15 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

15 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

ingiliz başvekili Mösyö Musoliniye bir ihtarda bulunacakmış ! 16 ıncı Yıl * Sayı: 5453 — Tahrir Telefonu; 24379 İngiliz'erle ihtildfı halle giden İran heyeti şehrimizde — ——— Çarşamba, 15 MART- «revan « 1933 İdare Telefonu: 24370 Sayısı 5 Kuruş — — — İtilâfnamenin dün Pariste imzalanması bekleniyordu Altın Diktatörlüğü Amerika bankalarının mali çö küşü üzerine bu memlekette yeni bir diktatörlük tecrübesi başlıyor: Amerika Reisicümhuru Rozvelt'e kongre kararile (Altın diktatörlü- ğü) salâhiyeti veriliyor. Altın diktatörlüğü, tehlikeye dü- $en doların beynelmilel kıymetin: muhafaza edebilmek için hüküme- | te memlekette o mevcut toplamak salâhiyetini M. Rozvelt yakın bir zamanda e- linde gerek basılmış para şeklin- İNE şörek külçe halinde elim bu! lunan herkesi muayyen bir müd- det zarfında paralarını hükümet altınları! vermektir. | Barodaki İstifa ve davetin başlıca sebepleri ». 5 # Kazanç kanununda avukatların smıflara ayrılması e Inzibat meclisi Pr Ömer Farusi Bey İstanbul Barosu birinci ve ikinci | istifalar Birinci reisin arkadaşla» rına gönderdiği mektup Kazanç kanunu için şimdiden hazırlık yapılıyor » ;, * Yeniden seçileceklerin | iş başına gelmesi ... azalarından ; Esat Bey neticesinde seçileceklerin işbaşma hazinesine teslim etmeğe mecbur İ reislerile inzibat meclisi azalarınn | gelmesidir. Şimdiki baro birinci edecektir. Bu müddet (o zarfında| altınlarını getirmiyenler için ağır vergi koyacak, gizli altınları mey- dana çikarmak için şiddetli | ted- birler alacak, hattâ bankaların! hususi kasalarını bile açarak bu- ralarda saklanmış altınları alacak ve yerine kâğıt dolar verecektir. “Yeni Amerika Cümhur Reisini memleketteki gizli ve açık bütün altınları hükümet hazinesine top- lamak için bu yolda şiddetli bedbirlyr “ulinağa “sevilen 0 bep malümdur. Son iki hafta zarfında Ameri'tanın her tarafın daki bankalardan pek çok altm- çekilmiştir. Halk arasında © âltın paraları bankalardan çekerek sak: lamak şeklinde tezahür eden has- talık bütün Amerika mali müesse- selerini iflâsa doğru sürüklemiş- tir, Bunun üzerine muvakkat bir Mmoratoryom ilân olunmuştur. Son- ra da bu muvakkat moratoryom Sayrimuayyen bir omüddet için temi t olunmuştur. hep birden istifa ettiklerini ve a- vukatların fevkalâde toplantıya ça gırıldıklarını, bu istifa ve fevkalâ- de toplantı için gösterilen başlıca sebebi, dünkü sayımızda yazmış» tık. Dün de yazdığımız gibi istifa ve | fevkalâde toplantı için gösterilen başlıca sebep, yeni kazanç kanu- nu lâyihasmın avukatlara ait kıs- mınm tatbiki için, şimdiden hazır- lık yapmak üzere yeniden intihap . İşte yeni Amerika Cümhur Re- Wi bu buhranlı vaziyete o çare ol- mak üzere iptida memleketten al- tın çıkarılmasını yasak etti, şimdi de memleket içerisindeki (o bütün altınları — kimlerin elinde ve ne Tede olursa olsun — hükümetin e- line toplamak istiyor. Bu suretle dolar buhranmın önüne geçebile- Seğini zannediyor. ç Filhakika Amerika Cümhur Re İslerinin salâhiyetleri Bu salâhiyet sayesinde büyük işler görülebilir, Amerikanın bugünkü Vaziyetinde kimlerin elinde altın İunduğunu meydana çıkarmak ta o kadar zor değildir. e Çünkü von haftalar zarfında © bankalar dân çekilen (o milyonlarca, hattâ Milyarlarca dolarlık altınların kim T tarafından © alındığı bu ban- arm defterlerindeki kayıtlarla ellidir.. Binaenaleyh © hükümet nkalardan altınlarını çekmiş o nları birer birer çağırarak para arın: kâğıt dolara çevirebilir kanları arzuları ile vermiyen- *ri de şiddetli ceza tehdidi altın- < mecbur edebilir. | Hükümetin “inde gizli altmları çıkarmak için Meskenleri aramak, bankalardaki 1 si kasaları açmak O salâhiyet' İlunduğuna göre evvelce | altm bankalarda tuttukları halde Mehmet Asım (Devamı 3 inci sayıtnda) büyüktür. | ve ikinci