27 Şubat 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

27 Şubat 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 5

Allo, Ankara . bul Ankara ile İstanbulu biribirine Yaklaştırmakta şampiyonluğu ge- ne radyo kırmıştır. Telefon mu- haberatı ancak hususi işlere yarı- Yor ve yalnız iki kişi bundan isti- edebilir. Fakat radyo mer- lerinde neşredilen hitabeler i- İe musiki ve saire programlar her İki şehir halkının istifade edeceği bir şekildedir. Şimdiye kadar arasıra Ankars'- nakiller yapılırdı. Yalnız bu hakiller kablosuz oluyordu. Gazi İz. nin nutukları her sene İstan- bul radyosunda bir radyo aletile Ankara merkezinden alınarak pa- Fazit ve ıslıklı olarak | İstanbul Mikrofonuna verilir, bir türlü kab İo ile dinlenen. nakillere benzemez | | i Şimdi yapılan tecrübeler tele- | fon tesisatile getirilen transmisyon | * ların hususi kablolardan farkı ol. | > madığı memnuniyetle anlaşılmış- tar. Ankara ile İstanbul radyoları- | nm aralarındaki rabıtanın bir çok noktalardan ehemmiyeti haiz ol | duğu kanaatindeyiz. Ankarada ve- rilen mühim konferanslar Ankara radyosu vasıtasile İstanbula veri- lir. İstanbul stüdyolarından An- | ların beğendikleri ve orada- | ki radyoda olmıyan musikili neş- || riyat nakledilir. Bu cihet iktisadi noktadan bilhassa pek mühimdir. Esasen Avrupa merkezlerinde de böyledir. Neşriyatın büyük bir kısmı bir merkezde yapılır; mem- leketteki diğer merkezler bunları daimi surette merbut bulunan kab lolar ile naklederler. | İşte İstanbul ile Ankara mer- kezlerinin tevhidile büyük bir men İcaat temin edilebilir, © program daha uzar ve mükemmelleşir. İki istasyonun tevhit edildiği takdirde programın buna göre tan zimi lâzımdır. muayyen ğer kısmı da musiki seç vakte kadar devam etmeli. Geç | * vakit olan kısım herhangi bir ka- | bare veya mahallerinden dans musikisi nakli olmalı. Ama, denecek ki geç vakit Avrupanm bir çok merkezlerinde dans musi- kisi varken buna lüzum var mıdır? Böyle düşünülemez. Zira her me- vaklı uzak merkezleri dinleyebile- <ek kadar pahalı bir alet alamaz- sa bu musikiden niçin o mahrum kalmalı? Merkezlerin birleştiğin- de bu nakil meselesi ilk düşünül. mesi lâzımgelen bir iştir. Plâk neşriyatı bizim memleket teki vaziyette hiç bir yerde değil- dir. Hiç bir radyo şirketi gramo- fon plâklarına para vermez, hat- tâ bir plâğı radyoda çalmak için üstüne para alır. Çünkü radyoda çalınan bir en iyi bir rek. lâm mahiyetindedir. Buradaki plâkçılar reklâm parası vermese. ler bile plâğın bedelinden sarfına | ?ar etmelidirler. Buna (o mükabil şirket çaldığı plâğın (fabrika ve ismini plâğm baş ve sonunda söY- ler. Beğenilen plâklar ertesi gün gramofoncudan fazlasile alınır. Bunların hepsinin muvaffakı- yetle yapılabilmesi için ilk iş ka- çak radyo dinliyenlerin tecziyele- ti için bir kanunun yapılması ikti. | za edeceği şüphesizdir. Turgut MİTAT | den alınan Radyo Berlinde son günlerde açılan bey- nelmilel otomebil sergisinde cazip bir manzara karşısında kalınmıştır. Ka- pıdan ince radyo veya gramofı İmiş hissi veren sadı 'omebillerin gramofon ve | alâkası olduğu şeysi ihtiyari düşünü - | lüyor. Fakat otomobillerin yanına yak- laşılınca görülüyor ki radyo aleti o- tomobilin içerisine imal edilmiştir. Tanınmış bir Alman markası be aletleri sureti mahsusada otomobiller müteessir olmaz. 