2 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

2 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Nekadar ihracat yaptık? Almanya ve Fransaya yapılan ihracatımız Alman istatistiklerine göre Al- milyon mark, buna mukabil ihraca tımız 40.6 milyon marktır. 931 de bu ithalâtımız 47,4 milyon Mark ihracatımız 52.6 milyon marktı. Fransaya ihracat İhracat Ofisi Türkiyeden 1932 senesi zarfında Marsilya tarikiyle Hububatın cinsi Türkiyeden ithalâte Çavdar 10.819 ton Kepek ve Razmol 338.493 balya Bakla 5.836 ton 12.713 ton 1.677 ton 10421 ton Arpa Yulaf lay (sert) yumuşak) — 11.126 ton tikten ğı veç hile Fransaya Marsilya tarikiyle en fazla ihraç ettiğimiz hububat razmol, arpa, çavdar ve Arpayı kete olan arpa ihracatımızı müte- essir etmiştir. Yeni vapurlar Yapılan bir istatistiğe göre 932 senesinde bütün dünyada 725 bin tonluk 307 adet yeni vapur yapıl- mıştır. Bu mikdar 931 senesi inşa- alına nazaran yüzde 45 noksandır. Yapılan istatistiklere göre bu az ık 30 seneden beri görülmemiştir. Yaş meyvecilik ve ihracatımız. yapmaktadır. İptidai usullerle ya- “ pılmakta olan yaş meyve toplah- “lp Ba Namn © 1015 Kr dep müstahsil için de müsteh- lik için de zararlı olduğu görül ir. Oda bilhassa müstahsi- lin daha fazla temini menfaatleri. ve bu suretle hem müstehlike yar- dım, hem de fazla ihracatı temine çalışacaktır. Oda bu hususta kabzı maller cemiyetinin de fikirlerini sormuştur. Yeni mahsulün idra- kinden evvel bildirilecek temen- niler İktısat Vekâletinden gönde. rilecektir. Üzüm ve incir stoku (İş Bankasından alınan cetveldir) 1 MART 1933 Bomonti 11 5 Terkos Pari 12,08 $ Pr Londra 7,18 $ Viyana Nüyork Mio Brüksel Atina Cenevre Sai 00,20 Ş Bele; Amsterdam — 11789 $ Moskova NUKUT (Satış) Kuruş $ iz 160 $ 1 Silin, Av. 1 Pareta 1 Mark 1 Zaleti | Pega 21.— 210,— zi tesbit edildi tesi de 27 milyon kilo kadardı. Ka lan istokun pek az olduğu anlaşıl- maktadır. Üzüm sarfiyatını çoğaltmak için beee e ee de meyanıma ithali için e vekili Celâl Beyefendiye bir daba telgraf" göndermişlerdir. Bizim de kanaatimiz, üzüm sarfi - yatınn gelecek sene için daha müs bet ve salim esaslara raptı merke zindedir. Yunanistan bu sene, ü- zümlerinin mühim bir kısmını ta- kasa tâbi tutmuş, bir kısmını da ticaret muahedelerile müsbet ra- kamlı ihracat parçalarma tâbi kıl muştur. İzmirin 9 aylık ihracatı İZMİR, 1 (A.A) — Mevsim ip- tidasmdan 23 şubat tarihine ka- dar İzmir borsasmda 47 milyon 275 bin 142 kilo üzüm, 15 milyon 104 bin 468 kilo incir satılmıştır. 48 milyon 968 bin 32 kilo üzüm ve 24 milyon 450 bin 102 kilo incir ihraç olunmuştur. İZMİR, 1 (A. A.) — Ihracat mevsimi başlangıcı olan bir Tem- muz 932 den geçen ayın 20 sine ka dar İzmir limanından ecnebi mem leketlere yapılan ihracat şudur: 14 milyon 880 bin 130 kilo tü- tün, 75.972 kilo afyon, 18 milyon 299 bin 258 kilo palamut, 3 mil. yon 290 bin 150 kilo palamut bülâ sası, 3 milyon 839 bin 380 kilo me yan kökü, 402.366 kilo zeytin ya- ğı, 6 milyon 093 bin 450 kilo arpa, Bakliyat 7 milyon 316 bin 107 kilo. Amerikada pamuk meselesi İNGTON, 1 (ALA.) — Mü messiller meclisi pamuk istihsali-. nin tahdidine müteallik bulunan Smih kanun lâyihasını kabul et- miştir. Kanun lâyibası, mümessil- ler meclisince yapılmış olan ufak tefek tadilâtı tasvip eder ümidile âyan meclisine