15 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

15 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

münasebeti düzeltilmiş; * fakat diğer raftan da yeni konan bazı bağlarla Skisinden daha ziyade ağırlaşlırıl- tı, trmadan sonra yeni kanunda ir hastalık kalmasın, lâzımdır. Yeni kanunda yeni bir hüküm ola- | vergi almırken menkullerden © niçin Ummasın? Bu sadece sathi bir vergi alınırsa böyle bir Hyden evvel muhitin şartlarma uy- durulmak lâzem olduğuna göre akla W sorgu geliri Acaba bunun zamanı gelmiş midir? Menkul kıymet mevzuu bizim mem- Vekette kâfi derecede kuvvet bulmuş Mu? Menkul kıymetlerden vergi al- Mak alâkadarlarını © ürkütmez mi? carileri, ticari ve gayri ticari kunmlarnı tetkika kalkışmak (o bazı Yeni kanundan pe ipleri de çö elin volyar: Bekler lar ve avukatlar. bu diden itirazlara kapı açıyor. Kimbi- lir, tatbikatında daha ne ar çıkacak? Şunu da unutmamalı ki, bir memlekette çok kazanan doktorların bulunması, o memleket için şereftir. Çünkü böyle kazançlar; e İhtsastan gelir. Onları çok o görmek değil, gazetelerde zaman zaman ya- tıldığı gibi çok kazanan doktorlar sa- Yam iki o düzüneyi geçmemesine Üzülmek lâzımdır. Kanunda asgari maişet haddi de çok az tutulmuştur. Vâlıâ maişet | de, Amerikadaki recemizi Avrupa ve İ niyet seviyesile ölçecek değiliz. Fa- yi ba ve çok aşağı tutmanın iye alanlar, maaşı (az olanlar üerindeki tesislerini de" hesmbü kat- , Bilhassa mütekaitler lerinde olacak tesir hiç unu- tuhnamak gerektir. Öyle işler, müesseseler oldu ki, tâ- bi oldukları vergilerin ağır tesirleri. he dayanamadılar, canverdiler. Bun zararı yalnız o İş ve müsssos0 sa- biplerine olmadı. Bundan devlet te, tarar gördü. Onun için vergi besap- larında zait ve nâkıs nispetleri daima gözününde bulundurmalıdır. Şurası muhakkak ki, hükümet ve *ncümenler tarafından yeni kazanç kanunu üzerinde çok çalışılmış, çok işlenmiştir. Eğer meb'uslarımız da — yapı! İcap eden bazı tadilât var ki, Bunla, ” düzeltmekle yalnız o mükellefler değil, hazine de çok istifade edecek. tir. Doğrudan doğruya alman her i bir vergi miktarına ne kadar veriyorsak bilvasıta yapa- Sağı tesire de ayni ehemmiyeti ver- teliyis Siirt meb'usu MAHMUT Sekiz vilâyet Kaldırılması istenen vilâyetler ANKARA, 14 (Telefonla) — Se- iz vilâyetin kaldırılmasile civar vilâ- iii halı hakkında Dahiliye ve Tleti anun lâyihası hazırlayarak a vekilleri heyetine takdim etmiş- Ce Bu See Bilecik, belibereket, Hakâri, Artvin, Gümü Bane, Niğde ve Burdurdur. p ÇARŞAMBA 15 MART 1933 8 irci sene No. 2548 NUSHASI 5 KURUŞTUR Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET vaziyeti anlattı Dün Fırkada görüşülen işler Satılan emvali milhye taksit bedellerinin tecili hakkında kınun lâyıhası se akdetti. Birinci celsede Hariciye li Tevfik Rüştü Bey seyahatları intibaatı ve umumi ahvali siyasiye hakkımda izahat verdi. İkinci celsede satılan emvali milliye taksit bedelle- rinin tecil ve temdidi hakkındaki