14 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

14 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

li | | ehir meclisinde üç mesele Belediye kooperatifine yardım, hastanelerde hastalardan alınacak ücret, ilkmektep hocalarının kıdem zamları kabul İstanbul umumi meclisi, dün) alınacak ücret tarifesidir. Sıhhiye heyecanlı müzakerelerle geçen iki | müdürlüğünün hazırlamış olduğu uzun celse yapmıştır. > İkinci reis vekili Necip Beyin reisliği altında toplanılmıştır. Birinci ocelsede Tevfik Salim Paşanın sıhhiye en- cümeninden istifası okunmuş, ka- bul edilmemiştir. Halıcıoğlunda Abdüsselâm ca- mii önündeki metrük mezarlığın park yapılması kararlaştırılmış - tir. 1933 bütçesinde istenilen muh- telif münakalelerin yapıldığı, ba- zı maddelere munzam tahsisat verildiği hakkındaki bütce encü - meni mazbataları kabul edilmiş - tir. Bu arada iki madde münakaşa edilmiştir. Belediy& kooperatifi ne yapıyor? Bunlardan biri belediye me - murları kooperatifine belediyenin bankalarda mevcut paralarından bir sene için faizsiz olarak yirmi bin lira borç verilmesi meselesi - dir. Bütçe encümeni daimi encü - menin, kooperatife yardım hak - kındaki teklifini bu şekle sokmuş- tu, Tevfik Salim Paşa izahat ve - rilmesini istedi. Bütçe encümeni reisi Galip Bahtiyar Bey koope - ratifin idari işleri hakkında söz söylemenin kendisine düşmediğini fakat koperatif hareketinin ve bu teşebbüsün teşviki lâzım geldiği - ne meclisin geçen seneki içtimala- rında hararetli müzakereler esna- smda karar verildiği için bu sene belediye memurları kooperatifine yardım alarak borç para verilme- sini muvafık bulduklarını söyledi. Belediye reis muavini ve belediye memurları kooperatifi reisi Hâmit Bey, makam namına izahat vere- rek şunları söyledi: — Belediye memurları maaş - larından birer kısım vererek bu kooperatifi yaptılar. Bugün azası beş yüzden fazladır. Hedefimiz sade bu beş altı yüz memurun de- 3il, sayısı beş altı bine varan bü- tün İstanbul memurların yemek, elbise, mahrukat ve saire ibtiyaç- larını yerine getirmektir. Bugün elimize geçen para 5000 liradır. Bunun mühim bir kısmile lokan - tayı vücuda getirdik. İstedikle > rimizi yapabilmek, malı ucuza al- mak için doğrudan doğruya müs- tahsilden ve toptan almak lâzım faaliyetimizi tevsi edebilmek için borç olarak bu paranm verilme - sini istiyoruz. . Yardım kabul edildi Azadan İsmail Şevket Bey, ge- çen sene kooperatifin tesisine ka- Far verilirken heyecanlı konuş - maları hatırlatarak kooperatifin lüzumunu, mevcut tesisin pek fay- dalı olduğunu, diğer lokantaların fiatları indirmesini temin ettiğini, belediye memurları kooperatifinin her türlü yardımlara lâyık oldu - Bumu söyledi. Bütçe encümeninin isteğine göre belediye memurları koope - ratifine bir sene için faizsiz ola- rak 20,000 lira borç verilmesi ka- bul edildi. Hastanelere yatırılacak has- talardan kaçar lira alınacak ? Münkaşarala sebep olan ikinci mesele İstanbul belediye hastaha melerinde yatırılacak hastalardan tarife sıhhiye ve mülkiye encü- menlerinde bir arada tetkik edil- mişti, Encümende bir kısım aza hastahanelerde şimdi olduğu gibi ücretli tek yataklı odalar bulun - durulmasına itiraz etmişler, fazla parası olanın hususi ücretli has - tahanelere gitmesi fikrini öne sür- müşlerdi. Dünkü umumi içtimada doktor Tevfik Salim Paşa, bele - diye hastahanelerinde ücretli tek yataklı odalarm kaldırılması yo - lunda şiddetli beyanatta bulun - muş, İsmail Şevket Bey ticaret maksadile açılmış olan hususi has- tahanelerde