gönderilesiştir. Almanyada ifiâslar BERLİN, 1 (A.A.) — WolfF a- Jansı bildi 3 Almanyada şu- bat içindeki iflâslar, 475 ve kon- kordato talepleri 179 olarak tesbit mg Geçen ikinci kânunda iflâs vak'ası ve 194 konkorda to to talebi kaydedilmişti. Amerikada bankalar buhranı NEVYORK, 1 (A.A) — Ken- buck ve Tenmeşsees valileri, hükü le birkaç gün müd- detle bankalar için moratorium i- lân etmişlerdir. ——— e Maarifte Millet mektepleri Millet mekteplerinde dü dan baran imtihanlar, beşe tır. İmtihanlar bir hafta sürecektir. Bu sene şehrimizde 20 bin kişi millet mekteplerinde imtihana girecektir... Darülfünun divanı Darülfünun divanı © dün öğleden in vekili Mustafa Haklı Be de toplanarak fakültele in talimatnamelerini”tet. Bursa sesi mezunları Bur: si o mezunları cemiyeti cuma gi öğleden sonra muallim- ler birliğinde senelik kongrelerini ak tedeceklerdir. Ocak temizleyiciler gene meydanda! Ocak temizleyiciler yeniden mey: | dana çıktı. Bir şirket namma hare- ket ettiğini söyliyen bazı kimseler 0- cak temizlemek için bazı evlere ceb- ren girmeğe teşebbüs etmektedirler. Dün bu adamlar o Taksimde Valde Çe sokağında bazı evlere musal. be ocak temizl li izlemek inhisar suretile bir tirkete verilmiş değildir. Herkes ocağini is- tediği kimseye temizletmekle serbes- tir. Ara sıra çirkin bir şekilde vâki o- lan bu tecavüzlerin önüne geçmeli | celbedilecek olan su mü Mahkemelerde Mahküm oldu Hayganoş” un katili dün hüküm giydi Galatada Hayganoş isminde bir kadını öldürmekten suçlu Mü- başir Fahri Efendinin muhakeme- sidün Ağırceza mahkemesinde neticelenmiştir. Cereyan eden omuhakemede Fahri Efendinin Hayganoş Hanr- mı kasten öldürmediği, içki esna- sında tabancasını karıştırır ve kur şunlarını boşaltırken tabancanm kazaen ateş almasıyla çıkan kur. şunun Hayganoş Hanıma isabet ederek ölümüne sebebiyet verdiği anlaşılmıştır. t Heyeti hâkime Fahri Efendi- nin tedbirsizlikten ve dikkatsızlık ten bir sene hapsine 30 lira ağır para cezası vermesine karar ver- miştir. 3 lira rüşvet mi? Mahkeme karariyle zabıta na- zareti altında bulundurulan Hida- yet Efendiden 3 lira rüşvet aldığı iddiasiyle mevküfen muhakeme €- dilen polis Ali Rıza Efendinin mu hakemesine dün ağırceza mahke- mesinde devam edilmiştir. Yapılan muhakeme neticesinde Ali Rıza Efendinin 3 lirayı rüşvet olarak değil borç olarak aldığı anlaşılmış, beraetine karar veril miştir. Ali Rıza efendi başka ci- hetten mevkuf olmadığı cihetle derhal tahliye edilmiştir. 31 dava Bugün muhtelit Türk - Yunan mahkemesinde 31 davaya bakıla- caktır. Müdafaaya kaldı iğfal ederek ka- çırdığı ve kendisi hakkında da bir erkeğin tahâmmül edemiyeceği te fevvühatta bulunduğu için Bekir ismindeki arkadaşını öldüren ha- mal Yakubün imühakemesine dün devam edilmiştir. Dünkü muhake. mede bazı şahitler dinlenmiştir. Bu şahitler maktul Bekirin maz- nunun karısı Hatçeyi kaçırdıktan beş çün sonra iskeleye gelerek Ya heap içine herife balası? eee ka gördum da hâlâ utanmadan iskele ye geliyor dediğini, Yakup ta bun dan hiddetlenerek tabancasmı çek tiği gibi Bekiri vurup öldürdüğü. İ nü söylemişlerdir. Şahitlerden sonra iddia maka- mı talebini serdetmiş, maznunun esbabı muhaffefe takdirile ve 448 inci maddeyle cezalandırılmasını istemiştir. Muhakeme müdafaa i- gin başka güne bırakılmıştır. — Belediyede