fır- ka Maliye encümeni raporu üzerinde müzakere cereyan ederek encümen reisinin ve muhtelif hatiplerin izahatı dinlendi. Riyasete verilen teklif takrir FEEL EEĞ porunun hükmete tevdi edilmesi ve hükümet- çe bu esmalar gözönünde bulundurula ir kanım lâyihasmm hazmlan- ması kararlaştırıldı ve perşembe gü“ nü öğleden sonra Kazanç Kanunu lâ» yihasının müzakeresi için içtima edil- mek üzere müzakereye nihayet veril di. Kazanç lâyihasmın tetkiki ANKARA, 14 (Telefonla) — Fır- ka grupu idare heyeti bütçe, maliye ve iktisat encümenleri reislerinin işti” rakile kazanç vergisi lâyihasını tetiki ke başlamıştır. Bu tetkikat perşembe” | ye kadar bitmiş olacak ve ayni gün Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Bey ANKARA, 14 (A.A.) — Cümhuri- yet Halk Fırkası grupu idare heyeti riyasetinden: | toplanacak fırka grupunda bu mevzu etrafında müzakere açılacaktır. Mü- zakerelerden mükellefler lehine bazı kararlar çıkmasma intizar edilebilir. Emvali milliye taksitleri ANKARA, 14 (Telefonla) — Satı- (Devamı 6 mcı sahifede) Bugün öğleden sonra Cümhuriyet Halk fırkası grupu umumi heyeti Af- yon meb'usu Ali ve Tekirdağı meb'u- su Cemil Beylerin riyasetinde iki cel- Bükreş'te toplanılıyor Yunan heyeti de geldi,bugün hey. etimizde buradan gidiyor'ar Ceneral Palastiras burada mi? ru ve Köstence yolu ile Bükreşe gidecek lerdir. Murahhasla- runızdan ve Türki ye Balkan cemiyeti umumi kâtibi ve Afyon meb'usu Ru- Wen Eşref Bey dün bize bu hususta de- di kis “— Biliyorsu- nuz ki konferansm Dizamnamesine gö- re her yıl bir kere M. Papanastasyo |X) vapurun güvertesinde ... konsey toplanırKon Bükreşte toplanacak olan üçüncü | sey de konferansın toplanmış old a tirak edecek mu- | memleekite toplanır. Bu mele Balkan konseyine işti rahhaslarımız, bugün Romanya vapu- (Devamı 6 ıncı sahifede) İran heyeti Sirkeci istasyonunda İran heyeti geldi Cenevrede bulunmakta olan Iran murahhas heyeti dün ie ekapres ki müzakeresinde İran hukukunu mü dafaa için Cenevre'ye gitmişti. Heyet dün öğleye kadar Perapalas otelinde dinlenmiş ve öğleden sonra müzeleri- mizi ziyaret etmiş ve şehirde bir ge- zinti yapmıştır. Dün akşam konsolos- hanede Esadullah Han Behnam tara- fından heyet şerefine bir ziyafet ve- rilmiştir. İran murahhasları bugün Ha lep yolu ile Tahran'a gitmek üzere İstanbuldan ayrılacaklardır.. u ve şehrimizde dulunan İran tüc- sarı tarafından ka ruılanmış ve Pera- palas oteline misa fir edilmişlerdir. İ- Türk gazetelerine teşekkür van heyeti İran Ad | o Dün İran heyei iye nâzım Mirza | ber Han Daver'i Al Ekber Han Da ver ile esbak Paris İ Persiam Oil Com- sefiri Hüseyin Han pani Şirketi mü- Alâ ve kâtipleri Nasrullah İntizam'dan ibaret tir. Bu heyet İran petrollerini işletmekte olan İngiliz şir- şekil hakkında malâmat istedik. Ekber Han bizi nezaketle kabul — Türk gazetelerinin, bu ihtilâf (Devamı 6 ıncı sahifede), Hariciye vekili siyasi | y, Petrol şirketile yapılacak yeni mu. kavelede