15 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

15 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

- gazete idarehanel > gününün Ğ b MİR sağ Atinada'geçen bir ihtilâl) vak'aları hi yarısına kadar ihtilâlde halk bir genç ölüyü taşıyarak yürüdü Yunenistandaki son o hâdiseler malümdur. Hükümetin intihabat- ta kazanamadığını gören Cenera' Plâstras diktatörlük ilân etmek is- temiş fakat Atina halkının göster- diği şayani dikkat mukavemet sa- yesinde buna muvaffak olamıys- rak çekilmişti. Telgraf haberleri bu husustaki malümatr verdiler, © Yalnız, diktatörlük ilânı hâdisele- an bildirilmemişti. Okuyucularımı- Za hu tarihi günü anlatıyoruz: Atinalılar için altı mart günü ta- — rihi bir gün olmuştur. Hükümet ittihadınm intihabatta muvaffak olamayışı, intihabat gü- « münün akşamında (belli olmağa başlamıştı. Fakat geceyarısındna © biraz sonra, intihabat & hakkında © gelen haberler birdenbire durdu. İri saat sonra, polis müfrezeleri, lerini işgal ede- rek neşriyata mâni oldular. Zabit- Terin bu işgalin sebebini söyleme- rağmen, halk, bu işgalin Ceneral Plâstrasın bir darbei hü- « kümeti neticesinde olduğunu öğ- Atina, bir kaç saat içinde, Cene- > ral Plâstrasın ilk darbei hüküme- tindeki çehreyi almıştı. Sokaklar- da piyade ve süvari o müfrezeleri © topçu kıtaatı dolaşıyor; müessese ler işgal ediliyor, vilâyetlerle yol- , katiller?” “Kahrolsun — lar kesilmiş bulunuyordu. Bu hâdiselerle meraka © düşen halk sokakfara dökülmüştü. Mey- danlar dolmuştu. Bin bir şayia do- Söylendiğine göre, hü- intihabatta kazanamadığını görünce, belki de © muvafakatile, Plâstrasm adamlarına t di. Halk bu haberleri duyunca şiddetli bir (o aksülâmel Ceneral Plâstras aley- ne küfürler, tehditler savurulu- ie, hattâ ordunun hareketi bile yy bir lisanla tenkit ediliyor- Saat 11 e doğru, Çaldarisin evi- nin önündeki müfreze kaldırılmış- ir. Bu, ihtilâlin biraz hafiflediğine delâlet ediyordu. Halk bu fırsattan o istifade ederek, Çaldarisin evinin Önüne hücum etti ve “kahrolsun rarı üzerine, evinin balkonuna çık- mıştı. Geçirdiği heyecanlarla rengi uçmuş ve yorgun bir vaziyette o- lan Mösyö Çaldaris ağlamamak için kendini güç zaptediyordu. Buna muvaffak ta oldu ve halka, bir &kargaşalığa se- bep olmamaları ve sükünetle da- ğılmalarını (o şiddetle O rica etti İntihabatta yolsuzluk © olduğunu, kendisinin iktidar mevkiine geç: mesine mâni olmak için diktatör- lük ilân edildiğini de anlattı. Fakat, liderin gözyaşları ile söy- lediği bu sözler, halkın o arasmda bir çok kişinin de gözlerini yaşart- mıştı. Halk dağılmadı ve silâhlı bir müfrezenin hücumu ile zorla dağıtıldı. Kararsızlık ve dolaşan şayialar Ceneral Plâstrasın lehine olmadı. Diktatör, emrivakii ilin etmekte gecikiyordu. Halk bunu, onun he- sabına bir zâf telâkki etti, ve an- cak öğleye doğru, beyannamesini neşredince, bunun tesiri, tamami» le kendi aleyhine oldu. Bu beyan- name halkın nefretine (o sebep ol- muştu. Hiç (bir kimse, Ceneral Plâstrasın bu maceraperestane ha- reketini tasvip etmiyordu. Birden: bire bir hareket oldu. Halk, kütle halinde yürüdü, nefretini