22 Mart 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

22 Mart 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 4

Jilliyetl Asrm umdesi “MİLLİYET” tr. 22 MART 1933 İdarahana » Ankara caddesi, 100 Na. Telgraf adresi : İst, Milliyet 'alefon — Numaraları: Başmakarrir va Müdür işleri Müdürlüğü * İdare ve Matbaa £ 24318 24319 24310 ETLERİ : iy u— 8— Gelen evrak geri verilmez— Müddeti geçen nüshalar 10 kuruştur — Gazete ve sh işler için müdiriyete mü: Gazetemiz ilânlerın mes'u» BUGÜNKÜ HAVA , Yeşilköy sekeri rasat merkezinden ve- rilen habere göre bugün hava az bulutla olacak ve rözgür mütehavvil olarak ese 31-3533 tarihinde hava tazyiki 780 milimetre, en fazla rcaklık 14, ew ax srcaklık 8 santigrat kaydedilmiştir. Gümüş para Dünya buhranmm sebeplerini arayanlarm gözüne ilişmiyen bir keşifte bulunduğumu sanıyorum. Bana kalırsa bütün bunların sebe- bi maden paranın ortadan kalkıp yerine kâğıt para gelmesidir. Ba- na öyle geliyor ki eğer bildiğimiz sarı altın, nal gibi gümüş paralar | geri gelse dünyayı kasıp kavuran bu buhran da ortadan kalkar, Allaha şükür bizde gümüş para basılması artık kat'fleşti. Elimizde cerahatli bir & yara pansımanınn tiksintisi ile tuttuğumuz kâğrt lira- ların yerine çil çil liralar gelmesi pek hoşuma gidecek.. Ama diye- ceksiniz ki; eskiden liralar kırmızı idi, şimdi beyaz olacak! , Ay efen- dim, hangimizde eski renk kaldı ki lirada kalsm!, Makalenin türkçesi Dün bir yerde oturuyordum. O. | radakilerden birisi sordu: — Bende bir silsilei omakalât var, Şunları gazeteye koyamaz mı- yız?. Cevap verdim: — Evvelâ şu silsile lâkırdısını türkçeye çevir, — Ne diyeyim?.. — Dizi del — E makale?, — Onu ben de bulamadım.. Gene içimizden birisi atıldı: — Makalenin türkçesini mi arı- yorsunuz?. Tıraş! , Silsilei maka lât: Dizi Mağ Almanyada pedagoji | Ne olsun, ne olmasın diyerek si- ze fransızca (Temps) Tan gazete sinde görülmüş bir havadisi nak- lediyorum: Almanyanın (Saks) Hükümeti dahilindeki mektep talebesine kasti isyan ve inzibatsızlık halinde dayak atılabilmesine (Hükümet Komiseri müsaade etmiştir. Ben size Almanyada garip şey- ler cereyan ediyor demiştimya!.. İşte bir garabet daha!. Acaba bi- zim pedagoji O mütehassısları bu iklarma bir yiyip bin düa rler. Bana sorarsanız biz okuduğumuz zaman kızılcık değ- vi terbiye edevatı fenniyesinden idi, ! Cot, M. Sarraat ve birçok yüksek İ 9.10 da buraya gelmişlerdir. Ken- | İ lerimizi onlara zorla kabul ettire- | MİLLİYET Ingiliz Başvekili Pariste (Başı 1 inci sahifede) giliğinde M. Mac Donald,Sir John Simon, lord Tyrrell, M. Daladier. M. Paul Boncour, M. Bonnet, M. kimseler arasında görüşmeler ya- pılmıştır, Saat 11,30 da başlıyan ba ko- nuşmalara saat 13 de aralık veril- miştir. Yemekten sonra ve akşama doğru görüşmelere yeniden baş- lanması muhtemeldir. | PARİS, 21 A.A: — M. Makdo- | palt, kızı Mis İshbel Makdonald | ve Sir John Simon, bu sabah saat dilerini istasyonda M. Daladier, | M. Paul Boncour ve Lord Tyrrel karşılamışlardır. Tegiliz nazırları İngiltere