Ne Asri mezarlık Şehir mec'isine bugün izahat ri İstanbul umumi mec! lanacaktır. Bugünkü ik 300 ) bin lira tahsisat Halbuki geçen sene bu lira tahsisat verilmişt pa- ra ile asri bir mezarlık ih İni kabil o- lamamış, bu tahsisatla bir kaç nakil otomobili alınmıştır. Su mütehassısı Belediye tarafından Viyanadan hassisi bir. kaç güne kadar şehrimize gelecektir. İhtilâflı işler ” Evkafla Belediye arasında ihtilâf. k ğa meseleler vardır. Bunların intikal etmiştir. Be helis Evkaftan Evkaf da Belediye- den yüz binlerce lira dava etmekte- dir. Bu pürüzlü işlerin mahkemeye intikaline meydan vermeden idare- ten halli iki daire arasında kararlaş- tarılmıştır. Belediye ve Evkaftan alâ- kadar şeflerin iştirakile bu komisyon Gaperasaktır. Komisyon yakında bu lü meseleli - pre İsleri tetkike başlıya: Taksi talimatnamesi Yeniden faaliyete girecek olan tak si otomobillerinin taksi talimatname- sinde emredilen koyu nefti renkte boya ile boyanmış olmaları lâzım gel diği alâkadarlara tamim edilmiştir. Hâmit Bey geldi Bir hafta evvel, bazı meseleler et. rafında Maarif Vekâleti ile temas et mek üzere Ankaraya giden Halkevi reisi Hâmit B. dün şehrimize dönmüş İ tür, Şehrin sıhhati Sıhhat müdürü vazi- yeti izah ediyor Vilâyet Sıhhat müdürü Ali Rı- za Bey, şehrimiz sıhhatine temas eden işler hakkında şu beyanatta bulunmuştur: — İstanbulda kızıl zaten salgm halinden çıkmış, münferit vak'a- lara münhasır kalmıştı. Son gün- lerde bu münferit vak'alar da a- zalmağa yüz tutmuştur. Grip de mevsimin başlangıcında “olduğu gibi değildir. Vak'alar sayılacak kadar azdır. Umumi surette, şeh- rimizin sıhhi vaziyetinin memnu- niyeti mucip olduğunu söyleyebili- rim, Verem sanatoryomunda — Vekâletin Heybeliadada aç- tığı verem sanatoryomu, yeniden 60 yatak ilâvesile yatak mevcudu (130) a iblâğ edilmiştir. Sanatoryomda her sene 390 - 400 hastanm itinalı bir surette te- davileri yapılmaktadır. Sanatoryoma memleketin her tarafmdan hasfa gelmekte, ve boş yatak bulundukça hiç birisi geri çevrilmemektedir. Verem dispan- seri de faaliyetini gün geçtikçe ço- ğaltmakia ve fakii zın sıh hati noktasından istifade- ker temin etmektedir. Dispansere müracaat edenlerin bepsi veremli değildir. Burada her sınıf hastanm ayak ta muayene ve tedavileri yapıl- makta ve fakir hastaların ilâçları Parasız temin edilmektedir. Hastabakıcılar Hilâliahmerin hastabakıcı mek tebinde tedrisata devam edilmek tedir. Her sene mektepten 25 has- ta bakıcıya şahadetname verili- yor, Bu hastabakıcılar, bir hasta- ne bemşiresinden aranan bütün evsafı baiz olarak yetiştikleri için sıhhi müeşsesata diğer hasta bakı crlara tercihan yerleştirilmekte- dir. ?£— Sihhat Vekâleti trahom has- talığına karşı şiddeti bir müönde” le açmış Bu korkunç ve aşi hasta- lik hakkında halkı tenvir için Ve- kâletçe hazmlanan büyük duvar afişlerini hastanelere ve icap eden diğer sıhhi müesseselere tevzi et- ik. Bu levhalarda “trahomluya el vermeyiniz. Trahomlunun tuttu- ğu eşyaya el sürmeyiniz!” tar- zında nasihatler vardır.” Vilâyette Maaş verildi Cumartesi günü üç aylıklar verilecek Mart umumi maaşı dün veril miştir. Cumartesi günü de üç ay- lıklar verilecektir. Şilede yabani ağaçlar Şilede çok miktarda mevcut o- lan yabanı ağaçların aşılattırıla- rak mahsuldar bir hale getirilme- sine karar verildiğini