istismar olduğunu, halkın verdiği vergi ile açılmış o- lan belediye hastahanesinde para sını verip tedavi edilmek istiyen halkı bu isteğinden menetmeğe kanunca, mant'kça ve adaletçe imkân olmadığını heyecanlı bir ifade ile anlatmıştır. Neticede be- lediye hastahanelerindeki ücretli tek yataklı odaların devam ettiril- mesine karar verilmiştir. Dün kabul edilmiş olan tarife- ye nazaran belediye hastahane - lerinde fakir olduğunu ispat ede- meyenler ücretle tedavi olunur. Bu kısım üç derece olup tek ya - taklı odada tedavi günde dört li- radır, iki ve ya üç yataklı odalar- da yatanlardan günde iki lira, w- mumi koğuşlarda © yatanlardan günde bir lira alınır. Bir hira vere- miyeceği hastahanelerce anlaşı - lanlardan yarım lira almacaktır. ücretli hastahanelerden ameliyat masrafı olarak sınıfına “göre beş ve ya yedi buçuk lira alınır. ilkmektep muallimlerinin kıdem zamları meselesi İkinci celsede 1933 yılı varidat bütçesinin müzakeresine devam olunmuş, bitirilmiştir. | Ondan sonra 1933 yılı masraf bütçesinin vilâyet kısmı müzakare edilmiş ve bitirilmiştir. Belediye reis muavi- ni Nuri Bey bütçeye bütçe encü - meni tarafından ilâve edilmiş o- lan ilk tedrisat muallim ve müfet- tişlerinin kıdem zammı karşılığı olan 25000 liraya işaret ederek bu zammın haklı, kanuni olduğunu, fakat gene maarif vekâletinin iş - arile bütçeye kanuni olarak - ve maarif borcları mukabili olarak 144000 küsür lira konulması lâzım geldiğini söylemiş: “Elimizdeki 25 bin lirayı bu maddeye mi, öte- ki madeye mi koymak lâzım gel- diğinin tayinini maarif vekâletine bırakalım İ,, demiştir. Bütçe encümeni reisi Galip Bahtiyar Bey söz alarak ilkmek - tep hocalarmın kıdem zammına olan liyakatlerini, fedakârlıklarını güzel bir tarzda anlatmış, maarif vekâletinin bütçeye konulması - nı istediği parayı beş seneye tak sim ettiğini, bu sene 144000 lirası- nı istediğini, fakat bütçe tanzim e dildikten sonra gelen bu isteğin yerine getirilemediğini, bu iş için bütçede bir liralık bir fasıl açıldı- ğı, tasarrufat olursa buraya pa- ra nakledilebileceğini, gelecek se- ne de talebin nazarı dikkate alı nacağını söylemiştir. ilkmektep hocasına hürmet Maarif encümeni o azasindan Gedik enmna üzül mözedelli edildi Refik Ahmet Bey de şunları söy- lemiştir: — Geçen senelerde olduğu gi- bi bu sene bütçesinde de maarif işlerine ehemmiyet verildiği gö - rülüyor, Bu arada bu seneki ma- arif bütçemizin geçen senekine nazaran haiz olduğu bir müm - taziyet vardır ki o da muallimle- re alın terinin kazandırdığı, ka - nunun kuvvetlendirdiği bir ,hak- kın teslim edilmiş olmasıdır. Her emek hürmete İâyiktır; fakat ilkmektep hocasının sarfet- tiği emek hiç bir zahmetle, hiç bir meşakkatle hiç bir gayretle ölçü- lemiyecek vaziyettedir. Yarının yapılmasını, istikbalin yetiştiril- mesini inkılâbın kökleştirilmesini kendisine vazife olarak almış o - lan ilkmektep hocaları, bizim baş- Lca ümidimiz ve istinatgâhımız olan dimağ çifçileridir. Bu mü - nevver, “fedakâr ve ferağatkâr zümrenin hizmeti yalnız mektebin içine münhasır değildir. Muallim mektep dışında da mubhitinin bü- tün iyi ve ileri hareketlerine reh- per olmak, okuttuğu çocuklara ve çocukların ailelerine gidecekleri yolu gösteren bir ışık olmak vazi- yetindedir. Omuzlarında bu kadar ağır ve mesuliyetli bir yük taşıyan ilk mek tep hocasının günlük ihtiyaçlar kar şısmda nasıl çırpmdığını tasavvur edemezsiniz. Umumi kazanç vazi- yeti karşısında ilk mektep hocası - nın aldığı maaş, cidden ehemmi - yetsizdir. Kanun bu meslekte