15 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

15 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 6

Baro heyeti niçin çekildi? Reis vaziyeti izah, fakat bazı avukatlar da hayret ediyor Yeni heyetin yapacağı mes'uliyetli işler mi var İstanbul borsa- 8: birinci ve ikinci reislerile © inzibat meclisinden kanu- ni müddetleri bi- ten 8 aza hep bir. den istifa etmişler Yeyi yeni intihap işin 30 martta içti. maa davet etmiş. lerdir. İstifa eden beyet nama Baro reisi Halil Hilmi Bey şu tamimi neşretmiştir: Pen tetkihata lüzum olduğu ve icrası ile levhamızın tan mında bazı bu tetkikatın Baro reisi Halil Hilmi Bey bu istifa dirafenda kendisiyle görüşen sakar ti bitecektir, Yeni gelen heyet te evvelce bu sa tetikikatı olm cemisi olacak, caktır. madığı için işlerin a- müşkülâtla karşılaşa- e yn budur. Yoksa denildiği zanç vergisi meselesinden, Meslek mektebinden mezun olanların avukatlık yapmasından dolayı heyeti- kongremizde den münbais değildir. Esasen böyle bir hücum ve muahaze de vâki olmuş değildir. sake vörgii hneelsci üzeride temaslarda bulunmak üzere Ankara- ya heyetten Mekki ve Hasan Ferit itmişlerdir. Avukatlar arasında bir tahdit mev su bahis değildir. Kanı hakeden anlar avukatlık bak kanununda da müstantiklerin hâkim smıfma dahil oldukları tastik GalK tir.. Binaenaleyh beş sene müstantik” lik yapmış olan meslek mektebi me. zunları avukatlık yapmaktadırlar. Halbuki arkadaşlar bu ciheti yanlış anlamışlar, alelümum meslek mekte- bi mezunlarının avukatlık yaptığını zannetmişlerdir. Mesele kendilerine izab edildi ve bu baptaki müzakere pin devamı 30 mart içtimama bırakıl dı. 30 Martta yeni heyet intihap edi- imiz vazifesine yapacaktır, 30 Mart içtimainn ruzna mesi madur: H. Hilmi, K. Ömer, 1. İsa Beyler 1 — Meslek mektebi mezunları hakkında ita — 2 — 932 senesine ait hesabat rapo- runun ve hesap müfettişlerinin rapo- runun kıraat ve müzakeresi, 3 — 933 senesi hesabat müfettişle lerinin intihabı. 4 — İstifa eden İnzıbat heyeti yeri ne birinci ve iknci reislerle on azanın intihabı, Hayretle karşılanıyor Baro inzibat meclisinin bü istifası avukatlar tarafmdan hayretle karşı lanmıştır. Kendisiyle görüşen muhar- ririmize Kenan Ömer Bey demiştir kit — Sanıyorum ki arkadaşlar bizim- le bir lâtife yapmak istiyorlar. Çün- ü gelen heyet giden heyetin vazife- i tamamlar ve yeni heyetin vazife- si de 11 Mayısta biter.. Şu halde isti fada istihdaf edilen büsil olmu. yacak demektir. Bu böyle olduğu hal- de heyet neden istifa etmitşir, bu sua- lin cevabını ancak heyette bulunan ve istifa eden arkadaşlar verebilir. Necati B. ne diyor? Heyette bulunan ve istifa edenler ise bu bususta hiç bir şey söyleme mekte israr etmişlerdir. Bu meyanda Necati Beyi — Reis beye sorunuz. Ben gelen he yetin giden heyetin vazifesini tamam | İayacağmı 11 Mayısta vazifesi hitam bulacağını da bilmiyorum demiştir. İstifanın başlıca sebebi Avukat İsmail İsa Bey de: — Heyetin tamimde istif terdiği esbabı mucibe çok sas Baro levhası tanzir