sefa- | rethanesine gitmişler ve saat 10,30 da M. Daladier ile M. Paul Bon-| cour beraberlerinde hariciye müs- teşarı M. Leger bulunduğu halde sefaretaneye gelmişlerdir. Saat 13 deM. Daladier, M. Paul Boncour, Maliye nazırı M. Bonnet, Hava işleri nazırı M. Cot ve müstemlekât nazırı M. Sarraut sefarethanede verilen ziyafette hazır bulunmuşlardır. l M. Mac Donald'ın beyanatı ROMA, 21 A.A. — M. Mac Do- nald, İngiliz elçiliğinde kabul et- tiği İtalyan gazetecilerine yaptığı beyanattn beynelmilel siyasetle i- olan işler hakkında M. Mus- i ile bol bol konuştuğundan ötürü büyük bir sev inç duyduğu | nu, düşünceler arasmda tıpkı lık elde edildiğini söylemiştir. M. Mac Donald, bu görüşmesi- nin verdiği neticelere büyük ümit- ler bağladığını, bu neticelerin hiç değilse Avrupa'da bütün bir nesil için eksiksiz bir sulh koruması gerek olduğunu da bildirmiştir. M. Mac Donald, devamla de- miştir kir “Roma'da geçirdiğim günler benim için çok kazançIr olmuştur. | Roma'ya yaptığım seyahatm l neticeleri çıkarılan resmi tebliğde | eksiksiz olarak gösterilmiştir. Bu tebliğ, İtalyan başvekili ile tam bir anlaşma içinde kaleme alm- mıştır. Bu görüşmelerde gözden ge- | çirilen ve araştırılan hal çareleri çi alâkadar devletlerin is- teklet zorlryacak yahut dedik. cek şekilde bir kombinezon yok- tur. Sulhu korumak ve devam ettir- | mek için ileride de el birliğile ça-| lışmaktan geri durmamak işinde | mutabık kaldık.” Paris müzakeresi ve Fransızlar — Havas Ajan 8 er ve Paul Boncour bugün M. Mac Donald ve M. Simon'a Romada derpiş olunan Avrupa milletleri | arasındaki münasebetlerin inkişa- | fımda müthiş bir akis yapacak o- lan muahedeye Fransahın samimi yetle iştirak etmekte olduğunu bildireceklerdir. Ancak M. Dala- dier ve Paul Bon. bu derpiş o- İunan muahedeyi lâyil etmelerine müsaade edilmesini is- tiyeceklerdir. Bu muahedenin bazı ahkâmi ilk bakışta ciddi tadilâta lüzum gös- termektedir. Muahedelerin tadili ve silâh bırakımı meseleleri pro- jedeki bunlara ait ahkâmın derin bir tarzda tetkikini icabettirmek- | tedir. Fransız hükümeti bu tetki- katı yaptıktan sonra teahhüt altı. na girebilir. Küçük İtilâf endişede BELGRAT, 21 A.A. — Siyasi mehafil, Küçük İtilâfı bir tarafa bırakmak suretile bir 4 ler konfe- ransı toplanması projesi dolayısi- le endişe içindedir. Bu mehafil, Milliyet'in in edebi romanı. 1s 66 MAKEDONYA Aşk, de, aralarında ancak son günlerde bir tanışıklık: belirmişti. . Faraza bu tıknaz kara saçlı genç Posta telgraf başkâtibi idi. Sonra bu uzunca bıyıklı #vil, pek hararetli ha- raretli konuşuyordu. Amma, yannda. kilere karşı en ufak bir arkadaş lân- bâliliği bile göstermiyordu. Hele bu gözlüklü ve kumral saçlı zabit san- ki bir “Cümudiye” den halkolun- muştu. O kadar ki, muhitin barı köşeye konulmuş bir buzluğa benze- tilebilirdi. Halbuki evin sahibi Onun biraz çokca konuşması, biribirini ye- ni tanıdıkları anlaşılan arkadaşları- nın çekinğenliğini izaleye çalışması lâzım gelmez miydi? böyle bir siyasetin Cenevre mües- Kin, Politika ve