yazmıştık. Ziraat Müdiriyeti aşı çubukları tedarik etmektedir. Suiistimalciler İskân idaresinde meydana « karılan sui istimalden maznun larak Adliyeye valla e kemelerine yakmda Ağırceza mah kemesinde başlanacaktır. Beyoğlundaki tahkikat Beyoğlu Defterdarlığı bir makarna fabrikasına ait gizli ver- gi tahkikatına devam etmektedir. Defterdar Mustafa Bey de Beyoğ- luna giderek bu işle bir müddet meşgul olmuştur. Fidan tevzi Ziraat Müdürlüğü tarafından fidan tevziine devam edilmekte- dir. 80 bin dut fidanı verilmekte- dir. Sergi haziranda Meyvacılık, ehli hayvanat ser- gisinin bu sene daha geniş olarak kurulması kararlaştırılmıştır. Bu sene sergi haziranda açıla caktır. "Türkçe kazanç kanunu ANKARA 1 — Edirne meb'u- su Şeref Bey yeni kazanç kanunu lâyihasını tamamile öz türkçeye çevirmiştir. . Lâyihadan yabancı kelimeler ve | terkipler. kaldırıla- rak yerlerine tamamile öz türkçe kelimeler konulmuştur. Seref Bey lâyihanm bu suretle müzakeresini meclise teklif ede- cektir. Bu teklif kabul edildiği takdirde ilk öz türkçe yasa, ka- zanç kanunu olacaktır. Tayyare ile mektup Posta idaresi Cenubi Amerika için de tayyare postasile gidecek evrak ve mektup kabul etmeğe başlamıştır. Bu mektuplar. per- şembe günleri alınmaktadır. Nak- İiyat Paris vasıtasile yapılmakta- dır. Balkan Ticaret Odası Oda meclisi dün toplandı ve büro şeflerini seçti Balkan Ticaret Odası idare meclisi dün Ticaret Odasında Türk murahhası Nemli zade Mi- tat Beyin riyaseti altında bir içti- ma yapmıştır. Balkan Ticaret O- dası bürosu faaliyete başlamıştır. Her memleket için teşkil edilecek altı büro da birer birer teşekküle Türk bürosu şefliği- bürosu şefliğine M. Petroff, tayin edilmiştir. Yunan — iktısatçıların- dan bir zat da Yunan bürosu şefi olarak intihap edilmiştir. Romen, Arnavut ve Yugoslav büroları şef lerinin de seçildikleri anlaşılmak ta ise de bu zevatm isimleri he- nüz bildirilmemiştir. Balkan Tica ret Odası dördüncü Vakıf handa yeni dairesini kiralamak üzeredir. Yakında Oda burada faaliyete geçecektir, Balkan Ticaret Odasında bir kâtibi umumi ve altı Balkan dev- leti bürosu bulunacaktır. Balkan Odası bütün Balkanla- rı alâkadar eden meselelerle alâ- kadar olacak ve müşterek tetbir- ler alacaktır. Odaya bütün Bal kan memleketlerindeki o Ticaret ve Sanayi Odaları muavin ve mu- zahir olarak çalışacaklardır. Oda- nım ilk meşgul olacağı işler meya- nında Balkan tütün işi ve Balkan deniz ticaret meselesi bulunmakta dır. Madenciler raporu Ticaret Odası kongresinin ilk içtimamda müzakere edilen ma- denlerimize ait Madenciler Birli- ği umumi kâtibi Sadreddin En- ver B. tarafından hazmlanan ra- por dün ayrılan encümen tarafm- dan tetkik edilmiştir. Encümen ra- poru tetkik” edilmiş, bilhassa te- mennilerle meşgul olmuştur. Encü men içtimalarına devam edecek- tir. Memurin sandığı Ticaret odası memurin sandığı heyeti umumiyesi bugün Odada senelik içtimamı yapacaktır. Türk denizciliği ve ticaret Ticaret odası kongresi için Mü derris Hakkı Nezihi B. in hazırla- dığı Türklerde ticari zihniyet ra- poru ikmal edilmiştir. Önümüzde- ki kongre toplantısında bu rapor müzakere edilecektir. Bu raporda deniz ticaretimiz hakkında şaya- nı dikkat bir kısım vardır. Hakkı Nezihi Bey son iki asır- da deniz ticaret filomuzun terakki edilmesine temas