5 lâmbalı bu ahize merkezi Avrupada gündüzün en aşa- ğı 8, 10 istasyon almak iktidarmda- dır. Aletteki lâmbalar fazla anot ce- reyanı sarfettiğinden, bu cihetin ida- Sereyan 200 volta Trans- formatörlerie. yükseltilmiştir. Başka İ — bir cereyana lüzum kalmamakta (Şekil: 1 ) de bütün te- sisat gösteriliyor. Radyo şoförün ö- nündeki saat ve kilametreyi. ” gösteren aletlerin merbut bulunan tablonun &l ına merbutur. o Ahizenin üzerinde hiç bir ayar düğmesi olmayıp, bunla- rın yerine ahizeden uzanan bir tel ile (Şekil 1) deki (2) numaralı kısım Mel Olga bütün ayar düğmelerini ihtiva etmek | tedir. (2) numaralı kısım (Şekil 2) deki tarzda direksiyonun sapma mer buttur. Ahizenin öbür ucundan da- ha iki kablo uzanıp (ayar lasmı ile birleşmiştir. Bunlar dalga tespit eden mükesiftere merbuttur. (Şekil 3) teki aletin yandan alın- mış fotoğrafisinde son sistem aletle. | re mahsus bir düğmeli ayar edilen &- | letlere mahsun yan yana üç mükessif | Bazara çarpıyor. (Şekil 4) aletin alt ksmını göste- MİLLİYET PAZARTESİ — 27 pa mare Otomobillerde Bugünkü program İSTANBUL, 1200 m. 18 - 18,45 Vedia Rıza Hanm. 18,45 - 19,30 Orkestra. 19435 - 20 Fransızca doru (Müptedile- re mahsus) 20 - 20,30: Darülbedayi temsili 20,30 - 21,30 Safiye H. ve arkadaşları © | 21,30 - 22,30: Orkestra, Ajans ve Bor- sa haberi, sant ayarı, Varşova 1411 m. 13.15 Plük. 16.55 keza 18: Piya- no konseri. 18.40: İtalyan şarkı ve ha vaları. 21: Valter Kollo'nun “Buse- siz kadm” isimli opereti. 23.20: Lem berg'ten: Dans musikisi, 24: Caz. Budapeşte 550 m. 18.35: Dunapaluta otelinden nak len cazbant. 19.20: Sigan musikisi. 20.35; Bernardino Melinari'nin idare sinde Filharmonik konser. 22: Haber- ler. Mütenkıben plâk musikisi. Münih 533 m. 18, Musiki, — Musahabe. 20.10: ift piyanoda karnaval | havaları, 1.05: Emmerieh Kalman'n o “Dis Graefin Maritza” opereti. 23.801 Pi- lâik. 24.35: Londradan: Caz. Viyana 517 m. 18: Çay musikisi (opera, operetler) 20.35: Yugoslâv eserlerinden halk ve klâsik şarkılar (Zagrep'ten naklen). 21.16: ewige Weibliche” isimli musikili mizahi temsil, 22.40: Tegan- nili dans musikisi, Prag 487 m. 212045: Harmenik kamtora, 21.081 grep'ten: Yugoslâv hava ve şarkı- İmrı. 21.48: Orkestra, | 22. 33: Çek Çeri alet Kantara, 2320: Selis ta konseri. Bükreş 394 m. 13: Plâk. 14. Keza. 17: Radyo or- kestrası, 19.30: Devamı. 20.45: Plâk. 31: Oda musikisi (Kunter , Seheman) Breslây 325 m. 17.25: Konser. 21.45: Karnavalı ait neşriyat, 22.55: Dans ve sair par- çalar. 24.30: Londradan dans musi- kisi, Roosevelt işe başlarken Amerikada mühim bir nakil Franklin Rossevelt'in — Cambur #otihabı 4 martta ole İlde memiğnie yeni varifürine başk. yacaktır. Mumaileyhiri etrafında 18 milerofon, 5 kısa dalgalı seyyar mürel le yerde ve tayyarede hazır bulundu- rulacaktır. Ayni gün 32 radyo mühendisi, 10 spiker, 12 tarmasut edici bütün — her ile nakla pığraşacal Bir kasa dalıralr otomobil mür- silesi Roosevelt'in otomobilini takip edecek, yollardaki musiki ve bütün vu- Kuntı nakledecektir. yarım kilovat takatımda çalışan eğ- relti bir mürsile çalıştırmaktadır. Bu mürsile her ne kadar Musr haricin- den işidilmiyorsa da yeni ve kuvvetli bir merkezin imali için propaganda uyar, Haftanın mühim neşriyatı 4 Mart saat 20 de Amerika Cümhar Reisi Mr. Rooseveltin işe başlaması münasebetle yapı lacak olan merasime dair 25 da- kika kadar sürecek bir izahat verilecektir. Avrupadaki Alman radyolarının Amerikada yardım- cısı bulunan sabık konsolos Mr. Kurt Sell tarafından almanca ve- rilecek bu izahatı Viyana Berlin ve Breslau merkezleri naklede- ceklerdir. Cuma