Kan. Müellifi: Nizamettin Nazif Nizamettin Nazif Uzanca bıyıklı sivil bir fırsatı kol- - Gelecek toplanmayı bizim ev- palım.. - dedi - Burası çok göz önünde bir yerdir. Ne dersiniz Talât Bey? (1) Sunle muhatap olan kara saçlı tık riyete tabim. o Acaba arkadaşlar ne fikirdedirler? Arkadaşlar??. Odada ev sahibi de dahil olduğu halde tam on kişi vardı. Bunlardan ikisi Kolağası Mus- tafa Kemal ile Çavuş hallesinde Osmanlı hürriyet cemiyeti nin Selânik şubesini kurtarmağa ka seselerini tahrip etmesinden kork- maktadır, Almanya memnun mu? BERLİN, 21 A.A. — Volf Ajan sı bildiriyor: M. Mussolini'nin Av rupa sulhu projesi Berlin siyasi mahfilinde hararetle karşılanmış- tır. Bilhassa Kelloğ misaki esası dahilinde tehakkuk edecek olan dört büyük devlet itilâfrna ait tek lifin ehemmiyeti tebarüz ettiril- mektedir. Bu fta şiddet hare- ketleri ve siyasi tazyikler bulun. miyacaktır, BERLİN, 21 A.A. — Alman efkârı umumiyesi, M. Mussolini plânımın şümul ve ehemmiyeti hakkında malümat ve sarahat mev cut olmamasına binaen bu busus- ta şimdilik bir hüküm vermekte çekingen davranmaktadır. Bununla beraber M. Mussolini'- nin projesinin sulh muahedename leri ahkâmından bir takımının tedrici surette yeniden tetkiki ve hukuk müsavatı prensipinin tatbi- ki maddelerini ihtiva etmekte ol- ması dolayısile Duşenin teşebbü- sü,'daha ziyade teveccühle karşı- lanmıştır. Gazeteler ne diyor? PARİS, 21 A.A. — Agence E conomigue et Financiâre, bugün M. Henry Berenger'in bir makale- sini neşretmiştir. Mumaileyh yazısında M. Mus solini'nin tekliflerini tahlil etmek tedir. Henry Berenger, bilhassa kü- çük devletlerin mevkii ne olacağı- nı sormakta ve sonra şu sözleri i- lâve etmektedir: İşgal etmekte olduğu saha iti- barile dağinik bir halde görüldü. ğü derecede esas itiberile müte- canis olan Islav âlemi, Karadeniz- den Adriyatik'e kadar 100,000 000 dan fazla Avrupa'yı içine al maktadır. Onun da söyliyeceği söz yok mudur, ve bu sözü nasıl söyliye- cektir? Silâhları bırakmak mevzuu bab-| solsun, İstihsali veya mali işler mevzuu bahsolsun Avrupa, uzlaş- mak için tek başına kâfi gelemez ve küçük devletlerden müstağni kalamaz. Avrupa, ziraatçi ve sanayici bir | memleket olan Amerikaya borçlu- dur. Gerek Amerika ve gerek Jâ- ponya ve Hindistan dünyanın gün delik hayatında kıt'alar arasımıda- | ki mütekabil irtibat haricinde bı. | rakılamazlar, Cenevreye gelince CENEVRE, 21 A.A.— Sir John Simon'un perşembe günü umumi komisyondan İngilterenin silâhla- rı bırakma plânının madde mad- de müzakeresine istemesi muhtemeldir. Bir İtalyan gazetesinin hücumu Romada çıkan Tevere gazetesi neş- rettiği “Havlamalar” başlıklı bir ma- kalede Franasaya şiddetli hücumlar yapmıştır. Makalenin mühim kısımla- rn: naklediyoruz: “Nasıl sakin ve parlak gecelerde köpekler esrarlı ve parlak aya bütün kuvvetlerile fakat boş yere havlarlar- | sa, İngiltere Başvekili M. Mac Donald ve Hariciye Nazırı imon'un İtal- ya Hükümet Reisini ziyaret etmeleri ve “Silâhsızlanma” meselesine bir hal çaresi bulacak