14 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

14 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Dün Istanbulda müthiş bir soğuk vardı. Sıcaklık sıfırdan aşağı 3 dereceye düşlü 16 ıncı Yıl » Sayı: 5452 Tahrir Telefonu: ie ahrir Telefonu: 279 oo SALİ,IAM 14 MART- v8 üncü a üncü ayı - 1933 Grip saloını Dr.Ali Şükrü B.in grip hasta Uğı ve salgını bakkındaki izahatı iç sayıfalarımızda.. “dare Telefonu: 2370 Sayısı 5 Kuruş Ist arosunda muhüm istifalar Dünyanın iktisadi çırpınışı Dresden: 12. ML 1033 Büyük savaş yıllarından sonra aksıyan, müvazenesini bir türlü bulamıyan bir iktısadi düzen var- dır. Düşünülen tetbirler aldatıcı bir parıltıyı andırıyor ve yemiş ve- remiyor. Niçin böyle oluyor? A - Mmerika, iç pazarını diriltmek, iş - sizliği yenmek için gümrüklerini arttırıyor, dışarıdan çok daha az mal giriyor. Bunları kendi eli ile yetiştirmek istiyor. Milyonlarca işsiz; büyük kurtuluş Oümitlerine düşüyor. Fakat hayretle görüyo » ruz, işsizlik azalmıyor, söndürüle- miyen bir yangın gibi sınırlarını genişletiyor. İngiltere, ayni yolu tutuyor, serbest alış veriş ve güm - rük ananesinden ayrılıyor. Sana - yiini muazzam imparatorluğun ih- tiyaçları ile beslemek istiyor. İhra cat istatistiklerine bakıyoruz. Dış alışverişi bir yıl sonra korkunç bir uçurum yolu gösteriyor. İşsizlik art mwştır, ihracat çok gerilemiştir, ya ni, yurttaki sanayi çalışamıyor. Başka ülkelerde de iktisadi tecrü- beler ayni neticeleri vermiştir. İn- giltere ve Amerika gibi en yüksek sermaye ülkelerinde göze çarpan bu vaziyet, dikkatle araştırılmağa değer. İnsanlık son yirmi yıl içinde çok derin bilgiler, görgüler kazan- mıştır, iktısadi oluşu yakından a»| raştırmak için bilgi yurtları kur - muştur. Dünyanın iktisadi yapı - sını kemiren hastalığın ilâcını bul mak için çalışılıyor. Fakat iş o ka- dar kolay değildir. Gelişi güzel ya Pılacak bir ameliyat, iktısat yapı- sının yıkılışı ile de neticelenebilir. dünya iktısadının derdi nedir? Pek çokları diyorlar ki: Devlet- lerin gümrük politikaları istihsal ve mübadele için bir felâket olmuş tur, Gene pek çokları söylüyorlar ki: Kapitalist devir ölmek üzere dir, gümrükleri yükseltmeli, dün - yaya arka çevirmeli, yalnız yurt içinde ve yurt için bir iktısat poli - tikası yapmalı. Bir deniz altı ge - misi gibi hâdiselerin denizi altın - da emin ve sıkıntısız yürümeli. İş- te, bu iki görüş tarzı, bugünün ik - tısadi cephelerini hülâsa edebilir, Fakat bu iki görüş te biribirine o kadar aykırıdır Ki, her ikisinden do ğacak olan tetbirler çok aykırt ne ticeler verebilerler. İktısat nazari yeleri tarihine, daha doğrusu Av- rupa iktısat politikası tarihine göz gezdirirsek yeni münakaşa mev - Zzuları ile karşılaşmış olmadığımı- zı görürüz. İngilterenin serbest a- ış veriş ve gümrük politikası, bir Zamanlar, hiç te sebepsiz değildi. M. Nermi (Devamı 2 inci sayıfnda) aaa aaa aaa Şehir meclisinde pe üç mesele Dün İstanbul Şehir meelisi öç mühim Mesele hakkında müzakerelerde. bulunmuş- tir; Bunlardan biri Belediye O kooperntirine Yardım, ötekisi belediye | hastehanelerinde Yatıriıcak hastalardan almacak beret me- #ieleridir, Bunlardan başka ilk mektep im- alimlerinin kıdem zamları hakkında beye - “anlı bir müzakere geçmiş, Galip Bahtiyar, Ahmet, Cevdet Kerim Beyler ör köy- ve maallimlerin kıdem zammı ka Sdlimiştir. Tafsilât iç sayrfamızdadır. IST ANBUL BAROSUNDA Birinci ve ikinci reisleri on âza istifa ettiler veee sararan Fevkalâde toplanuya dâvet * * da kazanç kanunu Baro birinci reisi Halil Hilmi bey İstanbul barosu birinci ve ikin- ci reislerile bunlarla birlikte baro - nun inzibat meclisini teşkil eden| on aza, dün hep birden istifa et - mişlerdir. Baro; yeni intihap için, fevkalâ- de toplantıya davet . olunmuştur. Bu toplantı, martın otuzuncu Per - şembe günü öğlerlen sonra yapıla- saklır. Italya ile aramızda iktisadi müzakereler Talya sefiri M. Lojakome İtalya harici ticaret ofisi mü - dürü M. Mazi şehrimize gelmiş, dün akşamki trenle Ankaraya git- miştir. M. Mazi dün Tokatliyan ote - Wnde kendisile görüşen bir: mu- arririmize memleketimize geli - şinin sebepleri hakkında şu izaha- tı vermiştir: “— Ankaradaki sefirimiz M. Lojacomo ile Türk hükümeti