edilecektir. Ta- ahhüdatını ifa etmemiş aza vardır. Bunlar hakkımda kazai hükümler ver mek lâzımdır ve bu hükümler biraz ağır olacaktır. Heyet vazifesi biter. ken böyle ağır hükümler vermek iste- memiş ve bu vazifeyi yeni gelecek he yet tevdi etmek istemiştir. Tamimde de tasrih edildiği veçhile istifanm başlıca sebebi bu olsa yerektir. Hapishanede birbirle- rinin falına bakıyorlar ÇORUM 14 — Trabzondan üç, Edirneden bir, İzmirden bir, Bar- tımdan iki irtica maznunu getiril- di ve Taşhana yerleştirildiler. Hapisaneyi teftiş eden müddei- umumi Tahsin Bey Bursa'lı irtica maznunları arasında bazı sarıklı görerek resmi sıfatları kalmıyan bu adamlara sarıklarmı çıkart mış şapka giydirmiştir. Maznunların hapisanede biri- birlerinin falına bakmakla meş gul oldukları anlaşıldığından bu. nun da önüne geçilmiştir. idir. İrtica maznunları! Rusyada tevkifat yili 14. A. A. — Tass ajansın İ nan Balkan Birliği emniyeti umumiye | İran heyeti geldi (Başı 1 inci sahifede) ilk çıktığı günden beri İran noktai na- zarını müdafaa için yaptıkları neşri yat biz İranlıları çok memnun birak. Bu sebeple Türk gazetelerine rdikleri bu yardım. ürü kendimize borç bi İran ile İngiltere arasındaki ihtilâfın esası ne olduğunu biliyorsu- nuz. İran İngiliz petrol şirketinin im- tiyazını, İrana verilen hi ğmdan, (eshetmiştik. İngiltere, nın imtiyazı feshe salâhiyeti olmadığı nı iddia etmişti. Bu surette mesele Milletler Cemiyetine intikal etti. Bu şu idi: azı fesbe salâ. hiyeti olduğunde, şirketin bir diye. ceği varsa doğrudan doğruya İran bü. kümetine veya mahkemeye müracaat etmesi lâzımdır ve Milletler Cemiyeti. nin bu işe karışmağa asla hakkı yok. tur. Milletler Cemiyeti meclisi bu me selenin müzakeresine başlamış, fa. at şirketin yeni bir imtiyaz için hükümetine müracaat etmesi takarrür ettiğinden meseleyi meclisin mayıs toplantısma | bırakmıştır. Mepelenin bugün aldığı şekle göre, Milletler Ce. miyetinde İran noktai nazarı kabul edilmiş sayılabilir. Şimdi yakmda Tah randa şirkete yeni şartlarla verilecek yeni imtiyaz için müzakereye başlana caktır. Bu maksatla şirketi temsil et. mekte olan Sir John Cadman, ya. nmda bazı çalışma arkadaşları vulun duğu halde mart ikisinde Tahrana hareket etmiştir. Sir John Cadman, 23 martta Abadan'da bulunacak ve ay sonunda Tahraan varacaktır. Pek imtiyaz müzakeresine müzakereye girişeceğinden emi. niz. Şirketle yeniden müzakereye gi- rişmekle beraber, her iki taraf Mü. letler Cemiyetinde serdedilen hukuki — Evvelki imtiyazda işletilen pet. rollerden İranın hissesine isabet eden miktar pek az idi. Bu defn hissemize isabet edecek mikdarın makul bir niz bette arttırılmasını istiyeceğiz.' Bükreşte Toplanıyorlar (Başı 1 inci sabifede) rüşülecek başlıca mesele, gelecek Bal kan konferansının ruznamesini , her şubenin faaliyet ve ihtiyacına göre, tertip etmek ve belli başlı Ballar ce. miyeti meseleleri etrafında Höktsi na. zar teati etmektir. Yarın, reisim Ha» san Bey ve konsey azasından Reşit Saffet Beyle birlikte, bu defaki kon- sey