eski Yyenlerin; ehliyet"ve liyakati görü- lenlerin zaman zaman terfihi ça - relerini düşünmüştür.Bizim vilâye timizdeki ilk tedrisat muallim ve müfettişlerinin ya kıdem zamları- nın, yahut sükna bedellerinin ve - rilmesini geçen sene bütçe müzake resi esnasında teklif etmiştim. Ar- kadaşlarımın hepsi bu istekte be - nimle birlik olmakla beraber bir taraftan maddi imkânsızlık, bir ta raftan da o zaman bütçenin yapı - ıp çatılmış bulunması karşısında bu teklifimi kabule imkân bula - mamışlardı. Bu sene bütçe encü - menimiz ne yapmış, ne elmiş, mu allimlerin kıdem zamları için tah sisat koymuştur. Evvelâ bütçe en- cümenine bu kadirşinaslığından dolayı teşekkür ederim. Bu yirmi beş bin lirayı bütçeden çıkarmak- la maarif vekâletinin bina borçla” ri için konulmasını istediği 144000 lirayı karşılıyabilmiş olmıyacağız. Bu itibarladır ki, bütçe encümeni - nin teklifi gibi bu bina. borçları maddesine şimdilik bir lira konul - masını, ilk mektep hocasının kı - dem zammının da aynen kabulü - nü rica ediyorum. Meclisiniz, bu isabetli kararı vermekle bu münev ver, faziletli, kıymetli ilim havva: rilerine karşı sadece hürmetini bil dirmiş olacaktır, Cevdet Kerim beyin sözleri Belediye reis muavini Nuri Bey tekrar söz alarak kanunun emret- tiği maarif bina borçları kabul edil mezse kanuna nazaran hükümetin bu parayı vilâyetin maliyedeki alacağından tahsil edebileceğini hatırlattı. Cevdet Kerim Bey söz alarak vaziyeti hülâsa etti. İlk mektep hocalarına kıdem zammı Üy mltey iğnemi ki ie indi ln! >» Milii marş istenildi mi? Bir kısım darülfünun talebesi nin ecnebi radyolarında yapıldığı gibi, İstanbul radyosunun da neş- riyata başlamazdan evel milli mar şımızı çalmasını istedikleri ve bu- Dun temini için radyo şirketine mü racaat ettikleri fakat cevap alama dıkları yazılmıştır, Dün radyo şirketine müracaat ederek bu haber üzerinde düşün - düklerini sorduk. Radyo müdürlü- ğü bize şunları söyledi: — Bu hususta şirkete yapılmış bir müracaat yoktur. Yalnız sanat kârlarımızdan Mesut Cemil Beye bir mektupla bu arzadan bahsedil» | ; miş ve Mesut Bey de bu mektuba kendisinin muhalap olamıyacağı- nı ve şirkete müracaat edilmesini söylemiştir. Fakat şirkete böyle bi: müracaat yapılmamıştır. Bu arzu üzerinde ne düşündüğü mü soruyorsunuz. Şahsen bizde milli marşımızın çalınmasına çok güzel ve faydalı olacağını düşün- müştük. Fakat neşriyat esnasında birçok dinleyicilerin lâübali bir va ziyette bulunduklarını ve büluna- bileceklerini o düşündüğümüz için milli marşın çalınmasını muvafık bulmadık. Dil derleme heyet- lerinin toplanması Dil derleme heyetleri dün ma - arif müdüriyeti binasında umumi bir toplanma yaparak mesai etra- fında uzun müddet görüşmüşler - dir. Heyetler din işine verilen e « bhemmiyeti göz önüne alarak me - sailerini daha kısa bir zamanda nihayetlendirmek için ocaklara ye niden bazı emirler verilmesini ka- rarlaştırmışlardır. Her gün muhto- lif ocaklardan heyetlere derlenen birçok kelimeler gelmekte ve bun lar hemen tasnif edilerek yerleri - ne konmaktadır Dün bir gazete Halkevi dil, tarih şubesinin halke- vinde bir toplantı yaparak dil işi- etrafında faaliyete geçtiğini yaz mışsa da böyle bir toplantı yapıl - mamıştır, Halkevi dil, tarih şube- si azaları tamamen dil derleme he yetlerinde aza bulunduklarından mesaisinden oralarda istifade edil mektedir. Darülfünun şubelerinde ki heyetlerde ıstılahların toplan - masını oyakında bitireceklerdir. Toplanan kelime ve; ıstılahların mikdarı henüz kat'i surette belli değildir. Her