22 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

22 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

Teli kame makineleri Yakında arpalar gibi buğdayla. - rında temizlenmesine başlanacak Ticaret ve Zahire Borsası, Ti- taret Odası ve memleketimizin muhtelif hububat istihsal mınta- kalarındaki başlıca ticaret odala- rı, mühim ihraç merkezlerimize birer temizleme makinesi konul- © makinede şimdilik arpalar temiz- lenecek, yakında buğdaylarm da temizlenmesine Temizleme makinesi, hububatın evvelâ samanımı a; ikiye ayırmaktadır. Bu sayede mevadı çesakiye piabeti 9» 1 den aşağı düşmektedir. Kaç Yunan taciri var? Yunanistan tarafından tanzim edilen bir istatistiğe göre, memle- ketimizle muhtelif işler üzerinde ticaret yapan 166 bin Yunanlı mevcuttur. o Rusya'da 213 bin, Fransa'da 37 bin Yunan tebaası © ticaretle iştigal etmektedir. Yunanistan haricinde ticaretle müştağil Yunan tebaası yekünu 450 bine baliğ olmaktadır. (İş Bankasmdan alman cetveldir) 21 MART 1933 Akşam Fiatları T Jatikrazlar Tabrilât atiker dahili 98— $ Elektrik > Şero. ŞER $ Trap >. 59,75 Ti © Gümrükler 76 $ Tümel — Saydi mahi kz Rektum 1813 Bağdat Anadolu | M— TI. askeriye ın İzmir Belediye ” M Se İetikenm * * messi 30,40 ESHAM İş. Ba, Nama 10,15 Bomonti 24 » « Hamiline 11.— Ş Terios — « Müsüsla HIB— $ Çimento Ar, 11, — Anadolu Hisse İttihat der. 2545 Senedi 2418 İ Şark dey, 10 üyerk G0 $ Balen 750 . — Şir, hariye ONE $ Telden ÇEK FİATLARI Parla ve Praj 15,96 Nez SÜREM ue Milano 9,18 $ Berlin 10004 Brüksel op Varşova 42050 Atina Paşte 3 Cenevre se 40 $ müren 77 Söfün Belgrat | 38,628 Rsmlerdam «11723 $ Metkeva 1089 2 NUKUT (Satış) Kuruş - ağla ia ee 1 Delar 2 1 Merk ,— İl 218 : — 24,— 1s — ee Em 820. $ 10 Dinar © © BE 26 $ 1 Çermeveş Bö,— , Altan, .32 MAR ŞE aya Maarifte / Kız kolleji Düyunuumumiye bina- sı maarife devredildi Mülgn Düyunü Umumiye | binasmın Bereye Narilezeği kat'i sürette halledil- "Şi Vekile Heyfeti kararı il aa. ife arman tır. Bir tavzih | Atideki tavzihin muhterem gazeteniz. © de dercini rica ediyoruz. “Vakit” 21 Mart salı günkü yon” yaa Me meyen ia arena İni le hakikate uymiyan bir takım rivayet. lerden bahsetmektedir. Mev'elede gazetenin uzun uzadiya yaz dığı gibi bir vaziyet yoktur. Hakikat | Şundan ibarettir: “Biz Yardımcı müderisler, diğer mü- derris meslekdaşlarımız gibi Fakültenin senmi ese array e dala yök ay meşgul gayesile mü- derrisler Meclisine girmeği istemiş ve ae çin de Meri er role yemis 1924 tarihli talimatna- ; iinde Yardımcı Müderrislerin Meeli- *€ iştiraklerinden bahsetmediği cihetle © Fakülte reisi Tahir Beye ayrıca bir Benzin idhalâtı Tutulan bir istatistiğe göre, ge- çen şubat ayı zarfında İstanbul'a Belediyede İtfaiye için Mütehassıs geti- rilecek mi? Belediye, itfaiyenin ıslahı için Al- ehas- 561 bin ton benzin ve 1592 ton | manya, İtalya, Viyanadan müti petrol ithalâtı vâki olmuştur. Tütün kongresi ss getirmek üzere müracaatlarda bu- Tunmuştu. Keltaya şehri İtfaiye Müdür Mua- vinini tercih edilmiştir. Döviz müsae- Cenevre'de toplanması mukar- di alındıktan sonra mütehassıs ge- rer Beynelmilel Tütün Konferan- sı martın 31 inde açılacaktır. Türk heyeti Cenevre'ye olmuştur. Yunan da vardıkları bildirilmiştir. İtalyanlarla müzakere İtalya aktedilecek ticaret muabedesi için hazırlıklara de- vam edilmektedir. İstanbul