima etmiştir. Bu içtima- da hukuk fakültesine dair yeni imtihan talimatnamesi tetkik ve kabul edilmiştir. Keza tp fakül- tesine ait imtihan talimatnamesi de tetkik edilmiştir. Yeni ortamektepler Maarif vekâletnin bu sene Sa- rıyer, rköy ve Kasımpaşada birer orta mektep açmağa karar verdiğimi; bu lere ait bi- , tarafın. dan tedariki için maarif müdürlü- ğüne tebligat tı. Orta mektebe ihtiyaç görülen semtlerin halkı vekâletin kara- rından son derece memnun olmuş lardır. Vilâyet, şimdiden bu üç yerde münasip bir bina aramağa başlamıştır. Kasımpaşada eski Bahriye ne- zareti binası bir orta mektep için çok geniş görülmüştür.Bunun için başka münasip bir bina buluna- caktır. Diğer taraftan Karagümrük ve Edirnekapı gibi semtlerde de bir orta mektebi mevcut olmadığı için buranın talebesi Beyazıt ve- ya Aksaraya kadar gitmeğe mec- bur oluyorlar. Karagümrük, Edirnekapı İstan bulun en fakir semtleridir. Bura- daki çocuklar yol masrafına ta- hammül edemiyorlar. Halk ara- smda bir mazbata hazırlıyarak bu civarda bir orta mektep açıl için Maarif vekâleti nezdin- cada bulunacaklardır. Konferans Darülfünün hukuk fakülte- si profesörlerinden Ahmet Reşit Bey dün akşam Halkevinde ka- dınlar birliği tarafndan tertip edilen konferanslardan beşincisi- ni vermiştir. Mevzu “Cemiyeti Alkvam” idi. Konferanstan son- ra gene san'atkârlar tarafından bir konser verilmiştir. — ——— — ——— hakkında tahkikat yapılırken or- tadan kaybolmuştur. Yapılan tah- kikatta Alinin İstanbula kaçtığı anlaşılmış ve burada yakalan- ması için Emniyet müdürlüğüne yazılmıştır. Polis ikinci şube mü- düriyeti tarafından yapılan tah- kikat neticesinde Alinin burada saklandığı yer tesbit edilmiş ve kendisi yakalanmıştır. Ali tahki- kat evrakile birlikte mahfuzan Devreke gönderilmiştir. Kocalı bir kadın mı kaçırıldı? Şehrimizde 50 yaşında bir ka- dınm gene o yaşlarda kocasını bırakarak İzmire gitmiştir. Nişantaşında oturan bu ha- nımın kocası da istida ile vilâye- te müracaat etmiş ve kendisi de | İzmire gitmiştir. yaptığı yazılmış- | Dahili Piyasada Şeker Kıtlığı Korkusu Yoktur Belediyede 933 bütçesi Dün daimi encümende ikmal edildi | Belediye 1933 bütçesinin tet- kikatımı dün ikmal etmiştir. Dün- kü daimi encümen içtimama va- li ve belediye reisi Muhiddin Bey riyaset etmiştir. İmdadı sıhhi Belediye yeni tesis edilen im- dadı sıhhi merkezleri için otomo- bil almıştır. Otomobillerin san- dıkları burada sureti mahsusada yaptırılmıştır. Yol vergisi Mart maaşmdan, belediye yol vergisinin ilk taksiti olarak 3 li- rayı kesecektir. Bunun için şube- lere bir tamim gönderilmiştir. Frenkçe konuşan Türkler Geçenlerde bu sütunda yaz- dığım gençlik ve inkılâp fıkrası ni eğer bugün âynen tekrar et- seydim, tam günün meselesini çi- zen bir levha olurdu. Gençliği milli varlığa karşı © kadar kıskanç görmek isteriz ki göle doğru bakan Arap kafası ile züppeliğe kayan frenk kırması bu asabiyet karşısında nefes ala- masmlar, Bu yalnız gençliğe, nun talebesine ayrılmış değildir. Her Türk fert milli varlığını rencide siper olmayı bilmelidir. Bilmelidir ve her şeyden evvel kendi kendine bu kanaati telkin etmeli, Türk toprağında Türkten başkasının o hakkı Oolmadığma darülfü- bir borç itibarile edenlere Müteahhitlerin kazanç vergisi Büyük inşaat ve iş yapan mü. teahbhitlerden £ kazançvergisi al mak zorlaşmıştır. Belediye şu- belere bir tamim göndererek ken- dilerinden kazanç (vergi cak müteahhitlerin bir yapılmasını bildirmiştir. Kurbağalı deresi Şehir meclisi son içtimamda Kurbağalıderenin O temizlenmesi için kırk bin lira tahsisat kabul etmişti, Belediye derenin temizle- tilmesi için bir proje hazırlata- caktır. Belediye fen heyeti müdü- rü Ziya Beyin mecliste veriği iza- hata göre proje dört ayda ikmal edilecek ve ondan sonra işe başla- nacaktır. Verilecek tahsisat kifayet e- derse bütün dere tathir edilecek, buraya