ızhar et- mek istedi. Bu yürüyüş o kadar şid detli oldu ki ne polis, ne de ordu mâni olamadılar. Ve işte o zaman silâhlar patladı, tanklar göründü. Ilk silâhlar havaya, korkutmak i- çin atılmıştı. Parlâmentoya yakm bir yerde ilk çarpışma oldu, sonra polis müdürlüğü civarında bir ikin ci çarpışma oldu, iki janadrma, ve Bir tarik halk üzerine ateş ağ beş kişi yaralandı, bir kişi (öldü. Bu zayiat haberi, halkı (büsbütün sinirlendirmişti. Bir genç (ölüyü, halk ellerine almışlar, başlarının üzerinde tutarak — ileriliyorlardı. Cesedi, binbir müşkülâtla alarak morga götürdüler, Fakat yer yer panik olup (halkın kaçışmasına mukabil, bir taraftan da sokaklar dolmakta idi. Ahali hemen hemen kâmilen ayaklanmışlardı. Karga- şalıklar akşam geç vakte (Okadar sürdü ve ancak geceyarısı ortalık yatıştı. yaparken yakayı ele verdi MOSKOVA, 14 (A A.) — Hü- Kümet aşağıdaki tebliği neşret- miştir: Siyasi daire tarafından Mos Kovanın büyük elektrik merkezle. rinde (Tehelidbinsk), surlar arasında ağir salik; halk © komiserliği memurlarından adam- da vardır. Bunların vazifeleri Rusyadaki elektrik san- tahrip etmek ve bu san- © trallar sayesinde işliyen devlet © fabrikalarının faaliyetini sekteye © uğratmaktı. Bu tahkikat tahripciler arasım- bince teknisyen sıfatile Rusyada çalışan Metropoliten Wickers'in bir çok müstahdemini de bulun - duğunu meydana çıkarmıştır. 31 kişi tevkif edilmiştir. Bu me- yanda ve bilhassa Moskova devlet istasyonları elektrik şefile Krache mimuko istasyonu şefi Mankhu - sel Mac Donald ve Mardwall var- dır. İsticvaptan sonra Monkhuse ve Mordwald, tahliye edilmişlerdir. Yalnız evlerinde polisin nezareti altnda bulunmaktadırlar. Tahkikat devam ediyor. —— ingiliz elçisi İngiliz Büyük Elçisi Sir Gerge Klark, bir ay kalmak üzere dünkü Semplon ekspresile Londraya ha- reket etmiştir. > (art 19833, Sum ve Balkanlar H. Naz izah ebe gı Yunanistanın komşuları ve sulh meselesi ATİNA, 14 (A.A.) — Harici- ye nazırı M. Maksimos, ecnebi gazeteleri mümessillerini dün ak- şam kabul ederek Yunan hüküme- tinin, milletler cemiyeti ve Kellog misaklarının, tesbit ettiği pren « siplere sadrk kalarak, harici siya- set sahasında bu prensiplerin ro sanet bulması için bütün gayret - lerini sarfedeceğini ve sulhün tar- sinini istihdaf eden her teşebbüsü teşçi eyliyeceğini söylemiş ve Yu- nanistanın bütün komşularile mü- nasebetlerinin dostane olduğunu ehemmiyetle kaydetmiştir. Mumaileyh bir muhabir tara - fmdan sorulan bir suale cevap ve- rerek demiştir ki: — Yunanistanla Bulgaristan â- rasındaki itilâflar şayanı teşek - kürdür ki iktısadi mahiyettedir. İki memleketi hiç bir siyasi ihti - lâf ayırmıyor. Yunanistan ile Bul- garistan arasmda sürüncemede bulunan bütün meselelerin, müş - terek menfaatleri olan iki memle - ket arasında dostluk ve siyasi tegriki mesaiyi sağlâm esaslar ü- zerine kuracak surette hal ve tas- fiye etmek istiyoruz. Ayni men «| * faat birliği Yunanistanla komşu - muz Arnavutluk arasında da var- dır. Bu dost memleketle de daha sıkı bir teşriki mesaiye erişmek için aramızda sürüncemede kalan bir