Tica- ret Odası, İtalya ile ticari müna- sebatımıza dair 150 sayfalık bir rapor hazırlamıştır. İhracat ofisi, İzmir Ticaret Odasından da bu vâsıl larmın lecektir, Dostluk yurdu Türk. Alman Yurdu arsası Emlâk Bankası- na devrolunmuştu. Banka bu arsayı satmağa vermiştir. evkaf ve hususi Şeran da arsaları vardır. Banka- ya ait kısımları belediye alacaktır. Burada bir bahçe yapılması düşü- nülüyor. Kooperatifin istikrazı Belediyenin kefaletile karar kooperatif hususta istediği rapora intizar et- | için yapılacfk 20 bin liralık istikraz Doğru değil o“ Rumeli şimendifer tahvillerinin çekilmiyeceği ve ikramiyelerini verilsin SE rivayetlerinin doğ- ru olmadığı haber o. Buğday rekoltesi Bu seneki buğday rekoltesinin tesbitine çalışılmaktadır. Cenubi ve Şarki Anadoluda bu sene ge- | hesap ei anlaşılmaktadır. Bununla ait Dahiliye Vekâletinden izin isten miştir. Bu para ile kooperatif geniş letlerek memurlara ucuz eşya verile- cektir. Noksan ekmekler Musadere edilen noksan ekmekler Derülâcüneye' verilönektir. Şehir meclisi © Şehir Meclisi ay başımda tekrar top- lanarak nisan içtima devresine başlı yacaktır. Bu devrede 931 senesi kat'i porunun müzakeresi yapıla- bak sake ön Gi mma Gü edilecektir. — umumiyetle bu sene mahsu- | münakaşa yiyin senekinden az olmıya- ımin ve az olsa bile Ziraat Baal elinde külliyetli buğ- day bulunduğundan nazım vazife- | da sini ifa edeceği ve fiatlerde fark olmıyacağı temin edilmektedir. Fransaya idhalât Fransa, 9 marttan itibaren Fransa'ya ithal edilecek mısır ta- nesi ve kırmasile ununu kontenja- na tâbi tutmuş, keyfiyet İhracat ofisi tarafından alâkadarlara bil- dirilmiştir. Tetkikat yapılıyor Tiftik tacirleri, 2 - 3 sene ev- velki fiatlara nazaran tiftik fiat- leri düşmüş olduğu halde oktruva indirilmediğinden ba- hisle Ticaret Odasına müracaat etmişlerdir. Keyfiyet tetkik edil mektedir. Varnada sergi Önümüzdeki yaz mevsiminde Varna'da zirai bir sergi açılacak- tır. Bulgarlar, gelecek senelerde de sınai ve iktisadi diğer sergiler açacaklardır. Bütün dünyada mev cut muhtelif meslek erbabının * bu sergilere iştiraklerini temin için şimdiden propagandalara başla- muşlardır. Müteterrik hberler M. Edge şehrimizde Amerika'nın sabık Paris büyük elçisi M. Edge dün şehrimize gel- miş ve Amerika sefiri M. Sherrill tarafından karşılanmıştır. M. Ed- ge bu akşam Sofya'ya gidecektir. M. Edge dün şehrimizde bir ge- zinti yapmış camileri ve müzeleri görmüştür. Heyeti umumiyede bulunacak Rıhtım şirketi murahhas azası M. kep şirketin yakında lanacak olan heyeti umumiye top lantısında bulunmak üzere İstan- bula gelmiştir. Sadullah Bey Seyrisefain Umum Müdürü Sa. dullah B, evvelki gün Yalova'ya gitmiştir; yarın avdet mektup yazıldığı ve bu yüzden de gaze- tenin kaydettiği tarzda bir münakaşa cereyan ettiği doğru değildir. Esasen bir ilim mücasesesinde böyle bir vaziyetin tehaddüsünü aslâ caiz göre- meyiz. Mahiyetini yukarıda yazdığımız ve te manen dahili bir mii'elesi olar prensip bu işin Edebiyat Fakültesine teallük ©- den çirkin bir hadise ile birlikte yazıl- masından dolayı pek iz. Biz Yardımci in derin hürmet beslediğimiz Tedri Heyetine karşı tahkiramiz bir lisan kullanmamız hiç bir vakit hatırımızdan bile geçmez. Yardımci Müderris Yardımcı Müderris İktisat Doktoru Hukuk Doktoru Muhlis Etem Kemaleddin Anadolu yakasında cereyan