toplanmasında bulunnük üzere Köstenceye hareket edeceğiz.” Yunan i Konseye iştirak edecek olan Yunan heyeti de dün akşam Pireden gelen | Romanya vapuru ile şehrimize gel miştir.. Yunan heyeti, bugün ayni va- purla ve Türk heyeti ile birlikte Kös- tenceye gidecektir. Yunan heyeti Çift- çi ve amele fırkası lideri sabık Başve- killerden M. Papanastasiv'nun riya» seti altnda sabık hariciye nâzırı M. Argiropulos, Prf. M. Jvolos ve Yu- kâtibi M. Papadopulos'dan ibarettir. | Yunan heyeti vapurda Türk heyeti namma Ruşen Eşref, şehir namına belediye reis muavini Hâmit Beyler Yunan Başkonsolosu M. Kapsalis ve Muhtelit komisyonun): Yunan başmu rahhası M. Fokas taraflarından karşı- lanmıştır. Yunan heyeti vapurdan çı karak Vilâyette vali Muhittin Beyi 2i- yaret etmişler ve oradan patrikaneye giderek Patrik ef. nin elini öpmüşler- dir. M. Papanastasyu ve arkadaşları geceyi şehirde geçirmiş ve Perapalas oteline giderek, Türk şb derek, Türk heyeti reisi Hasan Beyle görüşmüşlerdir. yine eski çalışma ar- | kadaşlarıyle çalışmaktan “çel mese am olduğnu söylemiştir. / “2 Palasiiras burada mı? Yunan murrhhas heyeti reisi | böyle bir tahminde bulunuyor Dün Bükreşe gitmek üzere Atina- dan şehrimize gelmiş Balkan konfe- ransındaki Yunan heyeti murahhası reisi M. Papanastasyu ile konuşurken, Yunanistandaki dahili vaziyet etrafın da da malümat istemiştik. M. Papanas | tasyu sorulan suallere şu cevabı ver- a — Yunanista di ia sağlamdır. Değişen salik Şu En kiden muhalefette bulunan fırka diil me geçi Bugün Yunanistanda vaziyet bu şekilde hülâsa edilebil M. Papanastasyu bundan sonra Je- neral Kondilis'in de bugünkü hükü- mete iştirak etmekte olduğunu söyle- miş ve aranıp ta bir türlü bulanamı- yan sabık diktatör Jeneral Plâstiras- m ne olduğu hakkındaki suale güle- rek şu Ria AN — Jen lâstiras burada imiş, biz böyle biliyoruz: Sil . Papanastasyu acaba bu sözle lâtife mi ediyordu? Filhakika Jene- ral Plâstiras'ın geldiği şayi : : Dil anketi (Başı 1 inci sahifede) işinde Halkevi ve Darülfünun ge- niş bir programla çalışmağı, baş- lamışlardır. Her talebe ayrı ayrı Dil işile ür.” Ruşen Sşref B. anket hak- kında ne diyor” Ruşen Eşref Bey dün bize dil derleme faaliyeti hakkmda şu beyanatta bu- lunmuştur: — Dil faaliyeti devam ediyor, gaze- telerde teferrüatm: gördüğümüz üze- re, T. D. T. Cemiyetini kuran hami reis Gazi Hz. nin huzurunda toplanan merkez heyeti, bizzat Gazi Hz. nin yüksek emilen tayin buyurduk- İarı yeni faaliyet veçhesinde bu an- keti o açmaktadn. oOBu © anket bir taraftan Odevam ederken, odi- ğer taraftan derleme çalışmaları es; kisi gibi ayni hız ve ayni kuvvetle yü: rüyecektir, Bütün şubeler üzerlerine aldıkları vazifeleri ileri götürmekte- dirler. Bu yeni anketin hususiliği ve k değeri hergün kullanılagel mekte olan lügat ve tabirlerin bir an evvel karşılığını bulmağa, bütün mil- letin okuryazarlarmı vedil işlerine merak edenlerini davet etmektir. Bu netice elde edilince Türk dilinin ken- di güzelliği ve istiklâli yolunda bü- yük bir açıklığa ve anlaşılırlığa ka- vaşacağında şöpba yoktun” 1 — Cadde: Geniş Yol. 2 — Cahil: Toy, Bilgisiz. 