günkü Bern-Zü- rih konseri Cuma akşamı saat 21.30 da İsviçre radyosunda verilecek kon- ser bütün orta Avrupa radyoları tarafından nakledilecektir. Proğram İsviçre eserlerinden terekküp etmektedir. Ml. e ARİ İtizar Yazılarımızın o çokluğundan haftalık programi bugün koya- madık, Maamafih her nüshammız. rir; burada en karakteristik nokta © tomobilin sarsntısmdan © bozulmak ibtmali ei aletlerin © yaylara e » plâk- üzerine imal edilmiş Alet 6 lâmbalı bir Süper nevinden olduğu için bir kadro anten ile işliye bilir. Fakat otomobil hareket halik- de cephesini daima değiştirdikçe kad ro vaziyetinin değişmesi icap ettiği i- gin ve otomobilde bir kadro bulundur. mak pratik olmıyacağı cihetle anten nevinden ve otomobil karoselinin altı na gerilen bir tel bu vazifeyi görür, Toprak kısmı otomobilin madeni aksamına bağlanmıstır. da o günün programını koyduğu- muz için rımız bundan mahrum kalmış olmıyacaklardır. Güzel bir iş Bu bubranlı zamanlarda iyi bir malı ucuz fintlarla almak güzel bir iştir. Nitekim Galatada Lazaro Fran ko ticarethanesindeki hanımılara ça maşır ve cihaz takımlarile her nevi #triyat ve tuhafiye İevazımatındaki likidasyondan istifade etmek güzel bir iştir ŞUBAT 1933. Vagon-Lits 5 Hadisesi (Başı 1 inci sahifede) nin nümayişi esnasında cam, çerçeve kı- rılmış, kepenkler parçalanmış ve bazı ©4- ya ziyan uğratılmıştır. Ceza kanununun | 516 ıncı maddesi mucibince hasarları ika | &denler kabahat faslma dahil olan bir | cürüm işlemiş sayılırlan o Ancak müseb- bipleri hakkında takibat icrası, şikâyete | mütevakkıftır. Tahkikata vaz'ıyet eden müddelumumilik, hâdisenin inkişaf saf- halarmı inceden inceye tetkik etmekte- dir. Müddeiumumi Kenan Bey, muavin- | lerinden Sabri Beyi tahhkikata memur | etmiştir. Tahkikat, henüz hazırlık safha | sındadır. Ortada tevkif edilmiş kimse yoktur. Talebeden 15 kadar genç, ifade- | serbest bi- dün müddetumumi Kenan Beyi 'de toplanarak geçvakte kadar hâdise tah kikatile meşgul olmuşlardır. Vagon - Lt şirketi şefi M. Jantone'nin henüz is- tievabma lüzum görülmemiştir. İ Tahribat nekadar? Aldığımız malâmata göre, yapılan tah | ribat dün tesbit edilmiştir. Keşif heyetle | rinin raporlarına deki tahribat yekünu 1000 rasındadır, Beyoğlu merkezindeki tahri takı Vagonlar Şirketinin Galata ve Bey oğlu merkezlerinde dün ortalığı çalışıla- bilecek hale konulmakla iştiral edilmiş- P merkezinin iç kısmında, dün öğleden sonra memurlar işe baş i i : i fransızca Naci Beye söy- İemiştir. O zaman Naci Bey kendisinin ana dili türkçe olduğumu ve türkçe ko- | uğunu beyan etmiş, M. Janmote de, “sizi 25 kuruş cezaya tâbi tutuyorum.” demiştir. Naci B. buna da itibarz odin- ce, M. Jannoae: o halde, bana karşı gel- diğiniz için 15 gün işten mezunsunuz.” | ii serfetmiştir. Bunun üzerine Naci Bey de şapkasını alıp çıkmıştır. rma bırakmaktadır. Şubelerin ancak tec. ziye için teklif hakları mevcuttur. Naci Beyin müracaatı üzerine tahkikat yap- tam ve Mİ, Jenmone'nin Naci Beye 15 gün demişce de, bir hafta müddetle iş ten men'ini Paris'teki merkeze teklif et. olan şi aci Beyle de görüşmüştür. Naci B. demiştir ki: “— Geçen salı günü öğle yemeğinden sonra işime döndüğüm zaman bir bey geldi, Ankaraya birinci mevki bilet iste- di. Arabaların plânına baktım Karmızı | mürekkeple çizilen ve başkalarma satı- lan yerlerden başka kurşun kalemile ka- patılmış bir yer vardı. Yemekte bulunan dir, Ben de Türleim ve türkçe "Direktör tör — O halde 25 kuruş