gün yüzlerce kelime ve ıstılah tasnif edilmektedir. verilmesini de, maarif bina borçla rının verilmesini de gene maarif vekâletinin istediğini, fakat büt çenin darlık vaziyeti, borcun gele cek sene verileceği böylece esbabı mucibesile anlatıldığı takdirde ma arif vekâletinin hiç bir zaman ilk mektep hocasmın kıdem zamının - dan kesip te öteki borca vermiye ceğini söyledi. Muallimlerin cüm - huriyet rejimini yaymak, kuvvet- leştirmek, genç nesilleri bu idez! yolunda yetiştirmek için ne büyük gayret ve hizmet sarfettiklerini an lattı, muallimlerin mektep haricin deki hizmetlerini yadetti, Kıdem zamınm kabulünü maarif bina borçları için de bütçe enciimeninin teklifi gibi hareket edilmesini iste di. Böylece kabul edildi. Meclis çarşamba günü saat on dörtte toplanacaktır. yatacak Radyoda çalınması Bankaların tekrar açılması imkânı VAŞINGTON, 13 (A.A.) — M Ruzvelt, milli bankalarla devleti bankalarının Pazartesi, Clearinf' House azasından olan bankı | Sali ve küçük bankaların Çarşan” ba günü açılması için lâzım gelet planların hazırlanmış olduğunu bil dirmiştir. Müşarünileyh * demiştif ki: Bankaların yeniden » açılmasın! geri bırakan teknik müşküllerin y€ nilmiş oldüğunu.söylemekle bahti” yarım. M. Ruzvelt, yapılmış olan “işleri açık ve sade bir Tisanla anlatmak re bugün saat 22 de mikrefol önünde bir nutuk söyliyeceğini de haber vermiştir. M. Vodin; hâzinenin Çarşambs günü 800 milyonluk ve kısa völdeli iki istikraza ait tahvillerin çıkarı * lacağını da bildirmiştir; Bu istik * razlara kısa vadeli Borçlârin Mik * tarı 6.484.146.100 ve ümümi börç lar yekün 21.044:729.209 dolar& baliğ olacaktır, M. Şor kızını Atinadan alip bir ..|.. .. yere götürdü! (Birmei sayrfadân devam) Pek mevsuk bir yerden öğren diğimize göre M. Şor malımı mül künü çoktari kızına “devretmiştir. Kızımın buradan kaçarken hiç bifi şey götürmediği doğru olabilirse! dö”eshsen malin, mülkün tapusü kendisine aiitir ve M. Şorun hâ? disedö”bu kadar telaşın söbebf de budur. M.'Şönün varım yoğu * nu bir iki sene evvel kızma ver “ miş olmasının sebeplerini bilmi * yoruz." Ancak kızınm Kendisine haber vermeden, fızasını tahsil etmeden bir'adamla kaçması bu taciri asil bundan dolayı çileâ. çıkarmıstır. j Matmazel Şor, gazetelere dahs bir kaç gün övvel “Ölürüm di | Papastan ayrılamam.,; * demişti; | Halbuki yukarıki telgrafa bakı hıtsa M. Şor kızmı alıp götürmüş Papastan ayırmıştır. Bu hasıl ol * du? Matmazel bir kaç gün içinde neden âşıkmdan “ayrılmağa Taği oldu? Aralarına bir kara kedi mi girdi? Bu kara kediyi M; Şorin Pg pasla başbasa konüşmalarında #* ramak ta mümkündür. Belki dö bu ihtiyar Musevi tacir Papası k# zından vazgeçirmek yolünu 'bül * muştur. Fakat diğer bir İhtimsi daha akla velhektedir. Matmazel Şor babasının rica ve minneti kar” “İ şısınde elindeki emlâki babasıms iade etmek ve buna mukabil babi” sının Papasla evlenmesine vr: tahsil etmek şartile itilâf etmişti” Ancak hâdisönin unutulntasını d# temin için Atinadan uzaklâşmi$ * lardır. Bu-uzaklaşma ve'bir Pari seyahati çoktarsöyleniyordu. Matmazelle babasmın şehrim” 7e gelecekleri rivayetine geline?” bu pek mümkün olmasa gerektir” Çünkü malüm yâ... Mat buradan başka bir kıza 'nit pasâ” portla kaçtı. Şehrimize geli kendisinden hu sahte pasaport ©” yununun hesabı sorulacaktır. Mat mazel böyle bir sorguya verilece$ cevap bulamıyacaktır. Onun içir Matmazel $orun bu tarafa uğ” ması hiç te muhtemel değildi” 2.2 NEBSSŞELESEEE FEK >E EFES BES EŞEESFEŞERSŞKIŞE ELITE YT LSUSYEA»> SBE IŞESE FES SIE