Elektrik Şirketi Anadolu yakasm- yaptığı elektirik tesisatı neticesinde iki ay evvel Göztepeye elektrik cere- yanı vermeğe muvaffak olmuştu. Göztepeden sonra Erenköyüne de meselesi yüzünden edilememiş Elektrik Şirketi bu vaziyetin uzun müddet devamı ihtimalini nazarı iti- bara alarak başka yerdeki tesisatını ik tphir ile Erenkörüne elekârik yameok üzere tel ia başlamıştır. Şim- di Bağdat endöesine kablo konuyor. Şirket, tesisatı bir an evvel © bitir mek üzere günde 100-180 amele ça- lıştırıyor. Bu tesisat sayesinde bir aya, kadar Erenköyüne cereyan verilecek- tir. Şirket, Erenköyünden sonra Sua- diyeye de cereyan vermek istediğin- den yaz sıcakları başlamadan Suadi- yeye ve Suadiye plâjlarına cereyan İ verilmiş olacaktır. Diğer taraftan bu yaz ae sarma da yan ve — Şevki Bey gidiyor Madrit sefirliğine tayin edil- miş olan Muhtelit Mübadele ko- misyonu Türk murahhas heyeti reisi Şevki B. bugün Madrid'e gi- decektir. Mübadele komisyonundaki başmurahhaslık vazifesi elân Şev ki B. in üstündedir. Şevki B. Ma- drid'te itimatnamesini verdikten sonra Türkiye ile İspanya arasın- da muallâkta kalmış olan bazı ti- cari meseleler hakkında müzake- reye girişecek ve iki ay sonra İs- tanbula gelerek omre var zifesine devam e Muslihiddin Âdil Bey Darülfünun Hukuk Müderrisle. rinden Muslihiddin Âdil Bey, Brüksel Beynel milel Hukuki İ dare (o Enstitü: daimi oazalığın ii edilmi © Bağcleilel E stitü muasır mi letler hukuk âlit leri arasından 81 İş rılmış bir be yettir. Musli biddin Âdil B Enstitüye ilk se- çilen Türk azadır. Enstitü reisi azalık beratını müderrisimize gön dermiş ve kendisini temmuz içti- malarıma davet eylemiştir. Beynelmilel sil Kongrele- rinde Türkiye muvahi clarak bulimünaş ve kendisini ilmi mülk fellere tanıtmış olan Muslihiddin Âdil Beyin bu intihabını memle- ket irfanı hesabıma bir muvaffa- kıyet sayar ve mumaileyhi tebrik drlerir i vilâyette Tetkikler bitti Faik Bey gitti, va- ridat işleri Defterdarlık lacak ezine işin etiler yapan komisyon dün Maliye Ve- kâleti Muhasebat umum müdürü Faik Beyin reisliği altında toplan ve bitirilmiştir. Kadrolar da göz- den geçirilmiştir. Faik B. tesbit edilen malümat dosyasile dünkü trenle Ankara'ya gitmiştir. Varidi İleri Vilâyet itibarile her ay sonun- da kaymakamlıkların varidat ve müfredat cetvellerini nihayet öte- ki ay sonuna kadar göndermeleri lâzımdır. Dahiliye Vekâleti bazı yerlerin buna riayet etmediklerini ve bun- dan sonra riayet etmiyenlerin ce- zalandırılacağını bildirmiştir. —— e —— Odada Kongre ne zaman? Istanbul mıntakası Ticaret Odala- vel tabettirilerek mmtaka dahilinde- ki odalara gönderilmesi kararlaştırıl- maştı, İstanbul Ticaret Odan, bu karara tevfikan kongrede okunacak raporla va istihsali ve ticareti hakkındaki ra- porun tabı bitmiş ve dün birer nüsha- Kk m ir, —Tisliret Odası Umumi! Meclisi bu- gün haftalık toplanmasını yapacak- tır. Bu toplanmada, Odanm 932 bi- lânçosu müzakere tir, Inhisarlarda Heyet gidiyor Samsun fabrikası tetkik edilecek 15 güne kadar tütün fabrikasmı görmek üzere Samsun'a gidecek- lerdir. Mütehasa;slar, Samsundan İstanbula gelerek Ankara'ya gide- cekler ve orada Tuz Merkez idare sini ve Kaya memlebasını görecek lerdir. Heyet bundan sonra tütün fabrikasını ve Çamaltı memlehası nı görmek üzere İzmire gidecek- lerdir. g ——-— Malmüdürlükler Bir suiistimal