İranın hissesi arttırılacak TT nanistanla Müzakere Türk ve Yunan İktisat vekilleri görüşecekler ANKARA, 14 ( Telefonla ) — Yunanistanla ticari ve iktisadi bir anlaşma için iki tarafça gösteri- len arzular yakında tahakkuk ede- cektir. Bunun için İktısat vekilimiz Mahmut Celâl Beyle Yuran İktı- sat nâzırının bir araya gelip görüş menin ne vakit ve nerede henüz belli değilse de birkaç haf- ta sonra Âtinada buluşmaları ihti- mali kuvvetlidir. Politika yolunda biribirine çok dost olan iki komşu nun iktisadi ve ticari işler üzerin- dede bir anlasmağa varmaları memleket için çok verimli bir hâ- dise olacaktır. Dolar Muamelede! —se— Dün eskisine nazaran bir.az yüksekti Uzunca bir Oduruştan sonra dünyaborsalarnda ve İstanbul borsasında (Dolar üzerine gene muamele başladı. Dün öğleden sonra Borsaya e*- velâ şu telgraf geldi. “Saat 12,45 te bir İngiliz lirası 3,43, 37 14 do- lar olarak muamele görmüştür.” Bu telgrafı Paris borsasından ge- len bir telgraf takip etmiştir. Bun da Doların saat 13,20 de 25 frank 41 santim olarak muamele gördü- gü kaydolunuyordu. Bu telgraflar borsada büyük bir akis bıraktı ve esasen dolara piyasa istekli olduğundan derhal muamele başladı. İlk muamele bir Türk lirası mukabili 47 cent 3965 milim olarak tesbit edildi. Dolar borsada akşam 47,27,89 olarak epeyi bir za mandanberi muamele yapılmama sına rağmen, dün borsada dolar üzerinden çok muamele olmamış- (Devamı 6 me: sahifede) İş bankası U. bey'et toplanıyor Hissedarlarlara yüzde 8 temettü verlliğor ANKARA, 14 (Telefonla) — İş Bankası heyeti umumiyesi ayın 26 sn- da Ankarada top- lanacaktır. Meclisi idarenin senelik ra poru ve plânço ha- zırlanmıştır İş Ban gü: ibtimalleri gözönü ne alarak geçen s8 nelerde olduğu gi- bi bu sene de ihti- yati tetbirlere e- bemmiyet vermiş, nizami (oihtiyatm- dan başka fevkalâ Müdürü U. vekili de ihtiyatlar ayır. MUAMMER B. mıştır. Banka ida- re meelisi 1932 se- nesi temettüü olarak hissadarlara yüz de sekiz verilmesini teklif ediyor. Ban kanın bu kararı hükümet mahafilin- de ve iktısadi işlerle alâkadar koliz- lerde çok iyi karşılanmıştır. İşlerin ve muamelelerin durgun olduğu bir sene de bu milli müessesemizin yüzde s6- kiz nisbetinde bir kâr dağıtabilmesi bankaya olan emniyet ve itimadı arttı- racak bir sebeptir. Dil anketi Halkevi ve Darülfünun şevkle çalışıyor Büyük dil anketine gelen cevap. lar her gün daha çok artıyor Halkevi Dil ve Edebiyat şube- si, Edebiyat fakültesi reisi Pr. Ali Muzaffer Beyin reisliği bir içtima yapmış, bu toplantıda büyük Dil anketinde Halkevinin vazifeleri tesbit edilerek iş bölü- mü yapılmıştır. Ankete verilecek cevapları Halkevinin Dil ve Ede- biyat şubesi toplıyarak Ankaraya cemiyet merkezine gönderecektir. Yüksek mektepler talebesi vazife- dar edilmiştir. Edebiyat fakültesi talebesi kâmilen Halkevi Dil ve Edebiyat şubesine kaydedilmişler dir. Diğer fakülte ve yüksek mek- tepler talebesinin de kaydına de- vam edilmektedir. Dil anketine dün gelen cevap- ları bugün neşrediyoruz. Anket, gün geçtikçe v. arasın- da daha büyük bir alâka uyandır- maktadır. Bugün de 4 numaralı kelime listesini neşrediyoruz. Halkevindeki içtimadan sonra Dil ve Edebiyat şubesi ve Edebi- yat fakültesi reisi Muzaffer B. bir muharririmize Dil faaliyeti hak- kında şu izahatı vermiştir. “— Öz türkçe sözleri derleme (Devamı 6 mcı sahifede) düncü liste “ANKARA, A.A.