olan bir “İngiliz - İ- talya” anlaşması ihtimali münasebeti- le Fransız gazeteleri de hep bir ağız- dan yaygaraya başladılar. İşte meselâ ihtiyar Charlo Matrros | tehlikeli bir cinnetin tahtı tesirinde bulunarak kime karşı çatacağmı bil- | miyor. İngiltereye mi? İtalya veya Al manyaya mı? Bu cinneti esnasında, yalnız silâh- | sizlenma hususunda İngilterenin İtal- ya ile anlaşmasını değil, hattâ © ayni maksada matuf bir İngiltere - Fransa anlaşmasını bile reddediyor. İngiltere ile anlaşmak, evet; fakat silâhlanmak için. . harp için. Sulh gin değil... Milletlerin birleşme xe anlaşması için değil Fakat Fran rar verenlerdendi. Acaba Osmanlı bürriyet cemiyeti kısa bir zamanda ”* şubesi mi ekseriyeti topla mış bulunayarda. Ev sahibe dine reki : — Azizim Canbulat Bey.. - diye devam etti - Görüyorrunuz ya ark daşlar hep ayni fikirde bulunuyorlar. Fazla olarak bu günlerde bazı şüp- ybas ta bu civarda dolaşıyor. Hafiyelere yem olmaktansa Mitat Şükrü Beyin evini toplanma yeri ola» rak kabul etmek evlâdır. — Kabul. — O halde önümüzdeki pazarte- si akşamı Defterdarda buluşuruz. Pa ke kumpanyasının vapuru pazarte: günü geleceğine nazaran Doktor N. zn Bey de içtimada hazır bülunabi- lecek demektir. Meseleyi kestirme konuşuruz. Ya fikrimizi kabul eder- ler, yahut biz bildiğimiz gibi devam ederiz. Ya harro ya merro! amma cemiyetimize hâlâ kavi bir isim koyamadık. İ giltere Roma Sefiri Sir ez ile İ konuşuyor. Haklı bir şikâyet Gazete müvezzilerinin haklı bir şikâyetinden bahsedeceğiz. İs- kele memurları, Kadıköy vapur iskelesine hiçbir müvezziin ayak basmamı in sıkı emirler ver- mişler. Müvezziler, bu emir yü- zünden köprünün Kadıköy vapur iskelesine yaklaşamayarak vapura girip çıkan müşterilerine gazete satamıyorlarmış. Müvezzilerin iskele üstünde gazete satmak hakkından mah- rum edilmelerinin sebebini anla- yamadık. Seyrisefain idaresinin nazarı dikkatini celbederiz. | Akşebhirlilerin dileği | Belediyemiz bu sene şehrimi- ze güzel şarlak suyu ' getirtti, şeh- rin her tarafma dağıtılıyor. Şeh. | rimizin havası gayet güzel oldu- | ğu gibi ayni zamanda çok şirin- dir. Orta mektebimizin hali hazır. da mevcudu (350) yi geçkindir. Gelecek sene için mevcudun beş yüzü geçeceği ümit edilmek- tedir. Bu seneki mezunlarm bir kısmı Afyonda ve Konyada tah- sillerine devam edebilmişlerse de diğer mühim bir kısmı fakirlikten dolayı tahsillerine devam edeme- diler. Genç Maarif Vekilimiz Re- şit galip Beyin Akşehirde bir lise açmasını dört gözle bekleyoruz. Akşehirde Demir Kazıkzade Mustafa Efendi mahdumu Kadri Fikret —— e —— Mes'ut bir izdivaç Terkos şirketi müfettişi kıy- metli gençlerimizden Şefik Beyle | Mısırçarşı tacirlerinden Hacı Sü- leyman Bey kızı Fatma münevver | Hanımın Nikâhları dün Beyoğlu kaymakamlığında kaymakam Se- dat Bey tarafından kıyılmış ve merasimde bir çok davetliler bu- Yunmuştur. Bu izdiyacm tarafeyn için kutlu olmasını dileriz. Boynu Bükük Kızlar Reşat Feyzi Bu güzel hikâyeler çık- mıştır: Tevzi merkezi Şa- fak kütüphanesi. Fiyatı 50 