3 — Caiz: Olabilir, yapılabilir. 4 — Ce'li: Yapmacık. 5 — Camit: Donuk, Cansız « 6 — Çanip: Yan. 7 — Casus: Düşmanım gizli kılavazu. 8 — Cazibe: Çekicisi, 9 — Cazip: Çekici, 10 — Cebir: Zorlama, 11 — Cephe: Ön, karşı, 12 — Cerrah: Yarıcı, yara yarıcı, de- ici, Cehpe: alın, yüz, yön Kafkas cehpesi: kafkas sınırı Yüksek mühendis mektebi: Enver Arif .. Cadde : yol, ii yel Cahil: Bilğisiz, Edin Cali : Y. Camit : duğuna göre; süs ve şatafat denebilir. ... Cadde : Yal. Cahil : Bilgisiz. Cerrah: Yara kesici. Muallim: Sadık Doğruyol, Uluyol, Câhil : Sümlüm, Bilmez. (Sümlüm “ Türkçe bilmeyen.Türkçe bilmez, Tan- rıdan ) (Bilmezlik, Cehalet; korlamaz. Bilmezlikten geldi, Tecâhül etti.) Cüiz: Yapılabilir. (Bilmek mastarmın EK olarak istiymâli ile bu sözün kulla. mılmasına lüzum kalmaz; Görülbilir, ge- silebilir, gidebilir, alabilir, . kullanılabi. Bir.) Câli: Düzme, Yapma, Cö luk; Cemndat” Taş ve toprak gibi şey. ler. Gani iie. Na (Casusbuk, 5 ve Cas vak, Canlar Casim) bül özi ribe ; öci, ( | kabili İFMEKTİR) > <Yekmek, Mu Eminönü Sebzehane sokağı No.8, Ruhi zade İbrahim İZZET ya'ya bundan emin olup olmadığı se. rulmuş ve pek neşeli ol. terem dostumuz demiştir Mi — Evet Jeneral Plüstiras'ın İst; bula geldiğini işittik. Fakat nasıl gel Onu bilmiyorum. Ben de kendi. örüşmek isterim; adresini öğre isem görüşecek ve buraya nasıl liğini soracağım.” unun üzerine Ceneral Plâstirası filhakika Tatanbulda bulunup bulun madığını şehrimizdeki en salâhiyet. tar bir makamdan sorduk... Bu ma olmuş, kendisi aranmış ise de buluna- kam, Ceneralin İstanbula gelmediğini temin ettiz gi ömit: Donuk. (Camidiyyet “Donuk. | Birinci Sahifeden Geçen Yazılar GAMES 7 DERE EE EE ER EZ) i Emvali Milliye Taksitleri (Başt 1 inci sahifede) lan emvali milliye taksit bedellerinin tecili ve temdidi hakkındaki fırka ma- liye raporuna göre encümence taksit- lerinin uzatılması mümkün olan cm- vali iz keitlerinin 20 sene müddetle u- zatılması ve bunun her satışın evvel ce bağlandığı ilk taksite isabet eden tarihten başlaması esası muvafık gö- üştür. Uzatılmaya tâbi tutulacak imildar içinde gelecek | senelerde de- Hil, geçmiş senelere ait olup tediye edilmemiş taksitlerin ası esas kabul edilmitşir. 1931 senesi nihaye- tine kadar yapılan satış taksitlerinin olmüdığma karar verilmiştir. Uzatı- lacak taksitler senede yüzde beş faize tâbi tutulacaktır. Dolar Muamelede (Başı 1 inci sahifede) tır. Dolar üzerindeki dünkü fiat- ler eskisine nazaran biraz yüksek tir. Fakat'dün ilk günün isteği o- larak telâkki edilmektedi LONDRA, 14 A.A. — Tahmin- ler hilâfına olarak, dolar bü ayın üçündeki fiatmin üstüne çıkmış ve dün 3,4050 de fransız frangı da 87,125 te kapanmıştır. — «o Salât ve selâm Türkçe lan Evkaf idaresi tarafından takip ©- dihmesi lâzım geldiği Müftü EF. tara- fından beyan edilmiştir. Tamimde ne deniyor? Diyanet İşleri Riyasetinden Müftü- lüğe gelen tamim suretini Müftülük- ten aldık, Tamim şudur: “Öz dilimizle her tarafta türkçe e- zanın okunduğu bir zamanda minare- lerde arapça salâtöselâm okumak &- henksiz düşeceği gibi Hükümeti Celi- e milli. yazılan üç suret ile türkçe tekbir gön- derilmiştir. Her hangisi arzu olunursa icabında alâkcdarların ondan okuma ları lüzumu tamimen beyan olunur €- Pendim.” 