ara- sında ticari ve iktısadi mevzular üzerinde müzakereler olmakta - dır. Sefirimizin gösterdiği lüzum üzerine bu müzakerelerde bir tek nisiyen sıfatile ona yardım etmek için Ankaraya gidiyorum. Müzakereler Türkiye ile Italya | arasında bir takas mukavelesi ya- pılması mevzuu etrafındadır. Mü- zakerelerin ne safhada olduğunu bilmiyorum, Ne kadar süreceği var. Toplantı: martın oluzunda Baro. Ikinci relsi Meki Hikmet bey Şimdiki birinci ve ikinci reisle * le inzibat meclisi azalarmım müd- deli, mayıs ayında bitecek, o za - man yeniden intihep yapılacaktı. Mayısı beklemeden, hep birden va İzifeden çekilmenin sebebi hakkın- da alâkadarlar çok ketum davran maktadırlar. Hattâ, istifa ve fev - ka'âde toplantıya davet hususunda (Devamı 4 üncü sayıfada) lunuz ve bize bildiriniz —3 numaralı liste — ANKARA, 13 (A.A.)) —T.D. T. Cemiyetinden verilmiştir: Karşılıkları aranacak arapça ve farsça kelimelerin 3 numaralı listesi şudur: 1 — Cadde 2 — Cahil 3 — Caiz 4 — Cali 7 — Casus 8 — Cazibe 9 — Cazip 10 — Cebir 5 — Camit 11 — Cephe 6 — Canip İ 12 — Cerrah Listelerde çıkan kelimelerden manaları birden fazla olanların her manası için ayrı karşılıklar i- leri sürülebilir. (Bulduğumuz kelimeleri ve o- kuyucularımızm gönderdiği kar - şılıklar beşinci - sayıfamızdadır.) Bir dil yarışi açıyoruz Gazstemiz her gün T .D.T, C, tarafin dan ilân edilen Arapca ve Farisi kelimelerin Türkçe karşılıklarını beşinci sayıfımızda bu- lup koymaktadır. Bundan sonra da böyle olacaktır. Fakat güzetemiz bu waretie bu « Tup koyduğu izırşılıkların hepsinin mutlaka doğru olduğu dnvasmds değildir. Onun için gazetemiz bu karşılıkların daha doğrusunu bulmuk için okurları urssında bir yarış se moğa kurar vermistir. Okurlarımızdan ba karşılıkların daha iyisini bilenler buldukları sözleri bildirsinler, Onları da gazetemize koyacağız .Dİl snketi bittikten sonra da ge rok gazetemiz tarafmdan ve gerek okurlu- rımex tarafından bildirilen karşılıkları eliye- rok ve süzerek en doğrularını Osmanlıca - larile birlikte Bir kitap halinde basacağız ve Türk dili tetik cemiyetin. gündercerğir. Bu süreils basılacak ve dil cemiyetine yün- | derilecek söz kitabının sonuna buluşlarından fayda görülen okurlarımızın. isimlerini ve ağ- reilerini yazacağız. Elâziz detlterdarı ANKARA,T3 (Hususi) — Maliye vekâleti takip ve teftiş mü- dürü Behçet Bey &Elâziz. vilâyeti hakkında da malümatım yoktur. | defterdarlığına tayin edildi. Bu sözlerin Türkçelerini bu- ——- Türk - Yunâii münasebatı Yeni Yunan başvekili va hariciye vekilimiz Baş başa —— Yunanistanda bü - yük bir hükümet buhranı oldu. Bu buhran sonunda M. Venizelos çekilme « ğe mecbur olduğu gibi yerine de onun muhalifi; olan M, Çaldaris geldi. Fa « kat M, Çaldaris si » yasetlerinin bu ayrı- lığma rağmen Tür « kiye ile münasebe * tn hiç bir değişikli» ğe uğramıyacağını Venizelos kabinesinin tuttuğu yo -| ta M. Çaldaris hükümetinin Tür » Ju takip edeceğini bir iki fırsatta | kiyeye karşı takip edeceği siyaset tekrar etmiştir. hakkında teminat vermiştir. İki Hariciye vekilimiz Avrupadan | hükümet adamının bu mühim mü * dönerken Atinaya da uğramıştı.| lâkat esnasında alınmış resimlerini M. Venizelos kendisini yeni başve | koyuyoruz. Aradaki Atina sefiri - kile takdim etmiş ve bu mülâkat -| miz Enis Beydir. 201 88EEAEEEREEE EEE EEEAESEKEAAEERASEBENEREEAEEEEAEEEEEEEEEAEEEAEEEEEAAEAEENANAN » Şor kızını Atinadan alıp bir yere götürdü Babasının malları * kızının üzerinde imiş |. Matmazel Istanbula gelemez Acaba M. Papas'a Mel .Şorun arâsına kara kedi mi girdi? ATİNA, 13 (A.A.) — BE Şorile Kıs,| Jümat bitmekten de uzak -oldü» ecnebi memlekete hareket etmişlerdir. Bu! : a, rr ğunu gösteriyor. Çünkü işin bu #öretle genç kızın Yunan artisti Mi. Papasla İstanbuldan tayyare ile kaçmaları hâdise | derece dallanıp budaklanmasına | misyök Balmasatir, İ ve yaşı evlenme çağmı bulmuş kö e a zımın sevdiği bir adama varmasis na razı olmaması yüzünden M, “(:Şorun polislere aksettirmesine se | bep şudur: telgrafın iği hâ daha Atinadan gelen bü nihayet bulduğunu bildir. dise bizim bildiğimize söre — Etend, önümüz bahar. Uu yaz nereye gid »ceğiz ? — fen sayliyeve filân g demem. istanbuldöki rahatlığı bir yerde bulamayız.