mi? Eminönü Malmüdürlüğüne vukubu- lan bir ihbar üzerine mühim bir suiis- timal meselesi meydana çıkarılnaıytar. İstanbul İthalât Gümrüğü Saray- burnu antreposunda mevcut 63 ha- maldan her sene kesilen tarik bedel- leri bir çok geen belediyeye verilmemiştir. Bu parayı kolbaşı Ağa bey ihtilâs etmiştir. Eğer tahkikat ya pılacak olursa diğer gümrüklerde de çıkacağı ve yekünunun 25-30 bin lira tuttuğu anlaşılacaktır. Bu ihbar üzerine iş Maliye Müfek tişlerine aksetmiş ve Müfettiş Hal Bey teftişe memur edilmiştir. Eminönü Ma'müdürlüğü de kazanç miş ve meselenin doğru olduğu mey- dana çıkmıştır. Şimdiye kadar 1000 Hiralık kazanç vergisinin — saklandığı tespit edilmiştir. Hamallardan kesi- len fakat belediyeye verilmiyen tarik bedeli miktarın ne kadar olduğu da Maliye mi tahkikatı ne ticesinde al mediği tahkik edilmektedir. Yoklama memuru İsmail Hakkı B. tetkikata devam etmektedir. Hamit Bey geldi Halkevi giden İstanbul Halkevi Reisi He mit B. dün şehrimize avdet etmiş- tir. Mahkemelerde Timarhaneye gönderildi Çığ mecmuası sahipleri de polisçe isticvap edildi » Bartında annesini baltayla par- çalayıp öldürdükten sonra ağzm- dan altın dişlerini söken meyha- neci Hamdi müşahede altına alın- mak üzere İstanbula tıbbi adliye gönderilmişti. Hamdinin tıbbi adlide deli ol- duğu anlaşılmış, tedavi edilmek üzere trmarhaneye gönderilmiştir. Nazım Hikmet Komünistliğe tahrik mabiye- #inde görülen neşriyat için yap lan tahkikata devam edilmekte- Bir yıldız aktı isimli kitabın şöiri İsmet Hüsnü Bey de dün is- ticvap edilmiş, ifadesi alındıktan sonra serbest bırakılmıştır. Nazım Hikmet Bey kefaletle tahliyesi için istida ile müracaat etmiştir. Bu müracaata müsbet menfi bir cevap verilmemiş, An- kara müddei umumiliğinden mah- kümiyeti sabıkası olup olmadığı sorulmuştur. Buna cevap geldik- ten sonra istidaya müsbet. veya menfi bir cevap v Çığ mecmuası sahip ve mu- herrirleri de polisçe isticvap edil- mişlerdir. Bugün müddei umumi- liğe verilmeleri muhtemeldir. Bursadan getirilen ve komü- nistlik tahrikâtı yapmaktan suçlu bulunan Conka Ali ile Ömer de yedinci müstantikliğe tevdi edil mişlerdir. Beraat etti Bartında bakkal mahallesinde- ki evinin bahçesinde 19 kilo ka- çak rakı bulunan İsmail kızı Hani- fe tevkif edilmiş ve Dokuzuncu ihtisas mahkemesine gönderilmiş. ti. Hanife Hanımın muhakemesi dün bitmiş, bu rakıları Hanifenin bahçesine düşmanlık için başka: larının koyduğu anlaşılmış, bera- etine karar verilmiştir. İftira davası Sirkeci şimendifer istasyonu bilet gişesinde yapılan suiistimal tahkikatıma devam edilmektedir. Zayi olan paranın miktarı 15,130 liradır. Bu parayı ihtilâs ettikleri iddiasile kendilerine işten el çek- tirilen Suat ve Kadri Efendiler müddei umumiliğe müracaat ede rek iftira davası açmışlardır. Kaçakçılar Kara Mürselin Ayazma köyün- de otüran 66 yaşmda Süleyman ağa ile oğulları Hüseyin, Bekir Ömer kaçakçılıktan gönderilmişlerdir. i de 10,500 tabaka kopya kâğıdıyle bir okka tütün zuhur etmiştir. Suç. lular tütünden haberleri olmadı- ğını, kopya kâğıdınmda yasak olduğunu bilmediklerini söylemiş- lerdir. Muhakeme istinabe için başka güne bırakılmıştır. Mahküm oldu Tahta Kalede Bulgar sigarası ve damgasız kaçak iskambil kâ- ğıdı satarken yakalanan sabıkalı kaçakçılardan Hüseyin oğlu Ce- Iâl 2 ay hapse 30 lira para cezası na mahküm