ederek şunları sebep olarak göstermektedir: “Bundan 1.5 - 2 asır evvel Türk gemileri Akdenizde Malta korsan İarmın tasallutundan sefer imkânı bulamıyorlardı. Malta korsanları âdeta buna tekaddüm eden asırlar da Türk bahriyesinin şevkeli zama nına ait hıncı alıyorlardı. Bu vazi- yette Türk eşyası ecnebi gemileri- İe nakle başlanmıştı. Bilhassa Şi- yaz peskoposunun verdiği müsaa- de sayesinde Yunan donanması bu vaziyetten çok istifade etmiş- tir. e Zavallı İstanbullu! İstanbul belediye reisi Muhid- din Bey şehir halkının adam başı ma verdiği (9) lira vergiye “kar. şi — Ne verirsen onu alırsın! Diyerek belediyeden fazla bir şey beklememesini ihtar ediyor. Pek nazikâne olmayan bu ih- tar şehirlinin şikâyet hakkını im kâr edecek kadar da serttir. Muhiddin Bey demek istiyor ki, eğer şehirli temiz bir süt bur. ra veriyor! Şehirli eğer bir bar dak suyu beş kuruşa içiyorsa bu- yine Şehirli eğer Kartalda otuz ku- ruşa yenen eti İştanbulda 90 ku- Tuşa yiyorsa mös'ulü kendisidir. Çünkü | belediyeye emcak dök plağa eğer bir Pişirimlik te. miz yağ bulamıyorsa günahı ken- imei) ancak dokuzlira Şehirli veriyi karanlık dizboyu çamura bulanıyorsa sebe bi yine kendisi. Çünkü belediyeye ancak dokuz lira vergi veriyor! Şehirli eğer damlardan akan sularla karnaval maskarasma dönüyorsa sebebi kendisidir. Çün kü belediyeye ancak dokuz lira vergi veriyor! Ve eğer şehirli hamamlarda akrep kadar böceklerin cirit oy- nadığını, peştimalların bi bulaşık bezine döndüğü yorsa kabahat yine İendisinde, çünkü belediyeye ancak dokuz li- ra vergi veriyor! Ve eğer şehirli 18 kişilik tram- vaylara 48 kişi dolup veremli ile frengilinin, saracalı ile sar'alınm dizdize geldiğini görüyorsa kaba- bat yine kendisinin. Çünkü bele- diyeye ancak dokuz lira vergi di veriyor. Ve eğer şehirli e me selâ Şişane yokuşundan çıkarkı sekiz adımda on sekiz çukura © : rip çıktığını görüyorsa kabahat yine kendisinin. Çünkü belediyeye ancak 9 lira vergi veriyor. Ve eğer şehirli en kalabalık cadelerde sıkışan halkın şakır şa- kır duvar diplerini suladığını gö- rüyorsa kabahat yine kendisinin. Çünçü belediyeye ancak 9 ira vergi veriyor. Zavallı İstanbullu! Burhan CAHİT Poliste Bir hırsız tutuldu ininde, Zeynullah s0- kağında Emin ağanın evine hırsız lık maksadile girmişse de tutula- rak karakola götürülmüştür. Bir otomobil kazası 1367 No. lu otomobil, Unka- panından geçerken Kasımpaşalı Fettaha çarparak adamcağızı sağ Tahkikat yapılıyor Yeşiltulumbada bir tekkede ge“ çen gün zuhur eden yangın, zabı- taca i görülmüştür. “Tekke nin altına gazlı kundak sokularak'” ateşlendiği söylenmektedir. Zabıta tahkikata devam edi. yor. a Yankesici kadınlar Nazlı ve Şerife isminde iki ka- dın yankesicilik ederken cürmü mini halinde yakalanmışlardır. Bunlar, tramvay tünel, vapur. gibi kalabalık yerlerde dolaşarak ötekinin berikinin parasını aşır. makla maznundurlar, di Şükran niçin yakalandı? Beyoğlunda Şükran isminde bir kadın yakalanmıştır. Şükran, Yeniçarşıda Vasil isminde birinin odasından eşya . çal öne ii nundur, dl Bir hırsız yakalandı Vefa civarında Altm diş Re- fik isminde biri zabıtaca yakalan. mıştır. Refiğin birçok hırsızlıklar da parmağı vardır. ; Fukaraya yardım Kadıköy fukaraperver cemiyeti fakirlere 15 bin okka kömür dağıt miz ünik inek dia a sin İLMİNİ şük a m aş a