—T.D.T. .Cemiyetinden verilmiştir: 9 — DAİRE (Türlü manalarile) 10 — DAVA 1 — DEBDEBE 12 — DEHŞET Ustelerde çıkan kelimelerden ma- maları birden fazla olanların her ma- nm işin pre Başlıklar Bari vörüle çektir. Salât ve selâm türkçe! Diyanet işleri reisliğinin emri dün geldi, cumaya tatbik edilecek Salât'ın türkçeleri nasıl? İstanbul Müftüsü H. Fehmi ve Evkaf Müdürü Niyazi Beyler Salâtüselâm ve tekbirlerin türkçe o kunması hakkında Diyanet İşleri Re- isliğinden İstanbul Müftülüğüne emir gelmiştir. Müftü Fehmi Ef. dün ken- disile görüşen muharririmize bu hu- susta şunları söylemiştir: leri Reisliğine, mina- relerde ezanın türkçe okunduğu cihet- le , ezan arkasmdan salâtüselâmın ve tekbirin arapça okunmasınm âhen- gi ihlâl edeceğini ve hükümetçe de matlüp bulunduğu veçhile salâtüse- lâm ile tekbirin de türkçe okunması. nı tamim etmiştir. Bu tamimin birer suretini vilâyet makamına ve Evkaf Müdürlüğüne gönderdim. Türkçe tek bir evvelce hazırlanmıştı. Türkçe sa- Iâtöselâm için üç formül tebliğ edil. mitşir, Bunlardan herhangi birinin Niyazi Beyin nezdinde Müftü Fehmi Efendinin de iştirakile bir toplanma yapılmıştır. Türkçe tekbir ve salâtü- (Devamı 6 mer sahifede) NA nkaralının defteri Birinci Büyük Millet Meclisi nasıl bir hava içinde “ “Ankara, 22. Nisan. 1920 Mustafa Kemial Paşa, buraya geleli Ankaranın £ siması değişti. Herkes fevkalâde günler yaşadığı- nı hissediyor. Fakat hiç kimse u- fukların arkasmda gizlenen esra- rı keşfedemiyor. Bir kaç aydanbe- ri burada bir düzüye çalışan He- yeti temsiliye, bugüne (Okadarne yaptı? Ne neticeler aldı? Nihayet Millet Meclisi yarın Ankarada a- çılacak. . Mustafa Kemal (Paşanın tah- minleri tahakkuk etti. Keşke acı bir tecrübe geçirmeden onu dinle- selerdi... Ali Rıza Paşa kabinesi intihap yaptırdı. (Fakat meclisi İstanbulda toplamakla (o hatnetti. İstanbul işgal altmdadır. Hiç sün- gülerin tehdidi altmda bir mille. | tin hâkimiyeti temsil ( edilebili; mi? Hiç İşgal orduların ve hü kümetlerinin aleyhinde orada ka- rarlar verilebilir mi? Küçük ço- cukların anlıyabileceği bu haki- kati, Mustafa Kemal Paşa büyük vezirlere anlatamamıştı. İşin fe. nası şu ki, paşanın bu fikrine il. ir İNN İnn LİL ZİLLİ açılıyor? Diğ Türkiye Büyük Millet Meclisinin ığı gün 20 Nisan 337 tihak etmiyenler yalnız İstanbu- lun vükelâsı değildi. Mustafa Ke- senli Pöpa milei bazı sıkmdaşli rma, dü. söz anlatamamıştı. Sanki sultanın ve saraymın o muhitinde bulunmak davaya kuvvet ve kıy- met verecek! Yazık ki, irtikâp e- (Devamı 6 ıncı sahilede)