ceza ve Ben — Bu, doğru değildir. Direktör — O halde sizin 15 gün müd İ ana bir prensip olarak muhafaza edile- . Kontenjan.. (Başı 1 inci sahifede) arttırmak, 4 — İhraç maddelerimizin satış yelcü nunu kabartmak, 5 — Döviz ihtiyacımızı tamamen kar. şılayacak mikdarda memleekte döviz te- min etmek ve memlekete girmesi lâzm gelen dövizlerin tamammın gelmesine itina etmek, 6 — Ve nihayet kontenjan sisteminin | kabulile müstehlikler aleyhine tecelli e den bazı hallere nihayet vermek. Bu gayeleri içinde bulunduğumuz s6 ne zarfında tahakkuk ettirmek arzusile hükümet bu esaslardan bir kısmını yeni kararnameye ithal etmiş ve kanunu ilti- | zam edenleri de lâyih: lise teklif etmeği kararla Müvazene | Ahiren neşredilen 932 istatistiklerinde görüleceği gibi geçen sene memleket it halit: 85 milyonu ve ihracatı da 100 mil yonu bulmuştur. İlk nazar da tatmin e dici bir manzara arzeden bu rakamlar | tcari müvazenenin lehimizde ol- | duğunu isbat ederse de bu hal zahiridir. Hakikatte tediye müvazenesi moktal na- | zarından ihracatımızın ithalâtımıza nis- betle 15 milyon değil birkaç on milyon | daha fazlalık arzetmesi zarureti vardır. | Devlet mübayaatı ticari müvazene cet- vellerinde ödenen taksitleri, A: talebemize gönderilen para gibi döviz sarfını istilzam eden mevzular lehimizde bir netice veren ticari müvazenenin par- laklığını gidermektedir. Buna ihracatı. mız karşılığı dövizlerin tamamen memle kete gelmiş bulunmadığı iddiası da ilâ | ve edecek olursak, hükümetin aldığı ve alacağı tetbirler de ne derece hassas ol- ması ve daha ne derece gayret gösterme si lâzmm geleceğini tebarüz ettirebilir. ihracatımız Altı aylık yeni kontenjan listeleri se- nelik itkalötemizin 85 milyon yerine 100 milyona çıkabilmesi esasına göre tanzim edilmiştir. Senede 15 milyon liralık fazla döviz ihtiyacma meydan verecek olan | bu tetbirlerin karşılığı olarak ta ihraca- tumezı çoğaltmak çarelerine tevessül o- lanması kararlaştırılmıştır. Bu maksatla | Yet muayyen ihracat maddelerimiz ele alın- mış ve meselâ madenlerimizle kerestele. rimiz ihracatını çoğaltmak gayesile bazı | kararlara varılmıştır. Bilümum maden- lerden ve kerestelerden alınmakta olan rüsumun asgari bir hadde indirilmesi ve | icap ederse her ikisinden ihracat madde- si olarak hiç bir resim alınmaması sure tile beynelmilel piyasadaki rakiplerine karşı bu maddeleri daha kuvvetli bulun- durmak gayesi istihdaf olunmuştur. Madenler ve kerestelerimiz Bilümum ihracat maddelerimizde devletle ayrı ayrı anlaşmak arzularına çalışmak yeni çalışma proğramının 6- aaslarından birini teşkil etmektedir. Bu seneki ihracat maddelerimizi il ayırmak suretile üzerinde mütalea yü- Bu sene gerek fazla ve gerek mx mik- darda istihsal edilen rekoltelerin satışla. rnda silent çekilmemiştir. Ve memnu. niyet kayda şayandır ki «lde | bulunan stokların mikdarı şikâyeti musp olacak | derecede değildir. i anlaşmağa muvafık dahi olunmasa müs tahsillerimiz satış imkânma malik olabi. | leceklerdir. Türk malını alan memleketlerin biz de malmı memleketimize sokacağız... Bu esas beynelmilel münasebetlerimizde cektir, Kontenjan İ Kontenjan Hstesi bu “Öca altı aylık | olarak tanzim edilmiştir. İstikrar ifade e- den bu urulün kabulile Avrupadan mal getirmek isteyenler hesaplarını daha mü asit şerait içinde yapabilecekleri için şüp betiz, ancak, memneniyet hissetmişler. dir. Yeni listede A ve D cetvelleri birleş- tirilmiştir. Mevaddı iptidaiyeyi ihtiva ©- den