63.193 Diyanet İşleri Reisi Rifat Salâtüselâm suretleri Diyanet İşleri Reisliğinin gönderdi- ği üç salâtüselâm sureti de aşağıda. dır: lee Tanrı sevgilisi Muhammed Salâ sana selâm sana, Tanrı elçileri salât sizlere selâm | — sizlere, Ey Tanrının elçisi Muhammed senin üzerine olsun rahmet ve selâmet Ey Tanrının sevgilisi Muhammed s€- nin üzerine olsun rahmet ve selâmet Ey tanrının elçileri sizin üzerinize ol- sun rahmet ve selâmet, Ey Tanrı elçisi Muhammed sanadır rahmet ve selâmet. Ey Tanrı sevgilisi Muhammed sanadır rahmet ve selâmet. Ey Tanrı elçileri. sizedir rahmet ve selâmet. | Türkçe tekbir Türkçe tekbir sureli de şudur: Tanrı Uludur Tanrı Uludur. Tanrıdan başka Tanrı yoktur. Tanrı Uludur Tanrı Uladur. Hamd ona mahsustur. an Ankaralının i Defteri (Başı 1 inei sahifede) dilen gafletlerin cezasını — Yalnız gafiller çekmiyor. Zararların ço. ğu milletin omuzlarma yükleni- yor. ... İ Mustafa Kemal Paşa dinsiz de. ğildir. Ona bu isnadı yapanlar; kendisini tanımıyanlardır, da dinin hakikatini hiç bilmiyen- lerdir. — Mustafa Kemal © put. lara tapmaz. Dinin mümessilleri diye geçinenlerin manasız, man. tıksız telâkkilerine kapılmaz. Din namına ortaya sürülen ananelere, hurafelere inanmaz. Fakat onda | büyük devlet adamlarının, büyük İ kumandanların yüksek bir hasleti | var: İdare ettiği muhitin ruhiyatı- nı da gözden kaçırmaz. o Maksat için hislerini, infiallerini, hakiki kanaatlerini, telâkkilerini sustur. masını bilir. Birinci Büyük Millet Meclisinin Spor Gayri müttefik klüplef İstanbulda mevcut ve miktarı teşkili” ta dahil klüplerin iki mislinden fazla bö lunan gayri müttefik klüplerin idman &€ miyeti ittifalana ithal edilerek daha #8 mere verici bir şekilde — çalıştırılmalar! imlâinmni arayan mntaka reisi İbrahis Kemal Bey, bu hususta | tetkikat yap” maktadır. Mıntaka reisi tetkiklerine bu klüpleri ziyaret ve teftişle başlamış ve şebrin İs tanbul semtindeki bütün gayri müttefiki klüpleri gezmiştir. Ibrahim Kemal Bey, mıntakanın b8 husustaki noktaj nazarı ve tetkikatımdan aldığı intihalar hakkında Anadolu Ajan” sına şu beyanatta bulunmuştur: “ İstanbulda ittifaka dahil 16 klüp vardır. Bunların haricinde mınt-kamız” dn takriben 35 tane . federe e iş klüp bulunuyor. Bu klüplerin i kıymetli faaliyetler | gösteren klüplet mevcuttur ve hemen hepsi de idman c& ikra ittifakma dahil olmak isteyor- İttifakın İstanbul teşkilât, keşedi mm | takası dahilinde bulunan bu gavri müt- tefik klüpleri ittifaka ithal etmek ime kân ve çarelerini ararken. evslâ onlar hakkımda malümat £ sahibi olmayi ele zem görmüştür. Ben, bu noktayi temin için bu klünleri ziyaret edivorum. Bu tetkikatımın bırakacağı intihaa na zâran