edilmiştir. Geyveye sigara kâğıdı kaçırır. larken yakalanan Huriye Hanım. In Ahmedin muhakemeleri dün ih- tisas mahkemesinde bitmiş. Hü- riye Hanım 6 ay, Ahmet 5 ay hap se ikisi birden 4 bin 59 lira 95 ku- tuş para csama: “verihiye saahköm olmuşlardır. Her iki mahküm da Bir fikir adamı Hemen hemen her ay masamm üzerinde (o (Haydar Rifat) Beyin imzasını taşıyan kıymetli bir eser bulurum. Avukatlık âlemindeki kuvvetli mevkiini o terkettikten (o sonra ,Haydar Rifat Bey kıymetli bir ka- lem adamı oldu. Son yılların beynelmilel şöhret- lerinden olan Emil Ludyig'in he- men bütün eserlerini türkçeye çe- viren Haydar Rifat Bey matbuat âlemine yeni atılmış yirmi yaşın- da bir haveskâr gibi çalışıyor. Geçenlerde bu eserlerden bazı- larmın tercüme kusurları hakkın- da bir iki dedikodu oldu. Fikir hayatında hâllihamur o- lanlar için böyle tenkitlere taham- mül etmek lâzımdır. Hatasız kimse i en masum hatalarıdır. Memleketleri ateşe veren diplomatların hataları, milletleri sefalete sürükleyen dev. let adamlarının günahları yanında kalem adamlarının kâğıt üzerinde işledikleri kusurlar limonata gibi kalır. Binaenaley böyle tenkitleri bir az çiy kalmış hazırlop gibi haz- metmek ve işine devem etmek lâ- zımdır. p Boileau'nun münekkitlerce mâ- lâm bir sözü vardır. «Tenkit kolay- dır. Fakat sanat güçtür» der. Her fikir adamı bundan cesaret alabilir. Haydar Rifat Bey O yorulmaz bir gayretle en yeni Avrupa müel- lefatmı türkçeye çeviriyor. Bu iti- barla kendisini tebrik etmek vazi- femizdir. Bismarck, o Musolini, Vertay, izm, tarih felsefesi, hülküm- dar, Bolşeviklik gibi dünün ve bu- günün içtimai ve siyasi hareketle- rini ve hareket adamlarını memle kete tanıtmak bir hizmettir. Bu itibarla da Haydar Rifat Be- ye teşekkür etmek lâzımdır. Avrupada büyük devlet adam- ları, meşhur serbest meslek erbabı faal mesaiden çekildikleri zaman derbal kütüpanelerine kapanır o- kur. Okur ve yazarlar. Fransa ve dünya siyasetini yıl- larca elinde tutan meşhur Clemen ceou iktidar mevkiinden her inişte soluğu Paris milli kütüpanesinde alırdı. Bu bir meziyettir. Ikbal mevkii onların kafaların. daki bilgiyi harcıyacak bir yer © Tuyor. Oradan iner inmez yeni bil- gilerle kuvvetlenmek için kitapla» rın arasma gömülürler. Bu hepimiz için bir yol olsa ne mutlu! Burhan CAHİT Gümüş lira Yeniden ne kadar para basılıyor? Madeni para basılması hakkındaki kanun o M. Meclisi Maliye Encüme- ninde müzakere edilmektedir. Bu kanun tatbik sahasına girince tedavülde bulunan 24.591.286 adet birer liralıklar ve nikel 25 kuruşluk” lar, 18 - S ve yüz paralık bronzlar 5, 10, 20 ve 40 paralık nikel peyderpey ve mahlut bronz imeskükât adet ve ayak itibarile şöyle tasnif oluna bi- vasi, 491 adet 25 kuruşluk nikel 19.856.943 >» bir kuruşluk » 68.793.336 > yirmi paralık >» 118.186.400 > enparalık —o» 94.400.000 > beşparalık o» Yekân: 316.818168. parça adedi. Kıymeti: 4.577,374.85 lira. 25.896.397 adet bir kuruşluk mah- lüt nikel 28.688 adet on paralık mah- lât nikel Yekün, 25.949.088 parça adedi. 965.90 Yeni gümüş parlar Tü 80 ve 28 kuruşluk olacaktır. Nikel paralar ii haliş nikelden, 10, 5 ve 1 kuruşluk © larak imal edilecektir. >. Fenerbahçenin balosu Fenerbahçe klübünün her sene muvaffakıyet kazanan senelik ba- losu bu sene önümüzdeki perşem be akşamı Süreyya salonunda ve- rilecektir. Bütün hazırlıklir ik.