A ve D çetveli ile birleştirilmesi kon | tenjana tâbi olmadan memlekete girebi- lecek maddeleri ihtiva eden bu iki cet- vel için mevzuatı tazeleştirmesi nokta amam aaa © Tabkiksin Adliyese devam edilmekte” dir. Beyoğlu kaymakamı Sedat Bey de, & cane : Akiesisi | Olacakmış! (Başı L inci sahifede) bulunduğu söylenmektedir. büs münakalâtı, kar fırtmaları yö- zünden tamamen inkraa tr. Karm yüksekliği 4 metre. dir. Yollar kapanmıştır. Karlarm kaldırılması ve yoların temizlen- mesi işi önünmüzdeki haftanm or talarma kadar devam edecektir. Douglas İsviçrede CENEVRE, 26 (A.A.) — Ma. rie Pickford, kocası Douglas Fair- banks ile buraya gelmişlerdir. İ. talya ve İsviçreyi geçecekler M cetveli M cetveli de yeni Hstede bir hususi arzetmektedir. evvelki çet- (a 14 kalem eşya daha ayni usule tâbi tu tulmuştur. M cetveline yeniden ilâve edi len itbalât maddeleri tarifesinde ki numaralarile şunlardır: 106 B, 377 B.377C.375C,381B, 381C,38ID,4MA.1. 520A,529B, 530 531 A, 531B. 552B, catmın nisbeti ele alınmış ve o memleket lere ona göre,pati verilmiştir. Bittabi Türkiyeden fazla mal alanla- ra fazla pak temin olunmuştur. Fakat bu tevziatta bu memleketlerin Türkiye ye ithal kabiliyetleri dahi ehemmiyetle nazar; itibara alramıştır. Bu M cetveli üç aylık olarak hazırlanmıştır. Hükümet devletlerle yeni ticaret mu Çetvelde tayin edilen umumi mika. rın bir misline kadar böyle bir muamele ya, tevessül olunmasına müsade edile. Bundan başka umumi kontenjan liste sinde tesbit edilen mikdarın iki misline saya vüs'nt vermek, diğer | taraftan da memleketi döviz sıkmtısıma maruz bırak mamaktır. Bu iki düşünce arasında kon- tenjan tatbikatı ile müstehlikin eskisine nisbetle bazı malları daha pahalıya al- mak suretile gördüğü zarar bertaraf edil miş olacaktır. Yeni kararnams İle takas işlerine ye- ni bir istikamet verilmektedir. Takas i- senin ki iştir. Hakikat, şüphesiz bagün yarın | mukabilinde behemahal © da İ angle” aya getirilmesi esat vazalunmuştar. Va Şirket müdürü ne diyor? — | Ür Sini bnn vari baz olene — Müddeumumilik tahkikata vaz'ı. | Görülüyor ki yeni kararlarile hükümet yet etmiştir. Bu tahkikatın hakikati mey | devletlerle olan müvazene esasına sadık bem rd rr? Kl saban sn Gl Bm GE etmi, fear demler Plemrimyiei in, ileci yol İle farla miri ithal etmek iste: kü ben de eski talebeyim. Ti yenlere de böyle bir saha temin etmiştir. yatını bilirim. Hattâ talebe cemiyeti re- a yeni evvel neşredil iğ Talebenin de hakika, pig gin kontenjan ve dönüs kararname: ti öğrenmekte eminim. mer'i kalan bükümleri Şunu söylüyebilirim ld, bir çok talebeye le halinde tabedilmektedir. Bu da tatbi - bana vaki olan müracant üzerine kolay. katta kolaylığı mucip olacaktın. Döviz hiklar Ümit ederim ki, bu hâ | ihtiyaç listesinin yeniden tanzim ve tab” dise artık gelmiş, geçmiş bir şeydir ve | na da tevessül olunmuştur. bakikat anlaşıldıktan sonra her şey unu- Diğer taraftan Iktısat vekâleti pek ya bulacaktır. İ eşyamızda hileye tevessül Darülfünunda tahkikat suretile Türk malmın — Darülfünun emaneti, talebenin sadaki mevkiini tezelzüle & hakkında ZAP" | arkalara krş edi ve mansız bir mil Emanet bütün fakülte reisliklerine birer | <adele açacağını haber aldım. tezkere yazarak hüdisenin tarzı cereya- Merkezde tesis olunacak bir büro bu mı hakkında malümat istemiştir. Fakülte ; işlerle moşçul olacak e > hariçte lâyik olduğu revacı temin ler talebeyi dinleyecek ve ma- | heri - i kam iitmizimeini mi.