kuruş. ———————— sanın dünyaya hâkim olması için... | NE zavallı Maurros havlıyor. . e ki “inc Donald Romada nasıl karşılandı ? ROMA, (Hususi muhabirimizden) - Sant 13.15.. Tayyare meydanı İngil- tere Başvekilini karşılamağa, ayl lanlarla dolu... Musolini in” Sant 13.50, ufukta iki tayyare gö- züktü, . Italya Hava Nazırı Ceneral Balbo'nun “pilote,, ettiği tayyare ile diğeri havada birer sonra meydana indiler Musolini, Sir Grokam ve diğer kar- şılayıcılar tayyarenin yanına doğru ilerilediler.. 'areden en evvel Ce- heral elbisesini giymiş olan Balbo in- | di ve yardıma gelmiş olanlara emirler | Verdi. Mac Denald tebessüm ederek | tayyareden indi. Üstünde kahverenkli | bir elbise vardı. 'Musolini ingilizce “hoşgeldiniz” di- yerek büyük misafirin elini sıktı. On- dan sonra Mac Donald'm kızı İsabella Mac Donald indi. Ve Mu: ni tarafından karşılanarak kendisine bir buket verildi, Ayak üzeri bir iki dakika iki Başvekil konuştular ve Moc İ Donald iyi bir seyahat yaptığını söy. di. İS cunada Mae Donald'ın maiyeti- ni getiren 10 tayyare daha meydana eden hava tabur- ft Donald ve 5i rek halkın tezahüratı arasında şehre hareket ettiler. — Onu da Mitat Şükrü Beyin e- iz. Fakat muhakkak ki Osmanlı hürriyet cemiyeti bizim için kabul edilebilecek bir firma değildir. Çavuş Manastırındaki içtimada ha zır bulunanlar dahi dahil olduğu hal de bu sözlere itiraz eden bulunmamış in asıl garip tarafı şu idi ki, bu genç, Mustafa Kemalin hitabesini en can kulağile dinlemiş olanlardı. Yani Naci ile Bursalı Tahir Bey. Tahir Bey boynunu bükmüş, der. vişane bir tavırla çenber sakalınm telleri ile oynıyordu. Acaba niçin böyle sümdük pündük oturuyorlardı. zlâ yüzbaşının hitabesini din zaman ona pek taraftar gö- sökmüşlerdi. Halbuki burada onun koyduğu ismin aleyhinde bulunuyor lardı da ağızları bile açmıyorlardı. Dağılmak için ayağa kalktıkları zamsn Ömer Naci: — Halledilecek bir nokta daha | var.. » dedi - Bazı arkadaşlar yalnız bu cersiyete dahil bulunmalarını Ka- rasu tehlikeli addediyor. (3) Ma- son olmıyanların Mason iocalarına Bu akşam ELHAMRA sinemasında İPEKFİLM studyosunda yapılan Türkçe sözlü - Şarkılı BUYUK HALK ORTA OYUNU KOMEDİSİ : DÜGÜN GECESİ Oynıyanlar: NAŞİT — HAZIM — HALİDE Asım Efendi uazzez Emine H. Ali vesaire Hayri Beyler İlâve olarak: ARTİST KANI - Fransızca sözlü Mümessilesi: MEG LEMONNİER Fiatlarda zam yoktur. Biletlerinizi evelden aldırmız. 1932 - 1933 büyük cihan film müsabakasında ŞAMPİYON ( Bir yavrunun çektikleri ) filmi büyük mükâfatlar kazanmıştır. babanın müessir ve hissi sahneleri: ! Yarn aksan GLORYA gösterilmeğe başlanacaktır. Baş rollerde WALLACE BEERY dâhi ve Oğlunu sefaletten kurtaran bir tasvir eden bu harika filmi sinemasında JACKİE COOPER çocuk Metro - Goldwyn - Mayer'in bir Fransız filmidir, #2 Bu akşam M EÇ L EK sinemasında, yıldızlar en güzeli BRİGİTTE HELM BALAYI Fransızca sözlü. barikulâde Mağ — “Albert Prej jean San'at dehâsmın fevkine a beraber yaptığı en güzel eserinde tır. Biletlerinizin evelden temini rica olunur, Tele.: 