gayri müttefik klüplerin teşkilâta ne suretle alınabileceklerini tesbit edece | İstanbulda mevcut vo gayri federe klüpleri tesbit ederek bunları ayrı mın- takalara taksim ettim. Miktarı 45 5 bu- lan bu klüpleri altı günde bitirmek üz- re bir teftiş programı hazırladım. Tat- bikatn geçmezden evvel zivaret edece- im küplere bir tamim göndererek ni- zamnamelerinin 3 nü: retini, sordu- Zum bazı sünllere tahriri cevap hazırla“ ve ziyaretim o esnasmda bana bir hafta zel kısımları sporcu gençliğe tahsis mişler, onlara imkânın müsaadesi nis- betinde yardım etmişler, kolaylık gös | termişlerdir. İ İstanbul cihetinde (gezdiğim gayri müttefik klüpler arasmda ciddi faaliyet gösteren ve her noktai gezdiğim gayri müttefik klüpler arasında ciddi faaliyet gösteren ve her noktai nazardan hima- yeye lâyik olanları vardır. Vesait ve im- kün verildiği takdirde bunlardan geniş mikyasta istifade edilebileceğine kaniim. iyaret intibalarımın o en kuvvetlisi sahe ihtiyacının şiddetlidir. - Müttefik e olduğu gibi, gayri federe e lerde yoksuzluğu inkiş > ld den ür lar özüme i Klüpler yaşamak ve inkişaf etmek 1 çin enziyade bina ve sahaya muhtaçtır- Jar. Fakat bu ihtiyacı tatmin etmek man lesef kolay değildir. Bu içinde yaşadığı mız şersite nazaran Odaha ziyade bir devlet işi mahiyetini O kazanmıstır. Fa- kat şuna kani olmak ican eder ki; spor cu gençliğin bu büyük ihtiyacım karşı- için her türlü | kolaylık gösteri- ecektir, Gayri müttefik klüpleri ittifaka alma- ğa karar vermekle güç olmayan beraber ve glelüde kırtasi bir musmele mahiye- nde bulunan bu isi yerine gayemiz ol- madığmı söylemek isterim, Asıl iş bu gençliğe vardım etmek ve bu yardımı muntazam bir teşkilâtla ida- re ve idame icin imkânlarla tek et- mektir, Tetkikatımı asıl bu cepheden in kişaf ettiriyoru, Ziyaretlerim bittikten sonra raporumu umumi cerkeze verece- ğim.” açılma programı O hazırlanmıştı. Bir kaç gün evvel bu © merasim programını paşanın eline verdiler. Programın belli başlı esasları şu , — Vatanın istiklâli, makamı hi- lâfet ve saltanatın istihlâsı gibi yük- sek bir vazife yapacak olan o Millet Meclisi, cuma günü açılacak, cuma namazı Hacı Bayramı Veli camiinde kılınacak ve bugünün — kutsiyet ve mebrukiyetinden istifade edilecek. 2. — Bugünün katsiyetini teyit hatmi şerifler, buhari şerifler e vet olunacak... 3. — Vatanın her köşesinde ayni şeyler , ezandan evvel mi- narelerde salâvat şerife okunacak. 4. — Halife ve padişahımızın, din ve imizin halâsı için camilerde du edilecek $. — Bilâdı iyenin her tara- ii Osmaniyenin | sallıyarak “— Pekâlâ, pekâlâ!. Muvafık- tr! diye altını imzaladı. , Mustafa Kemalin halife ve sul- ta beri onun işe başlarken hilâfet ve sal- tanat makamında oturanlara kar- şı kullandığı yumuşak, idareli li- sana bakıp ta hükmedenler için yanılmak muhakkaktır. Kimbilir, bhâdiselerin içyüzünü, tarihi eşha- sın hakiki fikir ve hüviyetlerini tanımamak yüzünden tarihin her hangi bir safhasını tetkik ve mus hakeme ederken ne feci hatalara düşüyoruz? MİLLCİ ,