lâğımların akmaması te- min olunacaktır. Kırk bin liralık tahsisat kâfi gelmezse © zaman derenin ancak bir kısmı temizle- necektir. Edirne-İstanbul yolu ? Edirne — İstanbul asfalt şose inir. inşası için icap eden tetki- vrupadan cek yolcular, hiç bir arızaya uğ- ramaksızın kolayca İstanbula ge- lebileceklerdir. Edirne, Kırklareli, ve Tekirda- ğı vilâyetlerile İstanbul vilâyeti arasında cereyan eden muhabe- re meticesinde bu vilâyetlerin as- falt şose için ancak kırk bin lira tahsis edebilecekleri ( anlaşılmış- tır. Şu halde şosenin inşası için masrafın kısmı azamı İstanbulun yol tahsisatı beş senelik vilâyet yol programı üzerine taksim edil- miştir. Beş senelik yol programı umum vilâyet meclisi tarafmdan kabul ve Nafia vekâletince tasdik edile- rek tatbikat safhasına girmiştir. İstanbul vilâyeti, diğer vilâyetle- rin koyacakları kırk bin liralık tahsisatm mütebakisi için yeni bir karşılık bulamadığı takdirde hükümetin Oyardımı istenecek- tir, Halkevi kütüphanesi Halkevi kütüphanesinde oku- | yucular her gün artmaktadır. O- kuyucularm hangi meslekten in- sanlar olduğunu ve ne okudukla- nı anlamak için fiş usulü ihdas edilmiştir. Her okuyucu evvelâ küçük bir fişe ismini adresini, ne iş yaptığını ve hangi kitabı oku- duğunu yı nr. Turing Kiübün çay ziyafeti Türkiye Turing ve Otomobil — iyük bir çay ziyafe- ti tertip ediyor. Şehrimizin Türk ve Yunan ki- bar mehal in iştirak edeceği bu w ziyafetinde e) ve Yunan operet nyası ar tistleri oynayacaklar ve daha ba- zı temsiller yapılacaktır. Zonguldak Halkevi Zonguldaktan (o bildiriliyor: Zonguldakta inşa edilecek olan Halkevi binası projesi münakasa- ya konulmuştur. Yirmiye yakın proje gelmiştir. fen heyetile birlikte çalışmak üzere İstanbul Halkevinden bir mimar heyeti gelmiştir. Bütün projeler, sergi halinde iman etmelidir. Bu imanı ilk Türkçe kelimeyi konuşan Türk yavrusundan başın dan bir kaç devir silindiri geçen en yaşlı nesle kadar aşılamak lâ- ği Türk varlığı kadar kendini göstermeğe kadir. dir. Bunu kabul eden her Türk toprağının kendisine ait bir ma- bet olduğuna inanmıştır. Türk gençlerinin İzmirde ve İstanbulda bu benliğini canlan- dıran hareketlerine şahit oluyo- ruz. Yalnız bir nokta var. Geçen defaki yazımda inkılâbı kıskana- rak yapılan ileri hareketlerin hü- kümet otoritesini rencide etmiye- cek bir yolda gitmesini ima etmiş- tim. Bugün bu türkçe meselesinde bilhassa frenk kafalı kadın ve züppe ruhlu erkeklere hitap edi- yorum. Bildiğiniz ecnebi dilini, Tür. kiye hudutlarından dışarıda ve yahut memleketinize misafir ge- len bir Avrupalının yanmda ko- nuşunuz, Gıravat almak için gir. diğiniz Rum mağazasında, korsa- ca ız taşlanacak o dük kânlarm camakânı değil, sizin kafalarmız olur. Geçen gün Beyoğlunda frenk- çe bir isim taşıyan bir ermeni korsacı dükkânında Türk hanım- larının satıcı Ermeni dudularile frenkçe konuştuklarını o duydu- ğum zaman, bu Ermeninin hesap- ları, defterlerini fransızca tu- tup müşterilerile de fransızca ko- nuşmasma karşı ses çıkarmaktan utandım. Yerli Rum ve Ermenilere ya- şadıkları memleket dilini bırakıp bizimle fransızca konuşmak cür'e tini içimizdeki tatlı su Türkleri veriyor. Burhan CAHİT Vilâyette İskân işleri Hazirana kadar bitiril. mesi mukarrerdir Dahiliye vekâleti, bütün vilâ- yetlere ve bu meyanda İstanbul vilâyetine de iskân işleri hakkın- da mühim bir tamim göndermiş- yani mali sene başı olan irana kadar, tasfiyesini bildir. miştir. Haziranda iskân idareleri kal- dırılacaktır. İtalyan konsolosu İstanbul konsolosu dün vali muavini Ali Rıza Beyi ziyaret et- miştir. Emniyet müdür muavini Emniyet müdürlüğü muavini Hüsnü Beyin rahatsızlığı bir haf- tadan beri devam (etmektedir. Hüsnü B. daha bir kaç gün vazi- fesine gelemiyecektir. Mezuniyet Emniyet müdürlüğü ikinci yes be müdürü Ata Beye rahatsızlı. ğından dolayı vekâletçe gün mezuniyet e ii