40868 GEORG ALEXANDER - MAGDA SCHNEİDER LEE PARRY - HERMANN THİMİG Yarın al ARTİST : büyük gala olarak SİNEMASINDA (Mösyö, Madam ve Bibi) filminin almanca kopyesi olan İKİMESUTKALP filminde görüneceklerdir. İki saatlik neşe, zevk ve çılgınlık. Musikisi PAUL ABRAHAM'm İlâveten : FOX JURNAL Fenerbahçe #por klübü başlamış olduğu yeni stadın 20,000 Kişilik Tribünü ile ae edilerek 1Ş bir şekil alabilmesi için BİR EŞYA PİYANGOSU TERTİP ETMİŞTİR Beher Bilet 50 Kuruştur (Otomobil, Radyo, motosiklet, oda takımlarile müteaddit Avrupa seyahatlerinden başka 3000 kıymetli mükâfat) Satış merkezi : Barik Hayat “Sigortalarınızı. Galatada Bahçekepu'da Zeki Riza Milli spor mağazası Kaza ve Otomobil Ünyon Hanında Kâin ÜNYON SİGORTASINA yaptırınız. Türkiyede bilâfamla icrayı muamele etmekte olan ÜNYON Kumpauyasına bir kere uğramadan sigorta yaptırmayınız. Telefon: Beyoğlu 4886. Sıhhi konferanslar Beyoğlu, £ Meşrutiyet cadd YMCA salonunda Sıhhat hafta: nasebetile 23 mart parşembe günü Dr. Shepard tarafından “Maneviya- | tn sıhhat üzerine tesiri”, 25 mart cu- martesi Mir. Krider tarafından film ile il sineklerden korunma, tı”, 27 mart pazartesi Dr. Hasan Kenan Bey (tarafından | “masaj ve ziya ile tedavi”, ( 28 mart sal Prof. Dr. Kemal Cenap Bey tara- turanın savaşları ve zafer 29 mart çarşamba Dr. Ce- Bey tarafından “Fikir yor” gunluğu ve koruma çareleri” mevzu- ları etrafında beş konferans verile- cektir. — devam otlar doğru olamaz diyor. Talât Bey cevap vermeğe üzüm gör * — Mason olmiyanlar ocalara devam etmiyorlarki.... “Karsu bunun aksine kani. Lo- calara devam ediyorlarmış. Hattâ işin garibi, mesele Ya lm arkadaşlarına re lziai, hususi kaidelerini bile el altımdan öğretiyorlarmış! İşte bu tuhaf. Sen Karasuya söy le. Merak etmesin; bunu hallederiz. Eğer rasgelirsem bende kendisine söylerim. Bu on arkadaştan dokuzu gecenin ilerlemiş bir saatinde ev sahibine ve- da ederek sokağa çıktılar, dağıldılar. Acaba bu on kişi nasıl bir fırıldak çevirmeğe savaşıyorlardı. , Gene Rilo manastırı — Prens Hazretleri, Ceneral Pro- togeroff emirlerinize amade bulunu- yorlar. Amerika heyetinin — Beliça köyün- den hareketini takip eden bir pazar günü idi. Dua çanları çalarken bir Ls 179 İSTANBUL BELEDİYESİ Darülbedayi temsilleri İstanbul Şehir Tiyatrosu Bugün suvara saat 21,30 Aynaroz Kadısı LU Yazan: Müsahip zade Celâl Bey 6 perde tarihi komedi zabitan gecesi Elan put gibi karşı: Siyah redingotunun çözük düğmeleri arasından göbeği bütün heybetile gö- ze çarpan Ferdinand: , — Gelsin! - diye homurdandı - Bir dakika sonra Ceneral Protoge roff, Prensle başbaşa kalmış bulunu- ord Tiralık çek sefaret baş tercümanı tara fundan Mösyö “Sarakof” a teslim edil: miştir, Buna mukabil ben kendi im- zam ile bir senet verdim. Sefaret baş kâtibi, Sofyada Miss Ston'u görür gör mez bu senedi bana iade edecektir. —Al.. — Benim burada bulunduğumü biliyorlar mı? (Devamı var) (1) Talât Paşa (2) İttihat ve Terakkiye bilâhar4 İ kâtip olan Mitat Şükrü Bey. (3) Bilâhare meb'as olan Karasa