kaç meseleyi halletmeğe ça - lışacağız. Küçük itilâf hakkındaki suale de M. Maksimos şu cevabı ver - miştir: — Sulhün tarsinini istihdaf e- den ve Milletler cemiyetince takip olunan gayeye muvafık her gay- ret bizim tevecciihümüzü haizdir. Esasen gerek iki büyük Akdeniz devleti ile gerekse şimal komşu - muz Yugoslavya ile idame ettiği- miz çok iyi münasebetler ve bun- da nbaşka her taraftan müteaddit defalar ilân olunan teminatlar is- tikbali nikbinlik ve huzuru kalple derpiş etmemize imkân verir, Bükreşteki Balkan konfe- ransına giden Yunan murahhasları ATİNA, 14 (A.A.) — M. Pa - panastasyu Balkan konferansına memur Yunan heyeti murahhasa- sının diğer azası buğün Bükreşe gitmektedirler. Murahhaslar Bal- ss.) kan konferansı meclisinin bu içti- Rusyada 31 tahripçi büyük hazırlıklar ma devresine iştirak edeceklerdir. M. Çaldaris Yeni beyanatta bulundu ATINA, 14 (A. A.) — M. Çal- daris gazetecilere beyanatta bulu- narak, memlekette yerleşmiş olan sükünun muhafazası olüzumunda ısrar etmiştir. Mumaileyh, hükü- metin 6 mart hâdiselerinden mes” ul olanlar hakkındaki takibata ka- rışmıyacağını, çünkü bu takibatm adli makamlara ait olduğunu söy- lemiştir. M. Çaldaris, (zihinleri karıştıracak neşriyatta bulunma- malarını gazetecilere tavsiye et- miştir. Mumaileyh Ayân Meclisi- nin kaldırılacağına ve memurların azledilemiyeceklerine dair haber- leri tekzip etmiştir. Bütün gazeteler, hükümet reisi- nin hattı hareketini doğru bulmak- tır. İngiliz > İran ihtilâfını halle iden heyet şehrimizde İngiliz şirketi ile Iran hükümeti yeniden pazarlığa giriştiler İngiltere ile İran Hükümeti a- rasında, Anglo - Persiyan Oyl pet- rol kumpanyası imtiyazının İran Hükümeti tarafından feshedilmesi yüzünden çıkan ihtilâfın Milletler Cemiyetinde müzakeresi esnasın- da İran hükümetinin noktai naza- rını müdafaa etmek üzere Cenev- reye giden İran Adliye Nazırı Mirza Ali Ekber Han Daver, İra- nın eski Paris Sefiri Mirza Hüse- yin Han Alâ ve kâtipleri (Mirza Nasrullah Han İntizamdan müte- şekkil olan heyet dün O sabahki Semplon ekspresile şehrimize gel- miştir. İran heyeti Sirkeci istayo- nunda İran Konsolosluğu erkânı tarafndan karşılanmış, (o şehirde bazı gezintiler yapmıştır. . Heyet Halep yolu ile Irana dön- mek üzere bugün Toros ekspresine bineceklerdir. Heyete Riyaset eden Iran Adli- ye Nazırı Mirza Ali Ekber (Han Japonlar Ağır teletlerle Büyük setten geri | m püskürtülüyor KHARBİNE, 14 (A. A.) — İn. tizamsız Çin kuvvetleri, yeni Man: çurideki Japonlar için mütemadi bir endişe mübdiidir. Bu kuvvetler şimdi Jehol muharebesinden istifa de ederek çalışmalarına daha zi: yade hararetle devam etmektedir er. Filvaki, bin kadar gayri munta- zam Çinliden mürekkep bir kol, büyük set yakınındaki Tounging şehrinde bulunan Japon garnizo- nuna taarruz etmiş ve ancak saat lerce devam eden şiddetli muha- rebelerden ve sahada bir çok ölü bıraktıktan sonra çekilmiştir. Japonların telefatı 4, yaralıları 5 tir. Daver dün bir muharririmize wi lan söylemiştir: *— Hükümetimin, İranda 4 rollerini işleten İngiliz şirketinin imtiyaz mukavelesini ayni