reislerile inzibat meclis azalarımın müddeti mayısta bitece- ğine göre, yeni heyetin o tarihten sonra işe başladığı takdirde avu- | katların derece derece tasnifi, ka- zanç vaziyetlerinin tespiti yolunda müsait zaman bulamıyacağı, vazi yetlerini lâyıkı ile tayin ve menfe- atlerini korumak hususunda güç- lüğe uğrayacağı düşünülmüştür. Dün, baro birinci reisi Halil Hil (Devams 11 inci sayıfada) sererameren. Yunan diktatörü Plâstras şehrimize kaçmış ! Dün Yunan murahhasları ve onları karşılayanlar vapur güvertesinde 1Sepdalli iç kişi Yubtn murahhesları, ortadaki M. Papa: Anastasşudür ) Bükreşte toplanacak Balkan kon tferansı için dün Yunan murahhas- #»hrimize gelmişlerdir. Bu he- yetin Reisi M. Papanastasyu'nun beyanatı iç sayıfamızdadır. Mubharririmiz Yunanistanda dik tatörlüğünü ilân etmişken ortadan kaybolan Ceneral Plâst- ras'ın nerede sonra bulunduğuna dair | .. EE AEAEAAAAAAEEEAA EA AEEEEEEEEEDE NEN SENNA Mardinde şüpheli bir adam öldürüldü “Kilis” gazetesi, Gazi Hazretle- rinin cenup vilâyetlerindeki seya- hatleri esnasmda Mardin tarafla- rında yakalanmış olan şüpheli a- dam hakkında malümat vermek: tedir. İsminin Antuvan olduğunu söylemiş olan bu adam cenup hu dudumuzun öte tarafındaki Erme- nilerle birlik olarak Türklük aley- | hinde çalışmakta imiş. Diyarıbekir li imiş. Merkum, jandarma refa- katile yolda sevkedilirken muhafı- zının elinden kurtularak kaçmış, “dur!” emrine de itaat oetmemiş, malümatı olup olmadığını M. Pa- panastasyu'dan sormuş, şu cevabı almıştır: “.— Ceneral Plâstras İstanbul- dadır. Ben böyle biliyorum. Nasıl gelmiştir? Bundan haberim yok. Burada bir gece kalacağım için bu müddet zarfında bunu öğrenmeğe ve kendisile görüşmeğe çalışaca- Zım.” demiştir. Mıras yüzünden kardeşini öldürdü! MECİTÖZÜ, (VAKIT) — Ka- zaya 8 saat mesafede bulunan Ce milbey nahiyesindeki Gökköyden Mehmet oğlu Kadir ile kardeşi E- İmin miras meselesinden kavga et ! mişler, Kadir kardeşi Emini balta ile cerh ve katletmiş, katilin ya- | kalanması için jandarma müfreze si çıkarılmıstır. Amerika stiirinin ziyareti ANKARA, 14 (Hususi) — Amerika Büyük Elçisi M. Şeril bu» bunun üzerine muhafızı (tarafın dan ateş edilerek öldürülmüştür. gün Hariciye Vekili Tevfik Rüştü Beyi ziyaret etti, Vaziyet müthiştir Si Almanya harp ateşile yanıyor, Hitler kökleşti. Fransa Avrupanın başına bir darbe indirmeğe hazırlanmıştır. Yugoslavya elinde bıçağı, taarruz için fırsat bekliyor HARP VE DÜNYA Avrupa büyük harpten evvelki günleri andırıyor. Bir İngiliz ga- zetesi “vaziyet müthiştir!,, diyor. Herkesin gözü Hitler tarafından idare edilen Almanyaya çevrilmiş tir. Çünkü Almanya muharebeye susamış, intikam ateşile yanan bir manzara almıştır. Herkes Hitler işbaşma geçince onun tutunamıya cağmı umuyordu. Fakat Hitler ye- rini sağlamlaştırdı: Bir taraftan emrivâkiler (yapı yor, kışlaları işgal ettirerek bura» lara Hitlerci askerleri yerleştiri- yor, mevkiini zorbalıkla ( tahkinı ediyor; bir taraftan Reichstag mec lisine üçte iki ekseriyeti kazanmak üzere Merkez katolik pazarlığa girişiyor. Bu pazarlıkta uyuştukları gün Hitler Reichstağ”- reisleri ile da üçte iki ekseriyet teminedecek (Devamı 11 inci sayıfada) DİLİMİZ Aşağıdaki kelimelerin Türkçelerini bulunuz — 4 üncü liste — | 3—DAİR ANKARA, 14 (A.A.) — T.D. 9— DAİRE T. Cemiyetinden verilmiştir: Karşılıkları aranacak arapça ve farsça kelimelerin 4 numaralı listesi şudur: 1 — ÇARE 2 — ÇEHRE 3 — ÇELENK 4 — ÇEMEN 5 — DAFİIA 6 — DAGDAGA - türlü manala» rile 10 —DAVA 11 — DEBDEBE 12 — DEHŞET Listelerde çıkan kelimelerden manaları birden fazla olanların her manası için ayrı karşılıklar ileri sürülecektir. (Bulduğumuz. kelimeler ve 0- kuyucularımızın gönderdiği kar - birader, beni beş seneye mahküm ettikleri için hâkimlere teşekkür mektubu yazacağım £ Neven 7? — Ams — Gazete okumuyor musun ? Gene dünyanın en rahat yeri burasıy- miş galiba ..,