muka- vele esaslarına istinat ederek fes- hetmesi üzerine çıkan ve Milletler Cemiyetine akseden ihtilâfm Ce- nevrede müzakeresinde bulunmak üzere oraya gitmiştik. Hükümetler arasmdaki ihtilâf Milletler Cemi- yetinde görüşülürken şirketle bü- kümetim yeniden temasa geçmeğe karar vermişlerdir. Bunun için şir- ket merkezi hükümetle (oyeniden müzakerelerde bulunması için Sir Con Kadman ismindeki o birzatı fevkalâde mümessil tayin etmiştir. Bu zat Londradan hareket etmiş- tir, ay sonunda Tahranda buluna- caktır. Bu vaziyet üzerine Millet- ler Cemiyeti de bu mesele yüzün- den İngiltere Hükümetile Iran Hü- kümeti arasmda çıkan o ihtilâfın müzakeresini mayıs toplantısma bırakmıştır.” Bulgaristan Her türlü ittifak sisteminden uzak ka'mak niyetinde.. , SOFYA,14 (A.A.) — Nim Tesmi'ta Bulgarle YAZETESI Basly ristanın harici siyaseti hakkında neşrettiği başmakalede, Sofya hü- kümeti tarafından şimdiye kadar takip edilen siyasetin daima sul « hün, ve bütün komşulariyle oldu- ğu gibi büyük devletlerde de uz - laşmanın ve dostluğun tarsinini istihdaf etmiş olduğunu hatırla - tarak diyor ki: — Bulgaristan her türlü itti- fak sisteminden uzaktır. Bulga - ristan, Avrupanm içinde bulundu- ğu ayrılıklar ve ibtilâller arasın - da, şu veya bu devletler zümresi- ne iltihak ettiği zannını verebile - cek her hareketten büyük bir iü- na ile ictinaba azmetmiştir. Bü si- Diğer taraftan gene gayri mun-| 9 asetin semere vermeğe başladı - tazam kuvvetlerden (omürekkey ğını memnuniyetle görebiliriz. diğer bir grup, Şarki Mançurideki Mezkür gazete Tevfik Rüştü Souifen'e taarruz etmiştir. Bu grup | Beyin Atina ziyaretini de mevzu- ta ağır zayiat ile geri . atılmıştır. Japonlardan bu son çarpışmada ancak 2 kişinin ölmüş ve bir kişi. u bahsederek diyor ki: İ — Türkiye hariciye vekili ta - rafından Atinaya yapılan ziyare » nin yaralanmış olduğu söylenmek: | tin tevlit ettiği tezahürat Balkan- tedir. Çinlilerin bir taarruzu larda fikirlerin inkişafı noktai na- zarından çok kiymetli bir işaret - tir. Bundan böyle milletlerimizin JEHOL, 14 (A.A. ) — Bin ka- müşterek menfaat hususundaki dar Çin neferi, Hsifenkou'da bü- şuurunun ilerlemekte olduğundan yük seddi aşarak Jehol toprağına artık katiyyen şüphe edilemez, girmiştir. Fena adı çıkmış olan Balkanlar, Bunlar, bir Japon müfrezesine | yalnız Avrupa ' için değil “Bütün taarruz etmişlerdir. Japon müfre dünya için buhranlı olan bir anda zesinden 35 kişi ölmüştür. Çarpışma iki saat Çinliler, 159 ölü, O mitralyözler, siyasi rüştünün ve uzlaşma azmi « sürmüştür. | nin delilini vermektedir. siper topları bırakarak kaçmışlar-İBir suikastçi Kontun dır. Eyüp fukaraperver cemiyeti tevkif olunması MÜNİH, 14(A.A.) —1919 Eyüp Fukaraperver Cemiyetinin | senesinde ihtilâlci sosyalist Kurt 1933 senesi kongresi 31.3933 tari; | Eisener'i hine müsadif cuma günü yapılaca” | bir tebliğine göre Hitler'e öldürmüş olan ve polisin karşı ğından azayı muhteremenin yev- | bir suikast hazırladığını itiraf eden mi mezkürda Eyüp Reşadiye mek | Kont Arco, Münihte tevkif edilmiş tebine teşrifleri rica olunur. tir.